Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-06-26, 22:55   #91
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 143
Sharp$: 56998
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg
Det var en riktigt fair jämförelse

Ett fotbollsmöte mellan två lag som tillsammans har en bra bit över 1 miljoner invånare i sitt närområde mot en onsdags kvälls på Åmålstravet som har ca 12.000 i kommunen....


2812 står det att publiksiffran var ikväll att jämföra med t.ex. Solvalla på förra veckans V86 omgång, 1524 personer...
Åby V86 5 Juni 807 personer...

Travmässigt så var det ju nästan folkfest med andra ord....
Tja, kallar man det folkfest med den publiksiffran på en travbanas största dag för året så visar det väl snarare hur stort intresse det numera är att besöka travbanorna, även på sommaren.

På Solvalla och Åby finns det ju årminstone behov av en tävlingsbana för att väldigt många bra hästar tränas där, men det kan man knappast säga om Åmål. Dom borde precis som Hoting mm bli en ren eventbana eller vad det nu kallas eller stängas ner.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-06-27, 21:13   #92
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Tja, kallar man det folkfest med den publiksiffran på en travbanas största dag för året så visar det väl snarare hur stort intresse det numera är att besöka travbanorna, även på sommaren.

På Solvalla och Åby finns det ju årminstone behov av en tävlingsbana för att väldigt många bra hästar tränas där, men det kan man knappast säga om Åmål. Dom borde precis som Hoting mm bli en ren eventbana eller vad det nu kallas eller stängas ner.
Tror du sporten blir större av det? Att det blir bättre på Jägers om man rycker undan mattan för de små banorna? Som tror att det blir mer pengar att köra om när de sista amatörerna lagt ned och slutat betala insatser för sina hästar som de drömmer om att vara med i? Som tror att det blir mer pengar att köra om när de slutat ordna V75-bolag på jobbet, slutat tjata med några när det skall startas, slutat berätta passionerat om sin hobby där de kliver upp en timme tidigare före alla andra så de hinner ta hand om hästen innan de åker till jobbet?

Vad skall miljardärerna göra när det bara finns en handfull tränare i Sverige, uppbackade av varsin miljardär som tävlar mot varandra?
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+100)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 12:36   #93
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 143
Sharp$: 56998
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Tror du sporten blir större av det? Att det blir bättre på Jägers om man rycker undan mattan för de små banorna? Som tror att det blir mer pengar att köra om när de sista amatörerna lagt ned och slutat betala insatser för sina hästar som de drömmer om att vara med i? Som tror att det blir mer pengar att köra om när de slutat ordna V75-bolag på jobbet, slutat tjata med några när det skall startas, slutat berätta passionerat om sin hobby där de kliver upp en timme tidigare före alla andra så de hinner ta hand om hästen innan de åker till jobbet?

Vad skall miljardärerna göra när det bara finns en handfull tränare i Sverige, uppbackade av varsin miljardär som tävlar mot varandra?
Det är så verkligheten ser ut idag för travet och och samhället i övrigt.

Tror att du mer drömmer om att det ska vara som förr i tiden i ditt inlägg.

Likadant inom fotbollen exempelvis. På 70 talet gick spelarna i Malmö FF på sina vanliga jobb i veckorna och spelade matcher i allsvenskan på söndagar kl.13.30. Ersättningen mycket begränsad. Idag är alla spelare i a truppen heltidsanställda med löner långt över medellönerna i samhället. Blir dom riktigt bra väntar mångmiljonkontrakt i utlandet.
Går du ner ett steg till landsortsföreningar är verkligheten en helt annan.

