Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-06-30, 22:04   #1
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Domartabbar


Här postas videos från lopp där våran kära domarkår gjort bort sig - detta kan kanske i framtiden (om man får drömma lite) föra fram till en professionell domarkår, som är avlönad från ATG, ST eller något centralt håll och inte av banorna själva, som nu då man tillhandahåller oftast rena amatörer. Deras erfarenhet kvittar tydligen då så många fel begås, varje vecka! Det måste till något mer då vi spelare lägger ner tid och själ, samt inte minst stora summor pengar.

Hur kan det komma sig att så många miljarder skall vara i händerna på slika amatörer?

Det jag vill att ni postar är fel som domarkåren begår, mången gånger helt på egensinniga beslut - det kan gälla starter som borde ha blåsts av pga. felaktigheter men som inte görs. Det kan vara diskningar som är helt horribla - ja, det kan gälla ALLA fel vi uppdagar dessa amatörer gör, varje dag! Det måste komma till ett slut när vi skall vara HELT i händerna på denna korrupta och föråldrade domarkår...

Fyll på tråden med gamla och framtida exempel så kan vi kanske få till någonting av förändringar inom den amatörism som genomsyrar stora delar utav domarkåren inom vår kära travsport!

Kör!

https://www.travsport.se/siteassets/...reglemente.pdf

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mr_stylez (+20), SistaStallskriket (+50)

Senast redigerad av Fulsprit den 2020-06-30 klockan 22:43.
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 22:16   #2
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Jag kan börja med dagen och kvällens alster...

Hur kan man diska här då ingen blir förfördelad? Ingen är på och stör den andre och ordningsföljden skulle varit densamma, i vilket fall...

https://www.atg.se/spel/2020-06-30/v...lycksele/lopp8

---------------------------------------------------------------------------------

Hur kan det INTE bli omstart här - kolla springspåren och kom tillbaks till mig sedan och säg att inte nummer 7 blir grovt störd av nummer 6!

https://www.atg.se/spel/2020-06-30/v...axevalla/lopp2


Fortsätt fyll på med egna exempel...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 22:25   #3
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Lycksele lopp 8 liknar situationen där ÖK blev friad i lördags. Men inte helt och hållet.

Den första frågan om det verkligen är helt fritt spår eller inte. På den punkten tror jag det är ungefär samma nivå som för ÖK i lördags. Dvs inget superkontroversiellt att böter delas ut

Andra frågan är om den hade vunnit ändå även om den hade väntat tills spåret är fritt.

Här var segern var så knapp att domarna bedömde att ekipaget inte hade vunnit utan man väntat.

Gränsfall kanske. Men inte något superkontroversiellt beslut det heller. Ingen solklar domartabbe enligt de vimsiga regler som ännu gäller.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+3)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 22:37   #4
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Lycksele lopp 8 liknar situationen där ÖK blev friad i lördags. Men inte helt och hållet.

Den första frågan om det verkligen är helt fritt spår eller inte. På den punkten tror jag det är ungefär samma nivå som för ÖK i lördags. Dvs inget superkontroversiellt att böter delas ut

Andra frågan är om den hade vunnit ändå även om den hade väntat tills spåret är fritt.

Här var segern var så knapp att domarna bedömde att ekipaget inte hade vunnit utan man väntat.

Gränsfall kanske. Men inte något superkontroversiellt beslut det heller. Ingen solklar domartabbe enligt de vimsiga regler som ännu gäller.

Jo, jag anser detta var ett solklart fall av en domartabbe då jag i alla fall inte ser den förmodat förfördelade ekipaget rör sig en centimeter utåt eller tappar fart pga. av detta. Det måste väl ändå vara så att man måste se en reaktion på det ekipage som man påstås ha stört? Att han sedan går ned i andraspår efter den "förmodade" störningen och sedan ut igen torde få alla att förstå att han ändå hunnit fram om han väntat, för ingen kan väl påstå att en slik manöver att först gå ut ett spår, sedan ner igen och ytterligare en gång gå ut och förbi kostar mer än om man inte gått tillbaks till sitt ursprungliga läge och andraspår? Han visar ju härmed att hans icke-störning hade någon betydelse...

Klart han vunnit även om han väntat en tiondel, eller två...

Förstår inte vad ni läser in i detta som inte finns där! Gå enkom efter vad ni ser - blir ekipaget bakom stört, tycker ni? Nej, inte alls!
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!

Senast redigerad av Fulsprit den 2020-06-30 klockan 22:38.
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 22:44   #5
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Har lagt till tävlingsreglemente för vad som gäller, eller inte i trådstarten. Är aktuell för innevarande år...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 23:10   #6
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Jag är inte säker på man dömer för den första situationen faktiskt. Det är inte helt fritt när ekipaget verkligen går ut i andra spår heller.

Böterna är för trängning. Inte för att den andra hästen har blivit störd. Domarna anser förmodligen att det inte var helt fritt....och att diskade hästen vann fördel eftersom den förmodligen inte hade vunnit om de väntat lite till.

Ska man låta bli att döma för att den andra hästen är så stabil att den inte reagerar över en "nära miss"? Jag tycker inte det.

Diskningen är stenhård men det beror mer på att reglerna är luddiga än domartabbe. Om jag fick bestämma skulle regeln ändras så att det alltid blir diskning om någon inte väntar på sin riktiga lucka. Efter några veckor med hårda diskningar skulle alla lära sig att vänta på sin lucka.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 23:25   #7
 
mr_stylezs avatar
 
Reg.datum: nov 2011
Ort: Lund
Inlägg: 2 672
Sharp$: 5198
Standard

Det fallet från Axevalla idag är solklart, och helt sjukt hur det inte kan bli omstart... minns från för några dagar sen då de blåste omstart med bara för jättefavoriten galopperade, de väntade med att blåsa för att se om den skulle ställa sig, det gjorde den ej, DÅ kom signalen.. helt sjukt.. Självklart travade den i nästa försök sen som de såklart släppte iväg...

Minns inte exakt vilket lopp det var, ska leta upp det!

Men då man sett trav i 25 år har man ju sett en hel del horribla beslut, de leker med folks pengar, och att inte Atg själva lr ngn oberoende organisation utser proffsdomare är ju helt uppåt väggarna....

Detta och att voltstart får finnas är travets 2 största problem 2020 (enligt mig då givetvis)... hoppas de fixar båda inom en snar framtid....
__________________
Kuskar som inte försöker vinna, kanske inte bör vara kuskar.....
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+10)

Senast redigerad av mr_stylez den 2020-06-30 klockan 23:27.
mr_stylez är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 23:35   #8
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jag är inte säker på man dömer för den första situationen faktiskt. Det är inte helt fritt när ekipaget verkligen går ut i andra spår heller.

Böterna är för trängning. Inte för att den andra hästen har blivit störd. Domarna anser förmodligen att det inte var helt fritt....och att diskade hästen vann fördel eftersom den förmodligen inte hade vunnit om de väntat lite till.

Ska man låta bli att döma för att den andra hästen är så stabil att den inte reagerar över en "nära miss"? Jag tycker inte det.

Diskningen är stenhård men det beror mer på att reglerna är luddiga än domartabbe. Om jag fick bestämma skulle regeln ändras så att det alltid blir diskning om någon inte väntar på sin riktiga lucka. Efter några veckor med hårda diskningar skulle alla lära sig att vänta på sin lucka.

