Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-04-08, 17:44   #1
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

60 procent av spelomgångarna ger bara hundralappar. Meningslöst?


V64 Axevalla 1331 kr 6 rätt
V4 Rättvik. 362 kr
V5 Rättvik. 130 kr
V4 Årjäng. 612 kr
V5 Årjäng. 132 kr
V86 Solvalla. 1096 kr
V5 Bergsåker 276 kr
V65 Kalmar. 474 kr
V4 Kalmar. 46 kr
V64 Boden. 1199kr JP
Här gott folk ser vi utdelningarna på veckans streckspel så här långt. Bara kaffepengar För de som spelar större system var samtliga omgångar helt döda.
Runt 300 kr i snitt på de sista tio streckspelen på Atg



Jag funderar allvarligt på att lägga ned. Jag tål inte se alla kompisstyrningar i loppen
Loppen är ju i princip uppgjorda. Alla släpper till favoriten. Särskilt om de samåkt till tävlingarna
Ex hade Mats E Djuse en fin häst som kunde utmana hästen Nyhet som var hårt spelad idag. Men Nyhet kom och han vinkade fram favoriten och tog rygg. I mål skiljde det sedan en halv längd. Varför inte försöka vinna loppet? Störst chans att vinna har man ju i regel om man går i ledningen med favoriten utanpå.

Det här kväver travet. Folk blir irriterade att spela på sådant som känns uppgjort. Det är bara titta lunchtrav idag. Det tävlas inte. Det är en form av träning för man ger bort vinsterna till de mest meriterade kuskarna.

Det finns få kuskar som vågar köra. Några av dom är Robert Bergh, Magnus A Djuse och Kim Eriksson och i land Kolgjini

Men resterande del är ju maffia. Beskyddaren heter Per Skoglund. En Lismare som alltid beskyddar de stora namnen. Kompisarna. Är det utländska kuskar eller tränare som han inte har nytta av kan han hänga dom hur som helst. Jävligt jobbigt att behöva se och höra honom och hans återkommande försök att göra gråt-tv hela tiden.

Fan det krävs skärpning om vi ska behålla omsättningsökningen som kom ifjol. Jag har IF slutat spela luncher

Senast redigerad av Indianen20 den 2021-04-09 klockan 22:32.
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 19:36   #2
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
V64 Axevalla 1331 kr 6 rätt
V4 Rättvik. 362 kr
V5 Rättvik.
V4 Årjäng. 612 kr
V5 Årjäng. 132 kr
V86 Solvalla. 1096 kr
V5 Bergsåker 276 kr

Här gott folk ser vi utdelningarna på veckans streckspel så här lång. Bara kaffepengar För de som spelar större system var samtliga omgångar helt döda.

Jag funderar allvarligt på att lägga ned. Jag tål inte se alla kompisstyrningar i loppen
Loppen är ju i princip uppgjorda. Alla släpper till favoriten. Särskilt om de samåkt till tävlingarna
Ex hade Mats E Djuse en fin häst som kunde utmana hästen Nyhet som var hårt spelad idag. Men Nyhet kom och han vinkade fram favoriten och tog rygg. I mål skiljde det sedan en halv längd. Varför inte försöka vinna loppet? Störst chans att vinna har man ju i regel om man går i ledningen med favoriten utanpå.

Det här kväver travet. Folk blir irriterade att spela på sådant som känns uppgjort. Det är bara titta lunchtrav idag. Det tävlas inte. Det är en form av träning för man ger bort vinsterna till de mest meriterade kuskarna.

Det finns få kuskar som vågar köra. Några av dom är Robert Bergh, Magnus A Djuse och Kim Eriksson och i land Kolgjini

Men resterande del är ju maffia. Beskyddaren heter Per Skoglund. En Lismare som alltid beskyddar de stora namnen. Kompisarna. Är det utländska kuskar eller tränare som han inte har nytta av kan han hänga dom hur som helst. Jävligt jobbigt att behöva se och höra honom och hans återkommande försök att göra gråt-tv hela tiden.

Fan det krävs skärpning om vi ska behålla omsättningsökningen som kom ifjol. Jag har IF slutat spela luncher
Det är viktigt att kunna bedöma någorlunda om det finns potential till skaplig utdelning. Dels hur många hästar som deltar, dels hur starka favoriter det är etc. Ska man spela någorlunda smart bör man inte spela på allt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5)
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 19:50   #3
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Det var ett väldigt körsbärsplockande. Att V4 ger låg utdelning är varken nytt eller konstigt. Inte heller att de släpper till favoriter, speciellt när det inte är viktiga lopp. Hur Per Skoglund kom in i det hela är oklart.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 20:47   #4
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Min klara uppfattning mot gårdagens trav är att streckspelen betalar allt mindre och att det tävlas allt mindre i loppen. Jag har många kamrater som slutat spela på trav för att de tröttnade på Solvalla-lunken som var för några år sedan. Jag är helt övertygad om att det kördes mer i loppen förr. Dessutom så blir hästarna allt snabbare varvid det är väldigt svårt att ta in längder på upploppet. Det är ju så att det spelas mindre nu på vardagstrav än vad det gjordes förr mätt per capita. Denna utveckling kan vi inte ha. För 15- 20 år sedan var det ngt alldeles extra om det blev jackpot på v75, nu är det det för jämnan.

Appropå Skoglund. Han kom med för han är en typen som alltid ska vara överheten till lags. Vi behöver kritiker som vågar kritisera toppkuskar , system, grund och uppbyggnad. Likaså Tillnamn.

Se bara i fotbollen hur mycket kommentatorer kritiserar. Vi måste få mer bränna i travet. Skoglund är den som beskyddar Att och toppkuskar. Är ngn kritisk mot Kihlström eller Reden ska han alltid ta dom i försvar. Är det en mindre kusk eller utländsk kusk så får man kritisera hej vilt. Jag uppfattar honom ej som genuin

Senast redigerad av Indianen20 den 2021-04-08 klockan 20:56.
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 20:58   #5
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
Det är viktigt att kunna bedöma någorlunda om det finns potential till skaplig utdelning. Dels hur många hästar som deltar, dels hur starka favoriter det är etc. Ska man spela någorlunda smart bör man inte spela på allt.
Absolut. Problemet är ju just det, att 60-70 procent av omgångarna saknar potential spelmässigt. Detta kommer skada sporten. Vi får inte glömma att vi för tillfället rider på en coronavåg. Men nu är fotbollen igång och lockar tillbaka spelare
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-08, 21:23   #6
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Håller med att det borde tävlas mer. Men för egen del ser jag det som en fördel mot mindre pålästa spelare att man har ganska hygglig koll på det där. Är det låga utdelningar går det alltid att spela flerbong eller stå över. Och att kuskarna pratar ihop sig är jävligt svårt att stävja, eller omöjligt om de spelar sina kort rätt.

På sikt är det inte bra om det blir för mycket inflation i jackpottar osv. Men hoppas och tror att de som skriver ut propparna kommer justera riktningen på det där på ett sätt som håller det någorlunda på en bra kurs.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 08:08   #7
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Finns bara en lösning och jag har tjatat om detta länge för jag håller helt med ts om att detta är förödande för travet. Ändra prisstegen är det enda som kan vända den trend som pågått alldeles för länge nu. Ta för det första bort 8 priser på V75 - är du inte bättre än att du är glad för ett 8:e-pris, ja då kanske du borde byta sport. Älskar breddspporten inom travet, men någon måtta får det vara - i vissa lopp blir det "appearance-money", du får pengar för att du ställer upp, iom få startande... Låt oss säga att prissumman i ett lopp är 100 000 kr för enkelhetens skull, då skall 60% gå till vinnaren, alltså 60 000. 30%, eller 30 000 kr till tvåan och 10% eller 10 000 till trean och detta är vad de får slåss om. Går att diskutera siffrorna, men i princip något liknande. Detta gör att du inte tjänar på att ligga i fjärde inner och vara nöjd med detta för att du råkade nosa ut någon för ett åttondepris på 5000 kr.

Tror fasiken det skulle köras mer, särskilt om man även ströp möjligheten för stortränare och andra att ha fler än högst två hästar i samma lopp, kanske bara en och detta tillsammans med min fiktiva prisstege ovan - diskussion kräves då jag är osäker, men som det är nu, med hur många kusar som helst, från ett och samma stall, är bara löjligt... Vill man inte helt utarma breddsporten så lägg de insparade penningarna från prissummorna i loppen på ex. ökade transportbidrag, skatteavdrag för amatörer och få eller inga skattepålagor/moms på vissa varor för amatörer - det går att få travet att leva bara man tänker lite längre och utanför den rådande boxen. De pengar som kuskarna får när de straffas för felaktig drivning, eller något kan också gå till amatörerna i någon form.

Finns en hel del att göra för att få bort kompiskörningarna men ingen vågar yppa något kring detta då hela trav-Sverige skall vara en stor, djävla HAPPY family, som inte vågar pipa ens i vacuum... Kanske lotta kuskarna på deltagande hästar i loppen?

Blev rörigt detta men kan förtydliga om någon undrar om något...

