Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-10-20, 10:09   #1
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Stryktipsbolag med endast jackpotspel


Jag startar nästa vecka ett stryktipsbolag. 20 andelar, varav 15 redan är tecknade. 1000 kr per spelomgång och andel, förskott för fem spelomgångar=5000kr. Vi spelar ett singelsystem efter ett matematiskt beräknat EV+värde som min vän KTHmatematikern och tillika dataprogrammerare har sytt i hop.
Grunden är Betfairs odds omräknat till streckprocent, därefter läggs olika variabler till,, systemet som spelas är normalt ett singelradsystem, där varje rad har ett bestämt +EV värde.
Vinster utbetalas efter fullföljd spelperiod.
Vidare upplysningar får från undertecknad genom kontakt på forumets email.
MVH Hatten
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-10-21, 20:00   #2
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 110
Sharp$: 938

Fotboll 11/12
Stats: 18 - 13 - 6
ROI: 133.62%
Vinstprocent: 58.06%

Standard

Yes. of course förutsätter detta att betfair oddsen ligger rätt till och stryktips procenten fel...

hmm... inget jag som spelare är dugg intresserad av.
madjedo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-10-22, 14:03   #3
Banned
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 181
Sharp$: 759
Standard

Systemtaktiken ni använder borde vara +EV i längden men volatiliteten kommer vara hög. Även med en systemstorlek på 20k rader kommer det antagligen bara bli en större vinst var 20-25:e speltillfälle.
Har själv testat att generera fiktiva system på 10k rader med liknande speltaktik under ca 1 års tid och då har det bara blivit en sexsiffrig vinst.
Diagrammet nedan visar resultatet för alla omgångar.

Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
KP (+1)
MultiSharp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 01:01   #4
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

givetvis blir variansen stor


då, men också vinsten som det ser ut när vi torrspelat!
Det är ju som alltid disciplin som är nyckeln,förutom då att ha ett ordenligt grundarbete gjort samt ett riktigt bra reducerat system som inte betalar för rader som har för hög varians och för låg EV+.
Vi är nästan klara med syndikatet nu, och kommer att sjösätta nästa jackpotomgång. 20-30 andelar och 1000 per andel, 5000 i insats för fem spelomgångar.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 04:55   #5
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

hatten1, vad för återbetalning/roi beräknar ni att ha med 20andelar á 1000kr*5 omg = omsättning på 100000kr?
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 07:54   #6
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 85
Sharp$: 386
Standard

Sätts pengarna in på ett låst konto?
5000 i förskott är rätt mycket pengar att bara betala ut om det inte finns någon typ av säkerhet. Hur gör ni m eventuella vinster, sätter ni även dom på ett låst konto av något slag?
Hardcourt är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 08:26   #7
DrD
 
Reg.datum: apr 2011
Inlägg: 319
Sharp$: 819
Standard

Räkna om oddssättning till streckprocent är välkänt, vet dock inte hur Betfair ligger till där men det skiljer väl inte så mkt, måste dock fråga då det är skrivet:

Grunden är Betfairs odds omräknat till streckprocent, därefter läggs olika variabler till,, systemet som spelas är normalt ett singelradsystem, där varje rad har ett bestämt +EV värde.

Vari består dessa OLIKA VARIABLER ?
DrD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 11:29   #8
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hardcourt Visa inlägg
Sätts pengarna in på ett låst konto?
5000 i förskott är rätt mycket pengar att bara betala ut om det inte finns någon typ av säkerhet. Hur gör ni m eventuella vinster, sätter ni även dom på ett låst konto av något slag?
hatten1 har tidigare visat att han är seriös i sina bolagsspel. Både stora och små. Är själv med i ett annat (inte stryktips) och kan gå i god för att pengarna är där dom ska hos honom och inte "råkar" försvinna.

