Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-08-30, 12:53   #286
Rob
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 946
Sharp$: 3081
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
/.../
3. Är ju precis vad som görs idag och jag säger inte att det enkom är av ondo då de flesta av de multivarvade lapparna bidrar med mer än de plockar ut. Jag säger mest att marknadsföringen av det hela är orimlig något så in i h*vete.

4. Ja, på högpotenta rader urholkas värdet för samtliga system med alla rätt. Och det är här som marknadsföringsproblematiken blir tydligast. Om jag köper en andel av tio i en lapp med ensampotential så blir jag ju lite ledsen i ögat om jag helt plötsligt måste dela potten på 450 och inte på tio...
Det syns inte någonstans hur hårt man varvat systemet och vad det egentligen är jag köper in mig i. Här måste ATG bli tydligare och visa vad som är sålt i respektive system.
/.../
När det dessutom i efterhand ska skyltas med att "vi spelade in mest i Sverige" för att man råkade hänga dit en supermultivarvad lapp av de 20-talet varianter (exempelvis lirade Dennis på Brasco 24st olika multivarvade system förra lördagen) är ju rent ut sagt bedrägeri.
Exakt. Varvade system kan man ju tycka bu eller bä om, men oavsett vilken sida man står på så kan man inte förneka hur jävla dåligt och duperande det kommuniceras och marknadsförs idag. Det är där förändringen måste till!
Rob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 18:03   #287
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Visa inlägg
Exakt. Varvade system kan man ju tycka bu eller bä om, men oavsett vilken sida man står på så kan man inte förneka hur jävla dåligt och duperande det kommuniceras och marknadsförs idag. Det är där förändringen måste till!
Men folk vill ju ha det här hellre än en Harry Boy. Det är inte gjort för dem som kan räkna och förstår att göra en egen lapp, det är gjort för dem som väljer mellan V75 och Bingolotto, väljer mellan V86 eller en Topptipset, tvekar mellan en GS75 eller fyra trisslotter. Och då är travet på TV lite roligare, och med en kupong som har lite potential i alla fall ett tag så blir det en bra produkt för slentrianspelaren. Att någon får betalt för att ordna detta är väl helt i sin ordning? Ni som är på Sharps är förhoppningsvis tillräckligt vassa för att antingen sätta samman ett eget bolag, köpa andelar i bolag som är unika eller spela själva.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 18:24   #288
Rob
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 946
Sharp$: 3081
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Men folk vill ju ha det här hellre än en Harry Boy. Det är inte gjort för dem som kan räkna och förstår att göra en egen lapp, det är gjort för dem som väljer mellan V75 och Bingolotto, väljer mellan V86 eller en Topptipset, tvekar mellan en GS75 eller fyra trisslotter. Och då är travet på TV lite roligare, och med en kupong som har lite potential i alla fall ett tag så blir det en bra produkt för slentrianspelaren. Att någon får betalt för att ordna detta är väl helt i sin ordning? Ni som är på Sharps är förhoppningsvis tillräckligt vassa för att antingen sätta samman ett eget bolag, köpa andelar i bolag som är unika eller spela själva.
Men du missar ju hela poängen. Det är inte en kupong med potential, när du tror att du köper 1/10 men i själva verket köper 1/450.
Och detta har inget med ombudsavgiften att göra. Handlar om transparens och korrekt och tydlig information.
Rob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 18:52   #289
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 524
Sharp$: 7955
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Visa inlägg
Men du missar ju hela poängen. Det är inte en kupong med potential, när du tror att du köper 1/10 men i själva verket köper 1/450.
Och detta har inget med ombudsavgiften att göra. Handlar om transparens och korrekt och tydlig information.
Nej, så är det inte. Du har forfarande 1/10, men det finns ytterligare 44 likadana system där andra spelare har var sin 1/10.
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 20:29   #290
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Nej, så är det inte. Du har forfarande 1/10, men det finns ytterligare 44 likadana system där andra spelare har var sin 1/10.

När det är låg utdelning får du 1/10 av den låga utdelningen. Här påverkar det knappt vinsten alls.

När det är hög utdelning till exempel ensam vinnare (eller borde vara hög utdelning) får du 1/450 av potten istället för 1/10 av potten.

