Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips

Sharps.se - Sveriges bästa sportsbettingforum med rekar, spelförslag och bettingtips (https://www.sharps.se/forums/)
-   Trav & Galopp (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/)
-   -   Butiksandelsraseri (https://www.sharps.se/forums/trav-galopp/35264-butiksandelsraseri/)

Strappa71 2019-04-22 16:18

Hamnade visst i polemik med en av Kungs Frukts spelläggare på twitter.

Han uppskattade inte att jag dissekerade deras "9-millar"-reklam till att det ärliga sättet att redovisa är vinster per system eller per andel och inte "total vinst".

De satte en 7a som varvats 35 ggr på ett relativt litet och mycket snyggt system. Totala vinsten blev över 9 mille.

Lyfter man 9 mille i reklamen så ska man helst gärna redovisa att det delades på 350 andelar också.

Det tyckte inte Jögga Oscarsson. Han menar att om man som han har dragit in flertalet miljonvinster så har man rätt att uttrycka sig lite hur som helst och pajasförklara alla som har åsikter om marknadsföringsmodellen eftersom dessa inte har några travvinster.

Det var taggarna utåt och karln verkade inte ens läsa vad jag svarade. Dömdes ut som enbart negativ. Och det är väl iofs inte så konstigt. Det är inte roligt att få sin marknadsföringsmetod offentligt ifrågasatt på ett sätt som är ganska glasklart. Jag blev ändå rätt så förvånad över tonen från en så pass skicklig spelare. Trodde inte man skulle gå till såna personangrepp när man var så framgångsrik i sin nisch.

ab5 2019-04-22 16:58

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 615719)
Hamnade visst i polemik med en av Kungs Frukts spelläggare på twitter.

Han uppskattade inte att jag dissekerade deras "9-millar"-reklam till att det ärliga sättet att redovisa är vinster per system eller per andel och inte "total vinst".

De satte en 7a som varvats 35 ggr på ett relativt litet och mycket snyggt system. Totala vinsten blev över 9 mille.

Lyfter man 9 mille i reklamen så ska man helst gärna redovisa att det delades på 350 andelar också.

Det tyckte inte Jögga Oscarsson. Han menar att om man som han har dragit in flertalet miljonvinster så har man rätt att uttrycka sig lite hur som helst och pajasförklara alla som har åsikter om marknadsföringsmodellen eftersom dessa inte har några travvinster.

Det var taggarna utåt och karln verkade inte ens läsa vad jag svarade. Dömdes ut som enbart negativ. Och det är väl iofs inte så konstigt. Det är inte roligt att få sin marknadsföringsmetod offentligt ifrågasatt på ett sätt som är ganska glasklart. Jag blev ändå rätt så förvånad över tonen från en så pass skicklig spelare. Trodde inte man skulle gå till såna personangrepp när man var så framgångsrik i sin nisch.

Varvats 35 gånger? Förstår knappt hur de har samvete att göra det.

Denna gång var det tillräckligt många system som vann för att inte värdet skulle urholkas helt. 196 system hade alla rätt och sjuan betalade 241 000 kr. Hade de lämnat in systemet 1 gång hade istället värdet på sjuan varit 294 000 kr. Så tack vare flervarvningen betalade systemet bara 82% av vad det borde gjort på sjuorna. Sen så vill även spelläggaren ha 10% avgift...

Det är dock vid de riktigt "stora pengarna" som man blir riktigt blåst när man köper dessa flervarvade system.

Det måste väl nästan vara smartare att gå ihop 10 personer och köpa en Harry Boy Chans för 3000 kr än att investera i dessa bedragare?

Strappa71 2019-04-22 17:04

Citat:

Ursprungligen postat av ab5 (Inlägg 615732)
Varvats 35 gånger? Förstår knappt hur de har samvete att göra det.

Denna gång var det tillräckligt många system som vann för att inte värdet skulle urholkas helt. 196 system hade alla rätt och sjuan betalade 241 000 kr. Hade de lämnat in systemet 1 gång hade istället värdet på sjuan varit 294 000 kr. Så tack vare flervarvningen betalade systemet bara 82% av vad det borde gjort på sjuorna. Sen så vill även spelläggaren ha 10% avgift...

Det är dock vid de riktigt "stora pengarna" som man blir riktigt blåst när man köper dessa flervarvade system.

Det måste väl nästan vara smartare att gå ihop 10 personer och köpa en Harry Boy Chans för 3000 kr än att investera i dessa bedragare?

Jögga O. är ruggigt skicklig och har ett gäng av de enskilt största V75-vinsterna och det är ett helt otroligt resultat. Så han är mest troligt bättre än Harry trots flervarvningen.

Men det är ju helt sjukt att inte stänga ett system med sån maxpotential på ett eller två system.

Fast det är ju inte vinsterna som är "grejen" för de som driver den där businessen. Utan att så sälja så många andelar som möjligt.
Och då blir det ju PERFEKt att en omgång med 240k i utd på 7r går att göra om till en "vi vann 9 mille"-reklamkampanj eller "vi vann mest...igen".

