Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-03-14, 08:12   #31
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
Så här löd alltså frågan: Luras lite, har inte köpt av alla. Men frågan kvarstår, vart är
Travlottot på väg?

Mvh Uffe

Det är ju en mycket relevant fråga. För de som vill diskutera spelets utveckling kan ju exempelvis den frågan dra iväg tiil att handla om:

- hur påverkas travintresset på sikt av att inte lägga tid på att tippa själv?
- den avgift som tas ut, skulle den gått in som omsättning om inte avgift betalats eller är det pengar som inte skulle spelats alls?
- hur bör en resultatredovisning egentligen se ut för att kunder ska kunna jämföra?
- 46 andelssystem på ett ombud, herregud, eller, wow!

Tro mig, det finns många saker att belysa för den som gillar titta under stenar.

Men det kokar alltså ner till att ett gäng som själva är spelläggare tror det handlar om avundsjuka på de som nu får en extra inkomst. För många spelare som blivit spelläggare har detta blivit en rakeback och de får bekräftelse på att de kan trav.
Jag tror man skall börja med bakgrunden, för den belyser rätt väl varför det blev som det blev.

Det gick ganska knackigt för många ombud. Konkurser var vardagsmat, ombudsnätet började svikta. Några ombud hade testat det här med "kändistippning" och det hade fina siffror. Men kändisar varken kan eller vill jobba gratis, och de procent som ombuden fick i provision räckte inte riktigt till. I alla fall inte för det spel som skedde i butiken.

ATG uppvaktades ivrigt och livligt. De var hårt trängda av en sport som krävde 300 miljoner mer per år, av Maltabaserade bolag som växte med hjälp av sina profilerade spelare och nu av sina ombud som hotade att göra om sina spelbutiker till ekologiska Café Latteställen. Tydligen tjänade man mer pengar på en kopp kaffe än en V75-andel.

Så på ATG kläckte man idéen att kunderna skulle betala provisionen. Det var ju kunderna som ville ha kändistips, då kan de gott betala för det. Om ATG räknade ut det själv eller om det bara blev så vet jag inte, men marknadsföringen runt dessa andelar blev ju enormt omfattande. ATG:s andelspartners ägde marknadsföringen på lördagarna mot hugade spelare.

Någon mer analys än så gjordes nog inte. Spelet och pengarna flöt in, det blev pokalår, ATG:s omsättning ökade, man fick "lika villkor" med spellicenser, de viktiga ombuden med hög omsättning var kvar.

1: Jag är alldeles övertygad om att ATG:s förvandling av travspel till sifferspel har slagit väldigt hårt mot enloppsspel, DD och vardags-spelet. Dessutom är det mycket svårare att få andelsköpande nummerspelare till travbanorna.

2: Initialt har man ju hittat en hel del nya pengar som satsas, trots att de decimeras av provisionen. Men det är inte lika engagerade kunder, vinner de inget så hoppar de vidare när något roligt dyker upp. Det är lite som att kissa på sig. Det blir varmt och skönt till en början, men efter en tid blir det mer obehagligt.

3: Konsumentverket har varit väldigt flata mot de monopolföretagen och inte ställt några krav alls. Rimligen bör spel behandlas med ungefär samma lagstiftning som finansmarknaden, och krav på tydlig, rättvisande redovisning.

4: Wow! Om de samlats på ett ställe på nätet, eller är utspridda på 46 ställen spelar inte så stor roll. Det finns skalfördelar med att marknadsföra sig gemensamt under ett paraply.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Grant (+12)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 09:36   #32
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 5
Sharp$: 2350
Standard

Med facit, hur gick det egentligen för alla dessa andelar?
gosper är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 10:50   #33
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Har inte detaljkollat än men Ögat satte en 8 på 1500:- andelen.
System för 16500:- (Hedlund)

Grisen i säcken-mentaliteten gör ju annars att det är rätt tyst
men såhär sammanfattade Torpa:

"Tyvärr ingen med 8 rätt på V86 här inne
men några lappar med 7 rätt.

# Marios Femhundring
Totalt inspelat: 141 532 kronor
Nettovinst per andel: 730 kronor

# Marios Bloggsystem
Totalt inspelat: 223 434 kronor
Nettovinst per andel: 200 kronor

# Wickmans Lilla
Totalt inspelat: 13 644 kronor
Nettovinst per andel: 1 435 kronor"

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 13:00   #34
Super Moderator
 
Skaeggets avatar
 
Reg.datum: dec 2014
Ort: Karlstad
Inlägg: 4 218
Sharp$: 8852
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sigh Visa inlägg
Det är sanning med modifikation på många av de större, ofta så känns det som att de gör ett grundsystem där de spelar 1-2 kommunare och sen utökar de systemet med ett gäng efter lite pilkastning (känns det som iaf) beroende på hur stort det ska vara. Ofta känns det som att de inte lägger ner tid öht.
Går man sen ner på de lite mindre bolagen där det faktiskt är individer så ser man stor variation i spikar och systemuppbyggnad.

