Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-11-29, 19:05   #1
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 127
Sharp$: 56801
Standard

V75-Åby 5 december


Ingen av årets bättre V75 omgångar på lördag. Behövdes knappt startpoäng i flera lopp och stayerloppet så tunt att man la in ett lågklassigt treårslopp på V75 i stället.

Det absolut svåraste blir att gissa hur alla hästar kommer prestera med skor så klart. Räknade jag rätt är det hela 50 hästar på V75 spelet som går från barfota till skor på lördag och det blir till stor del gissningar hur det kommer påverka.

En som inte växlar ner är Night Brodde i avslutningen. Måste vara en jättefördel för den att värsta motståndarna nu måste tävla med skor.

Den och Very Kronos (som också visade igår att skor inte är något avgörande) känns som bästa spikarna när man ser startlistan och beaktar skotvånget.

Men i övrigt är det svårt att bedöma loppen när det är nya balanser på så väldigt många hästar. Kommer inte heller själv lägga någon större tid på denna omgång men kommer säkert kolla på lördag. Spelandet får vänta nu till julledigheten när det blir mer tid att läsa på.

Lycka till !
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5)
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 19:37   #2
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 121

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Björn Goop i inledningen har gått bra med skor och måste ju vara väldigt tidig. Kanske ett favoritlås tillsammans med Adrian Kolgjini.

Starkt lås på hästarna 6 och 7 i andra. Borde räcka långt även om de i bakersta ledet är bra hästar.

Treåringsloppet ser galet öppet ut vid första anblicken. Helgardering?

Jag spikade Behind Bars senast men då blev spåret avgörande och den slutade endast tvåa. Blir ny spik nu! Ol Dono Lengai känns intressant men spåret avgör här!

Very Kronos lär väl bli stor favorit från bakspåret och nu finns ingen Cyber Lane i spets. Hur ska den då förlora? Här avgör procenten ifall det blir spik eller nästintill full gardering.

Jag har svårt att se Copaca Banana som vinnare i bronsdivisionen men jag tror inte den gör bort sig här utan borde vara med framme och kriga om platserna. Speedy Tilly från ett tråkigt spår 9 är väl kanske bästa hästen, men spåret är ju bedrövligt. Björn från innerspåret kommer kriga om spets. Loppet får köras 100 gånger i duschen innan jag tar några preliminära beslut.

Intressant avslutning som avgörs över 2640 meter. Night Brodde måste så klart med men jag tycker mig fina lite andra godbitar här. Framför allt Ad Hoc som visade form senast från uselt utgångsläge. Finns risk/chans att den blir bortglömd av kollektivet. Vikens High Yield är väl starkaste kusen? Sen får man ju inte blunda för trion som har spåren längst ut på startvingen där alla är långtradare. Kennedy måste med trots bakspår och frågan är om Staro Leonardo kan komma med en stark avslutning nu med dojjor på! Blir nog många hästar här till slut. Men krävs någon/några timmar för att bena ut och ranka rätt här.

Tycker det ser ut som en kul omgång!
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-11-29, 19:45   #3
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Ser inte helt lättlöst ut, som brukligt på Åby. Klass 2 är en skrällgenerator men ser ut att kunna bli det mest lättlösta loppet. 3 och 6 sticker ut en del för mig.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 22:18   #4
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Inne i första genomgången och oj vad jag fastnar för Digital Races! Intrycket är genomgående kanon och att ha en spik i ett lopp som lär bli rätt rundspelat är jäkligt bra. Läser det som att Erik är det enda reella hotet i spetskörningen (om den inte blir för seg med dojor) men släpper troligtvis här. Att Chrille släpper mot någon utifrån ser jag ingen jättestor risk för även om det är Åby. Den där joggar lätt 13 blankt i ledningen, då kan de hälsa hem! Tror den vinner på spets och slut men har riktigt stor vinstchans från vilken position det än kan bli här. Treåringar är treåringar men jag sticker ut hakan och säger "galopp emot".

Raden:
*Stryk från ledningen av Bandido Gar (yes, den hade pissat stenhårt på samtliga här).
*Två bombsäkra spetssegrar.
*Fast mot bra motstånd, vinner lätt med fritt under vägen.
*Vinner trots galopp om inte ny galopp vid körning i sista sväng.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-11-30, 23:15   #5
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 1 077
Sharp$: 91
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Inne i första genomgången och oj vad jag fastnar för Digital Races! Intrycket är genomgående kanon och att ha en spik i ett lopp som lär bli rätt rundspelat är jäkligt bra. Läser det som att Erik är det enda reella hotet i spetskörningen (om den inte blir för seg med dojor) men släpper troligtvis här. Att Chrille släpper mot någon utifrån ser jag ingen jättestor risk för även om det är Åby. Den där joggar lätt 13 blankt i ledningen, då kan de hälsa hem! Tror den vinner på spets och slut men har riktigt stor vinstchans från vilken position det än kan bli här. Treåringar är treåringar men jag sticker ut hakan och säger "galopp emot".

