|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#166 |
|
Är inte drevet som pågår mot Souloy ett uttryck för freudenschade och den svenska avundsjukan? Det är ju knappast så att Souloy har medvetet dopat alla sina hästar hela tiden som jag får känslan av att många anser. Det är ju inte så konstigt att alla souloys hästar som startar samma dag testar positivt, de reser ju tillsammans och har förmodligen samma behov av vitamintillskott för att klara längre resor i värmen. Sedan att det tillskottet de fått omvandlats till kobolt är naturligtvis olyckligt men knappast något man har gjort medvetet för att fuska.
Jag tyckte det fanns en viss besvikelse hos lindberg att man inte lyckats hitta några positiva tester i vare sig olympiatravet eller åby stora pris. Ansåg Souloy att hästarna var för överlägsna att han inte behövde dopa de vid dessa tillfällen? Naturligtvis inte, resan vid dessa tillfällen var mindre besvärlig för hästarna eftersom det var lägre temperatur vid åby stora pris och olympiatravet. Jag har sett denna hetsjakt förr, då mot Åke Svanstedt, en annan förvandlingstrollkarl som kunde få utdömda hästar att resa sig. Även då fanns en konsensus att det måste röra sig om otillåtna metoder för så skicklig kan ju ingen vara. Att Åke hade ett överlägset träningsupplägg som många därefter har försökt kopiera med viss framgång var det ingen som brydde sig om. Han var en fuskare som skulle bort från travet. Min uppfostran omfattade inte att känna avundsjuka och skadeglädje mot mina medmänniskor. Det tog faktiskt ganska lång tid för mig att upptäcka att dessa beteenden över huvud taget fanns. Tyvärr gäller detta inte alla svenskar, långt ifrån dessutom. Vill också nämna något om Westergård som jag anser i så fall gjort ett betydligt grövre brott. Han har behandlat hästar med antiinflammatoriska medel, inte fyllt i hästarnas hälsokort och därefter åkt ut och startat. Det är medvetet fusk, men eftersom Westergård inte är i närheten av lika framgångsrik som Souloy, är behovet att känna freudenschade inte lika stort. |
|
|
|
|
|
|
#167 | |
|
Citat:
Skadeglädje är väl helt rätt att känna mot den som fuskat sig till sin egen glädje och framgångar på bekostnad av andra? Att tycka synd om sådana istället för att fördöma dem är numera svenskare än jantelagen skulle jag vilja säga. Landet PK-lagom i ett nötskal.
|
|
|
|
#168 |
|
Väl rutet! Förmodligen det mest korkade som publicerats på detta forum, och det vill inte säga lite.'
|
|
|
|
|
|
|
#169 | |
|
Citat:
Jag är möjligen den enda som uttryckt denna åsikt men det finns till exempel en svensk stortränare som flera gånger besökt haras de ginai och som har svårt att se att Souloy skulle medvetet ha fuskat sig till alla sina framgångar. Och jag ställer då frågan igen, om nu Souloy konstant dopar sina hästar, varför var då t.ex. un mec ren i Åby stora? Och den här så kallade valsen du pratar om, har du mer insyn än någon annan vad gäller sanningshalten i Souloys förklaringar? Och vad gäller raiden hos Souloy så har han varit fullt tillmötesgående. Jag är ingen expert på kobolt men har lyckas läsa mig till att en omfattande studie visat att kobolt inte har någon prestationshöjande effekt på hästar, det skulle förklara varför un mec var minst lika bra i åby stora som i elitloppet. Och har verkligen Souloy fuskat sig till framgångar? Jag skulle verkligen inte uppfatta mångmiljonbelopp som ska betalas tillbaka som en framgång. Vilka andra stora segrar har han fuskat sig till utan att bli upptäckt? Presentera de bevisen, tack! Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Karlsson73 (+50) |
||
|
|
|
|
|
#170 |
|
Herregud vad off debatten är.
1960-tals-substanser testas äntligen för. Men allvarligt vilka genomrosa glasögon drömmer ni genom? Nu går vi tebaks till spelanalyser och låter tomteverksatan leka, vem fan bryr sig om 200 år. |
|
|
|
|
|
|
#171 |
|
Huruvida Kobolt har inverkan på hästarnas prestationsförmåga är i sig ett helt annat kapitel än att de tillförs detta medel i avsikt att höja deras prestationsförmåga.
