Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2025-12-30, 23:44   #256

Reg.datum: aug 2021
Sharp$: 45
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Och inget av det var vad jag menar är det som smashar av helgonglorian.

Marknadsföringsgeni kan man gott kalla honom för utan att överdriva. Där fungerade hans finger i luften perfekt!

Men....

Men likväl ligger det som han ställde till med på sina senare år och kvar och gnager. Det har kostat ATG och sporten miljardbelopp. Mycket av det som är extra ineffektivt idag är det för Remys vägran att agera medans tid. På den fronten omgav han sig med människor som inte vågade säga emot. Dvs exakt tvärtemot det du påstår var hans styrka.

Så nej. Om Remy kommer vi aldrig att bli överens. Fullständigt överdriven helgongloria på den fronten enligt mig.

Slut på Remy-rant.

Åter till V85.
Vi behöver inte bli överens om Remy eller Trump för den delen.

Har du någon aning om hur ATG's rörelseresultat utvecklats efter Remy? 2019, dvs innan covid var rörelsereultatet ~hälften jämfört med Remys sista år (2005-2012/13). 1501 MSEK mot ca 3000 MSEK. Vad tror du det innebär för sporten? Det är från rörelsereultatet pengar till travsporten tas. Magiskt att lyckas så illa. Sett i det ljuset förstår jag att ledningen "tror" på V85, synd för travsporten att inte spelarna gör det.

Håll ut snart kan vi spela V75 igen.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Drivarn (+10)
Skog är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-31, 02:05   #257

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 2070
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skog Visa inlägg
Vi behöver inte bli överens om Remy eller Trump för den delen.

Har du någon aning om hur ATG's rörelseresultat utvecklats efter Remy? 2019, dvs innan covid var rörelsereultatet ~hälften jämfört med Remys sista år (2005-2012/13). 1501 MSEK mot ca 3000 MSEK. Vad tror du det innebär för sporten? Det är från rörelsereultatet pengar till travsporten tas. Magiskt att lyckas så illa. Sett i det ljuset förstår jag att ledningen "tror" på V85, synd för travsporten att inte spelarna gör det.

Håll ut snart kan vi spela V75 igen.

Det är just det.

Självklart var rörelseresultaten under de Remy-år du nämner superfina.

Hur? Genom överuttag och extrem underinvestering levde ATG på gamla lagrar med sedan länge betalt infrastruktur.

I kombination med utlandsaffären var det surdegar som lämnades över till efterföljande ledning som jag anser har gjort det förvånansvärt bra med den hand de var given.

Så nej. Det är inte tack vare, utan snarare på grund av.

Nu åter till V85-ämnet.
Gammal 2025-12-31, 05:36   #258

Standard

Citat:
Det är just det.

Självklart var rörelseresultaten under de Remy-år du nämner superfina.

Hur? Genom överuttag och extrem underinvestering levde ATG på gamla lagrar med sedan länge betalt infrastruktur.

I kombination med utlandsaffären var det surdegar som lämnades över till efterföljande ledning som jag anser har gjort det förvånansvärt bra med den hand de var given.

Så nej. Det är inte tack vare, utan snarare på grund av.

Nu åter till V85-ämnet.
Tack för svaret.

"Nej jag har inte en aning" hade räckt som svar. Nu visar ditt svar att det är så men med många fler ord.

Senast redigerad av Skog den 2025-12-31 klockan 11:29.
Gammal 2025-12-31, 12:20   #259

Standard

Citat:
Tack för svaret.

"Nej jag har inte en aning" hade räckt som svar. Nu visar ditt svar att det är så men med många fler ord.
Jag har kopior av samtliga årsredovisningar som det gick att beställa.

Klart jag har koll på resultatet genom årens lopp.

Men likväl var nämnda Remy-vd-år katastrofala övervinstuttagsår för ATG och sporten.

Man krämade ur alldeles för mycket ur befintlig, betald teknik och lämnade en stor teknisk skuld efter sig. En sån skuld som inte visar sig i årsredovisningar.

Marknadsförings-geni? Ja, självklart.
Katastrof-vd? I ännu högre grad.
Gammal 2025-12-31, 12:42   #260

Standard

Citat:
Jag har kopior av samtliga årsredovisningar som det gick att beställa.

Klart jag har koll på resultatet genom årens lopp.

Men likväl var nämnda Remy-vd-år katastrofala övervinstuttagsår för ATG och sporten.

