Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2018-01-10, 16:36   #61
 
Reg.datum: dec 2015
Inlägg: 314
Sharp$: 1050
Standard

I tipsboken 1987-88 finns ett MT 8-2-2340 som man kan göra i copema också. Ena blockets 4 helgarderade sätter man på hyfsat "lätta" matcher och väljer villkoret (U)4-5, dvs man sätter röd på 0-3. Andra blockets 4 hel, som då sätts på mer svårare matcher, väljer man villkoret 1-4. Vid fördelning 3-1 i ska systemet, enligt boken ge 13 om övriga villkor håller. Vid fördelning 2-1 är det 12 rätt som gäller.

Ett annat system är MT 7-3-864, står i Tipslyktan 5, där sätter man tecken på 4 hel och där ska 3 sitta för 50% chans till 13, vid 2 rätta tecken är det 66% på 12 rätt.

Visst kan man välja system med alltid garanti men dessa drar snabbt iväg i pris.

Tycker Sharp borde ha ett forum för system där fler kan dela med sig.
Jonas_77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-01-11, 08:00   #62
 
Reg.datum: dec 2015
Inlägg: 314
Sharp$: 1050
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas_77 Visa inlägg
I tipsboken 1987-88 finns ett MT 8-2-2340 som man kan göra i copema också. Ena blockets 4 helgarderade sätter man på hyfsat "lätta" matcher och väljer villkoret (U)3-4, dvs man sätter röd på 0-2. Andra blockets 4 hel, som då sätts på mer svårare matcher, väljer man villkoret 1-4. Vid fördelning 3-1 i ska systemet, enligt boken ge 13 om övriga villkor håller. Vid fördelning 2-1 är det 12 rätt som gäller.

Ett annat system är MT 7-3-864, står i Tipslyktan 5, där sätter man tecken på 4 hel och där ska 3 sitta för 50% chans till 13, vid 2 rätta tecken är det 66% på 12 rätt.

Visst kan man välja system med alltid garanti men dessa drar snabbt iväg i pris.

Tycker Sharp borde ha ett forum för system där fler kan dela med sig.
Måste varit full när jag skrev det där...har ändrat och markerat i rött där det blev fel.
Jonas_77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-01-13, 22:27   #63
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas_77 Visa inlägg
Måste varit full när jag skrev det där...har ändrat och markerat i rött där det blev fel.
Får se om jag fattade det där. Det ska se ut så här som ett exempel? Lätta matcher först på 0 och svåra på 1 som man sedan får ändra efter behov där passande matcherna är för lätta respektive svåra matcherna. Sammanlagt måste man få in hälften av U tecknen. Sammanlagt blir det 16 kuponger om man minskar ner systemet med Copema vilket inte är så farligt

Det där att göra en tråd där man kan lägga upp sina system har jag faktiskt tänkt på förut men inte gjort nåt åt det. Mitt intresse för tips varierar när det går emot. Man har ju inte den bästa ekonomin tyvärr



Btw, är du Jonas samma person som Mr Sound? Jag känner en som kallar sig för Mr Sound som samlar på gamla tipsböcker med typ såna system som du nämnde nyss

Senast redigerad av Tord den 2018-01-13 klockan 23:28.
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 08:56   #64
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Har gjort en tråd där ni kan posta era system från program eller system från böcker https://www.sharps.se/forums/taenkar...am/#post557196
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-01-14, 22:04   #65
 
Reg.datum: dec 2015
Inlägg: 314
Sharp$: 1050
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tord Visa inlägg
Får se om jag fattade det där. Det ska se ut så här som ett exempel? Lätta matcher först på 0 och svåra på 1 som man sedan får ändra efter behov där passande matcherna är för lätta respektive svåra matcherna. Sammanlagt måste man få in hälften av U tecknen. Sammanlagt blir det 16 kuponger om man minskar ner systemet med Copema vilket inte är så farligt

Det där att göra en tråd där man kan lägga upp sina system har jag faktiskt tänkt på förut men inte gjort nåt åt det. Mitt intresse för tips varierar när det går emot. Man har ju inte den bästa ekonomin tyvärr

