|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#1 |
HOTING
Idag startar Hotingveckan. Halleluja. 139 travhästar visar upp sig på ovalen idag. Bra väder, fina vibbar. 68 olika kuskar deltar, Olle Alsén från Gävle kommer upp med två hästar. 5 faldige champion Jan Norberg givetvis med.
|
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8422Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
En av världens vackraste travbanor !
Älven, uteserveringen, banan. Allt från samma träbänk !
|
|
|
#3 |
|
Hade dom/ATG velat ha lite omsättning där hade det kanske varit smart att dra igång V5an en timme tidigare och sänt loppen i ATG lives huvudkanal. Nu drar dom igång kl 14. Samtidigt som V75 uppsnacket i ATG live startar. V5 start kl 13 och sista avdelningen hade körts 14.20 och därmed matchat första starten i Halmstad kl 14.45 perfekt. Nu lär det tyvärr med tidsschemat och inget ATG live bli en sådan där tävlingsdag som får minimal omsättning och snarare genererar underskott än överskott för travsporten.
|
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Hoting utan tv-sändning matchar tydligen ganska väl en vanlig jägersrokväll som tv-sänd saxbana...vilken av dessa dagar ger störst underskott månntro???
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Vet inte vad det har med Jägersros tisdagar att göra. Kom precis hem och ser att V5 omsatte 187 tkr och v omsättningen legat på runt 30 tkr i loppen. Det är med andra ord rena katastrofen ekonomiskt. Räkna själv på nettot efter att spelarna fått tillbaka ca 70 procent, staten fått sin del och prispengarna i loppen delats ut.
|
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Gå in och kolla totalomsättningen i loppen, ligger strax under 100k per lopp, räkna sedan på prispotten på 140k och jämför sedan med en vanlig kväll på jägers...sen får du se vilken bana som är mest"lönsam"...
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
...och notera att hoting inte är tv-sänd dessutom...
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
140k var inte totala prispotten, ca 35000 per lopp verkar det vara
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
1056000 i omsättning och 3129!!! på plats på banan...hoting drar runt den här dagen UTAN tv-sändning!!!...fantastiskt...
|
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Citat:
Totalomsättning drygt en miljon. Ca 700 000 till spelarna, skatt till staten och 336 tkr i utdelade prispengar gör det svårt att få plus och minus att ge ett positivt netto om man upprättar en resultaträkning tyvärr. |
||
|
|
|
|
|
#12 |
|
Hotingsbesökare betalar inträde till största delen(till skillnad från dom 79 som gör det på jägers en vanlig dag), dessutom köper dom säkert lite kaffe o varm korv...men framförallt har dom jäkligt trevligt, till skillnad från många andra banor, inkluderat jägers
...nog om detta och hoting värmer i mitt travhjärta...
|
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Citat:
Antalet hästar bara minskar stadigt så det kommer bli färre tävlingar också. Därmed allt mindre saxbanor. Ska man fortsätta med över 30 banor i framtiden kan det bli så att man får göra storbanorna till rena vinterbanor för att alla sommarbanorna ska kunna tävla på som nu. Det är ju flera av sommarbanorna som har så få tävlingar att det är omöjligt att dra ner på tävlingsprogrammen utan att stänga dom helt. |
||
|
|
|
|
|
#14 |
|
Reg.datum: sep 2012
Sharp$: 8422Fotboll, testet slutfört Stats: 57 - 143 - 0 ROI: 95.31% Vinstprocent: 28.50% |
Sveriges bästa bana är Boden.
Den sämsta är Mantorp. Åk och kolla, gnäll inte utan anledning.
|
|
|
#15 |
|
Som väntat är Hoting klar etta i denna liga. Vars Jägersro ligger vill jag av hänsyn till andra inte uppge. Och tänka sig att grin-Olle ville i fjol att man skulle tävla om kaffeburkar i Hoting. Det är så man spyr...
