![]() |
Alldeles oavsett partisympatier så fylls jag av stor sorg över det faktum att vi troligen förlorar detta lands kanske allra främste politiker alla kategorier. Anders Borg står visst inte med på Moderaternas valsedlar och lär därmed knappast fortsätta i händelse av förlust för alliansen och just så verkar det bli. Hade förmånen att gå förbi Sergels Torg i fredags i samband med att han duellerade mot Magdalena Andersson. Har nog aldrig sett en så överlägsen seger i en debatt som den Anders Borg tog där och det blir synnerligen tufft för Magdalena att efterträda Anders som finansminister. Jag vill nästan påstå att Anders Borg stått över partipolitiken i en tid då Sverige varit i en så utsatt position så att det behövts. En enorm förlust för Sverige och Anders vore nog den stora drömmen att ha i sitt lag för vilket parti som helst.
Kommer även känna en stor tomhet efter att Carl Bildt lämnar sin post. Carl är ju minst sagt kontroversiell men har en fantastisk internationell erfarenhet, respekt och pondus som ingen av de rödgröna ens kan stava till. Jan Eliasson är väl den enda jag hade kunnat tänka mig med han är tyvärr till åren kommen och därav inte aktuell. Kan ju dock finnas någon talang i F! som jag missat? |
Schyman lär ju se till att alkoholskatten sänks om F! kommer in i riksdagen... Alltid nåt positivt...
|
Metros andra Yougovmätning kl 19.30: http://www.metro.se/nyheter/senaste-...SmTGqbbiKuzYU/
Inga större ändringar mot den kl 16. FP och C byter plats. Ser stabilt ut för mina lir på SD under 12,5% och C över 5 %... |
Citat:
|
Citat:
|
Vi kan nog grönmarkera Centern över 5. Skål!
|
FI ligger just nu på 4,0%...hur räknar spelbolagen på resultatet då t.ex. Unibet hade lir på under/över 4,0%
Alltså om det blir exakt 4% blir det då vinst eller push? |
Citat:
|
haha...tanten är ute efter jimmie åkesson ;)
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Gudrun kommer inte få vara med och leka...
|
SD på 17.0 efter 2% räknade valdistrikt.
|
Vad har jag missat? Ser att FI ligger på 4,0% & 1,9%
Hur kan det vara så olika %??? http://www.gp.se/ http://www.expressen.se/nyheter/val2014/valet-live/ |
Citat:
1.9% är baserat på några tusen riktiga röster, du måste vänta lite till |
Folk måste vara fulla som röstar så illa. Om sossarna skulle få vara ifred så möjligen att det fungerar men tilsammans med v,mp och FI kommer det ju braka åt helvete. det förstår alla. Själv bor jag i en av Sveriges fattigaste kommuner. Tillika sossestyrd,en utav de mest högst invandrarantal och högst brottslighet. Står en icke svensk i var o vartannat gathörn och dealar knark till skolungdomar. Kanske den enda som har sett det i närbild. Verkar nästan så men är det så vi vill ha det över hela landet så böjer jag mig för majoriteten men kommer aldrig tycka att man måste gå först i Pridefestivalen för att vara politisk korrekt. Länge leve den siste vikingen. Jag flyttar till Finland om Fi kommer med. Kan omöjligt finnas så många idioter i ett land. Anni går bra det visste alla. Säkert spel.
|
Citat:
|
gudrun och hennes parti kommer få runt 4,0-4,5% illa usch
|
Citat:
Nejnej, mer än halvvägs (distriktsmässigt) och bara 3%, ökar långsammare än väntat. De kommer inte in! Stockholm och Göteborg kommer trycka upp dem, men det räcker inte! |
Nu finns det väl fan inte på kartan att de kommer in?
|
hehe....visst kommer dom in dom är stadigt på väg upp menas SD sjunker
|
Citat:
|
sverige demokraterna lär få 10,1% eller något sådant och lilla gudrun runt 4-4,5%
|
Citat:
|
Citat:
|
Nya regeringen: https://twitter.com/Patrik_V/status/...724544/photo/1
|
Får tacka sirlarsson som tipsade om att spela på FI under 4% :moneybag:
Thanxs! :thumbup: |
Skönt att SD inte får något inflytande nu heller. :clap:
Snacka om att SD väljare kastade bort sina röster! |
Citat:
|
Citat:
|
Det säger alla, för det har de kommunicerat till sina väljare.