Iom att man spelar reducerade system kan man inte utnyttja svenskaspels bolagsfunktion. Utan man måste spela allt från ett och samma konto. Dvs ekonomin och pengarna sker utanför svenskaspels vetskap.
Det är banköverföring och en skriftlig kvittens på att man är med i angivet system man får. Denna kvittens har även laglig stöd utifall att.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 16:56   #9
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Svårigheterna med Svenska Spels andelsbolag är att man INTE kan stänga av varje medlemsrätt att spela med övrigas pengar i bolaget, man måste således se till att den som är systemansvarig sist av alla sätter in pengar för varje enskild omgång, samt att det då inte går att garantera antalet medlemmar i syndikatet, dvs hur stort systemet blir då varje medlem sätter in pengar för varje enskild spelomgång.
Dessutom är det ett antal andra problem, gällande egna rader, reduceringar, andelsförfarande osv som gör det ogörligt att använda för stora seriösa andelsbolag. Däremot för små syndikat på 4-5 polare så är det ju färre problem, förutom om man gör speciella system vill säga.
Jag har tidigare spelat in flera miljoner med v75bolag och har sedan 2005 varit offentlig i SpelarSverige, och även om det skrivits mycket om mig, så har det aldrig någonsin skrivits att jag är oärlig eller ohederlig. Vilket det dessvärre skrivs t o m om hederliga människor på nätet. Oavsett så får dom som är med i mina Syndikat helt enkelt lita på mig, vilket sker i glädjande omfattning.

I övrigt tänker jag faktiskt inte gå in i offentligt svaromål hur vårat reducerade system EXAKT är uppbyggt då det är en del av vår edge mot marknaden i stort.
Jag vill heller inte skriva hur stor ROI vi ska beräkna på en omsättning på 100 000, då vi räknar på 1 miljon i omsättning, vilket är en vanligt antal utfall att beräkna statistik för matematiker. Utfallet där är så högt så det vågar jag faktiskt inte skriva, för att inte bli betraktad som skojare, utfallet är helt fantastiskt :-)
MVH Hatten
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 16:58   #10
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Madjedo, jag kan GARANTERA att Betfairs oddsättning har Väsentligt bättre utfall än Svenska Stryktipsspelares procentuella värdering av utfallets möjligheter.
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 17:23   #11
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 85
Sharp$: 386
Standard

Tack för svar, känns seriös.

Kan man hitta mer info om dina lyckade bolagsspel?
__________________
Federer, KUNG!
Hardcourt är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 22:48   #12
 
Reg.datum: nov 2010
Inlägg: 110
Sharp$: 938

Fotboll 11/12
Stats: 18 - 13 - 6
ROI: 133.62%
Vinstprocent: 58.06%

Standard

Alltså ett bestämt +EV värde? På stryktipset?

Det här låter lite hokus pokus. Vet du ens om hur streckprocenten beräknas? Det behöver inte nödvändigtvis betyda att 83% streck på ettan betyder att svenska folket gett ettan 83% vinst chans... Samtidigt tror jag man kan spika en 83% utan problem och fortfarande gå +EV, lite annorlunda här än i odds.

Alltså. Streckspel och oddsspel. Två olika spel.

Skulle rekommendera din vän KTH matematikern att köra fiktiva system och se hur det går innan ni kör igång erat "experiment" på riktigt. Han kan säkert ringa svenskaspel/betfair och be om att få historiska streck/odds. Han kan säga att han ska "skriva uppsats".

För övrigt anser jag svenskaspel vara ett så dåligt bolag gentemot spelare, fylld av bönder från gotland som inte vet ett dugg om spel och hycklar. Hitta +EV hos dem, jo minnsann, det är ingen lätt nöt att knäcka.

ÄVEN OM MAN LYCKAS, SÅ ÄR DET SÅ PASS VOLATILT ATT MAN SKULLE BEHÖVA FLERA ÅR AV TRACK-RECKORD FÖR ATT KUNNA FASTSTÄLLA ATT DET HANDLAR OM SKICKLIGHET OCH INTE TUR. OCH INGET LIKNANDE TRACK-RECKORD HAR PRESENTERATS. ÄNDÅ PÅSTÅR TS SJÄLV ATT HAN HAR GOTT RYKTE? GOTT RYKTE? SKÄMTAR DU MED MIG? ÄR DET DU SOM BESTÄMMER DITT EGNA RYKTE!?
madjedo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 22:56   #13
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 7
Sharp$: 46
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av hatten1 Visa inlägg
Jag vill heller inte skriva hur stor ROI vi ska beräkna på en omsättning på 100 000, då vi räknar på 1 miljon i omsättning, vilket är en vanligt antal utfall att beräkna statistik för matematiker.
MVH Hatten
Du bör nog be din matematikvän på KTH att förklara lite elementär statistik innan du använder uttryck på så uppenbart felaktigt sätt.
Men så mycket kan jag säga att det finns ingen som helst grund i att påstå att "en miljon i omsättning är ett vanligt antal utfall att beräkna statistik för matematiker".