Det känns som att nivån på hederligheten i försäljning och marknadsföring av ombudsandelarna borde prövas av Konsumentombudsmannen. Förhoppningsvis ledsnar någon och skickar in en anmälan till veckan.

ab5 2019-04-22 17:25

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 615735)
Jögga O. är ruggigt skicklig och har ett gäng av de enskilt största V75-vinsterna och det är ett helt otroligt resultat. Så han är mest troligt bättre än Harry trots flervarvningen.

Men det är ju helt sjukt att inte stänga ett system med sån maxpotential på ett eller två system.

Fast det är ju inte vinsterna som är "grejen" för de som driver den där businessen. Utan att så sälja så många andelar som möjligt.
Och då blir det ju PERFEKt att en omgång med 240k i utd på 7r går att göra om till en "vi vann 9 mille"-reklamkampanj eller "vi vann mest...igen".

Det känns som att nivån på hederligheten i försäljning och marknadsföring av ombudsandelarna borde prövas av Konsumentombudsmannen. Förhoppningsvis ledsnar någon och skickar in en anmälan till veckan.

Ja de vilseleder ju sina köpare något oerhört.

En kommentar plockad från deras andelssida:

"Hej. Bra tippat Jörgen. Med lite mer tur så har Tobacco också vunnit. Fick ett perfekt lopp men fick inte fart på hästen förän det var försent då har det nog blivit 500 tusen per andel eller mer."

Köparna tror verkligen att de kan bli ensamma med 7 rätt. Det finns absolut noll chans att de kan få 500 000 per andel. Maximal utdelning per andel om de blir ensamma är 135 000 på sjuan + summan för sexor och femmor.

Vilken fruktansvärd käftsmäll det blir när drömmen om att "bli ensam" går in när man investerat i dessa system.

Strappa71 2019-04-22 17:46

Ja. 1/10 av ensam blir ju 4.5 mille. Här var max 135k. Måste ta skärmdump av det där.

KonsultTT 2019-04-22 19:19

Citat:

Ursprungligen postat av ab5 (Inlägg 615743)
Ja de vilseleder ju sina köpare något oerhört.

En kommentar plockad från deras andelssida:

"Hej. Bra tippat Jörgen. Med lite mer tur så har Tobacco också vunnit. Fick ett perfekt lopp men fick inte fart på hästen förän det var försent då har det nog blivit 500 tusen per andel eller mer."

Köparna tror verkligen att de kan bli ensamma med 7 rätt. Det finns absolut noll chans att de kan få 500 000 per andel. Maximal utdelning per andel om de blir ensamma är 135 000 på sjuan + summan för sexor och femmor.

Vilken fruktansvärd käftsmäll det blir när drömmen om att "bli ensam" går in när man investerat i dessa system.

Exakt detta har jag också reagerat för när ombuden varvar sina system 20-30-40 ggr - och inte ens talar om det! Det är ju på gränsen till bedrägeri!

Många andelsköpare drömmer ju om att få bli ensamma med 7 rätt men det kan dom ju glömma med den taktiken.
Lättförtjänta pengar - antag att varje system är på 10 andelar, kostar 2640:-, varvar det 35 ggr och har 10 % provision - det blir en nätt förtjänst på 9.240:- - varje omgång, vecka ut och vecka in. Hur många kan tjäna så mycket på sitt spel ?

För att andelsköparna ska få minst lika mycket i vinst måste systemet i exemplet betala tbx 95.300 - varje gång (2640 + 10 % = 2904 + 92.400)!

Skulle nu ett sådant här system råka bli ensamt med 7 rätt och vinna t ex 40 miljoner hur ska man då förklara för sina andelsköpare att - nej du vinner inte 4 mille för vi har .ehh,,,sålt systemet 40 ggr så det är inte 10 andelar utan 400, så du vinner bara 100.000:- :whoco5:

Sedan saknar jag en hel del viktig info på ombudsbolagen. Framför allt måste det stå hur många andelar man faktiskt sålt av systemet och det maximala antalet gånger man tänker sälja system, så man vet förutsättningarna innan man köper en andel. Nu står det bara att det säljs i t ex 10 andelar.
Så här borde det står:

"Systemet säljs i 10 andelar per system. Systemet kan lämnas in max 40 ggr.
Totalt andelar som sålts just nu är 172 av maximala 400."

Sedan borde ATG också redovisa historisk omsättning och resultat både för varje system och för ombudet totalt t ex för senaste 3/6/12 månaderna så man enklare får en uppfattning om hur förträfflig resp spelläggare och ombud verkligen är.

T ex "Nisses V75-skrällsystem har de senaste 12 månaderna omsatt 156.000 och vunnit 125.000:-" och "Tures Spel har på sina 65 olika V75 och V86-system de senaste 12 månaderna omsatt 21.000.000:- och vunnit 11.000.000:-

Det lät ju inte så bra - något system har kanske vunnit stort men totalt går man alltså back om köpt andelar i samtliga system alla omgångar.

Att basunera ut att man spelat in 9 miljoner till sina andelsköpare är totalt meningslös info om man inte för veta hur mycket som omsatts och hur många av de 65 systemen man kan köpa andelar i som verkligen har gått med vinst - och om det verkligen har gått med vinst totalt.

/ TT

Basse 2019-04-22 19:19

Varvat 35ggr är ju helt sinnessjukt girigt.

