Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-04-11, 12:38   #61
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 1 115
Sharp$: 3610
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Det är det här jag menar. Lövgrens chans att vinna loppet var ju att ha favoriten i dödens. Mycket lättare att slå en konkurrent som går i dödens än att ligga bakom denna när den går i ledningen. När han väljer ryggen ger han i princip bort loppet. Han vet att han kommer få bra med pengar iaf. Men spelaren får aldrig ens chansen. Ja ngn justering behövs, för att slippa framvinkande av storfavoritern. Se Magnus A Djuse, han vinner många lopp på att vara djärv och våga utmana. Det visar att det går slå favoriten bara man vågar utmana.
Så enl ditt se att tänka så ska Lövgren bara tänka 2½ minut framåt när loppet startar, ingen tanke om ev. framtida lopp. Tror nog att många håller Farlander AM som en bättre häst än Staro (Spelarna gjorde det iaf) även om det är en hedershäst. Tror nog Jocke hade det med i beräkningen, hade han hållit ut Farlander är väl risken överhängande att han slutat typ 6:a med en tröttnande häst.
Enl reglementet ska man ju köra för bästa placering, uppfylldes med råge.
Dessutom nu en häst som inte är körd i botten inför finalen, om han nu ska dit.
Nollkollolisten är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 13:16   #62
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 438
Sharp$: 3053
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollolisten Visa inlägg
Så enl ditt se att tänka så ska Lövgren bara tänka 2½ minut framåt när loppet startar, ingen tanke om ev. framtida lopp. Tror nog att många håller Farlander AM som en bättre häst än Staro (Spelarna gjorde det iaf) även om det är en hedershäst. Tror nog Jocke hade det med i beräkningen, hade han hållit ut Farlander är väl risken överhängande att han slutat typ 6:a med en tröttnande häst.
Enl reglementet ska man ju köra för bästa placering, uppfylldes med råge.
Dessutom nu en häst som inte är körd i botten inför finalen, om han nu ska dit.
Fast varför måste Persson tokpressa enligt ditt resonemang? Blir han inte släppt till ledningen lägger han sig väl lugn utanpå och det blir körning sista biten in mot mål. Och då har ju Farlander fått trava många meter extra
NicklasA är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 13:20   #63
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollolisten Visa inlägg
Så enl ditt se att tänka så ska Lövgren bara tänka 2½ minut framåt när loppet startar, ingen tanke om ev. framtida lopp. Tror nog att många håller Farlander AM som en bättre häst än Staro (Spelarna gjorde det iaf) även om det är en hedershäst. Tror nog Jocke hade det med i beräkningen, hade han hållit ut Farlander är väl risken överhängande att han slutat typ 6:a med en tröttnande häst.
Enl reglementet ska man ju köra för bästa placering, uppfylldes med råge.
Dessutom nu en häst som inte är körd i botten inför finalen, om han nu ska dit.

Precis så. Det är så här. Många favoriter får loppen gratis för att andra ska tänka framåt. Men om man inte ska tävla utan hela tiden tänka framåt, dvs prepare, ska vi då ha spel? Prepare är ju inte tillåtet. Ja Lövgren har inte gjort ngt fel reglementmässigt men han chans att vinna loppet reducerades kraftigt när han släppte spetsen. Jag tyckte inte Farlander am såg ut att ha så mycket kvar. Utvändigt Leonardo hade det inte gått. Travtävling måste väl gå ut på att man ska vinna. Kanske ska vi göra som i Frankrike där vi förhör tränarna inför varje lopp, är det 12 hästar som startar så vet vi på förhand vilka som ist tänker köra prepare och tänka på framtiden?

Senast redigerad av Indianen20 den 2021-04-11 klockan 13:53.
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 13:43   #64
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 1 115
Sharp$: 3610
Standard

Absolut Indianen20 bättre information innan loppen om hur man tänker köra loppet hade ju varit optimalt.
Nollkollolisten är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 18:26   #65
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Breddsporten är väldigt beroende av matlappar. Linn Andersson är nybliven amatör och berättade om sin premiärmånad som licensierad att tre starter på vardagstrav med placeringarna 4-7-3 gav 17000kr i prispengar, och det räckte i alla fall till stallets driftskostnader den månaden.