Helt enkelt för att en miljon i omsättning inte är ett antal utfall.
Trollet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-01, 23:58   #14
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av madjedo Visa inlägg
Alltså ett bestämt +EV värde? På stryktipset?

Det här låter lite hokus pokus. Vet du ens om hur streckprocenten beräknas? Det behöver inte nödvändigtvis betyda att 83% streck på ettan betyder att svenska folket gett ettan 83% vinst chans... Samtidigt tror jag man kan spika en 83% utan problem och fortfarande gå +EV, lite annorlunda här än i odds.

Alltså. Streckspel och oddsspel. Två olika spel.
Nu svarar jag inte för TS då jag inte är insatt i detta projekt utan rent generellt.
Bestämd EV är den ju inte utan den är varierande beroende på utfall, sedan mellan vilka grupper de väljer att spela vet jag inte. Men man kan dela in raderna exempelvis ev 1.01-1.10 1.11-1.20 1.21-1.50 1.50-3.00 3.00-5.00 och välja att endast spela på utvalda grupper. Ju högre ev desto större är variansen.
Du har så mycket "döda pengar" i stryktipset som påverkar streckfördelningen. Bl.a. är alla dessa flerveckorsspel som står för 10%+ av omsättningen. Det märker man på måndag när det redan finns 1milj i omsättning innan stryktipslapparna ens nått ombuden.
83% streck på ettan betyder att 83% utav alla rader som är inlämnade har ettan enkel. Så är omsättningen 10miljoner och det står 83% betyder det att 8.300.000 rader har ettan singel. Märk väl att jag skrev rader. Ett system på 512 rader räknas också som 512rader.
På bomben kan man iaf se vad varje kombination kommer ge för utdelning i förväg genom en fil att ladda ned från svenskaspel som visar kombinationer/utdelning. Vet inte om detta finns för stryktipset men SVTTEXT lyckas iaf beräkna utdelningen på något sätt under matchernas gång så de bör nog finnas en fil någonstans (dold eller öppen) där det står i förväg vilken rad som ger vilken utdelning.


Citat:
Ursprungligen postat av madjedo Visa inlägg
ÄVEN OM MAN LYCKAS, SÅ ÄR DET SÅ PASS VOLATILT ATT MAN SKULLE BEHÖVA FLERA ÅR AV TRACK-RECKORD FÖR ATT KUNNA FASTSTÄLLA ATT DET HANDLAR OM SKICKLIGHET OCH INTE TUR. OCH INGET LIKNANDE TRACK-RECKORD HAR PRESENTERATS.

De spelar endast jackpotomgångar på stryktipset och ej alla omgångar.
Nu vet jag inte hur ofta det blir jackpot men om man ska dra med en siffra så 12gånger per år? Dvs max 1x i månaden. Så en jump in and out är det inte som gäller. Utan man bör vara medveten om att detta sträcker sig i 4-5 år framåt (1milj omsatt) och man ska se det under ett långt perspektiv. Kanske även längre än så beroende på vilken utdelningsnivå de vill lägga sig på.

Dock skrev TS i början att mer information fås genom mail, antagligen för att man inte vill gå ut med all info på ett öppet forum så vem som helst kan läsa.


Hur som helst, lycka till ni som är med och spelar.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 00:09   #15
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2202
Standard

Streckfördelning har diskuterats tidigare med trådskaparen i huvudrollen. Då gällde det hästar men kanske kan ge lite vägledning. Vet inte om man får länka så det får bli så här.
Spoiler:
postat av Hatten den 23 Sep, 2011 kl 18:00

Det är en oerhört intressant jackpotomgång , med 70-75 millar att slåss om för 7 rätt.

Jag tänker dock lägga ut några förtidsspel först, där jag hittat ett rejält felsatt odds som jag ser det.

V75-1 nr 2 Lotus Elan med Erik Adielsson i jollen. Hästen har oerhört många faktorer som är posetiva. Oerhört bra spår , med en tänkande kusk som sällan förivrar sig och tar tillvara de taktiska möjligheter som kan förekomma i loppen. Dessutom såg hästen bländande ut vid sin seger senast, där hästen gjorde sitt i mitt tycke bästa lopp utan att tömmas.

