Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-05-05, 10:28   #1
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Elitloppet 2019


Prick 3 veckor kvar idag och ännu ingen tråd om Elitloppet!? Dags då!


Edit: Slutliga startlistorna till försöken!

Elitloppet heat ett:
Häst – Kusk
1. Makethemark – Ulf Ohlsson
2. Disco Volante – Jorma Kontio
3. Double Exposure – Erik Adielsson
4. Next Direction – Iikka Nurmonen
5. Looking Superb – Åke Svanstedt
6. Uza Josselyn – Gabriele Gelormini
7. Readly Express – Björn Goop
8. Sorbet – Carl Johan Jepson

Elitloppet heat två:
Häst – Kusk
1. Aubrion du Gers – Jos Verbeeck
2. Milligan's School – Ulf Eriksson
3. Bahia Quesnot – Junior Guelpa
4. Day Or Night In – Johan Untersteiner
5. Propulsion – Örjan Kihlström
6. Milliondollarrhyme – Fredrik B Larsson
7. Heavy Sound – Kenneth Haugstad
8. Dijon – Romain Derieux

Så här på förhand ser det väl ut som att vi förutom hemmaplan har det väl förspänt med hästar, Readly Express är i nuläget favorit till vinst följd av Propulsion. Att få en duell dessa emellan är ju superhäftigt! Att det dessutom med säkerhet blir den allra sista duellen (eftersom det ska vara Readlys sista lopp) gör det än häftigare! Propulsion gör också sitt sista Elitlopp då de ska ta honom till aveln efter årets säsong.

De är sena med inbjudningarna i år tycker jag, bara 7 klara och det finns 18 platser! En som helt säkert kommer bli inbjuden är Heavy Sound, och jag kan inte tänka mig annat än att de tackar ja! Hästen har facitet 9: 6-1-0 över sprinterdistans och har gjort många fantastiska lopp för Redén. De två plumparna kom vid galopper och vid andraplatsen satt han djupt i kön och var så när att slå av ledande Charrua Forlan. Senaste loppet var ju brutalt bra när han fick rusa på i ledningen. Visade startsnabbhet, 500m på 10,4/1000m på 10,6 och i mål på 09,6. Med växlar kvar. Ågren tackade nej till Elitloppet ifjol med den här pållen, men i år tyder allt på att det är det stora målet.

Min favorit till seger är Propulsion som är en häst jag verkligen gillar, och även tycker är bättre ägnad till sprint än Readly Express. Har vanan inne med Elitlopp efter flera tappra försök (har varit tvåa fyra gånger och aldrig sämre än fyra på sina sex lopp i försök och final av Elitloppet). Spöade också Readly "i hans egna disciplin" i Åby Stora Pris 2018. Har redan lirat ett förhandsvad hos bookie för vinst till 3,75. La också ett V/P-spel på min "dark horse" Heavy Sound till 12,00/3,00.

Vem tror ni vinner? Vem tycker ni de bör bjuda in? Vem vill ni se som kusk bakom Double Exposure? Ska vi inte ha in lite jänkare så det "händer nåt" i loppen? Ska ett stall tillåtas få ha fler än en deltagare per försök (som Redén troligtvis får)? Har inte våra nordiska grannar en enda värdig motståndare att skicka hit (Looking Superb räknas inte i mina ögon)?
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Bowery (+15)

Senast redigerad av Stekel den 2019-05-19 klockan 17:33.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 10:39   #2
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 131
Sharp$: 56887
Standard

Blir kul med årets elitlopp när man har schemalagt arbete med EU valet söndagen den 26 maj kl 07.00 till måndag morgon 04.00. Not.

Men Propulsion och Readly kommer garanterat i olika försök så kan bli en minnesvärd duell i finalen. Finns väl i dagsläget inget som talar för att någon annan än de två gör upp om segern. Avståndet till resten för stort.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 21:52   #3
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Cruzado? Går han att locka hit?

Bel Avis tackade väl nej?

Vad säger man om Perfect Spirit?

Disco Volante?
Heavy Sound kan jag stå ut med att se.

En finsk häst hör ju till traditionen, Next Direction?

Någon dansk häst som gör bra ifrån sig i Copenhagen Cup kommer väl med.