Att travet ska fortsätta satsa på elittrav på 23 olika arenor med huvuddelen belägna i glest befolkade delar av landet när nästan ingen går på livetrav längre överensstämmer verkligen inte med hur det borde sett ut sett till hur verkligheten ser ut idag. Ekonomiskt, befolkningsmässigt mm hade det räckt väl med ett tiotal travbanor idag och att satsa rejält på dom. Övriga banor kunde drivits på ideell basis om intresse finns eller lagts ner. Ingen av de 99 procent av publiken som följer travet på annat sätt än på travbanan hade brytt sig och med ett tiotal banor väl utspridda över landet hade nästan alla som har det idag även framöver haft rimliga resavstånd för att tävla med hästarna. Hur många travbanor finns det t ex inte inom någon timmes avstånd från Åmål och hur många hästar hade tvingats sluta tävla om inte Åmål fanns kvar som idag?
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 18:30   #94
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Tror du sporten blir större av det? Att det blir bättre på Jägers om man rycker undan mattan för de små banorna? Som tror att det blir mer pengar att köra om när de sista amatörerna lagt ned och slutat betala insatser för sina hästar som de drömmer om att vara med i? Som tror att det blir mer pengar att köra om när de slutat ordna V75-bolag på jobbet, slutat tjata med några när det skall startas, slutat berätta passionerat om sin hobby där de kliver upp en timme tidigare före alla andra så de hinner ta hand om hästen innan de åker till jobbet?

Vad skall miljardärerna göra när det bara finns en handfull tränare i Sverige, uppbackade av varsin miljardär som tävlar mot varandra?
Det spelar ingen roll hur många retoriska frågor med självklara svar du ställer upp. Den enögde hittar alltid ett alternativ, hur långsökt det än må vara.

Det hjälper säkert att vara från en mindre kommun för att "veta" att det är så, jag kan skriva under på det. Om min enda travbana i närheten hade varit Färjestad när jag växte upp (visserligen ganska nära men jag hade inte mycket anknytning direkt dit) så hade jag sannolikt intr varit travintresserad. Och jag har väl lagt några miljoner i spelavdrag under mina snart 20 mer eller mindre aktiva år. Och jag är bara en enda spelare. I rest my case.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+10)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 18:38   #95
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 143
Sharp$: 56998
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Det spelar ingen roll hur många retoriska frågor med självklara svar du ställer upp. Den enögde hittar alltid ett alternativ, hur långsökt det än må vara.

Det hjälper säkert att vara från en mindre kommun för att "veta" att det är så, jag kan skriva under på det. Om min enda travbana i närheten hade varit Färjestad när jag växte upp (visserligen ganska nära men jag hade inte mycket anknytning direkt dit) så hade jag sannolikt intr varit travintresserad. Och jag har väl lagt några miljoner i spelavdrag under mina snart 20 mer eller mindre aktiva år. Och jag är bara en enda spelare. I rest my case.
På den tiden fanns det inget atg live och inget direktsänt trav i tv och inga livespel annat än på travbanan. Tusentals åskådare på alla tävlingar för enda sättet att titta och spela på trav var att besöka en travbana. Eller är du så ung att det är om i fjor eller året innan du pratar om? Annars tycker jag du är väldigt enögd om du bortser från detta.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 18:54   #96
 
Reg.datum: jul 2018
Ort: Halland
Inlägg: 6 458
Sharp$: 17411
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Det är så verkligheten ser ut idag för travet och och samhället i övrigt.

Tror att du mer drömmer om att det ska vara som förr i tiden i ditt inlägg.

Likadant inom fotbollen exempelvis. På 70 talet gick spelarna i Malmö FF på sina vanliga jobb i veckorna och spelade matcher i allsvenskan på söndagar kl.13.30. Ersättningen mycket begränsad. Idag är alla spelare i a truppen heltidsanställda med löner långt över medellönerna i samhället. Blir dom riktigt bra väntar mångmiljonkontrakt i utlandet.
Går du ner ett steg till landsortsföreningar är verkligheten en helt annan.

Att travet ska fortsätta satsa på elittrav på 23 olika arenor med huvuddelen belägna i glest befolkade delar av landet när nästan ingen går på livetrav längre överensstämmer verkligen inte med hur det borde sett ut sett till hur verkligheten ser ut idag. Ekonomiskt, befolkningsmässigt mm hade det räckt väl med ett tiotal travbanor idag och att satsa rejält på dom. Övriga banor kunde drivits på ideell basis om intresse finns eller lagts ner. Ingen av de 99 procent av publiken som följer travet på annat sätt än på travbanan hade brytt sig och med ett tiotal banor väl utspridda över landet hade nästan alla som har det idag även framöver haft rimliga resavstånd för att tävla med hästarna. Hur många travbanor finns det t ex inte inom någon timmes avstånd från Åmål och hur många hästar hade tvingats sluta tävla om inte Åmål fanns kvar som idag?
Kollar man av publiksiffrorna under t.ex Juni månad så har banor som Åmål, Oviken, Dannero ständigt mer publik än banor som Åby, Jägersro, Halmstad & Solvalla...(Om siffrorna på travsport.se stämmer)

