Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-03-05, 21:01   #31
 
Staketkuskens avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 329
Sharp$: 2937
Standard

Förra helgen hade varken Nybrink, Neves eller Skoglund koll på Nurmos storfavorit som hoppade bakom bilen. Ingen såg att hästen tappade fästet trots zoomad bild. Sen smsade en i soffan in just det varpå Skoglund: "Ja, kanske...".
Staketkusken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-03-05, 21:59   #32
 
Reg.datum: jan 2017
Inlägg: 43
Sharp$: 153
Standard

Man kanske ska fråga sig hur det kommer sig att de flesta av Kanal 75s "experter" ofta plussar upp chanslösa hästar...

Det räcker ju att dom kommenterar en provstart som positiv så går hästen ner från ex 16 ggr till 7...folk utan egna ideer slänger in några hundra vinnare när dom kollar på liven efter dessa kommentarer men experternas "drag" vinner mycket sällan...alltför sällan för att i alla fall jag inte ska ana ugglor i mossen.

Dom styr framför allt streckspelet V75 genom sitt kassa "vass eller kass" när speljunkies tillåts döma ut favoriter och plussa upp chanslösa skrällar från 12e spår...jag kollar alltid på Mixen, Vass eller Kass etc av strategiska skäl (koll på spelutveckling) men inte för att leta vinnare.

Alla vet ju att Huselius dominerar rätt stort på liret utanför strålkastarljuset i TV då...ingen som ifrågasätter varför hans drag på vass eller kass sällan eller aldrig sitter...tappade nästan hakan när han sa att han minsann skulle spika Kash Brodda rakt ut på V75 för att den troligtvis inte kommer att hoppa,,,säkert att han gjorde det.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+10), Andros (+15), Olsson43 (+10)
Peter123 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 06:28   #33
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Norrland
Inlägg: 589
Sharp$: 9847
Standard

[QUOTE=Cyran;521381]Många av de mest framgångsrika spelombuden som toppar listorna varje år köper information/tips under bordet. Något inte många är medvetna om. Har en bekant vars vän har spelat med ett av de bästa ombuden i Sverige. Var inte ovanligt att de betalade 50-100 000:- för att få sista minuten tips./QUOTE]

Att ombud samarbetar med tränare/personal är ingen nyhet men hur kan du tro att ett ombud skulle betala dom summorna för sista minuten information? Enda sättet jag skulle kunna se siffror av den storleken förekomma vore om uppgöret är att informationslämnaren får % av vinst. Sen ser jag väl inte direkt anledningen varför just ombud skulle vara så intresserad av sista minuten då de snarare borde vara intresserad av tidig info för att kunna kränga andelar.

En 50k utbetalning svart är inte så lätt att ordna för ett ombud och är extremt svårt att motivera om man ser till hur de ska kunna tjäna på det mer än som privatpersoner sätta lir. (hur många andelar kan de kränga sista 30 minuterna före spelstopp?)

Med ~5% provision så är det ju knappast där dom tjänar igen pengarna iaf =)

Jag känner personligen tränare som lämnar information till ombud så det är ingen mening att förneka det däremot brukar ersättningen vara i storlek runt en smörgåstårta eller en gratis andel i systemet snarare än rena pengar.

Ontopic:
Forsgren, huselius och malmroth är väl dom jag i första hand lyssnar på, samt om jag nån gång funderar på att spika goop så brukar jag ta en snabbtitt på björnkollen för att se vad han säger om den hästen.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Staketkusken (+1), AbbeAce (+5)

Senast redigerad av boozty den 2017-03-06 klockan 06:30.
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 07:51   #34
 