Har dålig koll på norska snabblopparna. Någon som gjort något vettigt där? Looking Superb är ju annars redan inbjuden.
Lika dålig koll har jag på tyska/holländska hästar, har de något vettigt på gång?

En italienare vore ju intressant som internationellt inslag, men de var rätt bleka i Lotterian.

I övrigt blir det väl mest hedersutmärkelser. Dante Boko, Handsome Brad, Racing Mange, Charrua Forlan, Lucifer Lane?
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 22:47   #4
 
Reg.datum: jul 2016
Inlägg: 42
Sharp$: 673
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Prick 3 veckor kvar idag och ännu ingen tråd om Elitloppet!? Dags då!

Här en lista över de kusar som just nu är inbjudna:

Readly Express (SE)
7-årig hingst e. Ready Cash
34: 24-5-3
Ca 21mkr
Timo Nurmos


Propulsion (SE)
8-årig hingst e. Muscle Hill
66: 32-12-8
Ca 23mkr
Daniel Redén


Dijon (FR)
6-årig hingst e. Ganymede
47: 12-7-3
Ca 7mkr
Romain Derieux


Aubrion du Gers (FR)
9-årig valack e. Memphis du Rib
66: 42-4-6
Ca 22mkr
Jean Michel Bazire


Double Exposure (SE)
6-årigt sto e. Donato Hanover
35: 16-4-3
Ca 5mkr
Daniel Redén


Looking Superb (NO)
6-årig hingst e. Orlando Vici
56: 16-6-9
Ca 5mkr
Jean Michel Bazire


Uza Josselyn (CH)
8-årigt sto e. Love You
47: 20-6-3
Ca 10mkr
René Aebischer


Så här på förhand ser det väl ut som att vi förutom hemmaplan har det väl förspänt med hästar, Readly Express är i nuläget favorit till vinst följd av Propulsion. Att få en duell dessa emellan är ju superhäftigt! Att det dessutom med säkerhet blir den allra sista duellen (eftersom det ska vara Readlys sista lopp) gör det än häftigare! Propulsion gör också sitt sista Elitlopp då de ska ta honom till aveln efter årets säsong.

De är sena med inbjudningarna i år tycker jag, bara 7 klara och det finns 18 platser! En som helt säkert kommer bli inbjuden är Heavy Sound, och jag kan inte tänka mig annat än att de tackar ja! Hästen har facitet 9: 6-1-0 över sprinterdistans och har gjort många fantastiska lopp för Redén. De två plumparna kom vid galopper och vid andraplatsen satt han djupt i kön och var så när att slå av ledande Charrua Forlan. Senaste loppet var ju brutalt bra när han fick rusa på i ledningen. Visade startsnabbhet, 500m på 10,4/1000m på 10,6 och i mål på 09,6. Med växlar kvar. Ågren tackade nej till Elitloppet ifjol med den här pållen, men i år tyder allt på att det är det stora målet.

Min favorit till seger är Propulsion som är en häst jag verkligen gillar, och även tycker är bättre ägnad till sprint än Readly Express. Har vanan inne med Elitlopp efter flera tappra försök (har varit tvåa fyra gånger och aldrig sämre än fyra på sina sex lopp i försök och final av Elitloppet). Spöade också Readly "i hans egna disciplin" i Åby Stora Pris 2018. Har redan lirat ett förhandsvad hos bookie för vinst till 3,75. La också ett V/P-spel på min "dark horse" Heavy Sound till 12,00/3,00.

Vem tror ni vinner? Vem tycker ni de bör bjuda in? Vem vill ni se som kusk bakom Double Exposure? Ska vi inte ha in lite jänkare så det "händer nåt" i loppen? Ska ett stall tillåtas få ha fler än en deltagare per försök (som Redén troligtvis får)? Har inte våra nordiska grannar en enda värdig motståndare att skicka hit (Looking Superb räknas inte i mina ögon)?
Jag la några hundringar i somras på Readly Express som vinnare till 7,50. Har hela vägen känts som ett bra spel men lite orolig är jag allt för Propulsion och Bazires hästar.