Och innan folk börjar gnälla om att man inte vet hur det är att göra andelssystem så har jag gjort både för sharps innan det blev genom ombud och i butik. Under tiden jag gjorde i butik så satt jag alltid kvar mellan 17-18 på torsdagen då de ville ha in systemet och svarade på frågor gällande hur jag tänkte. Tycker det är konstigt att inte fler tar tid och svarar på frågor i de större bolagen och det är en anledning till att det känns som att de inte gör systemen själv.
Det enda ombudslaget jag är med och gör är Sharps - dvs Västertorps. Där är vi, upplever jag, väldigt transparenta med hur man lagt upp systemet och varför. De gånger som det missats, så har iofs heller inga frågor ställts om upplägget. Så frågan är hur stort behovet är hos gemene man.
Vi tänker så klart fortsätta med att berätta hur/varför. Och ser fram emot att fler köpare blir engagerade och frågar/ifrågasätter systemen. It's a learning process..... //Skägget
__________________
@skgget


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Skaegget är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 13:40   #35
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 2 092
Sharp$: 136
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lenninen Visa inlägg
Det enda ombudslaget jag är med och gör är Sharps - dvs Västertorps. Där är vi, upplever jag, väldigt transparenta med hur man lagt upp systemet och varför. De gånger som det missats, så har iofs heller inga frågor ställts om upplägget. Så frågan är hur stort behovet är hos gemene man.
Vi tänker så klart fortsätta med att berätta hur/varför. Och ser fram emot att fler köpare blir engagerade och frågar/ifrågasätter systemen. It's a learning process..... //Skägget
Det håller jag med om. Dock så har jag märkt att många tar frågor som kritik även om det kanske är så ibland så är en fråga oftast bara en fråga.
sigh är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 14:12   #36
ab5
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 317
Sharp$: 1245
Standard

En sak som stör mig något fruktansvärt är hur spelläggarna i de större tillsammanslagen hela tiden försöker övertyga köparna om att det är "nära".

"Stolpe ut vecka efter vecka nu är vi verkligen värda en rejäl smäll!"

"Nu är vi nära, missa miljonen med en nos senast. Idag smäller det!" - i själva verket så missar man sin spik på en 60% och en 1% vinner istället. Inte nära för fem öre

"Riktigt bra känsla inför ikväll, sitt inte utan nu!"

Sådana här inlägg skrivs 3-4 gånger av samma spelläggare inför en omgång.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1), DIF (+3)
ab5 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 15:30   #37
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ab5 Visa inlägg
En sak som stör mig något fruktansvärt är hur spelläggarna i de större tillsammanslagen hela tiden försöker övertyga köparna om att det är "nära".

"Stolpe ut vecka efter vecka nu är vi verkligen värda en rejäl smäll!"

"Nu är vi nära, missa miljonen med en nos senast. Idag smäller det!" - i själva verket så missar man sin spik på en 60% och en 1% vinner istället. Inte nära för fem öre

"Riktigt bra känsla inför ikväll, sitt inte utan nu!"

Sådana här inlägg skrivs 3-4 gånger av samma spelläggare inför en omgång.
Många av dem som arbetar med att göra system har någon gång i sin yrkesgärning jobbat hos olika betaltipsleverantörer, och det präglar ju marknadsföringen. Men ja, olika tips och system som skall säljas till kreti och pleti har en ganska enformig framtoning i marknadsföringen. Det finns ju dessutom en del lagar och regler runt det hela som hindrar att man tar ut svängarna. Det går säkert att göra den lite roligare, men det här är ett exempel på det bekymmer som uppstår när spel skall säljas som en "nummerlott", till folk som "inget begriper".
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 16:13   #38
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ab5 Visa inlägg
En sak som stör mig något fruktansvärt är hur spelläggarna i de större tillsammanslagen hela tiden försöker övertyga köparna om att det är "nära".

"Stolpe ut vecka efter vecka nu är vi verkligen värda en rejäl smäll!"

"Nu är vi nära, missa miljonen med en nos senast. Idag smäller det!" - i själva verket så missar man sin spik på en 60% och en 1% vinner istället. Inte nära för fem öre

"Riktigt bra känsla inför ikväll, sitt inte utan nu!"