Nu har jag inte lusläst reglementet själv, vilket jag såklart borde gjort innan jag är så hård i mina uttalanden. Men, vad är skillnad på att störa någon och trängning? Det ena förutsätter väl det andra?

Ja, om hästen är så "stabil" så att den inte berörs, varför skall då man då diskas? Då blir det helt absurt att döma någon för något - jag ser då inte att kusen behöver göra någon som helst riktningsförändring - hur kan någon i loppet då blivit förfördelat? Säg också att du har kusar som är otroligt lättskrämda, skall dessa då ha någon som helst fördel, för detta kan ju bli fallet i väldigt trånga situationer där man inte riktigt ser vad som till fullo sker...

Och jo, han hade vunnit även om han väntat någon/några tiondelar till, detta då hans "vinglande" ut, in och sedan ut igen kostar mer tid, mark och fart än vad det skulle gjort om han bara åkte rakt fram efter att han först tagit sig ut ett hack i banan. Han går sedan ner igen, för att sedan gå ut igen - tar man inte hänsyn till detta?

Hur som haver så är det de egendomliga skillnaderna i bedömningar som görs - det är där kravet, från mig, på professionella domare kommer in - vi kan inte ha det så att förseelser är okey på en bana och för vissa domare men inte på andra håll. Totalt oacceptabelt. Jag har, likt du och mången med oss, sett hundratals bedömningar som inte renderat i diskning, i liknade fall. Det är mången miljarder som är i rullning varje år och den amatörism som travsporten gång efter annan uppvisar är flagrant och helt oacceptabelt.

Har förresten ALLA banor - även dessa små sommarbanor tillgång till andra bilder än oss vanliga döda - tillåt mig tvivla...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!

Senast redigerad av Fulsprit den 2020-06-30 klockan 23:44.
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 23:44   #9
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Lycksele: Man ser liknande saker varje vecka, och tre gånger av fyra frias man, men inte alltid. Jag tycker inte det är fel att diska i den där situationen när segermarginalen är så liten.

Axevalla: Klart det skall vara omstart.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 23:50   #10
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Lycksele: Man ser liknande saker varje vecka, och tre gånger av fyra frias man, men inte alltid. Jag tycker inte det är fel att diska i den där situationen när segermarginalen är så liten.

Axevalla: Klart det skall vara omstart.

Varför är det inte fel att diska då, menar du? Den förmodat förfördelade kusen ändrar inte riktning en centimeter. Hur kan då ett regelbrott begåtts?

Ni läser in något som ni anser finns där, likt domarna. Det är INGEN störning, bara idioti från domarnas håll. Hoppas man kan få en förklaring och eventuella bilder. Har de andra bilder än oss TV-tittare på dessa små sommarbanor?

Vet du hur man kommer i kontakt med de i studion så att man kanske kan få dem att ställa lite kritiska frågor.

Varför inte återkomma med den väldigt uppskattade programidén som innehöll domarbedömningar och där Lennart Forsgren var med och påtalade vad han tyckte, samt att domarna sedan fick förklara sig...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 23:56   #11
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Hur är det förresten med bedömningar OM, i ett fiktivt fall, skulle vara så att, om ett ekipage i starten stör ett annat grovt (men starten går ändå) och dessa sedan är etta och tvåa i mål, kan man diska det vinnande ekipaget i efterhand (om man i reprisen uppdagar att man missat startförseelsen) som störde tvåan i mål då - om det är hårt över linjen?

Misstänker väl att det är helt kört, men ändå något att diskutera...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 23:59   #12
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Det bästa skulle vara att ha DomarDomare. Ett gäng som kollar och sen
rättar till det som går och även utdömer straff för felaktiga domslut.
Är straffen för felaktiga domslut tillräckligt hårda så kommer
domarna att skärpa sig rejält. Och Aloha så är felbesluten borta.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+1)
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 00:25   #13
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Nu har jag inte lusläst reglementet själv, vilket jag såklart borde gjort innan jag är så hård i mina uttalanden. Men, vad är skillnad på att störa någon och trängning? Det ena förutsätter väl det andra?

Ja, om hästen är så "stabil" så att den inte berörs, varför skall då man då diskas? Då blir det helt absurt att döma någon för något - jag ser då inte att kusen behöver göra någon som helst riktningsförändring - hur kan någon i loppet då blivit förfördelat? Säg också att du har kusar som är otroligt lättskrämda, skall dessa då ha någon som helst fördel, för detta kan ju bli fallet i väldigt trånga situationer där man inte riktigt ser vad som till fullo sker...

Och jo, han hade vunnit även om han väntat någon/några tiondelar till, detta då hans "vinglande" ut, in och sedan ut igen kostar mer tid, mark och fart än vad det skulle gjort om han bara åkte rakt fram efter att han först tagit sig ut ett hack i banan. Han går sedan ner igen, för att sedan gå ut igen - tar man inte hänsyn till detta?

Hur som haver så är det de egendomliga skillnaderna i bedömningar som görs - det är där kravet, från mig, på professionella domare kommer in - vi kan inte ha det så att förseelser är okey på en bana och för vissa domare men inte på andra håll. Totalt oacceptabelt. Jag har, likt du och mången med oss, sett hundratals bedömningar som inte renderat i diskning, i liknade fall. Det är mången miljarder som är i rullning varje år och den amatörism som travsporten gång efter annan uppvisar är flagrant och helt oacceptabelt.

Har förresten ALLA banor - även dessa små sommarbanor tillgång till andra bilder än oss vanliga döda - tillåt mig tvivla...
Du verkar vara väldigt säker på att det är den första utvinglingen som han döms för. Det är inte jag. Om det första läget hade varit problemet och det andra läget hade varit okej så hade borde de inte ha diskat eftersom ( precis som du påpekar ) den hade hunnit fram hur lätt som helst. Om det däremot är det andra läget de bedömer så är det inte alls klart att den hade hunnit fram om den väntat lite till.

Om man kör med väldigt små marginaler går det att ta en plats som inte är ens egen ( trängas ) utan att hästen vars tåspetsar har rätt till spåret nödvändigtvist reagerar. Det ska vara fritt. Här bedömer domarna att det inte är tillräckligt fritt.

Jag skulle vilja att reglerna säger att det alltid blir diskning om det inte är helt fritt. Då skulle det bara vara en sak att bedöma och det skulle förmodligen bli enklare att få mer likartade bedömningar.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 00:40   #14
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 69
Sharp$: 1052

Lemon Dra
Stats: 1569 - 4934 - 219
ROI: 110.71%
Vinstprocent: 24.13%

Standard

Står ju att dom dömer för trängning 160 kvar, alltså inte 1a incidenten den är ju 200 kvar.
satori är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 00:45   #15
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Du verkar vara väldigt säker på att det är den första utvinglingen som han döms för. Det är inte jag. Om det första läget hade varit problemet och det andra läget hade varit okej så hade borde de inte ha diskat eftersom ( precis som du påpekar ) den hade hunnit fram hur lätt som helst. Om det däremot är det andra läget de bedömer så är det inte alls klart att den hade hunnit fram om den väntat lite till.