Svensk travsport genomförde under förra året en publikundersökning där 9000 besökare ställde upp och bland annat svarade på hur de upplevde sitt besök och "hur sannolikt är det att du skulle rekommendera en nära vän att besöka just den här travbanan?". Den sista frågan har översatts till värden mellan minus 100 och plus 100 och där ligger Hoting allra bäst till med ett värde på 93, följt av Årjäng som fick 83. – Det är bara att konstatera att ett besök på en liten mysig sommarbana är det som den svenska travbanebesökaren uppskattar allra mest. Trots att loppen, maten, spelinformationen och bekvämligheten kanske objektivt håller högre kvalitet på en större bana, är det ändå de minsta banorna publiken helst besöker om de får välja, säger en de som jobbat med undersökningen, Per Wetterholm, till Svensk Travsport. Hoting, som bara har tre tävlingsdagar per år, erbjuder alltså god service, bra miljö, spänningsvärde och bra matutbud, enligt de som tillfrågats. Undersökningen visar generellt att den mest positiva upplevelsen kommer under sommarhalvåret och det är också därför de små sommarbaserade banorna ligger högt på listan, skriver travnet.se. Undersökningen visar också att banorna som ligger i storstäderna får sämst betyg. Varför det är så har dock inget självklart svar. – Det är en komplex fråga att svara på varför det är så och vi har alla säkert egna funderingar. Besökarnas inskickade fritextsvar tar upp en mängd orsaker. En är Xpress-tävlandet, men det verkar inte vara det avgörande – storbanorna får låga värden på allt utom på loppkvalitet och informationsteknik. Allra lägst är storbanebetygen för matställenas priser, service och utbud, säger Per Wetterholm på travnet.se. Mat och dryck är viktiga ingredienser, men entusiasmen och personalens inställning är ändå det som smäller högst, och där är tydligen Hotingtravet bra på att dra med sig publiken. – Det där med smittande entusiasm är nog lika viktigt på de större banorna. En glad arrangör får en glad publik. I övrigt ser vi tydliga kopplingar mellan kundnöjdheten och hur duktig banan är på att servera mat och dryck på ett bra vis. Och så de där vanliga detaljerna som inte får missas – välstädat på toaletten och bra ljudkvalitet. Men ska jag välja en enda faktor så är det bemötandet du får av personalen som påverkar betyget mest, säger Per Wetterholm till Svensk Travsport. Så här blev resultatet: 1) Hoting, Ångermanland/Jämtland 2) Årjäng, västra Värmland 3) Karlshamn, Blekinge 4) Oviken, Jämtland 5) Lycksele, Västerbotten 6) Lindesberg, Västmanland, Örebro 7) Åmål, Dalsland 8) Dannero, Ångermanland 9) Bollnäs, Hälsingland 10) Kalmar, Smålandskusten 11) Rättvik, Dalarna 12) Halmstad, Halland 13) Arvika, Värmland 14) Axevalla, Västra Götaland 15) Visby, Gotland |
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Citat:
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+5) |
||
|
|
|
|
|
#17 |
|
Du har många kvalitéer olle, så det är inget fel att erkänna att man har lite fel och brister ibland...ta kontakt med mig, så ska du få följa med till Ly o Hoting nästa år...inträde, logi o förtäring står jag fö[email protected] är adressen om du är intresserad...
|
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
givetvis resor också, biljetter med malmö aviation till umeå är inte svindyra, men dom får du betala själv
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bli inte rädd, olle...så här är vi norrlänningar och du kommer garanterat att bli vänligt bemött och få en upplevelse för livet...
