Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Övriga sporter & Evenemang (https://www.sharps.se/forums/ovriga-sporter-evenemang/)
-   -   Riksdagsval 2014 - spel på vinnare (https://www.sharps.se/forums/ovriga-sporter-evenemang/17764-riksdagsval-2014-spel-pa-vinnare/)

NiLu 2014-09-11 19:28

Citat:

Ursprungligen postat av Wagner (Inlägg 370948)
Samtidigt i ett mer välberikat närområde.



Ingen sånginsats av Södermalms barnkör är planerad.

Fotnot: Force majeure kallas nöd eller skador som inte kunnat förutsägas, ofta åsyftande naturkatastrofer som översvämning, jordbävning och vulkanutbrott. http://sv.wikipedia.org/wiki/Force_majeure

Sånt där tycker jag är för djävligt :rant:
Jag känner mig lyckligt lottad som bor ute på vischan :popcorn:

sskssk 2014-09-11 20:08

http://politikfakta.se/2013/04/atta-...ka-institutet/

Det här är alltså Sveriges största parti vi talar om.

Vem ringer in barnkören?

robust 2014-09-11 21:57

Alltså den största skojaren som har haft hand om skolpolitiken i ÅTTA???!!! (8) år ÄR ju för fan JAN BJÖRKLUND (Folkpartiet) tillsammans med resten av Alliansen (Kristendemokraterna, Centern och Moderaterna + medhjälparen SD). Att den dåren har fått föra skolpolitiken i hela jävla åtta år är en gåta för mig?!

Den näst största lögnaren och icke svararen på frågorna är Fredrik Reinfeldt.

robust 2014-09-11 22:07

Citat:

Ursprungligen postat av sskssk (Inlägg 370959)
http://politikfakta.se/2013/04/atta-...ka-institutet/

Det här är alltså Sveriges största parti vi talar om.

Vem ringer in barnkören?

Och du lever på 70-talet fortfarande?

Fulsprit 2014-09-11 22:18

Citat:

Ursprungligen postat av robust (Inlägg 370981)
Och du lever på 70-talet fortfarande?


Ser aldrig att du klagar när det lyfts fram gamla "skandaler" kring SD - hur många år anser du man skall få på sig för att tvätta sin "smutsiga" byk...?

ALLA partier har lik i garderoben, förneka inte detta...

Det är bara när det gäller SD man kan lyfta fram gammal skåpmat som det är okey - gör man det mot "Sjuklövern" så är det direkt ovidkommande info - hur kommer detta sig...?!

Se och sopa för faan rent framför egen dörr innan man försöker sänka någon annan med dynga som det egna partiet också har i sitt bagage!

Patetiskt!

robust 2014-09-11 22:23

Sverige har varit bra rasistiskt långt bak i tiden. Men medans vi andra har gått vidare, så är ni inom SD kvar i Hitlers tänk.

Och själv tycker jag att det var mycket märkligt, att man inte fick lära sig mer om Sveriges sanna historia i skolan.

Fulsprit 2014-09-11 22:44

Citat:

Ursprungligen postat av robust (Inlägg 370983)
Sverige har varit bra rasistiskt långt bak i tiden. Men medans vi andra har gått vidare, så är ni inom SD kvar i Hitlers tänk.

Och själv tycker jag att det var mycket märkligt, att man inte fick lära sig mer om Sveriges sanna historia i skolan.

Men vad faan - det är väl det enda man fått lära sig!!! Hitler hit och Hitler dit, gasugnar, judeutrotning och så vidare - vem här inne i min ålder +40 har fått med sig att Stalin mördat 5 ggr fler än Hitler, från grundskolan?

Vilka är vi och vilka är ni? Hur kan du klumpa ihop så många personer som du nu gör?

Precis - S skapade det Rasbiologiska Institutet - tror du då att ALLA förespråkare då är borta från dessa tankar?

