Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-10-09, 17:45   #16
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 143
Sharp$: 56998
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Hur rankar du utländska hästar eller hästar som du aldrig har sett möta samma motstånd i ett lopp? Det är en del av spelet; man får läsa på och ta med dem man tror behövs. Med tiden märker man vilka som är gynnade/missgynnade av olika förhållanden. Gäller ju utrustningsändringar etc. likväl som om man travar med ryttare eller kusk.
Då finns det tidigare lopp att gå på och möjlighet att försöka sätta in dom mot aktuellt motstånd. Inget jag direkt gillar men något helt annat än att värdera en häst som ska göra sin första start i monte. Där finns absolut ingenting att gå på och det är ju bevisligen så att vissa hästar lyfter sig i monte medan andra inte funkar alls och har en häst inte ens kvalat i disciplinen så blir det ju inget annat än en ren gissningslek och så nära rena turspel man kan komma. Det är nog inte så många som lägger massor av timmar på att analysera V75 som vill att det ska vara så. Finns inte ett enda tidigare lopp att titta på när det gäller Highspeed Call.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 17:58   #17
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 735
Sharp$: 37609
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Då finns det tidigare lopp att gå på och möjlighet att försöka sätta in dom mot aktuellt motstånd. Inget jag direkt gillar men något helt annat än att värdera en häst som ska göra sin första start i monte. Där finns absolut ingenting att gå på och det är ju bevisligen så att vissa hästar lyfter sig i monte medan andra inte funkar alls och har en häst inte ens kvalat i disciplinen så blir det ju inget annat än en ren gissningslek och så nära rena turspel man kan komma. Det är nog inte så många som lägger massor av timmar på att analysera V75 som vill att det ska vara så. Finns inte ett enda tidigare lopp att titta på när det gäller Highspeed Call.
Första gången en häst går barfota eller med jänkarvagn etc. så har man inget tidigare lopp att gå tillbaka på. Det är också en gissning, vilka som funkar eller inte med ny utrustning. Den problematiken kommer man aldrig ifrån om man spelar på trav.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Altoc (+10), 777 (+2), SO (+1), BroderH (+2)
Shooter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 18:18   #18
Lotus
Guest
 
Inlägg: n/a
Sharp$:
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Måste gå med bakskor på lördag enligt rondenintervjun och kanske inte lika klar då?
Jag tycker den är allround och det bekymrar mig inte. Får se vad Lennartsson säger men det kan nog bli en spelvärd spik.
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 20:29   #19
 
Reg.datum: maj 2015
Inlägg: 943
Sharp$: 2742
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Moonfala Visa inlägg
Nä, håller med - för mig som inte är insatt och aldrig spelar annat än trav förstår egentligen inte varför de buntar ihop monté med trav och inte med galopp (som i mina ögon är mer lika ). Det har ju förekommit ganska ofta på V64:or och sådana spel. Det beror väl på att de enbart får utrymme på spelschemat när övriga lopp är trav och att galoppdagarna inte har utrymme men varför måste de nödvändigt vara med på annat än vinnarspel när de inte har någon egen spelform?
Berätta mer om likheterna mellan monté och galopp (förutom att ryttarna sitter på hästryggen i båda disciplinerna).

Det råkar vara så att monté är trav. Hästarna går i samma gångart. Är det viktigare för er hur människan är placerad än vilken gångart hästen använder sig av? Skulle ni rycka på axlarna åt om det dök upp ett passgångarlopp på V75, eller kanske ett där hästarna töltade fram, bara kusken satt i en sulky bakom hästrumpan?

Själv har jag lärt mig uppskatta monté med tiden. Var skeptisk till en början, men det är charmant att se duktiga ryttare som Sofia Adolfsson och Emilia Leo lotsa fram sina djur. Det tråkiga är att många ryttare ännu är alltför orutinerade och dåliga på att bedöma tempo, samt att hästarna inte alltid har sin bästa del av karriären framför sig, vilket sammantaget leder till ihåliga fält och ojämna lopp.