|
|
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Citat:
Idag när det är söndag är det enda som erbjuds vad gäller trav i Sverige en breddomgång från Lindesberg. På tisdag kväll är det trav på Jägersro, Sundbyholm, Hoting och dessutom V65 galopp från Bro Park. Återigen inget Hoting i ATG live. Märkligt tävlingsupplägg måste man säga. |
||
|
|
|
|
|
#21 | |
|
Citat:
Genom mina konakter på ATG fick jag häromåret uppdraget att guida en tjänsteman som ville uppleva Hotingtravet. Han hade bara varit på Solvalla tidigare. Han var riktigt imponerad av ALLT på Hotingtravet inte minst publiken. Folkfest med andra ord, vi satte V4;an så allt var frid och frjd. Jag ville inte ha nåt för "jobbet" men fick ändå en prenumeration på Guiden !! Jag har haft hästar som vunnit där och då är det ändå roligare. Skulle man ha haft kaffeburkar som priser (!!) tror jag garanterat att det varit heldött där. Inga tävlingar alls. Sjukaste idé på länge. Som spelare så måste man KUNNA Hotingbanan. Det är inte alls som övriga banor. Men när man väl lärt sig KNEPEN så rullar det på bra. Gårdagen var inget undantag, 2st V4;or och rejält VP spel på min nästagångare Pandora Diamant med alltid välkörande Angelica Holm i jollen. Ska du dit på tisdag? SO |
||
|
|
|
|
|
#22 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#23 | |
|
Citat:
Det finns 20-25 bygdetravbanor i sverige, Bl.a. i närheten hör JUNSELE. Inte ens där är det kaffeburklar i pris, visserligen blygsamma prispengar och det går att spela 5 kr spel Hoppas du äntligen har förstått att de finns INTE V75-klass på alla hästarna som täcker 60 omgångar per år. Inte ens om man sänker till 30 omgångar kan jag lova dig. Hoppas du någon gång i framtiden kan redovisa hur du vill att sverige ska lägga upp travandet. Vågar du? Att ha sådan snedvriden syn som dig är tragiskt och travet skulle falla ihop om det inte finns någon bredd. Det är bredden som gör ju att det finns toppar. Jämför fotboll, tror du fotbollen skulle existera på samma sätt som nu om man skalar bort div 4 och neråt ? Knappast. Vi Syns på Hoting nästa år va? SIO |
||
|
|
|
|
|
#24 | |
|
Citat:
Vädret ser ut att kunna bli skapligt på tisdag, så ska kolla med polaren om han är intresserad. |
||
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Citat:
Olle vill ju ha det som inom fotbollen. Allsvenskan, Superettan, div 1, div 2 osv osv ner till div 8 och efter det korpen. Precis som Olle påtalar så skiljer det lite i ersättning och annat mellan allsvenskan och div 8. Inom fotbollen. Travet gör tvärtom. Sen om Olle har rätt eller fel är en helt annan fråga. Det kan ju vara rätt att lägga fokus på div 8? Mvh Uffe |
||
|
|
|
|
|
#26 |
|
Då var det snabbt bestämt, polaren tyckte att det passade perfekt. Har du möjlighet till en kort"guidning" på banan runt 17.30, SO?
|
|
|
|
|
|
|
#27 | |
|
Citat:
Var väl ungefär så länge sedan han la upp sina standardtexter i datorn som han sedan klistrar in här på Sharps. Standardtexter där alla Jägersrohästar är megastjärnor och allt annat är uselt. |
||
|
|
|
|
|
#28 |
|
Finns det någon annan galning från umeå här som vill följa med på tisdag till hoting, så går det bra. Avresa 15.00 från umeå och hemma vid midnatt. 2 platser finns lediga i bilen.
Ta chansen o få en riktig travupplevelse .