När det gäller inbjudningarna kan man tycka att det känns lite tunt att ha sju klara i och med att det är lottat och klart om 14 dagar. Jag tycker dock Malmroth har skött detta ypperligt än så länge. Fram tills den här tiden behöver man bara göra klart med utländska ekipage och de riktiga stjärnorna. De sista platserna bör ges till hästar som bevisat form tätt inpå Elitloppet. (Minns med fasa tillbaka till det år då Hans G var elitloppsgeneral och fick feeling i en V75-direktsändning i typ mars och lovade Hultman en plats i Elitloppet. Hultman hade flera aktuella hästar men det preciserades inte vilken häst som var inbjuden. Ju närmare Elitloppet vi kom så föll Hultmans hästar bort av olika anledningar och jag kommer inte ens ihåg vilken häst han till slut ställde upp med. Om jag minns rätt hade nog dock Hans G gärna haft kvar den biljetten och gett till något ekipage som faktiskt visade form innan Elitloppet.)
tosjodin är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 23:02   #5
 
Reg.datum: jul 2016
Inlägg: 42
Sharp$: 673
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Cruzado? Går han att locka hit?

Bel Avis tackade väl nej?

Vad säger man om Perfect Spirit?

Disco Volante?
Heavy Sound kan jag stå ut med att se.

En finsk häst hör ju till traditionen, Next Direction?

Någon dansk häst som gör bra ifrån sig i Copenhagen Cup kommer väl med.

Har dålig koll på norska snabblopparna. Någon som gjort något vettigt där? Looking Superb är ju annars redan inbjuden.
Lika dålig koll har jag på tyska/holländska hästar, har de något vettigt på gång?

En italienare vore ju intressant som internationellt inslag, men de var rätt bleka i Lotterian.

I övrigt blir det väl mest hedersutmärkelser. Dante Boko, Handsome Brad, Racing Mange, Charrua Forlan, Lucifer Lane?
Att Cruzado eller någon jänkare ska komma känns tyvärr långsökt, hörde att Peter Andersson surrade om Atlanta idag i GS75-sändningen. Vi får nog hoppas att Svanen får sug att komma hit nästa år med Six Pack så kanske Bender öppnar plånboken och ordnar med ett plan på nytt.

Man tycker ju alltid att Elitloppet på förhand är väldigt bra men i år tror jag ändå att det kan bli något alldeles extra med två riktigt vassa hästar från Bazire och våra egna två superstjärnor som dessutom har sista chansen att vinna Elitloppet bägge två. Är det nåt att anmärka på är det väl den förmodade avsaknaden av några jänkare och italienare. Vitruvio kändes ju väldigt het innan Lotterian men efter det känns väl betydligt mer tveksamt. Urlo dei Venti är väl rimligen också helt avskriven.

Om man ska spekulera i de nio kvarvarande platserna så går ju en till vinnaren av guld i Gävle. I övrigt ser jag Heavy Sound och Ringostarr Treb som helt givna. Jag tycker också att Next Direction, Handsome Brad och Disco Volante gjort sig förtjänta av en inbjudan efter deras senaste insatser. Makethemark bör väl också få en inbjudan om man vill vara med. Sedan räknar jag med att Cyber Lane också får vara med om de vill, trots att han egentligen kändes hetare för ett år sedan när de tackade nej. Sista platsen skulle jag i dagsläget ge till Dante Boko, man vill ju gärna ha med Kolgjini i Elitloppet.
tosjodin är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 23:29   #6
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Ringostarr Treb hade man inte behövt spekulera kring om tränaren hade velat vara med. Sedan något år har man ( tyvärr ) haft upplägget att "regerande mästaren" blir auto-inbjuden om de vill vara med.

Nu blir det inte så. Riordan har gått ut och sagt att det inte blir något fler försök-final-lopp med RT. Risken för skadebakslag är för stor.

Vad gäller Heavy Sound har jag ett svagt minne av att 2 lopp samma dag inte alls passar. Å andra sidan har hästen kanske utvecklats några snäpp sedan dess. Har inte sett något "nej tack" än där.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 23:54   #7
 
Reg.datum: aug 2018
Inlägg: 591
Sharp$: 5514
Standard

Bahia Quesnot fick ett bra spår i gulddivisionen på lördag, och bör ha goda chanser att vinna. Det vore ett trevligt ekipage att få med i elitloppet.

