![]() |
Citat:
|
Börjar bli en rätt lång tråd detta. Tvivlar väl på att det kommer resultera i några spektakulära slutsatser men ska ändå bidra med ett litet inlägg.
Ett ganska vanligt argument för avgifterna är att spelläggarna ska ha betalt för ”det jobb man lagt ner”. Av alla som drar in pengar i varierande storlekar på dessa avgifter på ATG Tillsammans är min gissning att det är ganska få som lägger ner ett särskilt omfattande jobb om man räknar detta i timmar. Jag är kapten för ett privat lag där jag oftast agerar spelläggare. Jag anser mig vara en initierad och seriös spelläggare men i och med att jag följer travet mer eller mindre dagligen lägger jag nog i regel endast ca 3-5 timmar varje vecka på att få ihop systemet. Och det är klart, det är några timmar som jag skulle vilja ha ersättning för om jag var på mitt vanliga jobb. Men (och detta är en springande punkt) detta är inte mitt vanliga jobb, det är något jag gör för nöjes skull! Att folk köper andelar i mitt lag gör att jag kan göra betydligt större system än jag skulle kunna göra själv. Det i sig är ersättning nog, jag skulle aldrig vilja ta någon extra avgift. |
Citat:
THIS!!! Antingen lägger den skicklige spelläggaren hela insatsen själv eller så låter han andra köpa in sig på SITT system. Ett system vars storlek han inte skulle kunnat lämna in annars. När andelsspelet sker på Trazan's ( och mina ) premisser blir det heller ingen omfattande flervarvning av systemen. Det skulle ju gå helt emot spelläggarens egna intressen. |
Citat:
Återigen, tillgång och efterfrågan. Jag skulle aldrig lägga ner timmar av min tid för att andra ska få "åka på en räkmacka". Sen kan det variera vad jag vill ha i pengar. Är det inte tillräckligt så avstår jag. Även jag lägger spel privat utan att ta något betalt i det stora hela. Men då sker det helt på mina premisser. Jag spelar när jag vill och avstår när jag vill. Jag har själv drivit bolagsspel i flertalet år och då har "lönen" ofta varit en frivillig betalning efter att vi vunnit storvinster. Har man t ex en väl uppbyggd blogg med affiliateavtal etc så kan det i sig vara "lönen" då de som hänger på i spelen betalar indirekt via sidan etc. Men vill folk jobba ideellt så är det inga problem för mig. Det är ej heller några problem ifall folk betalar för att få göra systemen. Därför förstår jag inte de som blir upprörda på när det kostar pengar åt andra hållet. Det är ju helt upp till var och en vad man vill lägga sina pengar på. |
Citat:
Det omsätter enorma summor av spelarmedel som aldrig når spel-poolerna. Jag är inte avundsjuk på att någon tjänar pengar. Däremot stör det mig att andelsköparnas slantar ( dvs travspelares slantar ) dräneras onödigt snabbt till avgifter istället för insatser i poolerna. |
Citat:
Jag blir inte heller upprörd över avgifterna, såväl spelläggare som köpare har ett fritt val att göra hur de vill som tur är. Jag förstår också att det är skillnad på ett privat bolag och ett stort tipsbolag, typ Spelvärde. De måste dra in pengar för att kunna avlöna sina anställda. Men jag spelar V75 för att jag tycker det är så jävla roligt. Och ännu roligare blir det med större spelkassa. Så det där med att ”åka på en räkmacka” är inget som jag kan känna igen mig i. Men vi alla är olika och har, som sagt, ett fritt val att göra som vi känner. |
Citat:
Jag gillar metaforer så för min del får det gärna regna några till! Jag själv spelar V75 antingen för att vinna stort eller som ren underhållning. Många gånger vet jag att mina satsade kronor antagligen är riktigt döda pengar men flertalet gånger när det handlar om spel så vet jag att det är väl investerade pengar också! Tittar man på ombudslag så har jag inget problem alls att betala 6% eller 10% extra ifall jag vet att den personen som ligger bakom systemet har sådan edge mot vad jag själv skulle ha. T ex är mina pengar rätt döda de flesta gånger det ska avgöras trav i norr. Här i söder försöker jag inbilla mig att det är en investering åtminstone. Sen är det ju dock så med V75 att jag är tveksam om en livstid räcker ens för att kunna få veta med någorlunda säkerhet att man verkligen är en vinnande spelare. Det är för få omgångar enligt mig. |
Citat:
Det är inte bara en åsikt. Det ÄR för få omgångar för att komma till "långa loppet" i våra travstreckspel. Däremot ska du ha en fruktansvärt iskall norrlandsomgång för att motivera att ge upp 10% extra för att förbättra chansen. Om det verkligen är så stor skillnad borde du använda samma taktik även söderut. |
Citat:
|
Många får det att låta som att systemkonstruktörerna blir väldigt rika på det här. Det är inte riktigt så i verkligheten. Min uppfattning är att många inte gör det för pengarnas skull, men finns nu chansen att få sin prenumeration på Ronden och Sulkysport betald, och det räcker till något travbanebesök så får det väl vara bra så.
