Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-02-19, 21:49   #46
SO

SOs avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 3719
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Voltstart Visa inlägg
varulv. Du kan för mycket trav för att inte droppa en "rolig" också, när du väl är inne. Vi vill ju ha nåt att garva åt i efterhand!

Il Sånna var ju fin sist. Jag gillar Per Linderoths häst 6 Razor Kronos så väldigt mycket, så därför vet jag inte riktigt hur jag ska agera.
Fast när varulv och SO samstämmigt ger klartecken, så talar det för vidare analys när jag själv tänker annorlunda.

SO... Du missade väl inte Naglo' Del Nord i lördags?

varulv... Att du fick rätt om Calvin Borel den där lördagen när han senast vann, skulle jag så här i efterhand vilja kalla enbart röta. Spelvärd som favorit? Jojo, vissa ser spelvärde i allt!

...lite återkoppling på trevliga/nyttiga inlägg ifrån förr!
Nej det gjorde jag inte. MEN om jag tagit den som U häst och kanske även spik i stället för
Dernier i sista då hade vi haft sjuan. Grämde mig oerhört efter första loppet och tyvärr hade jag lämnat in systemen innan jag häörde om kanonvärmningen
Samtidigt påpekas att det börjar bli ganska ofta man grämer sig sedan avd 7 körts, hehe. Il sånna går väl utom toton har jag hört sägas,är ju mer än stenklar....
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Voltstart (+1)
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-19, 21:59   #47

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Har man så dålig kassa att den inte klarar att man spikar en 25%-are för att det kan leda till likviditetsproblem så ska man inte spela V75 utan hålla sig till vinnare eller något annat lågvariansspel.
Har man två investeringsalternativ som ger samma risk/reward relation så är det alltid att föredra den som ger lägst varians. Har ingenting med likviditetsproblem osv att göra. Men nu släpper vi det så det inte blir alltför OT.

Senast redigerad av NicklasJ den 2015-02-19 klockan 22:05.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-19, 22:13   #48

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26752
Standard

Citat:
En kommentar till varulvs tanke att det är värde i en häst man värderar till 25% som är spelad till 20% och "neutralt" värde om den istället är spelad till just 25%. Skulle säga att det är avhängigt på mer saker än så, t ex om loppet är jämnstreckat och hur höga de där chansvärdering/streck-procentsatserna är. Spikvärdet på en häst spelad/värderad till 25%/25% är givetvis lååångt mycket bättre än dito 75%/75%. Sett till ett lopp (vinnarspel t ex) kan man bedöma spelet som "neutralt" men inte när man pratar streckspel, det blir något helt annat.
Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Har man två investeringsalternativ som ger samma risk/reward relation så är det alltid att föredra den som ger lägst varians. Har ingenting med likviditetsproblem osv att göra.
Men det blir ju som sagt inte i närheten av samma risk/reward i omgången, enbart i det enskilda loppet. Antar att du inte läst hela mitt resonemang så noga. Eller så är jag helt ute och cyklar, men jag ser inga hål i mitt resonemang trots att jag försökt nu.

Dra det där exemplet som ett vinnarspel i ett enskilt lopp så har du helt rätt, samma utfall (0) och lägre varians. Men i en omgång där det kanske finns en megafavorit som har 75% av insatserna och en knapp favorit som har 25% av insatserna och båda har samma vinstchans som de är spelade till. Klart som fan att värdet är bra mycket bättre på den mindre spelade då "alla" spikar jättelampan och täcker i andra lopp. Medan den som gått på högvariansspelet kan täcka storfavoriten och casha ut ordentligt de gångerna den faller som en fura.

Sen blir det såklart vanskligt att lira efter sånt fullt ut och spika hästar som har 5% chans och är spelade till 1% t ex, den variansen blir ju mördande för att inte tala för de psykologiska aspekterna när man får in två spikar på 1% vardera i en omgång och faller på en andrahandare.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-19, 22:13   #49

Manprinsens avatar

Reg.datum: dec 2014
Sharp$: 2365
Standard

Ulf Ohlsson spikar sig själv med Ready for More.
Manprinsen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-19, 23:46   #50

Reg.datum: dec 2011
Sharp$: 2011
Standard

Tre stycken klara favoriter på Lördag...