Om man kör med väldigt små marginaler går det att ta en plats som inte är ens egen ( trängas ) utan att hästen vars tåspetsar har rätt till spåret nödvändigtvist reagerar. Det ska vara fritt. Här bedömer domarna att det inte är tillräckligt fritt.

Jag skulle vilja att reglerna säger att det alltid blir diskning om det inte är helt fritt. Då skulle det bara vara en sak att bedöma och det skulle förmodligen bli enklare att få mer likartade bedömningar.

Ja, kan så vara och om det är andra "situationen" de dömer för så är det ändå horribelt då dessa går genom nålsögat, flera gånger dagligen. Som du säger är det helt klart det luddiga och tvetydiga reglementet som är helt åt skogen - skall det vara så svårt att få till det så att nästan inga slika episoder uppstår? Helt fritt från tveksamma bedömningar kommer vi aldrig, men som det ser ut idag så borde man inte spendera en krona, men det sker ju inte. Jag knyter, likt alla andra, näven i fickan och klagar på vädret med grannen som är än fullare än mig...

Intressant och viktigt ämne är det i alla fall och jag ger mig icke - allt jag ser skall läggas upp och det hoppas jag alla här inne gör då detta är penningar som "stjäls" från oss"

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 00:46   #16
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av satori Visa inlägg
Står ju att dom dömer för trängning 160 kvar, alltså inte 1a incidenten den är ju 200 kvar.

Okey, bra att veta, men har du en aning om de har andra bilder än oss att tillgå?

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 01:13   #17
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Okey, bra att veta, men har du en aning om de har andra bilder än oss att tillgå?

I Lycksele finns inga andra bilder att tillgå och det är bara något år sedan som vi inte hade bilder alls, på vissa dagar...dvs "domarna dömer"...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+10), Gotland (+10)
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 01:35   #18
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Är tveksam till att det skulle bli så mycket bättre med en proffsdomarkår...däremot skulle striktare regler kanske kunna "hjälpa", dock inte säkert att det skulle gynna vare sig spelare eller aktiva, då det skulle vara en lång väntan på resultat "stup i kvarten" och ändå utrymme för subjektiva bedömningar...liksom i övriga bedömningssporter så får vi nog vackert köpa att det inte finns "millimeter-rättvisa"...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5)
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 02:49   #19
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
I Lycksele finns inga andra bilder att tillgå och det är bara något år sedan som vi inte hade bilder alls, på vissa dagar...dvs "domarna dömer"...
Förstod väl det - detta gör att jag är än mer övertygad om att det begås otroliga felaktigheter, mygel och rena, rama spelskandaler varje vecka och/eller månad, i Sverige och självklart i alla andra länder där det går att godtyckligt, tolka reglerna utan att någon ställer de ansvariga till svars...

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Är tveksam till att det skulle bli så mycket bättre med en proffsdomarkår...däremot skulle striktare regler kanske kunna "hjälpa", dock inte säkert att det skulle gynna vare sig spelare eller aktiva, då det skulle vara en lång väntan på resultat "stup i kvarten" och ändå utrymme för subjektiva bedömningar...liksom i övriga bedömningssporter så får vi nog vackert köpa att det inte finns "millimeter-rättvisa"...
Reglerna skulle säkerligen kunna förtydligas och göras mer lättolkade och därmed skulle snabba beslut kunna tas mer rättssäkert.

Självklart skulle en proffsdomarkår göra det hela mer rättssäkert. Tänk dig att en och samma grupp av människor åker land och rike runt, varje dag året om - nog fasiken skulle detta ge oerhörda, positiva resultat. Detta är dock inte ekonomiskt och/eller infrastrukturellt möjligt.

Det skulle gå att ha kvar amatörerna på banan, efter att dessa fått genomgå en rigorös kontroll med tanke på ekonomi, vandel och andra potentiellt korrumperande aspekter på måldomarna i stort. Detta för att sedan inrätta en typ utav WAR-room som de har i ex. NHL, eller typ VAR, om ni vill det. Där skall vartenda, dagliga beslut som är tveksamt upp i detta rum för granskning och de domare som tagit besluten skall sedan, i realtid, få redovisa hur de kommit fram till dessa och även visa på de bilderna de har att tillgå. Varför sker inte detta per automatik, i dag? Känns helt klart för att de har en hel del som de inte vill skall komma fram i ljuset.

Bara att domarkåren på banorna, amatörer eller proffs, skulle få denna uppsträckning skulle få dem att skärpa sig och inte våga ta godtyckliga beslut, vilket sker så ofta, i dag. Tid finns - det går allt mellan 12-20 minuter mellan loppen och räcker inte detta, ja då vet inte jag vad som är felet - bara att skala ner skitsnacket mellan loppen i studion av alla så kallade spelexperter...

Nej, det kommer ALLTID finnas tveksamheter då alla vinklar icke går att täcka, men det går verkligen att minimera dem, något de styrande av någon konstig anledning inte vill. Många är så ytterst godtrogna i Sverige då vissa tror att mygel, doping, korruption och spelskandaler ej förekommer på landets travbanor och dess stora, överdimensionerade organisation. Där pengar finnes, finnes ovan sagda! Propulsion, hmph!

Det finns så mycket goodwill att inhösta på detta så att pengarna är en sidosak - vill man leva kvar i tider likt bygdetravet var som störst, eller vill man tillerkänna sig såsom en genomprofessionell organisation? Detta är stötestenen, och jag tror inte denna vilja finns - ingen stöter ju på om att få till denna förändring och under tiden leker ATG och den amatörmässiga domarkåren med våra kära penningar - är detta rättmätigt anno 2020, tycker verkligen någon detta?

Kostnaderna för ett centralt "War-room" skulle självklart aktörerna på marknaden få stå för. ATG och alla andra som erbjuder spel på svenskt trav - skulle inte bli mången kronor för varje bolag, men som sagt - finns inte viljan...

Problemet travsporten står inför är att det är en massa pensionärer och folk med särintressen som styr och ställer och som även då ytterst står i domartornen! Där finnes ingen förändringsvilja då "detta har fungerat i så många år"...

PATETISKT!!!
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mr_stylez (+10)
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 02:54   #20
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Kan inte du, mikaels, guida oss runt i denna mystiska och mytiska värld som omger domarkåren i våra travtorn? Ge oss en inblick i hur ni går till väga, allmänt sett, utan att gå in på detaljer, för där blir vi aldrig eniga ändå.

Skulle vara trevligt att veta hur "gången" ser ut, uppe i tornet, efter att en överträdelse och fel uppdagats.

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 06:44   #21
 
Reg.datum: dec 2012
Inlägg: 1 304
Sharp$: 4102
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mr_stylez Visa inlägg
Det fallet från Axevalla idag är solklart, och helt sjukt hur det inte kan bli omstart... minns från för några dagar sen då de blåste omstart med bara för jättefavoriten galopperade, de väntade med att blåsa för att se om den skulle ställa sig, det gjorde den ej, DÅ kom signalen.. helt sjukt.. Självklart travade den i nästa försök sen som de såklart släppte iväg...

Minns inte exakt vilket lopp det var, ska leta upp det!

Men då man sett trav i 25 år har man ju sett en hel del horribla beslut, de leker med folks pengar, och att inte Atg själva lr ngn oberoende organisation utser proffsdomare är ju helt uppåt väggarna....