Ja, så där konstruerar man. Men man måste inte lägga villkor 1 och 2 i samlad grupp utan dessa matcher kan man välja som man vill.
Jonas_77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2018-01-15, 21:08   #66
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas_77 Visa inlägg
Ja, så där konstruerar man. Men man måste inte lägga villkor 1 och 2 i samlad grupp utan dessa matcher kan man välja som man vill.
Nej det vet jag. Det är ju bara en mall för att visa
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-03, 20:26   #67
 
hakan11241s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 265
Sharp$: 3448
Standard

Kod:
Strategi för småtippare på Stryktipset
Efter att ha fått en del frågor om mitt sätt att använda blocksystem på stryktipset i den stora systemtråden så väljer jag att bumpa denna gamla tråd.
Typiskt så väljer jag att spela med 2-3 säkra, 4-7 helgarderade och 4-7 halvgarderade.
Fråga 1. Varför 2-3 säkra? Erfarenheten säger mig att det helt enkelt är väldigt svårt att sätta fler säkra. Undantag kan göras för europatipset och specialomgångar med landskamper eller liknande.
Passa er dock för cupomgångar, där skräller det regelbundet.
Fråga 2. Hur välja ut de säkra matcherna? Statistiken säger att veckans mest streckade vinner runt 90% av gångerna. Spikar man den och halvgarderar den näst mest streckade favoriten så överlever man 75% av omgångarna. Spik två brukar därför även den bli en storfavorit som jag tror mycket på, medan spik tre bör vara mer av typen feelingspik i en jämn match.
Fråga 3. Varför blocksystem? Svaret är i grunden ekonomi. Om jag väljer tex U-6-0-48 för de helgarderade matcherna och lägger till fyra halvgarderade får jag U-6-4-768. Alldeles för dyrt för en småtippare som mig. Jag väljer då att använda U-0-4-8 i det blocket och halverar kostnaden.
Fråga 4. Vinstchanserna måste ju minska? Ja. Det är ju baksidan av myntet. Om jag har en 13-rätschans på 30% i det helgarderade blocket och 40% i det halva så blir det ju bara 12% för hela systemet. Matematiskt så måste jag alltså sätta mina villkor 8 ggr innan en tretta faller ut.
Fråga 5. Hur väljer du U-rad? Det finns i princip tre vanliga metoder. Man följer teckenfördelningen, man följer en tipster man tycker är bra eller man tar ut den själv.
Här tror jag dock det finns en mental fälla som många spelare faller i. Vi följer de olika ligorna slaviskt och har en mycket stor kunskap om lagens styrka, spelsätt och form. Vi tror därför att vi är bättre än medelsvensson på att tippa U-tecken. Det är vi inte, vid en långtidsuppföljning hamnar vi alla inom samma spann.
Men, så har vi de där tre-fyra omgångarna varje år när vi är helt rätt på det. Spikarna sitter, skrälldragen går in och avslagen likaså. Vi har då 9-10 rätt på U-raden. Då gäller det ju att ta betalt för detta också!
Därför kör jag egen U-rad.
Fråga 6. Hur grupperar du matcherna? Bland de helgarderade brukar det bli kanske tre stora favoriter som jag bedömer kan tappa poäng och tre ovissa matcher typ derbyn eller bottenmöten. Målsnåla lag går också in i den här kategorin då det kan räcka med 1-0 för endera laget.
Bland de halvgarderade försöker jag alltid välja ut en gaffel, 1-2. Tycker det brukar funka bra och sätter nog 4 av 5 eller 3 av 4. Däremot har jag märkt att U-tipsen kan bli lite hur som helst för 3-5 matcher. Föredrar därför R-system i sådana block.
Om man har 6-7 halvgarderade så hamnar de dock oftast i mittzonen 3-5.
Fråga 7. Hur går det då? I år är det back, har inte satt någon 13. Tycker dock jag varit med och hackat flera gånger men tror mer det är min ram som är för dålig än brister i de system som används. Tycker också jag blivit för favoritbetonad med åren, chansar inte lika mycket som förr. Ju mer man läser desto mer info får man ju om att favoriten är rätt värderad (vilket den inte alls behöver vara).
Samtidigt så får man ju ständigt utvärdera sitt sätt att spela. Som t ex Powerplay varit inne på kanske man måste börja ranka alla matcher i svårighetsgrad själv för att hamna i rätt U-tips intervall i blocken. Även Leif Johansson har ju liknande idéer.
En annan taktik jag varit inne på är att försöka lösa de svåraste matcherna med halvgardering. Det är ju roligare att få in en helgarderad skräll till 15% än att få in en 30%-are i en 40-30-30 match.
Så, det är mitt sätt att spela, se det som ett diskussionsunderlag.
hakan11241 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 06:55   #68
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hakan11241 Visa inlägg
Kod:

Du kunde ha satt 13 med lite tur i onsdags. En spik och en halv gick bort
https://tipsrader.se/rader/europatip...k-2020-12-02-2

Observera att texten Hakan11241 skrev slutar långt utanför bildskärmen och citera knappen försvann ur bild också
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 15:27   #69
 
hakan11241s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 265
Sharp$: 3448
Standard

Ja, satt med 12 rätt länge och jobbade på Dortmundmål. Tyvärr fick MKDons in en i slutet, men systemet hade levererat om ramen suttit
Hade gett runt 17k enligt mina preliminära beräkningar
hakan11241 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-04, 16:39   #70
 
hakan11241s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 265
Sharp$: 3448
Standard

Irriterande att man inte kan redigera i efterhand. Prövar att lägga in igen så det blir läsbart.

Strategi för småtippare på Stryktipset
Efter att ha fått en del frågor om mitt sätt att använda blocksystem på stryktipset i den stora systemtråden så väljer jag att bumpa denna gamla tråd.
Typiskt så väljer jag att spela med 2-3 säkra, 4-7 helgarderade och 4-7 halvgarderade.

Fråga 1. Varför 2-3 säkra? Erfarenheten säger mig att det helt enkelt är väldigt svårt att sätta fler säkra. Undantag kan göras för europatipset och specialomgångar med landskamper eller liknande.
Passa er dock för cupomgångar, där skräller det regelbundet.

Fråga 2. Hur välja ut de säkra matcherna? Statistiken säger att veckans mest streckade vinner runt 90% av gångerna. Spikar man den och halvgarderar den näst mest streckade favoriten så överlever man 75% av omgångarna. Spik två brukar därför även den bli en storfavorit som jag tror mycket på, medan spik tre bör vara mer av typen feelingspik i en jämn match.

Fråga 3. Varför blocksystem? Svaret är i grunden ekonomi. Om jag väljer tex U-6-0-48 för de helgarderade matcherna och lägger till fyra halvgarderade får jag U-6-4-768. Alldeles för dyrt för en småtippare som mig. Jag väljer då att använda U-0-4-8 i det blocket och halverar kostnaden.

Fråga 4. Vinstchanserna måste ju minska? Ja. Det är ju baksidan av myntet. Om jag har en 13-rätschans på 30% i det helgarderade blocket och 40% i det halva så blir det ju bara 12% för hela systemet. Matematiskt så måste jag alltså sätta mina villkor 8 ggr innan en tretta faller ut.

Fråga 5. Hur väljer du U-rad? Det finns i princip tre vanliga metoder. Man följer teckenfördelningen, man följer en tipster man tycker är bra eller man tar ut den själv.

Här tror jag dock det finns en mental fälla som många spelare faller i. Vi följer de olika ligorna slaviskt och har en mycket stor kunskap om lagens styrka, spelsätt och form. Vi tror därför att vi är bättre än medelsvensson på att tippa U-tecken. Det är vi inte, vid en långtidsuppföljning hamnar vi alla inom samma spann.
Men, så har vi de där tre-fyra omgångarna varje år när vi är helt rätt på det. Spikarna sitter, skrälldragen går in och avslagen likaså. Vi har då 9-10 rätt på U-raden. Då gäller det ju att ta betalt för detta också!
Därför kör jag egen U-rad.

Fråga 6. Hur grupperar du matcherna? Bland de helgarderade brukar det bli kanske tre stora favoriter som jag bedömer kan tappa poäng och tre ovissa matcher typ derbyn eller bottenmöten. Målsnåla lag går också in i den här kategorin då det kan räcka med 1-0 för endera laget.
Bland de halvgarderade försöker jag alltid välja ut en gaffel, 1-2. Tycker det brukar funka bra och sätter nog 4 av 5 eller 3 av 4. Däremot har jag märkt att U-tipsen kan bli lite hur som helst för 3-5 matcher. Föredrar därför R-system i sådana block.
Om man har 6-7 halvgarderade så hamnar de dock oftast i mittzonen 3-5.