IL SÅNNA, DIGITAL INK och READY FOR MORE.

Blir till att spela fler bong om man vill ha några pengar med andra ord!
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-19, 23:54   #51

putte64s avatar

Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8422

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Låter logiskt, men det är inte så.
När första 25/25 hästen vunnit försvinner en massa kuponger och nästa 25/25 häst är inte det längre.
Pga att många sprack får du högre värde på i princip alla hästar.
Exempelvis kan 25/25 hästen nu vara en 15/25 häst.
Klassiskt "efterrens".

Edit. 75/75 hästen ökar också värdet, men jag tror färre garderat än spikat...

Citat:
Har man två investeringsalternativ som ger samma risk/reward relation så är det alltid att föredra den som ger lägst varians. Har ingenting med likviditetsproblem osv att göra. Men nu släpper vi det så det inte blir alltför OT.

Senast redigerad av putte64 den 2015-02-19 klockan 23:59.
putte64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 00:35   #52

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Men det blir ju som sagt inte i närheten av samma risk/reward i omgången, enbart i det enskilda loppet. Antar att du inte läst hela mitt resonemang så noga. Eller så är jag helt ute och cyklar, men jag ser inga hål i mitt resonemang trots att jag försökt nu.

Dra det där exemplet som ett vinnarspel i ett enskilt lopp så har du helt rätt, samma utfall (0) och lägre varians. Men i en omgång där det kanske finns en megafavorit som har 75% av insatserna och en knapp favorit som har 25% av insatserna och båda har samma vinstchans som de är spelade till. Klart som fan att värdet är bra mycket bättre på den mindre spelade då "alla" spikar jättelampan och täcker i andra lopp. Medan den som gått på högvariansspelet kan täcka storfavoriten och casha ut ordentligt de gångerna den faller som en fura.

Sen blir det såklart vanskligt att lira efter sånt fullt ut och spika hästar som har 5% chans och är spelade till 1% t ex, den variansen blir ju mördande för att inte tala för de psykologiska aspekterna när man får in två spikar på 1% vardera i en omgång och faller på en andrahandare.
Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Låter logiskt, men det är inte så.
När första 25/25 hästen vunnit försvinner en massa kuponger och nästa 25/25 häst är inte det längre.
Pga att många sprack får du högre värde på i princip alla hästar.
Exempelvis kan 25/25 hästen nu vara en 15/25 häst.
Klassiskt "efterrens".

Edit. 75/75 hästen ökar också värdet, men jag tror färre garderat än spikat...
Ni gör det väldigt svårt för er helt i onödan. Jag ska försöka förklara kortfattat eftersom vi nu hamnat lika off topic som Putte är långt från civilisationen just nu.
System är om man bryter ner det bara enkelrader. Insatsprocenten visar hur stor del utav alla dessa enkelrader som ligger på de olika hästarna. Vilket gör det högst jämförbart med just vinnarspel.
Ökar du din reward genom att spela mindre troliga enkelrader så har du samtidigt ökat din risk. I exemplet att spika en 75%are så kan jag ju nå en liknande hög reward som att spika lägre betrodda hästar genom att enbart strecka alla 1%are i två lopp, men då har även chansen för att systemet ska sitta åkt ner i källaren.
Allt går alltid tillbaka till att hitta hästar som har större chans att vinna än det odds som du får. I praktiken väljer emellertid de flesta att göra en trade off på sin ROI för att sänka variansen eftersom den är så pass hög på de stora streckspelen. Kan man få 75% chans att klara ett lopp till neutralt värde så är det något man borde ta alla dagar i veckan. Sanning är dock att det är högst sällsynt att de så pass stora favoriterna har en lika stor vinstchans som den % de bär och därför är det som "regel" bättre att hitta andra att singla.

Edit. Inser att det blev lite rörigt men smyger lite med skrivandet samtidigt som jag kollar på film med sambon
varulv (+100), Tamuli (+5)

Senast redigerad av NicklasJ den 2015-02-20 klockan 01:25.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 02:16   #53

Voltstarts avatar

Reg.datum: jan 2013
Sharp$: 9633
Standard

Nicklas J...(varulv, Stekel, Putte64)...