Det kommer att bli en rejäl startrusning, då nr1 är mycket snabb ut, likaså nr2 och nr 5 samt nr 7. Jag tror att Erik inser att det blir för tufft att köra för spets, och istället bevakar sin plats i loppet och får andra utvändigt, samtidigt som han ser till att övriga hästar får köra på i spåren för att ta bättre positioner. I mina ögon har hästen 50% chans att ta en plats, och vi får 2.50 på Bet365 samt 2.25 på Expekt.

Vinnaroddset på 8 ggr är också högt, hästen har 20% vinstchans som jag ser det, men då platsoddset har ännu högre värde, så tar jag istället det. Insats 5/10 units till 2.50 på bet365.

Ni som spelar på exp anser jag det vara 2/10 värde till 2.25.(alltså inte ett spel jag tar till boken)

Frapperande är i övrigt, att i loppv75-3, nr 5 Jouicy Face är streckad i nuvarnde 84%, och jag kan nog sträcka mig till att hästen har 45% vinstchans, kanske t o m 50, men knappast högre. Alltså nödvändig gardering om man vill vinna mycket. Vem som är bästa spik har jag ännu inte listat ut, omgången är oerhört svår och det är många timmars videoupptagningar kvar att utforska. Ett bra lås kan vara i V75-4 , de två favoriterna nr4 Fantocino samt nr 7 T.wallsdamien. Förmodligen är även chansen stor att man överlever lopp6 på 2-4-6. Men därefter blir det avsevärt svårare. mvh Hatten
Dela med dig:

Print
del.icio.us
Facebook
Google Bookmarks
Add to favorites
email
MySpace
Twitter

RSS | Permalänk
27 kommentarer

Trollet skriver:
24 september, 2011 on 00:32

20 % och 8.00 = 160 %
50 % och 2.50 = 125 %

Och ändå är värdet större i platsspelet. Det var nåt nytt.
Hatten skriver:
24 september, 2011 on 00:48

Men samtidigt så är differansen i odds rejält annorlunda, som du säger med 25% resp 60% på det sättet du räknar. Men vinnarspel måste också ha betydligt högre marginal för att ta hänsyn till de färre utfallen, samt som förtidsodds är risken/chansen att få högre odds på inför loppet en stark faktor att ta med. Där är risken oerhört mycket mindre på platspelet.
Hatten skriver:
24 september, 2011 on 01:02

Men jag var nog kanske snabb i värderingen på båda, är nog betydligt högre på platsen, ca 55% chans på plats, vilket ger 1.80 som korrekt odds. Men tack för påpekandet Trollet, då jag oftast räknar på sportodds, och läser det som 50% chans, resp 40% värdering av bookie, vilket ger överodds på 10%, medans vinnarspelet har 12,5% värdering, och korrekt 20%, endast 7.5% i överodds. Men jag ser ju att sådan beräkning blir krokig, så tack Trollet.
BetYourLife skriver:
24 september, 2011 on 04:19

