Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-02-23, 00:54   #31
 
martinssons avatar
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 475
Sharp$: 5388
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bettingamatoren Visa inlägg
Fint att du far med osanning. I detta fall satt jag på Sirius, inte överspel. Något maxspel var det inte heller.

Sedan kan du ha lite mer under fötterna innan du sprider villfarelser om folk. Jag är en supporter av Sirius. Jag är en supporter av svensk fotboll. Jag är en supporter av idrott i stort. Då tycker jag det är sorgligt att detta ska behöva hända mitt framför ögonen på oss med ingen påföljd.

För övrigt är er argumentation rätt bisarr. Ni nämner att det spelar ingen roll om någon åker fast, när de kommer ut kommer samma sak hända igen och igen och igen. Exakt samma sak kan sägas om exempelvis pedofiler som sitter inne i 3-5 år. När de kommer ut kommer de fortsätta dregla utanför dagis och få utlopp för sina sjuka lustar. Varför ska vi ens spärra in dessa pedofiler? Vad är "EV+" på det i samhället. Tar bara massa resurser av polisen och till syvende och sist oss medborgare när vi istället kan lägga pengar på annat.

En total anarki kanske herrn förespråkar?

Bättre tack.
Är väl snarare din argumentation som är bisarr, löjligt att ens jämföra så

Men vem tycker du ska ta ansvaret, när en träningsmatch mellan ett lag från Sverige och ett lag från Armenien är uppgjord. Samtidigt är det ett gäng från Singapore som "fixar" matchen. Är det svensk polis som ska lösa detta?
martinsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 00:56   #32
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 175
Sharp$: 2060
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Bettingamatoren, Varför inte nyttja informationen till ditt eget bästa? Om du nu misstänkte att över 3 var riggad så hade du många möjligheter att kliva in till både 3.25 lina (1.85+) samt 3.5 lina, men även 3.75 etc på liven innan första målet trillade dit.

Ställ dig själv frågan, om du fick tips från en kontakt att en match skulle vara fixad. Hade du avstått från att spela? Tveksamt.

Sedan är det inte bara dessa låga ligor som fixas. Det var inte lång tid sen det uppdagades att även Europa league samt landskamper har fixats.

Förövrigt var det inte bara Hammarby - Sirius där övern rasade, matchen före när Hammarby mötte MIKA så kunde du se liknande tendenser dock ej så extremt.
Tyvärr är jag en knegande själ så jag jobbade när matchen spelades kl 14. Man kan inte gå på toa hur många ggr som helst på en arbetsdag Därav var utköp och följa saker på lajven svårt i detta fall och kunde endast göras sista halvtimmen, dvs redan för sent.

Nej, jag skulle spela om jag visste att en match var riggad, gjorde jag på Blåvitt-Plovdiv utan att tveka. Även om jag inte visste till 100% att den var riggad så antog jag det på lajven och spelade.

Yes, Bajen-MIKA lika absurda ras och domarbeslut. För övrigt var det totalt 15 minuters tillägg mellan Gefle-MIKA i fredags trots inga som helst anledningar till att vara mer än ett par.
Bettingamatoren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 01:01   #33
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 175
Sharp$: 2060
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av martinsson Visa inlägg
Är väl snarare din argumentation som är bisarr, löjligt att ens jämföra så

Men vem tycker du ska ta ansvaret, när en träningsmatch mellan ett lag från Sverige och ett lag från Armenien är uppgjord. Samtidigt är det ett gäng från Singapore som "fixar" matchen. Är det svensk polis som ska lösa detta?
Inte vet jag hur det ska lösas då jag ej är insatt men förutsätter att det är samma principer som ett annat brott som sker över nationsgränser med en hel del inblandade. Polisväsendet i de olika länderna samarbetar så vitt jag vet en hel del och europol alt interpol kan bli delaktiga.

