Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-10-25, 21:43   #181
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 540
Sharp$: 2301
Standard

jag var på plats idag, och det kändes faktiskt som det var närmare fullsatt (vintermått mätt). Både restaurangen och inneläktaren var fulla sen rörde de sig en del folk inom hus! Det var inte direkt elitlopps eller sprintermästar fullt men ändå riktigt bra kändes det som!

synd på vädret men tyckte ändå banan höll okej!

Bra dag evenemangsmässigt, tyvärr usel spelmässigt och till viss del även sportmässigt då vissa fina hästar verkligen inte var fräscha!
alle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 07:19   #182
 
Reg.datum: nov 2013
Inlägg: 32
Sharp$: 890
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mackpeter Visa inlägg
Erik Adielsson har haft stora framgångar i storlopp med Luddes hästar.

Om du skrev detta med tanke på Mosaique Face, skall du betänka att Ludde gjorde idag ett s.k. preparélopp. Det var långt ifrån optimal balans. Hästen fick ett vanligt snabbjobb i tisdags, osv. Han är medvetet i 90 % av formen. Så har det varit i de senaste loppen. Ludde har varit öppen med detta. Han siktar på Prix d'Amerique om tre månader.

Att vi som spelare ändå gör honom till favorit är vårt eget fel. Att Ludde överskattar sin häst ligger i Luddes natur.

Om ditt inlägg gäller Luddes körskicklighet och taktiska upplägg, kan det bli en lång och hetsig debatt. Travfolket har kraftigt delade meningar om detta.
Prepare? Du menar att ludde kör till ledning och ligger där i två varv och sedan bromsar mosaiquen sist? Man behöver inte vara raketforskare för att se att något inte var som det brukar! Antingen hade han en jättedålig dag, sjuk/skada eller 30 % form. Prepare är bland det dummaste jag hört!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Major (+5)
emkungen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 11:43   #183
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 9 089
Sharp$: 21445
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av emkungen Visa inlägg
Prepare? Du menar att ludde kör till ledning och ligger där i två varv och sedan bromsar mosaiquen sist? Man behöver inte vara raketforskare för att se att något inte var som det brukar! Antingen hade han en jättedålig dag, sjuk/skada eller 30 % form. Prepare är bland det dummaste jag hört!
Jag tyckte, att jag uttryckte mig klart - men gör nu ett nytt försök. Ämnet jag svarade på gällde om Luddes hästar skulle tjäna mer prispengar, om han överlät styrningarna till catchdrivers. Frågan gällde inte preparé.

Ludde var i intervjun i atg.se samt i TV fredag eftermiddag mycket tydlig med att detta lopp var en del i förberedelserna för ett större lopp om tre månader i Paris. Intervjuaren förtydligade efteråt, att Mosaique Face skall starta i PdA. Ludde fortsatte förtydliga sig med att hästen MEDVETET INTE SKALL VARA I FULL FORM NU. Han nämnde siffran 90 %, men trodde att det ändå skulle räcka mot detta motstånd. Hästen fick ett jobb i tisdags. När Ludde annars förbereder sina hästar för V75 start får de skarpare genomkörare närmre start. Han underströk också, att han inte skulle gå med optimal balans varken när det gällde skor osv.

Du må tycka, att det är dumt att kalla detta för preparé. Men för mig är detta solklar preparé.

Din definition (som raketforskare) är möjligen, att preparékörning är, när hästen körs "snällt" i loppet för att komma med en kraftig spurt på upploppet. Självklart är detta preparékörning. Det är förbjudet i Sverige att inte köra sin häst för bästa möjliga placering. I Frankrike är tränarna tydliga med detta före loppen och bestraffas inte. Maharadjah kördes så förra året. Med eller mot det svenska reglementet. Ludde kör inte på det viset. Hans filosofi är att hästarna alltid skall "tömmas" i tävling. De skall tränas i träning och tävla i tävling. Hästen skall lära sig att ge allt i tävling.

Igår kördes Mosaiquen till spets och ledde i två varv. Sedan var den tom på krafter och dalade i fältet. Den var medvetet inte satt i full form och hade långt ifrån optimal balans. Allt enligt Luddes tydliga information i förväg. Det kallar jag för preparé. Du får kalla det "bland det dummaste jag hört". Vi har olika uppfattning.
mackpeter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 12:06   #184
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Formen på Mosaique var knappast 90%, då hade han inte haft slaka tömmar redan 700 kvar. Han fick ju fuska bort en rätt god del av loppet, första 1500 gick efter 14,7. Så fort tempot drogs upp av Nahar så tog soppan slut. Sedan har ju hästen en sjuhelvetes löpskalle och höll på ren vilja Nahar utanför sig fram till upploppet, men det är en bra bit fram till någon PdA-form.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 20:14   #185
 
Reg.datum: jun 2013
Ort: Malmö
Inlägg: 1 498
Sharp$: 1794
Standard

[QUOTE=mackpeter;379293]Jag tyckte, att jag uttryckte mig klart - men gör nu ett nytt försök. Ämnet jag svarade på gällde om Luddes hästar skulle tjäna mer prispengar, om han överlät styrningarna till catchdrivers. Frågan gällde inte preparé.