Men det blir nyval annars, budgeten är den enda fråga Löfven kan vara säker på att få igenom. För övrig politik måste han söka ett parlamentariskt stöd hos Alliansen, som han inte kommer få. Då har han bara SD att göra upp med, eller utlysa omval. Och omval har vi inte haft sedan ATP frågan för drygt 50 år sedan. Citat:
|
Hur mycket fel som helst.
Så blir det när man inte vet vad man gör. Citat:
|
Citat:
www.jagtrorjagvet.nu :lol: |
Citat:
http://www.exponerat.net/wp-content/...ng-630x355.jpg |
Preliminära resultat. Kan ändras något efter post-, utlandsröster och slutjusteringar.
fi fick under 4 % av rösterna. En röst på fi var en bortkastad röst, dvs gav inga mandat. 2014 2010 M 84 107 Fp 19 24 C 22 23 KD 17 19 ______________________ Alliansen 142 173 S 114 112 MP 25 25 V 21 19 _______________________ Rödgröna 160 156 SD 48 20 Det finns 349 platser i riksdagen. Vid slutjusteringen korrigeras mandaten för 2014 till 349 (de officiella ovan för 2014 visar felaktigt 350). Statsministern lämnar idag in sin avskedsansökan. Löfvén försöker bilda en ny regering med stöd av MP och V. De rödgröna har ca 160 mandat och behöver minst 175. Men övriga partier kan lägga ner sina röster, så att Löfvén klarar den voteringen. Det stora problemet kommer vid omröstningen om ny budget. Då måste S ha stöd från MP och V men dessutom ytterligare ett parti. Klarar Magdalena Andersson detta? Annars kan man bli tvungen att utlysa nyval. Någon gång under nästa år. Regeringen blir utomordentligt bräcklig. Den kan falla i stort sett när som helst. Om inte Löfvén kan få stöd av C och eller FP. Ett annat alternativ är att man bildar en samlingsregering. M måste välja ny partiledare våren 2015. Det komplicerar situationen. Svenska folket valde igår bort alliansregeringen. Var åttonde väljare lade sin röst på SD. Vi står inför en omöjlig situation. Om inte en stark ledare förmår bryta blockgränserna. PS Jag kan inte hjälpa, att tabellerna ovan kläms ihop automatiskt och blir i princip oläsbara.DS |
Citat:
|
Fakta: Partistödet
Staten ger stöd till partiernas allmänna verksamhet. Alla riksdagspartier får stöd. Desto fler mandat partiet har, desto mer i stöd. Riksdagen ger stöd till partigruppernas och riksdagsledamöternas arbete i riksdagen. Dessutom har kommuner och landsting rätt men inte skyldighet att lämna stöd till politiska partier. Staten och riksdagen bidrar med ungefär 400 miljoner kronor om året till partierna. Det offentliga partistödet är den största inkomstkällan för de politiska partierna. Källa: Riksdagen Lag (1972:625) om statligt stöd till politiska partier Grattis att ni har gjort SD till ett rikt parti, med våra skattepengar. FY FAN! Det hade väl varit bättre om Åkesson hade spelat upp sina pengar på Trav, istället för Maltabaserade skatteparadis. Ja ja.. mindre pengar till arbetslösa bidragstagare. |
Har något bolag släppt odds på vem som tar över M efter Reinfeldt? Själv tippar jag på Catharina Elmsäter-Svärd eller Anna Kinberg Batra.
|
Stockholms kommun hade minst röster på SD 6,7% i landet. Jag är glad att jag är en Stockholmare i alla fall. Här behöver vi inte lyssna på en massa dynga av SD folk.
|