Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-07-02, 09:42   #46
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 635
Sharp$: 12711
Standard

Mina vänner det går aldrig att få millimeter rättvisa i domslut där det gäller bedömningar oavsett sport. Hockey, Fotboll, Handboll och övriga lagsporter i allmänhet . Trav i synnerhet. Gymnastik, backhoppning och simhopp är ju i min värld ex. på tveksamma bedömnings sporter.
Hands, offside, straff, utvisning etc. kommer alltid att diskuteras. Trav är ju lite annorlunda där bestraffningen ofta är så konkret. Tex diskning av vinnaren. Spelare och hästägare drabbas hårt ekonomiskt. I övriga sporter är bestraffningen inte så resultat anpassad. Ok en straff i slutsekunderna kan oxå betyda mycket.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 10:31   #47
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
[/B]
Min fetning: Men, med denna inställning till det hela så blir det just det du inte vill ha - för vem skall bedöma om det funnits plats att gå ut? Jo, klantarna i tornet och så är vi tillbaks på ruta ett då det enkom blir en godtycklig från bandomare, till bandomare emellan att avgöra...

Det är vidare alla "om och men" vi vill bort i från - vi är på samma sida här, det förstår jag, det är bara nyanserna som skiljer oss åt...

Vem ska bedöma att det eventuellt förfördelade ekipaget inte störs? Eller inte hade kunnat utnyttja SITT spår bättre ( genom att öka farten ) om den andre inte påbörjat spårbytet?

Då det knappast kommer att bli aktuellt med något slags "Hawkeye" med en maskinell bedömning så är även du tillbaka till ruta ett. Det blir en bedömningsfråga även där.

Men något som vi ÄR ( hoppas jag? ) överens om är att det borde vara brottet man blir diskad för och inte för att man ( enligt domarna ) inte hade kunnat vinna ändå? För den bedömningen är ju helt omöjlig att göra på ett konsekvent sätt.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+1)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 14:33   #48
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Men, vad är då "riktigt fritt", om det felande ekipaget inte är på och stör någon annan - är det den här leken "fri luft, fri luft" som domarna leker med oss och de aktiva?

Ingen störd - inget offer - ingen diskning!

Hur svårt kan det vara?

Självklart måste man kunna bestraffa och diska även de gånger det "går bra". Är ju massvis av situationer då störda ekipage (och de där bakom) klarar sig med blotta förskräckelsen för att kusk/häst viker undan för en tackling. Man ska inte klara sig bara för att konkurrenten är smart nog att undvika en potentiellt allvarlig olycka.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 14:35   #49
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Mina vänner det går aldrig att få millimeter rättvisa i domslut där det gäller bedömningar oavsett sport. Hockey, Fotboll, Handboll och övriga lagsporter i allmänhet . Trav i synnerhet. Gymnastik, backhoppning och simhopp är ju i min värld ex. på tveksamma bedömnings sporter.
Hands, offside, straff, utvisning etc. kommer alltid att diskuteras. Trav är ju lite annorlunda där bestraffningen ofta är så konkret. Tex diskning av vinnaren. Spelare och hästägare drabbas hårt ekonomiskt. I övriga sporter är bestraffningen inte så resultat anpassad. Ok en straff i slutsekunderna kan oxå betyda mycket.
Huvudet på spiken.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 19:20   #50
DIF
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Mariehäll - gräddhyllan
Inlägg: 1 847
Sharp$: 1676
Standard

En annan sak jag reagerar på som aldrig heller bestraffas så hårt är när det blir spetskörning och utvändige hästen ska trycka sig ner i rygg ledaren och oftast då kraftigt stör hästen som redan sitter där. Oftast blir det galopp på den redan invändiga och den som tränger sig ner får fint lopp.
Diska direkt för trängning oavsett så får vi lättare att avgöra. Löjligt med godtyckligt dömande.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+1)
DIF är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 20:13   #51
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Lutar mer och mer åt "Domarna dömer", blir bara nya hårklyverier om man ändrar reglementet...fransmännen slår ofta ut händerna i en uppgiven gest, när man tagit en för orent trav på upploppet, men dom köper ändå att just "Domarna dömer"....
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 22:23   #52
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Lutar mer och mer åt "Domarna dömer", blir bara nya hårklyverier om man ändrar reglementet...fransmännen slår ofta ut händerna i en uppgiven gest, när man tagit en för orent trav på upploppet, men dom köper ändå att just "Domarna dömer"....
Så att låta diskningen vara en resultatgissning tycker du är så bra att det ska vara kvar?

Trängning=diskning tror jag kuskarna skulle anpassa sig till väldigt snabbt. De får vara lite mindre heta bara. Och låta bli att chansa invändigt om de inte kan lugna sig till det är lucka med marginal.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+5), DIF (+5)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 07:16   #53
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Självklart måste man kunna bestraffa och diska även de gånger det "går bra". Är ju massvis av situationer då störda ekipage (och de där bakom) klarar sig med blotta förskräckelsen för att kusk/häst viker undan för en tackling. Man ska inte klara sig bara för att konkurrenten är smart nog att undvika en potentiellt allvarlig olycka.
Jo, men dessa händelser/situationer talar inte jag om, för i ditt exempel här så måste ju det förfördelade ekipaget flytta på sig och det är en stor skillnad mot att det inte behöver förflytta sig en millimeter...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 07:18   #54
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Vem ska bedöma att det eventuellt förfördelade ekipaget inte störs? Eller inte hade kunnat utnyttja SITT spår bättre ( genom att öka farten ) om den andre inte påbörjat spårbytet?