Kolla Josefssons koll av valstugorna, så får du se vad gemene man tycker...

robust 2014-09-11 22:53

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 370984)
Men vad faan - det är väl det enda man fått lära sig!!! Hitler hit och Hitler dit, gasugnar, judeutrotning och så vidare - vem här inne i min ålder +40 har fått med sig att Stalin mördat 5 ggr fler än Hitler, från grundskolan?

Vilka är vi och vilka är ni? Hur kan du klumpa ihop så många personer som du nu gör?

Precis - S skapade det Rasbiologiska Institutet - tror du då att ALLA förespråkare då är borta från dessa tankar?

Kolla Josefssons koll av valstugorna, så får du se vad gemene man tycker...

Läste du klart min mening? "Sveriges Sanna Historia" Det är mycket som inte nämndes historieböckerna.

robust 2014-09-11 22:57

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/...toria-avslojad

Fulsprit 2014-09-11 23:09

Citat:

Ursprungligen postat av robust (Inlägg 370990)


Troligtvis sossar som styrde även då, hehe... De har ju alltid varit kolonialistiska...

:cheers:

Flickepojken 2014-09-11 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av sirlarsson (Inlägg 370486)
Förklara.

Jag anser bara att om man ändå skall gambla med risk att förlora insatsen, ja då får det vara värt det. Personligen så vill jag minst ha 2 ggr pengarna annars är det inte värt det kan jag tycka.

Och jag har också svårt att se saker som "surebetts" vilket jag förstår är så t som man tror är bombsäkert. Det är spel och i min värld iaf är inget säkert, därav så skall också utdelningen vara värdig insatsen. Tycker jag.

Slurf 2014-09-11 23:59

Satan också, fittstimmet ligger och skvalpar runt spärren igen. Jag har dock hopp om att Bradley-effekten kan rädda oss alla.

Fulsprit 2014-09-12 00:03

Annie Lööf gjorde ett gediget intryck ikväll... Så ni som spelat på C +5.0% sitter säkert i båten - jag lovar att C sköt i höjden ikväll...

Hur det blir för "kvinnomisshandlaren" Löfven, det vet jag inte... Vissa kan tycka att hans agerande var bra, medan många kan tycka att det var barnsligt - faan vet!

Fulsprit 2014-09-12 00:17

Citat:

Ursprungligen postat av Slurf (Inlägg 371000)
Satan också, fittstimmet ligger och skvalpar runt spärren igen. Jag har dock hopp om att Bradley-effekten kan rädda oss alla.


Slurf, gode kollega!

Du behöver inte vara rädd för att "fittstimmet" kommer in i Sveriges Riksdag! När syvende kommer till sist så röstar ändå folket ungefär vad man tror blir det bästa för Sverige och en själv - F! finns inte på kartan för någon...

Får de över 2.0% skall jag ställa till med spektakel här på sharps - jag skall dansa naken, inte snyggt överhuvudtaget, men gör det då med övertygelse om att framtiden ändå är vår...

Så då har vi ännu ett specialbet på sharps. Jag naken mot F! -2.0... Vem sätter förresten emot? Får jag 2,0 i odds på att F! INTE får ÖVER 2.0% av antalet röster så har vi en deal...

Vem nappar?! Och hur mycket?!

Ser fram emot söndagen!

:hattenav:

Wagner 2014-09-12 00:23

Citat:

Ursprungligen postat av Slurf (Inlägg 371000)
Satan också, fittstimmet ligger och skvalpar runt spärren igen. Jag har dock hopp om att Bradley-effekten kan rädda oss alla.

Inte hos Sifo åtminstone. http://www.expressen.se/nyheter/val2...ing-fran-sifo/

Slurf 2014-09-12 01:30

Jahaja, råkade se en Ipsos-mätning.