Cruzado dela Noche skulle även han vara en extra krydda i elitloppet, även om det inte är någon osynad jänkare på långa vägar. Men en mycket bra häst, som absolut har i ett elitlopp att göra.

Next Direction blev det ju lite skrik om efter andraplatsen bakom Readly Express. Han har absolut ingenting att komma med mot de bästa i ett eventuellt elitloppet, men han är betydligt roligare att ha med än hästarna vi ser på V75 var och varannan vecka och han är definitivt inte sämre. Gärna för min del.

Heavy Sound är ju given sett till kapacitet och den senaste insatsen. Det känns dock ganska iskallt när en tränare har tre hästar med i elitloppet. Men, men, han kan ju inte rå för att han har så många topphästar. Heavy håller jag näst högst i stall Redén och han blir en riktig bubblare bakom giganterna.

Från våra grannländer i väst och syd hittar vi inga aktuella deltagare, såvida inte Lionel plötsligt hittar tillbaks till sina forna glansdagar och vinner överlägset på lördag. Det är dock inte särskilt troligt.

Italienarna var bleka i lotterian och från Tyskland finns det inte mycket att hämta. Då återstår det mest de inhemska ekipagen till slut, och kanske även någon mer fransos.

Disco Volante gjorde sig aktuell efter prestationerna i lotterian. Han bevisade att han klarar av två heat med bravur och kan sätta en riktig prägel på loppen med sin startsnabbhet. Han räckte in mot Bel Avis i finalen, men han slog flera bra hästar i övrigt. Är inte synad mot våra svenska giganter vilket är positivt i sammanhanget.

Vi får sen se vad som händer i Köpenhamn. Cyber Lane har ju bevisat att han inte duger mot de allra bästa vid ett flertalet gånger och känns väl inte lika het som tidigare. Trots att jag verkligen gillar honom så är nog Makethemark och Handsome Brad något mer aktuella för dagen, framförallt den förstnämnda.

Vad gäller firma Kolgjini så vore det givetvis väldigt roligt om de var med i Elitloppet, men Dante Boko har ingenting där att göra som nioåring.
Piraten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 03:44   #8
 
Reg.datum: feb 2013
Ort: Anderstorp
Inlägg: 539
Sharp$: 5104
Standard

En häst som inte nämnts alls men kan Melander trolla fram en ny Iceland i Milligan Scool?

Som jag tycker ska vara given att vara med har dock ingen aning om vad Melander tänker om sin häst.

Av övriga svenska hästar så de med form nu som kan tänkas är väl mest utfyllnad i startlistan Handsome Bred, Makethemark.

De som behöver visa form är väl Cyber Lane. Bergh kanske kan trolla med Muscle Hustle.

Men slutresultatet i spåkulan ser det ut så här.
1. Propulsion 08,9 Örjan defilerar hem och gör Reden mållös
2. Milligan Scool 09,3 från rygg ledaren
3. Readly Express 09,3 efter ett sanslöst lopp i tredje spår.

Kan ändå vara ett schysst trio spel.
__________________
Lita på ditt första intryck, krydda med lite sharpsexpertis... Succé
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Kocken14 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 07:35   #9
 
Reg.datum: jul 2016
Inlägg: 42
Sharp$: 673
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Ringostarr Treb hade man inte behövt spekulera kring om tränaren hade velat vara med. Sedan något år har man ( tyvärr ) haft upplägget att "regerande mästaren" blir auto-inbjuden om de vill vara med.

Nu blir det inte så. Riordan har gått ut och sagt att det inte blir något fler försök-final-lopp med RT. Risken för skadebakslag är för stor.

Vad gäller Heavy Sound har jag ett svagt minne av att 2 lopp samma dag inte alls passar. Å andra sidan har hästen kanske utvecklats några snäpp sedan dess. Har inte sett något "nej tack" än där.
Har helt missat Riordans uttalande angående Ringostarr Treb. Trist, tycker han gjorde ett bra comeback-lopp med tanke på hur länge han varit borta.