Fråga 7. Hur går det då? I år är det back, har inte satt någon 13. Tycker dock jag varit med och hackat flera gånger men tror mer det är min ram som är för dålig än brister i de system som används. Tycker också jag blivit för favoritbetonad med åren, chansar inte lika mycket som förr. Ju mer man läser desto mer info får man ju om att favoriten är rätt värderad (vilket den inte alls behöver vara).
Samtidigt så får man ju ständigt utvärdera sitt sätt att spela. Som t ex Powerplay varit inne på kanske man måste börja ranka alla matcher i svårighetsgrad själv för att hamna i rätt U-tips intervall i blocken. Även Leif Johansson har ju liknande idéer.
En annan taktik jag varit inne på är att försöka lösa de svåraste matcherna med halvgardering. Det är ju roligare att få in en helgarderad skräll till 15% än att få in en 30%-are i en 40-30-30 match.
Så, det är mitt sätt att spela, se det som ett diskussionsunderlag.

Spoiler:

Jag skrev mitt inlägg i word och kopierade in det. För att få det att passa på Sharps måste man ställa linjalen mellan 0-10

Senast redigerad av hakan11241 den 2020-12-04 klockan 16:44.
hakan11241 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-05, 10:56   #71
 
vr46s avatar
 
Reg.datum: dec 2017
Inlägg: 191
Sharp$: 3630
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tord Visa inlägg
Du kunde ha satt 13 med lite tur i onsdags. En spik och en halv gick bort
https://tipsrader.se/rader/europatip...k-2020-12-02-2

Observera att texten Hakan11241 skrev slutar långt utanför bildskärmen och citera knappen försvann ur bild också
Finns detta 5-5 blocksystem med garantitabell i Nyckeltabeller-tråden?
Ser ut som en passande kostnad för mig om jag ska lira själv...

MVH
vr46 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-05, 11:45   #72
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vr46 Visa inlägg
Finns detta 5-5 blocksystem med garantitabell i Nyckeltabeller-tråden?
Ser ut som en passande kostnad för mig om jag ska lira själv...

MVH
Tror inte det. Hakan gör ett nytt system för varje omgång verkar det som.
Han lägger inte upp speciellt mycket här heller
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-01-05, 13:23   #73
 
vr46s avatar
 
Reg.datum: dec 2017
Inlägg: 191
Sharp$: 3630
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tord Visa inlägg
Tror inte det. Hakan gör ett nytt system för varje omgång verkar det som.
Han lägger inte upp speciellt mycket här heller
Har dragit ett PM, förhoppningsvis får vi in lite blocksystem i Nyckeltabeller-tråden
vr46 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-06, 13:22   #74
 
Reg.datum: nov 2017
Ort: England
Inlägg: 14
Sharp$: 117
Standard

Någon som kan assistera mig i hur rent matematiskt 12-rättsgaranti fungerar? Jag har försökt få till det i Excel i en eget system men får inte det att vara 100% tillförlitligt. Jag tänker att man grupperar alla unika rader för match 1-12 och sedan tar bort de tecknen för match 13 så bara en rad återstår per kombination av match 1-12 och sedan gör man samma sak med match 1-11 + 13 och låter 12 få ligga fritt. Är detta fel?

-OldSport
OldSport är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-06, 23:32   #75
 
Tords avatar
 
Reg.datum: mar 2016
Inlägg: 1 595
Sharp$: 4719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av OldSport Visa inlägg
Någon som kan assistera mig i hur rent matematiskt 12-rättsgaranti fungerar? Jag har försökt få till det i Excel i en eget system men får inte det att vara 100% tillförlitligt. Jag tänker att man grupperar alla unika rader för match 1-12 och sedan tar bort de tecknen för match 13 så bara en rad återstår per kombination av match 1-12 och sedan gör man samma sak med match 1-11 + 13 och låter 12 få ligga fritt. Är detta fel?

-OldSport
Tror BrakZen och Powerplay kan det där bäst. Jag vet inte vad jag håller på med ibland
Tord är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td