LAS VEGAS trippen börjar närma sig sitt slut och det är bara att konstatera att 14 dagar går snabbt.
Tidsomställningen var jobbig, 9 timmar är mycket när det gäller sömn, eu-spel m.m. kan vara värt att testa att köra svensk tid nästa gång och sova på dagen (14:30-20:30 Las Vegas tid) när man släpat sig upp från poolen som en urkramad disktrasa efter värmechocken :shock: dessutom inte helt fel att vara utvilad inför nattlivet :wink: återstår att se om det funkar i praktiken.
***
Mellanlandningen i Chicago var tung så till nästa gång så kan det vara värt att flyga London – Las Vegas
om man kan matcha in det med Engelska Greyhound Derbyt som går i Maj, dessutom lite svalare då cirka 31 grader, varit 37-39 grader och det är tungt :shock: vi får se hur det går den kommande hindersäsongen 2011/2012 om det finns några pengar kvar i kassan för ytterligare en utflykt.
***
Vad ska man säga om strippen, mäktigast av allt är Bellagios vattenfyrverkeri :!: mest imponerande hotell är Venetian med sina kanaler i hotellet. Går man på strippen vilket tyvärr inte är dimensionerad för alla turister blir man till slut jäkligt trött på alla efterhängsna mexikaner som vill trycka bilder i handen på halvnakna tjejer som är tillgängliga inom 20 minuter, vilket i sig kan vara trevligt men det blir för mycket… Kul med alla olika filmfigurer längs strippen som man kan bli fotad med, Batwoman men en saftig läderpiska samt två lättklädda kvinnliga poliser som sätter handfängelse på en verkar populärast, tror jag :wink:
***
Låter kanske underligt om man skall åka på semester men man bör vara i hygglig form när man kommer hit då utbudet är enormt, känns som en julgransplundring. Var själv hårt nerkörd av spelet innan jag kom hit och det var ingen höjdare om man vill få ut max här. Resan, värmen kostar krafter och att släcka törsten med öl istället för vatten är ingen man blir piggare av, bäst att dricka vatten på dagen och ta ölen på kvällen/natten.
***
Mina kulturella inslag denna resa är inte mycket att vara stolt över, ingen show, var inte och kollade Downtown, besökte inte gamblers bokhandel (absolut sämst)… enda positiva med detta är att det finns en anledning att åka hit igen och då vara bättre förberedd på vad man vill göra och definitivt vara i bättre kondition, det går ju att lägga in pauser i sitt spelande har det sagts :wink:
***
När man väljer hotell känns en bra pool viktigast för det är där man laddar om, och det behövs… vore trevligt att prova något av de lyxigare hotellen men då lär det bli att försöka göra en pokerdeal, bäst att hålla sig till vatten då som kamelerna :(
***
Nu väntar en lång hemresa och att ta tag i spelet på hemmafronten igen, vi hörs igen när jag lägger ut rekar i galoppvärlden som har samma fart som Skalman i Bamses värld :wink:
***
Nu är det dax för en sista raid i Las Vegas natten imorgon blir det sängläge tidigt då planet avgår 06:40
salter skriver:
24 september, 2011 on 10:39

Stort tack,BYL,för alla dina verkligen underhållande,reflekterande och roliga
Vegas ”snapshots”….väckte en längtan att snart resa dit igen……
BetYourLife skriver:
24 september, 2011 on 12:46

TACK salter
Det har varit roligt att skriva om några intryck från Vegas och förhoppningsvis kan det bli fler utflykter att skriva om.
Q900 skriver:
24 september, 2011 on 14:24

Inget stryktips idag?
Hatten skriver:
24 september, 2011 on 14:30

tyvärr ingen tid för det i dag.
Hatten skriver:
24 september, 2011 on 17:20

Förunderligt nog släppte Erik spets med Lotus, kanske kändes den matt i det läget, men samtidigt backade han sig loss sista 100 och tappade aktionen när han skulle gå till anfall. Ligger han kvar i rygg blir han normalt sämst 3a, eller utan aktionsproblem är han sämst 3a. Nu blev han fyra, slagen om platsen av två hästar som galopperat. Nya tag!
Danne skriver:
25 september, 2011 on 01:22

Tjena. Du skriver att Juicy F är streckad på 84% och säger samtidigt att den är överstreckad då vinstchansen inte är mer än 45-50%. Här blandar du ihop äpplen och päron – streckfördelningen uttryckt i den %-sats som du referar till har inget med vinstchansen att göra. Ex vis kan – rent teoretiskt – alla hästar i ett lopp vara streckade på 100% (om alla heltäcker loppet), vilket ju inte innebär att alla hästar har 100% segerchans.
Hatten skriver:
25 september, 2011 on 13:18

Streckfördelningen har i högsta grad med saken att göra, om alla helgarderar loppet, så är det sinnesjukt övergarderat på ett antal hästar som har mindra chans än de som har bäst chans.
Då måste man ta ställning i loppet och strecka få hästar, för att få ett försprång.
Som 84% och nästa häst hade 20% streck, så är det groteskt överstreckad, då det blir ett stort antal hästar som har färre streck än vinstchansen.
Självklart står streckprocenten för antal system med hästen streckad, om 84% av alla inlämnade system har streck för hästen, så har 84% av systemen 1 rätt om den hästen vinner. Normalt ska 45-50% av systemen överleva och alltså är den överstreckad i förhållande till vinstchansen.
Nu räknades streckprocenten om på Lördagen och hästen fick en streckprocent på 53% och andrafavoriten 19.
Global Kitten som vann var streckad på 6% på Lördagen, och rensade still 8%, vilket är normalt, då det är större system som har med hästen och generellt är det vanligare med större system som spelar för 7 rätt endast.

