Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-08-24, 21:58   #1
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

EV+ på Trav?


Jag har/håller på att utveckla en webbaserad portal som automatiskt hämtar startlistor med respektive odds på Vinnare och Plats från ATG.se. Dessa odds är pool-baserade och ändras således hela tiden innan spelstopp.

Dessa odds jämför jag sedan automatiskt mot fasta oddsmarknader inom svenskt trav (dvs. samma lopp som ATG tillhandahåller) som erbjuds av diverse aktörer för att leta överodds.

Oddsen (med justering för marginalen som ATG tar) som ATG erbjuder använder jag för att bedöma sannolikhet för utfall, då jag tror att spelarna på ATG har bättre koll än dom övriga spelbolagen som erbjuder fasta odds då det finns ofantligt många faktorer som påverkar oddssättningen och det är speciellt strax innan spelstopp.

Tror ni att jag är fel ute i mitt antagande här i och med att bara för att en spelare nödvändigtvis inte lägger en insats på en häst han/hon tror vinner, så behöver det nödvändigtvis inte betyda att man tror hästen skall vinna – utan spelaren letar helt enkelt det bästa oddset, eller löser detta sig naturligt i och med att när favoriten inte blir lika spelad så går oddset på denna upp och således är det objektet värt att spela igen?

Sammanfattning: Är marknaderna som ATG tillhandahåller för Vinnare- respektive Platsspel en bra källa för att bedöma sannolikheten för utfallet, eller är övriga spelbolag bättre på detta? (Läs: Använd oddssättningen från övriga spelbolag som utgångspunkt för att identifiera överodds)

Ser fram emot synpunkter!

Tack på förhand!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 05:09   #2
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Jag tror följande sida försökte sig på något liknande
Multiodds speltips
Multiodds speltips vinststatistik

Frågan är dock hur du ska hitta dina spelobjekt? Kuskar tenderar att bli överspelade hos atg, detsamma gäller skrällar i storlopp såsom guld etc. Detta märkte man när det skrällde till i sommarn i varenda guldlopp som kördes. Att få 30x pengarna på omgångens minst streckade häst kändes inte så intressant, därmed blir också spelet lite missvisande. Så behov av filter är helt klart viktigt.
Lite andra artiklar om du inte läst finns hos storavinster.se (vissa är dock borttagna sedan de gjorde om sin sida)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 08:44   #3
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Tack för kloka synpunkter och bra länkar KP!

Utmaningen är att hitta själva ”oddsmallen” att utgå ifrån som används som underlag för att bedöma sannolikheten att en viss häst vinner loppet.

Det man helt klart kan dra som slutsats likt du säger är att kuskar tenderar att bli överspelade hos ATG, vilket Travronden 4/2008 visat svart på vitt.

Det som skulle vara riktigt tjusigt är om man kunde ta fram en egen rankning i loppet med hjälp av enbart statistik såsom form, prispengar, startsnabba hästar med öppna spår, galopprisk mm. då all data finns tillgänglig och bara behöver köras igenom. Däremot förutsätter jag att övriga etablerade spelbolag som erbjuder fasta odds på vinnare- och platsspel redan har gjort hemläxan och således bör jag kunna utgå efter deras oddsmallar.

I slutändan tror jag dock att oddsmallen från ATG kan fungera som en väldigt bra oddsmall, förmodligen bättre än övriga spelbolag speciellt sista 15-20 minuter innan loppet åtminstone då det är mycket rörelse pga. t.ex. värmningar som övriga spelbolag omöjligen kunna tagit hänsyn till när oddsen ursprungligen publicerades, och som man förhoppningsvis inte hinner justera. Lägg därtill till att man tar hänsyn till att kuskar ofta är överspelade i samband med utformning av den egna oddsmallen.

Förslag på egen oddsmall för att bedöma sannolikhet och på så vis kunna hitta EV+ spel.

BOOKIE ODDS = (Bookie A odds + Bookie B odds + Bookie C odds) / 3
EGEN ODDSMALL = (ATG ODDS + BOOKIES ODDS) / 2


Respektive odds justeras även med hänsyn till spelbolagets återbetalningsprocent. Om ATG har oddset 2.0 på en häst är således inte sannolikheten att hästen vinner 50 %, utan istället 41.66% (2 * (1/1.2)) om vi räknar på att ATG har en återbetalningsprocent på 80% (vilket vi dynamiskt kan plocka fram lopp för lopp då den kan variera någon procent).

För att ta hänsyn till att toppkuskar ofta är överspelade kan man inkludera detta antingen i Oddsmallen, eller låta ”tröskeln” för ett potentiellt EV+ spel för en toppkusk ligga högre än övriga.

Sannolikhetsbedömningen som man får fram av den egna oddsmallen jämförs sedan mot oddsen från samtliga spelbolag som tillhandahåller fasta odds för att hitta ett lämpligt spelobjekt.

Tror ni att jag är rätt ute om jag börjar i denna ände? Jag tar tacksamt emot tips på hur den egna oddsmallen skall tas fram!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 16:11   #4
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 396
Sharp$: 221
Standard

mitt förslag är att du gör en statistisk analys på den data som finns och tar fram en modell för att prediktera segerchansen. Om du använder dig av bookiernas odds, som du inte vet hur de är framtagna kan massa jobbiga fenomen pajja för dig, såsom kancellation, korrelerade variabler etc. Ett mycket bättre sätt är att ta fram en egen modell, se hur bra den är, om den är fin använd den, om den inte är så fin justera, tills du hittar något som ger fin ROI.
BiggieB är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 23:36   #5
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Jag har nu tagit fram en egen modell för att bedöma segerchansen och gjorde en bakåtkörning för senaste V75 21 augusti i Örebro och fick följande resultat där jag satsade 1U på respektive spel.

OBS! Detta är inget skämt!

Lopp 4 - Vinnare : 9 NISSE BEAN : 7.6x : +6.6U

Lopp 5 - Vinnare : 11 BAHT LAUNCHER : 8.5x : +7.5U

Lopp 6 - Vinnare : 7 BRIAN KEY : 40.0x : -1U

Lopp 7: Vinnare : 3 ROYAL NEO : 7.0x : +6U
Lopp 7: Vinnare : 12 KING KOBOL : 26.4x : -1U


Lopp 8 - Vinnare : 1 TAX FREE B.S : 21.1x : -1U

Lopp 9 - Vinnare : 5 DEUXIEME PICSOUS : 20x : +19U

Lopp 10 - Vinnare : 5 YOUPIE : 9.4x : -1U

Resultat: +35.1U (439% ROI)

Detta är helt sinnesjuka resultat, men givetvis är jag medveten om att detta är på tok för litet urval och att variansen med denna typ av spel är väldigt hög.

Jag tog några andra lopp från V75 7 augusti där det var ganska mycket skräll i fyra sista loppen och den lyckades pricka samtliga vinnare där med. Jag vet inte vad jag skall säga faktiskt.

Programmet är konfigurerat att plocka fram vinnare som bedöms ha minst 10% chans till vinst och ge en förväntad ROI på minst 160%.

Ge mig gärna några lopp ni vill jag skall köra bakåt i tiden så återkommer jag med vad programmet skulle ha förutspått.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 00:03   #6
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Jag gjorde en körning inför morgondagens (27 aug) V65 lopp på Bergsåker och fick följande rekommendationer på vinnarspel förutsatt att minimumodds enligt nedan uppfylls.

Lopp 4 - 3 YOU BET HORNLINE - 2.05x

Lopp 5 - 2 FLEA SOUTHWIND - 12.5x
Lopp 5 - 3 NINOTCHKA - 2.12x

Lopp 6 - 4 FARMFURIR - 13.54x
Lopp 6 - 7 ASPE OLOV - 6.79x
Lopp 6 - 12 ULVSÅS ELVIS - 5.31x

Lopp 7 - 1 VEIKKO HORNLINE - 8.59x
Lopp 7 - 13 REAL DE RABUT - 3.56x

Lopp 8 - 2 WARINER - 6.27x
Lopp 8 - 4 KENSETH HANOVER - 16.7x
Lopp 8 - 5 CONRADS FREDRIK - 14.62x
Lopp 8 - 9 WINDSONG'S SISU - 14.14x
Lopp 8 - 11 NOBILE RAL - 15.77x

Lopp 9 - 5 MELLBY TICKET - 13.25x
Lopp 9 - 10 RACERSTRINA - 5.82x
Lopp 9 - 11 BELINDA SIGN - 7.68x

Hästarna i spelförslagen ovan bedöms ha minst 10% chans att vinna loppet och ge en ROI på 160% vid angiven oddsnivå. Ju lägre krav på minimumodds, desto större favorit.

Så länge det inte blir favoritparad imorgon kväll finns det hopp!

Senast redigerad av tino den 2010-08-27 klockan 06:40.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 13:54   #7
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 248
Sharp$: 979


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Vilken sida använder du när du tippar dessa?
Tallroth är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 14:19   #8
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

För fasta odds använder jag följande:
  • B365
  • Expekt
  • Ladbrokes

Observera dock att samtliga är rätt sega med att publicera oddsen, oftast bara ett par timmar innan första loppet börjar. Dessutom brukar inte samtliga V65 lopp vara med, enbart några på slutet (ofta DD), men det varierar. V64 och V75 brukar dock samtliga lopp finnas med.

Sedan har vi givetvis ATG som t.o.m. har bättre odds ibland och där alla lopp självklart går att spela på, men där får man som sagt vänta till några minuter innan spelstopp då det är pool-baserade odds.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 14:37   #9
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 248
Sharp$: 979


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Ok, så på ATG kan man alltså inte lägga ett bett förrän i sista minuten? Vore ju lite tråkigt om man inte har möjlighet att sitta framför datorn vid exakt tidpunkt varje gång..
Hade tänkt jag skulle rygga kvällens spel till låga insatser för att prova på, såg ju ut som att det gick bra senast!
Tallroth är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 14:41   #10
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Du kan lägga spel när som helst på ATG, men då det är pool-baserade odds är det ingen garanti att oddset håller sig över minimumoddset för att spelet skall bedömas som spelvärt.

Det går dock att utläsa en trend, och om oddset är mycket högre än det nödvändiga ett par timmar innan är det förmodligen högre än minimumoddset senare, men som sagt det bästa är att vänta tills några minuter innan spelstopp om möjligt.

Om ej möjligt att vänta så finns odds från fasta bolagen till dom större loppen några timmar innan.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 14:47   #11
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 248
Sharp$: 979


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Ok, det är så det ligger till ..

Tack så mycket för svaren och tack för tipsen!

Håller tummarna för dessa ska ryggas!
Tallroth är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 14:56   #12
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tallroth Visa inlägg
Ok, det är så det ligger till ..

Tack så mycket för svaren och tack för tipsen!

Håller tummarna för dessa ska ryggas!
Inga problem, lycka till och vänligen ha hänsyn till att detta system är helt nytt och kommer förmodligen att behöva tweakas en del för att bli riktigt bra om vi når så långt, men om vi håller ett snitt som är i närheten av förra V75 är det guld värt.

Vinst % kommer även vara mycket mindre än traditionella tippningar som normalt görs på sajten (dvs. oftast tvåsiffriga odds gentemot mer sedvanliga 2.0x i sports betting), så ha även hänsyn till det. Däremot siktar jag på en mycket högre ROI vilket i slutändan är viktigast. I regel kan man väl säga att det räcker med att sätta 1st vinnare per dag för att gå break even för dagen, resten ger ett gott plusresultat!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 14:58   #13
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Körde även programmet för Lopp 1 - 3 @ Bergsåker som ligger före V65 (start Lopp 4) ikväll för lite mer sample.

Nedanstående spel rekommenderas såvida minimumodds enligt nedan erhålls.

Lopp 1 - 5 PRINCE KODAK - 4.95x
Lopp 1 - 6 MOONLIGHT SHADOW - 12.57x

Lopp 2 - 2 ALICIA KEEPER - 3.84x
Lopp 2 - 3 SEMBLABLE - 7.68x
Lopp 2 - 8 GLOBAL NOBLE - 7.49x
(OBS! Lopp 2 har egentligen för lite historisk data för att ge ett lika "korrekt" besked som övriga lopp och bör egentligen avstås)

Lopp 3 - 2 GLOBAL DERBY - 6.87x
Lopp 3 - 4 SUN POWER C.G. - 9.49x
Lopp 3 - 6 DERBY CLIPPER - 4.25x

Lopp 1 startar ca 17.50 och därefter är loppen med ca 20 min mellanrum.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 15:00   #14
 
Pohjans avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: Båstad
Inlägg: 419
Sharp$: 1704

Crusher
Stats: 177 - 177 - 12
ROI: 97.88%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tino Visa inlägg
Jag har nu tagit fram en egen modell för att bedöma segerchansen och gjorde en bakåtkörning för senaste V75 21 augusti i Örebro och fick följande resultat där jag satsade 1U på respektive spel.

OBS! Detta är inget skämt!

Lopp 4 - Vinnare : 9 NISSE BEAN : 7.6x : +6.6U

Lopp 5 - Vinnare : 11 BAHT LAUNCHER : 8.5x : +7.5U

Lopp 6 - Vinnare : 7 BRIAN KEY : 40.0x : -1U

Lopp 7: Vinnare : 3 ROYAL NEO : 7.0x : +6U
Lopp 7: Vinnare : 12 KING KOBOL : 26.4x : -1U


Lopp 8 - Vinnare : 1 TAX FREE B.S : 21.1x : -1U

Lopp 9 - Vinnare : 5 DEUXIEME PICSOUS : 20x : +19U

Lopp 10 - Vinnare : 5 YOUPIE : 9.4x : -1U

Resultat: +35.1U (439% ROI)

Detta är helt sinnesjuka resultat, men givetvis är jag medveten om att detta är på tok för litet urval och att variansen med denna typ av spel är väldigt hög.

Jag tog några andra lopp från V75 7 augusti där det var ganska mycket skräll i fyra sista loppen och den lyckades pricka samtliga vinnare där med. Jag vet inte vad jag skall säga faktiskt.

Programmet är konfigurerat att plocka fram vinnare som bedöms ha minst 10% chans till vinst och ge en förväntad ROI på minst 160%.

Ge mig gärna några lopp ni vill jag skall köra bakåt i tiden så återkommer jag med vad programmet skulle ha förutspått.
Var kan man hitta gamla odds??? Detta verkar intressant och jag testar att rygga med liten insats för skoj skull?? Är alltid intressant med program som fixar lite extra pengar till än??

BOL

Pohjan
Pohjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 15:01   #15
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 248
Sharp$: 979


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Jo det förstår jag. Därför jag går in med låga insatser i dessa. Men tyckte det såg mycket intressant ut och tror det har potential att bli bra efter ytterligare utveckling!
Tallroth är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 15:07   #16
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 248
Sharp$: 979


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Vilken sida använder ni för att följa loppen sen?
Tallroth är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 15:18   #17
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pohjan Visa inlägg
Var kan man hitta gamla odds??? Detta verkar intressant och jag testar att rygga med liten insats för skoj skull?? Är alltid intressant med program som fixar lite extra pengar till än??

BOL

Pohjan
Kul att du testar att rygga en liten slant, men jag vill återigen betona att minst 100 lopp behövs innan man kan göra en initial bedömning om det är något att satsa vidare på eller inte, men vi håller som sagt tummarna även om morgondagen blir mer intressant med V75.

På ATG.se under Resultat kan du gå tillbaka och se vilka som har vunnit och respektive odds. Du kan även se odds för hästar som inte vunnit genom att kika på äldre Startlistor.

För fasta odds från övriga Bookmakers (inklusive ATG V-odds) kan du se t.ex. Multiodds full startlista från senaste V75. För andra lopp kan du byta ut bannamn och datum enligt startlistor/resultat på ATG.se.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 15:22   #18
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tallroth Visa inlägg
Jo det förstår jag. Därför jag går in med låga insatser i dessa. Men tyckte det såg mycket intressant ut och tror det har potential att bli bra efter ytterligare utveckling!


Citat:
Ursprungligen postat av Tallroth Visa inlägg
Vilken sida använder ni för att följa loppen sen?
ATG Live @ ATG.se vilket dock kräver prenumeration. Jag kan annars rekommendera en rätt så bra referattjänst från Aftonbladet för främst V64, V65 och V75 loppen. Länk till Live-referat brukar komma upp varje kväll längst upp på Trav 365 | Sportbladet | Aftonbladet.

Därtill finns en riktig klassiker SVT Text - 570

Lycka till!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 15:23   #19
 
Pohjans avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: Båstad
Inlägg: 419
Sharp$: 1704

Crusher
Stats: 177 - 177 - 12
ROI: 97.88%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tino Visa inlägg
Kul att du testar att rygga en liten slant, men jag vill återigen betona att minst 100 lopp behövs innan man kan göra en initial bedömning om det är något att satsa vidare på eller inte, men vi håller som sagt tummarna även om morgondagen blir mer intressant med V75.

På ATG.se under Resultat kan du gå tillbaka och se vilka som har vunnit och respektive odds. Du kan även se odds för hästar som inte vunnit genom att kika på äldre Startlistor.

För fasta odds från övriga Bookmakers (inklusive ATG V-odds) kan du se t.ex. Multiodds full startlista från senaste V75. För andra lopp kan du byta ut bannamn och datum enligt startlistor/resultat på ATG.se.
Har du programmerat ett eget program eller hur har du gjort.. Kan gärna hjälpa till i såfall och ta fram historiska data.. För det känns som att ska man vänta x antal lopp kan det ta tid.. Riktigt kul experiment det är ju bara att hoppas att det följer väl ut..

Pohjan
Pohjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 15:32   #20
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pohjan Visa inlägg
Har du programmerat ett eget program eller hur har du gjort.. Kan gärna hjälpa till i såfall och ta fram historiska data.. För det känns som att ska man vänta x antal lopp kan det ta tid.. Riktigt kul experiment det är ju bara att hoppas att det följer väl ut..

Pohjan
Stämmer. Jag har utvecklat ett eget program som hämtar startlistor och historik data och därefter gör en egen rankning av hästarna. Sedan hämtas även odds in från sajter där det är tillgängligt och jämförs och flaggar för när det är värt att spela eller inte.

Det finns rätt ofta "outsiders" som är bortglömda, det är dessa hästar programmet flaggar för.

Historik data hämtas från STC (Travsport.se).

Jag kommer att försöka posta 10 lopp per dag på aktuell huvudbana, så inom 2 veckor kan vi göra en preliminär bedömning. Bäst EV+ kan man dock få på DD-loppen, V64 och V75 då fasta odds även brukar vara tillgängliga.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 15:44   #21
 
Pohjans avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: Båstad
Inlägg: 419
Sharp$: 1704

Crusher
Stats: 177 - 177 - 12
ROI: 97.88%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tino Visa inlägg
Stämmer. Jag har utvecklat ett eget program som hämtar startlistor och historik data och därefter gör en egen rankning av hästarna. Sedan hämtas även odds in från sajter där det är tillgängligt och jämförs och flaggar för när det är värt att spela eller inte.

Det finns rätt ofta "outsiders" som är bortglömda, det är dessa hästar programmet flaggar för.

Historik data hämtas från STC (Travsport.se).

Jag kommer att försöka posta 10 lopp per dag på aktuell huvudbana, så inom 2 veckor kan vi göra en preliminär bedömning. Bäst EV+ kan man dock få på DD-loppen, V64 och V75 då fasta odds även brukar vara tillgängliga.
Låter riktigt intressant.. Lycka till kommer självklart följas..
Pohjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 15:48   #22
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Och här kommer även slutligen för Lopp 10-12 efter V65 ikväll så att vi kan genomföra ytterligare lite skarpa tester.

Lopp 10 - 2 SKULLY GULLY - 6.17x
Lopp 10 - 4 GIANT SUPERMAN - 5.79x
Lopp 10 - 5 SURTEES HANOVER - 9.41x
Lopp 10 - 6 PIRATE COPY - 5.44x

Lopp 11 - 3 COPPER - 8.75x
Lopp 11 - 6 AMANDA PALEMA - 3.93x

Lopp 12 - 1 FAKSGNISTA - 9.04x
Lopp 12 - 3 BAKKE RAVEN - 15.17x
Lopp 12 - 4 TROLL TARZAN - 9.56x
Lopp 12 - 5 JERKEFAKS - 16.11x
Lopp 12 - 7 FARKSTREK - 6.6x
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 20:31   #23
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 248
Sharp$: 979


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Systemet verkar hitta en del vinnare i alla fall, men för min del så var de flesta oddsen mycket lägre än minimioddset. Kanske får testa ett annat bolag tills i morgon då jag har tänkt mig rygga till liten insats även då ..

Tack för idag!
Tallroth är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 20:38   #24
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 794
Sharp$: 2499
Standard

Citat:
Lopp 4 - 3 YOU BET HORNLINE - 2.05x = 1,34 atg

Lopp 5 - 2 FLEA SOUTHWIND - 12.5x
Lopp 5 - 3 NINOTCHKA - 2.12x = 2,93 atg

Lopp 6 - 4 FARMFURIR - 13.54x = 3,62 atg
Lopp 6 - 7 ASPE OLOV - 6.79x
Lopp 6 - 12 ULVSÅS ELVIS - 5.31x

Lopp 7 - 1 VEIKKO HORNLINE - 8.59x
Lopp 7 - 13 REAL DE RABUT - 3.56x = 1,56 atg

Lopp 8 - 2 WARINER - 6.27x
Lopp 8 - 4 KENSETH HANOVER - 16.7x
Lopp 8 - 5 CONRADS FREDRIK - 14.62x = 9,09 atg
Lopp 8 - 9 WINDSONG'S SISU - 14.14x
Lopp 8 - 11 NOBILE RAL - 15.77x

Lopp 9 - 5 MELLBY TICKET - 13.25x
Lopp 9 - 10 RACERSTRINA - 5.82x
Lopp 9 - 11 BELINDA SIGN - 7.68x
atg

Siffrorna du har angett är odds för att det skall vara spelvärde i objektet? Inte många som kom upp i det idag om så är fallet. Men tänker jag fel?
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 07:19   #25
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
atg
Siffrorna du har angett är odds för att det skall vara spelvärde i objektet?
Japp, minst angivet odds skall finnas på marknaden för att det skall vara spelbart.

Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
atg
Inte många som kom upp i det idag om så är fallet. Men tänker jag fel?
I 6 av 11 lopp under gårdagen fanns det minst en spelvärd häst, så det känns hyfsat.