Finns bara en anledning att man gör så - man vill tjäna maximalt på sina kunder/andelsköpare....

Inte tusan varvar man ett system 35 gånger för att man tänker på kundernas bästa:lol:

Jag tror max antal andelar man kan sälja innan det lyses slutsålt är 500 andelar.
Det innebär att man varvat systemet 50 gånger!

Ett par veckor framöver lär ju 9 miljonersmannen sälja slut på sina andelar.

Eftersom spelläggaren verkar vara vass på det här med trav så kan jag inte tänka mig att han har en enda andel själv. Han måste vara smart nog att inse att det sjuka med att ha en andel i ett system som varvas 30-50ggr så sina egna spel gör han nog i helt andra system;)

KonsultTT 2019-04-22 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av Basse (Inlägg 615761)

Finns bara en anledning att man gör så - man vill tjäna maximalt på sina kunder/andelsköpare....

Inte tusan varvar man ett system 35 gånger för att man tänker på kundernas bästa:lol:

Jag tror max antal andelar man kan sälja innan det lyses slutsålt är 500 andelar.

Eftersom spelläggaren verkar vara vass på det här med trav så kan jag inte tänka mig att han har en enda andel själv. Han måste vara smart nog att inse att det sjuka med att ha en andel i ett system som varvas 30-50ggr så sina egna spel gör han nog i helt andra system;)

Självklart gör man detta för att maxa sin provision - man skiter fullständigt i kunderna när man gör så här. Blir ju lätt 8-10.000 i provision per system och vecka när man gör så.

Men så resonerar tydligen inte Kungs Frukts spelläggare på Twitter:
"Vi på Kungs Frukt har som ploicy att alla, precis alla, som vill vara med ska få vara med. Därav öppnar vi systemet flera gånger." :whoco5:

Igår gav 7 rätt 241.618:- fördelat på 196 system. Hade man bara lämnat in sitt system 1 gång så hade 7 rätt gett 292.477 fördelat på 162 system. Genom att snurra systemet 35 ggr har man alltså blåst andelsköparna som trodde man var ensamma om systemet på minst 5000:- per andel.

/TT

Bowery 2019-04-22 19:39

Har följt kungs frukt länge.. och även vunnit stora slantar på deras system , bla rysaren som igår träffa.

Jag vet att jögga har gått ut och sagt i chatten att han omsätter ca 100 000;- per v75 omgång SJÄLV .. så din teori där basse är nog ganska logisk!

Edit ; var inte speciellt längesen big papa drog in över 200 000/andel .. så att det är duktiga tippare råder inget tvivel om.. sen håller jag mer er fullständigt om att varva system så många gånger bara blir larvigt

KonsultTT 2019-04-22 19:41

Citat:

Provisionen räcker ju gott och väl så att han kan lämna in sitt eget system flera gånger själv. Det kanske han har gjort ? Borde man inte tala om det ?

/ TT

Strappa71 2019-04-22 19:51

Citat:

Detta kan låta märkligt....men det finns spelare som har en fantastiskt intuition och travöga samtidigt som de knappt kan räkna.

Det allra tydligaste exemplet är det ( relativt ) vanligt återkommande ensamma vinnarna på V65 som spelat sitt högpotentialsystem med V6. Det är ofta ruggigt vassa system som de helt enkelt sedan slutat att räkna på.

Samma sak tror jag det är med Jögga O. Han har så stor travspelstalang att han helt enkelt aldrig har behövt räkna igenom det hela ordentligt. Han vinner ändå.

Jag gissar att han använder provisionen till egna system med ännu högre potential och sätter dessa då och då. Hur många andelar han har själv när det är sån här ( relativt begränsad ) utdelning kvittar då. Det är enbart marknadsföring för att processen ska snurra på. Och när då marknadsföringstekniken kritiseras är det som att trampa på den ömmaste av tår.

Jaja. Vi får se vad som händer om/när KO kopplas in på företeelsen.

Strappa71 2019-04-22 19:52

Citat:

Ursprungligen postat av KonsultTT (Inlägg 615767)
Provisionen räcker ju gott och väl så att han kan lämna in sitt eget system flera gånger själv. Det kanske han har gjort ? Borde man inte tala om det ?

/ TT

Jag gissar att han lirar egna system för de pengarna. Inte nödvändigtvis samma som andelarna dock.

Basse 2019-04-22 19:54

Citat:

Ursprungligen postat av KonsultTT (Inlägg 615767)

/ TT

Tycker ofta att spelläggarna i Hans G:s vinnarturne nämner att de. ”Glömt” att köpa en andel själv, lol.

Ingen aning om han tar andelar i sina system själv. Har man blivit så stor som honom på atg tillsammans så är nog det smartaste att aldrig spela själv ut bara kamma hem provisionen vecka in och vecka ut.

Spelar han så lär han i alla fall provisionerna täcka hans personliga spel.

ab5 2019-04-22 19:55

Citat:

Ursprungligen postat av Bowery (Inlägg 615765)
Har följt kungs frukt länge.. och även vunnit stora slantar på deras system , bla rysaren som igår träffa.