Dvs, den som drömmer om storvinster blir lurad då det mer eller mindre aldrig kan bli en storvinst då för många ska dela på kakan.

Senast redigerad av Tipsb den 2020-08-30 klockan 20:30.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 20:54   #291
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
När det är låg utdelning får du 1/10 av den låga utdelningen. Här påverkar det knappt vinsten alls.

När det är hög utdelning till exempel ensam vinnare (eller borde vara hög utdelning) får du 1/450 av potten istället för 1/10 av potten.

Dvs, den som drömmer om storvinster blir lurad då det mer eller mindre aldrig kan bli en storvinst då för många ska dela på kakan.
Har du köpt 1/10 får du 1/10 av den utdelning som
redovisas oavsett omgångens svårighetsgrad.
Den som köper färdigt har inga egentliga förväntningar.
Möjligtvis att det är roligt att få 7 rätt.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 22:12   #292
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Visa inlägg
Men du missar ju hela poängen. Det är inte en kupong med potential, när du tror att du köper 1/10 men i själva verket köper 1/450.
Och detta har inget med ombudsavgiften att göra. Handlar om transparens och korrekt och tydlig information.
Nej, jag missar inte poängen. Det är du som tror att alla är ute för att försöka vara en ensam vinnare trots att det ytterst sällan är så svårt. Det händer inte ens en gång om året på V75. De flesta som köper en andel har aldrig vunnit femsiffrigt i hela sitt liv. Att få gå och hämta ut 20 000 så man kan bjuda gubben på en resa till Kanarieholmarna i vinter är alldeles fantastiskt för många människor. Det är massor av glädje hos ett ombud när det klonkat till och flera hundra människor får dela på en säck med pengar.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Altoc (+10)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-31, 08:14   #293
 
Reg.datum: dec 2016
Inlägg: 209
Sharp$: 777
Standard

Förr i tiden kunde den lokala radiohandlaren annonsera ut att de säljer en TV för 3995:- och de kunde vara kö men när man väl kom fram, så framkom det att just denna modell och till det priset hade man bara två exemplar men det finns andra modeller för 5995:-.
Så den utannonserade TV´n såldes ut snabbt och folk blev förbannade.

Låt oss nu anta att 450 personer är intresserade av att köpa in sig i Statistik-Jens V75 system som i detta exempel säljs i 10 andelar. Det skulle innebära att 440 personer inte får någon andel. De 10 andelarna skulle sälja slut snabbare än vad Lucky Luke kan dra och ATG / Butiken / Statistik-Jens skulle få 440 missnöjda kunder som aldrig fick chansen.

Som framkommit i ämnet, så är det flera stora dyra system som missar och att det skulle vara ett varvat system på 30 - 50 ggr som är ensamt till hela potten lär vara så liten att chansen nästan är försumbar.

Sedan kan man väl ha funderingar på " tydlig information " men i flertalet av dessa butiksandelar, så köper man in sig i blindo likt en Harry Boy. Väldigt få presenterar ett preliminärt system att ta ställning till. Oftast får man reda på hur systemet ser ut 5 minuter innan start när spelläggaren lämnat in det. Köpt grisen i säcken så att säga.

Efterfrågar man transparens och tydlighet, så får man fundera på vem som har de olika rollerna. ATG är arrangör och har inget att göra med försäljningen. Det är butiksombudet och spelläggaren som i så fall får presentera hur andelarna kommer säljas och såldes.

Sedan tror jag inte man ska blanda ihop V75 Tillsammans och Butiksombudens försäljningar av andelar. Visst ser det fint ut på ATG Tillsammans där alla kan se hur många andelar som är sålda och vilka medlemmar som köpt in sig.
__________________
Sharp dressed man
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Enkelrad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-31, 08:31   #294
Rob
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 946
Sharp$: 3081
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Nej, jag missar inte poängen. Det är du som tror att alla är ute för att försöka vara en ensam vinnare trots att det ytterst sällan är så svårt. Det händer inte ens en gång om året på V75. De flesta som köper en andel har aldrig vunnit femsiffrigt i hela sitt liv. Att få gå och hämta ut 20 000 så man kan bjuda gubben på en resa till Kanarieholmarna i vinter är alldeles fantastiskt för många människor. Det är massor av glädje hos ett ombud när det klonkat till och flera hundra människor får dela på en säck med pengar.
Det är helt fine att folk vill ha det, jag har aldrig påstått att alla siktar på att bli ensamma vinnare och få 67 miljoner. Det som är kärnan i både mitt och Gotlands inlägg, och som du återigen missar, är den falska marknadsföringen och informationen från butikerna och ATG. Folk får köpa butiksandelar och hoppas på en resa till Kanarieöarna, men det ska framgå hur många andelar och hur många system som sålts. Så enkelt är det.