Man krämade ur alldeles för mycket ur befintlig, betald teknik och lämnade en stor teknisk skuld efter sig. En sån skuld som inte visar sig i årsredovisningar.

Marknadsförings-geni? Ja, självklart.
Katastrof-vd? I ännu högre grad.
Lägg ner nu Strappa, du gör bara bort dig.

1. Du behöver inte beställa årsrapporter när de finns tillgängliga från 2005 - här https://omatg.se/finansiella-rapporter/

2. Eftersom du tydligen inte kan läsa siffror eller kanske inte ens har läst årsrapporterna kanske du kan ta hjälp av någon som kan det innan du slår fast att "Men likväl var nämnda Remy-vd-år katastrofala övervinstuttagsår för ATG och sporten." När du fått hjälp kommer du inse att det är precis tvärtom gällande "ATG's övervinstår" under Remy kontra Skraplotth. Siffrorna finns i klartext.

Att du tycks ha någonting mot Remy är en sak som du naturligtvis får vädra. För din trovärdighet är det bättre om du stannar vid det och inte ger dig in i diskussioner där dina kunskaper brister. Killgissningar funkar dåligt mot fakta.

Så åter till V85 medans det finns kavar som spel.
Gammal 2025-12-31, 12:53   #261

Standard

Det enda jag har emot Remy är vad han ställde till med under de senare åren som vd. Inget annat.

Går inte att lämna över sämre läge med ett så bra bolag.
Gammal 2025-12-31, 13:43   #262

Standard

Citat:
Det enda jag har emot Remy är vad han ställde till med under de senare åren som vd. Inget annat.

Går inte att lämna över sämre läge med ett så bra bolag.
Ja du kan ha rätt i att Remy borde insett faran med att släppa kontrollen till nuvarande lallare men någon gång måste man släppa pucken, även i bowling!

Åter till V85. Jackpottinflationen i spelet gör att dagens "extrakrydda" inte smakar någonting längre. 90-miljonerspott på hästspel borde smaka oxfilé men det har blivit så urvattnat att man lika gärna kan vänta in ett bättre spelläge. Sjukt.

ATG kan inte sitta still i båten och vänta på att spelet skall "stabillisera sig". Det är dags för förändringar, jag har sett dig (Strappa) föreslå vettiga "jackpottregler" med uppflyttning i vinstpoolerna. Kanske skall j-p gränsen för 5 och 6 höjas? Var den ska dras eller vikten av utdelninng i de lägre vinstgrupperna kan det nog finnas olika åsikter om . Även hos en och samma spelare:

Citat:
Men under tiden man jagar 8an så är sidovinsterna absolut inte försumbara på V85.
Citat:
Det är allarättspotten som "gäller" på V85 och därför är det absolut inte hela världen för mig med icke-optimerade x-felsreducerade system.
Med jackpott ca 1 gång / månad skulle begreppet kunna få den utväxling som är tänkt. Det måste ATG titta på igen, det är pinsamt tydligt att förarbetet vid införandet av V85 lämnar en del att önska. Börja om från början tror jag kan vara det som gäller.

Senast redigerad av Skog den 2025-12-31 klockan 13:45.
Gammal 2025-12-31, 14:11   #263

Standard

"Åter till V85. Jackpottinflationen i spelet gör att dagens "extrakrydda" inte smakar någonting längre. 90-miljonerspott på hästspel borde smaka oxfilé men det har blivit så urvattnat att man lika gärna kan vänta in ett bättre spelläge. Sjukt."

Japp. ATG har märkt att ännu fler extra-miljoner inte alls ger samma effekt som "förr". Sakta men säkert går "Jackpott as we knew it" mot vägs ände.

"ATG kan inte sitta still i båten och vänta på att spelet skall "stabillisera sig". Det är dags för förändringar, jag har sett dig (Strappa) föreslå vettiga "jackpottregler" med uppflyttning i vinstpoolerna. Kanske skall j-p gränsen för 5 och 6 höjas? Var den ska dras eller vikten av utdelninng i de lägre vinstgrupperna kan det nog finnas olika åsikter om . Även hos en och samma spelare:"

JP-gränsen ska absolut INTE höjas. Då blir det ju Jackpott mer ofta. Inte mer sällan. Edit: När man tar saker ur sitt sammanhang kan det te sig som att man vill ha kakan och äta den. Det är i samband med 1-2-felsreducerade system som det är "alla på ramen" som gäller för allarättschans. Mängden sidovinsterrader på ett sånt system blir så få att det DÅ blir försumbart. För 0-felsreducerade eller raka matte-lappar är sidovinsterna INTE försumbara. Man får lov att klara av att ha två tankar igång samtidigt ibland. Olika lägen är inte samma läge.