Detta och att voltstart får finnas är travets 2 största problem 2020 (enligt mig då givetvis)... hoppas de fixar båda inom en snar framtid....
Det var Lopp 1 Örebro 25/6 Civilion, Jorma Kontio... Teknist fel ang dom som orsak.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mr_stylez (+10)
abborre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 06:48   #22
 
Reg.datum: dec 2012
Inlägg: 1 304
Sharp$: 4102
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Okey, bra att veta, men har du en aning om de har andra bilder än oss att tillgå?

Det är ju på Ly liten bana. Tror knappast dom har någon kamera i översikts läge utan dom har nog samma bilder som vi övriga?
abborre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 07:05   #23
 
Reg.datum: dec 2012
Inlägg: 1 304
Sharp$: 4102
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Är tveksam till att det skulle bli så mycket bättre med en proffsdomarkår...däremot skulle striktare regler kanske kunna "hjälpa", dock inte säkert att det skulle gynna vare sig spelare eller aktiva, då det skulle vara en lång väntan på resultat "stup i kvarten" och ändå utrymme för subjektiva bedömningar...liksom i övriga bedömningssporter så får vi nog vackert köpa att det inte finns "millimeter-rättvisa"...
Jag tycker att reglerna är för luddiga. Tex hur många gånger har man inte spelat en häst som är fast o man bara hoppas på lucka för då är den stenklar, sen när luckan kommer så kan / vill den inte vinna ändå. Att säga att den vinner ändå har vi bara facit på när du har kört loppet klart. Sen är det största problemet att det är vem som sitter i sulkyn som avgör vad domen blir. Kan aldrig tänka mig att Örjan Uffe Björn tex skulle bli diskade, sen ska ju sägas att dom kör ju så my bättre. Ofta mindre kuskar som blir diskade men dom har ju inte samma känsla i loppen. Det är ju bara kolla hur det ser ut i trafiken.
abborre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 11:58   #24
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Kan inte du, mikaels, guida oss runt i denna mystiska och mytiska värld som omger domarkåren i våra travtorn? Ge oss en inblick i hur ni går till väga, allmänt sett, utan att gå in på detaljer, för där blir vi aldrig eniga ändå.

Skulle vara trevligt att veta hur "gången" ser ut, uppe i tornet, efter att en överträdelse och fel uppdagats.

Vi i bandomartornet diskar hästen under loppets gång(finns möjlighet att gå tillbaka ca. ett halvvarv(enl. reglementet) och titta på filmen, om vi är osäkra på en galopp, "misstag innan" kan ej användas för att korrigera resultat). Vi är tre i nämnden och vanligtvis ett tekniskt biträde som oftast för noteringar och diskvalificerar i micken. Vid olika åsikt i nämnden, avgör bandomaren. Dvs bägge övriga måste gå emot bd för att hans åsikt inte ska vara avgörande.
Måldomarnämnden består av 4 ledamöter där måldomaren har utslagsröst, dom kan numera gå tillbaka hela loppet för att korrigera resultatet.
Kutym är att man snabbt tittar igenom slutdelen för att kolla att inget missats där, sen går md ut med resultatet, vi i bd måste snabbt ringa upp om vi anar något så att resultatet får dröja, md kan ta den tid på sig som dom önskar.
När resultatet kungjorts så studeras löpningsfilmerna igen, för utdelande av ev. bestraffningar(snäva körningar, spödrivningar, felaktiga nedtagningar vid galopp, mm) . Oftast ringer då md upp och vill tala med berörda kuskar.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+10)

Senast redigerad av mikaels den 2020-07-01 klockan 12:06.
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 12:23   #25
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Kan tillägga om disken i Lycksele igår, att det ju tog väldigt lång tid och filmen vevades fram och tillbaka. Även startpersonalen diskuterades det med, då dom ju stod perfekt placerade för händelsen, sammanlagd bedömning från måldomarnämnden blev disk...rätt eller fel kan diskuteras och visst hade det varit bra med en översiktskamera, men nu har vi inte det i lilla Lycksele...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 12:27   #26
DIF
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Mariehäll - gräddhyllan
Inlägg: 1 847
Sharp$: 1676
Standard

Det enklaste är att alltid diska om ett ekipage tränger sig ut - oavsett om någon störs till galopp eller ej. Finns det lucka - så är det ok.
Om luckan är för liten - diska rakt av - och lika för alla.

Vi vet alla att det är olika regelbok beroende på vem som kör, det tycker jag är det värsta. Vissa får göra hur dom vill i alla lägen.

Långa och mycket tydliga halvspårskörningar borde man också diska för.
DIF är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 12:46   #27
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DIF Visa inlägg
Det enklaste är att alltid diska om ett ekipage tränger sig ut - oavsett om någon störs till galopp eller ej. Finns det lucka - så är det ok.
Om luckan är för liten - diska rakt av - och lika för alla.

Vi vet alla att det är olika regelbok beroende på vem som kör, det tycker jag är det värsta. Vissa får göra hur dom vill i alla lägen.

Långa och mycket tydliga halvspårskörningar borde man också diska för.
Ja. En del anses vara extra skickliga och tillåts därför köra med betydligt mindre marginaler.

Och JA. Håller med helt och hållet om reglerna. Det skulle bara bli en kort tillvänjningsperiod för kuskarna och sedan skulle de lära sig att lägga till lite marginaler.

För egentligen är det ju inget problem att vänta på den riktiga luckan jämfört med att gå i den tidigare "böter-men-hade-hunnit-fram-ändå"-luckan. Om man hade hunnit fram ändå så hinner man ju fram ändå om man väntar på den riktiga luckan.

@mikaels Räcker det egentligen inte med att bedöma själva situationen? Är det inte absurt att tro att det går att med någon slags vettig säkerhet bedöma vem som hade eller inte hade hunnit fram med annat vägval än det verkliga annat än i enstaka fall?
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 12:50   #28
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DIF Visa inlägg
Det enklaste är att alltid diska om ett ekipage tränger sig ut - oavsett om någon störs till galopp eller ej. Finns det lucka - så är det ok.
Om luckan är för liten - diska rakt av - och lika för alla.

Vi vet alla att det är olika regelbok beroende på vem som kör, det tycker jag är det värsta. Vissa får göra hur dom vill i alla lägen.

Långa och mycket tydliga halvspårskörningar borde man också diska för.
Vad gäller halvspårskörningar är mitt förslag att man granskar dem i efterhand och summerar.

Tillräckligt många ihopsamlade meter i halvspår = avstängning.

Då skulle ständiga gråzons-trampare som t ex BG få det lite svettigare.


Meningen är väl att den som är skickligast på att köra häst ska gynnas? Inte den som är skickligast på att göra överträdelser utan att bli straffad för det?
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 13:00   #29
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Ja. En del anses vara extra skickliga och tillåts därför köra med betydligt mindre marginaler.

Och JA. Håller med helt och hållet om reglerna. Det skulle bara bli en kort tillvänjningsperiod för kuskarna och sedan skulle de lära sig att lägga till lite marginaler.

För egentligen är det ju inget problem att vänta på den riktiga luckan jämfört med att gå i den tidigare "böter-men-hade-hunnit-fram-ändå"-luckan. Om man hade hunnit fram ändå så hinner man ju fram ändå om man väntar på den riktiga luckan.

