Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-05-17, 21:08   #31
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 166
Sharp$: 57056
Standard

Man får i alla fall hoppas att det inte kommer drastiska publiktapp även elitloppshelgen.

Alla banor försöker ta rejält betalt numera på sina stora dagar. Om jag minns var det ett jäkla liv ifjor över inträdespriserna till Sprintermästaren.

Sen är ju allt relativt. Jag betalade 2200 kr för biljetter till MFFs tre Champions leauge matcher i höstas och det kostar minst 300 kr för en hyfsad sittplats till en vanlig allsvensk match. Dessa matcher hade jag kunnat se hemma på tv, men upplevelsen av att gå dit är väldigt mycket större. Har aldrig varit på Solvalla elitloppshelgen men hoppas att det är ett stort mervärde då också att vara på plats.

Däremot kanske man skulle fundera på att slopa inträdet till vardagstravet. Det kan inte ge många kronor i kassan och det hade kanske gått att få dit lite mer folk om det var gratis inträde.
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-17, 21:23   #32
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 262
Sharp$: 921
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Man får i alla fall hoppas att det inte kommer drastiska publiktapp även elitloppshelgen.

Alla banor försöker ta rejält betalt numera på sina stora dagar. Om jag minns var det ett jäkla liv ifjor över inträdespriserna till Sprintermästaren.

Sen är ju allt relativt. Jag betalade 2200 kr för biljetter till MFFs tre Champions leauge matcher i höstas och det kostar minst 300 kr för en hyfsad sittplats till en vanlig allsvensk match. Dessa matcher hade jag kunnat se hemma på tv, men upplevelsen av att gå dit är väldigt mycket större. Har aldrig varit på Solvalla elitloppshelgen men hoppas att det är ett stort mervärde då också att vara på plats.

Däremot kanske man skulle fundera på att slopa inträdet till vardagstravet. Det kan inte ge många kronor i kassan och det hade kanske gått att få dit lite mer folk om det var gratis inträde.
Live är alltid bäst, så är det. Att se Elitloppet eller Harpers framför TV:n är ingenting mot att se det på plats på Solvalla!!!

Att få se Victory Tilly vinna Elitloppet och inte behöva betala i princip någonting känns inte rätt.

Svenskt trav har legat efter i många år att ta betalt för vad de leverar. Men visst kan man hålla ned priserna för vardagstrav när publikintresset är så minimalt. En familj ska inte behöva betala några stora summor för att se lunch-trav, V5:or, V64:or eller V65:or i halvkass klass på svenska banor, speciellt under vinterhalvåret.
mocka är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-17, 21:25   #33
 
clarunds avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 1 333
Sharp$: 437
Standard

Kan ju hålla med om att Evenemanget duger men för helvete använd det som PR istället för att kortsiktigt dra in cash för att maskera publiktappet (syftar inte på denna helg)

Men återigen fritt valt, och faktiskt inte mitt problem att det långsiktiga tänket är obefintligt.
__________________
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av clarund den 2015-05-17 klockan 21:26.
clarund är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-17, 21:39   #34
 
sirlarssons avatar
 
Reg.datum: nov 2013
Inlägg: 2 930
Sharp$: 2741
Standard

Well folk betalar ju gladeligen 1000kr+ för att se en konsert med en större artist. Här får du tre dagars trav för runt halva priset, i min värld är det otroligt prisvärt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+5)
sirlarsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 06:36   #35
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 794
Sharp$: 2499
Standard

Citat:
Jag och många med mig har svårt för inträden när det gäller trav. Det är en utmaning att få spelare att se det som ett evenemang likt en konsert.
Helt korrekt!
Travet lever på spelare, därav ska det inte stoppas i entren med hutlösa priser på inträde.
Det är ju så att det inte stoppar vid inträdet , ja du får en ståplats bland alla att trängas, ser ingenting och hinner definitivt inte lägga dina spel i tid.
Det tillkommer, OM du vill ha en vettig upplevelse av detta att antingen:
1) Var fanatisk och vakna 3 på natten för att köa till dig en plats för att kunna sitta på läktaren.
2) Betala hutlösa priser för plats i restaurang etc

Undrar vad de kommer att lägga en kopp kaffe på?
En korv med bröd?
Det blir nog värre än en vattenflaska i Monte Carlo.