Reg.datum: jan 2017
Inlägg: 43
Sharp$: 153
Standard

[QUOTE=boozty;521484]
Citat:
Ursprungligen postat av Cyran Visa inlägg
Ontopic:
Forsgren, huselius och malmroth är väl dom jag i första hand lyssnar på, samt om jag nån gång funderar på att spika goop så brukar jag ta en snabbtitt på björnkollen för att se vad han säger om den hästen.
Litar du på vad Björn Goop säger om sina chanser? Äpplet föll väldigt nära päronträdet när det gäller offentlig info till spelarna i detta fall...dom gånger han "letar fel" på de hästar han tränar i Björnkollen om varför dom inte ska ha toppchans när dom borde ha det är det läge att kliva in på liret...
Peter123 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 08:52   #35
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 207
Sharp$: 3061
Standard

Expressens Jonas Noreen är alltid brutalt påläst,
kanske Sveriges bäste rankare.
Gissar att bevaka trav är Jonas största
privata intresse och inte bara ett yrke.

I lördags var hans spikar min avslag,
PUs i avd 2 på galopprisken och Petri
Salmelas kommunare på kusken.

Att Kash Brodda felfri skulle rankad
1:a är helt korrekt.

Att Cupido Sisu kunnat agera chans-
spik med annan kusk, hade jag också
kunnat köpa på bästa spåret, av de
4-5 med chans.




Molle och Bagarn gillar jag.

Professorn rankade/ar hela vägen
in i kaklet också alltid påläst.

Att leta efter avvikelser i Jonas Noreens
ranking mot streckfördelningen,
tillika hos Professorn, har över tid
varit mycket lönsamt

Jonas Noreen med flera tvingas börja
ranka så fort startlistorna släppts
och har knappt ett dygn på sig att
krysta fram en rankning.

De flesta som får cred i inläggsslingan
sitter med mycket mer a' priori information,
än de som tvingas tippa tidigt under veckan,
vilket gör att jämförelse haltar.

Jag spelar inte för att alltid ha många
rätt, utan för att vinna stora pengar.
Vilket varit en lönsam strategi, även
om det hinner rinna endel vatten under
broarna mellan tillfällena.
Jajjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 09:54   #36
 
Reg.datum: dec 2016
Inlägg: 209
Sharp$: 779
Standard

Sofia Aronsson. Tycker hon gör allt rätt. Både ler och tindrar med ögonen i tv-rutan. Den könskvotering i en annars mansdominerad media känns klockren.

Ser att ingen nämnt Stefan Hultman och det kanske inte är så konstigt då han är relativt ny med sin Hultmanalysen. Kunnig inom trav om inget annat.

Sedan så kan man läsa att alla andra " experter " som uttalar sig i media - och det som slår mig mest är - att de har " feeling " för en häst. " Och som den gick sist... "
Behöver man vara utropad som travexpert för att se något sådant ?

Jag kan ta ett exempel från V75-2 i lördags. Stora favoriten Kash Brodda. Ett dyrt toppstammat sto. Alla talar om hur överlägsen hon är och hennes stora kapacitet. Ingen ställer sig frågan varför hon inte startat i årgångsloppen. Ingen ställer sig frågan varför hon har så lite pengar på sig. Vi spelare bryr oss inte om förhållandet mellan ägare och tränare på hästen. I efterhand fick vi reda på att det är något fel på hästen. Säkert något P. U anat men som han knappast kan gå ut med i media när man har otåliga hästägare som gärna vill se sitt dyra toppstammade sto ska starta och börja vinna.

Inför samma lopp kunde man höra hur Hultman kommit fram till att nr. 7 Raspberrysky förlorar sina startpoäng om den inte gör ett bra lopp och menade att Veijo startar inte om det inte är fullt påställt. Precis innan start säger Per Skoglund att där finns andra hästar som springer snabbare än favoriten Kash Brodda. Det var ingen hemlighet för det stod överst av de fem senaste starterna. Etta, 2180 m volt, tiden 1,12,8.
Hur gick det ? Starttrög häst från spår sju och hamnade långt bak. Hon låg nästan sist in i början på upploppet och var den som gick snabbast över mål och kom trea.