@mikaels Räcker det egentligen inte med att bedöma själva situationen? Är det inte absurt att tro att det går att med någon slags vettig säkerhet bedöma vem som hade eller inte hade hunnit fram med annat vägval än det verkliga annat än i enstaka fall?
Sa åt mina kollegor igår -Ibland är det skönt att vara i det här tornet! och dom höll med...att bedöma galopplängder och antal galopper är oftast betydligt enklare, än att fatta beslut i frågor som har att göra med trängningar, halvspårskörningar, sena svar, "skulle luckan kommit ändå", "placeringspåverkan" mm...Som svar på din fråga, så tycker jag att det skulle "räcka med" att bedöma själva situationen, alltså som det var förr i tiden...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 13:17   #30
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Vilken höjdardag på fredag, först kör vi V65 i Ly och sedan tar Arvika över med V64...den här tråden kanske har tio sidor då...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
abborre (+5), Fulsprit (+5)
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 13:30   #31
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Vi i bandomartornet diskar hästen under loppets gång(finns möjlighet att gå tillbaka ca. ett halvvarv(enl. reglementet) och titta på filmen, om vi är osäkra på en galopp, "misstag innan" kan ej användas för att korrigera resultat). Vi är tre i nämnden och vanligtvis ett tekniskt biträde som oftast för noteringar och diskvalificerar i micken. Vid olika åsikt i nämnden, avgör bandomaren. Dvs bägge övriga måste gå emot bd för att hans åsikt inte ska vara avgörande.
Måldomarnämnden består av 4 ledamöter där måldomaren har utslagsröst, dom kan numera gå tillbaka hela loppet för att korrigera resultatet.
Kutym är att man snabbt tittar igenom slutdelen för att kolla att inget missats där, sen går md ut med resultatet, vi i bd måste snabbt ringa upp om vi anar något så att resultatet får dröja, md kan ta den tid på sig som dom önskar.
När resultatet kungjorts så studeras löpningsfilmerna igen, för utdelande av ev. bestraffningar(snäva körningar, spödrivningar, felaktiga nedtagningar vid galopp, mm) . Oftast ringer då md upp och vill tala med berörda kuskar.

Stort tack för genomgången, mycket upplysande! Kudos till dig!

Ja, vet knappt var jag skall börja... Vet inte om jag missförstår men det verkar som att man i princip aldrig granskar ev. förseelser som sker i början, bara om ni ibandomarnämnden sett något, men ni går i regel bara tillbaks i ett halvvarv och måldomarnämnden granskar enkom för bestraffningar EFTER att loppet är redovisat. Hur skall det då någonsin kunna diskas för en förseelse i början av ett lopp?

Och hur ofta sker det att två går emot bandomaren som väl är högst i rang och oftast en gammal räv (spekulerar nu) och där vänskapsbanden i tornen är mer utslagsgivande än regelboken?

Om måldomarnämnden består utav 4 ledamöter så vore det väl faan om inte dessa skulle ALLTID, i ALLA lopp gå igenom dessa från början till slut, INNAN slutresultatet läggs ut, men detta görs alltså inte - det är bandomartornet som måste hojta till om överträdelser och osjysstheter begåtts, eller? Missar nog något här - blev sent i natt...

Det är allt mellan 10-20 minuter mellan loppen och det enda jag kan komma på varför man inte går igenom loppen från början till slut är slapphet/lathet eller bara att detta sitter i väggarna. Vad säger regelboken om detta - skall man kolla igenom hela loppen, ALLTID, eller? Det finns som sagts gott om tid att få till ett MYCKET mer rättssäkert protokoll än vad som nu är kutym... Helt sjukt att HELA loppen gås igenom EFTER att resultatet redan ropats ut - då förstår jag varför domarna är så rädda när de står där i TVn och skall förklara sig - hur mången fel skall inte uppdagas i dessa genomgångar, EFTER loppen, som man sedan måste hitta på finurliga svar att ge pöbeln om ex. Widman ringer och frågar...

Varför sitter förresten inte måldomarnämnden och tittar på loppen i realtid och kan på så sätt direkt se överträdelser, samt sedan se dessa efter loppet i en noggrannare genomgång?

Nej, detta system är tydligt föråldrat eller så används det inte på rätt sätt - det står mig helt klart. OM jag nu någorlunda fattat gången...

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 14:15   #32
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 517
Sharp$: 8014
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Stort tack för genomgången, mycket upplysande! Kudos till dig!

Ja, vet knappt var jag skall börja... Vet inte om jag missförstår men det verkar som att man i princip aldrig granskar ev. förseelser som sker i början, bara om ni ibandomarnämnden sett något, men ni går i regel bara tillbaks i ett halvvarv och måldomarnämnden granskar enkom för bestraffningar EFTER att loppet är redovisat. Hur skall det då någonsin kunna diskas för en förseelse i början av ett lopp?

Och hur ofta sker det att två går emot bandomaren som väl är högst i rang och oftast en gammal räv (spekulerar nu) och där vänskapsbanden i tornen är mer utslagsgivande än regelboken?

Om måldomarnämnden består utav 4 ledamöter så vore det väl faan om inte dessa skulle ALLTID, i ALLA lopp gå igenom dessa från början till slut, INNAN slutresultatet läggs ut, men detta görs alltså inte - det är bandomartornet som måste hojta till om överträdelser och osjysstheter begåtts, eller? Missar nog något här - blev sent i natt...

Det är allt mellan 10-20 minuter mellan loppen och det enda jag kan komma på varför man inte går igenom loppen från början till slut är slapphet/lathet eller bara att detta sitter i väggarna. Vad säger regelboken om detta - skall man kolla igenom hela loppen, ALLTID, eller? Det finns som sagts gott om tid att få till ett MYCKET mer rättssäkert protokoll än vad som nu är kutym... Helt sjukt att HELA loppen gås igenom EFTER att resultatet redan ropats ut - då förstår jag varför domarna är så rädda när de står där i TVn och skall förklara sig - hur mången fel skall inte uppdagas i dessa genomgångar, EFTER loppen, som man sedan måste hitta på finurliga svar att ge pöbeln om ex. Widman ringer och frågar...

Varför sitter förresten inte måldomarnämnden och tittar på loppen i realtid och kan på så sätt direkt se överträdelser, samt sedan se dessa efter loppet i en noggrannare genomgång?

Nej, detta system är tydligt föråldrat eller så används det inte på rätt sätt - det står mig helt klart. OM jag nu någorlunda fattat gången...

Nja, en hel del som du inte uppfattat korrekt.
Måldomarnämnden är högsta myndighet under tävlingarna, med undantag för det som faller på banveterinären. Alltså djurskyddet.
Måldomarnämnden ser absolut loppen i realtid och noterar händelser. Sen tar de förstås, som mikaels skriver, efter loppet hjälp av övriga funktionärer om de tycker det behövs. Händelser under loppet som de noterat och vill kolla extra på utreds efter loppet. Sånt som kan påverka ordningsföljden måste det tas beslut om innan resultatet offentliggörs. Övrigt, t ex drivningsförseelser, behöver inte vara klart innan måldomaren spikar ordningsföljden.

Tror faktiskt många frågetecken rätas ut om man läser reglementet, som du snyggt la ut länken till i trådstarten. Man behöver inte läsa det från start till slut. Det är rätt logiskt uppdelat och man ser i innehållsförteckning vilka paragrafer som tar upp det man undrar över.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mikaels (+5), Fulsprit (+5)
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 14:58   #33
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Stort tack för genomgången, mycket upplysande! Kudos till dig!