Skakade förövrigt hand med Åkesson efter ett tal för en dryg vecka sedan, han lovade att stå upp för kärnkraften. Krockade nästan med en SÄPO-typ när jag vände mig om och skulle gå därifrån. Han måste ha hängt nästan precis över axeln för att vara beredd på en attack och då var det ju flera poliser i närheten också. Säkerheten i Sverige verkar handla lite om att stoppa möjligheten för att spontana attacker skall kunna vålla skada, men den erbjuder ju inget större skydd om någon väl har bestämt sig för att ha ihjäl någon.

Fulsprit 2014-09-12 01:58

Citat:

Ursprungligen postat av Slurf (Inlägg 371007)
Jahaja, råkade se en Ipsos-mätning.

Skakade förövrigt hand med Åkesson efter ett tal för en dryg vecka sedan, han lovade att stå upp för kärnkraften. Krockade nästan med en SÄPO-typ när jag vände mig om och skulle gå därifrån. Han måste ha hängt nästan precis över axeln för att vara beredd på en attack och då var det ju flera poliser i närheten också. Säkerheten i Sverige verkar handla lite om att stoppa möjligheten för att spontana attacker skall kunna vålla skada, men den erbjuder ju inget större skydd om någon väl har bestämt sig för att ha ihjäl någon.

Nej, du har helt rätt - i Sverige skall öppenheten och närheten till våra politiker stå i det främsta rummet, hur stor eller liten risken för överfall, än månne vara... Så naivt!

Vi har Palme, vi har Anna Lindh och ändå så är säkerheten kring våra folkvalda piss och ingenting - varför?! Hur kan man inte se att säkerheten måste förbättras kring dessa? Hur kan "närheten" som ändock aldrig blir mer än ett handslag eller en blick på armslängd avstånd, vara mer värt än deras säkerhet till livet?

Skydda de som skyddas måste! När det gäller AFA-demonstrationer så skall det sättas in vattenkanoner, "lösa" skott, batonger, tazers och alla andra tillgängliga vapen mot AFA-vänstern. Alla användbara medel skall sättas in mot antidemokratiska krafter - alla vet vi vilka dessa är i dagens läge...

SÄPO anser att de vänsterorienterade och islamistiska grupperingarna är de de har att hålla mest kontroll på, för närvarande... Batikhäxerörelsen är en blandning utav vänstern, "bla**ar", AFA, EXPO, Researchgruppen osv... Dessa är avskum - detta är grupperingar som inte kan och/eller vill gå den demokratiska vägen utan väljer att försöka ta en shortcut till nirvana... De tror att vägen till konsensus går genom att tysta sin meningsmotståndare...

Heil Sverige!

Slurf 2014-09-12 02:57

Jag vet inte riktigt om jag håller med om att man bör lägga mer pengar på skydd för politiker överlag. Visst vore det bra om alla hade Obamas säkerhet, men ekonomi sätter ju någonstans stopp. Sedan så finns det ju många politiker som man skulle vilja se skjutna, t ex Romson och Schyman.

Är du verkligen en rabiat anhängare av demokrati eller använder du bara ordet som en felaktig synonym för yttrandefrihet och fri debatt? Ett kort samtal med en genomsnittlig väljare och nivån på den offentliga debatten får mig att hata allt vad demokrati heter och jag tar hellre ett envälde med decentralisering av mer lokala frågor. Det skapar också andra incitament för de styrande, om ett gäng politiker missköter sig och lämnar riksdagen så blir de konsulter eller välavlönade bankmän. En kung som missköter sig kan däremot lätt bli av med huvudet.

Fulsprit 2014-09-12 03:23

Vet ni vad, era idiotiska och falska kohorter, samt trojanska hästar... Jag hatar många av er! Ja, till slut släppte min mur, min vägg av försvar mot er idioti! Det ni inte ser är vad framtiden bär i sin famn - tror ni skammen och att bli skrämd är något fjärran, nej fan, det är redan här - vi kommer snart vara ett hjon, om vi inte den ryggen vänder oss åt...

https://www.youtube.com/watch?v=vSCQ9IcBx5E


Så, så suveränt...!