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 08:32   #8
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 635
Sharp$: 12712
Standard

Jag tror så här. Det finns nog stor risk att startfälten blir svårare att fylla med endast tre priser. Och det är nog få tävlande som bestämmer sig att köra för ett 5-6 pris från början men loppet kan ju utveckla sig så att det är meningslöst att tömma hästen för ett 4 de pris.
Det är trots allt djur och levande varelser som tävlar och inte maskiner.
Kompiskörningarna har väl ökat i takt med catchdriver införandet. Det är ju ett stort antal kuskar som tävlar mot varann i princip varje dag år ut och år in. Dom blir ju mer eller mindre jobbarkompisar istället för konkurrenter om man generaliserar.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 09:07   #9
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Jag tror så här. Det finns nog stor risk att startfälten blir svårare att fylla med endast tre priser. Och det är nog få tävlande som bestämmer sig att köra för ett 5-6 pris från början men loppet kan ju utveckla sig så att det är meningslöst att tömma hästen för ett 4 de pris.
Det är trots allt djur och levande varelser som tävlar och inte maskiner.
Kompiskörningarna har väl ökat i takt med catchdriver införandet. Det är ju ett stort antal kuskar som tävlar mot varann i princip varje dag år ut och år in. Dom blir ju mer eller mindre jobbarkompisar istället för konkurrenter om man generaliserar.
Varför skulle loppen bli svårare att fylla om de flesta loppen ser liknade ut - skulle de sluta anmäla menar du? Hur skulle de då få in pengar om de vill hålla på med trav. Detta skulle såklart göra att de bästa tar in mer pengar, men det tar egentligen inget från de sämre då dessa nästan aldrig kör in några större summor ändå - iom en sådan prisstege så skulle ALLA vara tvugna att tävla...

Lotta kuskarna på hästarna så kommer vi ifrån mycket av kompisskapen mellan kuskar och kuskar och stall och fan och hans moster...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 10:11   #10
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 635
Sharp$: 12712
Standard

Fråga 1. Svar ja.
Fråga 2. Svar ja. Sluta med trav verksamhet eller åtminstone minska ner när sämre hästar aldrig får några prispengar.
Fråga 3. Kuskarnas kompis skap som personer påverkas väl inte om hästarna lottas ?

Jadu Fulsprit vi kan spekulera i all evighet men att spelarna har åsikter om kuskars och hästars prestationer samt taktik hör väl till travspelet. Om vi håller oss till saklig och gemytlig ton är det väl en krydda för sporten och de aktiva.
Men tyvärr är det alltför många som i dagens opersonliga IT samhälle vräker ur sig helt idiotiska synpunkter när inte spelet går som planerat.

Tack för ordet och lycka till med spelet och kuskbetygen.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 10:17   #11
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 690
Sharp$: 37597
Standard

Jag tror inte heller på att ta bort matlappar etc. då sporten behöver en bredd och hästägare som är villiga att satsa. Minskar bredden på materialet så kommer det medföra sämre kvalitet överlag och i Rikstoton behövs hästar som kämpar sig uppåt i de olika klasserna. Däremot så tror jag på att göra större skillnad på förstapriset, andrapriset och tredjepriset, så att det lönar sig att försöka vinna loppen.
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 10:58   #12
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Fråga 1. Svar ja.
Fråga 2. Svar ja. Sluta med trav verksamhet eller åtminstone minska ner när sämre hästar aldrig får några prispengar.
Fråga 3. Kuskarnas kompis skap som personer påverkas väl inte om hästarna lottas ?

Jadu Fulsprit vi kan spekulera i all evighet men att spelarna har åsikter om kuskars och hästars prestationer samt taktik hör väl till travspelet. Om vi håller oss till saklig och gemytlig ton är det väl en krydda för sporten och de aktiva.
Men tyvärr är det alltför många som i dagens opersonliga IT samhälle vräker ur sig helt idiotiska synpunkter när inte spelet går som planerat.

Tack för ordet och lycka till med spelet och kuskbetygen
.
Sämre hästar får nästan aldrig några pengar ändå - det är inte matlapparna de lever på utan träningsavgifter och annat. Har man bara egna hästar så är det absolut ändå inte matlapparna de överlever på även om de såklart underlättar för några. De flesta ekipagen får inget med sig från loppen ändå vad gäller inkörda pengar, som det ser ut idag, så ingen större skillnad. Breddsporten står och faller inte med matlapparna.

Kuskarnas kompisskap är tätt förknippat med vilka stall de kör för och därmed skulle detta ofog nästan försvinna. Lotta kuskarna och de kan inte köra för att denne har ett stall bakom sig som kusken sedan är rädd att stöta sig med om denne skulle köra offensivt mot någon annan kuse från samma stall. Om inte kuskarna har någon "vinning", förutom de pengar de kör in, så skulle det självklart bli mer körning i loppen då man ej behöver vara rädd för att inte få fler styrningar från vissa storstall. Storstallen och alla andra, amatörer såsom semiamatörer får glatt ta den kusken lotten säger att de får. Perfekt - inga dolda lojaliteter längre. Kör du inte alltid för vinst så märks detta i plånboken.

Det fetade har jag ingen aning om vad du vill säga med - var detta ett illa dolt påhopp, eller? Svenskar är så förbannat fega och diplomatiska och sedan slänger man skit i smyg i stället för att säga det rakt ut. Allt skall vara så puttinuttigt och tillrättalagt och den som bryter mönstret skall direkt återbördas inom ramarna - HUGALIGEN, vi kan ju inte ha folk som säger vad de verkligen tycker. Vad är detta för nys?!

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 11:00   #13
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Precis som Fulsprit säger så måste ngt göras. Loppen måste förändras. Det går inte ha det såhär längre att 1-2 ekipage tävlar i loppen. Eller att köra enligt devisen att kommer jag inte bra till så sparar vi till nästa gång. Förr i tiden, vi behöver inte backa mer än 20 år så tävlades det på ett helt annat sätt . Då vann hästar som även hamnade illa till. Även om hästarna ibland fick mer stygga resor så tävlade dom långt upp i åldrarna ändå. Det är inte loppen som skadar hästarna. Det är att hästarna inte är byggda att gå så snabbt som idag.

Ja kanske vore det en möjlighet, att bara de tre första får pengar. Då går det inte sätta sig i 4:e invändigt och åka runt. Många ggr ser vi hästar som faktiskt har chans i loppen, men som inte tävlar. Det är ett hån mot oss spelare att 75 procent av hästarna inte tävlar
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+25)
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 11:01   #14
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Jag tror inte heller på att ta bort matlappar etc. då sporten behöver en bredd och hästägare som är villiga att satsa. Minskar bredden på materialet så kommer det medföra sämre kvalitet överlag och i Rikstoton behövs hästar som kämpar sig uppåt i de olika klasserna. Däremot så tror jag på att göra större skillnad på förstapriset, andrapriset och tredjepriset, så att det lönar sig att försöka vinna loppen.
Ja, viktigaste är större skillnader i prisstegen, men jag tror inte så många lever på matlapparna som ges ut i loppen. Måste vara ytterst få och det finns säkerligen tiotals sätt att ge de som behöver lite extra ekonomisk hjälp detta, även om man tar bort matlapparna.

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 11:07   #15
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 690
Sharp$: 37597
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Ja, viktigaste är större skillnader i prisstegen, men jag tror inte så många lever på matlapparna som ges ut i loppen. Måste vara ytterst få och det finns säkerligen tiotals sätt att ge de som behöver lite extra ekonomisk hjälp detta, även om man tar bort matlapparna.

Nej, de flesta hästägare går ju back men är nog glada för att få in lite finansiering via placeringarna.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5)
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 11:22   #16
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Nej, de flesta hästägare går ju back men är nog glada för att få in lite finansiering via placeringarna.
Problemet är ju att ingen vill spela längre till enloppsspel. Det ger på sikt en totalt sämre prisskala.
Vad är det för idé att äga häst idag. Kostar 16-17000 kr per månad. Du kan starta hösten 1-2 ggr och oftast får du bara en matlapp.
Vi har tappat bredden under lång tid. Vi går mot en formel 1 sport där bara de bästa hästarna tävlar. Ungefär som i Norge där spelet är dött, V65 igår gav 9kr och man tampas med sjunkande omsättning. Snart är vi där med
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 11:25   #17
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Ja, viktigaste är större skillnader i prisstegen, men jag tror inte så många lever på matlapparna som ges ut i loppen. Måste vara ytterst få och det finns säkerligen tiotals sätt att ge de som behöver lite extra ekonomisk hjälp detta, även om man tar bort matlapparna.

Det skulle göra att 80% av hästarna går från lite minus till tokmimus. Och resterande tjänar mer. Massvis av hästar finns för att matlapparna finns, slaktbussarna skulle gå skytteltrafik med travhästar redan inom ett år vid en sån reform. Så roligt tycker inte hästägarna det är att de sväljer att gå back 5-10k i månaden på en häst till stadiga 15k. Och till 3 priser skulle det sen bli 6 anmälda i varje lopp. Med ännu färre kuskar än idag som behöver snacka ihop sig och kan komma överens ännu bättre. Pärlband i 1500m blir det nya normala. Blir nog inga jättelattjo lopp det heller.

Max 1 häst/stall och lopp tror jag mer på. Undantag för finaler osv såklart annars blir det för skevt. Storstallen kommer att behöva kasta ut lite hästar men det klarar de. Och de får skylla sig själva för det är deras egna stallkörningar som lagt grunden för det. Några undantag blir det väl så det blir lite kollektiv bestraffning men det går inte hjälpa.

Seedning i spårlottningen efter kuskens segerprocent kanske också vore något att testa också. Eller andra liknande saker. Man ser på en del proppar senaste året att de börjar bli mer innovativa än det inrotade de suttit fast i förut. Frihet till proppskrivarna och kreativa och vettiga människor på det jobbet så kan det bli hur bra (och kul!) som helst.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 11:39   #18
 
TOBYTYKEs avatar
 
Reg.datum: apr 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 850
Sharp$: 8038
Standard

Ja många av oss är överens om att någonting behöver göras i alla fall. Omsättningen är väl fortfarande relativt hög inom travet så jag är inte så förhoppningsfull om en förändring i närtid.
TOBYTYKE är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 13:00   #19
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Ett problem tycker jag är att det skiljer för lite prispengar mellan att vinna på ett stort streckspel och att vinna ett ramlopp efter lunch-V4. Bra hästar behöver inte tävla på hög nivå, utan de kan ställa upp i enkla bonnlopp och tjäna samma pengar där.