Tänkt dig själv att du ska köpa en flaska fin whiskey limited edition utgåva. Sen får du veta att dom gjort 45 batcher till och din flaska inte alls är från en begränsad utgåva - snarare tvärtom. Nog satan blir du förbannad på den falska marknadsföringen.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
Rob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-31, 10:40   #295
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Visa inlägg
Det är helt fine att folk vill ha det, jag har aldrig påstått att alla siktar på att bli ensamma vinnare och få 67 miljoner. Det som är kärnan i både mitt och Gotlands inlägg, och som du återigen missar, är den falska marknadsföringen och informationen från butikerna och ATG. Folk får köpa butiksandelar och hoppas på en resa till Kanarieöarna, men det ska framgå hur många andelar och hur många system som sålts. Så enkelt är det.

Tänkt dig själv att du ska köpa en flaska fin whiskey limited edition utgåva. Sen får du veta att dom gjort 45 batcher till och din flaska inte alls är från en begränsad utgåva - snarare tvärtom. Nog satan blir du förbannad på den falska marknadsföringen.
Jag är tämligen säker på att de som bryr sig om limited edition är medvetna om att det inte är det här de skall köpa. Lika säker är jag på att de som köper det här bryr sig mer om smaken än om eken till whiskyfatet är fällt vid den första fullmånen efter den första nattfrosten efter att ugglan hoat tre gånger i väster. Det torde vara allmänt känt vid det här laget att systemen lämnas in flera gånger, att det är många som spelar och att det är många som vinner när det blir rätt. Jag skulle vara mer misstänksam kring det ärliga uppsåtet att whisky i speciella tappningar med begränsade upplagor dyker upp i var och varannan tax free-butik i världen
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-31, 11:42   #296
Rob
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 946
Sharp$: 3081
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag är tämligen säker på att de som bryr sig om limited edition är medvetna om att det inte är det här de skall köpa. Lika säker är jag på att de som köper det här bryr sig mer om smaken än om eken till whiskyfatet är fällt vid den första fullmånen efter den första nattfrosten efter att ugglan hoat tre gånger i väster. Det torde vara allmänt känt vid det här laget att systemen lämnas in flera gånger, att det är många som spelar och att det är många som vinner när det blir rätt. Jag skulle vara mer misstänksam kring det ärliga uppsåtet att whisky i speciella tappningar med begränsade upplagor dyker upp i var och varannan tax free-butik i världen
Okej, så då är det alltså okej att vara vilseledande i den information som ges ut eller att bara berätta delar av den - så länge den information som underhålles ”torde vara allmänt känd”. Vilket det knappast är. Och ändå stor skillnad på en varvad lapp 5 gånger jämfört med 45 gånger. Sjukt resonemang, förstår inte riktigt vad ditt incitament är till att stånga dig blodig och försvara ansvariga butiker och ATG till graven. Bara inse att du är mer intresserad av pajkastning och oseriöst dravel är saklig diskussion.

Senast redigerad av Rob den 2020-08-31 klockan 11:44.
Rob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-31, 12:11   #297
 
