Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-02-08, 23:17   #1
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 31
Sharp$: 621
Standard

Flatbet vs Varierande insats?


Personligen tycker jag att flatbet är att föredra. Om jag alltid spelar på det jag anser är spelvärt så leder det till ett plus i längden. Skulle jag sen variera insatsen så blir det ju indirekt att jag måste göra en värdering av min värdering, vilket i mitt tycke skapar en extra variabel som kan gå fel.

Så, hur går era tankar kring detta?
peejay är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 00:49   #2
 
Grovbenstommes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Så nära men ändå så långt borta
Inlägg: 562
Sharp$: 1665
Standard

Jag själv föredrar flatbets. Men det krävs en stor bankrulle, annars blir det lite gör "gnetigt".

Tycker man skall börja spela med flatbets innan man är helt 100% på att värdera sina spel.

Trött som tusan just nu så ber om ursäkt om jag skrev något konstigt..
Grovbenstomme är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 06:18   #3
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Sedan har du även något mittemellan
[ame="http://en.wikipedia.org/wiki/Kelly_criterion"]Kelly criterion - Wikipedia, the free encyclopedia[/ame]

Lägger in den med för att få en diskussion kring insatsnivåer.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 08:26   #4
 
Betongbarns avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Skåne!
Inlägg: 486
Sharp$: -1
Standard

Förstår inte varför man ska flatbetta, tror man mycket på en match satsar man mer tror man mindre på en match satsar man mindre.

Helt klart bäst imo, då kan man gå plus även när man förlorar fler spel än man vinner, så länge höginsatserna sitter...
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
REVENGE!
Betongbarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 10:28   #5
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 31
Sharp$: 621
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn Visa inlägg
Förstår inte varför man ska flatbetta, tror man mycket på en match satsar man mer tror man mindre på en match satsar man mindre.

Helt klart bäst imo, då kan man gå plus även när man förlorar fler spel än man vinner, så länge höginsatserna sitter...
Detsamma går ju att applicera på flatbets också och även till din nackdel med varierande insats.

Säg att du lägger 3 spel á 100kr till 3.15 och du sätter 1/3, plus 15kr
Sen har du av någon anledning fått för dig att att ett av dessa spel är mindre värt än de andra två, alltså satsar du 2*110kr och ett spel för 80kr. Sitter då endast ditt lägre spel så går du minus 48kr.

Detta är endast ett exempel och självklart kan man ju vrida och vända det till respektives fördel och nackdel, jag ville visa att det är för enkelt att bara tänka; "då kan man gå plus även när man förlorar fler spel än man vinner"

Vad jag vill trycka på är att ett värdespel alltid är ett värdespel och således bör du alltid spela flatbet (kan även likställas med maxbet inom unit-världen) eftersom att du då kommer att plussa mest i längden. Men precis som Grovbenstomme säger så kan det vara vettigt att ha en bra rulle då.

Sen har jag inte satt mig in särskilt väl i Kellys strategi, men om någon här spelar efter den metoden så tar jag gärna del av era tankar.
peejay är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 10:52   #6
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 69
Sharp$: 42

GruGloG - Starcaft 2
Stats: 7 - 5 - 0
ROI: 124.91%
Vinstprocent: 58.33%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av peejay Visa inlägg
Detsamma går ju att applicera på flatbets också och även till din nackdel med varierande insats.

Säg att du lägger 3 spel á 100kr till 3.15 och du sätter 1/3, plus 15kr
Sen har du av någon anledning fått för dig att att ett av dessa spel är mindre värt än de andra två, alltså satsar du 2*110kr och ett spel för 80kr. Sitter då endast ditt lägre spel så går du minus 48kr.

Detta är endast ett exempel och självklart kan man ju vrida och vända det till respektives fördel och nackdel, jag ville visa att det är för enkelt att bara tänka; "då kan man gå plus även när man förlorar fler spel än man vinner"

Vad jag vill trycka på är att ett värdespel alltid är ett värdespel och således bör du alltid spela flatbet (kan även likställas med maxbet inom unit-världen) eftersom att du då kommer att plussa mest i längden. Men precis som Grovbenstomme säger så kan det vara vettigt att ha en bra rulle då.