Om det nu skall vara 25 i förstapris på lunchtravet så borde V64 har 50, V86 ha 100 och V75 ha 250 i förstapris för att visa på skillnaderna. Att vara heroisk fyra från dödens på V75 skall betala bättre än att vinna från spets på lunchtravet.

Finansiering av det kan ske genom att man återgår till de vanliga prisskalorna istället för de bredare som infördes, och att man kör färre lopp så att det också blir lite konkurrens om att komma med.

Vill man få kuskarna att tävla så gör om provisionssystemet. De får dubbla provisionen, men bara provis om de vinner.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
znipstern (+1)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 13:18   #20
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Ett problem tycker jag är att det skiljer för lite prispengar mellan att vinna på ett stort streckspel och att vinna ett ramlopp efter lunch-V4. Bra hästar behöver inte tävla på hög nivå, utan de kan ställa upp i enkla bonnlopp och tjäna samma pengar där.

Om det nu skall vara 25 i förstapris på lunchtravet så borde V64 har 50, V86 ha 100 och V75 ha 250 i förstapris för att visa på skillnaderna. Att vara heroisk fyra från dödens på V75 skall betala bättre än att vinna från spets på lunchtravet.

Finansiering av det kan ske genom att man återgår till de vanliga prisskalorna istället för de bredare som infördes, och att man kör färre lopp så att det också blir lite konkurrens om att komma med.

Vill man få kuskarna att tävla så gör om provisionssystemet. De får dubbla provisionen, men bara provis om de vinner.
Ja det vore kanske en bra idé. Uppsittningsavgift. Provision bara om du är 1 eller 2a i mål, och då dubbel provision. Pengarna tas från alla icketävlande som slutar sämre än 2a. De får bar uppsittningsavgift.
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 17:30   #21
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Ingen tokig idé alls! Men bara provis om vinst blir kanske lite väl. Drivningarna skulle regna. Topp 3 kunde kanske bli lagom.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 19:00   #22
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Ingen tokig idé alls! Men bara provis om vinst blir kanske lite väl. Drivningarna skulle regna. Topp 3 kunde kanske bli lagom.
Drivningar ger ju böter och avstängningar, jag kan rent av tänka mig att diska för väldigt ivriga drivningar. Jag vill däremot ha halva prispotten till vinnaren, och då blir 10% provis istället för 5% bra. Om 50+25+12,5=87,5% av prispotten skall vara provisionsberättigad blir det ingen större skillnad mot idag.

Om det här i sin tur gör att stjärnkuskar inte vill smutsa ned dräkten för att köra ett ök så kan ju fler lärlingar få chansen att köra och visa vad de kan.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 19:38   #23
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 517
Sharp$: 8015
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Ja det vore kanske en bra idé. Uppsittningsavgift. Provision bara om du är 1 eller 2a i mål, och då dubbel provision. Pengarna tas från alla icketävlande som slutar sämre än 2a. De får bar uppsittningsavgift.
Ersättning till kusk är en uppgörelse mellan kusk och ägare/tränare. Inget som ST styr.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+25), Efterhandaren (+5)
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 19:49   #24
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Ersättning till kusk är en uppgörelse mellan kusk och ägare/tränare. Inget som ST styr.
Ja men drar man isär prissättning som bör bli fallet så kommer det hända lite grejer. Om ena gubben kostar 400 och nästa som är ett litet steg över 1500 så börjar det nog kluras lite mer över vad man ska trycka i för namn. En hård kostnad (som blir en ren kostnad vid 0 inkört) till skillnad från skillnader i provis-% som är del av vinst.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 20:00   #25
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Ersättning till kusk är en uppgörelse mellan kusk och ägare/tränare. Inget som ST styr.
Ja men vad förhindrar att detta då ändras? Att kuskersättningar betalas ut via ST baserat på provision om platsplacerad. Det kan ju knappast utföra ett hinder
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 20:06   #26
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 517
Sharp$: 8015
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Ja men vad förhindrar att detta då ändras? Att kuskersättningar betalas ut via ST baserat på provision om platsplacerad. Det kan ju knappast utföra ett hinder
Kuskarna och tränarna är egna företagare. Vilka överenskommelser de gör kan inte ST styra. Det ser olika ut idag och kommer så även göra i framtiden.
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 20:30   #27
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Kuskarna och tränarna är egna företagare. Vilka överenskommelser de gör kan inte ST styra. Det ser olika ut idag och kommer så även göra i framtiden.
Spelar väl ingen roll om de är egna företagare. Betalar inte ST ut prismedlen till hästägare som ofta har egna företag. Ska ST då säga, vi kan inte betala ut för du har ett eget företag. Detta är givetvis inget problem. Varför skulle ST inte kunna betala ut körprovisioner, busenkelt år 2021
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 20:37   #28
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 517
Sharp$: 8015
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Spelar väl ingen roll om de är egna företagare. Betalar inte ST ut prismedlen till hästägare som ofta har egna företag. Ska ST då säga, vi kan inte betala ut för du har ett eget företag. Detta är givetvis inget problem. Varför skulle ST inte kunna betala ut körprovisioner, busenkelt år 2021
Det fungerar inte på det sätt du tror med ersättning till kuskar, så det känns lite meningslöst fortsätta diskussionen. Ha en trevlig kväll iaf!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+25), Efterhandaren (+5)
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 20:41   #29
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Absolut. Problemet är ju just det, att 60-70 procent av omgångarna saknar potential spelmässigt. Detta kommer skada sporten. Vi får inte glömma att vi för tillfället rider på en coronavåg. Men nu är fotbollen igång och lockar tillbaka spelare

Nej. Bara om man alltid spelar x1 och hoppas på att vinna 5-siffigt.

Använd ett spelverktyg som passar dig och spela flera upplagor av de rader som ger den lägsta utdelningen.

Om man satsar någon 100-lapp så är det inte rimligt att tro att man ska kunna vinna mer än några 1000-lappar som allra mest ( ens när man spelar ggr flera ).

För andelsspelande är V4 helt kasst. Agree. Men bara för att det blir nominellt låga utdelningar så är inte spelet kallt alls. Tvärtom!
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Altoc (+50)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 20:49   #30
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nej. Bara om man alltid spelar x1 och hoppas på att vinna 5-siffigt.

Använd ett spelverktyg som passar dig och spela flera upplagor av de rader som ger den lägsta utdelningen.

Om man satsar någon 100-lapp så är det inte rimligt att tro att man ska kunna vinna mer än några 1000-lappar som allra mest ( ens när man spelar ggr flera ).

För andelsspelande är V4 helt kasst. Agree. Men bara för att det blir nominellt låga utdelningar så är inte spelet kallt alls. Tvärtom!
Nej flerkupongar existerar. Men det är väldigt få som väljer denna spelform. Dessutom så skadas också enloppsspel för vinnare och plats är ganska kallt. Förr var de ju många som letade oddsare. Det är en mycket dålig affär att göra det. Varje år startas föras tusen hästar som ger över 100 ggr pengarna. Men det är oftast inte mer än 4-5 av dessa som vinner. Tillbaka endast 25 procent till spelarna. De som gynnas är några få som spelar hårda belopp på storfavoriter, men dessa är få
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 21:00   #31
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Ersättning till kusk är en uppgörelse mellan kusk och ägare/tränare. Inget som ST styr.
ST skulle ju kunna ta en tjugondel av prismedlen och göra kuskprovisioner av dem till segrande kuskar. Tror du då verkligen att ägarna skulle vilja betala en gång till?
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 21:03   #32
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Om de som står över 100 ggr vinner så sällan så är de ju överspelade...å de grövsta. De spelare som spelar ner dem från 400 ggr till 100 ggr pengarna får skylla sig själva.

Så du menar att det är auto+EV på att spela favoriter? Storleken på insatsen på vinnarspelet har ju inget alls att göra med återbetalningen. ( Om man inte spelar hårda belopp som då automatiskt sänker återbetalningen. )

Att det inte tävlas i loppen har mycket lite att göra med återbetalningsresonemang. Förmodligen inget alls.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+10)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 21:12   #33
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 517
Sharp$: 8015
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
ST skulle ju kunna ta en tjugondel av prismedlen och göra kuskprovisioner av dem till segrande kuskar. Tror du då verkligen att ägarna skulle vilja betala en gång till?
Ja, det skulle precis som idag regleras mellan kusk och tränare/ägare. De överenskommelserna ser olika ut redan nu.
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 21:13   #34
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Om de som står över 100 ggr vinner så sällan så är de ju överspelade...å de grövsta. De spelare som spelar ner dem från 400 ggr till 100 ggr pengarna får skylla sig själva.