Det får de lösa enligt sina rutiner, polisen löser ekonomiska brott över nationsgränser varje dag. Detta är ingen skillnad. Tror ni dessa skurkar i Singapore är mer klipska än andra ekonomiska förskingrande as inom andra branscher?
Bettingamatoren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 01:22   #34
 
martinssons avatar
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 475
Sharp$: 5388
Standard

Jag tror att det blir svårt för majoriteten av den svenska befolkningen att acceptera högre skattekostnader för att några få fotbollsmatcher varje år är "fixade". De flesta svenskar spelar inte seriöst, och vill därför inte slösa pengar på dessa utredningar, även om någon skulle bli dömd.
martinsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 01:33   #35
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 175
Sharp$: 2060
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av martinsson Visa inlägg
Jag tror att det blir svårt för majoriteten av den svenska befolkningen att acceptera högre skattekostnader för att några få fotbollsmatcher varje år är "fixade". De flesta svenskar spelar inte seriöst, och vill därför inte slösa pengar på dessa utredningar, även om någon skulle bli dömd.
Japp, det är onekligen ett problem men med tanke på hur pass mycket den svenska befolkningen älskar att bli beskattade så ska man aldrig säga aldrig
Bettingamatoren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 06:39   #36
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Tänker inte ge mig på att bedöma vilka matcher som är "fixade" eller inte. Men det är betydligt färre än vad som fetrubrikerna i kvällstidningarna vill framhäva.

1.) Svensk Div.3 och därunder samt lokala träningsmatcher är lönlöst att ens försöka rigga. Maximala insatsnivåerna på de objekten är desamma som det kostar att köpa en back bira och ställa in i omklädningsrummet i paus. Det säger sig självt...

2.) Vad gäller Svenska U21-matcherna som Asiatiska bolag erbjuder odds på så är det ingen hemlighet att de har mer eller mindre "björnkoll" på den ligan. Det finns ett företag med 40-50 anställda på frilansbasis som har VÄLDIGT god insyn i klubbarna och som hela tiden rapporterar allt som händer och som befinner sig i publiken under matcherna för att informera livebetting-operatörerna. Inget som någon skyltar med såklart, men har varit uppe på tapeten vid ett par tillfällen när blaskorna fått nys om saken.

3.) De "hundratals" matcher som det talats om i pressen där riggning "misstänkts" är i nästan samtliga case inget konstigt alls. Stora oddsrörelser triggar de system som bevakar "onormala" moves i sammanhanet. Man måste förstå att de volymer som "omsätts" på Betfair inte är FAKTISK omsättning utan ett sätt för Betfair att marknadsföra sin site. Om man ex. lägger ut €100 på en specifik match och man sedan "köper" tillbaka sitt spel, inte annulerar det utan köper..så har du vips 200 i omsättning. Med tanke på att 85-90% av alla volymer hanteras av datorer som köper och säljer odds både pre-match och live så behövs inte mycket till kantring av ett odds för att bevakningsystemen skall larma. De företagen som pysslar med sånt här (Svenska Betting Promotion är sannolikt det allra största) jobbar med enorma volymer och med marginaler runt 0,5% och antagligen tom mindre än så försöker hela tiden undvika att dra på sig kraftig risk och datorerna köper även spel hos Asiatiska spelbrokers/bookies under pågående livespel för att ta hem vinst. Det kan åstadkomma riktigt stora svängningar på oddsen.

Rykten om riggning, hårt spel på en enskild sida av objektet och "Sharps-spel" kan få det här ur system och det finns fall där ett odds fallit 100 punkter på någon timme utan att det funnits minsta bevis om att matchen skulle varit fixad.

4.) Jag är inte blåögd, jag VET om en hel del fall genom åren där det faktiskt hänt att spelare/domare varit köpta. Men som pressen vill få det till, att fallen som framkommit bara är toppen på ett isberg, det tror jag inte en sekund på.

5.) I många fall har spelbolagen tjänat massor på rykten som uppstått. Jag har haft insyn i spelbolagsvärlden sedan början av 2000-talet och ett av de mest återkommande ryktena har varit specifika Italienska Serie-B matcher som sagts varit uppgjorda. I de allra flesta fall skulle dessa sluta oavgjorda och därmed har oddsen spelats ned mot 1,50 i vissa fall men inte tagits bort från listorna. 2007 gjorde vi en utfallstest på samtliga de matcher som vi fått höra rykten om i Serie B och det var strax över 50% som faktiskt slutat med X. Spelbolagets snittförsäljningsodds på objekten visade sig vara strax under 1,90 så därmed plussade bolaget på dessa matcher med rykten om fix.