Min åsikt dock efter bara 1 elitloppsbesök genom åren att det är bättre på ATG live och tv...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
clarund (+5)
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 06:43   #36
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Elitloppet tycker jag är ett stort event som det är rimligt att betala för, men vardagstravet tycker jag inte är det.
Jag diskuterade det här med Danskan, innan hon införde inträde på Valla, men inte fan brydde hon sig om vad jag tycker.
Min dröm är att alla betalar inträde, sade hon
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 07:05   #37
 
Reg.datum: mar 2015
Ort: Thailand
Inlägg: 1 292
Sharp$: 6031

Filmtokig
Stats: 3 - 2 - 0
ROI: 197.10%
Vinstprocent: 60.00%

Standard

Banorna verka va väldigt egna när det gäller priser för olika event. Jag har varit på många banor i Sverige igenom åren. Och märkt att det skiljer sig radikalt i priser per bana. Kan ta två exempel. Var på långfredags travet i Karlstad på Färjestad. Där kostade inträde 100:-. Men jag hade tur att dom delade ut fribiljetter överallt på stan, så inträdet vart gratis.

Jag var på en vanlig V75 omgång i Örebro för nån vecka sen. Då kostade inträdet 150:- per skalle. och sen var det lite småkyligt, ville man sitta i restaurangen skulle det kostat 375 till per skalle. Nä, vi satt i tältet och småfrös och drack svindyr öl.

Vad gäller topic. Jag kan se att det bör va inträde, men ska jag gå på ett event som elitloppet, vill jag knappast ha en plats mitt bland 30.000 andra. då man varken kommer se något, kunna spela i lugn och ro. Så ja, priserna tycker jag ska sänkas. För så mycket får du inte för den där 500ingen. du kommer knappast se speciellt mycket, ha tid för o spela o.s.v.

Sen kan ja gladligen betala mycket mer för att sitta i restaurangen. Men det anser jag pengarna är värda. Men att gå runt ute vid läktaren för 500. Nej.
__________________
Twitter: @Filmtokig
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SuprMario (+1), clarund (+3)
Filmtokig är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 07:35   #38
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 4 996
Sharp$: 19213

Robfri Expertrekar
Stats: 72 - 87 - 1
ROI: 115.50%
Vinstprocent: 45.28%

Standard

Sen kan ja gladligen betala mycket mer för att sitta i restaurangen. Men det anser jag pengarna är värda. Men att gå runt ute vid läktaren för 500. Nej.

Fast det är ju utomhus vid e-läktaren & dess omnejd som stämningen & atmosfären finns.

Alla är vi olika, men jag skulle aldrig betala 500 sek för att få plats på en restaurang inne på en travbaná, då kan jag lika gärna sitta framför datorn med 50 st cheeseburgare bredvid mig vilket blir samma kostnad.

Tilläggas ska väl dock att jag är travfantast, & det är just stämningen & atmosfären jag vill uppleva, jag vill stå & köa utanför grindarna från 07.00 Lördag & Söndag oavsett väder. Finns såklart många som är annorlunda & det får man acceptera.

"Elitloppet 1 gång om året" !!!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
clarund (+3)
robfri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 09:03   #39
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 801
Sharp$: 37736
Standard

När man går på en travbana så betalar man inte bara för att se loppen, utan man betalar även för att få komma in och spela. Lägger man då sina pengar på att lira hemifrån och ser loppen på tv, så är man både garanterad att få se loppen ordentligt samt att man har mer pengar att lira för. Därutöver tillkommer dyr bira i plastmuggar, dyrt käk etc. Då är det mer värt att åka ut till Valla en V75-lördag med fint väder under sommaren.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
clarund (+3)
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 09:17   #40
 
Reg.datum: jun 2012
Inlägg: 97
Sharp$: 887
Standard

Intäkterna som banorna får från spelet är ofantligt små, därför är de tvungna att få intäkter på annat sätt, tex genom inträde. 320 kr för världens finaste travupplevelse är inget att gnälla om!
greyhound är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 09:37   #41
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 222
Sharp$: 1510
Standard

Intressant att inträde engagerar.

Vi förstår att inträde är centralt i affärsmodellen ur banans synvinkel. Här måste hela travet se lite längre och se över fördelningsmodell och incitament, tänker jag.

Men jag gissar att man i princip gett upp nyrekrytering via banor och att man ser utvecklingen som oundviklig. Vi har i 20 år gått mot tomma läktare i vardagen och fullt fokus på 5-10 publikevenemang om året. Nyrekrytering via ökad tillgänglighet vid datorn är strategin in i framtiden. Därför anställdes Skarplöth. Kanske funkar det bäst idag, jag hade aldrig fastnat för travet utan alla besök på travbanan.

just elitloppet är faktiskt lite för populärt för min del numera. Det är inte lika charmigt längre att åka från krogen till kön och se alla stackars fyllon skrika elitloppet, en gång om året. Men det är galet kul att träffa alla vänner, gamla som nya, och tjöta trav och gamla spelupplevelser. Det får man aldrig vid datorn och det är där någonstans jag tror framtiden för banorna ligger.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
clarund (+2), clarund (+3)
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 11:03   #42
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Min åsikt angående inträdet beror inte på att jag själv inte tycker det är värt för egen del att betala 320kr för elitloppet. Men så är jag också riktigt inbiten i travet och det är knappast heller i entrén på Solvalla travsporten tjänar sina stora pengar på mig som kund.