"Med jackpott ca 1 gång / månad skulle begreppet kunna få den utväxling som är tänkt. Det måste ATG titta på igen, det är pinsamt tydligt att förarbetet vid införandet av V85 lämnar en del att önska. Börja om från början tror jag kan vara det som gäller."

När det gäller ett flertal detaljer så har ATG helt klart missförstått/slarvat/skyndat på ett helt uppenbart sätt. Flertalet av de problem som trots allt visat sig är saker som nästan helt säkert kunde förvänta sig utan större tankeverksamhet. Där tänker jag främst på hur illa "nuvarande V85" passar för extra-omgångarna. Skamligt dåligt gjort av dem att bara fortsätta med V75-upplägget för dessa.

I stora drag tycker jag att man arbetade alldeles för snabbt och gjorde om alldeles för lite när man väl bestämde sig för att något skulle göras.

Personligen tycker jag, som känt, ändå att det var ett bättre val än att köra på med V75 "som förr och för alltid". Men det är absolut inte i närheten av så bra som jag tror att man kunnat få till det.

Senast redigerad av Strappa71 den 2025-12-31 klockan 14:17.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-31, 16:16   #264

Standard

Citat:
"Åter till V85. Jackpottinflationen i spelet gör att dagens "extrakrydda" inte smakar någonting längre. 90-miljonerspott på hästspel borde smaka oxfilé men det har blivit så urvattnat att man lika gärna kan vänta in ett bättre spelläge. Sjukt."

Japp. ATG har märkt att ännu fler extra-miljoner inte alls ger samma effekt som "förr". Sakta men säkert går "Jackpott as we knew it" mot vägs ände.

"ATG kan inte sitta still i båten och vänta på att spelet skall "stabillisera sig". Det är dags för förändringar, jag har sett dig (Strappa) föreslå vettiga "jackpottregler" med uppflyttning i vinstpoolerna. Kanske skall j-p gränsen för 5 och 6 höjas? Var den ska dras eller vikten av utdelninng i de lägre vinstgrupperna kan det nog finnas olika åsikter om . Även hos en och samma spelare:"

JP-gränsen ska absolut INTE höjas. Då blir det ju Jackpott mer ofta. Inte mer sällan. Edit: När man tar saker ur sitt sammanhang kan det te sig som att man vill ha kakan och äta den. Det är i samband med 1-2-felsreducerade system som det är "alla på ramen" som gäller för allarättschans. Mängden sidovinsterrader på ett sånt system blir så få att det DÅ blir försumbart. För 0-felsreducerade eller raka matte-lappar är sidovinsterna INTE försumbara. Man får lov att klara av att ha två tankar igång samtidigt ibland. Olika lägen är inte samma läge.

"Med jackpott ca 1 gång / månad skulle begreppet kunna få den utväxling som är tänkt. Det måste ATG titta på igen, det är pinsamt tydligt att förarbetet vid införandet av V85 lämnar en del att önska. Börja om från början tror jag kan vara det som gäller."

När det gäller ett flertal detaljer så har ATG helt klart missförstått/slarvat/skyndat på ett helt uppenbart sätt. Flertalet av de problem som trots allt visat sig är saker som nästan helt säkert kunde förvänta sig utan större tankeverksamhet. Där tänker jag främst på hur illa "nuvarande V85" passar för extra-omgångarna. Skamligt dåligt gjort av dem att bara fortsätta med V75-upplägget för dessa.

I stora drag tycker jag att man arbetade alldeles för snabbt och gjorde om alldeles för lite när man väl bestämde sig för att något skulle göras.

Personligen tycker jag, som känt, ändå att det var ett bättre val än att köra på med V75 "som förr och för alltid". Men det är absolut inte i närheten av så bra som jag tror att man kunnat få till det.
"JP-gränsen ska absolut INTE höjas. Då blir det ju Jackpott mer ofta. Inte mer sällan."

Jo gränsen för utdelning skall HÖJAS. Du tänker fel, du tänker jackpott. Den skall bort då den har spelat ut sin roll.