Sen har jag inte satt mig in särskilt väl i Kellys strategi, men om någon här spelar efter den metoden så tar jag gärna del av era tankar.
Ett lite för godtyckligt resonemang här imo, någon annan kan ju lika gärna argumentera för att "om man lägger tre spel á 100 kr till 1.90 och sätter 2/3 med flatbet så går man plus 80 kronor. Om man sedan värderar ett av spelen som lite sämre och bara lägger 50 kronor på det förlorande så har man helt plötsligt gått plus 130 kronor."

Ett värdespel är alltid ett värdespel javisst, men det är ganska självklart för mig att vissa spel värderas som svagare än andra och därför inte bör spelas lika starkt. Det gäller ju att vara någorlunda skicklig på att värdera sina spel, men för mig är detta en del av bettingens tjusning.
GruGloG är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 11:16   #7
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GruGloG Visa inlägg
Ett lite för godtyckligt resonemang här imo, någon annan kan ju lika gärna argumentera för att "om man lägger tre spel á 100 kr till 1.90 och sätter 2/3 med flatbet så går man plus 80 kronor. Om man sedan värderar ett av spelen som lite sämre och bara lägger 50 kronor på det förlorande så har man helt plötsligt gått plus 130 kronor."

Ett värdespel är alltid ett värdespel javisst, men det är ganska självklart för mig att vissa spel värderas som svagare än andra och därför inte bör spelas lika starkt. Det gäller ju att vara någorlunda skicklig på att värdera sina spel, men för mig är detta en del av bettingens tjusning.
Därav fördelen med kellys system. Din insats är alltid relativ till din värdering av oddset den bör ligga på. Därmed lägger du alltid en "korrekt" insats kontra oddset du får.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 17:12   #8
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 69
Sharp$: 42

GruGloG - Starcaft 2
Stats: 7 - 5 - 0
ROI: 124.91%
Vinstprocent: 58.33%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Därav fördelen med kellys system. Din insats är alltid relativ till din värdering av oddset den bör ligga på. Därmed lägger du alltid en "korrekt" insats kontra oddset du får.
Absolut, Kellys system är väl bara en matematisk optimerad konkretisering av det hela? För att systemet skall fungera optimalt måste man ju självklart vara vass på att sätta vinstchans kontra odds, men det är ju som sagt själva essensen av sportsbetting.
GruGloG är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 23:14   #9
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 31
Sharp$: 621
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GruGloG Visa inlägg
Ett lite för godtyckligt resonemang här imo, någon annan kan ju lika gärna argumentera för att "om man lägger tre spel á 100 kr till 1.90 och sätter 2/3 med flatbet så går man plus 80 kronor. Om man sedan värderar ett av spelen som lite sämre och bara lägger 50 kronor på det förlorande så har man helt plötsligt gått plus 130 kronor."
.
Absolut, det var därför jag skrev: "Detta är endast ett exempel och självklart kan man ju vrida och vända det till respektives fördel och nackdel, jag ville visa att det är för enkelt att bara tänka; "då kan man gå plus även när man förlorar fler spel än man vinner"
peejay är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-09, 23:36   #10
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 69
Sharp$: 42

GruGloG - Starcaft 2
Stats: 7 - 5 - 0
ROI: 124.91%
Vinstprocent: 58.33%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av peejay Visa inlägg
Absolut, det var därför jag skrev: "Detta är endast ett exempel och självklart kan man ju vrida och vända det till respektives fördel och nackdel, jag ville visa att det är för enkelt att bara tänka; "då kan man gå plus även när man förlorar fler spel än man vinner"
Ja visst ja, missade det! Men jag vände mest mig emot det här "Vad jag vill trycka på är att ett värdespel alltid är ett värdespel och således bör du alltid spela flatbet (kan även likställas med maxbet inom unit-världen) eftersom att du då kommer att plussa mest i längden." eftersom jag inte anser att det stämmer.
GruGloG är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 12:51   #11
 
Betongbarns avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Skåne!
Inlägg: 486
Sharp$: -1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av peejay Visa inlägg
Detsamma går ju att applicera på flatbets också och även till din nackdel med varierande insats.