Givetvis är det uselt att hästar utan ett giltigt montékval tillåts starta på de stora streckspelen, eller över huvud taget i montédisciplinen.
Spiritus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 20:38   #20
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7927
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Första gången en häst går barfota eller med jänkarvagn etc. så har man inget tidigare lopp att gå tillbaka på. Det är också en gissning, vilka som funkar eller inte med ny utrustning. Den problematiken kommer man aldrig ifrån om man spelar på trav.
Många på den!
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 20:43   #21
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 143
Sharp$: 56998
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Många på den!
Det är inte jämförbart heller. Skulle det inte finnas saker som inte går att räkna ut på förhand så skulle spelet vara iskallt. Men att en häst ska starta i monte ffg utan kvallopp på veckans största spel är något helt annat. Det finns ju absolut ingenting att gå på. Att sitta och anslysera hur hästen gått tidigare i travlopp är helt oväsentligt när den ska ut i monte.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 21:32   #22
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7927
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Det är inte jämförbart heller. Skulle det inte finnas saker som inte går att räkna ut på förhand så skulle spelet vara iskallt. Men att en häst ska starta i monte ffg utan kvallopp på veckans största spel är något helt annat. Det finns ju absolut ingenting att gå på. Att sitta och anslysera hur hästen gått tidigare i travlopp är helt oväsentligt när den ska ut i monte.
Varför är inte det jämförbart? Vad finns det att gå på när en häst ska tävla barfota ffg?
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 21:55   #23
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 143
Sharp$: 56998
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Varför är inte det jämförbart? Vad finns det att gå på när en häst ska tävla barfota ffg?
1. Stam. Love you avkommor t ex brukar bli väldigt förbättrade barfota.
2.Tränare. När vissa tränare rycker skor på hästarna brukar det vara extra intressant.
3. Banunderlaget för dagen.
4. Typ av lopp. Vissa tränare som rycker skor i stora lopp har historiskt stor framgång med det
5. Tidigare starter. Mycket mer intressant på en häst som gått bra eller suttit fast än en som knappt orkat hänga med. Då tenderar skorycket mer vara en desperat åtgärd.
6. Tränare igen. Mer intressant när riktiga hästkarlar rycker skorna på hästen än en b tränare som kört in 10 tkr senaste åren.

Följer man travet dagligen och har gjort det i många år så är jag övertygad om att man har en stor fördel mot moster Märtha eller dom som inte kan så mycket om trav när man ska bedöma det och framförallt värdera procenten eller oddset på en häst som ska tävla barfota. Dessutom kommer info om skoryck sent vilket ger travnördarna som hänger på liven en fördel.

Då kommer motfrågan. Vilken fördel har du mot moster Märtha när det gäller att bedöma hur Highspeed Call ska prestera i sin första montestart på lördag utan att ens ha gått ett kvallopp i disciplinen?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Spiritus (+1), Frasse77 (+10), Temlor (+4)
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 22:33   #24
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Spiritus Visa inlägg
Berätta mer om likheterna mellan monté och galopp (förutom att ryttarna sitter på hästryggen i båda disciplinerna).

Det råkar vara så att monté är trav. Hästarna går i samma gångart. Är det viktigare för er hur människan är placerad än vilken gångart hästen använder sig av? Skulle ni rycka på axlarna åt om det dök upp ett passgångarlopp på V75, eller kanske ett där hästarna töltade fram, bara kusken satt i en sulky bakom hästrumpan?

Själv har jag lärt mig uppskatta monté med tiden. Var skeptisk till en början, men det är charmant att se duktiga ryttare som Sofia Adolfsson och Emilia Leo lotsa fram sina djur. Det tråkiga är att många ryttare ännu är alltför orutinerade och dåliga på att bedöma tempo, samt att hästarna inte alltid har sin bästa del av karriären framför sig, vilket sammantaget leder till ihåliga fält och ojämna lopp.

Givetvis är det uselt att hästar utan ett giltigt montékval tillåts starta på de stora streckspelen, eller över huvud taget i montédisciplinen.

Det blir tydligare på engelska. Trav och passgång framför vagn blir "harness racing".

Det är sulkysport som lockar mig spelmässigt. Monté och galopp kan vara spännande att titta på. Men det fascinerar mig inte alls att försöka analysera.

