Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-03-17, 12:57   #1

Reg.datum: dec 2014
Sharp$: 1511
Standard

Travets statistik

Travstatistiker: personer som följer, sammanställer och analyserar resultat från historiska lopp.

Kring travets statistik finns mycket att diskutera, och mycket har såklart vridits och vänts på både här och på andra platser genom åren.

Jag tycker ändå det skulle vara trevligt med en tråd som behandlar travets statistik: vad säger statistiken egentligen? varför ser det ut som det gör? Kan man göra olika tolkningar och hur kan man dra nytta av olika typer av statistik från travet?

-Kan det vara något som fler än jag skulle gå igång på måntro?

1. DET MAGISKA SPÅR 5 I AUTOSTART:
...om vi börjar med något grundläggande så kan den eviga gåtan kring varför spår 5 på autostart visar så goda resultat vara värd att lyfta ytterligare en gång?

Läser i en tryckt text att det handlar om att favoriter måste laddas mot spets och att skrällar lätt hittar ner i ett fint utvändigt slagläge.

Vad säger travstatistikerna om detta?
Hur bra är spåret, gäller det både skrällar och favoriter, sommar som vinter, axevallas långa upplopp och spetsbanan Jägersro? Framförallt, fram med teorierna och invändningarna... 😊
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-17, 13:23   #2

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 131
Standard

Spår 5, ja...så otroligt överlägset är det inte. Runt 87% torskar. Vad som dock verkar vara en statistisk sanning (har inte kontrollerat det själv) är att det vinner förhållandevis många skrällar från 5e. Spelarpublikum verkar inte se spår 5 som det bästa spåret och oddsnivån är därför generellt något högre än den borde vara.

Ett skäl till att spår 5 är bra är att man får luftsug bakom bilen. Att det betyder en hel del ser man ju när man kollar på t ex skidåkning. Ett annat är att många banor lutar. Inte bara dosering i kurvorna utan även lite på rakorna. Så man får någon hjälp av centrifugalkraften också.

Beroende på upploppens längd, banornas dosering och bilens acceleration kan man även få en större hastighet ur svängen från spår 5, än från t ex spår 1, som bibehålls till startögonblicket.

Finns säkert fler faktorer som gynnar spår 5 men summa summarum så är det inget konstigt med att det är det statistiskt bästa spåret. Man kan t o m tycka att skillnaden borde vara större mellan de olika spåren? Det kanske inte laddas så mycket som det borde göras. Om man inte gasar från start borde inte spår 5 vara bättre än t ex spår 2. Eller?

Senast redigerad av overpace den 2015-03-17 klockan 13:30.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-17, 17:22   #3

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Det som presenterats i form av spårstatistik är ST:s som mätt upp att i auto är andelen som vinner från spår 5 högst. Distans spelar inte så stor roll. Man kan bryta ned det där på bannivå och den visar naturligtvis på en del variationer då. Mest beroende på att det statistiska urvalet blir för litet. Vad man inte mätt är vad som händer vid olika antal startande. Hela ST:s så omhuldade spårstatistik struntar i att mäta om det faktiskt var någon som startade från spår 12 eller spår 8. Man anger inte hur många lopp med 15 bakom bilen man kört, bara att det är väldigt få vinnare från spår 13 - 15. Man skiljer inte ens på sulkylopp och monte. Det finns en hel del att göra med spårstatistiken själv. Jag kan väl avslöja att jag är svag för spår 4-5 i vanliga autolopp med sulky, och jag streckar alltid 13-15 när det är 15 bakom bilen efter att ha fört en del egen statistik.
Gammal 2015-03-18, 10:00   #4

Standard

Intressant som vanligt när man bryter ner och försöker förstå något som kan ses som enkel statistik, i det här fallet statistik över andel vunna lopp/startspår. Inte ens den vanliga statistiken är utan felkällor alltså... har inte tänkt på att montelopp räknas in.

Jag har en förkärlek till statistikanalyser som värderar in "spelvärde" eller vad spelarna tenderar missa/övervärdera och inte bara vinstchans. Jag försöker börja med oddsklasser som en redovisningsgrupp jag delar upp min statistik på. Jag har onekligen en del att jobba med och jag skapar i dagsläget ganska lite egen statistik. Får bli ett projekt nu framöver känner jag...