Så du menar att det är auto+EV på att spela favoriter? Storleken på insatsen på vinnarspelet har ju inget alls att göra med återbetalningen. ( Om man inte spelar hårda belopp som då automatiskt sänker återbetalningen. )

Att det inte tävlas i loppen har mycket lite att göra med återbetalningsresonemang. Förmodligen inget alls.
Ser inte ditt inlägg förankrat alls. Det jag visar på är att det blir allt mer favoriter och Speedwaytrav. Ett välkänt fenomen som inte förnekas av ngn. Problemet är att spelet minskar handlar kraftig på enloppsspel och att övriga spelformer haft svårt att följa index ( bortsett från förra året)
Men ska det fortsätta med ständiga jackpot omgångar så ledsnar folk till slut. Stryktipset växer just nu väldigt starkt och en del spelare föredrar detta framför trav då det är jämnare och högre utdelning i snitt. Sällan full pott betalar under 50 k på helgerna. Men om du gillar utvecklingen så grattis
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 21:55   #35
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Ser inte ditt inlägg förankrat alls. Det jag visar på är att det blir allt mer favoriter och Speedwaytrav. Ett välkänt fenomen som inte förnekas av ngn. Problemet är att spelet minskar handlar kraftig på enloppsspel och att övriga spelformer haft svårt att följa index ( bortsett från förra året)
Men ska det fortsätta med ständiga jackpot omgångar så ledsnar folk till slut. Stryktipset växer just nu väldigt starkt och en del spelare föredrar detta framför trav då det är jämnare och högre utdelning i snitt. Sällan full pott betalar under 50 k på helgerna. Men om du gillar utvecklingen så grattis
Det har nog aldrig någonsin varit lönsamt att spela alla 100-oddsare. De där extrema oddsen skjuts nästan alltid ner till ospelbara som vinnare. Någon ser 999 på tavlan och lägger en hundring så studsar oddset något enormt.

Blev väldigt svartvitt här med 100-oddsare i snacket om favoritparader och låga utdelningar, de båda sakerna har inte jättemycket med varandra att göra. Förutom då möjligen att båda har med spel bakom kulisserna att göra. I ena fallet mörkad maxning eller liknande. I andra fallet att kuskar har oskrivna regler och muntliga överenskommelser att släppa till varandra.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-09, 22:31   #36
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Det har nog aldrig någonsin varit lönsamt att spela alla 100-oddsare. De där extrema oddsen skjuts nästan alltid ner till ospelbara som vinnare. Någon ser 999 på tavlan och lägger en hundring så studsar oddset något enormt.

Blev väldigt svartvitt här med 100-oddsare i snacket om favoritparader och låga utdelningar, de båda sakerna har inte jättemycket med varandra att göra. Förutom då möjligen att båda har med spel bakom kulisserna att göra. I ena fallet mörkad maxning eller liknande. I andra fallet att kuskar har oskrivna regler och muntliga överenskommelser att släppa till varandra.
Det är riktigt. Det är mer en metafor för hur sällan det skräller numer på streckspel, till viss del en dålig sådan. I kväll på Boden stannade v64 på blygsamma dryga tusenlappen trots JP. Ingen utdelning på 4 rätt. Trots att vi hade två 6or så gick vi back. Var 4 dagen i raden som inget av streckspelen gav någon vidare utdelning. Jag tror inte detta är bra, för frekvensen av döda omgångar tycks bara öka.
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-10, 00:07   #37
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 59
Sharp$: 597
Standard

Om man nu vill att det ska köras mer i loppen borde man väl kunna sätta en tid som krävs för 100% utbetalning av prispengarna. Är det lite långsammare blir det 90% av tiden och mycket långsammare blir det 80% av prispengarna. Går loppen väldigt fort borde där även finnas en "bonus" för det att man betalar ut 110% av prispengarna. Förstår att det kan bli problematiskt med hur banorna är, vädret etc olika klasser på loppen kommer ju även gå olika fort, men där borde finnas någon slags "medeltid" för vinnande ekipage som man kan utgå från.
Storkillen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-10, 10:01   #38
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Nej, ni skriver strunt, hela högen - det enda som hjälper har jag redan förklarat och det är incitament för att TÄVLA i loppen, inget annat, och det gör man genom höjda förstapris och sedan kraftiga sänkningar, samt enkom TRE "stora" prisplaceringar, samt ev. någon matlapp. Bort med 8 prisplaceringar, vilket enkom väcker ett löjets skimmer över de loppen. Ett slags socialistiskt bidragssystem. Vad fasiken, är du inte bättre än att du suktar efter ett åttonde-pris och kanske överlever tack vare dessa, byt för faan sport! Tror iofs inte ett skit på att matlapparna gör någon skillnad för breddsporten alls - bara nys! Finns andra åtgärder för att gynna de mindre bemedlade inom breddsporten.
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+12)
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-10, 10:24   #39
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Ser inte ditt inlägg förankrat alls. Det jag visar på är att det blir allt mer favoriter och Speedwaytrav. Ett välkänt fenomen som inte förnekas av ngn. Problemet är att spelet minskar handlar kraftig på enloppsspel och att övriga spelformer haft svårt att följa index ( bortsett från förra året)
Men ska det fortsätta med ständiga jackpot omgångar så ledsnar folk till slut. Stryktipset växer just nu väldigt starkt och en del spelare föredrar detta framför trav då det är jämnare och högre utdelning i snitt. Sällan full pott betalar under 50 k på helgerna. Men om du gillar utvecklingen så grattis
Den senaste tiden har det väl ändå varit extremt få JPs? Åtminstone på V75?


Föranktrat och förankrat.....det räcker med att kunna räkna.

Om de som spelar hårt på favoriter kan göra det lönsant så innebär det att det går att spela lönsamt på favoriter utan att spela hårt också. Att de som inte spelar hårt fattar att de måste skynda långsamt eller inte spela alls....ja det är ju småspelarnas eget fel.

Common sense!

Tråden handlar om en helt annan fråga, helt klart. Trav tenderar att bli tråkigt att titta på ibland. Jag har aldrig påstått något annat.


Jag vänder mig bara emot dina argument. Som t ex att vinnarspel på favoriter skulle bli lönsamt helt plötsligt för att man höjer insatsen. ( När det snarare är tvärtom eftersom ju hårdare man spelar, desto mer spelar man ner sitt eget odds! )

Eller utdelningsnivån på V4 där det handlar om att man måste lära sig hur man bör spela. ( Surprise, även där! )

Bara för att det skulle tävlas mer i loppen skulle inte den i allmänhet förlorande småspelaren klara sig bättre ändå. Men jag skulle såklart inte klaga om det tävlades mer i loppen, för underhållningsvärdet
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-10, 10:27   #40
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg

Blev väldigt svartvitt här med 100-oddsare i snacket om favoritparader och låga utdelningar, de båda sakerna har inte jättemycket med varandra att göra.


Exakt det här!!

Mitt inhopp i den här tråden handlar enbart på att addressera en del helt felaktiga argument som dessutom inte ens skulle ha mycket med ämnet att göra om de var korrekta.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-10, 10:36   #41
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Exakt det här!!

Mitt inhopp i den här tråden handlar enbart på att addressera en del helt felaktiga argument som dessutom inte ens skulle ha mycket med ämnet att göra om de var korrekta.

För att förtydliga för dig. Ämnet handlar om att spel på trav tenderar i allt sämre utdelningar vad gäller streckspelen. Fastna inte i detaljer, för det handlar inte om det. Jag vill bara adressera trådstartarens syfte för dig en gång till
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-10, 11:46   #42
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Nej, ni skriver strunt, hela högen - det enda som hjälper har jag redan förklarat och det är incitament för att TÄVLA i loppen, inget annat, och det gör man genom höjda förstapris och sedan kraftiga sänkningar, samt enkom TRE "stora" prisplaceringar, samt ev. någon matlapp. Bort med 8 prisplaceringar, vilket enkom väcker ett löjets skimmer över de loppen. Ett slags socialistiskt bidragssystem. Vad fasiken, är du inte bättre än att du suktar efter ett åttonde-pris och kanske överlever tack vare dessa, byt för faan sport! Tror iofs inte ett skit på att matlapparna gör någon skillnad för breddsporten alls - bara nys! Finns andra åtgärder för att gynna de mindre bemedlade inom breddsporten.
Det beror ju på hur många tävlande du vill ha. Nöjer du dig med sex deltagare är så klart tre priser tillräckligt. Jag är inte så mycket för 8 priser, tycker det är mer rimligt att runt halva fältet får prispengar, och gärna enligt prcentuell fördelning 50-25-12,5-6-4-2,5

Femhundringar som startpengar, breda prisskalor där det inte spelar någon större roll om man blir femma eller trea samt många prisplaceringar känns väldigt fel.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-10, 11:52   #43
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Ja, det skulle precis som idag regleras mellan kusk och tränare/ägare. De överenskommelserna ser olika ut redan nu.
Mer än 90% går enligt principen att hyrkuskar kör för 5% åt proffstränare och 10% åt amatörer, för amatörer utgår alltid som minst uppsittningsavgift. Några kuskar försöker med lite varianter, och det är inte så framgångsrikt.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-10, 12:06   #44
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Det beror ju på hur många tävlande du vill ha. Nöjer du dig med sex deltagare är så klart tre priser tillräckligt. Jag är inte så mycket för 8 priser, tycker det är mer rimligt att runt halva fältet får prispengar, och gärna enligt prcentuell fördelning 50-25-12,5-6-4-2,5

Femhundringar som startpengar, breda prisskalor där det inte spelar någon större roll om man blir femma eller trea samt många prisplaceringar känns väldigt fel.
Vi är i alla fall överens om att prisskalorna måste göras om. Förstår inte varför amatörism och dåliga ekipage skall premieras? Breddsporten byggs inte av matlappar utan av ett brinnande intresse. Skulle vara ytterst intressant att höra från någon som, i princip, INTE skulle överleva om matlapparna togs bort - tror inte de finns!