Lotta kuskar vet jag inte heller om det ger önskat resultat. Det blir som om Klopp och Mourinho ställer sig och delar lag innan de möts, som man gjorde på gympan i skolan.
Ja, jag har ju sagt att 3, eller kanske till och med 4 priser skulle vara ok, men ett 7:e-pris, nej tack - vad gav förresten detta? Det var säkerligen 3 och 4-prisen som gav 14-15 000, eller hur? Hur hade hon då överlevt utan några inkomster som helst? Och förresten, vilken travtränare, amatör eller proffs, går ut och säger sig gå vinst oavsett inkörda penningar? Hur då motivera höga träningsavgifter?

Nej, lotten faller på slumpen och inte på Klopp, eller Mourinho...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 18:37   #66
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
”Breddsporten byggs inte av matlappar utan av ett brinnande intresse ”

När månadsräkningarna gällande foder, veterinär, utrustning och transporter skall betalas går det inte att kvittera med ”ett brinnande intresse” utan det är pengar som gäller.
Självklart har matlapparna stor betydelse för småtränare och hästägare med små inkomster.
Jag har svårt att se något samband med mer spelvänliga lopp samt högre utdelningar med endast 3 pris kategorier. Det kommer alltid att finnas kuskar som blir ifrågasatta av spelarna p.g.av sin bedömning och beslut i loppen. Det ingår ju i sporten.
Vi ska vara rädda om den svenska modellen som ger småtränare och mindre bemedlade hästägare en möjlighet att träna travhästar. Typ matlappar.
Hört talas om träningsavgifter? Alla är inte som ex. Melander som äger alla sina hästar själv och därmed tar hand om även alla räkningar. De poster du räknar upp ingår alla i träningsavgifterna som både amatörer och proffs tar...Hmm, lite olika hos flera vad jag såg, men veterinär- och transportkostnader ingår tydligen ej hos de flesta. Men transportbidrag utgår ju.

Sedan har jag hela tiden sagt att matlapparna måste ersättas av andra bidrag och där är det enkom fantasin som sätter gränserna hur detta tapp skall kunna ersättas, så jag avser inte kvadda breddsporten, tvärtom - göra travsporten mindre ojämlikt mellan amatörism och professionalismen...

Och, jo - utan det brinnande intresset skulle de flesta få lägga ned då säkerligen de flesta går back på detta...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 22:18   #67
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 233
Sharp$: 2998
Standard

Håller med om er som anser att Lövgrens styrning med Staro Leonardo var riktigt beklämmande att se.

På förhand fanns inte ens spetschansen men med en galopperande Sweetman och en Ubiquarian F som inte kunde hålla upp så kunde Lövgren mot alla odds styra fram till spets, en position som Lövgren vet är extra gynnsam på Jägersro. Lägg därtill att Lövgren var optimistisk innan så är det sjukt att ge upp loppet och släppa.

Visst, trolig andraplats mot chans att vinna med risk att komma trea-fyra, vad gör man? I och med att travet lever på spelet så har ni svaret....

Tyvärr var det förmodligen pga finalen som Lövgren tog beslutet. Sket i spelarna. Och där har vi travets stora problem. I all tävling i alla sporter så vill man vinna. Med ett undantag. Travet. Där är det så ofantligt många lopp så man tänker mer i långa loppet en i just ett visst lopp. Storloppen undantaget.

Några ideer som kanske skulle kunna hjälpa lite är:
-Omfördelning av prispengar. Större skillnad på prispeng på ettan och tvåan. Liten mellan tvåan och trean. Sen ett hopp till fyran. Samma peng för placering 4-6 eller 4-7 beroende på hur många som får pris i loppet.
-Slopa V75 finaler. Eller låt endast vinnaren i varje försök vara kvalificerad och ha färre finaler. Kanske köra några V75 försök på onsdagar. Men bara vinnaren får vara med i finalen. Tackar en vinnare nej får tvåan i det loppet frågan osv. Du ska inte kunna "platsa" dig in i finalen.