Fulsprit 2014-09-12 03:53

Citat:

Ursprungligen postat av Slurf (Inlägg 371012)
Jag vet inte riktigt om jag håller med om att man bör lägga mer pengar på skydd för politiker överlag. Visst vore det bra om alla hade Obamas säkerhet, men ekonomi sätter ju någonstans stopp. Sedan så finns det ju många politiker som man skulle vilja se skjutna, t ex Romson och Schyman.

Är du verkligen en rabiat anhängare av demokrati eller använder du bara ordet som en felaktig synonym för yttrandefrihet och fri debatt? Ett kort samtal med en genomsnittlig väljare och nivån på den offentliga debatten får mig att hata allt vad demokrati heter och jag tar hellre ett envälde med decentralisering av mer lokala frågor. Det skapar också andra incitament för de styrande, om ett gäng politiker missköter sig och lämnar riksdagen så blir de konsulter eller välavlönade bankmän. En kung som missköter sig kan däremot lätt bli av med huvudet.


Jo, jag är helt för att rikta "kanonerna" mot AFA-vänstern, de som verkligen förtjänar det! De som inte klarar av att ta en vanlig verbal debatt, skall huvudet lossna... Sedan håller jag med om att vi INTE har en demokrati i Sverige, snarare en demokratur...

Hur kan man ur sitt ursprung svära sig fri, då man alltid äro den man är. Det vi givit och tillåtit är av sjukaste ting - vi tar däremot det vi förlorat tillbaks. Nu skall svensken åter bli en fränd, inte den bedjande, nej, den tiden är förbi... Nu vi härja, nu vi återta, nu vi Sverige blodigt ta...

MJÖÖÖDDDD!!!

:cheers::cheers::cheers:

11433 2014-09-12 06:34

Då ni nämner vilka ni skulle vi se skjutna och rikta kanonerna mot så svarar jag med att jag skulle vilja stampa sönder ansiktet på varje människa som röstar/stödjer SD eller SvP.

/Alliansen

Fulsprit 2014-09-12 06:47

Citat:

Ursprungligen postat av 11433 (Inlägg 371016)
Då ni nämner vilka ni skulle vi se skjutna och rikta kanonerna mot så svarar jag med att jag skulle vilja stampa sönder ansiktet på varje människa som röstar/stödjer SD eller SvP.

/Alliansen


Jag har inte velat skjutit någon, men direkt så skall vänstern utmärka sig vid att de vill "stampa sönder varje människa som röstar/stödjer SD eller SvP"... Typiskt vänstern - så är de och kommer alltid vara sådana...'

Lite blattementalitet i det hela... Ligger man ner, då kan man sparka och/eller hoppa på det...!

:idiot:

Fulsprit 2014-09-12 06:58

Vänstervåld eller är det blattevåld - välj själva, eller är det oftast samma sak... Sverige har en bra straffskala, eller hur...? Fick jag bestämma så skulle jag nacka vederbörande...

http://www.friatider.se/arabiskt-ung...61-arig-svensk

asgaya3141 2014-09-12 07:06

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 371002)
Slurf, gode kollega!

Du behöver inte vara rädd för att "fittstimmet" kommer in i Sveriges Riksdag! När syvende kommer till sist så röstar ändå folket ungefär vad man tror blir det bästa för Sverige och en själv - F! finns inte på kartan för någon...

Får de över 2.0% skall jag ställa till med spektakel här på sharps - jag skall dansa naken, inte snyggt överhuvudtaget, men gör det då med övertygelse om att framtiden ändå är vår...

Så då har vi ännu ett specialbet på sharps. Jag naken mot F! -2.0... Vem sätter förresten emot? Får jag 2,0 i odds på att F! INTE får ÖVER 2.0% av antalet röster så har vi en deal...

Vem nappar?! Och hur mycket?!

Ser fram emot söndagen!