De veterinärer jag talat med säger samtliga samma sak, det går endast att erhålla så höga doser genom intravenöst tillförsel, dvs genom bloddoping. Kobolt började utredas redan 2006 i HongKong, då var det redan känt som fungerande humanpreparat. I såväl Asien, Usa, Australien och England har det förekommit ökande fall av kollaps på banorna, ofta med direkt dödlig utgång, vilket även skett ett antal i Sverige, huruvida det är ökande här vågar jag inte uttala mig om, men det sker, men internationellt anses Koboltförgiftning vara en bidragande orsak, liksom tex Anebola . Det är ju inte första gången vare sig människor eller djur tillförs medel i akt och mening att höja resultaten, men att det som gives är placebo eller direkt giftigt. Likväl är avsikten och hästhälsan i detta fallet som är det verkligt allvarliga, om tränaren har tillräckligt bra rådgivare eller blivit pålurad ett medel som inte är prestationshöjande är egentligen av lägre vikt. Liksom mycket inom medicin och forskning, är sällan alla överens , t o m D-vitamin är ju omtvistat och inte rekommenderat av socialstyrelsen samt många läkare, varvid nordbor i största allmänhet lider grav brist på en fullständigt nödvändig grundsten i vårt immunförsvar. Man kan istället fråga sig varför det internationellt anses vara ett jätteproblem med koboltdopning, men inte i norden(tidigare) varför har norden sopat problematiken under mattan? Att ST överbetalar för analyser och provtagningar av tester har ju samma grund som att militären överbetalar för matriel och tex immigrationsverket överbetalar för boende och handläggande. Det är andras pengar som handhas, samt handläggandet utförs med hänsyn till familj, och svågerpolitiken är så genomrutten att man skäms när man analyserar kostnadskalkyler. Vänskapskorruptionen i Sverige är så fullständigt implementerad att många människor t o m anser att de som väcker frågor, vill belysa och förbättra anses som illojala visselblåsare. ! "Pecunia non olet!" Pengar luktar inte! |
|
|
|
|
|
|
#172 |
|
Min gissning är att Souloy tränat sina hästar med kobolt mer än tävlat med det. Naivt att tro något annat. En fuskare är vad han är.
Flyttat hästarnas gränser med förbjudna medel som sedan gör att de presterar "bättre än någonsin" hos Souloy. Dock en jävla miss att han till slut åkte fast... ![]() Sen en fråga; Är det samma veterinär som rekommenderat "vitamintillskottet" som kunnat skriva ut intyg för att hästarna är allergiska mot spår 7 och 8 i Sverige?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mocka (+5) |
|
|
|
|
|
|
#173 |
|
Guest
|
Souloy och GrisFösar-ÅKE är de två största jävla fuskarna som nånsin funnits i travbranschen. Kastrera de jävlarna!!!
![]() ![]() ![]() ![]() :gun_b andana:
|
|
|
|
#174 | |
|
Citat:
Precis som föregående talare så är det väl troligast att man använd kobolt i träningen och tanken är att trappa ner inför tävling. Sen om det är högmod eller dumhet som gjorde att man faktiskt tävlade med det en fråga om gör bäst att sätta de anklagade i kval och oss andra i undran. Även om vår inhemska travsport givetvis som igenom ett trollslag inte är helt ren så är det här ändå ett enorm stort fall i rätt riktning! Och jag har svårt att se någon slå hål i det resonemanget. Ni är välkomna att försöka! Något jag är väldigt intresserad av efter det här är hur gränsvärdena ser ut mellan de olika förbunden! Om det är så att kobolt i enorma halter är godkänt i Frankrike men inte i Norden är det ju såklart en annan sak än om det är förbjudet överallt. I alla läget är det förkastligt ur djurskyddssynpunkt efter vad jag läst mig till men det kan ju vara närapå tillåtet för det. Hur det än är borde nog detta belysas från många håll för att bidra till en förändring till det bättre. Inget ont som inte för något gott med sig brukar jag säga och det här känns verkligen inte som något undantag. Större medvetenhet och intresse/debatt kan omöjligen vara fel.
|
|
|
|
#175 | |
|
Citat:
|
|
|
|
#176 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#177 | |
|
Citat:
Senast redigerad av mocka den 2016-09-16 klockan 23:32. |
||
|
|
|
|
|
#178 |
|
Tidningarna har sina favoriter.
http://www.expressen.se/sport/trav/b...kigt-besviken/ Utdrag från text: "Det är skrämmande hur lätt det är för dopingdömda, och nu snackar vi inte karledssalvor och kortison, att hitta målvakter som hjälper till att träna och köra lopp åt dem. I längden tror jag det skapar en misstro från gemene man som spelar på, och följer, travsporten" Berg som fick Unibet att ändra sina H2H-regler sitter och snackar om misstro. Unibet anmälde dessutom händelsen till ATG som föga förvånat inte lyfte ett finger. Off Topic: Dessutom ska det bli kul att se hur ATG kommer att agera när Kihlstöm och Company inte kommer att sitta och driva hästarna för att kämpa om en sjundeplats. Jag tänker givetvis på det nya ultimata spelet Topp 7.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
the_mirage (+1) Senast redigerad av Lobo den 2016-09-17 klockan 12:22. |
|
|
|
|
|
|
#179 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#180 |
|
Sjätte och sjunde plats har samma prispengar. Förklara för mig varför någon som är sjua skulle börja driva för att bli sexa istället. Skillnaden i provision för en kusk mellan sjundepris och femtepris är 150kr brutto (kanske 50-60kr netto). Någon får gärna berätta varför de skall driva då och riskera böter och avstängning.
Problemet är ju för spelarna att det där spelar väldigt stor roll.
|
|
|
|
|
|