Jag kommer att återkomma med resultat för gårdagen samt speltips inför dagen inom ett par timmar.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 07:40   #26
 
pankbanks avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 657
Sharp$: 0

007 ser grönt
Stats: 275 - 366 - 21
ROI: 99.43%
Vinstprocent: 43.00%

Standard

skaffa en spreadsheet, och skriv gärna där på vilken sajt du hittar bäst odds där. så att vi kan följa .
__________________
007 ser grönt
pankbank är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 07:55   #27
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Resultat @ Bergsåker 2010-08-27

Grönt = Spel placerat då minimumodds uppnåtts, resulterade i vinst.
Rött = Spel placerat då minimumodds uppnåtts, resulterade i förlust.
Svart = Spel ej placerat då minimumodds ej uppnåtts

<lopp> - <häst> - <minimumodds> - <bästa odds på marknaden>

Lopp 1 - 5 PRINCE KODAK - 4.95x - 19.6x @ ATG
Lopp 1 - 6 MOONLIGHT SHADOW - 12.57x - 28.2x @ ATG


Lopp 2 spelades ej pga för lite statistiskt underlag.

Lopp 3 - 2 GLOBAL DERBY - 6.87x - 24.2x @ ATG

Lopp 3 - 4 SUN POWER C.G. - 9.49x - 7.6x @ ATG
Lopp 3 - 6 DERBY CLIPPER - 4.25x - 1.4x @ ATG

Lopp 4 - 3 YOU BET HORNLINE - 2.05x - 1.35x @ Ladbrokes

Lopp 5 - 2 FLEA SOUTHWIND - 12.5x - 4.75x @ Ladbrokes
Lopp 5 - 3 NINOTCHKA - 2.12x - 3.0x @ ATG

Lopp 6 - 4 FARMFURIR - 13.54x - 4.75x @ Ladbrokes
Lopp 6 - 7 ASPE OLOV - 6.79x - 2.9x @ Ladbrokes
Lopp 6 - 12 ULVSÅS ELVIS - 5.31x - 5.5x @ Ladbrokes

Lopp 7 - 1 VEIKKO HORNLINE - 8.59x - 5.25x @ Ladbrokes
Lopp 7 - 13 REAL DE RABUT - 3.56x - 1.65x @ Ladbrokes

Lopp 8 - 2 WARINER - 6.27x - 5.5x @ Expekt
Lopp 8 - 4 KENSETH HANOVER - 16.7x - 31.5x @ ATG
Lopp 8 - 5 CONRADS FREDRIK - 14.62x - 11.5x @ Ladbrokes
Lopp 8 - 9 WINDSONG'S SISU - 14.14x - 29.7x @ ATG
Lopp 8 - 11 NOBILE RAL - 6.2x

Lopp 9 - 5 MELLBY TICKET - 13.25x - 6.5x @ Ladbrokes
Lopp 9 - 10 RACERSTRINA - 5.82x - 4.25x @ Ladbrokes
Lopp 9 - 11 BELINDA SIGN - 7.68x - 6.5x @ Bet365

Lopp 10 - 2 SKULLY GULLY - 6.17x - 1.3x @ ATG
Lopp 10 - 4 GIANT SUPERMAN - 5.79x - 6.9x @ ATG
Lopp 10 - 5 SURTEES HANOVER - 9.41x - 7.5x @ ATG
Lopp 10 - 6 PIRATE COPY - 5.44x - 5.7x @ ATG

Lopp 11 - 3 COPPER - 8.75x - 5.5x @ ATG
Lopp 11 - 6 AMANDA PALEMA - 3.93x - 2.9x @ ATG

Summa

Units spelade: 9
Units vunna: 3
Resultat: -6U

Av hästarna ovan fanns vinnaren med i 7 av 11 lopp, dock uppnåddes inte den önskade oddsnivån och således placerade inte ett vinnande spel.

Räkna med varians som sagt

Idag på V75 finns det generellt sett ett mycket större spelutbud på marknaden då fler aktörer tillhandahåller odds, vilket bäddar för mer spel samt vinstmaximering.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 08:07   #28
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pankbank Visa inlägg
skaffa en spreadsheet, och skriv gärna där på vilken sajt du hittar bäst odds där. så att vi kan följa .
Jag har lagt upp en spreadsheet som kommer att uppdateras efter samtliga lopp för dagen med placerade spel (vilket jag tyvärr inte kan veta innan loppen).

Spelförslagen kommer jag att skriva i tråden här som vanligt före loppen då alla förslag inte alltid blir aktuella att spela.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 08:12   #29
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

SPELFÖRSLAG 28 AUGUSTI @ BERGSÅKER

Nedanstående spel rekommenderas såvida minimumodds enligt nedan erhålls.

Första lopp startar ca 13.20 och därefter fortlöper det med ca 20 min mellanrum.

Lopp 4 - 10 är V75 och kommer förmodligen att innehålla mest spelvärde.

Lopp 1 - 2 M.T.FURYK - 11.21x
Lopp 1 - 5 LOOK OUT - 5.61x
Lopp 1 - 6 AMOR WINNER - 3.89x

Lopp 2 - 6 EURO COIN - 5.67x
Lopp 2 - 9 STAR LOOK (FR) - 11.99x
Lopp 2 - 10 ELLES W.PHEDO - 11.82x
Lopp 2 - 12 CARAVELLE SUND - 5x

Lopp 3 - 2 SUPER VIC - 15.21x
Lopp 3 - 3 DANTE SUND - 8.9x
Lopp 3 - 4 ALLAN ROAD - 7.51x
Lopp 3 - 5 ALFA STELLA - 7.98x
Lopp 3 - 13 YOKAZ - 17.86x
Lopp 3 - 15 SOBERANO DEL MUNDO - 16.31x

Lopp 4 - 2 REBEVAL - 14.12x
Lopp 4 - 3 TREECKO - 9.43x
Lopp 4 - 4 TRYFFEL - 7.58x
Lopp 4 - 11 BONE BEIRON - 16.6x
Lopp 4 - 12 JACKPOT GELJ - 18.13x

Lopp 5 - 1 DONNA SARINA - 10.91x
Lopp 5 - 4 MR WISEMAN - 18.14x
Lopp 5 - 6 BILL BALANCE - 7.9x
Lopp 5 - 8 G.K.TRADEMARK - 16.92x
Lopp 5 - 12 FILIPPA MOOSE - 18.06x

Lopp 6 - 4 MINOS VANG* (DK) - 4.51x
Lopp 6 - 10 TINTOMARA HORNLINE - 9.27x
Lopp 6 - 12 IBIZA BROLINE - 12.31x

Lopp 7 - 4 ALDERMARIN - 8.7x
Lopp 7 - 6 FAKSE - 15.52x
Lopp 7 - 11 HALLSTA LOTUS - 3.2x

Lopp 8 - 4 LÖNSHULTS INGRID - 12.98x
Lopp 8 - 10 CHEEK RIBB - 9.66x
Lopp 8 - 14 MOLLY MCGUIRE - 17.09x
Lopp 8 - 15 PERFECT LIGHT - 13.19x

Lopp 9 - 3 TORVALD PALEMA - 2.99x
Lopp 9 - 4 COMMANDER CROWE - 7.8x

Lopp 10 - 1 NAHAR - 6.9x
Lopp 10 - 3 MANNA - 16.18x
Lopp 10 - 5 SIR HOLGER - 12.35x
Lopp 10 - 6 NILLER* (DK) - 13.32x

Lopp 11 - 1 SANDNÄS JOVIN - 12.31x
Lopp 11 - 5 FAX IVAR K.R. - 4.92x
Lopp 11 - 8 RIMAGGAN - 7.4x
Lopp 11 - 9 FRITZ A.K. - 16.21x

Lopp 12 - 3 KIKKA SISU - 13.4x
Lopp 12 - 4 SAY ME - 4.96x
Lopp 12 - 9 LICHI (IT) - 10.32x
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 18:21   #30
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Resultat @ Bergsåker 2010-08-28

Grönt = Spel placerat då minimumodds uppnåtts, resulterade i vinst.
Rött = Spel placerat då minimumodds uppnåtts, resulterade i förlust.
Svart = Spel ej placerat då minimumodds ej uppnåtts

<lopp> - <häst> - <minimumodds> - <bästa odds på marknaden>

Lopp 1 - 2 M.T.FURYK - 11.21x
Lopp 1 - 5 LOOK OUT - 5.61x
Lopp 1 - 6 AMOR WINNER - 3.89x - 5.3x @ ATG

Lopp 2 - 6 EURO COIN - 5.67x
Lopp 2 - 9 STAR LOOK (FR) - 11.99x
Lopp 2 - 10 ELLES W.PHEDO - 11.82x
Lopp 2 - 12 CARAVELLE SUND - 5x - 5.1x @ ATG

Lopp 3 - 2 SUPER VIC - 15.21x - 106.3x @ ATG
Lopp 3 - 3 DANTE SUND - 8.9x
Lopp 3 - 4 ALLAN ROAD - 7.51x - 16.1x @ ATG
Lopp 3 - 5 ALFA STELLA - 7.98x
Lopp 3 - 13 YOKAZ - 17.86x
Lopp 3 - 15 SOBERANO DEL MUNDO - 16.31x

Lopp 4 - 2 REBEVAL - 14.12x
Lopp 4 - 3 TREECKO - 9.43x
Lopp 4 - 4 TRYFFEL - 7.58x - 22x @ 24HPoker
Lopp 4 - 11 BONE BEIRON - 16.6x - 22x @ 24HPoker
Lopp 4 - 12 JACKPOT GELJ - 18.13x - 40x @ Expekt

Lopp 5 - 1 DONNA SARINA - 10.91x
Lopp 5 - 4 MR WISEMAN - 18.14x - 55x @ Ladbrokes
Lopp 5 - 6 BILL BALANCE - 7.9x
Lopp 5 - 8 G.K.TRADEMARK - 16.92x
Lopp 5 - 12 FILIPPA MOOSE - 18.06x - 20x @ Expekt

Lopp 6 - 4 MINOS VANG* (DK) - 4.51x
Lopp 6 - 10 TINTOMARA HORNLINE - 9.27x - 11.2 @ ATG
Lopp 6 - 12 IBIZA BROLINE - 12.31x

Lopp 7 - 4 ALDERMARIN - 8.7x
Lopp 7 - 6 FAKSE - 15.52x
Lopp 7 - 11 HALLSTA LOTUS - 3.2x

Lopp 8 - 4 LÖNSHULTS INGRID - 12.98x - 40x @ Bet365
Lopp 8 - 10 CHEEK RIBB - 9.66x
Lopp 8 - 14 MOLLY MCGUIRE - 17.09x
Lopp 8 - 15 PERFECT LIGHT - 13.19x

Lopp 9 - 3 TORVALD PALEMA - 2.99x
Lopp 9 - 4 COMMANDER CROWE - 7.8x

Lopp 10 - 1 NAHAR - 6.9x
Lopp 10 - 3 MANNA - 16.18x - 20x @ Bet365
Lopp 10 - 5 SIR HOLGER - 12.35x - 18.5x @ Expekt

Lopp 10 - 6 NILLER* (DK) - 13.32x -

Lopp 11 - 1 SANDNÄS JOVIN - 12.31x - 15x @ Ladbrokes
Lopp 11 - 5 FAX IVAR K.R. - 4.92x - 7.9 @ Ladbrokes
Lopp 11 - 8 RIMAGGAN - 7.4x
Lopp 11 - 9 FRITZ A.K. - 16.21x - 17.5x @ Ladbrokes

Lopp 12 - 3 KIKKA SISU - 13.4x - 14.8x @ Ladbrokes
Lopp 12 - 4 SAY ME - 4.96x - 8.5x @ Ladbrokes

Lopp 12 - 9 LICHI (IT) - 10.32x - 17.5x @ @ Ladbrokes

Summa

Units spelade: 19
Units vunna: 17.5
Resultat: -1.5U

Synd att det blev favoritparad i åtminstone fyra första loppen i V75 och att inte Jackpot Gelj (40x) eller Mr Wiseman (55x) blev etta istället för tvåa vilket hade påverkat resultatet, men det är sånt man får leva med!

Nya tag imorgon och hoppas på lite outsiders!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 18:28   #31
 
pankbanks avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 657
Sharp$: 0

007 ser grönt
Stats: 275 - 366 - 21
ROI: 99.43%
Vinstprocent: 43.00%

Standard

det blir bra
__________________
007 ser grönt
pankbank är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 01:24   #32
 
bftraders avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 638
Sharp$: 1996


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Expekt och Bet365 stänger ju för spel iaf 3 minuter innan start, hur vet du vart du ska spel för oddsen ändrar sig ju väldigt snabbt på atg sista minuten? Du måste ha en marginal på hur stor skillnad det är på minimioddset, va? En häst med oddset 2.5 kan ju sjunka till 2.0 när bilen satts i rörelse t.ex.Oddset rör sig väldigt snabbt
Det här kan säkert funka i teorin, men känns svårt att få till i praktiken.
bftrader är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 08:52   #33
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bftrader Visa inlägg
Expekt och Bet365 stänger ju för spel iaf 3 minuter innan start, hur vet du vart du ska spel för oddsen ändrar sig ju väldigt snabbt på atg sista minuten? Du måste ha en marginal på hur stor skillnad det är på minimioddset, va? En häst med oddset 2.5 kan ju sjunka till 2.0 när bilen satts i rörelse t.ex.Oddset rör sig väldigt snabbt
Det här kan säkert funka i teorin, men känns svårt att få till i praktiken.
Stämmer att marginal behövs när odds skall placeras på ATG då snabba oddsförändringar kan ske på slutet, således rekommenderas det att spel läggs sekunder innan start vilket är fullt möjligt och då får du oftast det oddset som står. Därtill finns redan en marginal på 60% inbyggd på minimumoddset då minimumoddset ger en förväntad ROI på 160%, men denna marginal kan ju inte heller ses som exakt då bedömningen av sannolikheten att vinna inte är en exakt vetenskap, utan snarare får man se det som en buffert på felbedömning.

När odds finns tillgängligt över minimumoddset placeras det på fasta oddsmarknader (under V75 igår var 8/9 spel placerade på fasta oddsmarknader och således fanns inte detta problem), och när önskat minimumodds inte finns tillgängligt på fasta oddsmarknader placeras spel på ATG så sent som möjligt. Programmet hjälper även till att säga vart odds skall placeras genom att visa tillgängliga odds i en överskådlig vy.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 11:25   #34
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

SPELFÖRSLAG 29 AUGUSTI @ DANNERO

Nedanstående spel rekommenderas såvida minimumodds enligt nedan erhålls.

Första lopp startar ca 14.20 och därefter fortlöper det med ca 20 min mellanrum.

Lopp 4 - 9 är V65, varav 8-9 är Dagens Dubbel och kommer förmodligen att innehålla mest spelvärde (odds publicerade av fler spelbolag).

Lopp 1 för lite statistiskt underlag

Lopp 2 - 1 ROBIS OMEGA - 7.79x
Lopp 2 - 5 NOBLE QUICK - 11.27x
Lopp 2 - 6 GRACE MARION P.H. - 11.85x
Lopp 2 - 10 STEFANI HANOVER (US) - 15.63x
Lopp 2 - 11 LIFELONG LOVE - 10.85x

Lopp 3 - 2 VICTORY GIRL - 11.15x
Lopp 3 - 3 ALFA SUND - 9.23x
Lopp 3 - 4 ZIPPY CHILLY - 13.91x
Lopp 3 - 5 DOYOUWANTTODANCE (US) - 15.13x
Lopp 3 - 8 BLUE APRIL - 5.92x
Lopp 3 - 10 SPEEDY BRODDA - 17.58x

Lopp 4 - 1 BALDER STJERNA* (NO) - 9.47x
Lopp 4 - 2 BRENNE VINNI* (NO) - 2.47x

Lopp 5 - 4 NICK AMERICA (IT) - 15.08x
Lopp 5 - 5 GLEN MHOR - 8.89x
Lopp 5 - 8 ED YOU - 6.6x
Lopp 5 - 9 LE CUPOLE - 10.41x
Lopp 5 - 11 HARPOS ROCKLAND - 7.3x

Lopp 6 - 7 FLEX - 8.31x
Lopp 6 - 13 LOME MIX* (NO) - 6.43x

Lopp 7 - 5 FOMALHAUT - 11.03x
Lopp 7 - 10 SEBASTIAN PALEMA - 10.64x
Lopp 7 - 13 TROTTEUR - 3.82x
Lopp 7 - 14 RUMBLEINTHEJUNGLE - 8.65x

Lopp 8 - 2 GULI JÄRVEN - 9.46x
Lopp 8 - 3 MÅNPRINSEN A.M. - 4.34x
Lopp 8 - 4 HÅGÅ ODIN* (NO) - 10.39x

Lopp 9 - 2 LYCKES GOLD LAIN - 4.08x
Lopp 9 - 5 STARO DOW JONES - 11.06x
Lopp 9 - 7 YES HORNLINE - 7.52x
Lopp 9 - 8 CAMBRIDGE - 11.8x

Lopp 10 - 3 ULVSÅS ALMA* (NO) - 5.21x
Lopp 10 - 7 ELLA BEST - 15.94x
Lopp 10 - 8 RAMTAMTARAMTATA* (NO) - 6.56x
Lopp 10 - 12 PUMA JERVA - 15.68x

Lopp 11 för lite statistiskt underlag

Lopp 12 för lite statistiskt underlag
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 19:57   #35
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Resultat @ Dannero 2010-08-29

Grönt = Spel placerat då minimumodds uppnåtts, resulterade i vinst.
Rött = Spel placerat då minimumodds uppnåtts, resulterade i förlust.
Svart = Spel ej placerat då minimumodds ej uppnåtts

<lopp> - <häst> - <minimumodds> - <bästa odds på marknaden>

Lopp 2 - 1 ROBIS OMEGA - 7.79x
Lopp 2 - 5 NOBLE QUICK - 11.27x - 13.9x @ ATG
Lopp 2 - 6 GRACE MARION P.H. - 11.85x - 20.6x @ ATG
Lopp 2 - 10 STEFANI HANOVER (US) - 15.63x
Lopp 2 - 11 LIFELONG LOVE - 10.85x - 28.8x @ ATG

Lopp 3 - 2 VICTORY GIRL - 11.15x - 24.1x @ ATG
Lopp 3 - 3 ALFA SUND - 9.23x - 12x @ Bet365
Lopp 3 - 4 ZIPPY CHILLY - 13.91x
Lopp 3 - 5 DOYOUWANTTODANCE (US) - 15.13x
Lopp 3 - 8 BLUE APRIL - 5.92x - 28.7x @ ATG
Lopp 3 - 10 SPEEDY BRODDA - 17.58x

Lopp 4 - 1 BALDER STJERNA* (NO) - 9.47x
Lopp 4 - 2 BRENNE VINNI* (NO) - 2.47x

Lopp 5 - 4 NICK AMERICA (IT) - 15.08x
Lopp 5 - 5 GLEN MHOR - 8.89x
Lopp 5 - 8 ED YOU - 6.6x
Lopp 5 - 9 LE CUPOLE - 10.41x
Lopp 5 - 11 HARPOS ROCKLAND - 7.3x - 23.4x @ ATG

Lopp 6 - 7 FLEX - 8.31x
Lopp 6 - 13 LOME MIX* (NO) - 6.43x

Lopp 7 - 5 FOMALHAUT - 11.03x -20x @ Expekt
Lopp 7 - 10 SEBASTIAN PALEMA - 10.64x
Lopp 7 - 13 TROTTEUR - 3.82x
Lopp 7 - 14 RUMBLEINTHEJUNGLE - 8.65x

Lopp 8 - 2 GULI JÄRVEN - 9.46x
Lopp 8 - 3 MÅNPRINSEN A.M. - 4.34x
Lopp 8 - 4 HÅGÅ ODIN* (NO) - 10.39x - 13.5x @ Expekt

Lopp 9 - 2 LYCKES GOLD LAIN - 4.08x - 4.8x @ ATG
Lopp 9 - 5 STARO DOW JONES - 11.06x
Lopp 9 - 7 YES HORNLINE - 7.52x
Lopp 9 - 8 CAMBRIDGE - 11.8x - 14.3x @ ATG

Lopp 10 - 3 ULVSÅS ALMA* (NO) - 5.21x
Lopp 10 - 7 ELLA BEST - 15.94x - 26.3x @ ATG
Lopp 10 - 8 RAMTAMTARAMTATA* (NO) - 6.56x
Lopp 10 - 12 PUMA JERVA - 15.68x - 41.9x @ ATG

Summa

Units spelade: 13
Units vunna: 13.5
Resultat: +0.5U (ROI 104%)

Värt att nämna är att 7 Flex samt 8 RAMTAMTARAMTATA även vann i sina lopp till oddsen 7.70x (minimumodds 8.31x) respektive 6.44x (minimumodds 6.56x) så det kanske får bli en finslipning på minimumodds som just nu är inställt på 160% ROI framöver för att bedöma tips som spelbart, men låter det vara som det är för nu.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 20:13   #36
 
AndreasB1897s avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Blekinge
Inlägg: 1 792
Sharp$: 3864
Standard

Intressant, keep it up!
__________________
Twitter: @AndreasB1897
AndreasB1897 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-30, 16:36   #37
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

SPELFÖRSLAG 30 AUGUSTI @ BOLLNÄS

Nedanstående spel rekommenderas såvida minimumodds enligt nedan erhålls.

Lopp 1 startar ca 18.20 och därefter fortlöper det med ca 20 min mellanrum.

Lopp 3 - 8 är V65, varav 7-8 är Dagens Dubbel och kommer förmodligen att innehålla mest spelvärde (odds publicerade av fler spelbolag).