Jag hade såklart spelat vinnare plats och hade hästen som en A-häst. Kash Brodda var inte A-häst på mitt system.

Vad jag vill komma till är att i nästa start och om den görs på V75, så kommer vi höra någon av dessa " experter " lyfta fram hästen med just motiveringen " Som den gick senast... ".

Senast redigerad av Enkelrad den 2017-03-06 klockan 09:59.
Enkelrad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 10:38   #37
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 890
Sharp$: 5189
Standard

Tror de flesta tipsters får stryk av "streckson" när det gäller V75 o V86.

däremot funkar det givetvis inte att ta med de 3 första i alla lopp men streckson är ganska duktig på att ranka stora streckspel

På kalmar ville många betaltips fälla

Mack dragan - gick ju bra
Ulisse Kronos ville de också fälla - gick inte alls bra

Kash Brodda hade flera högt upp gick inte så bra

tipparna är väl som alla andra, ibland hittar man vinnare ibland är man "formlös" och hittar inga vinnare , inte ens favoriter kan man få in.
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 11:57   #38
 
Staketkuskens avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 329
Sharp$: 2937
Standard

Eskil Hellbergs Systemet-podd lyssnar jag på ibland. Jonas Noreen klart bäste gästen, tycker han motiverar bra och larvar inte. Verkar inte heller sitta i knät på aktiva, som just Eskil med sina idoler Untersteiners.

Bengt Adielsson känns kunnig med sin erfarenhet. Han vågar säga saker öppet och såga både aktiva och ATG. Dock lyssnar jag inte värst mycket på hans drag.
Staketkusken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 12:01   #39
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 680
Sharp$: 2458
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Tror de flesta tipsters får stryk av "streckson" när det gäller V75 o V86.

däremot funkar det givetvis inte att ta med de 3 första i alla lopp men streckson är ganska duktig på att ranka stora streckspel

På kalmar ville många betaltips fälla

Mack dragan - gick ju bra
Ulisse Kronos ville de också fälla - gick inte alls bra

Kash Brodda hade flera högt upp gick inte så bra

tipparna är väl som alla andra, ibland hittar man vinnare ibland är man "formlös" och hittar inga vinnare , inte ens favoriter kan man få in.
Väldigt få slår "wisdom of the crowd". Varken när det gäller medelrank eller "antal rätt".

Men som tur är det inte det som det går ut på.

Om man "följer strömmen" så kommer spelavdraget genast och biter en i arslet istället.

Det finns inget spel, inget spel alls någonstans, som går att slå på annat sätt än att ta betalt när "wisdom of the crowd" ( eller oddssättarna ) är fel ute.

Helgens V75a är ett skolexempel på "mycket pengar" som inte är i närheten av att ge rätt odds tillbaka på insatserna sett till utfallets svårighetsgrad.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 13:04   #40
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 1 589
Sharp$: 5966


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Att stallar säljer tips för stora summar är rent skitsnack! Har jobbat, varit involverad, i travsporten i många år så jag är helt säker på att det inte förekommer.

Min erfarenhet är att tränare/kuskar/skötare har bra koll på sina egna hästar men är i regel väldigt dåligt pålästa så de har svårt att bedöma vinstchansen.

Ska man fråga efter tips på stallbacken ska man fråga tipsnissarna som springer runt och intervjuar allt och alla. De sitter ju på all information, till skillnad från den enskilda tränaren som bara har info om sin häst.
BroderH är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 14:48   #41
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 9 089
Sharp$: 21445
Standard

Olika "experter" är bra på olika områden inom travsport, träning, hästkunskap och spel. En del förmedlar korrekt, att en häst värmde dåligt och dömer ut dess chans. Vi lyssnar på detta och tar bort strecket. Hästen vinner överlägset och vi står där urförbannade på "värmningsögat" och dömer ut reportern. Men han/hon har glömt förmedla, att värmningen gjordes med skor, som sedan rycktes till loppet osv.