Jag vet att jögga har gått ut och sagt i chatten att han omsätter ca 100 000;- per v75 omgång SJÄLV .. så din teori där basse är nog ganska logisk!

Edit ; var inte speciellt längesen big papa drog in över 200 000/andel .. så att det är duktiga tippare råder inget tvivel om.. sen håller jag mer er fullständigt om att varva system så många gånger bara blir larvigt

Man behöver inte vara speciellt duktig för att få in sjuan om man lämnar in 40 olika system. Förr eller senare sätter man miljonvinsten.

Lyckas du ranka loppen så att minst 2-3 rankettor vinner har du nästan automatiskt sju rätt om man lämnar in massa olika system som ombuden gör. Detta eftersom man varvar sina spikar mellan rank-ettorna.

Hade t.ex. 6 rätt igår men missade en spik. Dock vann 2 rank-ettor. Hade man gjort som ombuden o lämnat in flera olika system med spikar på olika rank-ettor hade man garanterat satt den.

Alltså helt ärligt, tvivlar att många av dessa "experter" till spelläggare hos tillsammansbolagen är speciellt mycket bättre än gemene man. Det är dock lätt att få den uppfattningen när de har 40 chanser varje omgång och skriker sig hesa varje gång dom vinner. Vi såg ju nyligen hur en "expert" bara gick in o kopiera Basses analys på v86 etc.

Bowery 2019-04-22 20:01

Citat:

Ursprungligen postat av ab5 (Inlägg 615772)
Man behöver inte vara speciellt duktig för att få in sjuan om man lämnar in 40 olika system. Förr eller senare sätter man miljonvinsten.

Lyckas du ranka loppen så att minst 2-3 rankettor vinner har du nästan automatiskt sju rätt om man lämnar in massa olika system som ombuden gör. Detta eftersom man varvar sina spikar mellan rank-ettorna.

Hade t.ex. 6 rätt igår men missade en spik. Dock vann 2 rank-ettor. Hade man gjort som ombuden o lämnat in flera olika system med spikar på olika rank-ettor hade man garanterat satt den.

Alltså helt ärligt, tvivlar att många av dessa "experter" till spelläggare hos tillsammansbolagen är speciellt mycket bättre än gemene man. Det är dock lätt att få den uppfattningen när de har 40 chanser varje omgång och skriker sig hesa varje gång dom vinner. Vi såg ju nyligen hur en "expert" bara gick in o kopiera Basses analys på v86 etc.

Fast just jögga är DUKTIG, vunnit mängder med stora vinster. Och att gemene man gör det vecka efter vecka, mjaaa?! Jögga själv lägger ju bara 2 olika bolag per vecka så det där med 40 olika förstår jag inte hur du menar ?? Så länge man går plus på hans spel tänker jag fortsätta köpa,, alltid fint att vinna pengar

Tirich 2019-04-22 20:22

Citat:

Ursprungligen postat av Bowery (Inlägg 615774)
Fast just jögga är DUKTIG, vunnit mängder med stora vinster. Och att gemene man gör det vecka efter vecka, mjaaa?! Jögga själv lägger ju bara 2 olika bolag per vecka så det där med 40 olika förstår jag inte hur du menar ?? Så länge man går plus på hans spel tänker jag fortsätta köpa,, alltid fint att vinna pengar

Hans brorsa har väl dessutom rekordet för högsta V75-vinsten väl?

Strappa71 2019-04-22 20:22

Citat:

För min del betvivlar jag inte att Jögga är kapabel att ordna plus åt andelarna trots ombudsavgiften. Däremot är det magiskt snett speltekniskt att snurra sånt högpotentialsystem obegränsat antal ggr ( dvs att folk får köpa tills det tar stopp på x50 ). En skräll till igår så hade en 4,5M-vinst gett 137k istället. Och det undervärdet slår INGEN i längden. Inte ens Jögga!

Att han är så skicklig gör det ännu mer märkligt att det var så känsligt som det tydligen var. Och när man är SÅ skicklig....vad är problemet med att redovisa resultatet på ett mer ärligt sätt?

Det är iofs inte meningen att man ska förstå allt här i livet. Men något är åtminstone lite märkligt.......

Bowery 2019-04-22 20:24

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 615777)
För min del betvivlar jag inte att Jögga är kapabel att ordna plus åt andelarna trots ombudsavgiften. Däremot är det magiskt snett speltekniskt att snurra sånt högpotentialsystem obegränsat antal ggr ( dvs att folk får köpa tills det tar stopp på x50 ). En skräll till igår så hade en 4,5M-vinst gett 137k istället. Och det undervärdet slår INGEN i längden. Inte ens Jögga!

Att han är så skicklig gör det ännu mer märkligt att det var så känsligt som det tydligen var. Och när man är SÅ skicklig....vad är problemet med att redovisa resultatet på ett mer ärligt sätt?

Det är iofs inte meningen att man ska förstå allt här i livet. Men något är åtminstone lite märkligt.......

Håller med dig 100% där! Tycker det är sorgligt att systemet ska varvas så många gånger.
Men som ett exempel igår då, lägger du 300kr och får nästintill 100 ggr insatsen tillbaka (27 000;-) så gråter i vart fall inte jag.. sen håller jag som sagt med om att det är synd att systemet ska varvas 30-50 ggr, absolut!!