Lopp 1-2 för lite statistiskt underlag

Lopp 3 - 2 DIVA HÅLERYD - 14.79x
Lopp 3 - 3 ORECCHIETTI - 2.83x
Lopp 3 - 5 ZLATAN LISS - 8.45x

Lopp 4 - 4 CASINO ROYALTY - 16.71x
Lopp 4 - 5 TAX FREE B.S. - 4.81x
Lopp 4 - 9 ROCK YOU - 10.36x
Lopp 4 - 10 QUEMOS (FR) - 11.7x

Lopp 5 - 4 GANGLIS - 11.37x
Lopp 5 - 7 BIMLALILL - 15.19x
Lopp 5 - 9 KREMELINA BEST - 11.57x
Lopp 5 - 11 JÄRVSÖ RUNE - 5.79x
Lopp 5 - 12 VALLE VIKTOR (NO) - 16.96x

Lopp 6 - 6 MY GOLDEN KEY - 9.96x
Lopp 6 - 8 JUSTALITTLESPOT - 13.23x
Lopp 6 - 10 KARMA ZET - 14.29x
Lopp 6 - 11 LOVELETTER - 7.67x

Lopp 7 - 1 FACE THE EVIL - 13.51x
Lopp 7 - 3 CONRADS EPILOG - 11.02x
Lopp 7 - 5 LUCKY DREAM B.L. - 14.52x
Lopp 7 - 7 BOULDER CLASSICO (FI) - 5.26x
Lopp 7 - 10 TARGET PLAYER - 9.64x

Lopp 8 - 6 VÅLSVARTEN - 15.52x
Lopp 8 - 7 FESETH NILS* (NO) - 18.51x
Lopp 8 - 10 LOVE - 8.81x
Lopp 8 - 13 VESSLE JAHNA - 4.87x

Lopp 9 - 5 B.W.GULLIVER - 3.23x
Lopp 9 - 6 BANKFAKSE - 16.72x

Lopp 10 - 5 PROPHESY OF - 2.58x
Lopp 10 - 7 UNDRA BRICK - 12.76x
Lopp 10 - 11 DANNY GEMA - 5.94x
Lopp 10 - 12 OVERWORKED - 5.83x

Lopp 11 - 4 L.P.'S GERONIMO - 7.14x
Lopp 11 - 5 HEMÄNGES LINE A. - 17.49x
Lopp 11 - 6 BELLA E.G. - 13.01x
Lopp 11 - 7 ALLYHILLS VICTORY - 8.74x
Lopp 11 - 14 NET - 4.83x

Lopp 12 - 2 RUNNING RAM - 17.26x
Lopp 12 - 4 ODD FELLOW - 7.49x
Lopp 12 - 5 KRISTA TILLY - 4.8x
Lopp 12 - 14 AJLEXES DAYLIGHT - 9.75x
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-30, 18:30   #38
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Gotland
Inlägg: 271
Sharp$: 654

Fotboll Side plays "t
Stats: 39 - 24 - 0
ROI: 136.71%
Vinstprocent: 61.90%

Standard

Jah har hakat på och lirat dom där minimioddset vart över dom du har som linje där... ! Spännande!!
robbson11 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-30, 21:27   #39
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Resultat @ Bollnäs 2010-08-30

Grönt = Spel placerat då minimumodds uppnåtts, resulterade i vinst.
Rött = Spel placerat då minimumodds uppnåtts, resulterade i förlust.
Svart = Spel ej placerat då minimumodds ej uppnåtts

<lopp> - <häst> - <minimumodds> - <bästa odds på marknaden>

Lopp 3 - 2 DIVA HÅLERYD - 14.79x
Lopp 3 - 3 ORECCHIETTI - 2.83x
Lopp 3 - 5 ZLATAN LISS - 8.45x - 14.6x @ ATG

Lopp 4 - 4 CASINO ROYALTY - 16.71x
Lopp 4 - 5 TAX FREE B.S. - 4.81x - 9.6x @ ATG
Lopp 4 - 9 ROCK YOU - 10.36x
Lopp 4 - 10 QUEMOS (FR) - 11.7x

Lopp 5 - 4 GANGLIS - 11.37x - 14.7x @ ATG
Lopp 5 - 7 BIMLALILL - 15.19x
Lopp 5 - 9 KREMELINA BEST - 11.57x
Lopp 5 - 11 JÄRVSÖ RUNE - 5.79x
Lopp 5 - 12 VALLE VIKTOR (NO) - 16.96x - 25.8x @ ATG

Lopp 6 - 6 MY GOLDEN KEY - 9.96x
Lopp 6 - 8 JUSTALITTLESPOT - 13.23x
Lopp 6 - 10 KARMA ZET - 14.29x - 14.6x @ ATG
Lopp 6 - 11 LOVELETTER - 7.67x

Lopp 7 - 1 FACE THE EVIL - 13.51x
Lopp 7 - 3 CONRADS EPILOG - 11.02x
Lopp 7 - 5 LUCKY DREAM B.L. - 14.52x - 30x @ Ladbrokes
Lopp 7 - 7 BOULDER CLASSICO (FI) - 5.26x - 9.4x @ ATG
Lopp 7 - 10 TARGET PLAYER - 9.64x

Lopp 8 - 6 VÅLSVARTEN - 15.52x
Lopp 8 - 7 FESETH NILS* (NO) - 18.51x
Lopp 8 - 10 LOVE - 8.81x - 25x @ Expekt
Lopp 8 - 13 VESSLE JAHNA - 4.87x - 5.5x @ Expekt

Lopp 9 - 5 B.W.GULLIVER - 3.23x - 3.4x @ ATG
Lopp 9 - 6 BANKFAKSE - 16.72x

Lopp 10 - 5 PROPHESY OF - 2.58x
Lopp 10 - 7 UNDRA BRICK - 12.76x
Lopp 10 - 11 DANNY GEMA - 5.94x - 6.6x @ ATG
Lopp 10 - 12 OVERWORKED - 5.83x

Lopp 11 - 4 L.P.'S GERONIMO - 7.14x - 76.4x @ ATG
Lopp 11 - 5 HEMÄNGES LINE A. - 17.49x - 32.5x @ ATG
Lopp 11 - 6 BELLA E.G. - 13.01x - 14.2x @ ATG
Lopp 11 - 7 ALLYHILLS VICTORY - 8.74x - 13.8x @ ATG

Lopp 11 - 14 NET - 4.83x

Lopp 12 var felaktigt med i spelförslag som inte finns, utan den listade således om från början vilket var Lopp 1 egentligen, och som av statistiska skäl inte inkluderades.

Summa

Units spelade: 15
Units vunna: 0
Resultat: -15U (ROI 0%)

Väldigt tråkigt resultat, men även väldigt ovanligt med så många favoriter som vann. I 7 av 9 lopp (Lopp 3 - 11) vann förstahandsfavoriten! I dom övriga två loppen vann andrahands- respektive tredjehandsfavoriten.
Svårt att pricka rätt outsiders om ingen outsider vinner, men det är helt enkelt sånt här man får räkna med och det är nya tag som gäller!

Imorgon är det galopp på huvudbanan (ovanligt) och således kommer inga spelförslag att ges. Jag skall försöka få tid samla in data från åtminstone senaste 500 loppen med nyckeldata såsom prissummor, omsättning, starttyp, distans mm. tillsammans med startlistor och odds för att kunna bakåtköra teorier och komma fram till en så optimal formel som möjligt för att bedöma sannolikhet till vinst.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 10:46   #40
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Gotland
Inlägg: 271
Sharp$: 654

Fotboll Side plays "t
Stats: 39 - 24 - 0
ROI: 136.71%
Vinstprocent: 61.90%

Standard

kommer du igång med nåt,tills ikväll eller till helgen??

Hoppas det jag följer med spänningen,


Kör hårt!! mvh//Robban
robbson11 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 16:19   #41
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

SPELFÖRSLAG 1 SEPTEMBER @ SOLVALLA

Nedanstående spel rekommenderas såvida minimumodds enligt nedan erhålls.

Lopp 1 startar ca 18.20 och därefter fortlöper det med ca 20 min mellanrum.

Lopp 4 - 9 är V64, varav 8-9 är Dagens Dubbel och kommer förmodligen att innehålla mest spelvärde (odds publicerade av fler spelbolag).

Lopp 1 för lite deltagare.

Lopp 2 - 1 RITE ON - 18.76x
Lopp 2 - 4 AXELITE - 9.15x
Lopp 2 - 5 FAST ALLEGRO - 4.84x
Lopp 2 - 6 NELLE PELLE* - 7.56x

Lopp 3 - 1 JAG PIERRE - 10.77x
Lopp 3 - 4 GOOFY BERMON - 4.34x
Lopp 3 - 6 NORTHERN LADAY - 16.75x
Lopp 3 - 7 COSMOPÅLLEN - 18.06x
Lopp 3 - 11 EVERT'S PARTY SOCK - 11.61x

Lopp 4 - 1 MILS YOU LOVE - 4.07x
Lopp 4 - 5 ACES MAJESTY - 16.5x
Lopp 4 - 6 MR JEF FIOR (IT) - 7.73x

Lopp 8 - 2 PAIRED - 10.46x
Lopp 8 - 3 NOVA RACE - 16.86x
Lopp 8 - 4 CARAMIA KNIGHT - 9.54x
Lopp 8 - 6 ALEXIS BOKO - 17.07x
Lopp 8 - 10 MADDE S.R. - 8.29x

Lopp 9 - 1 GLOBAL JEWEL - 14.44x
Lopp 9 - 3 ROYALE* (NO) - 7.74x
Lopp 9 - 4 LUCILU HANOVER (US) - 9.59x
Lopp 9 - 6 RIVER DE LITON - 7.35x
Lopp 9 - 10 FLY HIGH KEMP - 10.08x

Jag återkommer med Lopp 5 -7 samt 10-11 innan dom startar pga tidsbrist just nu.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 18:21   #42
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Lopp 5 - 1 NEARLY NINE FEET - 3.6x
Lopp 5 - 8 HAT TRICK KEMP - 2.83x
Lopp 5 - 9 BELGRADO - 9.53x
Lopp 5 - 10 ESSIEN - 9.26x
Lopp 5 - 11 OUTLAW MERCI - 6.04x

Lopp 6 - 1 L.O.L. (US) - 17.07x
Lopp 6 - 4 ONE TOO MANY - 3.8x
Lopp 6 - 5 ORFEUS BRODDE - 8.56x
Lopp 6 - 11 TRYPTOFAN HÅLERYD - 15.23x
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 18:51   #43
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Och slutligen..

Lopp 7 - 5 OLYMPIA* (US) - 5.89x
Lopp 7 - 9 ARIZONA U.B. - 18.21x
Lopp 7 - 10 LIGHTS ON BROADWAY (US) - 14.74x
Lopp 7 - 12 SYBARIS HANOVER (US) - 13.07x
Lopp 7 - 13 KLARA - 9.17x

Lopp 10 - 1 HARALDINHO - 8.02x
Lopp 10 - 6 AISLE STAND - 5.01x
Lopp 10 - 10 JODY MAY - 8.85x
Lopp 10 - 11 NEIGHBOURHOODBULLY - 18.63x

Lopp 11 - 2 ROSE'S LA NENA - 13.57x
Lopp 11 - 8 NEW SHADOWS - 5.31x
Lopp 11 - 13 DIXIE EXCLUSIVE - 10.05x
Lopp 11 - 14 BEAU MEC - 10.02x
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-02, 06:41   #44
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Resultat @ Solvalla 2010-09-01

Grönt = Spel placerat då minimumodds uppnåtts, resulterade i vinst.
Rött = Spel placerat då minimumodds uppnåtts, resulterade i förlust.
Svart = Spel ej placerat då minimumodds ej uppnåtts

<lopp> - <häst> - <minimumodds> - <bästa odds på marknaden>

Lopp 1 för lite deltagare.

Lopp 2 - 1 RITE ON - 18.76x
Lopp 2 - 4 AXELITE - 9.15x
Lopp 2 - 5 FAST ALLEGRO - 4.84x
Lopp 2 - 6 NELLE PELLE* - 7.56x

Lopp 3 - 1 JAG PIERRE - 10.77x
Lopp 3 - 4 GOOFY BERMON - 4.34x
Lopp 3 - 6 NORTHERN LADAY - 16.75x
Lopp 3 - 7 COSMOPÅLLEN - 18.06x
Lopp 3 - 11 EVERT'S PARTY SOCK - 11.61x - 19.2x @ ATG

Lopp 4 - 1 MILS YOU LOVE - 4.07x
Lopp 4 - 5 ACES MAJESTY - 16.5x - 60.3x @ ATG
Lopp 4 - 6 MR JEF FIOR (IT) - 7.73x

Lopp 5 - 1 NEARLY NINE FEET - 3.6x
Lopp 5 - 8 HAT TRICK KEMP - 2.83x
Lopp 5 - 9 BELGRADO - 9.53x
Lopp 5 - 10 ESSIEN - 9.26x
Lopp 5 - 11 OUTLAW MERCI - 6.04x

Lopp 6 - 1 L.O.L. (US) - 17.07x - 38.9x @ ATG
Lopp 6 - 4 ONE TOO MANY - 3.8x
Lopp 6 - 5 ORFEUS BRODDE - 8.56x - 11.5x @ Expekt
Lopp 6 - 11 TRYPTOFAN HÅLERYD - 15.23x

Lopp 7 - 5 OLYMPIA* (US) - 5.89x
Lopp 7 - 9 ARIZONA U.B. - 18.21x - 65x @ Bet365
Lopp 7 - 10 LIGHTS ON BROADWAY (US) - 14.74x
Lopp 7 - 12 SYBARIS HANOVER (US) - 13.07x
Lopp 7 - 13 KLARA - 9.17x

Lopp 8 - 2 PAIRED - 10.46x - 20x @ Bet365
Lopp 8 - 3 NOVA RACE - 16.86x - 56.9x @ ATG
Lopp 8 - 4 CARAMIA KNIGHT - 9.54x - 18x @ ATG
Lopp 8 - 6 ALEXIS BOKO - 17.07x
Lopp 8 - 10 MADDE S.R. - 8.29x

Lopp 9 - 1 GLOBAL JEWEL - 14.44x
Lopp 9 - 3 ROYALE* (NO) - 7.74x
Lopp 9 - 4 LUCILU HANOVER (US) - 9.59x
Lopp 9 - 6 RIVER DE LITON - 7.35x - 9.5x @ Expekt
Lopp 9 - 10 FLY HIGH KEMP - 10.08x - 16x @ Ladbrokes

Lopp 10 - 1 HARALDINHO - 8.02x
Lopp 10 - 6 AISLE STAND - 5.01x - 13.3x @ ATG
Lopp 10 - 10 JODY MAY - 8.85x
Lopp 10 - 11 NEIGHBOURHOODBULLY - 18.63x

Lopp 11 - 2 ROSE'S LA NENA - 13.57x - 16.2x @ ATG
Lopp 11 - 8 NEW SHADOWS - 5.31x
Lopp 11 - 13 DIXIE EXCLUSIVE - 10.05x - 75x @ ATG
Lopp 11 - 14 BEAU MEC - 10.02x

Summa

Units spelade: 12
Units vunna: 16
Resultat: +4U (ROI 133%)
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-02, 13:15   #45
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Har missat den här tråden, intressant experiment dock!

Jag skulle vilja påstå att de minodds som krävs på favoriterna är rena fantasierna om man ska se till vad det finns för odds på marknaden, du borde kanske överväga att lika gärna plocka bort dem ur körningen redan från början. De ser även ut att vara en aning högt satta jämfört med "verklig" vinstchans. Jag förstår att du har det inbyggt i programmet att det ska finnas marginal eller vad man ska säga, men jag skulle säga att de fortfarande är en aning höga (och med en aning menar jag väl i sammanhanget ca 3-5%).

Har såklart dålig koll på vilka parametrar du sätter i ditt program, och du kanske inte vill avslöja det, men jag skulle vilja veta hur ditt program "tänkt" vid en viss körning här igår.

Lopp 7 - 9 ARIZONA U.B. - 18.21x - 65x @ Bet365

Om man viktar in kusk/tränar-statistik någorlunda tungt borde detta odds vara väldigt mycket högre. Holmsten har ska vi säga grovt sett 5% om vi lägger ihop det, och bara det borde resultera i ett odds på 20ggr. Om vi sen tar med faktumet att det är ett fullt fält på 15 hästar kan man väl skicka upp det +5-10ggr. Mot kuskeliten +5-10ggr.

Om vi bortser från allt och bara konstaterar att hästen är en av 15 och alla har samma chans att vinna landar vi på 15ggr. Att han sedan står på tillägg och dessutom står ganska hårt inne borde ge ett odds på 20-25ggr direkt.

Observationen från min sida är i alla fall att tränare/kusk verkar tas med alls i beräkningarna, om man ska se på det exemplet, och det är en faktor som är alltför viktig för att bortse ifrån. Har inte letat efter fler exempel på samma sak, det var bara Arizona från gårdagen som stack ut väldigt vid den snabbtitt jag tog.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-02, 13:21   #46
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Ett förslag kanske vore att inte krångla till det så mycket att programmet behöver vara invecklat nog att kunna köra alla hästar, utan att inrikta det på att bara värdera favoriter t ex. Det borde vara lättare att bestämma vilka parametrar som är viktiga och vilka historiska data som behöver importeras för att användas i körningen. Dessutom lär man få en varians som är långt behagligare, samtidigt som ROI nog kan bibehållas eller tom förbättras.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-02, 16:05   #47
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Har missat den här tråden, intressant experiment dock!

Jag skulle vilja påstå att de minodds som krävs på favoriterna är rena fantasierna om man ska se till vad det finns för odds på marknaden, du borde kanske överväga att lika gärna plocka bort dem ur körningen redan från början. De ser även ut att vara en aning högt satta jämfört med "verklig" vinstchans. Jag förstår att du har det inbyggt i programmet att det ska finnas marginal eller vad man ska säga, men jag skulle säga att de fortfarande är en aning höga (och med en aning menar jag väl i sammanhanget ca 3-5%).
Håller med om att favoriterna inte blir helt rättvist bedöma vad gäller sannolikhet till vinst, och att det förmodligen är lika bra att plocka ut dessa från körningen. Anledningen till att jag har låtit dessa ligga kvar dock är för att dessa inte gör någon direkt skada, då sällan minimumoddset uppfylls placeras heller inte något spel. Om minimumodds skulle uppfyllas kommer spel att placeras och förmodligen ge en bra avkastning.

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Har såklart dålig koll på vilka parametrar du sätter i ditt program, och du kanske inte vill avslöja det, men jag skulle vilja veta hur ditt program "tänkt" vid en viss körning här igår.

Lopp 7 - 9 ARIZONA U.B. - 18.21x - 65x @ Bet365
I grova drag är parametrar som tas med just nu är galopprisk, "prestationspoäng" som är olika beroende på vinst-placering-övrigt (även viktade beroende på datum för lopp, t.ex. nyare lopp ger högre påverkan, medans äldre lopp inte har lika hög påverkan). Utfall av detta vägs sedan mot genomsnittlig prispeng i lopp man har deltagit i, dvs. om man oftare är med i lopp med högre prispengar väger det tyngre än en häst som är med i mer "lågklasslopp". Till detta tas även hänsyn på startspår (och med det även hänsyn till om det är Volt eller Auto samt Distans då det även påverkar).


Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Om man viktar in kusk/tränar-statistik någorlunda tungt borde detta odds vara väldigt mycket högre. Holmsten har ska vi säga grovt sett 5% om vi lägger ihop det, och bara det borde resultera i ett odds på 20ggr. Om vi sen tar med faktumet att det är ett fullt fält på 15 hästar kan man väl skicka upp det +5-10ggr. Mot kuskeliten +5-10ggr.

Om vi bortser från allt och bara konstaterar att hästen är en av 15 och alla har samma chans att vinna landar vi på 15ggr. Att han sedan står på tillägg och dessutom står ganska hårt inne borde ge ett odds på 20-25ggr direkt.

Observationen från min sida är i alla fall att tränare/kusk verkar tas med alls i beräkningarna, om man ska se på det exemplet, och det är en faktor som är alltför viktig för att bortse ifrån. Har inte letat efter fler exempel på samma sak, det var bara Arizona från gårdagen som stack ut väldigt vid den snabbtitt jag tog.
Tar ej hänsyn till kusk ännu, vilket jag vet är en viktig faktor. Ser inte det som någon "förlust" att inte ha med det ännu dock, i och med att favoritkuskar tenderar att bli nedspelade och således uppfylls inte minimumodds. För att ge en rättvisare sannolikhet till vinst är det dock intressant, och något jag kommer att inkludera framöver.

I övrigt vill jag tacka för bra feedback och även passa på att nämna att jag precis har samlat in information om senaste 538 lopp med massa intressant metadata för att kartlägga vilka lopp som är mest vinstrika att spela på.

Kvarstår att samla in statistik för samtliga kuskar i en egen databas nu för att kunna göra snabbkörningar bakåt i tiden och således kunna trimma formeln för att hitta en så optimal sannolikhetsbedömning till vints, och på så vis kunna hitta överodds.

Jag hoppas kunna ha detta klart om ca 1 vecka, men otroligt mycket "riktigt" jobb just nu som står i vägen
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-02, 16:07   #48
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

SPELFÖRSLAG 2 SEPTEMBER @ ÖREBRO

Nedanstående spel rekommenderas såvida minimumodds enligt nedan erhålls.

Lopp 1 startar ca 18.20 och därefter fortlöper det med ca 20 min mellanrum.

Lopp 3 - 8 är V65, varav 7-8 är Dagens Dubbel och kommer förmodligen att innehålla mest spelvärde (odds publicerade av fler spelbolag).

Lopp 1 - 2 MY ENTERTAINER - 9.09x
Lopp 1 - 11 INSIDER ARRIBA - 3.75x

Lopp 2 för lite statistiskt underlag

Lopp 3 - 2 VICTORY HILL - 5.04x
Lopp 3 - 3 AIRSTRIKE - 17.11x
Lopp 3 - 4 BLUE CANYON - 11.19x
Lopp 3 - 5 DEVICE - 5.72x
Lopp 3 - 7 CASH WINNING VITA* (DE) - 7.58x

Lopp 4 - 2 RODARVE PINGLA - 9.75x
Lopp 4 - 4 TWINS VILDA - 8.97x
Lopp 4 - 5 NEW CHANCE - 9.97x
Lopp 4 - 8 ANAMORE - 9.4x
Lopp 4 - 11 K.L.M.PRELONG* (NO) - 3.76x
Lopp 4 - 12 JAYPORTHASITALL (CA) - 8.69x

Lopp 5 - 2 M.T.FELICIA - 15.76x
Lopp 5 - 5 PINE OPERA - 9.08x
Lopp 5 - 7 NELLI COBELL - 9.31x
Lopp 5 - 8 RUNNERUP - 11.26x
Lopp 5 - 10 CITRON - 9.44x
Lopp 5 - 12 VERY SOBER - 18.65x

Lopp 6 - 1 RUNNING QUEEN - 12.88x
Lopp 6 - 3 COCARACHA - 4.4x
Lopp 6 - 10 BUDDY BUDDY RUN - 3.58x
Lopp 6 - 15 GUNFIGHTER - 10.78x

Lopp 7 - 4 GRINNEBYS ARAGON - 13.94x
Lopp 7 - 5 CASHER - 12.44x
Lopp 7 - 7 POMPANO MICK - 10.48x
Lopp 7 - 10 KASPER SCOTT - 6.78x
Lopp 7 - 12 ELDORET* (DE) - 10.32x

Lopp 8 - 1 QUANTUM ARAMIS - 14.67x
Lopp 8 - 3 KINGPIN LA MARC - 9.97x
Lopp 8 - 4 MACHO GOSSIP - 10.68x
Lopp 8 - 7 MELTON KRONOS* (IT) - 4.21x
Lopp 8 - 10 PRINCE TAGG - 7.25x

Lopp 9 - 2 MELLBY TIPTOP - 2.8x
Lopp 9 - 3 FRODO - 11.57x
Lopp 9 - 10 GOLDEN BOY VINT - 9.36x

Lopp 10 - 5 LUCIA PLAY - 3.23x
Lopp 10 - 7 HYLTANS ADORA - 6x
Lopp 10 - 11 MR CORON - 16.64x

Lopp 11 - 1 UARDA - 6.32x
Lopp 11 - 4 SVEN PALEMA - 15.88x
Lopp 11 - 9 FINISH LIGHTNING - 12.79x
Lopp 11 - 10 TROPICAL STORM - 7.62x
Lopp 11 - 12 SIMB ISABEL - 14.13x
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-02, 16:22   #49
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tino Visa inlägg
...för att kartlägga vilka lopp som är mest vinstrika att spela på.
Jag tror det är en av de viktigaste delarna för att lyckas med detta. Om du inte smalar ner det åt något håll tror jag det är dömt att misslyckas, det är alldeles för många faktorer för att kunna tweaka in för att få en positivt ROI i längden.