Vad gäller Heavy Sound så tackade man mycket riktigt nej ifjol, pga att hästen då nyligen kommit tillbaka efter lång skadefrånvaro. I år har väl dock Redén varit tydlig med att man gärna är med i Elitloppet.
tosjodin är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 12:54   #10
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 690
Sharp$: 37596
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tosjodin Visa inlägg
Jag la några hundringar i somras på Readly Express som vinnare till 7,50. Har hela vägen känts som ett bra spel men lite orolig är jag allt för Propulsion och Bazires hästar.

När det gäller inbjudningarna kan man tycka att det känns lite tunt att ha sju klara i och med att det är lottat och klart om 14 dagar. Jag tycker dock Malmroth har skött detta ypperligt än så länge. Fram tills den här tiden behöver man bara göra klart med utländska ekipage och de riktiga stjärnorna. De sista platserna bör ges till hästar som bevisat form tätt inpå Elitloppet. (Minns med fasa tillbaka till det år då Hans G var elitloppsgeneral och fick feeling i en V75-direktsändning i typ mars och lovade Hultman en plats i Elitloppet. Hultman hade flera aktuella hästar men det preciserades inte vilken häst som var inbjuden. Ju närmare Elitloppet vi kom så föll Hultmans hästar bort av olika anledningar och jag kommer inte ens ihåg vilken häst han till slut ställde upp med. Om jag minns rätt hade nog dock Hans G gärna haft kvar den biljetten och gett till något ekipage som faktiskt visade form innan Elitloppet.)
Jag har fem ggr fläsket på Propulsion.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 19:51   #11
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tosjodin Visa inlägg
Jag la några hundringar i somras på Readly Express som vinnare till 7,50. Har hela vägen känts som ett bra spel men lite orolig är jag allt för Propulsion och Bazires hästar.
Så länge vill jag inte låsa pengarna. Och förutom att man inte alls vet status på hästen så långt före och där jag lirade är vadet förlorat om hästen inte startar.

"Förutom då annat anges förloras insatsen för ett långtidsspel om ett val inte kommer till start."

Är lite irriterad att jag inte la spel på Propulsion strax innan förra starten då jag satt och funderade på det, men är ändå ganska nöjd med 3,75. Hoppas att någon av oss sätter den iallafall och att inte någon fransos eller jänkare kommer och dänger oss på hemmaplan!

Angående Disco som ni pratat om så vore den väl lite intressant i Elitloppet faktiskt. Är ju en fin sort som är som har favoritdistans och riktigt startsnabb! Evaluate från Tarzan annars en joker? Vi har väl inte sett botten i den än iallafall.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 19:55   #12
 
Reg.datum: aug 2018
Inlägg: 591
Sharp$: 5514
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Så länge vill jag inte låsa pengarna. Och förutom att man inte alls vet status på hästen så långt före och där jag lirade är vadet förlorat om hästen inte startar.

"Förutom då annat anges förloras insatsen för ett långtidsspel om ett val inte kommer till start."

Är lite irriterad att jag inte la spel på Propulsion strax innan förra starten då jag satt och funderade på det, men är ändå ganska nöjd med 3,75. Hoppas att någon av oss sätter den iallafall och att inte någon fransos eller jänkare kommer och dänger oss på hemmaplan!

Angående Disco som ni pratat om så vore den väl lite intressant i Elitloppet faktiskt. Är ju en fin sort som är som har favoritdistans och riktigt startsnabb! Evaluate från Tarzan annars en joker? Vi har väl inte sett botten i den än iallafall.
Evaluate är bara fyra år och har andra uppgifter framför sig. Tarzan går knappast ut med honom i ett elitlopp.
Piraten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 09:32   #13
 
Reg.datum: aug 2018
Inlägg: 591
Sharp$: 5514
Standard

Nu låter det som att det finns en allvarlig möjlighet till att Atlanta kommer. Det vore oerhört roligt och exakt den kryddan elitloppet behöver.
Piraten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 13:23   #14
 
Helges avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 8 455
Sharp$: 42467
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Piraten Visa inlägg
Nu låter det som att det finns en allvarlig möjlighet till att Atlanta kommer. Det vore oerhört roligt och exakt den kryddan elitloppet behöver.
https://trav365.no/nyheter/meninger/...trener/19.3237
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-05-07, 13:26   #15
DIF
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Mariehäll - gräddhyllan
Inlägg: 1 847
Sharp$: 1676
Standard

Heavy Sound måste väl med??
DIF är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td