Ja, vet knappt var jag skall börja... Vet inte om jag missförstår men det verkar som att man i princip aldrig granskar ev. förseelser som sker i början, bara om ni ibandomarnämnden sett något, men ni går i regel bara tillbaks i ett halvvarv och måldomarnämnden granskar enkom för bestraffningar EFTER att loppet är redovisat. Hur skall det då någonsin kunna diskas för en förseelse i början av ett lopp?

Och hur ofta sker det att två går emot bandomaren som väl är högst i rang och oftast en gammal räv (spekulerar nu) och där vänskapsbanden i tornen är mer utslagsgivande än regelboken?

Om måldomarnämnden består utav 4 ledamöter så vore det väl faan om inte dessa skulle ALLTID, i ALLA lopp gå igenom dessa från början till slut, INNAN slutresultatet läggs ut, men detta görs alltså inte - det är bandomartornet som måste hojta till om överträdelser och osjysstheter begåtts, eller? Missar nog något här - blev sent i natt...

Det är allt mellan 10-20 minuter mellan loppen och det enda jag kan komma på varför man inte går igenom loppen från början till slut är slapphet/lathet eller bara att detta sitter i väggarna. Vad säger regelboken om detta - skall man kolla igenom hela loppen, ALLTID, eller? Det finns som sagts gott om tid att få till ett MYCKET mer rättssäkert protokoll än vad som nu är kutym... Helt sjukt att HELA loppen gås igenom EFTER att resultatet redan ropats ut - då förstår jag varför domarna är så rädda när de står där i TVn och skall förklara sig - hur mången fel skall inte uppdagas i dessa genomgångar, EFTER loppen, som man sedan måste hitta på finurliga svar att ge pöbeln om ex. Widman ringer och frågar...

Varför sitter förresten inte måldomarnämnden och tittar på loppen i realtid och kan på så sätt direkt se överträdelser, samt sedan se dessa efter loppet i en noggrannare genomgång?

Nej, detta system är tydligt föråldrat eller så används det inte på rätt sätt - det står mig helt klart. OM jag nu någorlunda fattat gången...

Tid borde det vara gott om som du skriver, men det är tvärtom...en jäkla brådska med resultatet, tycker det borde vara minst 3 min i "betänketid", innan resultatet kungöres...men nu är det så här i dessa tider, då pengarna ska rulla från "lopp till lopp"och "tv-tider" ska hållas...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+5)

Senast redigerad av mikaels den 2020-07-01 klockan 15:00.
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 16:54   #34
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 292
Sharp$: 2068
Standard

Tycker diskningen på Lycksele är solklar. Går han inte ut och trycker till utvändige hästen i förstaskedet får han kanske inte chansen i andraskedet. Tycker inte det är någon tabbe på något sätt eftersom jag själv hade diskat...

Den hårdaste diskning jag sett var på plats på solvalla i mitten på nittiotalet då Roland Särnholm med Rocky Pride blev diskad. Han svarade möjligen något sent 5-600 kvar från andra ytter, men inte så att hästen i tredjespår blev störd på något sätt men blev ändå diskad. När de visade domarbildarna i totohallen så stod folk och skrattade och undrade vad det var frågan om. Hade det inte varit en amatör från Karlskoga utan till exempel Stig H eller Örjan hade de inte haft en tanke på att diska...
rotagg är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 17:18   #35
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Solklar?...skulle själv ställa mig i"mitten", med en fördelning 1/3 disk, 1/3 "vet inte" och 1/3 fria, taget som ett snitt av "befolkningen"...synnerligen knepig situation...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5), Fulsprit (+1)
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 18:35   #36
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 292
Sharp$: 2068
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Solklar?...skulle själv ställa mig i"mitten", med en fördelning 1/3 disk, 1/3 "vet inte" och 1/3 fria, taget som ett snitt av "befolkningen"...synnerligen knepig situation...
Notera att dödenshästen går bättre sista biten än den som leder. Vilket innebär att han aldrig fått chansen om han inte gjort sig plats. Hade det bara varit andrasituationen hade det varit tveksamt, men iom att han gör sig plats i två omgångar finns det i min lilla värld inget annat än en diskning...
rotagg är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 18:57   #37
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Säger absolut inte att du har fel...men helt solklart var det inte....
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 22:26   #38
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rotagg Visa inlägg
Notera att dödenshästen går bättre sista biten än den som leder. Vilket innebär att han aldrig fått chansen om han inte gjort sig plats. Hade det bara varit andrasituationen hade det varit tveksamt, men iom att han gör sig plats i två omgångar finns det i min lilla värld inget annat än en diskning...

Vad då gör sig plats - ser du att "dödenhästen" behöver röra sig, utåt, ens 1 cm i sidled när den senare, diskade vinnaren går ut? Nej, det gör du inte för det sker ej - han rör inte "dödenshästen" och därmed ingen störning. Jag har inte hört något om att det skulle finnas någon sorts millimeter eller centimetergräns för när man får gå ut - antingen är du på bakomvarande ekipage i liknande situationer eller så är du det inte - i detta fall snuddade han inte ens.

Egentligen är detta enskilda fall skit samma, då det är en enhetlig bedömning jag och de flesta av oss är ute efter - inte en godtycklig bedömning om att ex. "han hade säkerligen hunnit/ej hunnit fram iom detta" - vad är det för djävla spådomar man håller på med???!!!

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 23:10   #39
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Det står allt någonstans i reglerna eller tillämpningsanvisningarna att det ska finnas plats för häst och vagn plus luft. Vet att det var någon nyhetspuff om det efter senaste domarkonferensen här i våras, att de skulle bli tuffare att bestraffa sånt. Kanske bara gällande böter, diskning är jag lite mer osäker på.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 23:20   #40
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Det står allt någonstans i reglerna eller tillämpningsanvisningarna att det ska finnas plats för häst och vagn plus luft. Vet att det var någon nyhetspuff om det efter senaste domarkonferensen här i våras, att de skulle bli tuffare att bestraffa sånt. Kanske bara gällande böter, diskning är jag lite mer osäker på.

Om det ska diskas eller inte handlar nog enbart om ekipaget inte hade "vunnit ändå" och är en senare fråga efter att man först har bestämt sig för om det ska bestraffas eller inte.

Som jag förstod det handlade den skärpta bedömningen för sånt här om vad som ska bestraffas.

Någon särskild ny tolkning för att diska hårdare eller fria lättare kommer jag inte ihåg att jag hört något om. Där gäller fortfarande den luddiga skitregeln att domarna ska försöka gissa om ekipaget hade vunnit ändå om man hade väntat på "riktigt fritt".
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 23:34   #41
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Om det ska diskas eller inte handlar nog enbart om ekipaget inte hade "vunnit ändå" och är en senare fråga efter att man först har bestämt sig för om det ska bestraffas eller inte.

Som jag förstod det handlade den skärpta bedömningen för sånt här om vad som ska bestraffas.

Någon särskild ny tolkning för att diska hårdare eller fria lättare kommer jag inte ihåg att jag hört något om. Där gäller fortfarande den luddiga skitregeln att domarna ska försöka gissa om ekipaget hade vunnit ändå om man hade väntat på "riktigt fritt".