Vad gäller priserpengen så ska det verkligen göra skillnad på att vinna och komma tvåa. Sen ska det var skillnad på trean mot fyran för plats och triospelets skull. Plats 4-7 spelar ingen roll spelmässigt (förutom head-to-head) så där kan det vara väldigt liten eller ingen skillnad alls. Att det måste delas ut där är såklart nödvändigt för travsporten och de som håller på, matlappar behövs.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
gertove65 (+10)
svepet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 08:09   #68
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 635
Sharp$: 12712
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Hört talas om träningsavgifter? Alla är inte som ex. Melander som äger alla sina hästar själv och därmed tar hand om även alla räkningar. De poster du räknar upp ingår alla i träningsavgifterna som både amatörer och proffs tar...Hmm, lite olika hos flera vad jag såg, men veterinär- och transportkostnader ingår tydligen ej hos de flesta. Men transportbidrag utgår ju.

Sedan har jag hela tiden sagt att matlapparna måste ersättas av andra bidrag och där är det enkom fantasin som sätter gränserna hur detta tapp skall kunna ersättas, så jag avser inte kvadda breddsporten, tvärtom - göra travsporten mindre ojämlikt mellan amatörism och professionalismen...

Och, jo - utan det brinnande intresset skulle de flesta få lägga ned då säkerligen de flesta går back på detta...
Träningsavgifter har jag inte bara hört talas om utan dessutom betalat i många år. Även dessa betalas med pengar inte bara brinnande intresse. Dessutom positivt när någon enstaka matlapp ramlade in och höll nere träningsavgiften som oftast stiger när hästen tävlar.
Vi kommer nog inte vidare i denna diskussion men jag är som du förstår en matlappsjägare XL. Matlapparnas namn är ganska slående. Mera mat till hästar, ägare och tränare.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 08:41   #69
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 163
Sharp$: 1381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Finskt och franskt trav visas ju mycket på ATG Live. Är väl känt att det är en annan sorts tävlingar i Finland. Fråga Kari L så får du se.
Frågan var hur ofta ni kollar på vardagstrav därifrån, inte var man hittar loppen. Sen ni får ni ju ta i beaktning att det ska jämföras som äpple mot äpple, och inte äpple mot päron. Alltså ett lopp i Gävle en Torsdagskväll mot liknande i Frankrike eller Finland.
Men för skojs skulle gick jag in på första loppet från Finland som jag kunde hitta i ATG Live. Konstigt nog så var det en storfavorit som vinkades fram till spets. Galet va, att det händer även där.
rrylander är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 11:52   #70
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Träningsavgifter har jag inte bara hört talas om utan dessutom betalat i många år. Även dessa betalas med pengar inte bara brinnande intresse. Dessutom positivt när någon enstaka matlapp ramlade in och höll nere träningsavgiften som oftast stiger när hästen tävlar.
Vi kommer nog inte vidare i denna diskussion men jag är som du förstår en matlappsjägare XL. Matlapparnas namn är ganska slående. Mera mat till hästar, ägare och tränare.

Konstigt att du hela tiden verkar missa att jag skriver att matlapparna enkelt kan ersättas med något annat (bidrag) som inte förstör tävlandet i loppen...

Som du förstår är jag mer för tävling i loppen och därmed mer tävling, än att du skall få en matlapp för en 8:e-plats... Utan spelet, inget professionellt trav.

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 11:54   #71
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rrylander Visa inlägg
Frågan var hur ofta ni kollar på vardagstrav därifrån, inte var man hittar loppen. Sen ni får ni ju ta i beaktning att det ska jämföras som äpple mot äpple, och inte äpple mot päron. Alltså ett lopp i Gävle en Torsdagskväll mot liknande i Frankrike eller Finland.
Men för skojs skulle gick jag in på första loppet från Finland som jag kunde hitta i ATG Live. Konstigt nog så var det en storfavorit som vinkades fram till spets. Galet va, att det händer även där.
Hmm, inte bra att försöka motbevisa någons påstående genom att hänvisa till ETT lopp! Blir inte seriöst...