För att komma ifrån "kompiskörandet" så är det förslag jag lagt helt lysande - att lotta fram vilka kusar kuskarna skall köra är helt genialiskt. Då bildas inga långtgående kompisskap som idag och storstallen har inte monopol på de bästa kuskarna, detta skulle långt väga upp för de tappade matlapparna för en amatör, dvs. om denne oftare fick ÖK och/eller Adielsson i jollen så skulle de självklart oftare få in penningar än om Fredde B. och/eller Per Uvgård satt bakom kusarna...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-10, 12:18   #45
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Vi är i alla fall överens om att prisskalorna måste göras om. Förstår inte varför amatörism och dåliga ekipage skall premieras? Breddsporten byggs inte av matlappar utan av ett brinnande intresse. Skulle vara ytterst intressant att höra från någon som, i princip, INTE skulle överleva om matlapparna togs bort - tror inte de finns!

För att komma ifrån "kompiskörandet" så är det förslag jag lagt helt lysande - att lotta fram vilka kusar kuskarna skall köra är helt genialiskt. Då bildas inga långtgående kompisskap som idag och storstallen har inte monopol på de bästa kuskarna, detta skulle långt väga upp för de tappade matlapparna för en amatör, dvs. om denne oftare fick ÖK och/eller Adielsson i jollen så skulle de självklart oftare få in penningar än om Fredde B. och/eller Per Uvgård satt bakom kusarna...

Ja vi ska inte eftersträva jagandet av matlappar. Loppen måste bli jämnare. Inte som nu där stora delar av startfältet är helt chanslösa eller inte ens kör för att vara med i främre träffen.

Om vi lottar kuskar så hamnar vi lite i en socialistisk fälla där det är svårt att föra karriär. Men o andra sidan har kuskarna själva bäddar för det genom kompisstyrningar.

Vi får iaf inte gå mot den utveckling att det bara är Reden och Nurmos hästar som kan vinna uppe på Solvalla
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-10, 12:21   #46
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
För att förtydliga för dig. Ämnet handlar om att spel på trav tenderar i allt sämre utdelningar vad gäller streckspelen. Fastna inte i detaljer, för det handlar inte om det. Jag vill bara adressera trådstartarens syfte för dig en gång till
Ännu värre. Vad är en "dålig" utdelning?

1000 kr kan vara en kanonbra utdelning. 20000 kr kan vara en helt bedrövlig utdelning.

Klart det handlar om detaljer. Det finns inget som har med spel och framförallt vinnande spel inte har med exakt de här detaljerna att göra.

Om frågan hade varit: "Varför har andelen vinnande favoriter ökat?" så hade det varit en helt annan femma. Då hade det varit på sin plats med en debatt om vad som skulle kunna göras för att locka motståndarna att inte bara ge upp eller t o m underlätta för favoriterna.

Tro mig, utdelningar på streckspel och om de är bra eller dåliga är något jag lägger enormt mycket tid på. Och jag anser att dina resonemang inte håller.

Medianen för utdelning på V4 ligger stadigt ganska precis på 2000 i överkant. Dvs 50% av V4-omgångarna över en rimlig sample size ger över 2000 kr för 4r.

Lägger man sedan till att det med fördel går att spela fler än en kopia per rad så inses att snacket om 100-lappar är helt felaktigt.
Jag återkommer om det kommer ett drastiskt ras.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+20)

Senast redigerad av Strappa71 den 2021-04-10 klockan 12:39.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-10, 13:55   #47
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Ja vi ska inte eftersträva jagandet av matlappar. Loppen måste bli jämnare. Inte som nu där stora delar av startfältet är helt chanslösa eller inte ens kör för att vara med i främre träffen.

Om vi lottar kuskar så hamnar vi lite i en socialistisk fälla där det är svårt att föra karriär. Men o andra sidan har kuskarna själva bäddar för det genom kompisstyrningar.

Vi får iaf inte gå mot den utveckling att det bara är Reden och Nurmos hästar som kan vinna uppe på Solvalla
Så är det - har tänkt lite till och min idé om lottning av kuskarna är riktigt bra men inte utan problem...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-10, 15:18   #48
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Ännu värre. Vad är en "dålig" utdelning?

1000 kr kan vara en kanonbra utdelning. 20000 kr kan vara en helt bedrövlig utdelning.

Klart det handlar om detaljer. Det finns inget som har med spel och framförallt vinnande spel inte har med exakt de här detaljerna att göra.

Om frågan hade varit: "Varför har andelen vinnande favoriter ökat?" så hade det varit en helt annan femma. Då hade det varit på sin plats med en debatt om vad som skulle kunna göras för att locka motståndarna att inte bara ge upp eller t o m underlätta för favoriterna.

Tro mig, utdelningar på streckspel och om de är bra eller dåliga är något jag lägger enormt mycket tid på. Och jag anser att dina resonemang inte håller.

Medianen för utdelning på V4 ligger stadigt ganska precis på 2000 i överkant. Dvs 50% av V4-omgångarna över en rimlig sample size ger över 2000 kr för 4r.

Lägger man sedan till att det med fördel går att spela fler än en kopia per rad så inses att snacket om 100-lappar är helt felaktigt.
Jag återkommer om det kommer ett drastiskt ras.
Men att spela kopia innebär fortfarande att spelet var betalar x ggr. Om nivån på debatten ska handla om att det inte vinner fler favoriter idag än för 20 år sedan så behöver vi inte ens diskutera vidare. Det är otvetydigt att så är fallet och du verkar vara den enda i tråden som inte erkänner det. Appropå mångbongar, ja det är ett verktyg men det är ganska få spelare som vill spela på detta vis
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-10, 22:30   #49
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Men att spela kopia innebär fortfarande att spelet var betalar x ggr. Om nivån på debatten ska handla om att det inte vinner fler favoriter idag än för 20 år sedan så behöver vi inte ens diskutera vidare. Det är otvetydigt att så är fallet och du verkar vara den enda i tråden som inte erkänner det. Appropå mångbongar, ja det är ett verktyg men det är ganska få spelare som vill spela på detta vis
Fast om många inte vill spela, eller förmodligen inte förstår sig på det, på ett sätt som gör att det går att vinna så är det väl dessa spelaras problem och inte spelets fel?

När det gäller V4 så hade det premiär för ca 15 år sedan och median-utdelningen har legat stabilt på ca 2000 kr. Längre tillbaka än så känns det inte meningsfullt att diskutera V4.

Periodvis har det varit extremt dåliga utdelningar på svåra rader på främst V75 och V64 Men det är något helt annat än trådens premisser. Då talar vi om 50k för utfall som borde ge 300k osv. Men det har ju helt andra orsaker än favoritparader.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2021-04-11 klockan 07:59.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 02:06   #50
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Vi är i alla fall överens om att prisskalorna måste göras om. Förstår inte varför amatörism och dåliga ekipage skall premieras? Breddsporten byggs inte av matlappar utan av ett brinnande intresse. Skulle vara ytterst intressant att höra från någon som, i princip, INTE skulle överleva om matlapparna togs bort - tror inte de finns!

För att komma ifrån "kompiskörandet" så är det förslag jag lagt helt lysande - att lotta fram vilka kusar kuskarna skall köra är helt genialiskt. Då bildas inga långtgående kompisskap som idag och storstallen har inte monopol på de bästa kuskarna, detta skulle långt väga upp för de tappade matlapparna för en amatör, dvs. om denne oftare fick ÖK och/eller Adielsson i jollen så skulle de självklart oftare få in penningar än om Fredde B. och/eller Per Uvgård satt bakom kusarna...
Breddsporten är väldigt beroende av matlappar. Linn Andersson är nybliven amatör och berättade om sin premiärmånad som licensierad att tre starter på vardagstrav med placeringarna 4-7-3 gav 17000kr i prispengar, och det räckte i alla fall till stallets driftskostnader den månaden.

Lotta kuskar vet jag inte heller om det ger önskat resultat. Det blir som om Klopp och Mourinho ställer sig och delar lag innan de möts, som man gjorde på gympan i skolan.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 08:24   #51
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 635
Sharp$: 12712
Standard

”Breddsporten byggs inte av matlappar utan av ett brinnande intresse ”

När månadsräkningarna gällande foder, veterinär, utrustning och transporter skall betalas går det inte att kvittera med ”ett brinnande intresse” utan det är pengar som gäller.
Självklart har matlapparna stor betydelse för småtränare och hästägare med små inkomster.
Jag har svårt att se något samband med mer spelvänliga lopp samt högre utdelningar med endast 3 pris kategorier. Det kommer alltid att finnas kuskar som blir ifrågasatta av spelarna p.g.av sin bedömning och beslut i loppen. Det ingår ju i sporten.
Vi ska vara rädda om den svenska modellen som ger småtränare och mindre bemedlade hästägare en möjlighet att träna travhästar. Typ matlappar.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 09:01   #52
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 071
Sharp$: 3306
Standard

Det tävlas för lite i Sverige?


Jämför hur det körs i Frankrike, även i Finland mot hur loppen körs i Sverige.

Att ta upp och vinka fram storfavoriten, är i min uppfattning ett svensk
fenomen, att tävla i varje lopp är ”the name of the game” i Frankrike
och Finland. Det är min subjektiva uppfattning efter många års travtippande.

Förutsägbarheten i svenskt trav gör att jag begränsar mitt spelande
till V75 och V86, resten är bara ögongodis, för mig helt ointressant
ur spelsynpunkt. Något för mångbongarna och favoritspelarna, när
banorna är självspringande. Jag lirar för att vinna pengar, stora pengar,
under 100’ känns ointressant.

Att justera fördelningen vinstpengarna bort från tröstpriser, i hopp om
att det genererar mer tävlande, tror jag på lång sikt är kontraproduktivt.
En massdöd av småstall och småtränare, som många gånger lever från
hand till munn och fortsätter mot alla ekonomiska odds på rent och
skär kärlek till travsporten och sina hästar.