Egentligen tror jag det bästa vore att välja några banor där man kan hitta tydliga trender över tid i historiken och spela alla lopp som går där.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 17:13   #50
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Resultat @ Örebro 2010-09-02

Grönt = Spel placerat då minimumodds uppnåtts, resulterade i vinst.
Rött = Spel placerat då minimumodds uppnåtts, resulterade i förlust.
Svart = Spel ej placerat då minimumodds ej uppnåtts

<lopp> - <häst> - <minimumodds> - <bästa odds på marknaden>

Lopp 1 - 2 MY ENTERTAINER - 9.09x - 11.0x @ ATG
Lopp 1 - 11 INSIDER ARRIBA - 3.75x - 6.2x @ ATG


Lopp 2 för lite statistiskt underlag

Lopp 3 - 2 VICTORY HILL - 5.04x - 9x @ Ladbrokes
Lopp 3 - 3 AIRSTRIKE - 17.11x
Lopp 3 - 4 BLUE CANYON - 11.19x
Lopp 3 - 5 DEVICE - 5.72x
Lopp 3 - 7 CASH WINNING VITA* (DE) - 7.58x

Lopp 4 - 2 RODARVE PINGLA - 9.75x - 25.5x @ ATG
Lopp 4 - 4 TWINS VILDA - 8.97x
Lopp 4 - 5 NEW CHANCE - 9.97x
Lopp 4 - 8 ANAMORE - 9.4x - 36.9x @ ATG
Lopp 4 - 11 K.L.M.PRELONG* (NO) - 3.76x
Lopp 4 - 12 JAYPORTHASITALL (CA) - 8.69x

Lopp 5 - 2 M.T.FELICIA - 15.76x - 18.9x @ ATG
Lopp 5 - 5 PINE OPERA - 9.08x - 9.7x @ ATG

Lopp 5 - 7 NELLI COBELL - 9.31x
Lopp 5 - 8 RUNNERUP - 11.26x - 29.7x @ ATG
Lopp 5 - 10 CITRON - 9.44x
Lopp 5 - 12 VERY SOBER - 18.65x

Lopp 6 - 1 RUNNING QUEEN - 12.88x - 99.9x @ ATG
Lopp 6 - 3 COCARACHA - 4.4x
Lopp 6 - 10 BUDDY BUDDY RUN - 3.58x
Lopp 6 - 15 GUNFIGHTER - 10.78x - 14.2x @ ATG

Lopp 7 - 4 GRINNEBYS ARAGON - 13.94x
Lopp 7 - 5 CASHER - 12.44x
Lopp 7 - 7 POMPANO MICK - 10.48x - 35x @ Ladbrokes
Lopp 7 - 10 KASPER SCOTT - 6.78x - 9x @ Ladbrokes
Lopp 7 - 12 ELDORET* (DE) - 10.32x - 15.4x @ ATG


Lopp 8 - 1 QUANTUM ARAMIS - 14.67x
Lopp 8 - 3 KINGPIN LA MARC - 9.97x - 11.5x @ ATG
Lopp 8 - 4 MACHO GOSSIP - 10.68x
Lopp 8 - 7 MELTON KRONOS* (IT) - 4.21x
Lopp 8 - 10 PRINCE TAGG - 7.25x

Lopp 9 - 2 MELLBY TIPTOP - 2.8x - 3.1x @ ATG
Lopp 9 - 3 FRODO - 11.57x
Lopp 9 - 10 GOLDEN BOY VINT - 9.36x

Lopp 10 - 5 LUCIA PLAY - 3.23x - 4.4x @ ATG
Lopp 10 - 7 HYLTANS ADORA - 6x - 61x @ ATG

Lopp 10 - 11 MR CORON - 16.64x

Lopp 11 - 1 UARDA - 6.32x
Lopp 11 - 4 SVEN PALEMA - 15.88x
Lopp 11 - 9 FINISH LIGHTNING - 12.79x - 67.3x @ ATG
Lopp 11 - 10 TROPICAL STORM - 7.62x
Lopp 11 - 12 SIMB ISABEL - 14.13x

Summa

Units spelade: 18
Units vunna: 14.2
Resultat: -3.8U (ROI 79%)
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 17:15   #51
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

SPELFÖRSLAG 3 SEPTEMBER @ UMEÅ

Nedanstående spel rekommenderas såvida minimumodds enligt nedan erhålls.

Lopp 1 startar ca 18.00 och därefter fortlöper det med ca 20 min mellanrum.

Lopp 4 - 9 är V65, varav 8-9 är Dagens Dubbel och kommer förmodligen att innehålla mest spelvärde (odds publicerade av fler spelbolag).

Lopp 2 - 11 MÅNESTINA - 2.75x
Lopp 2 - 13 TITUS S.T. - 3.82x

Lopp 3 - 3 ROLLE ROAD - 2.39x
Lopp 3 - 9 TURBO INTERCOOLER - 6.88x

Lopp 4 - 1 STARO COLD CARAT - 10.32x
Lopp 4 - 3 LUDVIG PALEMA - 14.21x
Lopp 4 - 4 TINTOMARA HORNLINE - 3.06x

Lopp 5 - 10 MANOS GENERAL - 14.61x
Lopp 5 - 11 SIMB ROBITAILLE - 4.36x
Lopp 5 - 13 CHAKIR - 5.37x

Lopp 6 - 3 TORLANDIA (NO) - 14.34x
Lopp 6 - 7 FARMFURIR - 3.45x
Lopp 6 - 10 BONGSBOFAX - 10.29x
Lopp 6 - 11 RIGELLO - 17.05x

Lopp 7 - 2 MR SNOWMAN - 9.86x
Lopp 7 - 3 YEATS HORNLINE - 13.92x
Lopp 7 - 6 MILL QAZVIN - 9.71x
Lopp 7 - 8 ZAGREB* (NL) - 12.94x
Lopp 7 - 15 BLUE PLEM LI* (FI) - 16.54x

Lopp 8 - 1 MELLBY TOKER - 10.78x
Lopp 8 - 2 MYTEN* - 14.39x
Lopp 8 - 4 ROYAL LEAGUE - 12.77x
Lopp 8 - 5 PINE SHOT - 12.31x
Lopp 8 - 6 TAPFER - 7.53x
Lopp 8 - 8 COOL KNIGHT - 17.91x

Lopp 9 - 1 EXCLUSIVE ÅS* (NO) - 10.65x
Lopp 9 - 5 OZZY NESS - 9.37x
Lopp 9 - 6 VITTORIO QUICK (NL) - 18.67x
Lopp 9 - 9 PUTTE TOPLINE - 6.07x
Lopp 9 - 10 JACKPOT GELJ - 13.96x

Lopp 10 - 1 MINIELDEN* (NO) - 13.37x
Lopp 10 - 2 BJÖRKBACKA PRINSEN - 8.14x
Lopp 10 - 4 HULTE ÅKE - 8.86x
Lopp 10 - 6 LÄRKAN - 4x

Lopp 11 - 3 GOLD LADAY - 17.14x
Lopp 11 - 9 QUIZMASTER - 2.27x
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 22:40   #52
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Tino när kommer du med morgondagens förslag till v75? Jag har märkt att du lyckats hitta skrällarna nämligen
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-04, 12:30   #53
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

SPELFÖRSLAG 4 SEPTEMBER @ JÄGERSRO

Nedanstående spel rekommenderas såvida minimumodds enligt nedan erhålls.

Lopp 1 startar ca 18.00 och därefter fortlöper det med ca 20 min mellanrum.

Lopp 4 - 10 är V75, varav 9-10 är Dagens Dubbel och kommer förmodligen att innehålla mest spelvärde (odds publicerade av fler spelbolag).

Lopp 2 - 2 BETTY MAY O.C. - 16.52x
Lopp 2 - 6 ON THE WALL - 18.61x
Lopp 2 - 7 M.T.FAMEANDGLORY - 5.29x
Lopp 2 - 8 NELLI MISS - 9.11x
Lopp 2 - 9 SOLIDERS MEMORY (US) - 14.35x
Lopp 2 - 10 GLOBAL MIX - 14.59x

Lopp 3 - 1 JEANS N.OVERHALLS (US) - 10.93x
Lopp 3 - 2 MISTER X.BARB (IT) - 16.79x
Lopp 3 - 3 LIBERTY LANE - 14.31x
Lopp 3 - 5 CAGLIARI - 8.76x
Lopp 3 - 7 HUBBUB - 6.29x
Lopp 3 - 8 ZAGROS BOKO - 18.65x
Lopp 3 - 11 MR KRONOS (IT) - 10.63x
Lopp 3 - 12 VAROXA - 14.53x

Lopp 4 - 2 REGAL ÅS - 14.26x
Lopp 4 - 3 GLOBAL LIMOUSINE - 17.84x
Lopp 4 - 4 SUNRISE STAR D.E. (DE) - 9.26x
Lopp 4 - 5 BART SJÖHAMMAR - 12.44x
Lopp 4 - 7 STRONG DEMAND - 15.28x
Lopp 4 - 10 DONT WEAR PJS (CA) - 12.61x

Lopp 5 - 2 EVISON - 7.29x
Lopp 5 - 3 ABANO SUIT - 13.64x
Lopp 5 - 5 YESTERDAY WEATHER - 13.92x
Lopp 5 - 7 NU NU HILL - 14.21x

Lopp 6 - 3 GLOBAL INVESTMENT - 12.97x
Lopp 6 - 4 RAKAS - 9.73x
Lopp 6 - 5 LAVEC KRONOS (IT) - 2.73x

Lopp 7 - 2 LURINGEN PALEMA - 16.91x
Lopp 7 - 3 COKTAIL SANDER - 15.82x
Lopp 7 - 4 DELVIN GOLD - 12.18x
Lopp 7 - 5 HAVBERGS GIDDE - 8.01x
Lopp 7 - 7 JOLLY BROLINE - 11.73x

Lopp 8 - 2 SINOVA RIBB - 14.04x
Lopp 8 - 4 ZANDINA BOSHOEVE - 18.74x
Lopp 8 - 9 LISTAS TARA - 11.22x
Lopp 8 - 11 RIO DE LA PLATA - 18.7x
Lopp 8 - 13 ALPHA DEGATO - 8.48x

Lopp 9 - 2 DEUXIEME PICSOUS - 5.18x
Lopp 9 - 3 RAJA MIRCHI - 5.17x

Lopp 10 - 3 FRILLAN FILIOKUS - 14.25x
Lopp 10 - 6 YASON BOKO* (NL) - 4.89x
Lopp 10 - 10 S.J.'S OTTO* (NO) - 6.61x

Lopp 11 - 2 DELI DANCING (AT) - 10.74x
Lopp 11 - 3 BILL BALANCE - 4.42x
Lopp 11 - 9 NEVIO (IT) - 7.44x

Lopp 12 - 1 FRAGOLA (DE) - 5.92x
Lopp 12 - 2 ESKIL - 7.02x
Lopp 12 - 7 ORANGE AVENUE* (DK) - 9.08x
Lopp 12 - 11 OSLO - 10.67x
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 18:14   #54
Banned
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 181
Sharp$: 759
Standard

Det är ett intressant projekt du startat. Om du lyckas få fram en rankingmodell som ger +EV med dagens oddsutbud skulle det vara imponerande. Utbudet på svenskt trav har ju tyvärr försämrats på senare tid, det finns färre travspelbolag och de kvararande har sänkt den teoretiska vinståterbetalningen. Tidigare låg den kombinerade teoretiska vinståterbetalningsprocenten ofta på 95% vilket bara krävde 1/0.95-1=5,3% bättre rank för +EV. Nu har det sjunkit till ca 85% vilket gör det klart svårare.

Har du testat Unibets pool-spel med 90-95% återbetalning? Testspelade själv där när det var nytt men ett av problemen då var att oddsen på hästen man spelat ofta sjönk med 30-40% precis efter spelstopp/loppstart.
MultiSharp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 14:53   #55
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 248
Sharp$: 979


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Hoppas det dyker upp spelförslag på kvällens lopp!
Tallroth är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 20:11   #56
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MultiSharp Visa inlägg
Det är ett intressant projekt du startat. Om du lyckas få fram en rankingmodell som ger +EV med dagens oddsutbud skulle det vara imponerande. Utbudet på svenskt trav har ju tyvärr försämrats på senare tid, det finns färre travspelbolag och de kvararande har sänkt den teoretiska vinståterbetalningen. Tidigare låg den kombinerade teoretiska vinståterbetalningsprocenten ofta på 95% vilket bara krävde 1/0.95-1=5,3% bättre rank för +EV. Nu har det sjunkit till ca 85% vilket gör det klart svårare.

Har du testat Unibets pool-spel med 90-95% återbetalning? Testspelade själv där när det var nytt men ett av problemen då var att oddsen på hästen man spelat ofta sjönk med 30-40% precis efter spelstopp/loppstart.
Tack för feedback!

Jag har testat Unibets pool-spel vid några få tillfällen, men som du beskriver svänger oddsen väldigt hastigt i samband med spelstopp då det är väldigt låg omsättning jämfört med ATG.

Känner du till några andra spelbolag som fortlöpande erbjuder odds på Svenskt Trav? Jag känner enbart till B365, Ladbrokes och Expekt vad gäller Fasta odds, samt ATG och Unibet för pool-baserade.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 20:15   #57
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Ledsen att jag har varit inaktiv sedan i lördags och inte postat några fler förslag, men det har varit fullt upp med jobbet!

Hur som helst har jag kommit fram till att jag inte kommer att posta några fler spelförslag förrens jag har hunnit datamine:a det jag har planerat. Detta för att hitta en så optimal Ranking-algoritm som möjligt, och på så vis identifiera pålitligare EV+ spel.

Jag har massor med idéer, som att t.ex. automatiskt testa olika formler med olika värden på parametrar såsom:
- Senaste antal lopp att ta hänsyn till
- Prestationspoäng för vinst, plats, övrig placering
- Senaste startdatum
- "Vikta" lopp, dvs. bra resultat i ett senare lopp väger tyngre än ett bra resultat för 2 månader sedan
- Galopprisk
- Spårhänsyn
- Förväntad ROI (dvs. höja eller sänka "kravet" för en spelvärd häst)
- Kusk

Och sedan kategorisera detta i olika grupper för att hitta trender för när det uppstår bäst spelvärde, t.ex.
- Banstorlek (Stor eller Liten/Medium)
- Spelformer (V75, V65, V64, DD, Övrigt)
- Antal spelbolag som tillhandahåller odds
- Distans & Starttyp (Volt eller Auto)
- Antal hästar i loppet

Jag har läst in strax över 500 lopp med tillhörande metadata, men jag behöver ordna tid för att läsa in statistik till samtliga hästar samt för att ordna verktyg för att "tweaka" formeln mot datalagret. Allt som allt uppskattar jag det till ca 16-20 timmars arbete, men det är ont om den varan just nu!

En realistisk ambition är att få klart detta innan månaden är över.

Om ni har förslag på intressanta parametrar eller kategorier är det bara att skriva, så skall jag själv försöka spåna lite mer!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-15, 20:13   #58
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Jag tror äntligen att jag har nått ett genombrott med hjälp av det egenutvecklade datorprogrammet som gör en egen ranking med hjälp av en avancerad algoritm som baseras främst på historiska resultat, men även tar hänsyn till faktorer som startspår, distans, starttyp mm.

Jag har bakåtkört programmet ca 10 veckor tillbaka i tiden för att försöka komma fram till en optimal formel för att bedöma sannolikhet till vinst och på så vis skapa en egen ranking. Med hjälp av detta identifieras sedan spelvärda hästar. Jag har testat att vikta olika parametrar, men även delat in resultatet i olika kategorier.

Nedan ser ni resultatet.

Lopp UTANFÖR V64+V65+V75
Races included: 659
Units staked: 932
Units won: 881.45
Units result: -50.55 (ROI: 95%)

V64+V65+V75 (inklusive DD)
Races included: 350
Units staked: 467
Units won: 476.85
Units result: 9.85 (ROI: 102%)

Enbart V64 (inklusive DD)
Races included: 48
Units staked: 65
Units won: 57.25
Units result: -7.75 (ROI: 88%)

Enbart V65 (inklusive DD)
Races included: 234
Units staked: 312U
Units won: 313.6U
Units result: 1.6 (ROI: 101%)

Enbart V75 (inklusive DD)
Races included: 68
Units staked: 90U
Units won: 106U
Units result: 16 (ROI: 118%)

Enbart DD (Inom V64, V65 och V75)
Races included: 112
Units staked: 155U
Units won: 238.45U
Units result: 83.45 (ROI: 154%)

Kombination V65 och DD
Races included: 78
Units staked: 112U
Units won: 207.15U
Units result: 95.15 (ROI: 185%) (!)

Jag känner mig rätt säker på att jag har lyckats hitta ett vinnande spelmönster som kort och gott går ut på att man enbart spelar DD-lopp inom V65 enligt spelförslag från datorprogrammet.

Anledningen till att kombinationen V65 och DD är så pass vinstgivande är givetvis först och främst för att under DD-spel tillhandahåller flest bolag vinnarodds (4st vad jag känner till) jämfört med ett bolag (ATG) annars (förutom vid V64 och V75). Därtill tror jag att det beror på att det är jämnare lopp på V65 än t.ex. jämfört med V75, samt att den typiska spelaren har bättre koll på deltagande hästar i större lopp (t.ex. V75) än mindre glamorösa V65 lopp, vilket innebär att oddsmallen från spelbolagen således blir sämre under dessa lopp, vilket gynnar min egen ranking.

Värt att betona är givetvis att 78 lopp (enligt kombinationen V65 och DD) inte heller är en större mängd data, men med stöd från övrig data (t.ex. ROI 101% på 234 lopp inom samtliga V65 lopp) känns det betryggande, då 4 av 6 av dessa lopp bara har odds från ett spelbolag istället för fyra!

Jag har fortfarande idéer på hur man kan förbättra algoritmen, samt applicera mer spelteori såsom att satsa mer vid högre EV+ för att göra det lönsammare, dock känner jag mig väldigt nöjd med testresultaten så här långt att det känns som att det är dags för att sätta detta i praktiken under åtminstone en månad med start antingen denna vecka (imorgon eller fredag), eller senast på måndag nästa vecka. Jag kommer att starta en ny tråd där jag delar med mig av tipsen samt att jag kommer att redovisa resultaten i ett spreadsheet.

Man får dock ha hänsyn till att variansen är väldig hög, närmare sagt gav t.ex. kombinationen V65 och DD med ROI 185% som värst 24 placerade spel (16 lopp) utan vinst i sträck med en vinst%/bet på 8.74% i snitt.

Vill även rikta ett stort tack till MultiSharp för sin ypperliga sida multiodds.com som har hjälp mig att ta fram historiska odds från flera spelbolag.

Vad är era synpunkter om detta? Om vi har tur kanske vi har ett motsvarande ”RAS”-TRAV-PICKS på gång?
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-15, 20:39   #59
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3617
Standard

Intressanta artiklar ifrån dig & det verkar som att du är på rätt väg med ditt program!! Men en fråga har jag allt, kommer du att fortsätta att lägga ut spelförslagen här eller är det meningen att du ska sälja programmet till prenumeranter, typ Jokersystemet mm. Vilka systemkrav krävs av datorn för ditt program, Vista-kompatibelt mm?? Keep up the good work, Tino
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 06:53   #60
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Jag kommer att lägga upp spelförslagen här med start ikväll och har för tillfället inga planer på att sälja någon tjänst/program, du behöver således inte tänka på några systemkrav
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 07:22   #61
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3617
Standard

Tack Tino Kommer att följa dina spelförslag med spänning framöver. Ha det gött!!!
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 18:10   #62
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Då jag inväntar godkännande för en Speldagbok postar jag spelförslag i denna tråd tillsvidare.

Obs! Personer utan BRM och som inte tål stor varians undanbes att följa spelförslagen.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 18:13   #63
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

SPELOMGÅNG 1 - GÄVLE - 16 SEPTEMBER 2010

FASTA ODDSMARKNADER
Spel bedöms som spelvärda och finns tillgängliga just nu till nedanstående odds. Odds i parantes indikerar minimumodds för att spel fortfarande skall vara spelvärt om odds mot förmodan sjunker.

DD-1 (Lopp 7)
5 TURBO VIKING - 20x (14.9x) @ Expekt
8 RED HOT DYNAMITE - 5x (4.8x) @ Bet365

DD-2 (Lopp 8)
3 MR WISEMAN - 20x (12.94x) @ Bet365

RÖRLIGA ODDSMARKNADER (ÖVERVAKNINGSLISTAN)
Spel bedöms som spelvärt om odds är lika med eller högre än minimumodds enligt nedan.

DD-1 (Lopp 7)
3 ALVENA PELE - 13.85x

DD-2 (Lopp 8)
5 ONLY LAVEC - 19.8x
6 POLS WALLE - 15.47x

Spreadsheet
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 18:35   #64
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Du säger det själv, hög varians och bara 10 veckor testkört. Är det mycket jobb som är anledningen till att du inte kört 50-100 veckor bakåt eller är det för att datan inte finns tillgänglig längre?