My 5 cents...
__________________
"Om det fanns en profitabel marknad skulle det just nu suttit ett team av insatta och tömt allt värde."
- matchingbetisover 2015-09-08
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
maddmax (+10), the_mirage (+25), Shell Peppe (+5), martinsson (+5), Slurf (+5)
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 21:49   #37
 
K_UGERs avatar
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 93
Sharp$: 4147
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bettingamatoren Visa inlägg
Du är en naiv svensk som merparten av detta släkte är. Indicierna är slående gång på gång på gång. Förväntanseffekt hit och dit. Du kommer inte ifrån att detta problem ökade enormt 2013, eller åtminstone togs upp till ytan. En match är till 99% rigg om:

1. Oddset droppar i Asien på ett absurt sätt. 2.00>>1.15 utan några som helst anledningar.

2. EU-bolag stänger marknaderna på matchen innan match och tar bort den från lajven.

3. Absurdheter händer på planen. Såsom patetiska straffar tilldöms, regelvidrigheter fortgår, spelare som gör juniormisstag på juniormisstag ofta i backlinjen. Underligt att de just en dag som denna gör sin sämsta match någonsin och bara "råkar" halka tre ggr i matchen som leder till friläge.

Eftersom jag känner många i Sirius så har jag snackat med dem efter denna match och det beskrivs som den största parodiska insatsen en domare stått för i hela deras karriär.

Vattentätt.

Doping sker i 9 fall av 10 på gymmen där gymnissar trycker ryssfemmor som godis.
Det krävs väldigt lite för att linan ska flyttas många punkter i en träningsmatch på Cypern mellan två superettanlag. Hos EU-bookies lär man inte få spela mer än 1-2K SEK på en sådan match (om man inte redan är limiterad).

Senast redigerad av K_UGER den 2014-02-23 klockan 21:51.
K_UGER är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-23, 23:32   #38
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 175
Sharp$: 2060
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av K_UGER Visa inlägg
Det krävs väldigt lite för att linan ska flyttas många punkter i en träningsmatch på Cypern mellan två superettanlag. Hos EU-bookies lär man inte få spela mer än 1-2K SEK på en sådan match (om man inte redan är limiterad).
Visst krävs väldigt lite för att flytta linan. 6-7K på Bet365 brukar vara standard på svenska vänskapsmatcher pre.

Dock är ju detta lite mer än att flytta linan kan man tycka. Snarare att bomba sönder linan totalt.

Fanns heller inget som talade för övern i denna match. Hård, bedrövlig plan med stark vind och varmt. Både Sirius och Bajen inte gått Ö3 förutom Bajen - Mika på hela försäsongen
Bettingamatoren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 15:00   #39
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Betting Promotion drömde om att tjäna 5 promille, men blev sista åren knappast mer än 2.
Vad det gäller ekonomiska incitament, så handlar det oftast inte om professionella spelstötar när det gäller svenska div2-3, just av den anledningen CC nämner, det finns små volymer.
Men när det gäller vissa element i samhället, så räcker det med 10 000+ för att det ska börja bli intressant att spänna musklerna och trycka på mindre starka individer.

Vilket också påvisas av hur spelen oftast går till,med hårt tryck pregame på bookies med låga volymer, istället för stenhårt tryck live där volymerna är väsentligt högre.
Bra exempel är kvarnsveden-Kerburan när inget spel skedde under matchens spelande, men däremot i periodpausen och pregame.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 15:16   #40
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av martinsson Visa inlägg
Är väl snarare din argumentation som är bisarr, löjligt att ens jämföra så

Men vem tycker du ska ta ansvaret, när en träningsmatch mellan ett lag från Sverige och ett lag från Armenien är uppgjord. Samtidigt är det ett gäng från Singapore som "fixar" matchen. Är det svensk polis som ska lösa detta?
Jättebra, då kan vi ju lägga ned all brottsbekämpning rörande brott som rör sig över nationsgränserna. Otroligt att det ändå finns knarksmugglare som åker fast när det är så knepigt att fastslå vilket lands polis är ansvarig.
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-25, 15:34   #41
 
martinssons avatar
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 475
Sharp$: 5388
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ChrisWaddle Visa inlägg
Jättebra, då kan vi ju lägga ned all brottsbekämpning rörande brott som rör sig över nationsgränserna. Otroligt att det ändå finns knarksmugglare som åker fast när det är så knepigt att fastslå vilket lands polis är ansvarig.
Återigen får vi se vad det rör sig om för brott. Självklart kommer alla länder hjälpas åt när det gäller knarksmuggling, då det rör sig om lite större brott. Själv tror jag att det fortfarande är ganska långt borta att alla länders poliser + Interpol kommer att ha något riktigt bra samarbete när det gäller uppgjorda matcher. Tror snarare att svenska polisen skulle försöka lägga över ansvaret på någon annan än att lägga tid på dessa utredningar.