Det är lite konstigt att det finns så få böcker om travets spelteori och statistik. Kan bero på flera saker, men i grund och botten är travet ett nöjesspel för svensson. Det är inte så många som man tror som tar spelet tillräckligt seriöst och utbildningsnivån är nog låg bland travspelare i genomsnitt gissar jag.
Gammal 2015-03-18, 10:09   #5

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
Det är lite konstigt att det finns så få böcker om travets spelteori och statistik. Kan bero på flera saker, men i grund och botten är travet ett nöjesspel för svensson. Det är inte så många som man tror som tar spelet tillräckligt seriöst och utbildningsnivån är nog låg bland travspelare i genomsnitt gissar jag.
Finns en alldeles för liten målgrupp för att det ska inbringa något ekonomiskt att skriva en sådan bok.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-18, 10:26   #6

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Finns en alldeles för liten målgrupp för att det ska inbringa något ekonomiskt att skriva en sådan bok.
Jag förstår att det i en värld där boken i dess klassiska form är på väg ut inte finns några större utsikter för ett vinstdrivande bokprojekt inom travspel. Men drivkrafterna bakom många böcker kan och är andra än ekonomiska ibland.

Spelvärde kanske ska gå samman och ta tag i det där...
Gammal 2015-03-18, 10:34   #7

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
Jag förstår att det i en värld där boken i dess klassiska form är på väg ut inte finns några större utsikter för ett vinstdrivande bokprojekt inom travspel. Men drivkrafterna bakom många böcker kan och är andra än ekonomiska ibland.

Spelvärde kanske ska gå samman och ta tag i det där...
De skriver nästan en bok till varje V75 omgång. Räcker så

Senast redigerad av NicklasJ den 2015-03-18 klockan 10:37.
Gammal 2015-03-18, 10:41   #8

sirlarssons avatar

Reg.datum: nov 2013
Sharp$: 2741
Standard

Jag säger som laxdasen: - "Vem bryr sig om oddset och spelvärdet på hästen när den bara vinner?".
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
NicklasJ (+50)
sirlarsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-18, 10:58   #9

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sirlarsson Visa inlägg
Jag säger som laxdasen: - "Vem bryr sig om oddset och spelvärdet på hästen när den bara vinner?".
Han har kommit med många härliga citat under åren när det diskuterats spelteori.
Gammal 2015-03-18, 11:08   #10

sirlarssons avatar

Reg.datum: nov 2013
Sharp$: 2741
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Han har kommit med många härliga citat under åren när det diskuterats spelteori.
Ja helt underbara, blev blockad av honom på twitter i veckan när jag påpekade att det kan vara schysst mot sina kunder att ha öppen bokföring på resultatet av sina speltips när man har betaltjänst.
sirlarsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-18, 17:01   #11

Reg.datum: maj 2014
Sharp$: 224
Standard

Statistikbibeln och Travkonsulten brukar ju räknas som dom oumbärliga travböckerna. Det jag (lågintensentivt) försökt med är att komma på en fungerande formel för att bedöma dom olika statistiska variablerna.

Ok, spår 5 har störst fördel i autostart. Det visar sig dock att häst 5 i loppet har tagit alla sina segrar bakifrån. Å andra sidan trivs den mycket bra distansen. Men kusken har en årsstatistik på 7%. Tränaren tror dock på bra chans eftersom hästen lättas i balansen och körs med jänkarvagn. Då återstår bara det faktum att hästen dessvärre bröt alla ben igår. Ni fattar.

Om man inte har ett system för att bedöma statistiken, så kan det lika gärna bli en fälla. Eller hur tänker ni?
Apetass är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-18, 17:09   #12

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Apetass Visa inlägg
Statistikbibeln och Travkonsulten brukar ju räknas som dom oumbärliga travböckerna. Det jag (lågintensentivt) försökt med är att komma på en fungerande formel för att bedöma dom olika statistiska variablerna.

Ok, spår 5 har störst fördel i autostart. Det visar sig dock att häst 5 i loppet har tagit alla sina segrar bakifrån. Å andra sidan trivs den mycket bra distansen. Men kusken har en årsstatistik på 7%. Tränaren tror dock på bra chans eftersom hästen lättas i balansen och körs med jänkarvagn. Då återstår bara det faktum att hästen dessvärre bröt alla ben igår. Ni fattar.