Strappa71 2019-04-22 20:25

Citat:

Ursprungligen postat av Tirich (Inlägg 615776)

Tillsammans har de nog en inte oansenlig del av toppen av V75-vinstlistan genom tiderna.

Men det är inte poängen. Snurriga andelsupplägg är ändå snurriga. System som kan ta potten kör man inte x35 eller x50. Man kör dem inte ens x2. Om man gör det har man inte andelsköparnas bästa i sinnet. Även om man vill få det att låta så i sin policy.

ab5 2019-04-22 20:26

Citat:

Ingen koll på just Jögga. Sen med 40 olika system ser jag till tillsammansbolagen som helhet då de marknadsför hela laget(t.ex cafe braco). Totalt sätt har dom väl omkring detta antalet olika system och när de träffar 1 av dessa 40 system så blir det ett jäkla hallå med mest inspelat i Sverige osv.

Bowery 2019-04-22 20:26

Citat:

Du tänker såklart på Mikael Oscarsson som lägger andelar åt torpa, vågar faktiskt inte svara på om det är jöggas bror! Men korrekt, 67 mille och Mikael innehar rekordet

Bowery 2019-04-22 20:29

Citat:

Ursprungligen postat av ab5 (Inlägg 615780)
Ingen koll på just Jögga. Sen med 40 olika system ser jag till tillsammansbolagen som helhet då de marknadsför hela laget(t.ex cafe braco). Totalt sätt har dom väl omkring detta antalet olika system och när de träffar 1 av dessa 40 system så blir det ett jäkla hallå med mest inspelat i Sverige osv.

Tvivlar att det är värt att köpa in sig på hans system när han varvar det 35 ggr.

Dessutom som Strappa även nämnde tidigare så är det märkligt att man konstruerar ett system med sådan stor potential och varvar det såpass många gånger.

Vet man om att systemet lämnas in 35 gånger borde man väl ändå satsa på lite lägre utdelning? Detta eftersom alla "jackpott-rader" blir totalt värdelösa. Bättre om han t.ex. spelat 2 spik och satsat på rader med lite lägre utdelning, då hade man nästan kunnat motivera att systemet lämnas in flera gånger.

Hur mycket hade t.ex. Tobacco rensat om han fått in den igår? Långt ifrån vad den borde iallafall.

Som jag nämnde ovan för strappa så är jag en trogen kund på kungs frukt och jag har gått mycket plus där, sen håller jag helt med om att det är "sjukt" att varva systemen 30-50 ggr.
Men lägger jag några hundringar inköp och för högt 5 siffrigt tillbaka så är jag nöjd :)

Jag är själv spelläggare för ombud och spelar alltid unika system, just för att man nån gång drömmer om att vara ensam , inte varvat 35 ggr

Strappa71 2019-04-22 20:31

Citat:

Ursprungligen postat av Bowery (Inlägg 615778)
Håller med dig 100% där! Tycker det är sorgligt att systemet ska varvas så många gånger.
Men som ett exempel igår då, lägger du 300kr och får nästintill 100 ggr insatsen tillbaka (27 000;-) så gråter i vart fall inte jag.. sen håller jag som sagt med om att det är synd att systemet ska varvas 30-50 ggr, absolut!!

Igår blev det i princip så bra det kan bli.

Om det hade blivit något snäpp svårare så hade det blivit betydligt sämre betalt i förhållande till utfallets svårighetsgrad pga flervarvningen.

Igår handlade det till slut om en relativt liten summa per system som gick om intet pga x35 och jag skulle ha jublat högt och hyllat spelläggaren obegränsat om jag hade varit med.

Men jag hade å andra sidan aldrig köpt in mig på ett sånt högpotentialsystem utan garanti att det bara körs x1. Jag får jobba ihop de där 26700 kronorna istället.

( Hyllade honom gjorde jag t o m....men han ville inte ta emot vare sig hyllning eller påsksluthälsning. )

Bowery 2019-04-22 20:32

Citat:

Ska även tilläggas att rekord mannen spelade ENSAM och det var inga varvade system eller andelar, helt själv, 67 mille. Det är imponerande !

Bowery 2019-04-22 20:36

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 615783)

Om det hade blivit något snäpp svårare så hade det blivit betydligt sämre betalt i förhållande till utfallets svårighetsgrad pga flervarvningen.

Igår handlade det till slut om en relativt liten summa per system som gick om intet pga x35 och jag skulle ha jublat högt och hyllat spelläggaren obegränsat om jag hade varit med.

Men jag hade å andra sidan aldrig köpt in mig på ett sånt högpotentialsystem utan garanti att det bara körs x1. Jag får jobba ihop de där 26700 kronorna istället.

( Hyllade honom gjorde jag t o m....men han ville inte ta emot vare sig hyllning eller påsksluthälsning. )

Det är ju helt och hållet upp till var och en.
Som sagt, så länge jag går plus så fortsätter jag köpa , dumt vore väl annat ? Eller?
Känns ju som att skjuta sig själv i foten genom att avstå och gå miste om massa pengar, sen att det varvas 30 eller 100 ggr tycker jag fortsatt är sjukt men vinner jag pengar så är jag som sagt nöjd :)

Strappa71 2019-04-22 20:37

Citat:

Ursprungligen postat av Bowery (Inlägg 615785)
Ska även tilläggas att rekord mannen spelade ENSAM och det var inga varvade system eller andelar, helt själv, 67 mille. Det är imponerande !