:hattenav:

Jag var på en Veganmässa som försäljare 6/9 man tror att det finns 100.000st
veganer i röstberättigad ålder och dom går ut hårt i sociala medier djungeltelegrafen osv. att alla ska rösta på Fi. Det partiet passar veganernas
värderingar bäst. Sen får ni förstås betta med måtta

11433 2014-09-12 07:09

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 371017)
Jag har inte velat skjutit någon, men direkt så skall vänstern utmärka sig vid att de vill "stampa sönder varje människa som röstar/stödjer SD eller SvP"... Typiskt vänstern - så är de och kommer alltid vara sådana...'

Lite blattementalitet i det hela... Ligger man ner, då kan man sparka och/eller hoppa på det...!

:idiot:

Jag är inte vänster, jag är höger men hatar rasister/idioter

sskssk 2014-09-12 07:15

Citat:

Ursprungligen postat av 11433 (Inlägg 371023)
Jag är inte vänster, jag är höger men hatar rasister/idioter

Och SD är rasisterna och Svp är idioterna?

sskssk 2014-09-12 07:18

Citat:

Ursprungligen postat av robust (Inlägg 370981)
Och du lever på 70-talet fortfarande?

Nej det gör jag inte, men dom som drabbades minns säkert.

Och det finns fortfarande socialdemokrater med i partiet från den tiden, finns fortfarande folk som röstade för det där på den tiden som röstar på S än idag.

Men visst 40år är mer än 25år, men desto mer skäl till att städa upp och tvätta sin bruna byk.

Fulsprit 2014-09-12 07:32

Citat:

Ursprungligen postat av 11433 (Inlägg 371023)
Jag är inte vänster, jag är höger men hatar rasister/idioter

Lika illa, då du inte vet Sveriges eller ditt eget bästa...

:popcorn:

Fulsprit 2014-09-12 07:37

Citat:

Ursprungligen postat av asgaya3141 (Inlägg 371022)
Jag var på en Veganmässa som försäljare 6/9 man tror att det finns 100.000st
veganer i röstberättigad ålder och dom går ut hårt i sociala medier djungeltelegrafen osv. att alla ska rösta på Fi. Det partiet passar veganernas
värderingar bäst. Sen får ni förstås betta med måtta

Bra info - men, jag är övertygad om att det inte räcker ändå... Folk är fega och drar sig till det invanda, till syvende och sist...

Jag känner att det kryper i benen nu och det beror på att jag tydligen har "Latteben" - måste ha en kaffe nu... Vi hörs...!

:hattenav:

Moffegrev 2014-09-12 09:16

Gud vad skönt det ska bli när valet är över. Har tagit en veckas semester pa ett ställe utan internet sa jag slipper se alla pinsamma och indignerade statusuppdateringar om hur hemskt och fascistiskt samhället blivit.

Jag ska casha mitt FI-bet och sedan vill jag inte höra mer politik för resten av aret.

Wagner 2014-09-12 09:20

Citat:

Ursprungligen postat av Slurf (Inlägg 371007)
Jahaja, råkade se en Ipsos-mätning.

Skakade förövrigt hand med Åkesson efter ett tal för en dryg vecka sedan, han lovade att stå upp för kärnkraften. Krockade nästan med en SÄPO-typ när jag vände mig om och skulle gå därifrån. Han måste ha hängt nästan precis över axeln för att vara beredd på en attack och då var det ju flera poliser i närheten också. Säkerheten i Sverige verkar handla lite om att stoppa möjligheten för att spontana attacker skall kunna vålla skada, men den erbjuder ju inget större skydd om någon väl har bestämt sig för att ha ihjäl någon.

FT tar åt sig äran också. Så ni kan väl skänka dom några hundringar av vinsten. :) http://www.friatider.se/h-jda-fi-odd...fts-granskning

Flickepojken 2014-09-12 09:29

Här var det hat minsann!

mackpeter 2014-09-12 09:35

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 371029)
Bra info - men, jag är övertygad om att det inte räcker ändå... Folk är fega och drar sig till det invanda, till syvende och sist...