Mellan raderna ser du kanske att jag är skeptisk mot hela idén. Jag tycker du verkar kunnig inom ditt område och så, men jag har ändå svårt att se att en programvara av den här typen ska kunna ge en långsiktig avkastning. Mest för att det finns så mycket att ta hänsyn till och annars känns det som att spelbolagen kommer sätta P för det på ett eller annat sätt. Skulle du vid någon av testkörningarna gå plus om du endast hade ATG-oddsen att spela på.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 19:14   #65
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Du säger det själv, hög varians och bara 10 veckor testkört. Är det mycket jobb som är anledningen till att du inte kört 50-100 veckor bakåt eller är det för att datan inte finns tillgänglig längre?
Jag har inte lyckats hitta startlistor tillsammans med startodds mer än 10 veckor tillbaka i tiden. Om du eller någon annan kan hjälpa till med detta vore det tacksamt för att göra ytterligare (och mer pålitligare) tester i mån av tid.

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Mellan raderna ser du kanske att jag är skeptisk mot hela idén. Jag tycker du verkar kunnig inom ditt område och så, men jag har ändå svårt att se att en programvara av den här typen ska kunna ge en långsiktig avkastning. Mest för att det finns så mycket att ta hänsyn till och annars känns det som att spelbolagen kommer sätta P för det på ett eller annat sätt. Skulle du vid någon av testkörningarna gå plus om du endast hade ATG-oddsen att spela på.
I brist på statistik längre tillbaka än 10 veckor i tiden och nyfikenheten att testa detta i praktiken väljer jag att dra igång ett testprojekt i 1-2 månader för att se hur det går och därefter göra en preliminär utvärdering.

Jag har indirekt gjort testkörningar med enbart ATG-oddsen (t.ex. lopp utanför V64/V65/V75) och det har gett följande resultat:

Races included: 659
Units staked: 932
Units won: 881.45
Units result: -50.55 (ROI: 95%)

Det är ganska naturligt att resultatet blir mycket bättre när fyra spelbolag istället för ett erbjuder odds och således tror jag starkt på detta då jag är selektiv med loppen jag spelar. Jag hävdar inte att en ROI på 200% kommer att upprätthållas, men snarare att detta ger möjlighet till en fortlöpande process att förfina rankingsalgoritmen för att nå en hyfsad återbetalning i det långa loppet.

Tack för bra återkoppling i övrigt!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-16, 20:50   #66
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Kan tyvärr inte hjälpa dig med historiken, det blir nog svårt att fixa öht nu när jag tänker på saken. Glömde att tillägga förut att jag ändå tror att du är på rätt spår med att smala ner det till DD-lopp i och med att det finns fler/bättre odds där. Jag vet inte hur mycket du har viktat in distans och startmetod, men jag tror att du kan ha en bättre chans på en bra ROI om du smalar ner lite där, åtminstone borde variansen gå ner kan jag tycka.

Jag vet inte hur mycket data du sitter på, men en sak jag skulle vilja se är andelen andrahandare som vunnit i streckspelslopp där det finns en megafavorit och en klar andrahandare.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 06:44   #67
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Kan tyvärr inte hjälpa dig med historiken, det blir nog svårt att fixa öht nu när jag tänker på saken. Glömde att tillägga förut att jag ändå tror att du är på rätt spår med att smala ner det till DD-lopp i och med att det finns fler/bättre odds där. Jag vet inte hur mycket du har viktat in distans och startmetod, men jag tror att du kan ha en bättre chans på en bra ROI om du smalar ner lite där, åtminstone borde variansen gå ner kan jag tycka.
Kombinationen startspår, distans och startmetod är rimligt (subjektivt) viktad, men som med allt annat är det relativt. Nyckeln till detta är just att smala ner sig och vara selektiv med lopp man spelar känner jag. Jag har ännu inte hunnit kategorisera enbart loppdistanser för att se om sprinterlopp är mer skrällbenägna än längre lopp eller vice verca.

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Jag vet inte hur mycket data du sitter på, men en sak jag skulle vilja se är andelen andrahandare som vunnit i streckspelslopp där det finns en megafavorit och en klar andrahandare.
Det kan jag ordna fram för åtminstone ca 10 veckor tillbaka i tiden. Vad är definitionen av en megafavorit (>80%?) och en klar andrahandare (>15% och <25% samtidigt som tredje rankad häst enligt streckspel är mindre än hälften så streckad som andrahandaren?) då är frågan? Reserverar mig dock för tidsbrist och att jag förmodligen inte hinner plocka fram detta inom kort.

Grattis till DD:n igår i övrigt!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 11:27   #68
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tino Visa inlägg
Det kan jag ordna fram för åtminstone ca 10 veckor tillbaka i tiden. Vad är definitionen av en megafavorit (>80%?) och en klar andrahandare (>15% och <25% samtidigt som tredje rankad häst enligt streckspel är mindre än hälften så streckad som andrahandaren?) då är frågan? Reserverar mig dock för tidsbrist och att jag förmodligen inte hinner plocka fram detta inom kort.
>75% och >15% <25% för andrahandaren som är mer än dubbelt så mycket streckad som nästa i listan. Om det har lust och tid, jag har bara en känsla av att spikvärdet på dessa andrahandare är bland det största man hittar på streckspelen och skulle vilja få någon sorts statistisk bekräftelse på det.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 11:35   #69
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Tino på TRAVSIDAN - V75-statistikanalys

Där säljer han travbibeln. I denna har du mycket statistik gällande startspårens betydelse, klasser osv osv.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 12:17   #70
Q90
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 50
Sharp$: 860
Standard

Eller hör med Johan på Storavinster.se, han har garanterat alla statistik du behöver.
Q90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 16:39   #71
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Tino på TRAVSIDAN - V75-statistikanalys

Där säljer han travbibeln. I denna har du mycket statistik gällande startspårens betydelse, klasser osv osv.
Tackar, denna får jag ta och skaffa!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 16:40   #72
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Q90 Visa inlägg
Eller hör med Johan på Storavinster.se, han har garanterat alla statistik du behöver.
Tack för tipset!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-17, 16:40   #73
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Idag startar Speldagboken och i fortsättningen kommer alla spelförslag att postas där!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-18, 10:59   #74
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

För att citera Johan @ Storavinster.se i artikeln "Vinna på Outsiders":
Citat:
Det skräller oftare på 1640 och 2140 än över längre distanser

Ju längre distans, desto färre skrällar. Lång distans "sållar helt enkelt agnarna från vettet". De fyra mest spelade hästarna vinner oftare och det gör att det är svårare att hitta bra skrällspel. 2640 eller 3140 kan du alltså stryka som riktigt bra "skrällopp" (undantaget stayerlopp med flera volter). Givetvis skräller det ändå ibland, men i längden så tjänar du pengar på att stå över spel.

Körs loppet på 1640 = plus
I samband med den nyfunna visdomen blev jag ju givetvis nyfiken att testköra detta bakåt i tiden.

NOTIS: Märkte i samband med detta att den tidigare körningen som benämndes som Lopp UTANFÖR V64+V65+V75 istället skall vara Samtliga lopp (dvs. både lopp innanför och utanför streckspelet) då jag vid körningen valde just alla lopp och inte bara lopp utanför streckspel.

Tidigare testresultat (dvs. alla loppdistanser)

Citat:
Samtliga lopp
Races included: 659
Units staked: 932
Units won: 881.45
Units result: -50.55 (ROI: 95%)

V64+V65+V75 (inklusive DD)
Races included: 350
Units staked: 467
Units won: 476.85
Units result: 9.85 (ROI: 102%)

Enbart V64 (inklusive DD)
Races included: 48
Units staked: 65
Units won: 57.25
Units result: -7.75 (ROI: 88%)

Enbart V65 (inklusive DD)
Races included: 234
Units staked: 312U
Units won: 313.6U
Units result: 1.6 (ROI: 101%)

Enbart V75 (inklusive DD)
Races included: 68
Units staked: 90U
Units won: 106U
Units result: 16 (ROI: 118%)

Enbart DD (Inom V64, V65 och V75)
Races included: 112
Units staked: 155U
Units won: 238.45U
Units result: 83.45 (ROI: 154%)

Kombination V65 och DD
Races included: 78
Units staked: 112U
Units won: 207.15U
Units result: 95.15 (ROI: 185%)
Enbart kort distans (<= 1680m)

Citat:
Samtliga lopp
Races included: 160
Units staked: 179
Units won: 218.3
Units result: 39.3 (ROI: 122%)

V64+V65+V75 (inklusive DD)
Races included: 99
Units staked: 120
Units won: 171
Units result: 51 (ROI: 143%)

Enbart V64 (inklusive DD)
Races included: 8
Units staked: 14
Units won: 0
Units result: -14 (ROI: 0%)

Enbart V65 (inklusive DD)
Races included: 70
Units staked: 80
Units won: 151
Units result: 71 (ROI: 189%)

Enbart V75 (inklusive DD)
Races included: 21
Units staked: 26
Units won: 20
Units result: -6 (ROI: 77%)

Enbart DD (Inom V64, V65 och V75)
Races included: 31
Units staked: 47
Units won: 104.8
Units result: 57.8 (ROI: 223%)

Kombination V65 och DD
Races included: 23
Units staked: 37
Units won: 84.8
Units result: 47.8 (ROI: 229%)
Kort & Medel distans (<= 2140m)

Citat:
Samtliga lopp
Races included: 579
Units staked: 830
Units won: 858.05
Units result: 28.05 (ROI: 103%)

V64+V65+V75 (inklusive DD)
Races included: 286
Units staked: 391
Units won: 476.85
Units result: 85.85 (ROI: 122%)

Enbart V64 (inklusive DD)
Races included: 42
Units staked: 60
Units won: 57.25
Units result: -2.75 (ROI: 95%)

Enbart V65 (inklusive DD)
Races included: 188
Units staked: 261
Units won: 313.6
Units result: 52.6 (ROI: 120%)

Enbart V75 (inklusive DD)
Races included: 56
Units staked: 70
Units won: 106
Units result: 36 (ROI: 151%)

Enbart DD (Inom V64, V65 och V75)
Races included: 87
Units staked: 125
Units won: 238.45
Units result: 113.45 (ROI: 191%)

Kombination V65 och DD
Races included: 61
Units staked: 93
Units won: 207.15
Units result: 114.15 (ROI: 223%)
Lång distans (> 2140m)

Citat:
Samtliga lopp
Races included: 80
Units staked: 102
Units won: 23.4
Units result: -78.6 (ROI: 23%)

V64+V65+V75 (inklusive DD)
Races included: 64
Units staked: 76
Units won: 0
Units result: -76 (ROI: 0%)

Enbart V64 (inklusive DD)
Races included: 6
Units staked: 5
Units won: 0
Units result: -5 (ROI: 0%)

Enbart V65 (inklusive DD)
Races included: 46
Units staked: 51
Units won: 0
Units result: -51 (ROI: 0%)

Enbart V75 (inklusive DD)
Races included: 12
Units staked: 20
Units won: 0
Units result: -20 (ROI: 0%)

Enbart DD (Inom V64, V65 och V75)
Races included: 25
Units staked: 30
Units won: 0
Units result: -30 (ROI: 0%)

Kombination V65 och DD
Races included: 17
Units staked: 19
Units won: 0
Units result: -19 (ROI: 0%)
Sammanställning

Citat:
Samtliga lopp
Alla m: ROI 95% (-50.55u)
<1680m: ROI 122% (+39.3u)
<2140m: ROI 103% (+28.05u)

>2140m: ROI 23% (-78.6u)

V64+V65+V75 (inklusive DD)
Alla m: ROI 102% (+9.85u)
<1680m: ROI 143% (+51u)
<2140m: ROI 122% (+85.85u)

>2140m: ROI 0% (-76u)

Enbart V64 (inklusive DD)
Alla m: ROI 88% (-7.75u)
<1680m: ROI 0% (-14u)
<2140m: ROI 95% (-2.75u)
>2140m: ROI 0% (-5u)


Enbart V65 (inklusive DD)
Alla m: ROI 101% (+1.6u)
<1680m: ROI 189% (+71u)
<2140m: ROI 120% (+52.6u)

>2140m: ROI 0% (-51u)

Enbart V75 (inklusive DD)
Alla m: ROI 118% (+16u)
<1680m: ROI 77% (-6u)
<2140m: ROI 151% (+36u)
>2140m: ROI 0% (-20u)

Enbart DD (Inom V64, V65 och V75)
Alla m: ROI 154% (+83.45u)
<1680m: ROI 223% (+57.8u)
<2140m: ROI 191% (+113.45u)

>2140m: ROI 0% (-30u)

Kombination V65 och DD
Alla m: ROI 185% (+95.15u)
<1680m: ROI 229% (+47.8u)
<2140m: ROI 223% (+114.15u)

>2140m: ROI 0% (-19u)
Det man kan konstatera av ovanstående sammanställning är helt klart att loppdistansen har stor betydelse! Inte i någon av loppkategorierna erhålls högre ROI genom att spela långdistanslopp (> 2140m) - istället visar det på solklara skillnader!

Värt att notera är självfallet att vissa loppkategorier i kombination med distans har väldigt lite data, t.ex. "Enbart V64 på kort distans" som har 8st lopp och egentligen inte kan ge någon rättvis bild.

Om vi däremot tittar på kategorin Samtliga lopp som har mest data att gå på ser vi att man går från en förlorande spelare (95% ROI) till en vinnande spelare (122% ROI) genom att enbart spela kortdistanslopp (<= 1680m).
Om man enbart skulle spela på långdistanslopp (> 2140m) skulle man vara en rejäl förlorare (23%).

Om man enbart spelar kombinationen V65 och DD och även är selektiv nog att enbart spela kort- eller långdistanslopp ökar man sin ROI från 185% till 223%, samt vinstprocent/bet från 8.74% till 10.71%.

Jag vet att jag fortfarande har på tok för lite data att laborera med, men är rätt säker på att vi trots allt ändå kan verifiera att kortdistanslopp är mer skrällbenägna!

Vad är era åsikter?
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 19:42   #75
LTG
 
LTGs avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 49
Sharp$: 285
Standard

Intressant tråd tycker jag, även om jag inte är det minsta insatt eller intresserad av trav.
Kul med fler som bygger modeller och att följa hur det går.

Har en kommentarer på ditt arbete hittills.

Du har back-testat med data från 10 veckor bakåt. Jag antar att du har baserat/uppdaterat modellen utifrån dessa data? Då det finns en överhängade risk för data-mining i ett sådant förfarande så undrar jag hur du tacklar det problemet?

(Data-mining kan sägas vara att man hittar mönster i tidigare data som egentligen är tillfälligheter och inte kan användas för att säga något om framtiden.)

Edit: Hur är det med oddsen på de du spelar på? Höga odds och skrällar som går in kan, speciellt i kombination med data-mining, ge mycket missvisande resultat för modellen.
LTG är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-23, 20:50   #76
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Kul att du tycker att ämnet är intressant!

Det stämmer att jag har tweakat algoritmen som bedömer sannolikhet till vinst och således fastställer minimumodds för att häst skall vara spelvärd allt eftersom jag har genomfört och studerat äldre lopp (back-testat 10 veckor) just med hjälp av data-mining för att hitta spelvärda mönster.

Jag är införstådd med att det inte är någon garanti för vinst jag har identifierat, men det känns betryggande med en förväntad ROI på 223% med de utvalda kriterierna. Jag förväntar mig inte att kunna upprättahålla dessa siffror, men är rätt säker på att åtminstone kunna plussa hyggligt i och med att flera av modellerna jag har testat har gett bra avkastning vilket minimerar (ej eliminerar) riskerna med tillfälligheter.

Därtill är jag dock medveten om att mängden lopp som är back-testade är väldigt liten, men det beror på att jag inte har tillräckligt med data (ännu).

Primärt letar jag outsiders och snittodds är ca 20x. Se gärna min Speldagbok för mer information kring placerade spel och spreadsheet.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-24, 06:15   #77
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Jag visste väl att jag hade en poäng i att det skulle löna sig att specialisera sig på vissa lopptyper. Att jag inte kom på att tipsa dig om det där med längre distanser var lite klantigt, för det vet egentligen alla som följt travet en längre tid. Det är t ex väldigt sällsynt att jag helgarderar ett långlopp eller att jag spelar en vinnare till över 20ggr pengarna där, men det är något som sätter sig i ryggmärgen som man inte reflekterar särskilt mycket över. Det där Lindwall skriver om att stayerlopp med flera volter ska undantas är jag dock inte riktigt med på, för åtminstone ca 95% av stayerloppen startas just på flera volter och då blir det inte många kvar på ett år.

Att voltlopp överlag är mer skrällbenägna är en annan sak jag med stor säkerhet kan bekräfta, då det helt enkelt är mycket större risk att favoriterna felar bort sig samt att störningar och hur bra hästarna kommer iväg allmänt gör att vissa hästar vinner eller tappar 20-30 meter på de andra i starten.


För att få ett bättre underlag som verifierar det här än att göra din 10-veckorskörning kan du istället plocka in vinnaroddsen för de olika lopptyperna map distans och startmetod för det senaste året enbart från ATG. Om du kör en sådan kan du gärna kika på hur ofta hästar med startnummer 1 kommer in på plats över kort respektive medeldistans med autostart och vilket snittodds de har, det skulle jag vilja ha siffror på.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 10:26   #78
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Jag hoppas du inte överger tråden, den var så intressant!

Jag håller som sagt (i din speldagbok) på med samma sak. Berätta gärna vad du parsar ut, detta kör jag med:

Lopp:
Datum, loppnummer (altså för dagen), längd, starttyp (auto, volt), bana (plats), lopptyp (VP, V65, V64, V75, DD), odds, vinnare

Hästar:
Namn, född, kön, ras, vinster (antal), placeringar (antal etta, tvåa, trea), insprunget (år för år) [allt är år för år, med är även livsstatistik]

Kuskar:
Namn, född, hemmabana, licens, vinster (antal), placeringar (antal etta, tvåa, trea), insprunget (år för år) [allt är år för år, med är även livsstatistik]

Tränare:
Namn, född, hemmabana, licens, vinster (antal), placeringar (antal etta, tvåa, trea), insprunget (år för år) [allt är år för år, med är även livsstatistik]

Mitt program kan just nu dra hem samtiliga lopp för en dag och parsa ut det viktigaste och stoppa i en databas (MySQL), har dock inte byggt att den hittar dagarna själv i kalendern än, men det kommer snart. Allt skrivet i PHP. Tänkte samla på mig 1000 lopp innan jag börjar köra någon seriös analys. Kommer även bygga in så den hämtar odds från bet365 och expekt (atg har den ju redan).

Totalt är det nio tabeller, men kanske kommer fler.

Kanske ska notera att den plockar ut id för hästar/kuskar/tränare också, och de används sedan när man kopplar tabellerna. Jag kommer bara ta med dagens "huvudbana" (altså där Vxx körs) och bara travlopp.

Senast redigerad av LosKrikon den 2010-09-27 klockan 10:38.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 14:57   #79
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Jag tycker du verkar kunnig inom ditt område och så, men jag har ändå svårt att se att en programvara av den här typen ska kunna ge en långsiktig avkastning. Mest för att det finns så mycket att ta hänsyn till och annars känns det som att spelbolagen kommer sätta P för det på ett eller annat sätt.
Varför skulle spelbolagen sätta stopp för det? ATG till exempel tjänar ju på att folk spelar mer, för dem spelar det ingen roll vem som vinner, de får lika mycket procent av insatserna oavsett. På de bolagen med fasta odds kommer framtida odds justeras för att kompensera. Man ska också tänka på att den totala insatsen av de som använder denna typ av program är så pass liten att i praktiken inte de fasta oddsen kommer justeras.

En annan sak man ska tänka på är att även om man "bara" har ett ROI på 110% så är det en grym edge. Enligt siffor jag hört har ett normalt sportbetting pro en edge på 4-5%. Sen ger programmet bara rekomendationer också, inte exakt vad man ska göra, ser en rekomendation ut att vara för bra för att vara sann så behöver man ju såklart inte spela den. Den lägger ju heller inte bettet åt en, även man kan skulle kunna göra dett app som funkar så.

Det finns massor av liknande program för fotboll, golf, amerikansk fotboll etc. Det finns ju även travrankningsprogram ute, även om de är gjorda för DD/Vx. Fundera på hur aktiemarknaden skulle fungera utan analysprogram. De är ju så bra att större delen av handeln numer sker automatiskt (altså är de bottar).

Det enda som man gör egentligen är att hitta brytpunkten där en häst har högre odds än förväntad vinstchans. Många antar ju att vinstchans = 1/odds, men det stämmer ju inte. Däremot är instatserna fördelade på det sättet (då räknar jag inte med spelbolagets behållning). Eftersom bra hästar överspelas, och där med får ett odds lägre än 1/vinstchans, så betyder det omvända för resterande hästar, att deras odds är högre än 1/vinstchans. Altså så man "bara" hitta hästarna som är underspelade (med en viss marginal) och spela på dem så kommer man vinna i längden på det. Det är hur man hittar dem som är det intressanta, och det programmet gör.

Gjorde en enkel illustration i Paint för att visualisera det.

LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 16:02   #80
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Varför skulle spelbolagen sätta stopp för det? ATG till exempel tjänar ju på att folk spelar mer, för dem spelar det ingen roll vem som vinner, de får lika mycket procent av insatserna oavsett. På de bolagen med fasta odds kommer framtida odds justeras för att kompensera. Man ska också tänka på att den totala insatsen av de som använder denna typ av program är så pass liten att i praktiken inte de fasta oddsen kommer justeras.

En annan sak man ska tänka på är att även om man "bara" har ett ROI på 110% så är det en grym edge. Enligt siffor jag hört har ett normalt sportbetting pro en edge på 4-5%. Sen ger programmet bara rekomendationer också, inte exakt vad man ska göra, ser en rekomendation ut att vara för bra för att vara sann så behöver man ju såklart inte spela den. Den lägger ju heller inte bettet åt en, även man kan skulle kunna göra dett app som funkar så.

Det finns massor av liknande program för fotboll, golf, amerikansk fotboll etc. Det finns ju även travrankningsprogram ute, även om de är gjorda för DD/Vx. Fundera på hur aktiemarknaden skulle fungera utan analysprogram. De är ju så bra att större delen av handeln numer sker automatiskt (altså är de bottar).