|
|
|
|
|
|
|
#29 | |
|
Citat:
- Nedgradera banor som Solänget, Skellefteå, Dannero, Hagmyren, Årjäng, Åmål, Vaggeryd och Visby till samma typ av banor som Hoting och Karlshamn. Dvs banor med minimala bidrag och där det mesta arbetet sker på ideell basis. Koncentrera tävlandet till en vecka på sommaren på samma sätt som i t ex Hoting. - Uppgradera storbanorna innan det är för sent. Lägg ner V86 xpress och kör alltid dagens huvudtävlingar på Jägersro på tisdagar, Solvalla på onsdagar, Åby på torsdagar och Bergsåker på fredagar. Omfördela alla prispengar från nedgraderingen ovan till storbanorna. Storbanorna med alla bra hästar, tränare och storsatsande kapitalstarka hästägare är navet i svensk travsport och utan dom kommer travet att bli rena korpsporten. - Större spridning vad gäller prispengarna. Storbanorna ska tävla om överlägset mest pengar. Det måste vara en mycket tydligare skillnad mellan bredd och elit. Mer större tävlingar på storbanorna och mindre på orten. Låt landsortsbanorna anordna tävlingar anpassade till det lokala materialet. Det kan inte vara vettigt att stortränarna ständigt ska bege sig ut på orten och lägga beslag på prispengarna där. Med större skillnad mellan prispengar stannar dom hemma. Det ska finnas bredd precis som i fotbollen. Men fotbollen i lägre divisioner bedrivs till största delen ideellt. Inom travet kör man ju till och med travets elitserie på banor som Solänget och Dannero trots att hästarna som tränas där bara duger i breddlopp och bygdetravslopp typ. Det är verkligen stor skillnad mellan fotbollen och travet i det avseendet vilket är förödande troligen på sikt. Sen kan man ju drömma om att intäkterna vänder för travsporten och att man då som många här tycker inte ska göra någonting. Dom som skriver det har dock knappast läst några årsredovisningar eller annan statistik kring travet. |
||
|
|
|
|
|
#30 |
|
...mm...din metod skulle nog ganska snabbt göra slut på travet...möjligt att nuvarande gör att det bara går lite saktare...men vad göra???...
SO (+3) |
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Ett stort problem, är att det blivit så dyrt att äga häst(var mycket billigare på 70 o 80-talet). Det har medfört att vi tappat"vanligt folk" som hästägare, men hur få tillbaka dessa?...eldsjälarna(dom som kan använda sin sista krona för att få ha tävlingshäst) och dom stenrika måste vi också se till att smörja, annars går det åt pipan snabbt...men fortfarande har jag ingen lösning...
SO (+2) |
|
|
|
|
|
|
#32 |
|
Självklart skulle det bli så som du säger. Själva själen inom travet skulle få sig en ordentlig knäck. Minst 1oo talet, kanske uppåt tusen hästägare skulle omgående kasta in handduken och det skulle föra med sig ringar i vattnet. Omsättningen rasar osv. Inga nya hästägare, inga nya spelare, Ingen är intresserad av att tävla om Olles kaffeburkar. Good bye travet
|
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Tror inte någon missar att förstå att det kan vara hur mysigt som helst att sitta i skogsbacken på en liten lantortsbana en vacker sommarkväll. Inte ens Olle😏.
Men det har ju ingenting med att göra hur man sköter ett företag rationellt. Det är ju helt givet att det finns för många travbanor i Sverige , säkert någon söder om Dalälven också. Finns intresset kan väl dessa skötas ideellt om det finns så många som vill ha kvar banan på orten. /N |
|
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Citat:
Det är banor som Hoting som höjer temperaturen. Många hästägare kommer från övriga norrland och har med sig en eller två hästar och får sin semestervecka samtidigt och har tillgång till en massa andra aktiviteter runt Hoting under mellandagarna. Det tillkommer nya spelare, dvs sådana som aldrig varit på trav tidigare. Travet blommar upp för några dagar. Med kaffeburkarna är det nog dags att packa ihop. Jag tror inte alls att ATG är missnöjda med omsättningen den här veckan, tvärtom. Snacket om att det är USEL KVALITET på hästarna har jag svårt att förstå. Att vissa "spelare" har svårt att analysera ett lopp utan topphästar och fullödig information är ju inte något att haka upp så på. Det är ju ytterst fråga om kompetens och erfarenhet. Trav är väl i första hand ett spel. Eftersom kvaliteten (s.k. V75 klass) inte ens (på långa vägar) räcker till 60 st V75 omgångar får man nog acceptera att inga megastjärnor startar i Hoting heller. Men usel kvalitet, nej det köper jag inte. Utan bredd ingen topp. Senast redigerad av SO den 2016-07-11 klockan 09:29. |
||
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Citat:
När alla steg i den ekonomiska näringskedjan måste redovisas korrekt har det en tendens att bli så här. Av ovanstående anledning är jag mycket pessimistiskt inställd till travsportens långsiktiga överlevnad. Jag tror t ex inte att neddragning av antalet banor hjälper särskilt mycket. De negativa effekterna äter upp besparingarna snabbt helt enkelt. Enda sättet att minska hästägarkollektivets totala förluster är att sänka statens uttag i olika led. Och det är tyvärr utopiskt.