Ludde var i intervjun i atg.se samt i TV fredag eftermiddag mycket tydlig med att detta lopp var en del i förberedelserna för ett större lopp om tre månader i Paris. Intervjuaren förtydligade efteråt, att Mosaique Face skall starta i PdA. Ludde fortsatte förtydliga sig med att hästen MEDVETET INTE SKALL VARA I FULL FORM NU. Han nämnde siffran 90 %, men trodde att det ändå skulle räcka mot detta motstånd. Hästen fick ett jobb i tisdags. När Ludde annars förbereder sina hästar för V75 start får de skarpare genomkörare närmre start. Han underströk också, att han inte skulle gå med optimal balans varken när det gällde skor osv.

Du må tycka, att det är dumt att kalla detta för preparé. Men för mig är detta solklar preparé.

Din definition (som raketforskare) är möjligen, att preparékörning är, när hästen körs "snällt" i loppet för att komma med en kraftig spurt på upploppet. Självklart är detta preparékörning. Det är förbjudet i Sverige att inte köra sin häst för bästa möjliga placering. I Frankrike är tränarna tydliga med detta före loppen och bestraffas inte. Maharadjah kördes så förra året. Med eller mot det svenska reglementet. Ludde kör inte på det viset. Hans filosofi är att hästarna alltid skall "tömmas" i tävling. De skall tränas i träning och tävla i tävling. Hästen skall lära sig att ge allt i tävling.

Igår kördes Mosaiquen till spets och ledde i två varv. Sedan var den tom på krafter och dalade i fältet. Den var medvetet inte satt i full form och hade långt ifrån optimal balans. Allt enligt Luddes tydliga information i förväg. Det kallar jag för preparé. Du får kalla det "bland det dummaste

Vill istället använda ordet formhöjande inför kommande lopp.Absolut ingen prepare.
spalato är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-26, 21:54   #186
 
Reg.datum: nov 2013
Inlägg: 32
Sharp$: 890
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mackpeter Visa inlägg
Jag tyckte, att jag uttryckte mig klart - men gör nu ett nytt försök. Ämnet jag svarade på gällde om Luddes hästar skulle tjäna mer prispengar, om han överlät styrningarna till catchdrivers. Frågan gällde inte preparé.

Ludde var i intervjun i atg.se samt i TV fredag eftermiddag mycket tydlig med att detta lopp var en del i förberedelserna för ett större lopp om tre månader i Paris. Intervjuaren förtydligade efteråt, att Mosaique Face skall starta i PdA. Ludde fortsatte förtydliga sig med att hästen MEDVETET INTE SKALL VARA I FULL FORM NU. Han nämnde siffran 90 %, men trodde att det ändå skulle räcka mot detta motstånd. Hästen fick ett jobb i tisdags. När Ludde annars förbereder sina hästar för V75 start får de skarpare genomkörare närmre start. Han underströk också, att han inte skulle gå med optimal balans varken när det gällde skor osv.

Du må tycka, att det är dumt att kalla detta för preparé. Men för mig är detta solklar preparé.

Din definition (som raketforskare) är möjligen, att preparékörning är, när hästen körs "snällt" i loppet för att komma med en kraftig spurt på upploppet. Självklart är detta preparékörning. Det är förbjudet i Sverige att inte köra sin häst för bästa möjliga placering. I Frankrike är tränarna tydliga med detta före loppen och bestraffas inte. Maharadjah kördes så förra året. Med eller mot det svenska reglementet. Ludde kör inte på det viset. Hans filosofi är att hästarna alltid skall "tömmas" i tävling. De skall tränas i träning och tävla i tävling. Hästen skall lära sig att ge allt i tävling.

Igår kördes Mosaiquen till spets och ledde i två varv. Sedan var den tom på krafter och dalade i fältet. Den var medvetet inte satt i full form och hade långt ifrån optimal balans. Allt enligt Luddes tydliga information i förväg. Det kallar jag för preparé. Du får kalla det "bland det dummaste jag hört". Vi har olika uppfattning.
Kanske tog i lite men tycker fortfarande inte att man kan kalla det prepare när man försöker leda från start till mål. Vidare säger ludde att det är löjligt att on track piraten skulle slå mosaiquen från dödens. Säger man detta så vill man tävla och vinna. Därmed inte prepare i min värld. Vidare så finns det inte en möjlighet att mosaique hade 90% form. Då skulle han aldrig sjunka genom fälltet efter ett så långsamt lopp! Inte ens med stövlar och jenifer tillman i sulkyn! Kan iofs vara något annat fel på hästen...
emkungen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 00:12   #187
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 9 089
Sharp$: 21445
Standard

Det franska ordet "preparé" betyder förberedelse. Begreppet används i Frankrike om hästar som startar som förberedelse till ett större lopp - det egentliga målet.