Säg att du lägger 3 spel á 100kr till 3.15 och du sätter 1/3, plus 15kr
Sen har du av någon anledning fått för dig att att ett av dessa spel är mindre värt än de andra två, alltså satsar du 2*110kr och ett spel för 80kr. Sitter då endast ditt lägre spel så går du minus 48kr.

Detta är endast ett exempel och självklart kan man ju vrida och vända det till respektives fördel och nackdel, jag ville visa att det är för enkelt att bara tänka; "då kan man gå plus även när man förlorar fler spel än man vinner"

Vad jag vill trycka på är att ett värdespel alltid är ett värdespel och således bör du alltid spela flatbet (kan även likställas med maxbet inom unit-världen) eftersom att du då kommer att plussa mest i längden. Men precis som Grovbenstomme säger så kan det vara vettigt att ha en bra rulle då.

Sen har jag inte satt mig in särskilt väl i Kellys strategi, men om någon här spelar efter den metoden så tar jag gärna del av era tankar.
Jag förstår vad du menar.
Men chansen att man finner tre spel till odds 3.15 som man värderar lika troliga att gå in är ju inte särskilt stor. Bara för oddset är samma så behöver ju inte ens egen värdering ge lagen samma %-chans att vinna. Därav enligt mig dumt att satsa lika mycket på varje.

Givetvis upp till var och en, men jag är säker på att om jag hade flatbettat hade jag inte plussat lika effektivt. I och för sig spelar jag mindre spel/dag än dom flesta, så mina spel är väldigt noga utvalda, men känner mig ändå inte bekväm med att ha 5 spel med maxbet ute och samtidigt riskera 25% av rullen.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
REVENGE!
Betongbarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 15:31   #12
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 31
Sharp$: 621
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn Visa inlägg
Jag förstår vad du menar.
Men chansen att man finner tre spel till odds 3.15 som man värderar lika troliga att gå in är ju inte särskilt stor. Bara för oddset är samma så behöver ju inte ens egen värdering ge lagen samma %-chans att vinna. Därav enligt mig dumt att satsa lika mycket på varje.

Givetvis upp till var och en, men jag är säker på att om jag hade flatbettat hade jag inte plussat lika effektivt. I och för sig spelar jag mindre spel/dag än dom flesta, så mina spel är väldigt noga utvalda, men känner mig ändå inte bekväm med att ha 5 spel med maxbet ute och samtidigt riskera 25% av rullen.
Nej, självklart var det bara ett exempel för att kunna förtydliga det hela. Det jag menar är att även om du har EV på 102 % eller 114 % så tycker jag att man ska gå in max eftersom det i längden genererar pengar i båda fallen. Samtidigt förstår jag eran syn på det hela också eftersom det krävs en stor rulle och det kan bli smärtsamt vid cold streaks. Men så länge man håller sig till "spela inte får mer än du har råd att förlora" så kan man gå med ett leende igenom dom stunderna också.
Vi får väl helt enkelt agree to disagree
peejay är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 17:26   #13
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 69
Sharp$: 42

GruGloG - Starcaft 2
Stats: 7 - 5 - 0
ROI: 124.91%
Vinstprocent: 58.33%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av peejay Visa inlägg
Det jag menar är att även om du har EV på 102 % eller 114 % så tycker jag att man ska gå in max eftersom det i längden genererar pengar i båda fallen.
Men alltså det här är ju absolut inte någon objektiv sanning, oavsett hur stor rulle man har!
GruGloG är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 14:41   #14
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Hade jag flatbettat min medelinsats på spelen i min spreadsheet hade jag legat +24 ist för +4 som nu är fallet. Dåliga värderingar på mina 56% träff av de första 100 spelen sedan omstarten. Slump eller inte, så ser det ut just nu iaf.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td