Jag håller det för högst troligt att samtliga av de allra skickligaste ombudsspelläggarna även lägger privata och unika system. Även Jögga.

Den dagen privat system och ombudslapp råkar överlappa varandra vid jättevinst lär de nog inte jubla inombords.....trots den delade glädjen.

( Själv använder jag verktyg för att undvika överlapp eller i förekommande fall spela med medvetet överlapp för lägre vinstintervall. )

ab5 2019-04-22 20:40

Citat:

Ursprungligen postat av Bowery (Inlägg 615782)
Som jag nämnde ovan för strappa så är jag en trogen kund på kungs frukt och jag har gått mycket plus där, sen håller jag helt med om att det är "sjukt" att varva systemen 30-50 ggr.
Men lägger jag några hundringar inköp och för högt 5 siffrigt tillbaka så är jag nöjd :)

Jag är själv spelläggare för ombud och spelar alltid unika system, just för att man nån gång drömmer om att vara ensam , inte varvat 35 ggr

Möjligt att han är så duktig att man går med vinst i längden om man köper andelar vecka ut o vecka in.. Men då kan man fråga sig, varför i hela friden presenteras inte nettoresultatet för andelarna? Detta vore ju otroligt slagkraftigt marknadsföringsmässigt.

Strappa71 2019-04-22 20:42

Citat:

Ursprungligen postat av Bowery (Inlägg 615787)
Det är ju helt och hållet upp till var och en.
Som sagt, så länge jag går plus så fortsätter jag köpa , dumt vore väl annat ? Eller?
Känns ju som att skjuta sig själv i foten genom att avstå och gå miste om massa pengar, sen att det varvas 30 eller 100 ggr tycker jag fortsatt är sjukt men vinner jag pengar så är jag som sagt nöjd :)

Oja. Så länge allt landar i intervallen där det inte skadar så mycket är det ju som om det nästan inte hänt. För min del skulle inte spelpsyket tåla att få 137k när jag "borde" fått 4.5M.

Då avstår jag hellre ( hur knasigt det än låter ) en 26700-kr-vinst här och där för att inte ens riskera att det ska hända mig.

Givetvis är det upp till var och en. Alla köpare gör ju sitt egna val när de kvitterar "köp andel".

För mig handlar det helt och hållet om marknadsföringsmetoderna och ombudsavgifterna som jag anser är sjukliga. Absolut inte att jag missunnar någon som köper en andel att vinna.

När man är så skicklig....vad är då problemet med att redovisa t ex det löpande nettot per andel? Där är det enda märkliga som jag ser det.

Bowery 2019-04-22 20:44

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 615789)
Jag håller det för högst troligt att samtliga av de allra skickligaste ombudsspelläggarna även lägger privata och unika system. Även Jögga.

Den dagen privat system och ombudslapp råkar överlappa varandra vid jättevinst lär de nog inte jubla inombords.....trots den delade glädjen.

( Själv använder jag verktyg för att undvika överlapp eller i förekommande fall spela med medvetet överlapp för lägre vinstintervall. )

Då jögga som sagt själv har sagt att han lägger ca 100 lax per v75 omgång på egna system så lär han som sagt ha ett par minst sagt slagkraftiga bongar i näven varje lördag.

Sen är du typ statistiker/matematiker min käre vän, för en vanlig dödlig Svensson som satsar 300 i veckan på ett system och får en återbäring på nästan 100x.. tror inte den personen i fråga bryr sig vidare mycket om överlapp m.m

Bowery 2019-04-22 20:46

Citat:

Ursprungligen postat av ab5 (Inlägg 615790)
Möjligt att han är så duktig att man går med vinst i längden om man köper andelar vecka ut o vecka in.. Men då kan man fråga sig, varför i hela friden presenteras inte nettoresultatet för andelarna? Detta vore ju otroligt slagkraftigt marknadsföringsmässigt.

Inte den blekaste och håller med dig till fullo att det skulle vara så.. kanske ser bättre ut att skrika ut att man vunnit 9 mille? Nja jag har faktiskt inget bra svar på din fråga där, för att vara helt ärlig

SO 2019-04-22 20:48

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 615783)

Jag har läst alla 10 sidorna nu och är riktigt "konfunderad" vart vi är på väg.

I HÖSTAS fick jag info från en god vän på ATG. Ombudsbolagen skulle plockas bort från tillsammans och läggas under atg. ATG fick ju Prize för idén med att amatörer kunde slå sig ihop och göra ett system tillsammans.

Nu ska PROVISION utgå till den som gör jobbet och systemen kan varvas hur många gånger som helst. Borde inte ATG lämna tillbaka priset? Hörde att hos ATG fick man kalla fötter när "amatörbolagen" minskade i mycket stor omfattning och att många klagade på att dom tappade medlemmar AMEN

Strappa71 2019-04-22 21:04

Citat:

Ursprungligen postat av Bowery (Inlägg 615793)
Då jögga som sagt själv har sagt att han lägger ca 100 lax per v75 omgång på egna system så lär han som sagt ha ett par minst sagt slagkraftiga bongar i näven varje lördag.