Det enda som man gör egentligen är att hitta brytpunkten där en häst har högre odds än förväntad vinstchans. Många antar ju att vinstchans = 1/odds, men det stämmer ju inte. Däremot är instatserna fördelade på det sättet (då räknar jag inte med spelbolagets behållning). Eftersom bra hästar överspelas, och där med får ett odds lägre än 1/vinstchans, så betyder det omvända för resterande hästar, att deras odds är högre än 1/vinstchans. Altså så man "bara" hitta hästarna som är underspelade (med en viss marginal) och spela på dem så kommer man vinna i längden på det. Det är hur man hittar dem som är det intressanta, och det programmet gör.

Gjorde en enkel illustration i Paint för att visualisera det.


Det jag menade med spelbolagen var väl att om flera konton spelar alla odds som progammet pekar ut kommer de väl limitera ganska fort, antar att de har mönsterigenkänningssystem för sånt. Limitering råkar man ut för ganska lätt ändå, det verkar vara rätt svårt att komma undan nuförtiden om man är framgångsrik. Och nej, jag räknade givetvis inte ATG till dessa spelbolag eftersom de har poolspel.

Jag förutsatte att ni avsåg att spela exakt efter vad programmet rekommenderar, annars ser jag inte riktigt poängen med det hela. Hela idén står och faller väl lite med att man är konsekvent på den punkten?
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 16:19   #81
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Jo, fast inget program är ju helt perfekt. Man kan nog gå plus även om man tar alla rekomendationer, men kanske får lite mer edge om man gallrar manuellt också.

Vore konstigt om de limiterar en, med tanke på att ingen av oss verkar intresserad av att spela för stora pengar. Jag kommer börja med en instats på 10kr till exempel.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 19:20   #82
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Jag hoppas du inte överger tråden, den var så intressant!

Jag håller som sagt (i din speldagbok) på med samma sak. Berätta gärna vad du parsar ut, detta kör jag med:
Jättekul att du håller på med något liknande då jag som sagt tror att det skall gå att knäcka den här nöten! Jag kan garantera dig att jag inte har övergett detta, men just nu är det bara jobb, jobb och återigen jobb med företaget som hamnar före.

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Lopp:
Datum, loppnummer (altså för dagen), längd, starttyp (auto, volt), bana (plats), lopptyp (VP, V65, V64, V75, DD), odds, vinnare
Samtliga parametrar och dessutom omsättning på V- och P-spel och resultat för respektive häst i loppet och inte vara vem som kommer etta (men det kanske inte du menade med "vinnare"). Jag har inte hunnit laborera med omsättningen ännu, men det är troligt att man kan hitta något scenario där t.x. lägre omsättning bäddar för att oddssättarna är mindre insatta och således större sannolikhet att hitta ett överodds - även på favoriter.

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Hästar:
Namn, född, kön, ras, vinster (antal), placeringar (antal etta, tvåa, trea), insprunget (år för år) [allt är år för år, med är även livsstatistik]
Hästnamn samt samtliga loppresultat med tillhörande parametrar såsom datum, resultat, galopp och prispengar. Hänsyn tas till datum för lopp, dvs. senaste lopp väger t.ex. tyngre än ett lopp för 3 månader sedan. Stor vikt tas även till prispengar, dvs. en andraplacering i ett lopp med 1 miljon i prispengar väger t.ex. mycket tyngre än en förstaplacering med 50 000 kr i prispengar. Något jag inte justerat för ännu är dock att det generellt sett är lägre prispengar i bl.a. Norge och Finland, vilket egentligen gör att man borde ta hänsyn till detta (läs: prispengar på €5000 i Finland är kanske mer jämförtbart med prispengar på 100 000 kr i Sverige än ett lopp med 50 000 kr).

Jag har inte tagit ut någon data för ålder, kön eller ras (ännu). Jag tror man kan hitta på mycket roligt med detta, som t.ex. att undersöka om renodlade stolopp bäddar för mer outsider-vinster, eller som att exkludera/öka minodds på ston i lopp mot hingstar och vallacker.

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Kuskar:
Namn, född, hemmabana, licens, vinster (antal), placeringar (antal etta, tvåa, trea), insprunget (år för år) [allt är år för år, med är även livsstatistik]

Tränare:
Namn, född, hemmabana, licens, vinster (antal), placeringar (antal etta, tvåa, trea), insprunget (år för år) [allt är år för år, med är även livsstatistik]
Jag har faktiskt inte tagit någon större hänsyn till detta vilket jag känner till är av vikt, men inte av så stor vikt som man kan tro - åtminstone inte för ändamålet med mitt program.

Anledningen till att jag inte gjort det är för att jag främst kommer att spela på outsiders och mina spelobjekt har (oftast) inte någon känd kusk. Jag ser det således som en "extra" marginal till minimumoddset genom att inte har med detta, dvs. om jag hade med kuskpåverkan hade förmodligen de favorittippade hästarna fått större chans till vinst enligt mitt program och således höjt minimumoddset på outsiders jag letar efter - jag kan då lika gärna ställa om värdet för när en häst bedöms som spelvärd.

"En outsiderspelare underskattar alltså inte kuskens vikt, men ser det hela på ett annat sätt än andra spelare. Mindre kända kuskar kan fungera som omotiverade oddshöjare, vilket självklart skall utnyttjas" för att citera Johan Lindvall.

Missförstå mig dock inte - det är bra att samla in denna data och laborera med den så länge man använder det på rätt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Mitt program kan just nu dra hem samtiliga lopp för en dag och parsa ut det viktigaste och stoppa i en databas (MySQL), har dock inte byggt att den hittar dagarna själv i kalendern än, men det kommer snart. Allt skrivet i PHP. Tänkte samla på mig 1000 lopp innan jag börjar köra någon seriös analys. Kommer även bygga in så den hämtar odds från bet365 och expekt (atg har den ju redan).

Totalt är det nio tabeller, men kanske kommer fler.

Kanske ska notera att den plockar ut id för hästar/kuskar/tränare också, och de används sedan när man kopplar tabellerna. Jag kommer bara ta med dagens "huvudbana" (altså där Vxx körs) och bara travlopp.
Även mitt program är byggt m.h.a. LAMP (Linux + Apache + MySQL + PHP) då det oftast går fort att koda sånt här i skriptbaserade språk. Jag har allt uppdelat i huvudsakligen fyra olika skript:
1. Ladda ner loppdata med startlistor, odds mm. (underlag till backtestning)
2. Ladda ner tävlingsresultat mm. för deltagande hästar (underlag till backtestning)
3. Program för att backtesta och testa olika parametrar
4. Program för att ranka hästar och bedöma sannolikhet till vinst för ett kommande lopp med tillhörande odds mm. (används för att ge spelförslag i speldagboken)

Hästid och sammansatt nyckel (datum, loppnummer, bana) används för relationer.

Vart hämtar du tävlingshistorik förresten? Jag förmodar att det är via ATG eller travsport.se? Jag har upplevt prestandaproblem (begränsade anslutningar inom ett visst tidsintervall) hos ATG vilket gjorde insamligen av data mer tidskrävande än jag trodde. Har du upplevt samma problem? (Jag kör med CURL-biblioteket)

Ser fram emot återkoppling och dina synpunkter!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 19:54   #83
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Oja, jag blir snabbt "cappad" på atg också. Dock kan jag ta ett lopp i taget med tillhörande statistik utan problem. Egentligen är det ju inget stort problem eftersom man bara behöver dra hem ett lopp en gång (om man inte vill ha mer data då). Man kan ju spara htmlen annars på disk och parsa om därifrån. Jag sparar dock inga filer på disken (förutom nåra för referens för snabbkoll i koden) utan matar in allt i databasen på en gång. Kontroll görs även om loppet/hästarna osv redan finns och då skippar den det.

Har inte mycket till gui eller nått, utan allt är en stor (typ 210 rader just nu) PHP-fil. När man kör den så dras all info till loppet man specificerat den till hem (så många parametrar som jag gjort hittils). Tänkte göra en enkel sida där man kan klicka på vad man vill göra. Tex dra hem nya lopp, uppdatera befintliga (nya saker man parsar ur som stått som null hittils tex) osv. När jag är klar så kommer jag dock ha ett mer avancerat gui där man kan ranka bäst spår vid 1640 autostart osv.

När jag kör enkla stats nu så är det direkt i MySQLs CLI. Kör WAMP själv. Inga extra bibliotek. Hämtar med file_get_contents() och parsar allt med strstr() och substr(). Har även gjort andra projekt på liknande sätt, och det var grymt snabbt att parsa. Bland annat en tvkalender (precis som TV Calendar fast helt rent interace och den har alla serier jag tittar på) som drar info (webscrape) från tvrage.com och stoppar in i en databas. Nu kan man dock köra via XML där men har inte brytt mig bygga om än. Visade koden som arbetsprov på en jobbintervju som systemutvecklare (i just PHP) jag sökte och fick jobbet

Senast redigerad av LosKrikon den 2010-09-27 klockan 20:18.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 20:45   #84
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Oja, jag blir snabbt "cappad" på atg också. Dock kan jag ta ett lopp i taget med tillhörande statistik utan problem. Egentligen är det ju inget stort problem eftersom man bara behöver dra hem ett lopp en gång (om man inte vill ha mer data då). Man kan ju spara htmlen annars på disk och parsa om därifrån. Jag sparar dock inga filer på disken (förutom nåra för referens för snabbkoll i koden) utan matar in allt i databasen på en gång. Kontroll görs även om loppet/hästarna osv redan finns och då skippar den det.
Japp, jag har fått lägga in en "pipeline" med lopp som skall parsas och så har jag schemalagt körning. Att få in ca 600-700 lopp var inte så illa, tog knappt 1 dygn av konstant körning. Däremot tog det ca ytterligare 4 dygn att få in statistik för hästarna som kördes i lopp-batchar.

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Har inte mycket till gui eller nått, utan allt är en stor (typ 120 rader just nu) PHP-fil. När man kör den så dras all info till loppet man specificerat den till hem (så många parametrar som jag gjort hittils). Tänkte göra en enkel sida där man kan klicka på vad man vill göra. Tex dra hem nya lopp, uppdatera befintliga (nya saker man parsar ur som stått som null hittils tex) osv. När jag är klar så kommer jag dock ha ett mer avancerat gui där man kan ranka bäst spår vid 1640 autostart osv.

När jag kör enkla stats nu så är det direkt i MySQLs CLI. Kör WAMP själv. Inga extra bibliotek. Hämtar med file_get_contents() och parsar allt med strstr() och substr(). Har även gjort andra projekt på liknande sätt, och det var grymt snabbt att parsa. Bland annat en tvkalender (precis som TV Calendar fast helt rent interace och den har alla serier jag tittar på) som drar info (webscrape) från tvrage.com och stoppar in i en databas. Nu kan man dock köra via XML där men har inte brytt mig bygga om än. Visade koden som arbetsprov på en jobbintervju som systemutvecklare (i just PHP) jag sökte och fick jobbet
Låter bra! preg_match_all() är grymt för detta ändamål också om du inte hunnit testa!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-27, 21:13   #85
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Häst/kusk/tränar-statstiken kan man ju lätt hämta i efterhand också, eftersom deras id finns i databasen när man väl fått in loppen (så kör jag allafall).

preg_match är fint, men har alltid undvikit pga prestandan, men med dagens datorer är det nog inga problem. Det sitter väl i sen "förr" dock. Är uppväxt med sunkiga datorer där man försökte pressa ur all prestanda. Även programmerat demos/intros osv på den gamla goda tiden. Älskar fortfarande hårdvarunära programmering i assembler. Även läst datorteknik med inriktning på inbyggda system (MCUer och DSPer). Riktigt intressant. Speciellt på DSPerna var man tvungen att optimera hårt eftersom programmen var beroende av det. Även läst datalogi, matematik och matematisk statistik. Allt har man nytta av till sånt här.

Plus att jag spelat och varit intresserad av framförallt systemspel sen mellanstadiet. Fast sen jag sålde jultidningar och en av böckerna var "Spela tippa vinn 5", som jag köpte. Hittade även nummer 2 på en loppis en gång och köpte för en femma, riktigt fynd. Har dock inte kvar någon av dem nu men ska köpa alla begagnade senare tänkte jag.

Tänkte först bygga en site lik abcranken men det är så långt mellan vinsterna att man kan få vänta livstider mellan det man får 7 rätt på V75, även med stora system. Då småspelar jag hellre och får lite vinnst i taget. Körde precis samma taktik när jag spelade poker online, satsade på cash games just för lite vinst i taget, istället för att turneringar där det är mycket vinst eller inget typ (vinsten växer exponentiellt med placeringen i turneringen) som gäller.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 13:22   #86
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Blev just klar med parsingen för de tre viktigaste tabellerna (av nio), har även vissa värden färdiga för andra. Databasen ser ut såhär, fast kan ju komma att ändras:

Kod:
lopp (en per lopp)
+------------+-------------+------+-----+---------+----------------+
| Field      | Type        | Null | Key | Default | Extra          |
+------------+-------------+------+-----+---------+----------------+
| loppid     | int(11)     | NO   | PRI | NULL    | auto_increment |
| datum      | date        | YES  |     | NULL    |                |
| loppnummer | int(11)     | YES  |     | NULL    |                |
| distans    | int(11)     | YES  |     | NULL    |                |
| starttyp   | varchar(1)  | YES  |     | NULL    |                |
| bana       | varchar(50) | YES  |     | NULL    |                |
| V65        | tinyint(1)  | YES  |     | NULL    |                |
| V64        | tinyint(1)  | YES  |     | NULL    |                |
| V75        | tinyint(1)  | YES  |     | NULL    |                |
| DD         | tinyint(1)  | YES  |     | NULL    |                |
+------------+-------------+------+-----+---------+----------------+

lopp_stats (en per startnummer i varje lopp)
+-------------+---------+------+-----+---------+-------+
| Field       | Type    | Null | Key | Default | Extra |
+-------------+---------+------+-----+---------+-------+
| loppid      | int(11) | YES  | MUL | NULL    |       |
| startnummer | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| hastid      | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| kuskid      | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| tranarid    | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| distans     | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| odds        | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
+-------------+---------+------+-----+---------+-------+

hastar (en för varje häst)
+--------+-------------+------+-----+---------+-------+
| Field  | Type        | Null | Key | Default | Extra |
+--------+-------------+------+-----+---------+-------+
| hastid | int(11)     | YES  | MUL | NULL    |       |
| namn   | varchar(50) | YES  |     | NULL    |       |
| fodd   | date        | YES  |     | NULL    |       |
| kon    | varchar(20) | YES  |     | NULL    |       |
| ras    | varchar(20) | YES  |     | NULL    |       |
+--------+-------------+------+-----+---------+-------+

hastar_stats (en för varje år per häst, plus en livs per häst)
+----------+---------+------+-----+---------+-------+
| Field    | Type    | Null | Key | Default | Extra |
+----------+---------+------+-----+---------+-------+
| hastid   | int(11) | YES  | MUL | NULL    |       |
| ar       | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| starter  | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| etta     | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| tvaa     | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| trea     | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| intjanat | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
+----------+---------+------+-----+---------+-------+

kuskar (en för varje kusk)
+-----------+-------------+------+-----+---------+-------+
| Field     | Type        | Null | Key | Default | Extra |
+-----------+-------------+------+-----+---------+-------+
| kuskid    | int(11)     | YES  | MUL | NULL    |       |
| namn      | varchar(50) | YES  |     | NULL    |       |
| fodd      | int(11)     | YES  |     | NULL    |       |
| hemmabana | varchar(50) | YES  |     | NULL    |       |
| licens    | varchar(10) | YES  |     | NULL    |       |
+-----------+-------------+------+-----+---------+-------+

kuskar_stats (en för varje år per kusk)
+----------+---------+------+-----+---------+-------+
| Field    | Type    | Null | Key | Default | Extra |
+----------+---------+------+-----+---------+-------+
| kuskid   | int(11) | YES  | MUL | NULL    |       |
| ar       | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| starter  | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| etta     | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| tvaa     | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| trea     | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| intjanat | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
+----------+---------+------+-----+---------+-------+

tranare (en för varje tränare)
+-----------+-------------+------+-----+---------+-------+
| Field     | Type        | Null | Key | Default | Extra |
+-----------+-------------+------+-----+---------+-------+
| tranarid  | int(11)     | YES  | MUL | NULL    |       |
| namn      | varchar(50) | YES  |     | NULL    |       |
| fodd      | int(11)     | YES  |     | NULL    |       |
| hemmabana | varchar(50) | YES  |     | NULL    |       |
| licens    | varchar(10) | YES  |     | NULL    |       |
+-----------+-------------+------+-----+---------+-------+

tranare_stats (en för varje år per tränare)
+----------+---------+------+-----+---------+-------+
| Field    | Type    | Null | Key | Default | Extra |
+----------+---------+------+-----+---------+-------+
| tranarid | int(11) | YES  | MUL | NULL    |       |
| ar       | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| starter  | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| etta     | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| tvaa     | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| trea     | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
| intjanat | int(11) | YES  |     | NULL    |       |
+----------+---------+------+-----+---------+-------+

vinnare (en för varje lopp)
+------------+---------+------+-----+---------+-------+
| Field      | Type    | Null | Key | Default | Extra |
+------------+---------+------+-----+---------+-------+
| loppid     | int(11) | YES  | MUL | NULL    |       |
| hastid     | int(11) | YES  | MUL | NULL    |       |
| vinnarodds | float   | YES  |     | NULL    |       |
+------------+---------+------+-----+---------+-------+
Man kan såklart göra det bättre men föredrar enkelhet och snabbhet framför elegans i detta fallet.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 15:52   #87
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

tino: testa en grej! Kör analys (eller hur du nu sätter parametrar) enbart på den första halvan av dina minade data och se var du får för stats på tex alla Vxx 1640 lopp. Kör sedan testet mot andra halvan (som du inte använder analysresultat från) och kolla vad du får där. Altså ett litet minitest (även datamängden är för liten) hurvida statistik från gamla lopp även gäller framtida (viket man kan anta att den andra halvan är eftersom den inte är analyserad).
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 21:25   #88
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
tino: testa en grej! Kör analys (eller hur du nu sätter parametrar) enbart på den första halvan av dina minade data och se var du får för stats på tex alla Vxx 1640 lopp. Kör sedan testet mot andra halvan (som du inte använder analysresultat från) och kolla vad du får där. Altså ett litet minitest (även datamängden är för liten) hurvida statistik från gamla lopp även gäller framtida (viket man kan anta att den andra halvan är eftersom den inte är analyserad).
Har jag förstått dig rätt om jag t.ex. har 100st lopp som är av karaktären kort distans så skall jag dela upp körningen i 50st lopp vardera och jämföra resultatet? Alla lopp är historiska och jag misstänker som sagt att jag har missuppfattat dig då jag inte förstår tanken bakom detta?
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-28, 22:16   #89
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Tanken var att dela loppen i två delar, där du bara gör analys på den ena och sedan testar de optimala settingsen på den delen även på den andra delen och ser hur mycket tex ROI skiljer sig. Den andra delen kan då ses som "framtida" eftersom vi inte tagit hänsyn till dess statistik när vi gjorde analysen. Kontrollgrupp typ, istället för att göra analys på allt du har nu och sen kolla hur det blir med nya lopp, så får den andra halvan av loppen bli "nya" eftersom vi inte vet resultatet där (eller vet och vet, vi räknar inte med det allafall). Jag kommer köra så åtminstonne.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-30, 12:19   #90
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Kommit riktigt långt nu med mitt app. Det drar automatiskt hem alla lopp i kalendern, kan parsa loppen och stoppa i databasen. Det drar även hem statistiken för hästar/kuskar/tränare och parsar det viktigaste (lite kvar med det). Ska använda lopphemdragaren att göra samma sak med vinnarna också, behöver bara modifieras lite. Allt cachas dessutom nu. Så fort den ska ta hem något från nätet (utom kalendern då) så kontrolleras om den ligger i cachen först annars drar den hem från nätet och sparar i cachen. Konfade även om php och apache och allt är bra mycket snabbare nu. Verkar även ha hittat bra tider att vänta mellan man drar hem filer, har inte fått något fel senaste timmen. Har delat upp koden i flera filer också och man kan köra de olika delarna via en meny.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-01, 13:33   #91
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Har bara kvar att parsa år för årstatistik nu (av det jag tänkt använda mig av till en början allafall), ska fixa det idag, inga problem. Dock tar det tid att dra hem statistiken... 26 timmar beräknat. Har alla lopp och resultat till dem hemma dock.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 00:05   #92
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Nu kan mitt app dra hem allt och parsa allt jag tänkt börja med. Ska sätta in rekordtider, galopprisk osv senare när det känns viktigare. Har även börjat på analysdelen, har spårstatistik just nu. Ska dela in den i distanser senare när ajg har fler lopp. Man ser dock redan nu tydliga tendenser mellan auto och volt. Har 650 lopp i databasen. Hur går det för dig?
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 07:06   #93
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Kul att se ditt engagemang LosKrikon!

Jag märkte inte större skillnader på Auto och Volt, däremot väldigt tydliga skillnader på kortdistanslopp vs långdistanslopp. Ser fram emot ditt resultat när du hunnit testa!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 09:28   #94
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Just nu har jag inte delat in spår i distanser eftersom underlaget är för litet, men enligt min tabell så har de högsta startnummren (ej spår, skrev fel ovan) vid volt betydligt högre vinst % än än auto. Jag tar dock inte hänsyn till om en del hästar har tilllägg, än. Jag parsar det dock och stoppar in i databasen.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 13:33   #95
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

En liten analys av ROI per startnummer (n = 647):

LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 18:27   #96
LTG
 
LTGs avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 49
Sharp$: 285
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Tanken var att dela loppen i två delar, där du bara gör analys på den ena och sedan testar de optimala settingsen på den delen även på den andra delen och ser hur mycket tex ROI skiljer sig. Den andra delen kan då ses som "framtida" eftersom vi inte tagit hänsyn till dess statistik när vi gjorde analysen. Kontrollgrupp typ, istället för att göra analys på allt du har nu och sen kolla hur det blir med nya lopp, så får den andra halvan av loppen bli "nya" eftersom vi inte vet resultatet där (eller vet och vet, vi räknar inte med det allafall). Jag kommer köra så åtminstonne.
Det LosKrikon talar om är ett vanligt förfarande för att minska risken för data-snooping (Data-snooping bias - Wikipedia, the free encyclopedia). Dela tillgänglig data i två delar (inte nödvändigtvis lika stora) och gör dina analyser och modelleringar med hjälp av data från den ena. Om du sedan testar modellen på den andra delen och resultatet skiljer sig markant så har du förmodligen överanalyserat datat och råkat ut för data-snooping.