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 12:37   #72
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 635
Sharp$: 12712
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Konstigt att du hela tiden verkar missa att jag skriver att matlapparna enkelt kan ersättas med något annat (bidrag) som inte förstör tävlandet i loppen...

Som du förstår är jag mer för tävling i loppen och därmed mer tävling, än att du skall få en matlapp för en 8:e-plats... Utan spelet, inget professionellt trav.

Ett ”bidrag” som inte förstör tävlandet ?
Så om vi har typ 100 000:- i prispengar så får ettan 70 000:- tvåan 20 000:- trean 10 000:- och 4 till 8 ett bidrag. Är det så du har tänkt lösa tävlingsgnistan i loppen ?
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 13:22   #73
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Ett ”bidrag” som inte förstör tävlandet ?
Så om vi har typ 100 000:- i prispengar så får ettan 70 000:- tvåan 20 000:- trean 10 000:- och 4 till 8 ett bidrag. Är det så du har tänkt lösa tävlingsgnistan i loppen ?
Snälla, var inte en idiot som så många andra dumsvenskar! Du är säkerligen en betongsosse ut i fingerspetsarna...

Det är bara fantasin som sätter gränserna för hur man skulle kunna ersätta särskilt amatörerna för tappet av matlapparna.

-Alla böter som samlas in via kör- och drivningsförseelser skulle kunna tillfalla vissa ekipage under vissa premisser som jag inte riktigt är säker på vilka som är bäst, men inga problem att finna ut detta.

-Reseersättning enkom för de som inte tjänat in några pengar i loppen. Blir som ett återställande av den ersättning som förut utgick men nu för alla från plats 4, eller 5 ner till sista häst. Här kan detta bekostas mycket genom att ex. slopa en massa lopp.

-Reklam på ex. kördress och fordon kan vara skattebefriat för ex. amatörer.

-Lägre moms- och skatteklasser för ex. amatörer.

Osv. osv. osv!

Man får ej heller glömma att alla som håller på med sin hobby som detta är för de flesta, så kostar detta pengar. Inom travet är de dock ändå lite priviligierade då inte mången andra kan dra in penningar på så mången olika sätt som inom travet. Nu är visserligen travet dyrare än de flesta andra "hobbys".

Summa summarum - det går att komma runt detta med att särskilt amatörerna förlorar penningar på ex. slopade "matlappar". Bara att spåna fram dessa lösningar och om viljan finnes så kan man förflytta berg, men det är oftast här skon klämmer - travsporten drivs och har ALLTID drivits av en grå massa av betongsossar som inte vet med sig när det är dags att sluta med sitt värv, då det alltid är bättre att köra på i gamla invanda spår än att våga sig på att förändra och då oftast förbättra ting...

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 14:21   #74
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 635
Sharp$: 12712
Standard

Mr Fulsprit

Anser du att de som inte har samma åsikt som du är idioter ?
Första gången i mitt +70 åriga liv jag fått titeln betongsosse. Frågan är om jag ska ta det som en komplimang eller ett nedsättande konstaterande. Jag vet ärligt talat inte vad benämningen egentligen står för och hur den kopplas till mina synpunkter gällande travets matlappar och prispengar.
Jag tycker vi sätter punkt för denna sega tråd.

God tur med travspelet och livet för övrigt Fulsprit. Den så kallade Betongsossen.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 14:21   #75
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 1 115
Sharp$: 3610
Standard

Kanske förklaringen på Lövgrens styrning står att finna i lopp 3 där han kom 2:a med Piccadilly. 4000:- i böter avstängd 210424-210503 för felaktigt bruk av körspö. Ganska kraftigt straff vad jag kan förstå.
Var nog inte så sugen på att driva Staro Leonardo efter det.
Nollkollolisten är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara



td