Sådana här inlägg skrivs 3-4 gånger av samma spelläggare inför en omgång.
Antar att det funkar eftersom "alla" gör det. Själv tycker jag också det är lite irriterande om det går överstyr.

Skriver dock en liten puff ibland om jag har extra bra känsla inför en omgång. Men inte "bara för att" utan då ska jag verkligen ha lite feeling utöver det vanliga också. Gjorde det igår vill jag minnas, och de avslutande spikarna var inte så värst långtifrån att trilla in till så det kan hända att jag tar upp det som ett litet säljande argument inför nästa omgång. Att vi var "nära" 6-siffrigt förra gången. Som travspelare kan man få ganska många olika mer eller mindre långsökta saker att bli "nära", det tror jag vi alla känner igen och kanske att vi lurar oss själva lite.

Åh nu fick jag flashbacks till sista minuten-felvalet som kostade mig 5 millar vintern 2014. Då var det verkligen en nära miss. Tre långa minuters överläggning innan spelstopp, strecka Witasp i första eller tredje hmm har bara råd med en av dem...gick på spelvärde och tog den andra såklart. Hade en andra kupong också, den brann upp i sista loppet när favoriten torskade, runt 200k annars. Vintern 2011-2012 var det visst såg jag nu när jag kikade. Och bara ca 4 millar ser det ut som. Nu känns det lite bättre faktiskt
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 16:25   #39
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 733
Sharp$: 37600
Standard

En sak jag vill veta är hur jag ska slippa att få en massa reklam om Tillsammanssystemen till min privata e-post. Jag har gått in på inställningar och klickat ur rutorna för att ta emot meddelanden till e-posten, men ändå så kommer de.

Nu hittade jag. Man är tvungen att gå in på ATG Tillsammans och "gå ur laget" den vägen. Jag har aldrig valt att gå med i det från början, vilket inte borde ske per automatik.

Senast redigerad av Shooter den 2019-03-14 klockan 17:07.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-03-14, 17:34   #40
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
En sak jag vill veta är hur jag ska slippa att få en massa reklam om Tillsammanssystemen till min privata e-post. Jag har gått in på inställningar och klickat ur rutorna för att ta emot meddelanden till e-posten, men ändå så kommer de.

Nu hittade jag. Man är tvungen att gå in på ATG Tillsammans och "gå ur laget" den vägen. Jag har aldrig valt att gå med i det från början, vilket inte borde ske per automatik.
Det går att stänga av notifieringar från butik också. Men är man med i ett "privat" bolag verkar det inte gå att välja bort.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 12:56   #41
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lenninen Visa inlägg
Det enda ombudslaget jag är med och gör är Sharps - dvs Västertorps. Där är vi, upplever jag, väldigt transparenta med hur man lagt upp systemet och varför. De gånger som det missats, så har iofs heller inga frågor ställts om upplägget. Så frågan är hur stort behovet är hos gemene man.
Vi tänker så klart fortsätta med att berätta hur/varför. Och ser fram emot att fler köpare blir engagerade och frågar/ifrågasätter systemen. It's a learning process..... //Skägget
Samtidigt som du efterlyser engagemang så finns det en ignorerafunktion på
Sharps som man kan vara lite frågande till.

Är man sedan som jag lite ifrågasättande så är det just spelläggarna i Tillsammans
med Västertorp som är först på barrikaden. Stekel kallade mej "troll" nyligen och det
tycker jag också man kan ha en åsikt om.

En stor nackdel med Torpa/Hedlund/Västertorp är att det är en "Grisen i säcken"-produkt.
Men så är det ju med en Trisslott också argumenterar många och det är just det.
Går jag förbi en butiksandelsskylt tänker jag "Å fy f*en" och så blir det inget köp.

Stekels 3x3x3x3x3x3x3 tycker jag är intressant om INTE samtliga streckfavoriter
streckas.

Ett Tysklandsandelssystem 400 andelar x 500:- och vi får ribba av att vinna 100000:-
per andel. Eller får vi ribba av att spela för 200000:-? Eller får vi ribba av att vinna
40 miljoner tillsammans?

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"

Senast redigerad av Grant den 2019-03-15 klockan 12:57.
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 13:20   #42
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Samtidigt som du efterlyser engagemang så finns det en ignorerafunktion på
Sharps som man kan vara lite frågande till.

Är man sedan som jag lite ifrågasättande så är det just spelläggarna i Tillsammans
med Västertorp som är först på barrikaden. Stekel kallade mej "troll" nyligen och det
tycker jag också man kan ha en åsikt om.