Men, vad är då "riktigt fritt", om det felande ekipaget inte är på och stör någon annan - är det den här leken "fri luft, fri luft" som domarna leker med oss och de aktiva?

Ingen störd - inget offer - ingen diskning!

Hur svårt kan det vara?

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-01, 23:52   #42
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 69
Sharp$: 1052

Lemon Dra
Stats: 1569 - 4934 - 219
ROI: 110.71%
Vinstprocent: 24.13%

Standard

Fulsprit gå in på titta på upploppet Färjestad lopp 9, 2016, 26 aug, att Olle goop klarar sig från bestraffning i det loppet är sanslöst, men alla är inte lika inför lagen i travet.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+5)
satori är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 01:46   #43
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Men, vad är då "riktigt fritt", om det felande ekipaget inte är på och stör någon annan - är det den här leken "fri luft, fri luft" som domarna leker med oss och de aktiva?

Ingen störd - inget offer - ingen diskning!

Hur svårt kan det vara?


Fast så är ju inte reglerna alls skrivna idag.

Frågan om det ska bli en bestraffning är en fråga.

Frågan om diskning eller inte är en annan fråga som man ställer om man kommit fram till att det ska vara en bestraffning.


Idag menar man om man hade väntat tills domarna bedömer att det hade gått att byta spår utan att det hade blivit bestraffning. Dvs väntat tills det blivit riktigt fritt.

Reglerna idag är varken som du eller jag vill ha dem.

Jag håller dock inte med dig om ingen störd, inget offer.


Min åsikt är följande:

Om någon går ut supertajt mot någon annan som inte ser ut att bli störd betyder ju inte att den hästen inte kanske hade kunnat öka farten ( eller hålla farten om ekipagen runt omkring tappar fart ). Det ska helt enkelt vara tillräckligt fritt för att kunna byta spår med någon slags vettig marginal. Millimeterkörning ska inte vara okej bara för att det råkade gå bra just den här gången.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 09:14   #44
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av satori Visa inlägg
Fulsprit gå in på titta på upploppet Färjestad lopp 9, 2016, 26 aug, att Olle goop klarar sig från bestraffning i det loppet är sanslöst, men alla är inte lika inför lagen i travet.

Hehe, ja en klassiker - nästan likadant med undantaget att här tochar han också kusen utvändigt som blir tydligt störd och måste korrigeras och det syns att han flyttas utåt och tappar klart mycket fart - inget av detta såg vi i det aktuella fallet vi diskuterar i denna tråd...

Tack, för bidraget - detta visar på den olika bedömningsnivån inom sporten!

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 09:21   #45
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Fast så är ju inte reglerna alls skrivna idag.

Frågan om det ska bli en bestraffning är en fråga.

Frågan om diskning eller inte är en annan fråga som man ställer om man kommit fram till att det ska vara en bestraffning.


Idag menar man om man hade väntat tills domarna bedömer att det hade gått att byta spår utan att det hade blivit bestraffning. Dvs väntat tills det blivit riktigt fritt.

Reglerna idag är varken som du eller jag vill ha dem.

Jag håller dock inte med dig om ingen störd, inget offer.


Min åsikt är följande:

Om någon går ut supertajt mot någon annan som inte ser ut att bli störd betyder ju inte att den hästen inte kanske hade kunnat öka farten ( eller hålla farten om ekipagen runt omkring tappar fart ). Det ska helt enkelt vara tillräckligt fritt för att kunna byta spår med någon slags vettig marginal. Millimeterkörning ska inte vara okej bara för att det råkade gå bra just den här gången.


Min fetning: Men, med denna inställning till det hela så blir det just det du inte vill ha - för vem skall bedöma om det funnits plats att gå ut? Jo, klantarna i tornet och så är vi tillbaks på ruta ett då det enkom blir en godtycklig från bandomare, till bandomare emellan att avgöra...

Det är vidare alla "om och men" vi vill bort i från - vi är på samma sida här, det förstår jag, det är bara nyanserna som skiljer oss åt...

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 09:42   #46
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 635
Sharp$: 12711
Standard

Mina vänner det går aldrig att få millimeter rättvisa i domslut där det gäller bedömningar oavsett sport. Hockey, Fotboll, Handboll och övriga lagsporter i allmänhet . Trav i synnerhet. Gymnastik, backhoppning och simhopp är ju i min värld ex. på tveksamma bedömnings sporter.
Hands, offside, straff, utvisning etc. kommer alltid att diskuteras. Trav är ju lite annorlunda där bestraffningen ofta är så konkret. Tex diskning av vinnaren. Spelare och hästägare drabbas hårt ekonomiskt. I övriga sporter är bestraffningen inte så resultat anpassad. Ok en straff i slutsekunderna kan oxå betyda mycket.
Efterhandaren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 10:31   #47
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
[/B]
Min fetning: Men, med denna inställning till det hela så blir det just det du inte vill ha - för vem skall bedöma om det funnits plats att gå ut? Jo, klantarna i tornet och så är vi tillbaks på ruta ett då det enkom blir en godtycklig från bandomare, till bandomare emellan att avgöra...

Det är vidare alla "om och men" vi vill bort i från - vi är på samma sida här, det förstår jag, det är bara nyanserna som skiljer oss åt...

Vem ska bedöma att det eventuellt förfördelade ekipaget inte störs? Eller inte hade kunnat utnyttja SITT spår bättre ( genom att öka farten ) om den andre inte påbörjat spårbytet?

Då det knappast kommer att bli aktuellt med något slags "Hawkeye" med en maskinell bedömning så är även du tillbaka till ruta ett. Det blir en bedömningsfråga även där.

Men något som vi ÄR ( hoppas jag? ) överens om är att det borde vara brottet man blir diskad för och inte för att man ( enligt domarna ) inte hade kunnat vinna ändå? För den bedömningen är ju helt omöjlig att göra på ett konsekvent sätt.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+1)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 14:33   #48
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Men, vad är då "riktigt fritt", om det felande ekipaget inte är på och stör någon annan - är det den här leken "fri luft, fri luft" som domarna leker med oss och de aktiva?

Ingen störd - inget offer - ingen diskning!

Hur svårt kan det vara?