Många tips hade Global Kitten som 4-5e rankade, och normalt är en häst rankad så högt streckad på 15-10%, vilket gjorde att häten var ytterst streckvärd.

Annat exempel som är ytterst belysande är Mack Pointer, som var streckad på 15% av systemen, rensade till 15.6%, men spelad till 6ggr, klart understreckad i förhållande vill vinnarodds och vinstchans även på förhand.

Det jag undrar Danne, är vad du tror streckprocenten står för, vad anser du den gör för nytta för dig?
Streckprocenten är ju omvandlat vinnarodds för streckspelet i fråga. Sedan får man korrigera streckprocenten med bla antalet streck i loppet, om hästen i fråga är en ”wiceguyTIPS” dvs någon som tippsoraklen vurmar för(ger oftast en överstreckning på större system gentimot streckprocenten, tex Sanity var typisk Wiceguy, som rensade långt under förväntat procent)
Danne skriver:
26 september, 2011 on 00:01

Hej igen. Ja, givetvis är streckfördelningen en indikation på hur hårt betrodda olika hästar är. Dock så kan man inte relatera streckprocenten till den uppskattade vinstchansen i loppet.
”Streckprocenten är omvandlat vinnarodds för streckspelet i fråga”, skriver du. Här har du faktiskt fundamentalt fel. Ett exempel som visar detta: Ponera att 100 personer spelar V75 och för enkelthetens skull så säger vi att det startar två hästar i avd 1. 99 av spelarna spikar häst nr 1 – och spelar alla enkelrader i alla 7 loppen, dvs med sju spikar. Den 100:ade spelaren däremot – ja, han spikar häst nr 2. Dock så garderar han i flera av de övriga loppen, och spelar totalt för 100 rader. I detta fall kommer häst nr 1 att vara streckad på 99% och häst nr 2 på 1% enligt den streckfördelning du refererar till. På detta sätt kommer också atg:s streckfördelning att redovisas. Denna streckfördelningen säger dock precis ingenting om hur hårt betrodd respektive häst är – då det finns olika stora summor placerade på varje häst. I detta exempel 99 rader (44.50kr) på häst nr 1 och 100 rader (50kr) på häst nummer två. Det med hjälp av denna information du kan dra paralleller till ”omvandlat vinnarodds” som du skriver ovan. Denna information får du istället via INSATSFÖRDELNINGEN, som också atg visar på V75. Det är här, och ingen annan stans du får det ”omvandlade vinnaroddset” då det här visas hur mkt varje häst är spelad i verkliga rader/kronor. Så mitt råd är att du kikar på insatsfördelningen istället för ”vanliga” strecklistan – det är först då du får den korrekta ”oddsvärderingen” på varje häst.

PS. Om du inte hänger med i resonemanget ovan (det blev rätt långt, sorry…) så kan du ju även tänka ett exempel där 100 personer spelar vinnarspel. 99 av dem spelar 1 krona på häst nr 1, och 1 person spelar 100 kronor på häst nr 2. Då kommer fortfarande nr 2 att bli favorit – då det ligger mer pengar på denna häst, antalet enskilda spelare spelar ingen roll här utan man måste se på vilken insats som ligger på varje häst både gällande streckspelet (se exemplet ovan) samt när det gäller vinnarspel för att få fram den rätta ”insatsfördelningen” som är precis samma sak som vilket ”odds” varje står i.

