Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-07-01, 13:30   #31
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Vi i bandomartornet diskar hästen under loppets gång(finns möjlighet att gå tillbaka ca. ett halvvarv(enl. reglementet) och titta på filmen, om vi är osäkra på en galopp, "misstag innan" kan ej användas för att korrigera resultat). Vi är tre i nämnden och vanligtvis ett tekniskt biträde som oftast för noteringar och diskvalificerar i micken. Vid olika åsikt i nämnden, avgör bandomaren. Dvs bägge övriga måste gå emot bd för att hans åsikt inte ska vara avgörande.
Måldomarnämnden består av 4 ledamöter där måldomaren har utslagsröst, dom kan numera gå tillbaka hela loppet för att korrigera resultatet.
Kutym är att man snabbt tittar igenom slutdelen för att kolla att inget missats där, sen går md ut med resultatet, vi i bd måste snabbt ringa upp om vi anar något så att resultatet får dröja, md kan ta den tid på sig som dom önskar.
När resultatet kungjorts så studeras löpningsfilmerna igen, för utdelande av ev. bestraffningar(snäva körningar, spödrivningar, felaktiga nedtagningar vid galopp, mm) . Oftast ringer då md upp och vill tala med berörda kuskar.

Stort tack för genomgången, mycket upplysande! Kudos till dig!

Ja, vet knappt var jag skall börja... Vet inte om jag missförstår men det verkar som att man i princip aldrig granskar ev. förseelser som sker i början, bara om ni ibandomarnämnden sett något, men ni går i regel bara tillbaks i ett halvvarv och måldomarnämnden granskar enkom för bestraffningar EFTER att loppet är redovisat. Hur skall det då någonsin kunna diskas för en förseelse i början av ett lopp?

Och hur ofta sker det att två går emot bandomaren som väl är högst i rang och oftast en gammal räv (spekulerar nu) och där vänskapsbanden i tornen är mer utslagsgivande än regelboken?

Om måldomarnämnden består utav 4 ledamöter så vore det väl faan om inte dessa skulle ALLTID, i ALLA lopp gå igenom dessa från början till slut, INNAN slutresultatet läggs ut, men detta görs alltså inte - det är bandomartornet som måste hojta till om överträdelser och osjysstheter begåtts, eller? Missar nog något här - blev sent i natt...

Det är allt mellan 10-20 minuter mellan loppen och det enda jag kan komma på varför man inte går igenom loppen från början till slut är slapphet/lathet eller bara att detta sitter i väggarna. Vad säger regelboken om detta - skall man kolla igenom hela loppen, ALLTID, eller? Det finns som sagts gott om tid att få till ett MYCKET mer rättssäkert protokoll än vad som nu är kutym... Helt sjukt att HELA loppen gås igenom EFTER att resultatet redan ropats ut - då förstår jag varför domarna är så rädda när de står där i TVn och skall förklara sig - hur mången fel skall inte uppdagas i dessa genomgångar, EFTER loppen, som man sedan måste hitta på finurliga svar att ge pöbeln om ex. Widman ringer och frågar...

Varför sitter förresten inte måldomarnämnden och tittar på loppen i realtid och kan på så sätt direkt se överträdelser, samt sedan se dessa efter loppet i en noggrannare genomgång?

Nej, detta system är tydligt föråldrat eller så används det inte på rätt sätt - det står mig helt klart. OM jag nu någorlunda fattat gången...

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 14:15   #32
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 517
Sharp$: 8013
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Stort tack för genomgången, mycket upplysande! Kudos till dig!

Ja, vet knappt var jag skall börja... Vet inte om jag missförstår men det verkar som att man i princip aldrig granskar ev. förseelser som sker i början, bara om ni ibandomarnämnden sett något, men ni går i regel bara tillbaks i ett halvvarv och måldomarnämnden granskar enkom för bestraffningar EFTER att loppet är redovisat. Hur skall det då någonsin kunna diskas för en förseelse i början av ett lopp?

Och hur ofta sker det att två går emot bandomaren som väl är högst i rang och oftast en gammal räv (spekulerar nu) och där vänskapsbanden i tornen är mer utslagsgivande än regelboken?

Om måldomarnämnden består utav 4 ledamöter så vore det väl faan om inte dessa skulle ALLTID, i ALLA lopp gå igenom dessa från början till slut, INNAN slutresultatet läggs ut, men detta görs alltså inte - det är bandomartornet som måste hojta till om överträdelser och osjysstheter begåtts, eller? Missar nog något här - blev sent i natt...

