Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-10-01, 13:33   #91
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Har bara kvar att parsa år för årstatistik nu (av det jag tänkt använda mig av till en början allafall), ska fixa det idag, inga problem. Dock tar det tid att dra hem statistiken... 26 timmar beräknat. Har alla lopp och resultat till dem hemma dock.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 00:05   #92
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Nu kan mitt app dra hem allt och parsa allt jag tänkt börja med. Ska sätta in rekordtider, galopprisk osv senare när det känns viktigare. Har även börjat på analysdelen, har spårstatistik just nu. Ska dela in den i distanser senare när ajg har fler lopp. Man ser dock redan nu tydliga tendenser mellan auto och volt. Har 650 lopp i databasen. Hur går det för dig?
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 07:06   #93
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Kul att se ditt engagemang LosKrikon!

Jag märkte inte större skillnader på Auto och Volt, däremot väldigt tydliga skillnader på kortdistanslopp vs långdistanslopp. Ser fram emot ditt resultat när du hunnit testa!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 09:28   #94
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Just nu har jag inte delat in spår i distanser eftersom underlaget är för litet, men enligt min tabell så har de högsta startnummren (ej spår, skrev fel ovan) vid volt betydligt högre vinst % än än auto. Jag tar dock inte hänsyn till om en del hästar har tilllägg, än. Jag parsar det dock och stoppar in i databasen.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 13:33   #95
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

En liten analys av ROI per startnummer (n = 647):

LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 18:27   #96
LTG
 
LTGs avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 49
Sharp$: 285
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Tanken var att dela loppen i två delar, där du bara gör analys på den ena och sedan testar de optimala settingsen på den delen även på den andra delen och ser hur mycket tex ROI skiljer sig. Den andra delen kan då ses som "framtida" eftersom vi inte tagit hänsyn till dess statistik när vi gjorde analysen. Kontrollgrupp typ, istället för att göra analys på allt du har nu och sen kolla hur det blir med nya lopp, så får den andra halvan av loppen bli "nya" eftersom vi inte vet resultatet där (eller vet och vet, vi räknar inte med det allafall). Jag kommer köra så åtminstonne.
Det LosKrikon talar om är ett vanligt förfarande för att minska risken för data-snooping (Data-snooping bias - Wikipedia, the free encyclopedia). Dela tillgänglig data i två delar (inte nödvändigtvis lika stora) och gör dina analyser och modelleringar med hjälp av data från den ena. Om du sedan testar modellen på den andra delen och resultatet skiljer sig markant så har du förmodligen överanalyserat datat och råkat ut för data-snooping.

Notera dock att detta förfarande förstås inte helt avvärjer risken för data-snooping. Del två kanske innehåller data som av någon anledning kan modelleras på samma sätt som den första delen, men som inte gäller framtida data. Kanske är det tex. någon parameter som ändras från säsong till säsong men både del 1 och två kommer från samma säsong. Eller så kan det vara bara slupmässiga variationer som orsakar det.

En annan sak att tänka på är att om man modellerar mha del ett och finner stor skillnad mot del två, uppdaterar modellen och testar mot del två igen osv så kommer man förr eller senare hitta någon som verkar modellera båda delarna bra men lider av problemet jag skrev om i förra stycket.

Ett sätt att testa om ens modell är gilltig kan vara att titta på hur dess verkliga resultat förhåller sig till det teoretiska. Är det tex. troligare att ett spel går in om modellen säger att det verkliga sannolikheten är 20% fel mot oddset jämfört med om modellen säger 10% fel. Ökar ROI i takt med att kraven på modellen om vad som är spelvärt ökar?
LTG är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 19:51   #97
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

LTG då är jag med, tack! Dock är data-samplet jag har på 659 lopp (utan narrow-down) redan väldigt litet redan som det är nu så det är bäddat för stora avvikelser vid en uppdelning då man spelar högoddsare och kan få vänta i värsta fall 30-40 bets innan träff.

ATG verkar spara spel ca 10 veckor bakåt i historiken så när det passerat närmare 10 veckor sedan jag läste in samtliga lopp senast kommer jag att göra en ny körning för att dubbla min data och få fram mer statistisk säker data och utföra mer utförliga tester.

Tills dess kommer jag att testa mina teorier i praktiken för att bl.a. lära mig om hur odds rör sig långt innan / nära spelstopp med favoriter respektive outsiders och utvärdera taktiker för hur spel skall placeras samt läsa på om Trav generellt för att bli bättre då jag relativt sett är grön inom området men lärt mig en del kort på kort.