PS 2. Nu ligger Atg:s site tyvärr nere men jag har ett minne av att Juicy F på insatsfördelningen var streckad på ungefär 45-50% av insatserna. Vilket ger ett motsvarande ”omvandlat vinnarodds” på 2.00-2.22 i odds räknat utan skatt.
Hatten skriver:
26 september, 2011 on 08:41

Du har helt rätt i i insatsfördelningen, men det är dessvärre inte hela sanningen, då det finns ohyggligt stora singelsystem på totalt flera hundra tusen i total insats, vilket gör att det inte blir så fel som man tror på streckfördelningen. Att det blir så snett på Fredagen vet jag faktist inte, men på lördagens streckfördelning var relativt lik insatsfördelningen på majoriteten på hästarna. Dock är insatsfördelningen oerhört intressant när man ser en 3e-4e streckad som har större insatser än favoriten, vilket faktist har hänt några gånger.
Tack Danne för att du tar dig tid och hjälper till att bena ut problematiken i streckfördelningen.
Hatten skriver:
26 september, 2011 on 08:45

Det fall du beskriver är dock också fel tänkt av dig!! ” Ponera att 100 personer spelar V75 och för enkelthetens skull så säger vi att det startar två hästar i avd 1. 99 av spelarna spikar häst nr 1 – och spelar alla enkelrader i alla 7 loppen, dvs med sju spikar. Den 100:ade spelaren däremot – ja, han spikar häst nr 2. Dock så garderar han i flera av de övriga loppen, och spelar totalt för 100 rader. I detta fall kommer häst nr 1 att vara streckad på 99% och häst nr 2 på 1% enligt den streckfördelning du refererar till. På detta sätt kommer också atg:s streckfördelning att redovisas. Denna streckfördelningen säger dock precis ingenting om hur hårt betrodd respektive häst är – då det finns olika stora summor placerade på varje häst. I detta exempel 99 rader (44.50kr) på häst nr 1 och 100 rader (50kr) på häst nummer två ”

För detta innebär i ovanstående exempel att det ENDAST finns kvar 1 system om nr2 vinner, och det är ju det vitala!! Alltså är streckningsprocenten korrekt i detta fall, medans insatsfördelningen endast säger att ett stort system finns med streck för nr2.
Danne skriver:
26 september, 2011 on 15:51

Hallå igen. Bra att vi är överrens om att insatsfördelningen är det man kan korrelera med ”oddsjämförels” på respektive häst. Tillägg till mitt inlägg i natt (nu när ATG behagat att öppna upp siten igen…) var att JF var streckad på 52% av insatsfördelningen – dvs stod i ett motsvarande odds av 1.92 skattefritt.

Förstår inte riktigt vad du menar med att det var feltänk av mig i exemplet som du refererar till. Att det finns kvar 99 system om nr 1 vinner, ja det vet vi ju. Att samtliga av dessa 99 system endast sitter kvar med 6 spikar (totalt 7 enkelrader) gör att vi kan räkna ut ”oddsvärdet” per häst genom insatsfördelningen. I exemplet ovan skulle man med hjälp av både ”vanliga” strecklistan och ”insatsfördelningen” på förhand kunna härleda hur konkurrenterna har spelat och vart ”oddsvärdet” finns.
Hatten skriver:
26 september, 2011 on 20:09

Danne, till att börja med har du fel i att det finns endast 7 enkelrader kvar, finns det mer än 99 system kvar efter avd 1, och alla är enkelrader, kan det vara ett system skrivet i enkelradsform, så det kan vara fyra spikar som alla är likadan, samt därefter har 9*11 hästar kvar inför två sista loppen, eller alla andra varianter som ryms inom 99 enkelrader.
Du gör problematiken alltför enkel Danne!
Det du skrev var att det fanns 99 enkelsystem samt ett system för 50 kr, dvs 100 rader spelar ju ingen roll, antingen har han åkt om favoriten vinner, eller så är han ensam kvar.
Men det går inte att förutsätta att enkelraderna är likadant uppbyggda med den informationen du skrivet, endast att första loppet finns det en favorit som 99 enkelrader har spik samt att nr 2 har ett system streckat, som är inlämnat för 50kr, dvs 100 rader. Vi vet inget mer om hur det system är uppbyggt enligt din information.