Åmål lockar över 1000 personer på en tävlingsdag där de "bara" erbjuder V4/V5 som streckspel jämfört med Solvalla, Åby, Jägersro och Halmstad som inte orkar över 1000 personer trots bättre förutsättningar med tanke på folktäthet och att det har V64 dessa kvällar.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+100)
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 18:58   #97
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Måste hålla med Olle i det mesta här! Enligt mig kan man gå ännu längre. Gör om travet helt. In med olika "divisioner" och låt eliten tävla på tre arenor och ha en av dessa inomhus dessutom. Storsatsa och se till att det finns saker att göra hela tiden där för besökarna.

Övriga banor kan ha amatörtrav och de som inte platsar bland de bästa. Varför ska hästar som är usla i förhållande till 1500 andra i samma ålder ens kunna gå runt? Då får det kosta helt enkelt. Efterlikna mer traditionell sport där de i lägre ligorna helt enkelt inte kan livnära sig på det.

Sen bör man väl också göra något med prispengarna att vinnaren av loppen tar 70% av dessa. Vidare ska så klart de som inte håller måttet bland eliten gå ner i division etc etc Inget jag har konkreta planer på men något behöver göras där.

Hoting och övriga får klara sig bäst de kan. Vi måste rita om kartan när verkligheten förändras. Då kan vi inte ta fram kartor från 70-talet och säga att det såg ju bra ut då...
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 19:02   #98
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg
Kollar man av publiksiffrorna under t.ex Juni månad så har banor som Åmål, Oviken, Dannero ständigt mer publik än banor som Åby, Jägersro, Halmstad & Solvalla...(Om siffrorna på travsport.se stämmer)

Åmål lockar över 1000 personer på en tävlingsdag där de "bara" erbjuder V4/V5 som streckspel jämfört med Solvalla, Åby, Jägersro och Halmstad som inte orkar över 1000 personer trots bättre förutsättningar med tanke på folktäthet och att det har V64 dessa kvällar.
Samtidigt är väl konkurrensen mycket större i storstäderna också. Därför kommer 1000 personer till Åmål för det finns inget annat där att göra.

Men visst, det stämmer som du säger - men potentialen publikmässigt finns inte där. Några enstaka gånger per år när det gäller traditioner så kommer det väl mycket folk till dessa banor. Siffror? Tänker på Karlshamn och Årjäng och någon till.

Bygger du och satsar i storstäderna så är du också med och konkurrerar med fotbolls- och hockeylag etc med allt annat som finns där att göra. Fler åker väl t ex och bowlar än går på trav kan jag tänka mig
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 19:16   #99
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 143
Sharp$: 56998
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg
Kollar man av publiksiffrorna under t.ex Juni månad så har banor som Åmål, Oviken, Dannero ständigt mer publik än banor som Åby, Jägersro, Halmstad & Solvalla...(Om siffrorna på travsport.se stämmer)

Åmål lockar över 1000 personer på en tävlingsdag där de "bara" erbjuder V4/V5 som streckspel jämfört med Solvalla, Åby, Jägersro och Halmstad som inte orkar över 1000 personer trots bättre förutsättningar med tanke på folktäthet och att det har V64 dessa kvällar.
Vad jag hört är medelåldern väldigt hög bland dom som fortfarande orkar besöka en travbana för att kolla 10 lopp på 3,5 timme. Skulle dagens ungdomar åka på trav idag så som arrangemangen ser ut skulle dom nog snarare skrämmas bort än bli frälsta.

Framtidens spelare hittar man inte på travbanorna ute i norrlandsskogarna som förr i tiden utan i cyberspace i hård konkurrens med allt annat i spelväg som finns där.