...ditt senaste inlägg bottnar i Calvin Borel och antaganden ifrån spelaren själv runt den hästens chans att vinna 75ggr av hundra möten mot aktuellt startfält enligt samma förutsättningar, eller hur?

Du behöver inte svara på "denna" då jag förstår att det är hypotetiskt resonerat precis som vid samtliga antaganden/värderingar man gör. Dock:
Att du antar en häst kommer vinna 75% av starterna när den statistiskt/historiskt diskvalificerar sig själv oftare än så vid sina starttillfällen, vittnar väl redan där om att du är på fel väg i ditt resonemang om tillräckligt spelvärd häst? Borde inte diskvalificeringshistoriken i sig utgöra en begränsning för vilket värde du ska/får tillåta dig ge hästens chans till vinst? Hoppas du hängde med i min frågeställning?(Just därför går galopplystna storfavoriter bort som spikförslag hos mig med få undantag. Långsiktigt tänk...)

Ni för ett trevligt och intressant resonemang, så för min del får detta gärna bli veckan då V75-tråden hamnar lite extra Off-Topic.

Finns det någon trevlig litteratur som behandlar ämnet ni för resonemang runt? Neutralt värde, hög-/lågvariansspel, Risk/Reward etc?
Kan tänka mig att ämnet intresserar en del personer här inne på forumet?
Själv vet jag inte var någonstans jag ska leta iallafall.
Lättsmält fack-/ämneslitteratur har jag alltid gillat!(Det enda om ROI jag läst/tagit del av är "spelskolan" här på $harps...)

________

Ju mer jag tittar på veckans omgång, desto mer svårlösta känns loppen.
Vad gäller Il Sånna, så känns den allt mer ljummen för mig.
Känslan är att hästen inte fixar gå i ledningen mot bra hästar som sätter tryck i god tid. Här deltar ett antal ekipage kapabla nog för att testa den taktiken. En personlig favorithäst Ägir Briljant plockade ner Il Sånna ganska bekvämt relativt nyligen. Il Sånna blir nog till "byte" för hårda hästar även här?

________

Får nog ta å läsa om vad jag just skrivit ner imorgon. Steg ju bara upp för att nattsudda lite...
Icor (+5)
Voltstart är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 08:11   #54

Reg.datum: sep 2013
Sharp$: 6358
Standard

Citat:

...ditt senaste inlägg bottnar i Calvin Borel och antaganden ifrån spelaren själv runt den hästens chans att vinna 75ggr av hundra möten mot aktuellt startfält enligt samma förutsättningar, eller hur?

Du behöver inte svara på "denna" då jag förstår att det är hypotetiskt resonerat precis som vid samtliga antaganden/värderingar man gör. Dock:
Att du antar en häst kommer vinna 75% av starterna när den statistiskt/historiskt diskvalificerar sig själv oftare än så vid sina starttillfällen, vittnar väl redan där om att du är på fel väg i ditt resonemang om tillräckligt spelvärd häst? Borde inte diskvalificeringshistoriken i sig utgöra en begränsning för vilket värde du ska/får tillåta dig ge hästens chans till vinst? Hoppas du hängde med i min frågeställning?(Just därför går galopplystna storfavoriter bort som spikförslag hos mig med få undantag. Långsiktigt tänk...)

Ni för ett trevligt och intressant resonemang, så för min del får detta gärna bli veckan då V75-tråden hamnar lite extra Off-Topic.

Finns det någon trevlig litteratur som behandlar ämnet ni för resonemang runt? Neutralt värde, hög-/lågvariansspel, Risk/Reward etc?
Lättsmält fack-/ämneslitteratur har jag alltid gillat!(Det enda om ROI jag läst/tagit del av är "spelskolan" här på $harps...)

________

Känslan är att hästen inte fixar gå i ledningen mot bra hästar som sätter tryck i god tid. Här deltar ett antal ekipage kapabla nog för att testa den taktiken. En personlig favorithäst Ägir Briljant plockade ner Il Sånna ganska bekvämt relativt nyligen. Il Sånna blir nog till "byte" för hårda hästar även här?