Det är exakt vad Ludde gör med Mosaique Face. I lördags startade hästen för tredje gången i rad i längre lopp. Han skall ha full form 25 januari. Enligt Ludde har han 90 % - men vi såg alla, att formtalet var lägre i lördags. Han hade medvetet inte optimal balans.

I lördags fick Mosaique Face sitt tredje förberedande lopp på distansen 2500 m eller längre. Ludde säger, att detta är MEDVETET. I Frankrike kallas detta preparé.

På onsdag startar Maharajah. Förra säsongen gjorde han ett antal preparélopp. Ibland kördes han "snällt" för att spurta på upploppet. Ibland fick han anfalla tidigt - men orkade inte vinna. Hultman hävdade, att loppen var en förberedelse för PdA.

Ni kan fortsätta debatten om preparélopp efter onsdag, om ni vill. Om ni har en annan egen svensk definition än fransmännen, må det vara upp till er. Likaså om det är det dummaste ni hört. Men jag anser att Mosaique Face kördes ett förberedande och formhöjande (om ni så vill) preparélopp i lördags. Därmed är debatten slut för min del.
mackpeter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 09:00   #188
 
Reg.datum: nov 2013
Inlägg: 32
Sharp$: 890
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mackpeter Visa inlägg
Det franska ordet "preparé" betyder förberedelse. Begreppet används i Frankrike om hästar som startar som förberedelse till ett större lopp - det egentliga målet.

Det är exakt vad Ludde gör med Mosaique Face. I lördags startade hästen för tredje gången i rad i längre lopp. Han skall ha full form 25 januari. Enligt Ludde har han 90 % - men vi såg alla, att formtalet var lägre i lördags. Han hade medvetet inte optimal balans.

I lördags fick Mosaique Face sitt tredje förberedande lopp på distansen 2500 m eller längre. Ludde säger, att detta är MEDVETET. I Frankrike kallas detta preparé.

På onsdag startar Maharajah. Förra säsongen gjorde han ett antal preparélopp. Ibland kördes han "snällt" för att spurta på upploppet. Ibland fick han anfalla tidigt - men orkade inte vinna. Hultman hävdade, att loppen var en förberedelse för PdA.

Ni kan fortsätta debatten om preparélopp efter onsdag, om ni vill. Om ni har en annan egen svensk definition än fransmännen, må det vara upp till er. Likaså om det är det dummaste ni hört. Men jag anser att Mosaique Face kördes ett förberedande och formhöjande (om ni så vill) preparélopp i lördags. Därmed är debatten slut för min del.
Förstår hur du menar och köper vissa delar i ditt resonomang. Men i sådana fall så är ju 95% av alla lopp prepare. Det jag menar är följande: prepare är när du kör loppet på det sätt som förbättrar hästen på bästa möjliga sätt. Här är resultat en bisak. men kolgjini gick tydligt ut (även om han skulle gå med träningsbalans) och sa att otp inte skulle slå honom från dödens. och då är min känsla att resultat är viktigare än formtal efter loppet. Tror inte man förbättrar formen någe vidare genom att tömma tanken på hästen. Här har vi kanske olika åsikter och då är det kanske onödigt att diskutera vidare. Vidare ang formhöjande lopp(prepare) så har jag sällan varit med om att det sker i de största loppen. Kolla maharaja, panne, delicious, shaq mfl. Ofta springer de v86 eller möjligtvis något enklare guldlopp. Min tanke här är att det är just därför att minimera risken för att få ett för tungt lopp.
emkungen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-27, 09:36   #189
 
sirlarssons avatar
 
Reg.datum: nov 2013
Inlägg: 2 930
Sharp$: 2741
Standard

Själv spikade man gladeligen OTP, mycket på grund av Luddes snack om förberedelselopp till Frankrike samt att hästen bara hade 90% form samt att hovarna sparades. Allt Ludde sa tydde på att detta lopp inte var något livsviktigt att vinna. När dessutom Ludde sitter upp som enligt mig är en av Sveriges sämsta kuskar av "elitkuskarna" så blir ju valet enormt enkelt. Ni kan säga att det är lätt att vara efterklok men det enda minuset på OTP var spåret, Mosaiken hade 4-5 minus.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1), mackpeter (+5)
sirlarsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td