|
|
|
|
|
#36 | |
|
Citat:
Sen måste man väl därmed även då dra slutsatsen att det därmed heller inte finns behov av lika många travbanor som förr i tiden. Det behövs inte som i Gävle/Dalaregionen eller i Värmland så många tävlingsbanor som det nu finns. Det skulle med ett reducerat antal gå att bedriva tränings och tävlingsverksamhet precis lika bra ändå och för dom som vill gå på en travbana skulle det ändå finnas en sådan inom nära håll. Du verkar leva kvar i hur samhället såg ut för 30 år sedan när du pratar om hur travet borde fungera idag. |
||
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Citat:
Med tanke på det är det ju gigantiska prispengar som delas ut. Ungefär i nivå med en vanlig tävlingsdag på Jägersro t ex. Det går faktiskt inte hur gärna man än önskat att säga annat än att allt det skräp som startar på Hoting egentligen bara borde tävlat om ett halvt kilo kaffe i rena bygdetravlopp och inte om 25-30 tkr i förstapriser som det är i flera lopp. Däremot är det grymt fina lopp på Axelvalla på fredag kväll att se fram emot. Oj vad det anmälts hästar till stochampionatskvalen. Men det är en annan femma. |
||
|
|
|
|
|
#38 |
|
Att Nuncio o fabror Lasse inte skulle dyka upp behöver man inte vara Einstein för att räkna ut...när dessutom bergsåker och skellefteå kör dagen innan, så får givetvis inte hoting något kanonstartfält...men folkfest, gemyt och en och annan liten skräll lär det kunna bli ändå...
|
|
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#40 |
|
Veterinär, foder, resekostnader mm har också dragit iväg....förr i tiden kunde en häst försörjas med några "matlappar" i månaden, det funkar inte längre...folk inom travet har helt enkelt lärt sig ta betalt i alla led och längst därbak står hästägaren som skall betala...
Senast redigerad av mikaels den 2016-07-11 klockan 12:29. |
|
|
|
|
|
|
#41 | |
|
Citat:
Slår man igen låt oss säga 10 banor så blir det synd om alla amatörer. Dom har ingenstans att tävla på till slut. Kanske ATG kan ge slaktbidrag? Sätta stopp för kallblodssporten? Förbjuda folk att äga travhäst av sämre kvalitet?? Jag vet inte hur du får ihop denna ekvation? Jag får de inte |
||
|
|
|
|
|
#42 |
|
Guest
|
SNACKA INTE SKIT OM MANTORPTRAVET DIN LILLE PUTTEFNASK!!
GÖR GENAST AVBÖN PÅ LÖGNERNA DU SPRED, DIN JÄVLA DYNGSPRIDARE!!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|
|
|
#43 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#44 | |
|
Citat:
Men oavsett så var det precis lika usel travsport på Hoting i år som alla år. Kollade några lopp idag och det är ju verkligen så nära bygdetrav man kan komma när det gäller den sportsliga kvaliten om man undantar en handfull kallblod som tävlade där idag. Hoting är en underbar bana på många sätt men travsporten där är av bedrövlig kvalitet. |
||
|
|
|
|
|
#45 |
|
Ja jag kan bara hålla med om att den sportsliga kvaliteten självklart inte är på topp men samtidigt tycker jag såna här veckor är guld värd för mig, jag njöt för fullt i lördags när jag för första gången kunde vara på plats i hoting. Mentaliteten och bemötandet man får på en sån här bana är A+.
Får jag möjligheten att besöka hoting fler gånger kommer jag ta den! |
|
|
|
|
|
|
|