Självklart måste man kunna bestraffa och diska även de gånger det "går bra". Är ju massvis av situationer då störda ekipage (och de där bakom) klarar sig med blotta förskräckelsen för att kusk/häst viker undan för en tackling. Man ska inte klara sig bara för att konkurrenten är smart nog att undvika en potentiellt allvarlig olycka.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 14:35   #49
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Mina vänner det går aldrig att få millimeter rättvisa i domslut där det gäller bedömningar oavsett sport. Hockey, Fotboll, Handboll och övriga lagsporter i allmänhet . Trav i synnerhet. Gymnastik, backhoppning och simhopp är ju i min värld ex. på tveksamma bedömnings sporter.
Hands, offside, straff, utvisning etc. kommer alltid att diskuteras. Trav är ju lite annorlunda där bestraffningen ofta är så konkret. Tex diskning av vinnaren. Spelare och hästägare drabbas hårt ekonomiskt. I övriga sporter är bestraffningen inte så resultat anpassad. Ok en straff i slutsekunderna kan oxå betyda mycket.
Huvudet på spiken.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 19:20   #50
DIF
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Mariehäll - gräddhyllan
Inlägg: 1 847
Sharp$: 1676
Standard

En annan sak jag reagerar på som aldrig heller bestraffas så hårt är när det blir spetskörning och utvändige hästen ska trycka sig ner i rygg ledaren och oftast då kraftigt stör hästen som redan sitter där. Oftast blir det galopp på den redan invändiga och den som tränger sig ner får fint lopp.
Diska direkt för trängning oavsett så får vi lättare att avgöra. Löjligt med godtyckligt dömande.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+1)
DIF är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 20:13   #51
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Lutar mer och mer åt "Domarna dömer", blir bara nya hårklyverier om man ändrar reglementet...fransmännen slår ofta ut händerna i en uppgiven gest, när man tagit en för orent trav på upploppet, men dom köper ändå att just "Domarna dömer"....
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 22:23   #52
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Lutar mer och mer åt "Domarna dömer", blir bara nya hårklyverier om man ändrar reglementet...fransmännen slår ofta ut händerna i en uppgiven gest, när man tagit en för orent trav på upploppet, men dom köper ändå att just "Domarna dömer"....
Så att låta diskningen vara en resultatgissning tycker du är så bra att det ska vara kvar?

Trängning=diskning tror jag kuskarna skulle anpassa sig till väldigt snabbt. De får vara lite mindre heta bara. Och låta bli att chansa invändigt om de inte kan lugna sig till det är lucka med marginal.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+5), DIF (+5)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 07:16   #53
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Självklart måste man kunna bestraffa och diska även de gånger det "går bra". Är ju massvis av situationer då störda ekipage (och de där bakom) klarar sig med blotta förskräckelsen för att kusk/häst viker undan för en tackling. Man ska inte klara sig bara för att konkurrenten är smart nog att undvika en potentiellt allvarlig olycka.
Jo, men dessa händelser/situationer talar inte jag om, för i ditt exempel här så måste ju det förfördelade ekipaget flytta på sig och det är en stor skillnad mot att det inte behöver förflytta sig en millimeter...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 07:18   #54
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Vem ska bedöma att det eventuellt förfördelade ekipaget inte störs? Eller inte hade kunnat utnyttja SITT spår bättre ( genom att öka farten ) om den andre inte påbörjat spårbytet?

Då det knappast kommer att bli aktuellt med något slags "Hawkeye" med en maskinell bedömning så är även du tillbaka till ruta ett. Det blir en bedömningsfråga även där.

Men något som vi ÄR ( hoppas jag? ) överens om är att det borde vara brottet man blir diskad för och inte för att man ( enligt domarna ) inte hade kunnat vinna ändå? För den bedömningen är ju helt omöjlig att göra på ett konsekvent sätt.

Jag är bara ute efter en mer konsekvent bedömning där godtyckligheten minimeras - att denna kommer försvinna hyser jag inget hopp för då det är människor vi talar om som dömer.

Nej, denna spekulation/gissningslek ala "Saida" den måste bort och det kan inte vara svårt att få till.
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 07:22   #55
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Lutar mer och mer åt "Domarna dömer", blir bara nya hårklyverier om man ändrar reglementet...fransmännen slår ofta ut händerna i en uppgiven gest, när man tagit en för orent trav på upploppet, men dom köper ändå att just "Domarna dömer"....

Nej, för faan! Det är ju att ge upp direkt innan en diskussion ens fått börja! Godtar vi slik amatörism så kommer den tillsammans med andra aspekter av spelsäkerhet samt ATGs försummande av sin produkt göra att svensk travsport förtvinar, eller i det minsta aldrig växer till vad det skulle kunna vara...

Aldrig att jag kommer godta, rakt av, att "domarna dömer", aldrig! Troligtvis blir jag dock tvungen!

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 09:00   #56
DIF
 
Reg.datum: maj 2012
Ort: Mariehäll - gräddhyllan
Inlägg: 1 847
Sharp$: 1676
Standard

BG igår med: Zaniah Bi..... (v75 lopp 4)
trycker till ledaren - borrar sig ner i ryggen - fanns ej hel lucka när han gick ner.
Därefter några hundra meter i halvspår, innan han går ut på utsidan igen, inser att han ej kan gå förbi, tillbaka ner på innern...

Visst - värre har man sett, men vissa kommer alltid undan.
DIF är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 12:54   #57
 
SistaStallskrikets avatar
 
Reg.datum: apr 2019
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 11 389
Sharp$: 4252
Standard

Skulle vara bra med ett "situation-room" i Stockholm som går in som överdomare vid kniviga bedömningar. Dessa kunde vara professionella och eventuell övrig tid arbeta administrativt samt med utbildningar. Det skulle nog vara bra.

Önskar också mycket mer konsekventa och hårdare tag mot ekipage som fördröjer starter.
Utrustningsfel pga undermåligt material är ofta orsaken
2 minuter punkt!! Sen struken. Det skulle få effekt!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+10)
SistaStallskriket är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 14:06   #58
 
Reg.datum: dec 2012
Inlägg: 1 304
Sharp$: 4102
Standard

Startförbud:
7 KING OF EVERYTHING (startförbud 200702- (vaccinationskontroll erfordras))
Svensson Claes (King of Everything) 1000 kr ej hästpass/felaktig vaccinationsuppgift.A3

Det var efter kvalet. Hur kunde då dom få starta i Finalen?
abborre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 15:54   #59
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Mina vänner det går aldrig att få millimeter rättvisa i domslut där det gäller bedömningar oavsett sport. Hockey, Fotboll, Handboll och övriga lagsporter i allmänhet . Trav i synnerhet. Gymnastik, backhoppning och simhopp är ju i min värld ex. på tveksamma bedömnings sporter.
Hands, offside, straff, utvisning etc. kommer alltid att diskuteras. Trav är ju lite annorlunda där bestraffningen ofta är så konkret. Tex diskning av vinnaren. Spelare och hästägare drabbas hårt ekonomiskt. I övriga sporter är bestraffningen inte så resultat anpassad. Ok en straff i slutsekunderna kan oxå betyda mycket.
Total rättvisa går aldrig att få, där är vi helt överens. Men att hästägare och aktiva drabbas hårdare i travet håller jag inte med om. För varje diskad häst finns det ett helt startfält som flyttas uppåt och får sin berättigade del av priskakan, för att man inte bröt mot reglerna.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
abborre (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 16:02   #60
 
Reg.datum: dec 2012
Inlägg: 1 304
Sharp$: 4102
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Total rättvisa går aldrig att få, där är vi helt överens. Men att hästägare och aktiva drabbas hårdare i travet håller jag inte med om. För varje diskad häst finns det ett helt startfält som flyttas uppåt och får sin berättigade del av priskakan, för att man inte bröt mot reglerna.
Den enes bröd, den andres död
abborre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 21:23   #61
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av abborre Visa inlägg
Startförbud:
7 KING OF EVERYTHING (startförbud 200702- (vaccinationskontroll erfordras))
Svensson Claes (King of Everything) 1000 kr ej hästpass/felaktig vaccinationsuppgift.A3

Det var efter kvalet. Hur kunde då dom få starta i Finalen?
Kopia på hästpasset ordnades fram. ( Oklart om det var via email eller något annat sätt men det ordnades fram. )
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
abborre (+1)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td