Då det knappast kommer att bli aktuellt med något slags "Hawkeye" med en maskinell bedömning så är även du tillbaka till ruta ett. Det blir en bedömningsfråga även där.

Men något som vi ÄR ( hoppas jag? ) överens om är att det borde vara brottet man blir diskad för och inte för att man ( enligt domarna ) inte hade kunnat vinna ändå? För den bedömningen är ju helt omöjlig att göra på ett konsekvent sätt.

Jag är bara ute efter en mer konsekvent bedömning där godtyckligheten minimeras - att denna kommer försvinna hyser jag inget hopp för då det är människor vi talar om som dömer.

Nej, denna spekulation/gissningslek ala "Saida" den måste bort och det kan inte vara svårt att få till.
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 07:22   #55
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Lutar mer och mer åt "Domarna dömer", blir bara nya hårklyverier om man ändrar reglementet...fransmännen slår ofta ut händerna i en uppgiven gest, när man tagit en för orent trav på upploppet, men dom köper ändå att just "Domarna dömer"....

Nej, för faan! Det är ju att ge upp direkt innan en diskussion ens fått börja! Godtar vi slik amatörism så kommer den tillsammans med andra aspekter av spelsäkerhet samt ATGs försummande av sin produkt göra att svensk travsport förtvinar, eller i det minsta aldrig växer till vad det skulle kunna vara...

Aldrig att jag kommer godta, rakt av, att "domarna dömer", aldrig! Troligtvis blir jag dock tvungen!

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 09:00   #56
DIF
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Mariehäll - gräddhyllan
Inlägg: 1 847
Sharp$: 1676
Standard

BG igår med: Zaniah Bi..... (v75 lopp 4)
trycker till ledaren - borrar sig ner i ryggen - fanns ej hel lucka när han gick ner.
Därefter några hundra meter i halvspår, innan han går ut på utsidan igen, inser att han ej kan gå förbi, tillbaka ner på innern...

Visst - värre har man sett, men vissa kommer alltid undan.
DIF är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 12:54   #57
 
SistaStallskrikets avatar
 
Reg.datum: apr 2019
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 11 389
Sharp$: 4252
Standard

Skulle vara bra med ett "situation-room" i Stockholm som går in som överdomare vid kniviga bedömningar. Dessa kunde vara professionella och eventuell övrig tid arbeta administrativt samt med utbildningar. Det skulle nog vara bra.

Önskar också mycket mer konsekventa och hårdare tag mot ekipage som fördröjer starter.
Utrustningsfel pga undermåligt material är ofta orsaken
2 minuter punkt!! Sen struken. Det skulle få effekt!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+10)
SistaStallskriket är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 14:06   #58
 
Reg.datum: dec 2012
Inlägg: 1 304
Sharp$: 4102
Standard

Startförbud:
7 KING OF EVERYTHING (startförbud 200702- (vaccinationskontroll erfordras))
Svensson Claes (King of Everything) 1000 kr ej hästpass/felaktig vaccinationsuppgift.A3

Det var efter kvalet. Hur kunde då dom få starta i Finalen?
abborre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 15:54   #59
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Mina vänner det går aldrig att få millimeter rättvisa i domslut där det gäller bedömningar oavsett sport. Hockey, Fotboll, Handboll och övriga lagsporter i allmänhet . Trav i synnerhet. Gymnastik, backhoppning och simhopp är ju i min värld ex. på tveksamma bedömnings sporter.
Hands, offside, straff, utvisning etc. kommer alltid att diskuteras. Trav är ju lite annorlunda där bestraffningen ofta är så konkret. Tex diskning av vinnaren. Spelare och hästägare drabbas hårt ekonomiskt. I övriga sporter är bestraffningen inte så resultat anpassad. Ok en straff i slutsekunderna kan oxå betyda mycket.
Total rättvisa går aldrig att få, där är vi helt överens. Men att hästägare och aktiva drabbas hårdare i travet håller jag inte med om. För varje diskad häst finns det ett helt startfält som flyttas uppåt och får sin berättigade del av priskakan, för att man inte bröt mot reglerna.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
abborre (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 16:02   #60
 
Reg.datum: dec 2012
Inlägg: 1 304
Sharp$: 4102
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Total rättvisa går aldrig att få, där är vi helt överens. Men att hästägare och aktiva drabbas hårdare i travet håller jag inte med om. För varje diskad häst finns det ett helt startfält som flyttas uppåt och får sin berättigade del av priskakan, för att man inte bröt mot reglerna.
Den enes bröd, den andres död
abborre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td