Höj gränsen för utbetalning och fördela dessa pengar till vinstgrupperna ovanför så att man får bättre betalt för för (6), 7 & 8 rätt vid låga utdelningar. Behåll endast en mindre del+öresutjämning till framtida "jackpottar". Om förarbetet vore rätt utfört hade vi inte hamnat i denna sits.

"När man tar saker ur sitt sammanhang kan det te sig som att man vill ha kakan och äta den. Det är i samband med 1-2-felsreducerade system som det är "alla på ramen" som gäller för allarättschans. Mängden sidovinsterrader på ett sånt system blir så få att det DÅ blir försumbart. För 0-felsreducerade eller raka matte-lappar är sidovinsterna INTE försumbara. Man får lov att klara av att ha två tankar igång samtidigt ibland. Olika lägen är inte samma läge."

Man skall inte ta saker ur sitt sammanhang och det gjorde jag inte det här. Ibland kan tre tankar vara bra att ha igång.

Hur ser det ut med reducerade system som garanterar ett visst antal rader med x-fel vid 1 fel i ramen? På vilket sätt är det sämre att ha 3 rader med 7 rätt på 18 rader än att få tre rader med 7 rätt när du spelat 27 rader matematiskt? (3 trehästarslopp där du spricker i ett lopp). Eller andra typer av system som garanterar flera undervinster i sämsta fall/vinst vid fel i ramen. Sådana system finns det drösvis av på stryktipset. Så jag håller nog fast vid att du anpassar dig efter situationen.

Det var svårt nog att fylla 7 avdelningar med klass. Åtta har visat sig omöjligt.

Nej backa tillbaka till V75 med omfördelning av potterna och minska antalet Jackpottar så kommer omsättnigsökningen OCH pengarna till travsporten att öka. Fortsätter förfallet kommer det finnas ytterst få startklara hästar inom 5-10 år. Som du såg i årsrapporterna har ATG ökat sin vinst trots minskat rörelseresultat och därmed stöd till trav och galoppsporten. Stödet 2024 var UNDER 2005 års nivå när man inflationsjusterar. Vem kan upprätthålla sin levnadsstandard med 2005 års lön?

Lallarna i ledningen har visat sina "kunskaper" under flertalet år. Debaclet med V85 är ett tydligt bevis på att de inte har en aning om sin kundbas eller vad denna efterfrågar.

Senast redigerad av Skog den 2025-12-31 klockan 16:20.
Gammal 2025-12-31, 16:38   #265

Standard

1) Men då är det näppeligen en "JP"-gräns.

Då får du allt benämna den för vad det alltid varit. Dvs Låg-utdelnings-gräns. Och då är jag 99% med på ditt tåg. Men inte helt överens om att den då behöver höjas.

2) Det är enorm skillnad. För 1-2-3-felssystemen blir det aldrig någon större mängd sidovinster. Den typen av system kör man för att det är "kul att leva längre". Men sidovinsterna kommer aldrig att räcka ihop till något mer än försumbart. För 0-fels samt matematiska system blir sidovinsterna betydligt mer betydelsefulla då de är många ggr fler. Det är skillnad. I alla fall som jag ser det. De där drösvisa systemen för Stryktipset spelar man för att det är kul med större ram och därmed en skvätt roligare att följa. Inget som rekommenderas seriöst.
Gammal 2025-12-31, 18:29   #266

Standard

Citat:
1) Men då är det näppeligen en "JP"-gräns.

Då får du allt benämna den för vad det alltid varit. Dvs Låg-utdelnings-gräns. Och då är jag 99% med på ditt tåg. Men inte helt överens om att den då behöver höjas.

2) Det är enorm skillnad. För 1-2-3-felssystemen blir det aldrig någon större mängd sidovinster. Den typen av system kör man för att det är "kul att leva längre". Men sidovinsterna kommer aldrig att räcka ihop till något mer än försumbart. För 0-fels samt matematiska system blir sidovinsterna betydligt mer betydelsefulla då de är många ggr fler. Det är skillnad. I alla fall som jag ser det. De där drösvisa systemen för Stryktipset spelar man för att det är kul med större ram och därmed en skvätt roligare att följa. Inget som rekommenderas seriöst.
Okej då får vi väl kalla förslaget "Låg-utdelnings-gräns med några procents fondering och öresutjämning som tillförs potten ca 1 gång i månaden men som näppeligen är en JP-gräns" om det känns bättre än Jackpottgräns?