En stor nackdel med Torpa/Hedlund/Västertorp är att det är en "Grisen i säcken"-produkt.
Men så är det ju med en Trisslott också argumenterar många och det är just det.
Går jag förbi en butiksandelsskylt tänker jag "Å fy f*en" och så blir det inget köp.

Stekels 3x3x3x3x3x3x3 tycker jag är intressant om INTE samtliga streckfavoriter
streckas.

Ett Tysklandsandelssystem 400 andelar x 500:- och vi får ribba av att vinna 100000:-
per andel. Eller får vi ribba av att spela för 200000:-? Eller får vi ribba av att vinna
40 miljoner tillsammans?

Mvh Uffe
Troll kallades du för att du inte är intresserad av att diskutera sakfrågorna. T ex har du fortfarande inte svarat på min fråga utan du upprepar endast din åsikt. Den åsikten har noterats men det är mer intressant att veta varför du har den åsikten etc.

Personligen tycker jag 3^7 är perfekt ifall man endast tar med max en eller två favoriter. Helst ska ingen med på ett sådant system, enligt mig. Men spelteori är inte helt svart eller vit alla gånger.

Vad gäller att köpa grisen i säcken så kan jag hålla med sig att det borde nog finnas ett klart system i väldigt god tid. Det finns dock mest nackdelar med ett sådant upplägg även om det kan finnas några fördelar också. Man blir åtminstone inte bortdribblad i slutet pga kommentarer och avslag - dock kan man missa viktig information. Men det kan nog vara en bra tanke att ha minst ett sådant tidigt upplägg för att se om det säljer slut. Den största nackdelen är dock att man inte kan vänta in i det sista med informationen vad gäller åtminstone första loppet i streckspelet. På dagens V65 så kunde man spikat i första avdelningen vid sen inlämning när man ser att favoriten på vinnarspelet (2.66?) endast hade 18% streck. Klockren spik. Den informationen finns inte tillgänglig ens 20 minuter innan spelstopp. Det viktigaste är dock vem som är spelläggare tycker jag personligen. Man vet ungefärligt upplägg och sen förlitar jag mig på det. Men klart jag inväntar information om ev spikar också innan jag köper "grisen i säcken".

Vad har ignorera-funktionen med engagemang att göra?

Spelar jag andelsspel vill jag vinna stort. Några trevliga spikar och lås och sen helgardera och hoppas det skräller i rätt lopp. På matematiska system är jag allergisk när samtliga streckfavoriter tas med då det kostar en massa onödiga rader utan potential - bättre då ta ställning. Samtidigt slåss man mot demoner för visar du upp 3-4 rätt flera veckor i rad så tror gemene man att man är kass - trots att spelen kanske är överlägsna i potential. Därför vill man samtidigt visa upp gröna pluppar och rankas högt hos ATG.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 13:34   #43
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Du ser Rimfrost vi är överens om det mesta.

Däremot frågan som jag inte svarat på har jag glömt men svarar om du ställer
den igen.

Ignorerafunktionen tycker jag är riktigt barnslig.
Men du kanske kan applicera den för mej rent fysiskt till något annat ute
i samhället?

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 13:49   #44
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Du ser Rimfrost vi är överens om det mesta.

Däremot frågan som jag inte svarat på har jag glömt men svarar om du ställer
den igen.

Ignorerafunktionen tycker jag är riktigt barnslig.
Men du kanske kan applicera den för mej rent fysiskt till något annat ute
i samhället?

Mvh Uffe
Eftersom du är alldeles för lat för att leta upp mitt första inlägg i tråden så gör jag det åt dig!

Citat:
Då vill jag verkligen att du motiverar varför det inte är OK att ha en avgift för en tjänst.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-03-15, 14:05   #45
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Eftersom du är alldeles för lat för att leta upp mitt första inlägg i tråden så gör jag det åt dig!
Jag ser inte ditt argument för en avgift heller.

Mitt argument mot avgifter är ju högst personlig. Jag undviker avgifter där de går
att undvika. Och jag tog exemplet med banklån där lånet inte blir bättre bara för
att det finns en avgift. Sen om du läser tråden så skrev Viroid bättre än jag.
Sen fanns de ju de som försvarade avgifter med ett altanbygge men det är mer
off än min ovilja. Det finns till och med ett TV-program som heter "Fuskbyggarna"
där vi lär oss att inte betala i förskott.

I de fall produkten blir bättre när det påförs en avgift förstår jag diskussionen
men en avgift bara för att tycker jag är tveksam.

Nu väntar jag med spänning på ditt argument för en rejäl avgift på hästspel.
35% tycker jag är förmycket och du försvarar 45%. Det är roligt att vi är olika.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td