Jag har dock inga som helst problem med att man tar med de här loppen enstaka ggr. Det är bara att stå över och sen är det inget mer med det. Bäst vore dock om man körde ( sry, red ) de här loppen samma dag och gjorde en monté-omgång av det hela.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Moonfala (+5)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 22:37   #25
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shooter Visa inlägg
Jag har faktiskt inga större problem med något montélopp emellanåt. Även i monté så travar ju hästarna, fast med ryttare på ryggen istället för att dra en vagn, och detta är ju stort i Frankrike på deras travbanor så jag tror att man anser att det ligger närmre travet.
Är monté stort på flerlopps-spel i Frankrike? Eller ligger de insprängda mellan sulkytrav-loppen och har isolerade spelformer?
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 22:55   #26
 
putte64s avatar
 
Reg.datum: sep 2012
Inlägg: 7 558
Sharp$: 8279

Fotboll, testet slutfört
Stats: 57 - 143 - 0
ROI: 95.31%
Vinstprocent: 28.50%

Standard

Har de överhuvudtaget flerloppsspel ?
Jag minns inte jag sett det på Vincennes, men jag är iofs inte där så ofta heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Är monté stort på flerlopps-spel i Frankrike? Eller ligger de insprängda mellan sulkytrav-loppen och har isolerade spelformer?
__________________
Om man gör som man alltid har gjort, då får man samma resultat som man alltid har fått!
putte64 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-09, 23:08   #27
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av putte64 Visa inlägg
Har de överhuvudtaget flerloppsspel ?
Jag minns inte jag sett det på Vincennes, men jag är iofs inte där så ofta heller.

De har något slags DD-spel ( iaf ibland ). Men det är också allt.

Och det är lite av min poäng. Om Montéloppen kan frodas genom att stå på egna ben i egna spelformer så är det ju bara att köra på. Blir inget annat än en paus mellan travloppen. Det är blandningen inom samma flerlopps-spel som är "felet" för min smak.

Så, "det är stort i Frankrike"-argumentet håller inte alls.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 06:28   #28
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7927
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
1. Stam. Love you avkommor t ex brukar bli väldigt förbättrade barfota.
2.Tränare. När vissa tränare rycker skor på hästarna brukar det vara extra intressant.
3. Banunderlaget för dagen.
4. Typ av lopp. Vissa tränare som rycker skor i stora lopp har historiskt stor framgång med det
5. Tidigare starter. Mycket mer intressant på en häst som gått bra eller suttit fast än en som knappt orkat hänga med. Då tenderar skorycket mer vara en desperat åtgärd.
6. Tränare igen. Mer intressant när riktiga hästkarlar rycker skorna på hästen än en b tränare som kört in 10 tkr senaste åren.

Följer man travet dagligen och har gjort det i många år så är jag övertygad om att man har en stor fördel mot moster Märtha eller dom som inte kan så mycket om trav när man ska bedöma det och framförallt värdera procenten eller oddset på en häst som ska tävla barfota. Dessutom kommer info om skoryck sent vilket ger travnördarna som hänger på liven en fördel.

Då kommer motfrågan. Vilken fördel har du mot moster Märtha när det gäller att bedöma hur Highspeed Call ska prestera i sin första montestart på lördag utan att ens ha gått ett kvallopp i disciplinen?
Flera av de där argumenten är omskrivning av exakt samma sak - tränaren. Men vill man skriva mycket utan att säga något, så visst.
För att en häst ska passa i monté är det en fördel om den är byggd på ett visst sätt, det tror jag inte en oinvigd har koll på.
Du verkar oerhört fascinerad av kvallopp. Varför? Tror du inte samma hästkarlar som du bedömer kan spotta på sina konkurrenter och spelarkollektivet när det gäller barfotaryck kan göra det även vad gäller montélämplighet?
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 07:16   #29
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 395
Sharp$: 1352
Standard

Rolex Bigi har startat 1 gång, av sina 37 starter, på 1640m. Bör väl finns någon anledning till detta? Blir schaas på den i min bok.
monimaker1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-10, 07:22   #30
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 395
Sharp$: 1352
Standard

Kahleesi avd5 är ingen vinstmaskin, UO har usel statistik från bakspår på v75. Streckad på ofattbara 10%...SCHAAS!
monimaker1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td