Om du säljer ett system för 2 700kr i 10 andelar á 300kr, och varvar det 4 gånger så blir det 1 200kr som lyfts av för provision. C:a hälften av det bekostar marknadsföring & administration, hälften går till spelläggaren. Av de pengarna skall spelläggaren betala sociala avgifter och inkomstskatt. Det blir ungefär 300 kr i plånboken. (En del har egna företag som gör avdrag för dator etc, eller som inser att ta ut pengar som lön blir dyrt, och äger istället en andel av en häst i det bolaget). Inte ens om de skulle fått sina hundralappar svart rakt i näven hade det varit någon väldigt lukrativ bransch. Om du tillhör de mest profilerade, som får "gratisreklam" på helsidor i Aftonbladet och Expressen för att du en gång vann en storvinst, så kanske du gör några tusenlappar i veckan på det här netto. Men konkurrensen är ju stenhård och det är inte bara att stå upp och skrika "här är jag" så ramlar miljonerna in på kontot. Väldigt många verkliga "kändisar" fnyser rejält åt de ersättningar som erbjuds. De tjänar så oerhört mycket mer på att göra andra saker än travsystem. Fråga någon tonårig "influencer" på Instagram vad du får för 500-1000 spänn i veckan :-) |
Citat:
Det du i praktiken är emot är alltså ombudsdelen i tillsammanskonceptet och då främst att ersättning till ombud tas som extra avgift? Att exakt samma system dras många gånger och man som spelare kan ha oturen att det sker när man själv sätter en svår rad är en riktig dålig effekt. Sen är det ju frågan då hur mycket av omsättningen kortsiktigt och långsiktigt som blir ersättning till tillsammanbolag. Travet är i en lång negativ trend så det är nog rätt mycket pengar som inte skulle spelats utan andelarna. När jag frågar runt så säger många att de köper andelar för större summor än de spelat själva tidigare. Det är så många som säger detta att jag tror det är utbrett, just nu. En sak som inte lyfts direkt i tråden: jag brukar fråga vad folk tycker och det är jättemånga som tycker om konceptet att få vara med på ica-handlarens stora system eller att få köpa andelar av någon kändis. Testa att fråga gubbarna ni ser hos ombuden! När jag påpekar att avgiften är 10% eller att de ju delar med hundra andra om det blir vinst är det inget som stör. Det är med andea ord många som är nöjda kunder. |
Citat:
Det borde kunna vara på samma premisser som de som köper andelar i den fysiska ICA-förbutiken. En motsvarighet till kupongavgiften ( otidsenlig den med! Se SvenskaSpel! ) med ett tak på 4-5% hade varit betydligt mer rimlig. Att andelsköparen inte tycker att avgiften stör beror såklart på att det inte spelar någon roll för vederbörande om den förlorar de där 10%en direkt till ombudet eller till andra spelare. För de där andra spelarna....ja för dem utgör det en väsentlig skillnad. |
Citat:
Innan ändringen var avgiften motsvarande en normal kupongavgift på 4-5% som du säger. Allt denna avgift tillfaller ombudet. Självklart vill ombuden ha en mer än 100 procentig ökning av lönsamheten på sina andelar så snart är 10% standard hos ombuden. |
Citat:
|
Det sämsta med alla tillsammansbolag är dom som kör samma kupong massor av gånger, sjukt trist för spelarna om man tror det ska vara ett unikt spel - låst på 10-20 andelar. Sen visar de sig att det lirats 10 såna....