Hade vi sett en Svensson igår eller en Bosse på V75, om vinstdelningen
varit annorlunda, tror inte det.

Att gödsla för amatörer, små stall eller som vissa skribenter kallar ”skräp”
är i min åsikt travets fundament och hela framtid, ett drivhus för framtida
förmågor och ev stortränare. De flesta finska hästkarlar och stortränare
började med ett kallblod, som ibland spändes framför plogen för att få kassan
att gå ihop. Hade inte tröstpengarna funnits, hade det aldrig funkat, är vilket
fall min åsikt.

Sotdöden för travet är ett oligopol av stora travtränare som delar på hela
segertårtan i varje omgång.

Bredden är allt och den enda vägen framåt för svensk travsport och de som
tycker det är skräp kan väl bara ge tusan i att tippa.

Vad vi skall göra åt det svenska oskicket ”att ta upp och vinka fram lampan
när spetsrusningen lagt sig”, vet jag inte, men de som lägger spel bör väl
räkna in den parametern i sina lagda spel.
Själv passar jag dessa omgångar, men visst går det att hitta spelsystem
som ger plus ROI även vid dessa omgångar, för den som är intresserad.

Kolla gärna franskt och finskt trav, jäklar vad det tävlas.
Jajjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 09:57   #53
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jajjan Visa inlägg
Jämför hur det körs i Frankrike, även i Finland mot hur loppen körs i Sverige.

Att ta upp och vinka fram storfavoriten, är i min uppfattning ett svensk
fenomen, att tävla i varje lopp är ”the name of the game” i Frankrike
och Finland. Det är min subjektiva uppfattning efter många års travtippande.

Förutsägbarheten i svenskt trav gör att jag begränsar mitt spelande
till V75 och V86, resten är bara ögongodis, för mig helt ointressant
ur spelsynpunkt. Något för mångbongarna och favoritspelarna, när
banorna är självspringande. Jag lirar för att vinna pengar, stora pengar,
under 100’ känns ointressant.

Att justera fördelningen vinstpengarna bort från tröstpriser, i hopp om
att det genererar mer tävlande, tror jag på lång sikt är kontraproduktivt.
En massdöd av småstall och småtränare, som många gånger lever från
hand till munn och fortsätter mot alla ekonomiska odds på rent och
skär kärlek till travsporten och sina hästar.

Hade vi sett en Svensson igår eller en Bosse på V75, om vinstdelningen
varit annorlunda, tror inte det.

Att gödsla för amatörer, små stall eller som vissa skribenter kallar ”skräp”
är i min åsikt travets fundament och hela framtid, ett drivhus för framtida
förmågor och ev stortränare. De flesta finska hästkarlar och stortränare
började med ett kallblod, som ibland spändes framför plogen för att få kassan
att gå ihop. Hade inte tröstpengarna funnits, hade det aldrig funkat, är vilket
fall min åsikt.

Sotdöden för travet är ett oligopol av stora travtränare som delar på hela
segertårtan i varje omgång.

Bredden är allt och den enda vägen framåt för svensk travsport och de som
tycker det är skräp kan väl bara ge tusan i att tippa.

Vad vi skall göra åt det svenska oskicket ”att ta upp och vinka fram lampan
när spetsrusningen lagt sig”, vet jag inte, men de som lägger spel bör väl
räkna in den parametern i sina lagda spel.
Själv passar jag dessa omgångar, men visst går det att hitta spelsystem
som ger plus ROI även vid dessa omgångar, för den som är intresserad.

Kolla gärna franskt och finskt trav, jäklar vad det tävlas.

Det är just det vi ville ha. Finsk och fransk touch på loppet. Men det är riktigt, förr kunde bredden utmana toppen. Det går inte idag. Stortränare har idag hästar som är toppavlade. Det har de förvisso haft ett tag, men aveln har tagit ytterligare steg. Då blir det så att bredden är chanslös i loppen.
Men som du säger så är vardagstravet inget spela på. Det säger ju en del. Till slut kommer det bli så att loppen inte är spelvärda på Onsdagar och Lördagar också. Nu på sommaren kommer de flesta omgångar begränsas till utdelningar under 50k, vill vi ha det så?
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 10:26   #54
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 26
Sharp$: 622
Standard

Som många andra har skrivit så krävs det ändringar i prisskalan om man vill att det ska tävlas mer. Jag tror att om en seger ger 5 ggr mer än att komma 2:a så skulle det hända saker. Tycker att detta skulle gälla i alla lopp som ingår i de större streckspelen.

Tycker inte heller att det ska räcka att komma 2:a i ett V75-försök för att kvala in till final. En ändring i poängsystemet för detta skulle kunna bidra till mer tävling.

Titta på V75-5 igår. Tror ni att Joakim Lövgren bakom 2 STARO Leonardo hade agerat annorlunda om det varit 200k i förstapris och 40k i 2:a och att det krävs en seger för att komma med till finalen?

Nu släppte Lövgren spets, kom 2:a med en obrukad häst, fick 62500kr och en plats i V75-finalerna på Solvalla under Elitloppshelgen.
The_Helgon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 11:00   #55
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av The_Helgon Visa inlägg
Som många andra har skrivit så krävs det ändringar i prisskalan om man vill att det ska tävlas mer. Jag tror att om en seger ger 5 ggr mer än att komma 2:a så skulle det hända saker. Tycker att detta skulle gälla i alla lopp som ingår i de större streckspelen.

Tycker inte heller att det ska räcka att komma 2:a i ett V75-försök för att kvala in till final. En ändring i poängsystemet för detta skulle kunna bidra till mer tävling.

Titta på V75-5 igår. Tror ni att Joakim Lövgren bakom 2 STARO Leonardo hade agerat annorlunda om det varit 200k i förstapris och 40k i 2:a och att det krävs en seger för att komma med till finalen?

Nu släppte Lövgren spets, kom 2:a med en obrukad häst, fick 62500kr och en plats i V75-finalerna på Solvalla under Elitloppshelgen.
Det är det här jag menar. Lövgrens chans att vinna loppet var ju att ha favoriten i dödens. Mycket lättare att slå en konkurrent som går i dödens än att ligga bakom denna när den går i ledningen. När han väljer ryggen ger han i princip bort loppet. Han vet att han kommer få bra med pengar iaf. Men spelaren får aldrig ens chansen. Ja ngn justering behövs, för att slippa framvinkande av storfavoritern. Se Magnus A Djuse, han vinner många lopp på att vara djärv och våga utmana. Det visar att det går slå favoriten bara man vågar utmana.
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 11:09   #56
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 163
Sharp$: 1381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Det är just det vi ville ha. Finsk och fransk touch på loppet. Men det är riktigt, förr kunde bredden utmana toppen. Det går inte idag. Stortränare har idag hästar som är toppavlade. Det har de förvisso haft ett tag, men aveln har tagit ytterligare steg. Då blir det så att bredden är chanslös i loppen.
Men som du säger så är vardagstravet inget spela på. Det säger ju en del. Till slut kommer det bli så att loppen inte är spelvärda på Onsdagar och Lördagar också. Nu på sommaren kommer de flesta omgångar begränsas till utdelningar under 50k, vill vi ha det så?
Intressant att veta hur mycket vardagstrav ni kollar på från dessa länder eftersom ni har sån koll på att det skiljer sig så mycket.
rrylander är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 11:33   #57
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 26
Sharp$: 622
Standard

Kuskarna är ju anlitade för att göra ett jobb åt tränare och ägare.

Med rådande förutsättningar så tycker jag att Lövgren gjorde ett bra jobb med STARO LEONARDO.

Hade förutsättningarna varit på det andra sättet som jag beskrev så hade styrningen i går varit felaktig och Lövgren hade utfört ett dåligt jobb.

Med ändrade förutsättningar så kommer kuskarna att köra mer för seger om de vill ha fler uppdrag. Detta kommer då att gynna spelarna och spelet.
The_Helgon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 12:23   #58
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av The_Helgon Visa inlägg
Kuskarna är ju anlitade för att göra ett jobb åt tränare och ägare.

Med rådande förutsättningar så tycker jag att Lövgren gjorde ett bra jobb med STARO LEONARDO.

Hade förutsättningarna varit på det andra sättet som jag beskrev så hade styrningen i går varit felaktig och Lövgren hade utfört ett dåligt jobb.

Med ändrade förutsättningar så kommer kuskarna att köra mer för seger om de vill ha fler uppdrag. Detta kommer då att gynna spelarna och spelet.
Sen kan man givetvis vända på det. Att hästägarna har ett uppdrag att förse tävlingshästar för travlopp där totospel är det primära. Grunden i finansen är spel. Utan att spel så hade inte ens kaffepaket delas ut. Då kan man tycka att de flesta borde köra för vinst och inte bara några enstaka i ett travlopp

Men om ingången är att bara tänka på hästägarna så är det kanske rätt att svara, vilket kanske är det stora problemet

Senast redigerad av Indianen20 den 2021-04-11 klockan 12:29.
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 12:29   #59
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 071
Sharp$: 3306
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rrylander Visa inlägg
Intressant att veta hur mycket vardagstrav ni kollar på från dessa länder eftersom ni har sån koll på att det skiljer sig så mycket.
Finns en hel del länkar till både franskt och finskt mfl lopparkiv och livesändningar på nätet.
Googla och välj vad som passar dig bäst, kika och skaffa dig en egen
uppfattning. Positionsförändringar under hela loppet , knappast några temposäkningar ”a’ la Sverige” med på stället marsch när favoriten
vinkats fram till spets. Mao favoriterna synas oftare än i Sverige,
sällan har jag sett lopp som bluffats bort, tempotorsk och denna
i mitt tycke överdrivet stora respekt för toppkuskarna, så att många
kuskar tycks givit upp loppet direkt efter start om lampan inte galopperat.
Jag som tittar en del på trav i Frankrike, då jag har vänner med ägar-
intressen i både stall och hästar, tycker ivf tävlingskulturen bland kuskarna
skiljer sig markant från svenskt trav.
Har väl aldrig hört att spelare i Frankrike eller i Finland skrika som i Sverige
/typ ”släpp då din idiot”/då ett ekipage som är mindre betrott och inte som
förväntat tar upp och vinkar fram favoriten, då favoritkusken ställer en fråga
om att få överta peaken, helt utan kamp.