Notera dock att detta förfarande förstås inte helt avvärjer risken för data-snooping. Del två kanske innehåller data som av någon anledning kan modelleras på samma sätt som den första delen, men som inte gäller framtida data. Kanske är det tex. någon parameter som ändras från säsong till säsong men både del 1 och två kommer från samma säsong. Eller så kan det vara bara slupmässiga variationer som orsakar det.

En annan sak att tänka på är att om man modellerar mha del ett och finner stor skillnad mot del två, uppdaterar modellen och testar mot del två igen osv så kommer man förr eller senare hitta någon som verkar modellera båda delarna bra men lider av problemet jag skrev om i förra stycket.

Ett sätt att testa om ens modell är gilltig kan vara att titta på hur dess verkliga resultat förhåller sig till det teoretiska. Är det tex. troligare att ett spel går in om modellen säger att det verkliga sannolikheten är 20% fel mot oddset jämfört med om modellen säger 10% fel. Ökar ROI i takt med att kraven på modellen om vad som är spelvärt ökar?
LTG är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 19:51   #97
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

LTG då är jag med, tack! Dock är data-samplet jag har på 659 lopp (utan narrow-down) redan väldigt litet redan som det är nu så det är bäddat för stora avvikelser vid en uppdelning då man spelar högoddsare och kan få vänta i värsta fall 30-40 bets innan träff.

ATG verkar spara spel ca 10 veckor bakåt i historiken så när det passerat närmare 10 veckor sedan jag läste in samtliga lopp senast kommer jag att göra en ny körning för att dubbla min data och få fram mer statistisk säker data och utföra mer utförliga tester.

Tills dess kommer jag att testa mina teorier i praktiken för att bl.a. lära mig om hur odds rör sig långt innan / nära spelstopp med favoriter respektive outsiders och utvärdera taktiker för hur spel skall placeras samt läsa på om Trav generellt för att bli bättre då jag relativt sett är grön inom området men lärt mig en del kort på kort.

Tycker även det är kul att LosKrikon utför liknande tester vilket gör att man har någon att styrka eventuella teorier med och kan lära av varandra.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 19:56   #98
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Bland det första jag funderade på var nått i stil med vad du skriver om i sista stycket. Hur bra måste modellen vara för ett vettigt ROI. Med den limiterade mängd data jag har just nu kan man dock se mönster redan. Till exemplel mellan vilka odds ROI är dåligt respektive bra. Enbart EN range på x till x+10 har jag hittat med positivt ROI. Man ser tydligt att de lägsta oddsen är överspelade med tanke på sitt ROI.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 20:07   #99
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Bland det första jag funderade på var nått i stil med vad du skriver om i sista stycket. Hur bra måste modellen vara för ett vettigt ROI. Med den limiterade mängd data jag har just nu kan man dock se mönster redan. Till exemplel mellan vilka odds ROI är dåligt respektive bra. Enbart EN range på x till x+10 har jag hittat med positivt ROI. Man ser tydligt att de lägsta oddsen är överspelade med tanke på sitt ROI.
Jepp, nyckeln till framgång är att hitta bortglömda outsiders, vilket programmet hjälper till att hitta genom att analysera historisk data, skapa en ranking och därefter jämföra mot tillgängliga odds. Lägg därtill till att man är selektiv med vilka lopp man spelar, dvs. lopp som är mer skrällbenägna så känns det som att man har ett vinnande koncept redan med en halvdan algoritm.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-02, 21:03   #100
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Jag kommer nog ha flera typer av rankning, beroende på vad man vill. Först och främst vill jag dock hitta hästar som ger avkastning att satsa på via vinnare.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 10:15   #101
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tino Visa inlägg
Tycker även det är kul att LosKrikon utför liknande tester vilket gör att man har någon att styrka eventuella teorier med och kan lära av varandra.
Precis därför jag försökte hitta nån som höll på med samma sak
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 13:21   #102
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Nu har jag fyra analyskörningar jag kan köra klara.

Startnummervinstprocent (hur ofta ett startnummer vinner i förhållande till antal starter)
Startnummerroi (ROI per startnummer)
ROI per oddsrange (ROI för alla intervall av odds i fasta steg, tex 0-10, 10-20 osv)
Max oddsrangeroi (räknar ut mellan vilka oddsvärden ROI är högst, kan vara 5-23, eller 17-64 eller vad det kommer fram till)
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-03, 16:57   #103
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Känns som om jag håller på att ta över din tråd med alla mina poster men jag har nu byggt på ranksystemet. Den kör bara med två parametrar hittils (har ju hållt på hela 30 minuter med den...). Den räknar fram en ranksumma med de två parametrarna gånger var sin procentsats. Det man sedan får fram är de optimala procentsatserna och vilket roi man fick när man "spelade" med de värdena. Den häst med högst rank i varje lopp är den man satsar på.

Om du vill att jag tar det lugnt med postandet så säg till, känns som jag är den som postar mest just nu.

Senast redigerad av LosKrikon den 2010-10-03 klockan 22:41.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-04, 12:47   #104
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tino Visa inlägg
Om ATG har oddset 2.0 på en häst är således inte sannolikheten att hästen vinner 50 %, utan istället 41.66% (2 * (1/1.2)) om vi räknar på att ATG har en återbetalningsprocent på 80% (vilket vi dynamiskt kan plocka fram lopp för lopp då den kan variera någon procent).
Jag tror inte dina beräkningar stämmer där. Om ATG har en vinståterbetalningsprocent på 80% (vilket jag också får det till) så blir "sannolikheten" (egentligen hur stor procent av insatserna som är placerade på hästen) på den hästen 40%. Det fås genom 1 / (2/0,8).

Jag tror inte återbetalningen varierar, utan det är avrundningsfelen för oddsen som gör att det ser ut att vara så.

Senast redigerad av LosKrikon den 2010-10-04 klockan 13:24.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-05, 17:14   #105
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Har gjort analys nu på den datan jag har, och får ungefär samma värden på ROI som du. Dock har jag inte filtrerat loppen än, utan nu satsar man hela tiden på den högst rankade i varje lopp, i alla lopp. Ska fixa nått filter sen som sätter minsta rankpoäng och sånt.

Senast redigerad av LosKrikon den 2010-10-05 klockan 18:03.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 17:09   #106
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Här kommer rekomendationer från mitt program (kan anses BETA) för dagens lopp, spela på egen risk:

LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 19:47   #107
LTG
 
LTGs avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 49
Sharp$: 285
Standard

LosKrikon, har du funderat på att lägga dem i ett spreadsheet för bättre/enklare uppföljning?
LTG är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 19:56   #108
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Japp, men det är intert i mitt app. Orkar definitivt inte sitta och fylla i manuellt. I mitt app klickar man bara på de hästar man satsat på så läggs de i ett ark. Och rättas automatiskt.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-06, 20:07   #109
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Kommer posta stats från det sen när jag har åtminstonne ett par dagar i det, hade dock gärna sett mer aktivitet i tråden.

Här är statstiken när jag kör på test, allt är medelvärden:

LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 08:22   #110
LTG
 
LTGs avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 49
Sharp$: 285
Standard

Ok. Förstår att det är enklare att lägga till dem i ditt eget sheet.

Har du några krav på oddsen för att tex hästarna du postar ska vara spelvärda?
Hur stor är Analys resp. Kontroll grupperna?

Senast redigerad av LTG den 2010-10-07 klockan 08:23. Anledning: Stavning
LTG är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 09:34   #111
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

"Har du några krav på oddsen för att tex hästarna du postar ska vara spelvärda?"

Nej, jag experimenterade lite med det, för att filtrera bort de lägsta oddsen och de högsta, för att på så sätt få bort de mest extrema fallen (att kanske det var nån högoddsare som gjorde det höga ROIet) men ROI ändrade sig bara marginellt så svaret är nej. Just nu bygger algoritmen på att den skapar en ROI-rank för varje häst, sen rekomenderar den hästen med högst rank i varje lopp, utan filter.

"Hur stor är Analys resp. Kontroll grupperna?"

Det kan jag ändra lätt, just nu är det ca 30 dagars lopp i varje, runt 350 st. Vet att det är alldeles för lite, men man får göra det man kan med det man har. Skulle gärna ha ett par tusen lopp, men med cika 300 lopp i månaden så får man ju vänta länge på det. Vet att det ROIet som visas är alldels för högt, men skulle nöja mig med hälften. Skulle jag bara få ett real life ROI på 110% så skulle jag vara mycket nöjd med det.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 16:54   #112
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Dagens rekar, infall nån är intresserad:

LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 20:42   #113
LTG
 
LTGs avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 49
Sharp$: 285
Standard

Ok. Vad baseras historiskt ROI på för odds? ATG close eller fast odds marknader?
Plockar du bästa odds för varje lopp eller är det en viss bestämd bookie?

Tolkar jag det rätt att din algoritm inte alls tar hänsyn till oddsen för dagen när den väljer spelvärda hästar?


300% ROI verkar enligt mig väldigt suspekt och jag lutar starkt åt att det är en hel del data-snooping inblandat. Som du säger så vet du att ROI är för högt vilket är bra.

Några saker som jag tycker att du bör kontrollera:
Använder du datat från kontrollgruppen för att ta fram algoritmen?
Använder du data från datum som ligger efter lopp X för att beräkna spelvärdet av lopp X?


Jag vet inte egentligen hur effektiv marknaden är för trav, och därmed hur stor ROI man kan tänkas uppnå.

Om du har opening och closing odds för loppen så kan du iaf se hur mycket oddsen rör sig och få ett hum om effektiviteten utav det. Mindre rörelser => effektivare marknad. Man kan säkert också beräkna ett mått på effektiviteten och maximal möjlig ROI eller nåt sånt, men jag vet inte riktigt hur.
LTG är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-07, 21:56   #114
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

"Vad baseras historiskt ROI på för odds? ATG close eller fast odds marknader?"

ATG close, har inte tillgång till annat.

"Plockar du bästa odds för varje lopp eller är det en viss bestämd bookie?"

Har enbart ATG i databasen, vilket gör att faktiskt real life ROI är högre om man kollar efter högre odds. I framtiden om konceptet funkar hyffsat så kommer jag dra hem fasta odds från andra bookies och sen få appet att inte bara rekomendera häst utan även var man ska betta.

"Tolkar jag det rätt att din algoritm inte alls tar hänsyn till oddsen för dagen när den väljer spelvärda hästar?"

Jo den tar hänsyn, men har inte så stor inverkan på rankpoängen som jag trodde den skulle ha från början. Har även exporterat vinstoddsen från körningarna och kollat fördelningen så att det inte är ett par storvinster som gör det höga ROIet. Men det är det inte.

"Använder du datat från kontrollgruppen för att ta fram algoritmen?"

Nej, algoritmen i sig är fast, men parametrarna till den är enbart baserade på analysgruppen (hur mycket de olika värdena ska viktas). De går att sätta manuellt men jag kör på de som har visat sig ha bäst resultat på både analys och kontrollgrupp.

"Använder du data från datum som ligger efter lopp X för att beräkna spelvärdet av lopp X?"

Japp, det är en stor brist det vet jag. Dessvärre går det inte filtrera ut vilka resultat som är från vissa datum på den datan jag har för kuskar och tränare, för hästar går det däremot, och det är något jag ska införa senare. Det är därför jag tycker det är viktigt att ha två grupper att testa mot. Skulle de olika gruppernas odds vara allt för olika så är det en av anledningarna tror jag. De skiljer sig nu också, men kontrollgruppen har högre odds än analysgruppen vilket är ett bra tecken allafall.

"Jag vet inte egentligen hur effektiv marknaden är för trav, och därmed hur stor ROI man kan tänkas uppnå."

Jag tror det mycket beror på hur stor återbetalningen är. På de fasta oddsmarknaderna är det definitivt de "felsatta" oddsen man tjänar på. De som är mycket högre än förväntat. Skulle jag inte tro att man kunde ha en edge så skulle jag inte vara intresserad, därför jag inte är minsta intresserad av lotterier till exempel. Poker har jag spelat massor online, i flera år, men tröttnat. Topptipset gillar jag (aldrig spelat dock) men man kan inte lämna in system online (via fil) vilket jag klagat på. Hade man kunnat det så hade det varit mycket intressant. Stryktipset och V75 är intressanta också men inte för enskilda spelare, utan för bolagsspel. Ska göra analys för Vxx sen också, med annan algoritm. Spelar man bara hästar där som har högst ROI i varje lopp så vinner man knappast. Tvärt om får man istället gå på vinstchans och blanda in några "ROI-hästar", det är balansen mellan de två som är intressant och något jag ska efterforska i sen.

"Om du har opening och closing odds för loppen så kan du iaf se hur mycket oddsen rör sig och få ett hum om effektiviteten utav det. Mindre rörelser => effektivare marknad. Man kan säkert också beräkna ett mått på effektiviteten och maximal möjlig ROI eller nåt sånt, men jag vet inte riktigt hur."

Drar hem oddsen cirka en halvtimme innan stängning före start av första loppet och kör rekomendationsappet då. Man kan ju dra fem minuter innan varje lopp om man vill det också.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-08, 16:24   #115
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Dagens rekar:

LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-08, 20:43   #116
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

4 av 7 vinnare hittils idag. Inga vidare odds men ändå.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-08, 21:47   #117
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Meh, verkar som både lopp 9 och 10 ställdes in.... Fyra vinnare av åtta är inte helt fel allafall, även om det inte var 100+ i roi, men nästan allafall.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-09, 12:02   #118
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Dagens rekar:

LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-10, 08:39   #119
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Känns som om jag håller på att ta över din tråd med alla mina poster men jag har nu byggt på ranksystemet. Den kör bara med två parametrar hittils (har ju hållt på hela 30 minuter med den...). Den räknar fram en ranksumma med de två parametrarna gånger var sin procentsats. Det man sedan får fram är de optimala procentsatserna och vilket roi man fick när man "spelade" med de värdena. Den häst med högst rank i varje lopp är den man satsar på.

Om du vill att jag tar det lugnt med postandet så säg till, känns som jag är den som postar mest just nu.
Lite sent svar.. men se absolut inte detta som min tråd! Du och alla andra får mer än gärna dela med er av era kunskaper och experiment vilket ökar chanserna till att vi lyckas hitta ett vinnande system - vilket är syftet med denna tråd!

Ett länktips (se PDF artikel) gällande att jaga Outsiders som jag tror att jag fick av KP ursprungligen om du inte hunnit läsa som är riktigt intressant!

Ser fram emot fortsatt intressanta inlägg!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-10, 10:22   #120
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Läste igenom alla deras artiklar, bra grejjer.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-10, 12:00   #121
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Kommer idag börja snickra på annan rankformel för att maximera vinstchansen (istället för roi som nu) för att användas i Vxx.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-10, 12:02   #122
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Föresten tips till andra som ska göra samma sak: man vinner riktigt mycket på att hårt optimera koden! Min kod är över 500 ggr snabbare än den ursprungliga!
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-12, 00:07   #123
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Ush då, hade 17 raka förluster, men bröt trenden idag. Ligger fortfarande på minus dock :|
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-12, 16:36   #124
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Testar att filtrera med minimiodds 5 idag, se hur det går.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-12, 21:27   #125
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

11 units satsade, 10,79 tillbaka idag. Inte illa pinkat för ett program som själv rekar [ja, jag fattar att det är för kortsiktigt att dra några slutsatser...] Nåra tweaks till så kanske man kan nå break even på sikt.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 11:18   #126
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Nu förklarar sig det dåliga resultatet... Visar sig att jag hade en bug i rankningsformeln för analys av optimala värden för vikterna. Rekomendationen av vilka hästar man ska satsa på var rätt, men ett av värdena som användes var fel eftersom analysdelen gav fel resultat där. Tyckte väl att det var konstigt att det värdet var som det var... Nu får man unge fär det värdet man förväntar sig. Tack vare detta ska jag idag köra med olika vikter beroende på vilken distans loppet är. Förut har jag kört på en rankning för alla lopp.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 17:17   #127
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Dagens rekar:

LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 19:37   #128
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Tror jag väntar med vidare utveckling tills jag har en betydligt bättre dator. Den pallar helt enkelt inte göra analyser inom rimlig tid, speciellt inte på den mängden data jag kommer vilja köra på.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 20:17   #129
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Tror jag väntar med vidare utveckling tills jag har en betydligt bättre dator. Den pallar helt enkelt inte göra analyser inom rimlig tid, speciellt inte på den mängden data jag kommer vilja köra på.
Kör du mycket direkt mot databas eller är det bara oändligt många kombinationer du går igenom? Hoppas det löser sig och att du har möjlighet att vidareutveckla då två är bättre än en!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 20:53   #130
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

En körning på 700 lopp med grova steg på vikterna skulle ta 45 dar... Och då är det hårt optimerat där allt från databasen läggs i arrayer och allt går sedan därifrån. Sitter på en lånad reservbox som jag köpte till min morsa för 100kr...
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 21:19   #131
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Ok, 45 dagar är inte direkt hållbart

Borde det dock inte gå snabbare om du läser in allt/delvis i minnet och minskar anrop mot DB? Hur som helst hoppas jag att du ordnar en ny dator så att du kommer vidare!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 22:23   #132
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Jag vet ju vad som ska göras och koden är väldigt bra som den är, men 45 dar är med LITEN databas och GROVA steg. När jag räknade på vettig databas och hyffsade steg skulle det ta runt två år att processa!

Som sagt all beräkning körs mot arrayer som fyllts en gång bara, när väl beräkningrna börjar så sker ingen databasaccess alls, det var därför appet blev så mycket snabbare när jag byggde om allt.

Kommer fortsätta att snickra på interface osv förmodligen, men analysen blir det inget mer av på ett tag.

Har även börjat site som är ett mellanting mellan abcranken och programmet (ej webapp) jokersystemet. Abcranken är lite väl enkel och jokersystmet (dåligt namn btw) är bra men är ett normalt program och har flera funktioner som verkligen inte har något med verkligheten att göra utan enbart finns för att få just fler funktioner och därmed få en anledning till ett högre pris. Plus att det kommer bli billigare än både abcranken och jokersystmet. Nått i stil med RRR fast som webapp.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 23:30   #133
LTG
 
LTGs avatar
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 49
Sharp$: 285
Standard

Det är straffet man får ta för att köra med script-språk istället för kompilerat. Det går (ibland mycket) långsammare. Sen klart att en långsam datan påverkar en hel det också.
LTG är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 00:13   #134
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Jag funderade skarpt på att bygga om till C, skulle inte ta mig många timmar att fixa, men kom fram till att det inte var värt besväret. PHP är dock skapligt snabbt eftersom det inte interpretas utan kompileras (om än ej till maskinkod) innan det körs. Jag funderade även på att göra en klient så att andra kan hjälpa till och söka efter bra vikter distribuerat. Men mängden data jag har och antalet personer som skulle kunna tänka sig donera cpu-tid är mycket limiterat dessvärre så det kändes inte lönt.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 11:47   #135
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 396
Sharp$: 221
Standard

Ett tips är att ta en titt på boken Heath, Scientific Computing (2002), eller numme i allmänhet. Det finns väldigt mycket fint om hur man skall optimera beräkningar och bygga matriser för att spara datorkraft och körningstid. Jag har bara läst en gk i ämnet så mer kan jag inte tillföra annat än möjligen betänka att använda matlab.

/B
BiggieB är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 16:53   #136
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Jag har gått över fem år på universitet och studerat både datalogi och datorteknik, det får räcka Jag tror de flesta skulle ha svårt att få koden så snabb som jag har den redan.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 17:16   #137
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Jag har gått över fem år på universitet och studerat både datalogi och datorteknik, det får räcka Jag tror de flesta skulle ha svårt att få koden så snabb som jag har den redan.
5 år datalogi och datorteknik på en långsam dator? Vafalls!
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 18:44   #138
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Vet inte om du försökte vra rolig eller vad men fattar inte ditt inlägg...
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 18:54   #139
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Vet inte om du försökte vra rolig eller vad men fattar inte ditt inlägg...
Nej jag försökte inte vara rolig. Tyckte du skrev du hade en dålig dator, det brukar väl inte gå hand i hand med djupare studier inom data?

I övrigt en mycket intressant tråd detta!
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-15, 19:42   #140
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Jag sitter som jag sa innan på min morsas dator (inköpt för 100kr), en P4 1,7 GHz, 512 MB RAM. Satt på en i5 750 före det, men fick sälja pga ekonomin, sen hade jag en i3 530/4 GB RAM/40 GB SSD, 24" 1920*1080 BENQ 2420 skärm, audio pro högtalare, pioneer förstärkare, samma sak där... Så fort jag får pengar blir det en ny dock. Frågan är bara när det blir...
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-17, 14:25   #141
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

tino: spana in http://spelatrav.se/ han verkar ha precis samma tankar om ranking som oss.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-23, 13:56   #142
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Resultat hittils

LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-10-26, 10:44   #143
ALA
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 227
Sharp$: 1512
Standard

Spelbolaget Nordicbet har också trav
ALA är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 20:35   #144
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Har börjat kolla mer och mer på att automatisera bettingen. Det är väldigt få steg som behövs. På det sättet kan man helt undvika slarvfel och tilt. Nackdelen som det är nu är att jag säkert kommer att glömma bort att ha appet igång när det "gäller". Att få den att dra hem alla dagens lopp och uppdatera statsen för hästar osv kan jag fixa, gör ju det nu med ett klick. Var man hittar hur länge det är kvar till nästa lopp börjar är inget svårt heller att fixa, eller att refresha oddsen i databasen regelbundet. Börjar nog dock med att den "plingar" tre minuter innan loppet börjar om den hittat något spelvärt. På så sätt kan man logga in och ladda upp den genererade XML-filen manuellt allafall och se att allt funkar så långt.

Tänk en bot som "bara" tjänar EN unit om dagen, shit altså det skulle vara nice. Är dock inte så programmeringssugen just nu, sitter mer och labbar med rapporter av olika slag.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 22:01   #145
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Har börjat kolla mer och mer på att automatisera bettingen. Det är väldigt få steg som behövs. På det sättet kan man helt undvika slarvfel och tilt. Nackdelen som det är nu är att jag säkert kommer att glömma bort att ha appet igång när det "gäller". Att få den att dra hem alla dagens lopp och uppdatera statsen för hästar osv kan jag fixa, gör ju det nu med ett klick. Var man hittar hur länge det är kvar till nästa lopp börjar är inget svårt heller att fixa, eller att refresha oddsen i databasen regelbundet. Börjar nog dock med att den "plingar" tre minuter innan loppet börjar om den hittat något spelvärt. På så sätt kan man logga in och ladda upp den genererade XML-filen manuellt allafall och se att allt funkar så långt.