Är du av en annan åsikt?
martinsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 10:18   #42
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 530
Sharp$: 1294
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av martinsson Visa inlägg
Återigen får vi se vad det rör sig om för brott. Självklart kommer alla länder hjälpas åt när det gäller knarksmuggling, då det rör sig om lite större brott. Själv tror jag att det fortfarande är ganska långt borta att alla länders poliser + Interpol kommer att ha något riktigt bra samarbete när det gäller uppgjorda matcher. Tror snarare att svenska polisen skulle försöka lägga över ansvaret på någon annan än att lägga tid på dessa utredningar.

Är du av en annan åsikt?
Jag tror det skiljer sig från land till land. Tysk och engelsk polis tar i alla fall frågan på allvar och likaså Interpol.

http://www.interpol.int/Crime-areas/...grity-in-sport

Jag tycker nog fixade matcher kan betecknas som ett "stort brott". En fixad match på högre nivå genererar mer pengar än ett bankrån.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Bettingamatoren (+5)

Senast redigerad av ChrisWaddle den 2014-02-26 klockan 10:19.
ChrisWaddle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-20, 09:31   #43
Cc
 
Ccs avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Ort: Karon, Phuket - Thailand
Inlägg: 846
Sharp$: 11053
Standard

Följetongen med domar-riggning i Svensk Basket fortsätter. Det finns fortfarande inga siffror publicerade i artikeln som Dagens Nyheter publicerade http://www.dn.se/sport/fuskmisstanka...svensk-basket/ men det framkommer hur fusket skall ha gått till och hur Sv.Spel kommit fram till att spelet på en del matcher varit "onormalt"!

Så långt allt väl, men när Expressen skriver om samma sak så nlir det annorlunda! http://www.expressen.se/sport/spel-o...sketskandalen/ Då har det plötsligt blivit "Domare misstänks ha riggat matcher som deras närstående hämtat ut miljonutdelningar på."

Med tanke på att det enbart spelats med 500:- bongar så har för det första spelen inte reggats via spelkort. Så hur kan man så bergsäkert veta att "närstående" till domarna spelat? För det andra så reagerar ju Sv.Spel blixtsnabbt när det börjar reggas 500-bongar med sekunders mellanrum från samma spelbutik. Snabba oddsändringar/stängningar kommer som ett brev på posten, så hur i h-e kan de prata om "miljoner"? Uppenbarligen går det en hel del 500-ingar på 2 millar och att övertyga mig om att riskhanteringen hos Sv.Spel är så usel finns bara inte!
__________________
"Om det fanns en profitabel marknad skulle det just nu suttit ett team av insatta och tömt allt värde."
- matchingbetisover 2015-09-08
Cc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-20, 10:02   #44
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

CC, samtidigt så ska man inte glömma att oddsen på SAMTLIGA matcher ofta slashades fruktansvärt hårt, det spelades ofta 4-5 matcher ner från 1.80 till 1.30 och samtliga satt i stor utsträckning. Men även om det hämtades ut 150-200% på omsättningen, så blir det ju inga vanligt förekommande miljonvinster, den saken är ju klar.
Förövrigt så har förmodligen även andra matcher där SS kan ha legat snett och gett möjlighet till surebet som sista ben för att erhålla så många komber som möjligt varit inblandade.
Tror nog att miljonvinsterna syftar på spelvinster över tid och inte enskilda omgångar?

Jag stod själv i spelbutik under några månader under 2011-12 och SS var betydligt mer vaken på spel från butiken, än vad som var fallet 2001-02 när jag tidigare hade butik. Då stängde dom aldrig spel, utan tvärtom öppnade om man ringde bryggan efter att ha spelat butikslimit så man fick in lite till :-)
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-05-21, 15:10   #45
 
Reg.datum: mar 2011
Inlägg: 79
Sharp$: 519
Standard

Någon som tänkt på Sveriges hyllade vändning nere i Tyskland med 4 mål på en halvtimme. Hade den matchen varit på en annan nivå hade säkert någon kunnat misstänka en riggning :-)

Allt är väl möjligt att påvisa med konspirationsteorier....... :-)

Själv tror jag inte ett ögonblick på att det skulle varit så! Hade iaf gett jävligt mycket pengar om man spelat på 4-4 när det var 4-0
Tiffan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td