Tycker även att avgiften för alla bolagen inte motiveras av skickligheten. Vissa bolag upprättar 5-20 olika varianter, och det är snudd på omöjligt att inte få in en liten vinst på något av dessa, sedan skryts det om hur skickliga dom är. Oklart om det finns tillförlitliga siffror på detta? Men en sak vet vi, vinnarna är ATG och systemsäljaren, dom får ju en avkastning varje gång. Många lirare som tidigare inte köpte andelar - gissar jag att dom nu köper, ofta för att kanske hitta en livlina för sin "egna" komponerade kupong. Lätt att spela bort lite till... Att alla dessa kändisar ska saluföra sig på detta är ett stort underbetyg till alla som köper skiten. Varför skulle dom ha bättre och mer koll än en hyfsat travbiten spelare? Det finns några aktörer som är skickliga att ranka och vikta system, men varför skulle dessa vilja dela med sig för mycket av sina kuponger? Antingen tjänar dom oerhört bra på att sälja tips/andelar - eller så skulle det vara mer lönsamt i ett slutet rum med endast några få spela systemen själv. Eftersom det ser ut som det gör, så lär dom vara mer nöjda att sälja tips och andelar - då vet dom att det blir vinst varje dag, varje vecka, året runt.... Enda gångerna jag själv är intresserad på riktigt av andelar är vid mycket stora jackpots där det är max 8-10 delar - som lämnas in 1 gång. I övrigt tycker jag att alla villkor skall vara lika oavsett vem som lämnar in och från vilket land det lämnas in. Avgifter är tveksamt, den som gör systemen lägger förvisso tid, men det hade hen gjort oavsett - om syftet är att vinna. Att nu hitta medfinansiärer borde inte urholka systemets storlek. Men alla har ännu rätt till sin alldeles egna lilla åsikt. |
Man får väl hoppas att en del av avgifterna som andelskonstruktören/ombudet tjänar återinvesteras i spel hos ATG som dom kommer tillbaka till potten.
Gissar att konstruktörerna här på Sharps spelar en hel del för andelsavgifterna men misstänker att ombuden inte gör det i samma utsträckning. |
Citat:
|
Citat:
Men, klart det är ett underbetyg om vi inte pratar en viss handbollsmålvakt :D |
En stilla fråga - finns det då några bolag som över en längre tid varit lönsamma?
|
Citat:
Sharps tillsammanslag som drogs igång för lite över ett år sedan fick ju in 2,4 miljoner i december. Det tar 67 år att ”spela bort” den vinsten om de spelar V75 varje lördag för 3000 kr. Kan inte namnge några andra sådana bolag på rak arm men det måste finnas en del som lyckats få in en miljonträff. Däremot existerar nog inget tillsammanslag som levererar ett jämt flöde av storvinster. |
67år ???? 3000 i veckan. Blir ungefär 17 år du kan spela fritt.
|
Egentligen behöver min initiering inte handla om ev. lönsamhet.
Det kan mer handla om att ATG ständigt tar dåliga beslut som som blir svåra att backa ifrån. Att måla in sig i ett hörn. Att såga av den gren man själv sitter på. Vart är travlottot på väg? Mvh Uffe :) |
Citat:
Jo förresten, jag delade 800 veckor med 12 istället för 52 för att få fram antal år:lol::idiot: Sorry, My Bad- en riktig tankevurpa av mig |
Jag tänkte nog också något ditåt att får man in + miljonen så blir det väl långsiktigt lönsamt för de allra flesta. Men redovisningen handlar bara om vinsterna och väldigt sällan om både insatsen kontra vinsterna. Jag har bara sett Skoinfo som visar både och. Heder.
|
Ett ombudslag tex Slättelynga CBD har 80 olika system igång till kvällens V86.
Däremot har dom inte 80 spelläggare utan tex 9 olika. Redan det kan tyckas lite märkligt men hagelbössa är väl det som slår apan. Nästa märklighet är att spelläggare "jobbar" för olika ombudslag och lägger ner tid och kompetens åt olika håll? Ur ett SvenssonStreckareperspektiv luktar det bondfångeri men ur ett Sharpsperspektiv måste det vara bra, för kompetensen bland 2000perandelbolagen är inte oroande hög. För att inte trampa "Öland" svårt på tårna är vissa namn fingerade i min text. Mvh Uffe ;) |
Citat:
Får mig nästan helt osökt att tänka på: Texas Sharpshooter Fallacy! Om man skjuter ett gäng skott med hagelbössa på en lagårdsvägg och ringar in "fullträffarna" i efterhand ser det snuskigt imponerande ut. |
Tycker alla bolag som tar avgift ska blockas tas bort härifrån, finns andra forum för dylikt.
|
Citat:
|
"ANDELSPRIS
3000 kr SYSTEMSTORLEK 10 andelar OMBUDSAVGIFT 5 % SISTA KÖP Idag 20:00 Ombudsavgiften är inkluderad i andelspriset. Systemstorleken minskas om för få andelar säljs. Du deltar inte i omgången Slutsålt Spelläggaren har ännu inte påbörjat kupongen" OjOj missade precis, nu blir det extra spännande. Mvh Uffe :p |
7x5x10x5x8x2x1x4 = 112000 rader.