Tänk en bot som "bara" tjänar EN unit om dagen, shit altså det skulle vara nice. Är dock inte så programmeringssugen just nu, sitter mer och labbar med rapporter av olika slag.
Pratar vi enbart automatisera mot ATG nu? Som jag förstår det kan man ladda upp en fil, men det finns väl ingen direkt webbtjänst att anropa, med andra ord får man hacka runt lite extra för att ladda upp filen automatiskt, men fullt möjligt antar jag.

Vad gäller övriga bookies har jag inte hört talas om något API, men om man vill ta det steget också får man göra någon "spindel" som imiterar anropen man som människa gör när man placerar bet manuellt, men det är riskfyllt i form av att fel bets kan placeras eller inte placeras alls när man inte har ett supportat API.

Hur som helst är det givetvis väldigt intressant med automatiserad betting, jag kommer dock lägga fokus i början på att få det "serverat på silverfat" (t.ex. mail med vilka hästar jag skall spela till vilket odds och hos vilken bookie) några timmar innan spelstart då många av mina spel går mot fasta odds och således ej behöver vänta intill spelstopp, utöver att trimma algoritmen inför Etapp #2 dvs.

Låter klokt att börja med något alert-system strax innan spelstopp och att du manuellt laddar upp flen.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 22:02   #146
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ALA Visa inlägg
Spelbolaget Nordicbet har också trav
Har dom V/P odds? Jag har bara sett H2H odds dom gångerna jag kikat in NB.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 22:06   #147
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Inläsningen av nya datalagret går segare än jag trodde, kvarstår ca 3 383 st hästar att hämta statistik ifrån just nu.

Historik sedan jag startade inläsningen:
19:48 2010-12-27 - 8 294 st
19:57 2010-12-27 - 8 269 st
11:39 2010-12-28 - 7 212 st
18:39 2010-12-28 - 6 775 st
11:49 2010-12-29 - 5 626 st
18:33 2010-12-29 - 5 178 st
08:20 2010-12-30 - 4 252 st
23:03 2010-12-30 - 3 383 st

I den här takten blir inläsningen klar på lördag kväll / söndag morgon. Är begränsad av antalet anrop, men går säkert att trimma det, men inget man är sugen på att leka med nu, låter den tugga sakta och säkert.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 22:38   #148
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

"Pratar vi enbart automatisera mot ATG nu? Som jag förstår det kan man ladda upp en fil, men det finns väl ingen direkt webbtjänst att anropa, med andra ord får man hacka runt lite extra för att ladda upp filen automatiskt, men fullt möjligt antar jag."

Japp, enbart ATG pratar jag om. Är fortfarande lite tveksam till att betta på andra bolag. När jag ska bygga rulle vill jag ju kunna satsa på många lopp och där vinner ATG, men sen när jag har rulle så vill jag ju kunna spela med lite större belopp men då riskerar man att bli cappad av fastoddstjänsterna istället. Jag är inte rädd att de låser kontot och snor pengarna eller nått sånt, har spelat på bland annat Expekt förut utan problem (dock ej trav). Om du kan satsa 100kr per spel i flera månader på dina fastoddstjänster utan problem så ska jag starkt överväga att komplettera med det. Som jag skrev förut kan man ju sprida pengarna bland bolagen för att förhoppningsvis hålla sig under radarn lättare men ändå få fler nettounits. Inget, utom en för liten rulle då, hindrar ju från att man satsar på alla bolag som uppfyller minimikraven. Alla odds över minimikraven är ju ren profit.

Mailade och frågade ATG om de har ett API men tror inte de har det, tar nog ett tag för svar också. Annars emulerar jag bara att en person gör det så det är lugnt. En alert som säger att det är dags att betta är ju helt ok bara det annars. Blir ju bara i snitt tre bets om dagen, och då slipper man sitta och hålla tider osv. Den kommer skapa XML-filen färdigt så man behöver bara logga in och ladda upp den så är det klart.

Är glad att jag simulerade odds som sjönk förut. Visade sig ju att oddsen kan droppa 25% och ändå har man bra ROI och nettounits. Funderade mycket på om det kunde räcka med typ -10% och man var helt plötsligt en förlorare, men så är det inte, så nu slipper jag oroa mig för det.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-12-30, 22:50   #149
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Föresten (usch vad jag pladdrar på, men tycker ju det är så intressant och det är inte ofta jag hittar någon att diskutera saker jag tycker är intressant med), så sa jag ju förut att jag labbade lite med randomiserade lopp (riktiga lopp fast i randomiserad ordning) för att simulera att man satsat. Efter en månads spel så var det kanske 10% chans att man gick back, dock ej gula, och efter två månaders spel så låg man efter 30 simuleringar alltid på plus. Lyckades inte få den att gula någon gång varken på 1, 2, 3 eller 4 månaders randomiserat spel och 30 försök.

Har även gjort månad för månad av de loppen jag har i databasen och där är det två bra månader och två dåliga, men även om man bara räknar de två dåliga så har man ändå god förtjänst (163 respektive 148% ROI). December ligger just nu på 350% ROI och +191 nettounits. Vilket visar att det är viss varians månad för månad och man behöver ett par månaders spel för att det ska jämna ut sig.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-12-31, 13:37   #150
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Om du kan satsa 100kr per spel i flera månader på dina fastoddstjänster utan problem så ska jag starkt överväga att komplettera med det. Som jag skrev förut kan man ju sprida pengarna bland bolagen för att förhoppningsvis hålla sig under radarn lättare men ändå få fler nettounits. Inget, utom en för liten rulle då, hindrar ju från att man satsar på alla bolag som uppfyller minimikraven. Alla odds över minimikraven är ju ren profit.
Jag har satsat 50kr/bet sedan september, och ökat till 100kr/bet för ett par veckor sedan, och det har åtminstone hitills inte varit något problem hos någon bookie. Inte i närheten av av summor jag lägger på övrig betting, men det känns som en rimlig nivå ur testsyfte (dvs. hålla sig under radarn) och främst då avkastningen är så mycket bättre blir det ändå en liten extra slant.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-12-31, 14:02   #151
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Fixade lite med XML förut för ATG, de har bara fasta bet där så man kan inte satsa 122kr till exempel, däremot kan man satsa två kuponger, en med 100 och en med 20. Jag kommer ju göra progressiv betting tills jag når mitt tak (100kr bet från en rulle på 10000 till en början allafall) för att kunna starta med en liten rulle. De hade färdiga fasta bets upp till 5000kr så de lär inte misstycka om man satsar nåra hundra per lopp direkt
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-12-31, 15:42   #152
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Här kommer statistik från databasen (alla lopp jag har), från 2010-09-01 tom 2010-12-31:









LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-01, 11:19   #153
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Byggde mig en ny spreadsheet igår. Plus börjat på alerten. Den kollar hur långt det är kvar och när det är 3 minuter kvar och den hittat något spelbart så gör den en alert och lägger själv in spelet med rätt insats i spreadsheeten. Ska fixa XML-generering idag också, hade lite problem igår att jag inte hittade bankoderna (integer för varje bana) men hittade dem efter lite letande.

Sen blir det full automation som gäller, kommer ju då ha alla delar klara som parsing, uppdatering av statistik osv, bara att pussla ihop dem.

Föresten kontaktade ATG angående API, de har ett API man kan använda (som bland annat Jokersystemet använder sig av), det är gratis. Men man måste vara företag eller organissation för att få använda det. Vilket är förståligt egentligen, går väl åt massa support och sånt om massa hemmapulare ska försöka få det att funka.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-01, 20:21   #154
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Har en fungerande alerter nu som även stoppar in rekomendationerna i spreadsheet (timestampat) ska köra den imorron och testa på alla lopp tänkte jag. Den rekade två idag, satte ena till 39,8 i odds när jag satt och pillade med den Den kör flatbet just nu men det ska jag fixa till dynamisk size, har det färdigt i min betsimulator.

Körde tusentals körningar igår också med olika bankrullestorlekar, olika betprocent och med flatbet för att jämföra. Mitt första mål blir att spela ihop till en rulle på 10000 (+startrullen på troligtvis 1000 kr) så sen kan jag börja spela ordentligt. En unit om dagen vid flatbet är jag glad för, med tanke på att en unit kan bli ganska stor trots allt. Vid dynamisk betstorlek så växer rullen riktigt snabbt på tre månader. Det enda jag kan tänka mig köra flatbet på är när insatsen nått det tak där man inte är komfortabel/villig att spela högre och man har fler en sin undre gräns av units i rullen. Annars tycker jag flat är blaha-blaha.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-01, 20:32   #155
 
Pohjans avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: Båstad
Inlägg: 419
Sharp$: 1704

Crusher
Stats: 177 - 177 - 12
ROI: 97.88%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

men detta program kommer du bara veta vad du ska spela på 2-3 minuter eller?? Är grymt intresserad av detts men tyvärr är kunskaperna inom programmering obefintliga.. Kommer man kunna ta del av dina tips??
Pohjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-01, 20:46   #156
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3617
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Fixade lite med XML förut för ATG, de har bara fasta bet där så man kan inte satsa 122kr till exempel, däremot kan man satsa två kuponger, en med 100 och en med 20. Jag kommer ju göra progressiv betting tills jag når mitt tak (100kr bet från en rulle på 10000 till en början allafall) för att kunna starta med en liten rulle. De hade färdiga fasta bets upp till 5000kr så de lär inte misstycka om man satsar nåra hundra per lopp direkt
Man kan visst satsa endast 122:- om man nu skulle vilja det hos atg, i insatsrutan skriver du manuellt in summan du vill satsa istället för att välja dom förinställda summorna. PS jag tycker det är otroligt intressant att följa upp hur det går med ditt program, kan man hoppas på att du lägger ut spelförslag här på sidan?? Lycka till med ditt program
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-01, 21:06   #157
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Har inte testat att skicka upp någon XML manuellt men i XMLen står ju vad man bettar. Att man kan ändra betstorlek ned på kronan vet jag när man kör helt manuellt, men jag vill ju ha det så automatiskt som möjligt. När man kommer upp i lite storlekar på betsen så spelar dock några kronor hit eller dit ingen större roll.

Jag kommer kanske dela med mig ja. Att posta här känns dock inte lönt för jag kommar köra tre minuter innan start för att oddsen ska vara så färska som möjligt. Förmodligen hinner knappt någon läsa och satsa på den tiden. Men egentligen bara att gå in på min sida (ej öppen för allmänheten än) och vänta på att det plingar och satsa enligt instruktionerna, svårare är det inte. Problemet är variansen. För att det ska vara lönt måste man hålla på varje dag i allafall tre månader för att ROI ska stabilisera sig någorlunda. Hade jag mer pengar så skulle jag ha en server som körde dygnet och gjorde allt och själv kunde jag bara övervaka så allt går rätt till.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 15:30   #158
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Gjorde ett test idag på ATG. Kollade vilket odds hästen som blev rekomenderad hade 4 minuter innan start, sen jämförde med vilket den hade när loppet var klart (altså slutoddsen). I snitt gick de upp 25,5%, dock gick en av de fem upp riktigt mycket. Men även utan den så gick de resterande upp i snitt 7%. Litet sample size kanske men ändå.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 15:38   #159
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Gjorde ett test idag på ATG. Kollade vilket odds hästen som blev rekomenderad hade 4 minuter innan start, sen jämförde med vilket den hade när loppet var klart (altså slutoddsen). I snitt gick de upp 25,5%, dock gick en av de fem upp riktigt mycket. Men även utan den så gick de resterande upp i snitt 7%. Litet sample size kanske men ändå.
Jag kan bekräfta trenden att hästar med högt odds tenderar att stiga ännu mer strax innan spelstopp, och det motsatta för favoriter.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 16:13   #160
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Gjorde det mest för att se hur backtestingen påverkar ROI eller inte. Kör den automatiska nu, den kan gå dygnet runt (om jag hade datorn på dygnet runt då) om man vill och den gör ALLT själv, föutom att lägga själva bettet. Dra hem lopp, dra hem statistik, ranka, lägga in rekomendationer i spreadsheet. Nästa steg blir att fixa klart XML-delen och sen bygga så att den kan ladda upp XMLen själv med hjälp av CURL. Har kollat lite på det redan. Hade jag haft pengar så hade jag satt inte några kronor bara för att testa så allt funkar, men bygger nog en egen sida med inloggning, formulär osv för att testa lite. Ska köra med auto nu resten av månaden tänkte jag, om jag bara kommer ihåg att ha den igång. Sen jämföra med backtesting hur det skiljde sig resultatmässigt.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 20:04   #161
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Jämför du inte ditt resultat mot slutodds vid backtestning?
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-02, 22:43   #162
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Jo, men den automatiska rankar ju med oddsen 5 minuter för spelstopp. Altså kommer det bli annorlunda rankat om skilnaden i odds gör att rankingen ändras för hästarna eller minimumoddsen inte uppfylls på slutoddsen när man backtestar.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 13:36   #163
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Ingen mer som funderat på att bygga något liknande? Tycker det är intressant att utbyta erfarenheter. Behöver ju inte ens vara trav.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 15:56   #164
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Tino: drar du hem alla lopp (även inte huvudbana) fråna atg? Backtestat mot de loppen och jämfört. Funderar på att börja dra hem och analysera, kanske kan man få in 50 bets extra i månaden, om än till lägre (eller högre?) ROI.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 16:49   #165
 
Pohjans avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: Båstad
Inlägg: 419
Sharp$: 1704

Crusher
Stats: 177 - 177 - 12
ROI: 97.88%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Ingen mer som funderat på att bygga något liknande? Tycker det är intressant att utbyta erfarenheter. Behöver ju inte ens vara trav.
Hade jag haft minsta kunskap hade jag gjort det.. Tyvärr är så inte fallet.. Men det är jävligt intressant..
Pohjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 16:58   #166
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Du kan ju följa Tinos tips tills jag eventuellt släpper egna.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 17:31   #167
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 144
Sharp$: 1101


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

problemet sitter i datakunskaper, har nada vad gäller programmering. men tror jag har nån ide vad som skulle kunnas göras.
mape är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 19:09   #168
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Tino: drar du hem alla lopp (även inte huvudbana) fråna atg? Backtestat mot de loppen och jämfört. Funderar på att börja dra hem och analysera, kanske kan man få in 50 bets extra i månaden, om än till lägre (eller högre?) ROI.
Drar hem alla lopp från huvudbanan + V4 lopp som inte är på huvudbanan. Gör det i batchar och ej dagligen.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 20:38   #169
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Vilka tråkiga lopp det var idag, inte en rekomendation hittils, du verkar inte fått många heller.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 20:54   #170
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 604
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Vilka tråkiga lopp det var idag, inte en rekomendation hittils, du verkar inte fått många heller.
Kör fortfarande bara DD loppen, som hade rekar i båda. Har som sagt planer på att utvidga detta inom kort (någon gång denna vecka), förutsatt att mina fortsatta tester faller ut väl med ny formel + mer lopp.
tino är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-03, 21:54   #171
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Jag håller på att uppdatera all statistik nu (över 10000 filer), plus gör major rework på både databasstrukturen och i koden.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 18:31   #172
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Började koda på rankalgoritm nummer 4 nu. Är en variant av nummer 2 som egentligen borde vara den bästa, men som i praktiken var som nummer 1.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 20:11   #173
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Shit vad jag snickrat idag... Först la jag till en parameter till och höjde nettounits med 2/3 och nu kom jag på ett sätt (algoritm 4) att öka antalet bets med 48% och vilket gjorde att nettounitsarna gick upp 40%. ROI gick ned såklart men jag är ute efter nettovinst och inte maximal procentuell utdelning. Återstår att se hur bra detta funkar i praktiken. Ska vidareutveckla nu.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-05, 22:15   #174
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Meh, det var inte så bra som jag trodde. Fick bara så bra resultat första körningen så klart... Börjar tröttna på appet nu...
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-06, 16:20   #175
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Kunna se BÅDE ATG och Ladbrokes odds, det är ju två önskningar i en!

LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 20:41   #176
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 9
Sharp$: 240
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Jag håller på att uppdatera all statistik nu (över 10000 filer), plus gör major rework på både databasstrukturen och i koden.
Drar du hem infon från travsport.se?
Jag funderar på att knåpa lite på en egen app. Men deras sida känns inte så skrapvänlig ? :P
Bullen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 20:58   #177
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Kul att fler gör samma sak!

Jag kör både atg och travsport. Jag tycker båda är hyffsat skrapvänliga. Tycker du det blir för grötigt så skrapa de "utskriftsvänliga" sidorna, de är cleanare. Minst skrapvänliga jag stött på är bet365 helt klart. Inte svårt att skrapa egentligen, men jobbigt att få den att ladda rätt sida. Ladbrokes och Expekt är mer lättskrapade än ATG.

13183 filer blev det, 1,2gb html, fått hem alla nu
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 21:03   #178
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 9
Sharp$: 240
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Kul att fler gör samma sak!

Jag kör både atg och travsport. Jag tycker båda är hyffsat skrapvänliga. Tycker du det blir för grötigt så skrapa de "utskriftsvänliga" sidorna, de är cleanare. Minst skrapvänliga jag stött på är bet365 helt klart. Inte svårt att skrapa egentligen, men jobbigt att få den att ladda rätt sida. Ladbrokes och Expekt är mer lättskrapade än ATG.

13183 filer blev det, 1,2gb html, fått hem alla nu
Det va inte att få ner sidorna på travsport som är "svårt" utan att få ut den vettiga infon ;P
Men smart med utskriftsvänligt, då vare lite cleanare.
Bullen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 21:06   #179
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Vill du bara ha grundinfo så rekomenderas ATG.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 21:15   #180
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 9
Sharp$: 240
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LosKrikon Visa inlägg
Vill du bara ha grundinfo så rekomenderas ATG.
Planen va på ett ungefär:
1. Skrapa historisk data om hästarna / kuskar till egen db
2. Skaffa data om lopp/odds
3. Lattja med algoritm
4. Testa alg
5. if onöjd do 3
6. Profit

Jag ligger på steg ett ;P
Bullen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-07, 21:19   #181
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Jag ska börja på 6. Har torrkört mig tokig på gamla lopp. Kör liverekar nu som simulerar äkta spel i realtid, precis som man hade satsat själv, ska kolla hur stor skilnaden är mot torrspel i efterhand och eventuellt tweaka lite.

Ifall du inte har nån db skapad än så skrev jag för länge sen exakt hur min ser ut. Kan göras bättre men duger gott. Jag kör windows/apache/mysql/php.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-08, 20:28   #182
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

!¤"#%!""¤!#"%"¤&¤#%#¤% tror jag blir tokig på rörliga odds, är ju fan i princip omöljligt att torrköra i simuleringar för slutoddsen kan skilja sig så mycket mot oddset när man satsade. Har börjat logga vilket odds jag "satsade" på när jag live autorankar numer för att kunna jämföra. Statsen mellan torrkörning och live skiljer sig rejält i de cirka 100 lopp jag kört hittils. Funderar allvarligt på att gå över till fasta odds enbart för den skull.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-10, 23:57   #183
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Bytte algoritm, gick till baka till min första, fast modifierade den, borde funka bättre nu.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-01-25, 00:36   #184
 
LosKrikons avatar
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 463
Sharp$: 58
Standard

Meh, kommer sluta utveckla mitt app nu för ett tag framöver och bara datamina ett tag. Känns varken lönt eller roligt när man ändå inte har råd att spela med pengar.

Tack till de som hörde av sig med erbjudande om stake, dessvärre blev det alledels för invecklade och långa avtal för min del. Kanske får jag nån gång nog med pengar att köra själv och då får vi se hur bra det funkade i praktiken.
LosKrikon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-06, 07:33   #185
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4
Sharp$: 13
Standard

Raiders of the lost threads

Har läst igenom hela den här tråden nu och undrar ett par saker...

Jag minns inte mycket av värde från den lilla mängd statistik vi hade på gymnasiet. Och wikipedia blev jag inte mycket klokare av när det kom till funktionsuppställningarna.

Hur är era algoritmer egentligen uppställda rent konkret? (Inte exakt era tweakade framlaborerade versioner med vissa tyngder på data såklart).


Och de datasets som ni laddat hem från ATG och andra öppna källor ... har ni gjort dem tillgängliga någonstans? (Jag har bara programmerat C++ i ett annat liv, och skulle nog aldrig lära mig att logga in och hämta data och skapa databaser igen)


Har ni några in-data för personliga bedömningar, eller är alla variabler faktabaserade?


Och eftersom tråden har varit ödslig i snart ett halvår; har ni kommit till några insikter om spelet sen dess?

Mvh
tjoflojt är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 16:13   #186
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tjoflojt Visa inlägg
Raiders of the lost threads

Har läst igenom hela den här tråden nu och undrar ett par saker...

Jag minns inte mycket av värde från den lilla mängd statistik vi hade på gymnasiet. Och wikipedia blev jag inte mycket klokare av när det kom till funktionsuppställningarna.

Hur är era algoritmer egentligen uppställda rent konkret? (Inte exakt era tweakade framlaborerade versioner med vissa tyngder på data såklart).


Och de datasets som ni laddat hem från ATG och andra öppna källor ... har ni gjort dem tillgängliga någonstans? (Jag har bara programmerat C++ i ett annat liv, och skulle nog aldrig lära mig att logga in och hämta data och skapa databaser igen)


Har ni några in-data för personliga bedömningar, eller är alla variabler faktabaserade?


Och eftersom tråden har varit ödslig i snart ett halvår; har ni kommit till några insikter om spelet sen dess?

Mvh
Skicka ett PM till tino direkt, risk att han missar det här inlägget annars och han lär väl vara den enda som kan svara dig på det här nu när Krikon är bannad.

Tino kör ju sitt "DD-vinnarspelprojekt" i dagboken också, insikten från att se den såhär utifrån (utsikten? ) är ju att det går bra om man ser till ROIn (även om det är minst sagt volatilt, men det hör ju till sakens natur).
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 17:09   #187
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4
Sharp$: 13
Standard

Tack för påpekandet.

Tråkigt med LosKrikon, jag gillade det han bidrog perspektivmässigt i det här ämnet.
tjoflojt är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td