Det är allt mellan 10-20 minuter mellan loppen och det enda jag kan komma på varför man inte går igenom loppen från början till slut är slapphet/lathet eller bara att detta sitter i väggarna. Vad säger regelboken om detta - skall man kolla igenom hela loppen, ALLTID, eller? Det finns som sagts gott om tid att få till ett MYCKET mer rättssäkert protokoll än vad som nu är kutym... Helt sjukt att HELA loppen gås igenom EFTER att resultatet redan ropats ut - då förstår jag varför domarna är så rädda när de står där i TVn och skall förklara sig - hur mången fel skall inte uppdagas i dessa genomgångar, EFTER loppen, som man sedan måste hitta på finurliga svar att ge pöbeln om ex. Widman ringer och frågar...

Varför sitter förresten inte måldomarnämnden och tittar på loppen i realtid och kan på så sätt direkt se överträdelser, samt sedan se dessa efter loppet i en noggrannare genomgång?

Nej, detta system är tydligt föråldrat eller så används det inte på rätt sätt - det står mig helt klart. OM jag nu någorlunda fattat gången...

Nja, en hel del som du inte uppfattat korrekt.
Måldomarnämnden är högsta myndighet under tävlingarna, med undantag för det som faller på banveterinären. Alltså djurskyddet.
Måldomarnämnden ser absolut loppen i realtid och noterar händelser. Sen tar de förstås, som mikaels skriver, efter loppet hjälp av övriga funktionärer om de tycker det behövs. Händelser under loppet som de noterat och vill kolla extra på utreds efter loppet. Sånt som kan påverka ordningsföljden måste det tas beslut om innan resultatet offentliggörs. Övrigt, t ex drivningsförseelser, behöver inte vara klart innan måldomaren spikar ordningsföljden.

Tror faktiskt många frågetecken rätas ut om man läser reglementet, som du snyggt la ut länken till i trådstarten. Man behöver inte läsa det från start till slut. Det är rätt logiskt uppdelat och man ser i innehållsförteckning vilka paragrafer som tar upp det man undrar över.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mikaels (+5), Fulsprit (+5)
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 14:58   #33
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Stort tack för genomgången, mycket upplysande! Kudos till dig!

Ja, vet knappt var jag skall börja... Vet inte om jag missförstår men det verkar som att man i princip aldrig granskar ev. förseelser som sker i början, bara om ni ibandomarnämnden sett något, men ni går i regel bara tillbaks i ett halvvarv och måldomarnämnden granskar enkom för bestraffningar EFTER att loppet är redovisat. Hur skall det då någonsin kunna diskas för en förseelse i början av ett lopp?

Och hur ofta sker det att två går emot bandomaren som väl är högst i rang och oftast en gammal räv (spekulerar nu) och där vänskapsbanden i tornen är mer utslagsgivande än regelboken?

Om måldomarnämnden består utav 4 ledamöter så vore det väl faan om inte dessa skulle ALLTID, i ALLA lopp gå igenom dessa från början till slut, INNAN slutresultatet läggs ut, men detta görs alltså inte - det är bandomartornet som måste hojta till om överträdelser och osjysstheter begåtts, eller? Missar nog något här - blev sent i natt...

Det är allt mellan 10-20 minuter mellan loppen och det enda jag kan komma på varför man inte går igenom loppen från början till slut är slapphet/lathet eller bara att detta sitter i väggarna. Vad säger regelboken om detta - skall man kolla igenom hela loppen, ALLTID, eller? Det finns som sagts gott om tid att få till ett MYCKET mer rättssäkert protokoll än vad som nu är kutym... Helt sjukt att HELA loppen gås igenom EFTER att resultatet redan ropats ut - då förstår jag varför domarna är så rädda när de står där i TVn och skall förklara sig - hur mången fel skall inte uppdagas i dessa genomgångar, EFTER loppen, som man sedan måste hitta på finurliga svar att ge pöbeln om ex. Widman ringer och frågar...

Varför sitter förresten inte måldomarnämnden och tittar på loppen i realtid och kan på så sätt direkt se överträdelser, samt sedan se dessa efter loppet i en noggrannare genomgång?

Nej, detta system är tydligt föråldrat eller så används det inte på rätt sätt - det står mig helt klart. OM jag nu någorlunda fattat gången...