Raden:
*Stryk från ledningen av Bandido Gar (yes, den hade pissat stenhårt på samtliga här).
*Två bombsäkra spetssegrar.
*Fast mot bra motstånd, vinner lätt med fritt under vägen.
*Vinner trots galopp om inte ny galopp vid körning i sista sväng.
Bra häst absolut men kanske inte den bästa i fältet? För vet vi hur bra King Schermer är? Han vann åkandes på Walloniebanan senast med spända linor och banan såg inte snabb ut. Gången innan plockade han ner Ture LA från dödens utan problem och tycker detta känns som en riktig klippare. Undrar hur snabbt han kan springa sista halvvarvet med en fin resa! Blir det tempo tror jag han blåser ner dessa...
travanalys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 04:35   #6
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 2 549
Sharp$: 5341
Standard

Roligare travlopp än att det går på Jägersro där man rinner vi inte undan i spets så lätt Åby gör det bra.Varför man kommer med på så lite poäng är att många hästar ställs in nya kommer ut som gillar vintern.Folk får säga vad dom vill om Åby.Men mölndalsbnan är nog landets bäst bana allt runt omkring tror jag.Men dom andra jobbar för fullt skulle jag tro för att få till det och matcha Åby.
__________________
Som ofta bäst när det gäller.

Senast redigerad av Spiken64 den 2020-12-01 klockan 04:40.
Spiken64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 04:43   #7
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 2 549
Sharp$: 5341
Standard

Kommer fälla Very Kronos då den var toppad i finalen möter några som drar OS-spåret då kan den fällas.
__________________
Som ofta bäst när det gäller.
Spiken64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 07:34   #8
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av travanalys Visa inlägg
Bra häst absolut men kanske inte den bästa i fältet? För vet vi hur bra King Schermer är? Han vann åkandes på Walloniebanan senast med spända linor och banan såg inte snabb ut. Gången innan plockade han ner Ture LA från dödens utan problem och tycker detta känns som en riktig klippare. Undrar hur snabbt han kan springa sista halvvarvet med en fin resa! Blir det tempo tror jag han blåser ner dessa...
Alltid svårt att veta botten i dem men med den info som finns tror jag det. King har också sett väldigt fin ut men med spårhandikappet och Åby är den bara en av flera bakom för mig. Utländska bruka bli lite glömda men Schermer-släktet har gjort det så bra i Sverige att man tyvärr aldrig får något riktigt värde på dem längre oavsett förutsättning. Är väl lite samma när det står Franzl som tränare nu också på V75.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 11:12   #9
 
Reg.datum: jan 2017
Inlägg: 41
Sharp$: 564
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Alltid svårt att veta botten i dem men med den info som finns tror jag det. King har också sett väldigt fin ut men med spårhandikappet och Åby är den bara en av flera bakom för mig. Utländska bruka bli lite glömda men Schermer-släktet har gjort det så bra i Sverige att man tyvärr aldrig får något riktigt värde på dem längre oavsett förutsättning. Är väl lite samma när det står Franzl som tränare nu också på V75.
Jag kom att tänka på det Statistik-Jens brukar tjata om när jag läste ditt inlägg. Jag lägger ingen värdering i det, men redogör ändå för två av hans mantran:

• Åby är banan där ”bästa hästen” vinner oftare (oavsett spår).

• Utländska hästars vinstchans underskattas generellt. Kanske även i det här fallet (borde den vara favorit)?

Just nu kan jag nog tänka mig att chansspika King Schermer, men mest baserat på det lilla jag sett. Och framförallt om den inte blir favorit. Där ligger värdet för mig. Men vi får se. Lång tid kvar till spelstopp.

Tycker även Rothengatters andra häst i omgången, 1 Africa Bi, i V75-2 är intressant. 3% just nu. Håller den sig under 10% vid spelstopp är den given på mitt system.

Senast redigerad av Newstream den 2020-12-01 klockan 19:33. Anledning: Insåg i och med Efterhandarens inlägg nedan att jag formulerade mig slarvigt. Därav en liten korrigering av texten.
Newstream är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 15:36   #10
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Newstream Visa inlägg
Jag kom att tänka på det Statistik-Jens brukar tjata om när jag läste ditt inlägg. Jag lägger ingen värdering i det, men redogör ändå för hans Åby-mantran:

• Åby är banan där bästa hästen vinner oftare (oavsett spår).
• Utländska hästars vinstchans underskattas. Kanske även i det här fallet (borde den vara favorit)?

Just nu kan jag nog tänka mig att chansspika King Schermer, men mest baserat på det lilla jag sett. Och framförallt om den inte blir favorit. Där ligger värdet för mig. Men vi får se. Lång tid kvar till spelstopp.