Tycker även det är kul att LosKrikon utför liknande tester vilket gör att man har någon att styrka eventuella teorier med och kan lära av varandra.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 19:56   #98
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Bland det första jag funderade på var nått i stil med vad du skriver om i sista stycket. Hur bra måste modellen vara för ett vettigt ROI. Med den limiterade mängd data jag har just nu kan man dock se mönster redan. Till exemplel mellan vilka odds ROI är dåligt respektive bra. Enbart EN range på x till x+10 har jag hittat med positivt ROI. Man ser tydligt att de lägsta oddsen är överspelade med tanke på sitt ROI.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 20:07   #99
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Bland det första jag funderade på var nått i stil med vad du skriver om i sista stycket. Hur bra måste modellen vara för ett vettigt ROI. Med den limiterade mängd data jag har just nu kan man dock se mönster redan. Till exemplel mellan vilka odds ROI är dåligt respektive bra. Enbart EN range på x till x+10 har jag hittat med positivt ROI. Man ser tydligt att de lägsta oddsen är överspelade med tanke på sitt ROI.
Jepp, nyckeln till framgång är att hitta bortglömda outsiders, vilket programmet hjälper till att hitta genom att analysera historisk data, skapa en ranking och därefter jämföra mot tillgängliga odds. Lägg därtill till att man är selektiv med vilka lopp man spelar, dvs. lopp som är mer skrällbenägna så känns det som att man har ett vinnande koncept redan med en halvdan algoritm.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 21:03   #100
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Jag kommer nog ha flera typer av rankning, beroende på vad man vill. Först och främst vill jag dock hitta hästar som ger avkastning att satsa på via vinnare.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 10:15   #101
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tino Visa inlägg
Tycker även det är kul att LosKrikon utför liknande tester vilket gör att man har någon att styrka eventuella teorier med och kan lära av varandra.
Precis därför jag försökte hitta nån som höll på med samma sak
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 13:21   #102
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Nu har jag fyra analyskörningar jag kan köra klara.

Startnummervinstprocent (hur ofta ett startnummer vinner i förhållande till antal starter)
Startnummerroi (ROI per startnummer)
ROI per oddsrange (ROI för alla intervall av odds i fasta steg, tex 0-10, 10-20 osv)
Max oddsrangeroi (räknar ut mellan vilka oddsvärden ROI är högst, kan vara 5-23, eller 17-64 eller vad det kommer fram till)
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 16:57   #103
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Känns som om jag håller på att ta över din tråd med alla mina poster men jag har nu byggt på ranksystemet. Den kör bara med två parametrar hittils (har ju hållt på hela 30 minuter med den...). Den räknar fram en ranksumma med de två parametrarna gånger var sin procentsats. Det man sedan får fram är de optimala procentsatserna och vilket roi man fick när man "spelade" med de värdena. Den häst med högst rank i varje lopp är den man satsar på.

Om du vill att jag tar det lugnt med postandet så säg till, känns som jag är den som postar mest just nu.

Senast redigerad av LosKrikon den 2010-10-03 klockan 22:41.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 12:47   #104
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tino Visa inlägg
Om ATG har oddset 2.0 på en häst är således inte sannolikheten att hästen vinner 50 %, utan istället 41.66% (2 * (1/1.2)) om vi räknar på att ATG har en återbetalningsprocent på 80% (vilket vi dynamiskt kan plocka fram lopp för lopp då den kan variera någon procent).
Jag tror inte dina beräkningar stämmer där. Om ATG har en vinståterbetalningsprocent på 80% (vilket jag också får det till) så blir "sannolikheten" (egentligen hur stor procent av insatserna som är placerade på hästen) på den hästen 40%. Det fås genom 1 / (2/0,8).

Jag tror inte återbetalningen varierar, utan det är avrundningsfelen för oddsen som gör att det ser ut att vara så.

Senast redigerad av LosKrikon den 2010-10-04 klockan 13:24.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 17:14   #105
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Har gjort analys nu på den datan jag har, och får ungefär samma värden på ROI som du. Dock har jag inte filtrerat loppen än, utan nu satsar man hela tiden på den högst rankade i varje lopp, i alla lopp. Ska fixa nått filter sen som sätter minsta rankpoäng och sånt.

Senast redigerad av LosKrikon den 2010-10-05 klockan 18:03.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td