Tid borde det vara gott om som du skriver, men det är tvärtom...en jäkla brådska med resultatet, tycker det borde vara minst 3 min i "betänketid", innan resultatet kungöres...men nu är det så här i dessa tider, då pengarna ska rulla från "lopp till lopp"och "tv-tider" ska hållas...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+5)

Senast redigerad av mikaels den 2020-07-01 klockan 15:00.
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 16:54   #34
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 292
Sharp$: 2068
Standard

Tycker diskningen på Lycksele är solklar. Går han inte ut och trycker till utvändige hästen i förstaskedet får han kanske inte chansen i andraskedet. Tycker inte det är någon tabbe på något sätt eftersom jag själv hade diskat...

Den hårdaste diskning jag sett var på plats på solvalla i mitten på nittiotalet då Roland Särnholm med Rocky Pride blev diskad. Han svarade möjligen något sent 5-600 kvar från andra ytter, men inte så att hästen i tredjespår blev störd på något sätt men blev ändå diskad. När de visade domarbildarna i totohallen så stod folk och skrattade och undrade vad det var frågan om. Hade det inte varit en amatör från Karlskoga utan till exempel Stig H eller Örjan hade de inte haft en tanke på att diska...
rotagg är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 17:18   #35
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Solklar?...skulle själv ställa mig i"mitten", med en fördelning 1/3 disk, 1/3 "vet inte" och 1/3 fria, taget som ett snitt av "befolkningen"...synnerligen knepig situation...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5), Fulsprit (+1)
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 18:35   #36
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 292
Sharp$: 2068
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Solklar?...skulle själv ställa mig i"mitten", med en fördelning 1/3 disk, 1/3 "vet inte" och 1/3 fria, taget som ett snitt av "befolkningen"...synnerligen knepig situation...
Notera att dödenshästen går bättre sista biten än den som leder. Vilket innebär att han aldrig fått chansen om han inte gjort sig plats. Hade det bara varit andrasituationen hade det varit tveksamt, men iom att han gör sig plats i två omgångar finns det i min lilla värld inget annat än en diskning...
rotagg är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 18:57   #37
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Säger absolut inte att du har fel...men helt solklart var det inte....
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 22:26   #38
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rotagg Visa inlägg
Notera att dödenshästen går bättre sista biten än den som leder. Vilket innebär att han aldrig fått chansen om han inte gjort sig plats. Hade det bara varit andrasituationen hade det varit tveksamt, men iom att han gör sig plats i två omgångar finns det i min lilla värld inget annat än en diskning...

Vad då gör sig plats - ser du att "dödenhästen" behöver röra sig, utåt, ens 1 cm i sidled när den senare, diskade vinnaren går ut? Nej, det gör du inte för det sker ej - han rör inte "dödenshästen" och därmed ingen störning. Jag har inte hört något om att det skulle finnas någon sorts millimeter eller centimetergräns för när man får gå ut - antingen är du på bakomvarande ekipage i liknande situationer eller så är du det inte - i detta fall snuddade han inte ens.

Egentligen är detta enskilda fall skit samma, då det är en enhetlig bedömning jag och de flesta av oss är ute efter - inte en godtycklig bedömning om att ex. "han hade säkerligen hunnit/ej hunnit fram iom detta" - vad är det för djävla spådomar man håller på med???!!!

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 23:10   #39
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Det står allt någonstans i reglerna eller tillämpningsanvisningarna att det ska finnas plats för häst och vagn plus luft. Vet att det var någon nyhetspuff om det efter senaste domarkonferensen här i våras, att de skulle bli tuffare att bestraffa sånt. Kanske bara gällande böter, diskning är jag lite mer osäker på.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 23:20   #40
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Det står allt någonstans i reglerna eller tillämpningsanvisningarna att det ska finnas plats för häst och vagn plus luft. Vet att det var någon nyhetspuff om det efter senaste domarkonferensen här i våras, att de skulle bli tuffare att bestraffa sånt. Kanske bara gällande böter, diskning är jag lite mer osäker på.

Om det ska diskas eller inte handlar nog enbart om ekipaget inte hade "vunnit ändå" och är en senare fråga efter att man först har bestämt sig för om det ska bestraffas eller inte.

Som jag förstod det handlade den skärpta bedömningen för sånt här om vad som ska bestraffas.

Någon särskild ny tolkning för att diska hårdare eller fria lättare kommer jag inte ihåg att jag hört något om. Där gäller fortfarande den luddiga skitregeln att domarna ska försöka gissa om ekipaget hade vunnit ändå om man hade väntat på "riktigt fritt".
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 23:34   #41
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Om det ska diskas eller inte handlar nog enbart om ekipaget inte hade "vunnit ändå" och är en senare fråga efter att man först har bestämt sig för om det ska bestraffas eller inte.