Matteus Lillieborg har ni inte nämnt här. Han är en frisk fläkt med sina intervjuer på stallbackarna i ur och skur. Han får nervösa tränare, stalldrängar och spända kuskar att prata om sina chanser, varför hästen förlorade eller vann. Matteus ställer oftast rätt frågor med glimten i ögat, han kommer med sakkunniga tips och lämnar intervjuoffren med positiv stämning.

Mohlin besitter både bred och djup kunskap om landets hästar och tränare. Men han framför det som en yrkeskunnig begravningsentreprenör.

Bland tipsters sticker Huselius ut. Han är så rik att han inte behöver lura andra spelare. Eftersom han bevisligen tagit hem flera jättevinster ger det stort självförtroende. Husse får tillgång till personliga samtal med Nurmos, Untersteiner, Björn Goop och alla tränare om stallets chanser. Detta redovisar han helt kortfattat i Vass/Kass.

Forsgren är den överlägset mest erfarne värmningsexperten. ATGs största tillgång på TV och atg.se. Han blandar ett gediget "hästöga" med rapp humor från sitt travliv. Han ser direkt, när någon begår fel och säger det i direktsändning. Sedan frågar han ut kusk och domare sakkunnigt om händelsen.

Bland kuskarna sticker Erik Adielson ut. Han bedömer utan krusiduller sina vinstchanser och är öppet självkritisk när han begår fel.
Jag gör som Boozty och tittar på Björnkollen om hans egna chanser. Samtidigt är han en katastrof vid bedömning av andras. Då följer han Guidens och andra tips, som han nyss råkar ha läst.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5), Staketkusken (+5)
mackpeter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-03-06, 21:46   #42
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 957
Sharp$: 4899
Standard

Oavsett vad ni tycker om experterna så tappar de i styrka när de jobbar även för media vid sidan om. Det tar tid att göra tv. Tid som skulle kunna avsättas till att analysera material med. Sen är det poolbetting också. Det är mer än en person som lyssnar.

En kul grej man ser ofta också är när exempelvis Huselius sticker ut hakan på en häst, speciellt med en orutinerad kusk. Kusken hade först tänkt smyga med invändigt men efter upphasningar och dunkad på vinnarspelet ändrar han taktik och kör utvändigt och går på redan varvet före mål. Det slutar som det oftast gör att han blir oplacerad.
Lobo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-03-08, 08:33   #43
 
Staketkuskens avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 329
Sharp$: 2937
Standard

Matteus är en frisk fläkt för trav-tv. Dock tycker jag att han förlöjligas lite väl mycket av studion ibland vilket ger Matteus fel intryck i rutan. Tror att han skulle vara excellent om han fick någon form av egen show eller stund i tv utan studiofolket inblandat. Han är i alla fall uppskattad av fotfolket längs staketet.

Mohlin och Forsgren kan jag också hålla med om även om de ger ett tråkigt intryck. Widman känns också kunnig och inte insyltad på alla håll och kanter.

För mig är språket viktigt, att man kan uttrycka sig med varierat ordval och övertygelse. Där tycker jag dock inte att Forsgren kommer upp i tillräckligt hög nivå för min smak.
Staketkusken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-03-08, 08:39   #44
 
Reg.datum: dec 2013
Inlägg: 40
Sharp$: 2034

Värmningsnästagångare
Stats: 1 - 5 - 0
ROI: 41.67%
Vinstprocent: 16.67%

Standard

Berglund på Travnet, Jonas Noreen på Expressen och Patrik Fernlund i Liven är mina tre favoriter. Väldigt pålästa alla tre.
johank87 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 14:50   #45
 
Reg.datum: sep 2014
Inlägg: 158
Sharp$: 533
Standard

Märkligt att ingen nämnt Uno Hedin.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
busloket (+20)
bandyfan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td