Om man inte har ett system för att bedöma statistiken, så kan det lika gärna bli en fälla. Eller hur tänker ni?
Ovanstående verk håller hög klass i rådatat. Slutsatserna är dock av varierande kvalitet. Ofta helt ok. Andra gånger rena björntjänsten.

OT: Roligt namn om BG startar betaltipsservice! "Björntjänsten!"
Gammal 2015-03-18, 17:21   #13

Reg.datum: maj 2014
Sharp$: 224
Standard

Jag håller med om att rådatat är/verkar bra, men jag vill komma ner några nivåer i den statistiska analysen.

Hur ofta vinner en häst från spår 5?

Hur ofta har hästen med spår 5 i detta lopp vunnit lopp från spår 5 eller framspår?

Hur ofta har hästen med spår 5 i detta lopp vunnit lopp från spår 5 eller framspår på rådande distans?

Hur ofta har hästen med spår 5 i detta lopp vunnit lopp från spår 5 eller framspår på rådande distans med en kusk som vunnit färre än 10% av årets lopp hittills?

Etc. i oändlighet.

----
Alternativet är ett tränat travöga (vilket jag inte har) och sedan använda statistiken när man tvekar? Såg på en av Chrilles V75-genomgångar, där han påstod att trav var lika med minne. Det verkar som att det är så proffsgubbarna vunnit sina storvinster. Dom vet hur bra hästarna är eftersom dom sett extremt massa lopp och kan köra loppet i badkaret. Spelar väl ingen roll om hästen vunnit 4/5 när den tävlat mot My Little Ponny?
---
Behöver Björnkollen bli betaltjänst för att ordvitsen ska funkar? Gillar Goop, men skulle vara intressant att se STATISTIK för hur ofta han vinner. Han kör ju ganska bananas spikar ibland, vilket inte går att klanka ner på.

Senast redigerad av Apetass den 2015-03-18 klockan 17:22.
Apetass är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-03-18, 18:07   #14

Viroids avatar

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Apetass Visa inlägg

Spår 5 är ingalunda någon garantispets, men det går att hitta ett rätt så bra läge därifrån. Istället för att starta sitt avancemang från sjätte par 1200 kvar kan man vänta lite, eller mycket tidigare i loppet få tag i ledaren och sätta press.

7% är ingen dålig segerprocent, det är ungefär medel. Kommer man ner till 5% eller där under är det däremot dags att hissa varningsflagg. Ur statistiksynpunkt tycker jag att spår och kusk är neutralt till positivt. Sedan får man ju ta in vad de möter. Hur ser deras statistik ut?

Bike och skor är däremot inte statistik för mig. Om tränaren som känner hästen bäst tror på chans och trimmar maximalt finns det definitivt anledning att hålla ögonen på den. Tar man bort den från kupongen bör det vara för att man har analysen klar för sig.

Men visst behövs det bra rankingprogram som tar hänsyn till statistik. Det som finns idag är långt, långt ifrån att vara tillräckligt.
Gammal 2015-03-18, 18:07   #15

Standard

Statistikbibeln är helt ok, travkonsultens böcker innehåller en del matnyttigt men de är minst sagt jobbiga att läsa. Dels pga layout och ett jobbigt system att följa indikatorer där hans egna rank ofta kommer med och dessutom tycker jag han kunde följt saker på ett bättre sätt. Men, han gör det som ett slags personligt projekt och ska ha cred att han får ut böcker iaf. Men jag skulle vilja påstå att böckerna nästan är oläsliga och boken om reducerade system tycker jag inte alls om. Men då hör jag till de (få?) som avskyr begreppet rent semantiskt.

Engelsk och amerikansk akademisk litteratur kring hästsportens spelteori finns det ju gott om. Sen är galoppsporten mycket mer försedd med bra artiklar, statistik eftersom den är så stor internationellt.

För mig är det enkelt, de allra flesta riktigt duktiga spelare har byggt upp en stor känsla och förmåga att värdera information. De har en extremt stor förmåga att väga många "mjuka" variabler mot varandra och känna av vad oddsen bör ligga.. Utöver diciplin, känsla för hästar och att de har rätt informationskanaler kring utrustning, form, taktik, ...vill säga. ��
Svara

td