Som jag förstod det handlade den skärpta bedömningen för sånt här om vad som ska bestraffas.

Någon särskild ny tolkning för att diska hårdare eller fria lättare kommer jag inte ihåg att jag hört något om. Där gäller fortfarande den luddiga skitregeln att domarna ska försöka gissa om ekipaget hade vunnit ändå om man hade väntat på "riktigt fritt".

Men, vad är då "riktigt fritt", om det felande ekipaget inte är på och stör någon annan - är det den här leken "fri luft, fri luft" som domarna leker med oss och de aktiva?

Ingen störd - inget offer - ingen diskning!

Hur svårt kan det vara?

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 23:52   #42
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 69
Sharp$: 1051

Lemon Dra
Stats: 1569 - 4934 - 219
ROI: 110.71%
Vinstprocent: 24.13%

Standard

Fulsprit gå in på titta på upploppet Färjestad lopp 9, 2016, 26 aug, att Olle goop klarar sig från bestraffning i det loppet är sanslöst, men alla är inte lika inför lagen i travet.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+5)
satori är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 01:46   #43
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Men, vad är då "riktigt fritt", om det felande ekipaget inte är på och stör någon annan - är det den här leken "fri luft, fri luft" som domarna leker med oss och de aktiva?

Ingen störd - inget offer - ingen diskning!

Hur svårt kan det vara?


Fast så är ju inte reglerna alls skrivna idag.

Frågan om det ska bli en bestraffning är en fråga.

Frågan om diskning eller inte är en annan fråga som man ställer om man kommit fram till att det ska vara en bestraffning.


Idag menar man om man hade väntat tills domarna bedömer att det hade gått att byta spår utan att det hade blivit bestraffning. Dvs väntat tills det blivit riktigt fritt.

Reglerna idag är varken som du eller jag vill ha dem.

Jag håller dock inte med dig om ingen störd, inget offer.


Min åsikt är följande:

Om någon går ut supertajt mot någon annan som inte ser ut att bli störd betyder ju inte att den hästen inte kanske hade kunnat öka farten ( eller hålla farten om ekipagen runt omkring tappar fart ). Det ska helt enkelt vara tillräckligt fritt för att kunna byta spår med någon slags vettig marginal. Millimeterkörning ska inte vara okej bara för att det råkade gå bra just den här gången.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 09:14   #44
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av satori Visa inlägg
Fulsprit gå in på titta på upploppet Färjestad lopp 9, 2016, 26 aug, att Olle goop klarar sig från bestraffning i det loppet är sanslöst, men alla är inte lika inför lagen i travet.

Hehe, ja en klassiker - nästan likadant med undantaget att här tochar han också kusen utvändigt som blir tydligt störd och måste korrigeras och det syns att han flyttas utåt och tappar klart mycket fart - inget av detta såg vi i det aktuella fallet vi diskuterar i denna tråd...

Tack, för bidraget - detta visar på den olika bedömningsnivån inom sporten!

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 09:21   #45
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Fast så är ju inte reglerna alls skrivna idag.

Frågan om det ska bli en bestraffning är en fråga.

Frågan om diskning eller inte är en annan fråga som man ställer om man kommit fram till att det ska vara en bestraffning.


Idag menar man om man hade väntat tills domarna bedömer att det hade gått att byta spår utan att det hade blivit bestraffning. Dvs väntat tills det blivit riktigt fritt.

Reglerna idag är varken som du eller jag vill ha dem.

Jag håller dock inte med dig om ingen störd, inget offer.


Min åsikt är följande:

Om någon går ut supertajt mot någon annan som inte ser ut att bli störd betyder ju inte att den hästen inte kanske hade kunnat öka farten ( eller hålla farten om ekipagen runt omkring tappar fart ). Det ska helt enkelt vara tillräckligt fritt för att kunna byta spår med någon slags vettig marginal. Millimeterkörning ska inte vara okej bara för att det råkade gå bra just den här gången.


Min fetning: Men, med denna inställning till det hela så blir det just det du inte vill ha - för vem skall bedöma om det funnits plats att gå ut? Jo, klantarna i tornet och så är vi tillbaks på ruta ett då det enkom blir en godtycklig från bandomare, till bandomare emellan att avgöra...

Det är vidare alla "om och men" vi vill bort i från - vi är på samma sida här, det förstår jag, det är bara nyanserna som skiljer oss åt...

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td