Dessutom missar du en sak till Danne, med 99 enkelrader så kan dessa 99 system vara mycket starkare uppbyggda än ditt matematiska på 100 rader, då enkelraderna kan vara viktade och tar hänsyn mer till vilken häst som vinner nästa lopp än vad ett matematisk system gör(svårt att vikta ett matematiskt system så att bestämda hästar ger ett slagkraftigare system än när dåliga favoriter ramlar in. Problematiken med enkelradsystem är att dom tar lång tid att lämna in, jag vet att man oftast(åtminstonde i våras) var tvungen att lämna in systemet i 10 000 raders kluster, för att ATG ofta laggade och inte videmerade vilka rader som var inlämnade eller inte, och man då kunde bli tvungen att köra om hela inlämningen, och då var det lite billigare att lämna in systemet i 10 000raders kluster, än att lämna in hela systemet på kanske 200 000 rader eller mer. Ofta tog det runt 30-40 minuter att lämna in, då ATGs uselt uppbyggda teknik är ytterst omodern och inte lämpat för större ansträningar. ATG totosystem är dessvärre lappat och lagat sista 10 åren och bygger på fullständigt omoderna tillämpningar och borde ha byggts om fullständigt för fem år sedan.
Jag har en vän som erbjudit sig att bygga om hela ATGs system för två miljoner, och göra det ohyggligt mycket snabbare och störningssäkrare, men han har blivit behandlat med kalla händer kan man lugnt säga. Vilket inte är förunderligt då det är många som i dag får sin utkomst på att lappa och laga hos ATG. Som exempel kan vi ange totomatmaskinerna i butikerna, som EXAKT samma grund som 1995 när jag hade min första spelbutik. 16 år är en oändlig tid i datasammanhang, så man får ge en eloge till den som byggde totolisatornmaskinerna , som gått att uppdatera i så många år. Men ATG har en ohygglig jättekostnad framför sin när dom ska modarnisera sin gamla ”bettan” som är uråldrig i jämförelse med tex SS maskin, som också är rejält omodern.
Danne skriver:
26 september, 2011 on 22:49

Hej.
Jag har aldrig hävdat att det är 7 enkelrader kvar, utan att dessa 99 inlämnade system är uppbyggda med 7 spikar vilket gör att det är 99 lappar, men också 99 rader kvar efter 1a avdelningen i exemplet ovan.

Glöm inte bort att ovanstående exempel (jag tog 100 system inlämnat för att göra det enklare för dig att hänga med – givetvis, det fattar alla, är det gigantiskt många fler system som lämnas vilket gör komplexibiliteten större men för att visa vart du tänkt fel gjorde jag det på en förhoppningsvis enklare nivå rent teoretiskt) endast gjordes för att visa att du inte kan titta på streckprocenten och därigenom göra ”oddsberäkning av loppet”, vilket du hävdade. Det kan du bara göra via INSTATSFÖRDELNINGEN, det var det jag tog upp och ingenting annat.
Xavier skriver:
28 september, 2011 on 12:39

Vakna! Svenska cupen i bandy är här, och oddsen svårbedömda. Vad har ni att säga?
Trollet skriver:
28 september, 2011 on 14:57

Först och främst: jag håller med Danne i allt han säger. Han har förstått det helt och hållet, medan Hatten snurrar till argumenten en aning.

Hur som helst. Det finns en bra lösning på det här problemet. Ignorera systemen helt. Den redovisningen har aldrig varit helt bra, men med de reducerade systemens intåg har den blivit helt utdaterad.
Redovisa istället enkelraderna, eftersom varje system består av sådana. Summan av streckprocenten i varje lopp kommer då att bli 100 %. Det innebär förstås att man måste tänka om vad en 85 %-are betyder, men det är bara att tugga i sig.

Det är för övrigt så här Svenska Spel redovisar sina kupongspel.

Till den som tycker att det här är fel kan jag ge följande exempel:

I en V75-omgång är det bara två spelare som lirar. Båda spelar för 100 kronor. Avd 1 innehåller bara två hästar.
Spelare 1 spikar häst 1 och gör 200 rader i resterande lopp på sin (enda) kupong.
Spelare 2 spikar häst 2 och gör 200 enkelrader i resterande lopp.
Häst 1 kommer nu att vara streckad på 0.5 % enligt dagens redovisning. Häst 2 kommer att ha 99.5 % streck.
Precis som Danne säger så är det en galen missvisning eftersom ingen hänsyn tas till hur stor insats som faller bort på de system som bränner.
Danne skriver:
29 september, 2011 on 08:33

Tjenare Trollet. Skönt att höra att man inte är helt tappad bakom en vagn…. Bra exempel du även återger ovan. Spelar du själv mkt på V75?
Hatten skriver:
29 september, 2011 on 08:49

Trollet: Det exempel du anger är ytterst intressant och belysande, TACK!!
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td