Vidare i livet.... I dag hade 7 rätt smakat fågel men trots det svalnar intresset för V85 i spelarkåren. En snabb blick i programmen så förstår man varför. Det är svårt att fylla 8 avdelningar med klass. Det ser inte bra ut i CV't med "var med vid framtagandet av V85". Kanske är det bäst att inte skyllta med det !?
Gammal 2025-12-31, 18:31   #267

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 6044
Standard

Sa inte ATG att med V85 skulle vi få färre jackpotomgångar

Vi har haft

8 Extraomgångar. 5 har blivit jackpot
10 ordinarie "lördagsomgångar" med 5 jackpot

Det känns inte som ett bra upplägg
Vi har spelat V85 i 2 månader och spelet har genererat 10 jackpot, det är mer än varannan gång

De här simuleringarna som ATG gjorde stämmer de inte eller var det samma gäng som gjorde simuleringarna och som tog fram det nya katastofala lördagsschemat med 10 lopp

Jag är ganska missnöjd med ATG

PS
På Annandagen satt det i bistorn kvar ca 200 personer som snackade o drack öl 15 minuter efter att DD 2 gått i mål, Bara på bistron var det mer folk på plats än vad som beskådar 90% av travloppen i December, OCH då vänatde ändå inget 11e lopp
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-12-31, 18:32   #268

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Sa inte ATG att med V85 skulle vi få färre jackpotomgångar

Vi har haft

8 Extraomgångar. 5 har blivit jackpot
10 ordinarie "lördagsomgångar" med 5 jackpot

Det känns inte som ett bra upplägg
Vi har spelat V85 i 2 månader och spelet har genererat 10 jackpot, det är mer än varannan gång

De här simuleringarna som ATG gjorde stämmer de inte eller var det samma gäng som gjorde simuleringarna och som tog fram det nya katastofala lördagsschemat med 10 lopp

Jag är ganska missnöjd med ATG

PS
På Annandagen satt det i bistorn kvar ca 200 personer som snackade o drack öl 15 minuter efter att DD 2 gått i mål, Bara på bistron var det mer folk på plats än vad som beskådar 90% av travloppen i December, OCH då vänatde ändå inget 11e lopp

Färre låg-utd-JP-omgångar.

Hög-utd-JP-omgångar förväntade man att det skulle bli 4-6 ggr mer vanligt än på V75.
Gammal 2025-12-31, 18:38   #269

Standard

Citat:
Okej då får vi väl kalla förslaget "Låg-utdelnings-gräns med några procents fondering och öresutjämning som tillförs potten ca 1 gång i månaden men som näppeligen är en JP-gräns" om det känns bättre än Jackpottgräns?

Vidare i livet.... I dag hade 7 rätt smakat fågel men trots det svalnar intresset för V85 i spelarkåren. En snabb blick i programmen så förstår man varför. Det är svårt att fylla 8 avdelningar med klass. Det ser inte bra ut i CV't med "var med vid framtagandet av V85". Kanske är det bäst att inte skyllta med det !?
Det enda de lyssnade på från mig var att sänka låg-utd-gränsen från 7 till 5 kronor samt liten omflyttning med ökning till 6+7.

I övrigt är inget "mitt".

Däremot föredrar jag det här över V75 varje ordinarie omgång. Finns inget hittills som får mig att ändra mig där.

Men absolut behöver man skärpa upp klassen och minska utsmetandet av alla extra-omgångar.

Burst och Race har nått vägs ände då de är en del av JP-skiten som behöver byggas om totalt.
Gammal 2025-12-31, 19:45   #270

Reg.datum: jan 2012
Sharp$: 6044
Standard

Citat:
Färre låg-utd-JP-omgångar.

Hög-utd-JP-omgångar förväntade man att det skulle bli 4-6 ggr mer vanligt än på V75.

Nu har vi haft 8 rättsjackpot 2 gånger på 2 månader
5+6 rättsjackpo 2 gånger - 5 rättsjackpot 2 gånger (dvs 4 gånger totalt)

detta på 2 månader

OK det är bara 2 månader, men känslan för mig är att det är tveksamt om Det ATG prgnostiserade stämmer.

7 Rättsjackpot var väldigt ovanligt typ 1 eller 2 gånger per år, det var visserligen 4 gånger 20022, men sedan var det väl ingen gång 2023, och 1 gång 2024 o 1 gång 2025 (Boden Oktober),
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td