Tycker även Rothengatters andra häst i omgången, 1 Africa Bi, i V75-2 är intressant. 3% just nu. Håller den sig under 10% vid spelstopp är den given på mitt system.
Så är det men Schermer-namnet och de fina prestationerna och den fina raden gör att den nog blir påpassad ändå.

Africa tokigt lite streckad än så länge håller helt med!
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 16:21   #11
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 632
Sharp$: 12706
Standard

Jens Åby mantra spänner ju över ett brett register. Benämningen ”bästa hästen” och
”utländska hästar” är ganska vida begrepp och ganska personliga i min värld.
Bästa Hästen? På streckprocenten, vinnaroddset, gamla meriter, form, tipsexperter eller eget omdöme? Det finns många parametrar.
Utländska hästar. Utlandsfödda, första Sverige starten, tränade i utlandet eller få starter i Sverige ?
Visst är många ” utländska hästar” svårbedömda. Men att Åby banan gynnar Bästa och Utländska hästar mer än övriga banor tror jag inte ett dugg på. Statistik trams.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 16:52   #12
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Tror aldrig det sagts att just Åby gynnar utländska hästar. Det är ett generellt fenomen att de inte tas på allvar förrän de presterat i Sverige. Med undantag för kallblod där passas det upp rätt bra. Utländska "oskrivna" hästar är det väl underförstått. Eller såna som iallafall inte på länge startat här. Folk har inte sett hur bra de är, ibland är det billiga segrar också såklart. Och de höjer sig från det, klart det toppas när de skickar ut på långresa med högt förstapris. Om man tittar ett gäng år bakåt var nog svennarna på Vincennes bra spelobjekt sådär överlag också. Kanske inte nu längre, de har fått spö för många gånger och hajat att vi inte åker ner för att dricka kaffe (om man nu ska vara lite Hultmansk).

Att bra hästar från höga spårnummer är mer gynnade på Åby än många andra banor finns det så stort underlag på att det inte behöver diskuteras. Och man behöver inte vara statistiker för det är ganska enkel logik bakom. Inget släpp till ledningen efter spetsrusningen = sjätte ytter hamnar inte bättre till än just sjätte ytter. Massa släpp och hästar som tar innerspår som inte hade gjort det på vanlig bana = bakspårsfavven sitter andra ytter. Händer inte i alla lopp men i liten eller stor skala i de flesta och man behöver inte se många lopp för att hitta mönstret.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 17:48   #13
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 632
Sharp$: 12706
Standard

Det körs ju tuffare tempo av täthästarna sista 500 på Åby p.g.a OS och visst missgynnar det täthästarna. Det är ju betydligt svårare att taktikköra med en halvdan häst.
Axevalla är ju oxå en bana där klyschan säger ”alla kan vinna” och visst är det mer utslagsgivande med långt upplopp.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 17:50   #14
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 942
Sharp$: 2739
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Tror aldrig det sagts att just Åby gynnar utländska hästar. Det är ett generellt fenomen att de inte tas på allvar förrän de presterat i Sverige. Med undantag för kallblod där passas det upp rätt bra. Utländska "oskrivna" hästar är det väl underförstått. Eller såna som iallafall inte på länge startat här. Folk har inte sett hur bra de är, ibland är det billiga segrar också såklart. Och de höjer sig från det, klart det toppas när de skickar ut på långresa med högt förstapris. Om man tittar ett gäng år bakåt var nog svennarna på Vincennes bra spelobjekt sådär överlag också. Kanske inte nu längre, de har fått spö för många gånger och hajat att vi inte åker ner för att dricka kaffe (om man nu ska vara lite Hultmansk).

Att bra hästar från höga spårnummer är mer gynnade på Åby än många andra banor finns det så stort underlag på att det inte behöver diskuteras. Och man behöver inte vara statistiker för det är ganska enkel logik bakom. Inget släpp till ledningen efter spetsrusningen = sjätte ytter hamnar inte bättre till än just sjätte ytter. Massa släpp och hästar som tar innerspår som inte hade gjort det på vanlig bana = bakspårsfavven sitter andra ytter. Händer inte i alla lopp men i liten eller stor skala i de flesta och man behöver inte se många lopp för att hitta mönstret.
Och dessutom är det med all sannolikhet lättare att en bra häst får överta ledningen eftersom den "sämre" spetshästen får chansen på open stretch.

Det är allt annat än trams. Tvärtom är det ju avgörande för loppanalysen att väga in sannolikheten för vem som till slut sitter i spets (och rygg ledaren).
Spiritus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-12-01, 17:51   #15
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 942
Sharp$: 2739
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Det körs ju tuffare tempo av täthästarna sista 500 på Åby p.g.a OS och visst missgynnar det täthästarna. Det är ju betydligt svårare att taktikköra med en halvdan häst.
Axevalla är ju oxå en bana där klyschan säger ”alla kan vinna” och visst är det mer utslagsgivande med långt upplopp.
Är det mindre utslagsgivande med längre kurvor?
Spiritus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td