Jag känner att det kryper i benen nu och det beror på att jag tydligen har "Latteben" - måste ha en kaffe nu... Vi hörs...!

:hattenav:

Ta en "cat" istället!:innocent:

NiLu 2014-09-12 09:45

Citat:

Ursprungligen postat av Fulsprit (Inlägg 371014)
Jo, jag är helt för att rikta "kanonerna" mot AFA-vänstern, de som verkligen förtjänar det! De som inte klarar av att ta en vanlig verbal debatt, skall huvudet lossna... Sedan håller jag med om att vi INTE har en demokrati i Sverige, snarare en demokratur...

Hur kan man ur sitt ursprung svära sig fri, då man alltid äro den man är. Det vi givit och tillåtit är av sjukaste ting - vi tar däremot det vi förlorat tillbaks. Nu skall svensken åter bli en fränd, inte den bedjande, nej, den tiden är förbi... Nu vi härja, nu vi återta, nu vi Sverige blodigt ta...

MJÖÖÖDDDD!!!

:cheers::cheers::cheers:

Varsågod, läs och njut :D

http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle19519475.ab

semipro 2014-09-12 09:54

Citat:

Ursprungligen postat av sskssk (Inlägg 371025)
Och SD är rasisterna och Svp är idioterna?

Att ens nämna SD i samma mening som SVP är idioti. Ungefär som att jämföra nån brutal Rocco-rulle med Sällskapsresan.

sirlarsson 2014-09-12 10:06

Citat:

Ursprungligen postat av Flickepojken (Inlägg 370998)
Jag anser bara att om man ändå skall gambla med risk att förlora insatsen, ja då får det vara värt det. Personligen så vill jag minst ha 2 ggr pengarna annars är det inte värt det kan jag tycka.

Och jag har också svårt att se saker som "surebetts" vilket jag förstår är så t som man tror är bombsäkert. Det är spel och i min värld iaf är inget säkert, därav så skall också utdelningen vara värdig insatsen. Tycker jag.

Jag respekterar att du inte har varit speciellt länge inom branschen spel men ska du ifrågasätta bör du ha saker klart för dig. Det handlar inte om att välja bort spel under 2 gånger pengarna, det handlar om att spela odds där du tror/analyserar att chansen procentuellt sett för ett vinnande utfall är större än oddset antyder.

Surebets är en helt annan historia, då spelar du tex i en tennismatch på båda spelarna, med andra ord kan du inte förlora, utan istället vinna en mindre summa på båda spelarna, tack vare att bolagen värderar olika, tex 2,10 på båda sidor. Det jag pratar om är inte surebet när jag skojar om att det är ränta, men väldigt nära surebet. Med dessa förutsättningar (en stigande Center) för varje dag som går så var 1,20 på Centern in i riksdagen ett rent räntespel. Marknaden och bolagen förstod detta och tryckte ner spelet till 1,06. Likadant var det på över 5% vilket nu senast jag tittade var nere på 1,40, linan borde tom vara högre då Centern gör en grym slutspurt tack vare Annie Lööf som är lugn, sansad och saklig i både debatter och partiledarutfrågningarna.

mackpeter 2014-09-12 10:06

Citat:

Ursprungligen postat av robust (Inlägg 370979)
Alltså den största skojaren som har haft hand om skolpolitiken i ÅTTA???!!! (8) år ÄR ju för fan JAN BJÖRKLUND (Folkpartiet) tillsammans med resten av Alliansen (Kristendemokraterna, Centern och Moderaterna + medhjälparen SD). Att den dåren har fått föra skolpolitiken i hela jävla åtta år är en gåta för mig?!

Den näst största lögnaren och icke svararen på frågorna är Fredrik Reinfeldt.