Det är snarare i frågan om nyrekrytering av framtida inbitna kunder och spelare som barriärerna byggs högre och högre. Det är en strategi som inte bara syns i entrébiljetterna för att se trav på plats utan att man även tar betalt för lopparkiv osv (helt sjukt att man tills nyligen blev tvungen att betala för att se loppen live på atg.se). För mig är det svårt att se detta på ett annat sätt än att man för att klara kortsiktiga ekonomiska mål väljer att urholka sina trogna kunder på en extra krona istället för att jobba efter en långsiktig modell att skapa ett större intresse och fånga potentiella framtida kassaflöden.

De finns flera exempel på 2000-talet av företag som växt till enorma bolag men affärsmodellen att erbjuda gratistjänster (google,facebook,twitter, instagram för att ta några) och i och med det fånga en stor kundmassa som man sedan hittar andra sätt att kapitalisera på. Det borde vara ett sätt att tänka som är väldigt applicerbart även på travsporten eftersom de aldrig kommer kunna leva på entrébiljetter till olika arrangemang utan har sina stora intäktskälla framförallt från spelen som läggs. Det går inte att bygga upp murar och tro att omsättningen ska fortsätta trumma på i framtiden när konkurrensen är stenhård om varenda potentiell kund från alla typer av nöjesarragemang och andra spelsorter.

Elitloppet är en av få gånger som jag kan få med mig vänner som inte är speciellt intresserade av trav ut till Solvalla. Här finns det en chans att när de får insupa atmosfären och känna spänningen i spelet tillslut även blir intresserade att börja följa travet i större utsträckning. Men när det börjar kännas alldeles för mycket i plånboken bara att få komma in så svalnar även de intresset. Det ska ju dessutom förutom att bara betala för att få komma in drickas, ätas och spelas när man är på plats och det drar lätt iväg till en rätt dyr historia.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
clarund (+23)
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 11:48   #43
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

En idé vore kanske att man fick en Voucher i samband med att man betalar entréavgiften och som berättigar till t.ex. ett vinnarspel under dagen för en viss summa. Det skulle inte kännas lika blodigt att betala entréavgiften om man ändå fick spela för hela eller stora delar av beloppet. Givetvis måste ATG sedan kompensera banan för antalet betalande besökare. Det som jag tror många vänder sig emot i dagsläget är att man måste betala för att få komma in och göra av med pengar när man lika gärna kan ligga hemma i soffan å få allt serverat live och dessutom spela för "hela slanten".
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Wagner (+10), SuprMario (+1), clarund (+1)
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 12:03   #44
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Det är ingen annan publiksport eller andra evenemang som får för sig att sänka priserna när det absolut mest högkvalitativa man har skall gå av stapeln. Det är inte Superbowl, finalen i Champions League eller den sjunde och avgörande matchen i SHL-slutspelet som har rabatterade priser. Tvärtom.

En stor och betalande publik som genererar intäkter jobbar man för att vårda och behålla. En stor publik som genererar kostnader gör man sig av med. Solvalla har haft många diskussioner om sitt Elitlopp och ganska radikala besparingsförslag har framförts. Förslag som jag lovar skulle möta stor ilska. Nu försöker man istället köra vidare med att utveckla Elitloppet mera, men låta publiken stå för en större del av kostnaderna runt arrangemanget. Jag tycker det är rätt att gå den vägen i det här läget. Det finns inga andra pengar att plocka fram någonstans utan att det märks.

Det är fortfarande på en nivå där de flesta har råd.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-18, 12:07   #45
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
En idé vore kanske att man fick en Voucher i samband med att man betalar entréavgiften och som berättigar till t.ex. ett vinnarspel under dagen för en viss summa. Det skulle inte kännas lika blodigt att betala entréavgiften om man ändå fick spela för hela eller stora delar av beloppet. Givetvis måste ATG sedan kompensera banan för antalet betalande besökare. Det som jag tror många vänder sig emot i dagsläget är att man måste betala för att få komma in och göra av med pengar när man lika gärna kan ligga hemma i soffan å få allt serverat live och dessutom spela för "hela slanten".
Ärligt talat, jag tror inte det primära för dem som åker till Elitloppet från nästan varenda håla i hela Sverige är spelet. Det kommer som en bieffekt. Det är att vara där, träffa folk, få uppleva stämningen, känna alla intryck, få sol på sig och få applådera världens bästa hästar som är det huvudsakliga syftet till att man åker dit. Hinner man sedan spela lite så är det ju också kul, om man vinner...
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td