Reg.datum: sep 2015
Inlägg: 72
Sharp$: 1273
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Nej, jag missar inte poängen. Det är du som tror att alla är ute för att försöka vara en ensam vinnare trots att det ytterst sällan är så svårt. Det händer inte ens en gång om året på V75. De flesta som köper en andel har aldrig vunnit femsiffrigt i hela sitt liv. Att få gå och hämta ut 20 000 så man kan bjuda gubben på en resa till Kanarieholmarna i vinter är alldeles fantastiskt för många människor. Det är massor av glädje hos ett ombud när det klonkat till och flera hundra människor får dela på en säck med pengar.
För mig känns det lite som att vi pratar ändå om idioter som inte kan skilja på en V75-kupong eller en lotto/bingolotto dito. Så att lägga ned tid, kraft, engagemang på att försöka förklara - och på det sättet kanske även motverka extrema flervarvningar(?) - är meningslöst.
Kanske har du i så fall rätt. Å andra sidan kanske det är ickeidioternas ansvar att försöka skydda i idioternas intressen? Lite som att upplysa idioterna om att om du går in på prisjakt och jämför så kan du göra en bättre affär.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Rob (+5)
addictedtoraw är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-31, 13:03   #298
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 677
Sharp$: 2417
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Enkelrad Visa inlägg
Förr i tiden kunde den lokala radiohandlaren annonsera ut att de säljer en TV för 3995:- och de kunde vara kö men när man väl kom fram, så framkom det att just denna modell och till det priset hade man bara två exemplar men det finns andra modeller för 5995:-.
Så den utannonserade TV´n såldes ut snabbt och folk blev förbannade.

Låt oss nu anta att 450 personer är intresserade av att köpa in sig i Statistik-Jens V75 system som i detta exempel säljs i 10 andelar. Det skulle innebära att 440 personer inte får någon andel. De 10 andelarna skulle sälja slut snabbare än vad Lucky Luke kan dra och ATG / Butiken / Statistik-Jens skulle få 440 missnöjda kunder som aldrig fick chansen.

Som framkommit i ämnet, så är det flera stora dyra system som missar och att det skulle vara ett varvat system på 30 - 50 ggr som är ensamt till hela potten lär vara så liten att chansen nästan är försumbar.

Sedan kan man väl ha funderingar på " tydlig information " men i flertalet av dessa butiksandelar, så köper man in sig i blindo likt en Harry Boy. Väldigt få presenterar ett preliminärt system att ta ställning till. Oftast får man reda på hur systemet ser ut 5 minuter innan start när spelläggaren lämnat in det. Köpt grisen i säcken så att säga.

Efterfrågar man transparens och tydlighet, så får man fundera på vem som har de olika rollerna. ATG är arrangör och har inget att göra med försäljningen. Det är butiksombudet och spelläggaren som i så fall får presentera hur andelarna kommer säljas och såldes.

Sedan tror jag inte man ska blanda ihop V75 Tillsammans och Butiksombudens försäljningar av andelar. Visst ser det fint ut på ATG Tillsammans där alla kan se hur många andelar som är sålda och vilka medlemmar som köpt in sig.
Om vi tillåter oss att gå ner till x24 så är det inte särskilt osannolikt. Det är t o m 100% sannolikhet att det redan har hänt en gång.

Sedan var det även en högutdelningsomgång då "Målarn" satte ett edit: drygt 20-tal system där det bara fanns ett fåtal andra rader med alla rätt där dessa övriga fick långt under 1M när de i ett hyggligt normalläge borde fått flera M.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2020-08-31 klockan 14:04.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-31, 13:59   #299
Rob
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 946
Sharp$: 3081
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Om vi tillåter oss att gå ner till x24 så är det inte särskilt osannolikt. Det är t o m 100% sannolikhet att det redan har hänt en gång.

Sedan var det även en högutdelningsomgång då "Målarn" satte ett 40-tal system där det bara fanns ett fåtal andra rader med alla rätt där dessa övriga fick långt under 1M när de i ett hyggligt normalläge borde fått flera M.
Tänker du på denna omgång?
https://www.atg.se/spel/2013-11-09/V...mstad/resultat

Målarn hade sålt 239 andelar, vilket då skulle motsvara 23,9 av 31,8 vinnande system. Ca 75% av potten till hans system.
Rob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-08-31, 14:03   #300
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 677
Sharp$: 2417
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rob Visa inlägg
Tänker du på denna omgång?
https://www.atg.se/spel/2013-11-09/V...mstad/resultat

Målarn hade sålt 239 andelar, vilket då skulle motsvara 23,9 av 31,8 vinnande system. Ca 75% av potten till hans system.
Det var den andra omgången jag tänkte på.

Den första var ett flervarvat fysiskt andelsspel som verkligen tog hela potten. Jag har för mig att det var någon spel/tobaks-butik i Småland eller liknande.

Men minst två ggr hittills handlar det om.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td