________

Får nog ta å läsa om vad jag just skrivit ner imorgon. Steg ju bara upp för att nattsudda lite...
Håller med dig.. IL Sånna kändes het i början av veckan. Med morgondagens bana och som du säger, kuskar som testar honom med tempo, så börjar han nu mer kännas som en kall favorit (för det blir han nog). Att han dessutom verkar bli kommunare gör att jag drar öronen åt mig. Tråkig omgång!
varulv är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 09:55   #55

evetons avatar

Reg.datum: jul 2014
Sharp$: 4508
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Helge Visa inlägg
Trav Gävleborg: "Ingen fara för Gävles V75-tävlingar. Det varma vädret hindrar inte V75-tävlingarna i Gävle imorgon"
eveton är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 09:56   #56

evetons avatar

Reg.datum: jul 2014
Sharp$: 4508
Standard

Vidare...

"Banunderlaget kommer att vara blött men fullt okej. Jag är trygg, säger Gävletravets banmästare Roger Fyhr."
eveton är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 10:04   #57

Reg.datum: okt 2014
Sharp$: 3039
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av eveton Visa inlägg
Vidare...

"Banunderlaget kommer att vara blött men fullt okej. Jag är trygg, säger Gävletravets banmästare Roger Fyhr."
Risk för tung bana?

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Tirich är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 10:28   #58

Icors avatar

Reg.datum: okt 2014
Sharp$: 475
Standard

Citat:

________

________

Vid en snabbare titt på loppet får jag nog hålla med dig. Il sånna känns inte som en het vinnare direkt. Tycker loppet är öppet för ganska många därbak. Kanske man ska fylla på med lite olika tänkbara skrällar? Vad tror du om Te Fredde knick, Crane, Blue star och manhattans chanser?
Icor är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 10:41   #59

Reg.datum: dec 2014
Sharp$: 405
Standard

Skulle inte Robert Bergh kunna vinna i avd 2 trots tolftespår? Tror jag ska ha med hans 12 Te Freddo Knick.

Även 6 Razor Kronos kanske. 1 Il Sånna tror jag inte så mycket på, skulle vara för att Örjan kör då.
lokatten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 10:51   #60

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26752
Standard

Citat:
Ni gör det väldigt svårt för er helt i onödan. Jag ska försöka förklara kortfattat eftersom vi nu hamnat lika off topic som Putte är långt från civilisationen just nu.
System är om man bryter ner det bara enkelrader. Insatsprocenten visar hur stor del utav alla dessa enkelrader som ligger på de olika hästarna. Vilket gör det högst jämförbart med just vinnarspel.
Ökar du din reward genom att spela mindre troliga enkelrader så har du samtidigt ökat din risk. I exemplet att spika en 75%are så kan jag ju nå en liknande hög reward som att spika lägre betrodda hästar genom att enbart strecka alla 1%are i två lopp, men då har även chansen för att systemet ska sitta åkt ner i källaren.
Allt går alltid tillbaka till att hitta hästar som har större chans att vinna än det odds som du får. I praktiken väljer emellertid de flesta att göra en trade off på sin ROI för att sänka variansen eftersom den är så pass hög på de stora streckspelen. Kan man få 75% chans att klara ett lopp till neutralt värde så är det något man borde ta alla dagar i veckan. Sanning är dock att det är högst sällsynt att de så pass stora favoriterna har en lika stor vinstchans som den % de bär och därför är det som "regel" bättre att hitta andra att singla.

Edit. Inser att det blev lite rörigt men smyger lite med skrivandet samtidigt som jag kollar på film med sambon
Har respekt för dig som tippare så när du står på dig om det här lämnar jag det öppet vem av oss som har rätt. Ska be viroid eller strappa om en tie-breaker, det är väl de enda två här inne som jag har verklig respekt för när det kommer till de spelteoretiska bitarna.

Lite mer on topic så kan det vara så att Il Sånna blir en överspelad "kommunare" till slut, men jag tvivlar på det då det på pappret är ett jämnt lopp och framförallt att det är så många ettor i raderna. Kommer nog hänga mycket på huruvida speltjänsterna tar ställning eller inte.

Är det bara jag som tycker det är långtifrån givet att Highspeed Call tar spets i silver? Ser ut att bli rätt stor där. Två ganska snabba direkt innanför som förmodligen laddas bör försvåra en del, och det är inga släppglada killar som kör de hästarna heller. Jag tror loppet vinns från spets och synar att HC är given där. Vad är er badkarsanalys?

Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td