Gåtans lösning är, att i två demokratiska val till riksdagen, fick Jan Björklund svenska folkets förtroende att ersätta den förre skolministern Ibrahim Baylan.:innocent:

sskssk 2014-09-12 10:47

Citat:

Ursprungligen postat av semipro (Inlägg 371044)
Att ens nämna SD i samma mening som SVP är idioti. Ungefär som att jämföra nån brutal Rocco-rulle med Sällskapsresan.

Visst är det så, men där måste man ju faktiskt ge dom utskällda i sjuklövern samt media en eloge, där har dom verkligen lyckats med sin propaganda.
Därför är det viktigt med information, då det finns så mycket okunskap.

Vi hade ju till och med en statsvetare(!) i tråden som gjorde parallellen SD-Förintelsen :omfg:

mackpeter 2014-09-12 11:38

På söndag lägger vi våra röster till tre demokratiskt valda församlingar.
Valresultatet till riksdagen blir inte entydigt. Alliansen får inte egen majoritet. Inte heller de rödgröna. Det blir en osäker röra. Hur man ska betrakta SD - tungan på vågen - blir ett jätteproblem för en blivande statsminister.

Jag hade förmånen att före valet 1994 i Sydafrika få träffa ledarna en och en för alla partierna. De förhandlade sinsemellan om ett politiskt program för "Sydafrikas Bästa". De enades om ett 10-punktsprogram. Valet handlade om vilket parti, som ansågs bäst lämpat att genomföra detta samförståndsprogram. Som vi alla vet vann Mandela och ANC.

Sedan dess har jag grubblat över definitionen av "demokrati".

I Mellanöstern - där man i urminnes tider (flera tusen år f Kr) slagit ihjäl grannstammen eller de som har en annan religiös tro - har vi upplevt diktatorns fall. Folk har fått välja sina ledare i mer eller mindre fria demokratiska val. Men i t ex Egypten "valde folket fel"......

För att återgå till valen i övermorgon. I vissa svenska kommuner och landsting har man ansträngt sig över blockgränserna för att hitta samförståndslösningar. Det har också skett flera gånger i Stockholm. Under krigsåren har vi haft samlingsregeringar.

Det kan vara dags för nytänkande efter söndagens val.

putte64 2014-09-12 11:45

På "lägre" nivå sammarbetar man ofta.
Man måste helt enkelt göra det.

Citat:

Ursprungligen postat av mackpeter (Inlägg 371075)
På söndag lägger vi våra röster till tre demokratiskt valda församlingar.
Valresultatet till riksdagen blir inte entydigt. Alliansen får inte egen majoritet. Inte heller de rödgröna. Det blir en osäker röra. Hur man ska betrakta SD - tungan på vågen - blir ett jätteproblem för en blivande statsminister.

Jag hade förmånen att före valet 1974 i Sydafrika få träffa ledarna en och en för alla partierna. De förhandlade sinsemellan om ett politiskt program för "Sydafrikas Bästa". De enades om ett 10-punktsprogram. Valet handlade om vilket parti, som ansågs bäst lämpat att genomföra detta samförståndsprogram. Som vi alla vet vann Mandela och ANC.

Sedan dess har jag grubblat över definitionen av "demokrati".

I Mellanöstern - där man i urminnes tider (flera tusen år f Kr) slagit ihjäl grannstammen eller de som har en annan religiös tro - har vi upplevt diktatorns fall. Folk har fått välja sina ledare i mer eller mindre fria demokratiska val. Men i t ex Egypten "valde folket fel"......

För att återgå till valen i övermorgon. I vissa svenska kommuner och landsting har man ansträngt sig över blockgränserna för att hitta samförståndslösningar. Det har också skett flera gånger i Stockholm. Under krigsåren har vi haft samlingsregeringar.

Det kan vara dags för nytänkande efter söndagens val.




Powered by vBulletin & vBadvanced CMPS
Design, Logos, etc Copyright © Sharps.se, 2010-2011. All Rights Reserved