112000x1x0,25 = 28 000,00 kr Ombudsavgift: 1 400,00 kr Totalt: 29 400,00 kr UTDELNING PER SYSTEM Antal rätt Utdelning Antal Summa 8 rätt 629 328 kr x 0 0 kr 7 rätt 3 010 kr x 0 0 kr 6 rätt 262 kr x 2 524 kr Total vinst per system: 524 kr Vinst per andel 52 kr Min vinst 0 kr Problemet med V86 och V75 är att det kräver 2 spik eller spik/lås. Sätter man inte dom så hjälper inte en tung insats. Det är lättare att bli imponerad på Sharps (Gotland, Stekel osv) än av diverse spelläggare hos diverse ombudsbolag. Jag är inte klar med analysen av Gotlands system men det borde bli 11* stjärnor av 10 möjliga. Mvh Uffe :) |
Citat:
Brutalt ändå att sätta 8an på ett toksnyggt relativt litet system exakt samma omgång som horder av ombuds-andelsspel också får full pott. Vad "borde" gårdagskvällens rad egentligen ha gett? På sitt sätt var det lyckosamt att det var uppdelat på pass många andelar som det var. Det gör att absolutbeloppet av underbetalningen av raden inte blir så mycket per andel. |
Citat:
Den "dåliga" utdelningen beror även på en låg ranksumma där strecksson var rätt så rätt på det. ABC = 242 enligt Joker. Mvh Uffe :) |
Citat:
Gårdagans "extra 8-rättsrader" härrör i princip helt och hållet till olika typer av ombudstillsammans&butiksandelar. Igår visade de sin skicklighet. Men fick inte särskilt vasst betalt för den. |
V86 onsdag rank 6-2-1-3-1-3-5-2= 23 i ranksumma
och och % 5-28-29-11-23-6-6-29= 137% för denna rad betalades det ut 4,3% av potten för exakt 1 år sedan 1-7-1-6-3-7-1-3= 29 i ranksumma och och % 79-2-38-4-14-2-35-13= 187% för denna rad betalades det ut 33,3% av potten = 1 893 649 Mvh Uffe :) |
Citat:
Ja ett jätte bra exempel på att ranksummor och procentsummor säger ingeting i jämfört med produkten av spelprocenten. :) |
Alternativt produkten av spelprocenten multiplicerad med potten.
Vi kan väl kolla på det. Mvh Uffe :) |
Onsdagens avrundat beräknade utdelning = 1 166 103:- Ranksumma 23
Månprinsenraden för 1 år sedan beräknad = 2 127 696:- Ranksumma 29 Jag säger som min fru brukar säga; Sök hjälp, Grant Mvh Uffe :) |
HÖGSTA: ATGSE: 12 ANDEL: 5.51 OMBUD: 5 TOTALT: 22.51
676 976 1.00 12.00 44.00 48 3 ATGSE 691 118 1.00 14.00 75.00 162 3 ATGSE 2 275 553 2.00 50.00 490.00 2 000 2 ATGSE 685 488 1.00 13.00 65.00 120 3 ATGSE 690 070 1.00 14.00 71.00 144 2 ATGSE 726 470 1.00 20.00 141.00 891 1 ATGSE 730 138 1.00 20.00 155.00 630 3 ATGSE 685 226 1.00 13.00 64.00 144 2 ATGSE 707 746 1.00 17.00 104.00 288 2 ATGSE 724 508 1.00 19.00 145.00 1 260 1 ATGSE 829 924 1.00 32.00 398.00 2 000 2 ATGSE 1 003 023 1.33 30.66 273.33 1 440 3 9/12 ANDEL BRASCO 2 328 375 3.08 70.91 666.00 2 000 2 12/37 ANDEL FARSTA 703 950 1.00 16.00 101.00 405 2 OMBUD NYNÄSHAMN 675 276 1.00 11.00 49.00 108 . .2 OMBUD TENSTA 721 888 1.00 19.00 135.00 270 4 OMBUD SOLNA 670 170 1.00 10.00 41.00 81 2 OMBUD SOLNA 798 111 1.10 20.90 163.90 1 320 2 10/11 ANDEL DRIVAS 703 426 1.00 16.00 99.00 378 2 OMBUD BILLS Jäkla jobb att få det här rätt i en 2" mobil. Får jobba vidare... Mvh Uffe :) |
Jag skulle bara säga att det är jättekul att ha Stekelns svettiga att vara med, fundera kring och framförallt jag har inte haft tiden. Det spelar helt enkelt ingen roll att det kostar lite när jag sparat så pass mycket tid och ändå får vara med. Skitbra helt enkelt.
|
Tillsammansombudsbolagssystemraseriinkompetens?
Det som överraskar mej lite eller inte är att man inte spelar utstuderat utstuderat
hos ett ombud med 63 olika spelläggare/system. Å tex V75. En omgång med medelsnittsutdelning (76 431:-) så lyckas man med bedriften att ingen sätter sina obligatoriska 2 spikar. Rent statistiskt gränsar det egentligen till det omöjliga. Ett ombud som spelar för sammanlagt ca 300 000:- och ingen är ens "nära" att vinna. Eller kan det vara att speläggarna är otroligt duktiga men har blivit begåvade med en stor portion otur? Mvh Uffe :) |