Sen är du typ statistiker/matematiker min käre vän, för en vanlig dödlig Svensson som satsar 300 i veckan på ett system och får en återbäring på nästan 100x.. tror inte den personen i fråga bryr sig vidare mycket om överlapp m.m

137k på en 4.5M-rad?

Man behöver inte vara varken statistiker eller ha godkänt gymnasiebetyg i matte för att ana att det där nog inte var så mycket pengar för den raden.

Det är klart. Om ingen förklarar för den vanlige dödlige Svensson att det går att räkna på så vandrar de väl glatt till banken och hämtar ut en trevlig slant utan att tänka på att det borde ha räckt till en hel hygglig villa. Men av de 350 som är med kan jag inte tänka mig att exakt alla är så lama att de tänker att "utdelningen kunde vi inte göra något åt". ( Fast i det här fallet skulle administratören ha gjort det. )

Det här är ju absolut inga märkvärdiga beräkningar. De 4 räknesätten och info om hela spelets förutsättningar är vad som behövs. Ingen avancerad universitetsmatematik....

Det här med flervarvat system som tar hela potten har ju redan hänt minst en gång. Då var det vanligt mångflervarvat ombudsandelsspel i butik som tog hela potten. Någon Cigarrbutik i Småland eller Östergötland nånstans.

Folk är ju såklart ansvariga för sina egna köp. För mig handlar det bara om marknadsföringsmetoderna och tydligheten i vad som säljs. Och det egentligen ATG jag stör mig mest på. Ombuden använder naturligtvis allt som står dem till buds för att tjäna sina pengar. Konstigt vore det annars.

Viroid 2019-04-22 21:11

En anledning till att man varvar ett system 35 gånger är att man har kunder som vill köpa det. Jag är väldigt kluven till Tillsammans. Spelteoretiskt är det ganska visset, men man anar att det ute i stugorna är rätt roligt att köpa ett system som på en rätt så modest insats ger tiotusentals kronor tillbaka. Det mesta de kanske någonsin har vunnit. 350 personer som får 25 lax vardera att göra något roligt med på semestern är en stor kollektiv glädje.

Jämfört med att skriva av Aftonbladets "lilla system" eller traggla med jobbarkompisarna som gnäller varje gång man inte vinner något är det ju helt enastående att så många skickliga tipsters ändå är villiga att sälja sina kunskaper för en rätt så rimlig peng. Och för all del inte så skickliga, men det är ju inte tvång att köpa andelar...

Bowery 2019-04-22 21:11

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 615797)
137k på en 4.5M-rad?

Man behöver inte vara varken statistiker eller ha godkänt gymnasiebetyg i matte för att ana att det där nog inte var så mycket pengar för den raden.

Det är klart. Om ingen förklarar för den vanlige dödlige Svensson att det går att räkna på så vandrar de väl glatt till banken och hämtar ut en trevlig slant utan att tänka på att det borde ha räckt till en hel hygglig villa. Men av de 350 som är med kan jag inte tänka mig att exakt alla är så lama att de tänker att "utdelningen kunde vi inte göra något åt". ( Fast i det här fallet skulle administratören ha gjort det. )

Det här är ju absolut inga märkvärdiga beräkningar. De 4 räknesätten och info om hela spelets förutsättningar är vad som behövs. Ingen avancerad universitetsmatematik....

Det här med flervarvat system som tar hela potten har ju redan hänt minst en gång. Då var det vanligt mångflervarvat ombudsandelsspel i butik som tog hela potten. Någon Cigarrbutik i Småland eller Östergötland nånstans.

Folk är ju såklart ansvariga för sina egna köp. För mig handlar det bara om marknadsföringsmetoderna och tydligheten i vad som säljs. Och det egentligen ATG jag stör mig mest på. Ombuden använder naturligtvis allt som står dem till buds för att tjäna sina pengar. Konstigt vore det annars.

Du har helt rätt i det du säger. Det jag menar är att Greta 72 år som spelad nån gång då och då, just denna gång rygga hon en andel som gav 27 000;- i återbäring. Jag tror ärligt talat inte hon bryr sig ett smack om det är sålt 1x eller 35x, men jag återupprepar mig och säger det igen , jag tycker det är på tok för mycket varvat, dock så tackar jag inte nej till att vinna pengar! Haha.. jag tror inte vi kommer så mycket längre ärligt talat. Jag håller med dig i nästan allting, dock så spelar jag nånstans där det i slutändan ger mig ekonomisk vinst så fortsätter jag:)

Strappa71 2019-04-22 21:19

Citat:

Ursprungligen postat av Bowery (Inlägg 615799)
Du har helt rätt i det du säger. Det jag menar är att Greta 72 år som spelad nån gång då och då, just denna gång rygga hon en andel som gav 27 000;- i återbäring. Jag tror ärligt talat inte hon bryr sig ett smack om det är sålt 1x eller 35x, men jag återupprepar mig och säger det igen , jag tycker det är på tok för mycket varvat, dock så tackar jag inte nej till att vinna pengar! Haha.. jag tror inte vi kommer så mycket längre ärligt talat. Jag håller med dig i nästan allting, dock så spelar jag nånstans där det i slutändan ger mig ekonomisk vinst så fortsätter jag:)

That's just it. Hittills så har det slagit in så bra att ni inte drabbats av de där effekterna så hårt per andel.