Hur mycket skit har inte Ludde fått ta för att han valt att tävla och utmana
om spetspositionen ofta oavsett häst, en underbar parameter att ta med när man tippar utgång av lopp: man vet att favoriten synas och att det inte blir
någon Solvalla-lunk. Robban skall ha kredd mfl.
Många gånger är det konstellationen kuskar som påverkar utdelningen mer
än hästarna, beroende på körstil.
I sömnpillerna på Solvalla, känns loppen så förutsägbara att de blir lika
tråkiga som att se målarfärg torka, kuskarna bakom de mindre betrodda verkar
hoppas på en brasa för lampan som enda chans att vinna loppet, då de
verkar givit upp så fort favoriten är felfri, min reflektion.

Tävla, våga utmana och vinn, så borde mantrat vara.
Jajjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 12:31   #60
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rrylander Visa inlägg
Intressant att veta hur mycket vardagstrav ni kollar på från dessa länder eftersom ni har sån koll på att det skiljer sig så mycket.

Finskt och franskt trav visas ju mycket på ATG Live. Är väl känt att det är en annan sorts tävlingar i Finland. Fråga Kari L så får du se.
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 12:38   #61
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 1 114
Sharp$: 3707
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Det är det här jag menar. Lövgrens chans att vinna loppet var ju att ha favoriten i dödens. Mycket lättare att slå en konkurrent som går i dödens än att ligga bakom denna när den går i ledningen. När han väljer ryggen ger han i princip bort loppet. Han vet att han kommer få bra med pengar iaf. Men spelaren får aldrig ens chansen. Ja ngn justering behövs, för att slippa framvinkande av storfavoritern. Se Magnus A Djuse, han vinner många lopp på att vara djärv och våga utmana. Det visar att det går slå favoriten bara man vågar utmana.
Så enl ditt se att tänka så ska Lövgren bara tänka 2½ minut framåt när loppet startar, ingen tanke om ev. framtida lopp. Tror nog att många håller Farlander AM som en bättre häst än Staro (Spelarna gjorde det iaf) även om det är en hedershäst. Tror nog Jocke hade det med i beräkningen, hade han hållit ut Farlander är väl risken överhängande att han slutat typ 6:a med en tröttnande häst.
Enl reglementet ska man ju köra för bästa placering, uppfylldes med råge.
Dessutom nu en häst som inte är körd i botten inför finalen, om han nu ska dit.
Nollkollolisten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 13:16   #62
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 438
Sharp$: 3053
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollolisten Visa inlägg
Så enl ditt se att tänka så ska Lövgren bara tänka 2½ minut framåt när loppet startar, ingen tanke om ev. framtida lopp. Tror nog att många håller Farlander AM som en bättre häst än Staro (Spelarna gjorde det iaf) även om det är en hedershäst. Tror nog Jocke hade det med i beräkningen, hade han hållit ut Farlander är väl risken överhängande att han slutat typ 6:a med en tröttnande häst.
Enl reglementet ska man ju köra för bästa placering, uppfylldes med råge.
Dessutom nu en häst som inte är körd i botten inför finalen, om han nu ska dit.
Fast varför måste Persson tokpressa enligt ditt resonemang? Blir han inte släppt till ledningen lägger han sig väl lugn utanpå och det blir körning sista biten in mot mål. Och då har ju Farlander fått trava många meter extra
NicklasA är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 13:20   #63
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollolisten Visa inlägg
Så enl ditt se att tänka så ska Lövgren bara tänka 2½ minut framåt när loppet startar, ingen tanke om ev. framtida lopp. Tror nog att många håller Farlander AM som en bättre häst än Staro (Spelarna gjorde det iaf) även om det är en hedershäst. Tror nog Jocke hade det med i beräkningen, hade han hållit ut Farlander är väl risken överhängande att han slutat typ 6:a med en tröttnande häst.
Enl reglementet ska man ju köra för bästa placering, uppfylldes med råge.
Dessutom nu en häst som inte är körd i botten inför finalen, om han nu ska dit.

Precis så. Det är så här. Många favoriter får loppen gratis för att andra ska tänka framåt. Men om man inte ska tävla utan hela tiden tänka framåt, dvs prepare, ska vi då ha spel? Prepare är ju inte tillåtet. Ja Lövgren har inte gjort ngt fel reglementmässigt men han chans att vinna loppet reducerades kraftigt när han släppte spetsen. Jag tyckte inte Farlander am såg ut att ha så mycket kvar. Utvändigt Leonardo hade det inte gått. Travtävling måste väl gå ut på att man ska vinna. Kanske ska vi göra som i Frankrike där vi förhör tränarna inför varje lopp, är det 12 hästar som startar så vet vi på förhand vilka som ist tänker köra prepare och tänka på framtiden?

Senast redigerad av Indianen20 den 2021-04-11 klockan 13:53.
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 13:43   #64
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 1 114
Sharp$: 3707
Standard

Absolut Indianen20 bättre information innan loppen om hur man tänker köra loppet hade ju varit optimalt.
Nollkollolisten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 18:26   #65
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Breddsporten är väldigt beroende av matlappar. Linn Andersson är nybliven amatör och berättade om sin premiärmånad som licensierad att tre starter på vardagstrav med placeringarna 4-7-3 gav 17000kr i prispengar, och det räckte i alla fall till stallets driftskostnader den månaden.

Lotta kuskar vet jag inte heller om det ger önskat resultat. Det blir som om Klopp och Mourinho ställer sig och delar lag innan de möts, som man gjorde på gympan i skolan.
Ja, jag har ju sagt att 3, eller kanske till och med 4 priser skulle vara ok, men ett 7:e-pris, nej tack - vad gav förresten detta? Det var säkerligen 3 och 4-prisen som gav 14-15 000, eller hur? Hur hade hon då överlevt utan några inkomster som helst? Och förresten, vilken travtränare, amatör eller proffs, går ut och säger sig gå vinst oavsett inkörda penningar? Hur då motivera höga träningsavgifter?

Nej, lotten faller på slumpen och inte på Klopp, eller Mourinho...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 18:37   #66
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
”Breddsporten byggs inte av matlappar utan av ett brinnande intresse ”

När månadsräkningarna gällande foder, veterinär, utrustning och transporter skall betalas går det inte att kvittera med ”ett brinnande intresse” utan det är pengar som gäller.
Självklart har matlapparna stor betydelse för småtränare och hästägare med små inkomster.
Jag har svårt att se något samband med mer spelvänliga lopp samt högre utdelningar med endast 3 pris kategorier. Det kommer alltid att finnas kuskar som blir ifrågasatta av spelarna p.g.av sin bedömning och beslut i loppen. Det ingår ju i sporten.
Vi ska vara rädda om den svenska modellen som ger småtränare och mindre bemedlade hästägare en möjlighet att träna travhästar. Typ matlappar.
Hört talas om träningsavgifter? Alla är inte som ex. Melander som äger alla sina hästar själv och därmed tar hand om även alla räkningar. De poster du räknar upp ingår alla i träningsavgifterna som både amatörer och proffs tar...Hmm, lite olika hos flera vad jag såg, men veterinär- och transportkostnader ingår tydligen ej hos de flesta. Men transportbidrag utgår ju.

Sedan har jag hela tiden sagt att matlapparna måste ersättas av andra bidrag och där är det enkom fantasin som sätter gränserna hur detta tapp skall kunna ersättas, så jag avser inte kvadda breddsporten, tvärtom - göra travsporten mindre ojämlikt mellan amatörism och professionalismen...

Och, jo - utan det brinnande intresset skulle de flesta få lägga ned då säkerligen de flesta går back på detta...
__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-11, 22:18   #67
 
Reg.datum: maj 2012
Inlägg: 233
Sharp$: 2998
Standard

Håller med om er som anser att Lövgrens styrning med Staro Leonardo var riktigt beklämmande att se.

På förhand fanns inte ens spetschansen men med en galopperande Sweetman och en Ubiquarian F som inte kunde hålla upp så kunde Lövgren mot alla odds styra fram till spets, en position som Lövgren vet är extra gynnsam på Jägersro. Lägg därtill att Lövgren var optimistisk innan så är det sjukt att ge upp loppet och släppa.

Visst, trolig andraplats mot chans att vinna med risk att komma trea-fyra, vad gör man? I och med att travet lever på spelet så har ni svaret....

Tyvärr var det förmodligen pga finalen som Lövgren tog beslutet. Sket i spelarna. Och där har vi travets stora problem. I all tävling i alla sporter så vill man vinna. Med ett undantag. Travet. Där är det så ofantligt många lopp så man tänker mer i långa loppet en i just ett visst lopp. Storloppen undantaget.