Det är inte i slutändan än även om det säkert känns så ... förr eller senare kommer även de andra utfallen.

Finns det något som är "fel" på ett upplägg så kommer det förr eller senare ge utslag.

Det som hänt är att det har gett dig ekonomisk vinst "så här långt". Och med det menar jag inte att vinsterna varit turvinster i den vanliga meningen. Bara att de har landat i lämpliga intervall och det är något som inte ens den skickligaste spelläggaren kan styra över när man även spelar rader i helt andra intervall.

ab5 2019-04-22 21:21

Citat:

Ursprungligen postat av Viroid (Inlägg 615798)
En anledning till att man varvar ett system 35 gånger är att man har kunder som vill köpa det. Jag är väldigt kluven till Tillsammans. Spelteoretiskt är det ganska visset, men man anar att det ute i stugorna är rätt roligt att köpa ett system som på en rätt så modest insats ger tiotusentals kronor tillbaka. Det mesta de kanske någonsin har vunnit. 350 personer som får 25 lax vardera att göra något roligt med på semestern är en stor kollektiv glädje.

Jämfört med att skriva av Aftonbladets "lilla system" eller traggla med jobbarkompisarna som gnäller varje gång man inte vinner något är det ju helt enastående att så många skickliga tipsters ändå är villiga att sälja sina kunskaper för en rätt så rimlig peng. Och för all del inte så skickliga, men det är ju inte tvång att köpa andelar...

Jo men dessa kunder vet inte om att det varvas 35 gånger. Det var ju till och med en köpare som trodde han skulle få 500k+ per andel om Tobacco vunnit igår när de max kunde få 135k per andel om de blivit ensamma vinnare. Inte direkt så att någon förklarar hur det ligger till heller.

Det är just detta som är så vidrigt, att "Svensson" inte vet vad de köper. De kommer dock bli varse den dagen då de borde vunnit 4,5 miljoner men får in 135k på kontot.

olle 2019-04-22 21:30

Hur redovisas dessa inkomster till skatteverket?

Om jag hade startat ett tillsammansbolag och det blivit populärt och jag hade tjänat typ 2000 kr i månaden i ren provision, är det då jag som måste redovisa denna inkomst till skatteverket eller gör atg det? Kan väl inte vara skattefritt att tjäna pengar på detta sätt?

Strappa71 2019-04-22 21:33

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 615803)
Hur redovisas dessa inkomster till skatteverket?

Om jag hade startat ett tillsammansbolag och det blivit populärt och jag hade tjänat typ 2000 kr i månaden i ren provision, är det då jag som måste redovisa denna inkomst till skatteverket eller gör atg det? Kan väl inte vara skattefritt att tjäna pengar på detta sätt?

Inget ATG gör vad jag har förstått.

Först ska moms dras av och gå vidare utan att passera gå.

Sedan ska skatt & sociala avgifter betalas in om ombudet betalar någon för sina tjänster.

Det blir inte kvar så mycket som man skulle kunna tro..... ( om allt sköts till punkt och pricka vill säga ).

olle 2019-04-22 21:40

Citat:

Ursprungligen postat av Strappa71 (Inlägg 615804)
Inget ATG gör vad jag har förstått.

Först ska moms dras av och gå vidare utan att passera gå.

Sedan ska skatt & sociala avgifter betalas in om ombudet betalar någon för sina tjänster.

Det blir inte kvar så mycket som man skulle kunna tro..... ( om allt sköts till punkt och pricka vill säga ).

Är inte risken rätt stor att skatteverket kommer göra en granskning av detta när det tycks växa mer och mer? Säljer man 300 andelar varje lördag måste ju intäkten för den som kammar hem avgifterna från andelsköparna bli ganska så stor varje månad. Tänk vad pinsamt det skulle bli för atg om skatteverket skulle göra en granskning och det skulle visa sig att väldigt stora intäkter från ett stort antal skattskyldiga personer inte redovisats som det borde ha gjort.

KonsultTT 2019-04-22 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av olle (Inlägg 615805)
Är inte risken rätt stor att skatteverket kommer göra en granskning av detta när det tycks växa mer och mer? Säljer man 300 andelar varje lördag måste ju intäkten för den som kammar hem avgifterna från andelsköparna bli ganska så stor varje månad. Tänk vad pinsamt det skulle bli för atg om skatteverket skulle göra en granskning och det skulle visa sig att väldigt stora intäkter från ett stort antal skattskyldiga personer inte redovisats som det borde ha gjort.

Eftersom det väl bara är ATG-ombud som kan ha ombudsspel så borde väl ATG löst det så att provisionen betalas ut tillsammans med övrig provision och då blir det som en vanlig intäkt för ombudet ?
Ska sedan spelläggaren få sin del av provisionen måste väl sedan ombudet betala ut det som vanlig lön och dra skatt samt betala arbetsgivaravgifter ?

/ TT