Några ideer som kanske skulle kunna hjälpa lite är:
-Omfördelning av prispengar. Större skillnad på prispeng på ettan och tvåan. Liten mellan tvåan och trean. Sen ett hopp till fyran. Samma peng för placering 4-6 eller 4-7 beroende på hur många som får pris i loppet.
-Slopa V75 finaler. Eller låt endast vinnaren i varje försök vara kvalificerad och ha färre finaler. Kanske köra några V75 försök på onsdagar. Men bara vinnaren får vara med i finalen. Tackar en vinnare nej får tvåan i det loppet frågan osv. Du ska inte kunna "platsa" dig in i finalen.

Vad gäller priserpengen så ska det verkligen göra skillnad på att vinna och komma tvåa. Sen ska det var skillnad på trean mot fyran för plats och triospelets skull. Plats 4-7 spelar ingen roll spelmässigt (förutom head-to-head) så där kan det vara väldigt liten eller ingen skillnad alls. Att det måste delas ut där är såklart nödvändigt för travsporten och de som håller på, matlappar behövs.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
gertove65 (+10)
svepet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 08:09   #68
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 635
Sharp$: 12712
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Hört talas om träningsavgifter? Alla är inte som ex. Melander som äger alla sina hästar själv och därmed tar hand om även alla räkningar. De poster du räknar upp ingår alla i träningsavgifterna som både amatörer och proffs tar...Hmm, lite olika hos flera vad jag såg, men veterinär- och transportkostnader ingår tydligen ej hos de flesta. Men transportbidrag utgår ju.

Sedan har jag hela tiden sagt att matlapparna måste ersättas av andra bidrag och där är det enkom fantasin som sätter gränserna hur detta tapp skall kunna ersättas, så jag avser inte kvadda breddsporten, tvärtom - göra travsporten mindre ojämlikt mellan amatörism och professionalismen...

Och, jo - utan det brinnande intresset skulle de flesta få lägga ned då säkerligen de flesta går back på detta...
Träningsavgifter har jag inte bara hört talas om utan dessutom betalat i många år. Även dessa betalas med pengar inte bara brinnande intresse. Dessutom positivt när någon enstaka matlapp ramlade in och höll nere träningsavgiften som oftast stiger när hästen tävlar.
Vi kommer nog inte vidare i denna diskussion men jag är som du förstår en matlappsjägare XL. Matlapparnas namn är ganska slående. Mera mat till hästar, ägare och tränare.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 08:41   #69
 
Reg.datum: mar 2013
Inlägg: 163
Sharp$: 1381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Finskt och franskt trav visas ju mycket på ATG Live. Är väl känt att det är en annan sorts tävlingar i Finland. Fråga Kari L så får du se.
Frågan var hur ofta ni kollar på vardagstrav därifrån, inte var man hittar loppen. Sen ni får ni ju ta i beaktning att det ska jämföras som äpple mot äpple, och inte äpple mot päron. Alltså ett lopp i Gävle en Torsdagskväll mot liknande i Frankrike eller Finland.
Men för skojs skulle gick jag in på första loppet från Finland som jag kunde hitta i ATG Live. Konstigt nog så var det en storfavorit som vinkades fram till spets. Galet va, att det händer även där.
rrylander är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 11:52   #70
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Träningsavgifter har jag inte bara hört talas om utan dessutom betalat i många år. Även dessa betalas med pengar inte bara brinnande intresse. Dessutom positivt när någon enstaka matlapp ramlade in och höll nere träningsavgiften som oftast stiger när hästen tävlar.
Vi kommer nog inte vidare i denna diskussion men jag är som du förstår en matlappsjägare XL. Matlapparnas namn är ganska slående. Mera mat till hästar, ägare och tränare.

Konstigt att du hela tiden verkar missa att jag skriver att matlapparna enkelt kan ersättas med något annat (bidrag) som inte förstör tävlandet i loppen...

Som du förstår är jag mer för tävling i loppen och därmed mer tävling, än att du skall få en matlapp för en 8:e-plats... Utan spelet, inget professionellt trav.

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 11:54   #71
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rrylander Visa inlägg
Frågan var hur ofta ni kollar på vardagstrav därifrån, inte var man hittar loppen. Sen ni får ni ju ta i beaktning att det ska jämföras som äpple mot äpple, och inte äpple mot päron. Alltså ett lopp i Gävle en Torsdagskväll mot liknande i Frankrike eller Finland.
Men för skojs skulle gick jag in på första loppet från Finland som jag kunde hitta i ATG Live. Konstigt nog så var det en storfavorit som vinkades fram till spets. Galet va, att det händer även där.
Hmm, inte bra att försöka motbevisa någons påstående genom att hänvisa till ETT lopp! Blir inte seriöst...

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 12:37   #72
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 635
Sharp$: 12712
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Konstigt att du hela tiden verkar missa att jag skriver att matlapparna enkelt kan ersättas med något annat (bidrag) som inte förstör tävlandet i loppen...

Som du förstår är jag mer för tävling i loppen och därmed mer tävling, än att du skall få en matlapp för en 8:e-plats... Utan spelet, inget professionellt trav.

Ett ”bidrag” som inte förstör tävlandet ?
Så om vi har typ 100 000:- i prispengar så får ettan 70 000:- tvåan 20 000:- trean 10 000:- och 4 till 8 ett bidrag. Är det så du har tänkt lösa tävlingsgnistan i loppen ?
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 13:22   #73
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 8 363
Sharp$: 1145


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Ett ”bidrag” som inte förstör tävlandet ?
Så om vi har typ 100 000:- i prispengar så får ettan 70 000:- tvåan 20 000:- trean 10 000:- och 4 till 8 ett bidrag. Är det så du har tänkt lösa tävlingsgnistan i loppen ?
Snälla, var inte en idiot som så många andra dumsvenskar! Du är säkerligen en betongsosse ut i fingerspetsarna...

Det är bara fantasin som sätter gränserna för hur man skulle kunna ersätta särskilt amatörerna för tappet av matlapparna.

-Alla böter som samlas in via kör- och drivningsförseelser skulle kunna tillfalla vissa ekipage under vissa premisser som jag inte riktigt är säker på vilka som är bäst, men inga problem att finna ut detta.

-Reseersättning enkom för de som inte tjänat in några pengar i loppen. Blir som ett återställande av den ersättning som förut utgick men nu för alla från plats 4, eller 5 ner till sista häst. Här kan detta bekostas mycket genom att ex. slopa en massa lopp.

-Reklam på ex. kördress och fordon kan vara skattebefriat för ex. amatörer.

-Lägre moms- och skatteklasser för ex. amatörer.

Osv. osv. osv!

Man får ej heller glömma att alla som håller på med sin hobby som detta är för de flesta, så kostar detta pengar. Inom travet är de dock ändå lite priviligierade då inte mången andra kan dra in penningar på så mången olika sätt som inom travet. Nu är visserligen travet dyrare än de flesta andra "hobbys".

Summa summarum - det går att komma runt detta med att särskilt amatörerna förlorar penningar på ex. slopade "matlappar". Bara att spåna fram dessa lösningar och om viljan finnes så kan man förflytta berg, men det är oftast här skon klämmer - travsporten drivs och har ALLTID drivits av en grå massa av betongsossar som inte vet med sig när det är dags att sluta med sitt värv, då det alltid är bättre att köra på i gamla invanda spår än att våga sig på att förändra och då oftast förbättra ting...

__________________
YNWA
---------------------------------------------------
Sverige är förlorat - välkommen kaos!
Fulsprit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 14:21   #74
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 635
Sharp$: 12712
Standard

Mr Fulsprit

Anser du att de som inte har samma åsikt som du är idioter ?
Första gången i mitt +70 åriga liv jag fått titeln betongsosse. Frågan är om jag ska ta det som en komplimang eller ett nedsättande konstaterande. Jag vet ärligt talat inte vad benämningen egentligen står för och hur den kopplas till mina synpunkter gällande travets matlappar och prispengar.
Jag tycker vi sätter punkt för denna sega tråd.

God tur med travspelet och livet för övrigt Fulsprit. Den så kallade Betongsossen.
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 14:21   #75
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 1 114
Sharp$: 3707
Standard

Kanske förklaringen på Lövgrens styrning står att finna i lopp 3 där han kom 2:a med Piccadilly. 4000:- i böter avstängd 210424-210503 för felaktigt bruk av körspö. Ganska kraftigt straff vad jag kan förstå.
Var nog inte så sugen på att driva Staro Leonardo efter det.
Nollkollolisten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 14:25   #76
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fulsprit Visa inlägg
Hmm, inte bra att försöka motbevisa någons påstående genom att hänvisa till ETT lopp! Blir inte seriöst...

Haha nä jag tyckte också att underlaget var lite tunt
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-12, 19:16   #77
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 1 071
Sharp$: 3306
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rrylander Visa inlägg
Frågan var hur ofta ni kollar på vardagstrav därifrån, inte var man hittar loppen. Sen ni får ni ju ta i beaktning att det ska jämföras som äpple mot äpple, och inte äpple mot päron. Alltså ett lopp i Gävle en Torsdagskväll mot liknande i Frankrike eller Finland.
Men för skojs skulle gick jag in på första loppet från Finland som jag kunde hitta i ATG Live. Konstigt nog så var det en storfavorit som vinkades fram till spets. Galet va, att det händer även där.
Tja, vad säger man?

Du tittade ett lopp i Finland.
Jajjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-13, 07:47   #78
 
Reg.datum: mar 2015
Inlägg: 1 114
Sharp$: 3707
Standard

Är det inte som alltid : Gräset grönare på andra sidan
Nollkollolisten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-13, 08:08   #79
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Man kanske skulle ha ett alkoholtest på kuskarna. Minst 0,5 promille innan start för att få delta då hade vi fått lite konstiga och oväntade styrningar...

Kanske därför dom kör på mer i Finland...


Spoiler:
viss ironi
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td