Men kul att läsa inlägg från sådana som Stekel som inte verkar tro att någon utveckling eller förändring skett sedan han var ung. Han hade nog passat bra som tjänsteman på ST där det också verkar oerhört svårt att inse att världen förändrats.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 19:49   #100
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Måste hålla med Olle i det mesta här! Enligt mig kan man gå ännu längre. Gör om travet helt. In med olika "divisioner" och låt eliten tävla på tre arenor och ha en av dessa inomhus dessutom. Storsatsa och se till att det finns saker att göra hela tiden där för besökarna.

Övriga banor kan ha amatörtrav och de som inte platsar bland de bästa. Varför ska hästar som är usla i förhållande till 1500 andra i samma ålder ens kunna gå runt? Då får det kosta helt enkelt. Efterlikna mer traditionell sport där de i lägre ligorna helt enkelt inte kan livnära sig på det.

Sen bör man väl också göra något med prispengarna att vinnaren av loppen tar 70% av dessa. Vidare ska så klart de som inte håller måttet bland eliten gå ner i division etc etc Inget jag har konkreta planer på men något behöver göras där.

Hoting och övriga får klara sig bäst de kan. Vi måste rita om kartan när verkligheten förändras. Då kan vi inte ta fram kartor från 70-talet och säga att det såg ju bra ut då...
Vi har redan i praktiken divisioner. Åmåls andel av prispengarna som betalas ut är någonstans runt 0,8-0,9% på årsbasis. Man har 10 tävlingsdagar, den där V86-onsdagen är höjdpunkten. Den dagen hade inte lockat alla de där åskådarna om det varit ännu en omgång på Solvalla, Jägersro eller Åby. De hade väl knappt kört den med de prispengarna som Åmål delade ut.

Men där i Åmål var det en stor dag, det är många som har en bild i telefonen på en häst de vann en slant på, många som håller intresset vid liv så att de orkar spela övriga året.

Fotbollen gör också så här. De har Champions League och Europa League med så många lag att några måste komma från avkrokar som Östersund och andra ställen ingen människa hört talas om. Man har mästerskapskval där stora fotbollsländer som Italien, England och Spanien ibland måste åka till Färöarna eller Moldavien för att ta sig till turneringen. NHL har förstått att några matcher i Sverige och att SC-bucklan visas upp i alla länder som man har spelare från betyder att fler unga killar drömmer om att spela där.

Nästan alla sporter fungerar likadant, hela idéen med OS är att många olika länder skall komma och tävla tillsammans.

Det må vara så att de stora städerna har samlat kapitalet, men det är ju inte där travstallen ligger. Alla tränare på de stora banorna har sina stall utanför kommungränserna. Väldigt långt utanför i många fall. Travsporten är en lantlig sport.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 20:12   #101
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Vi har redan i praktiken divisioner. Åmåls andel av prispengarna som betalas ut är någonstans runt 0,8-0,9% på årsbasis. Man har 10 tävlingsdagar, den där V86-onsdagen är höjdpunkten. Den dagen hade inte lockat alla de där åskådarna om det varit ännu en omgång på Solvalla, Jägersro eller Åby. De hade väl knappt kört den med de prispengarna som Åmål delade ut.

Men där i Åmål var det en stor dag, det är många som har en bild i telefonen på en häst de vann en slant på, många som håller intresset vid liv så att de orkar spela övriga året.

Fotbollen gör också så här. De har Champions League och Europa League med så många lag att några måste komma från avkrokar som Östersund och andra ställen ingen människa hört talas om. Man har mästerskapskval där stora fotbollsländer som Italien, England och Spanien ibland måste åka till Färöarna eller Moldavien för att ta sig till turneringen. NHL har förstått att några matcher i Sverige och att SC-bucklan visas upp i alla länder som man har spelare från betyder att fler unga killar drömmer om att spela där.

Nästan alla sporter fungerar likadant, hela idéen med OS är att många olika länder skall komma och tävla tillsammans.

Det må vara så att de stora städerna har samlat kapitalet, men det är ju inte där travstallen ligger. Alla tränare på de stora banorna har sina stall utanför kommungränserna. Väldigt långt utanför i många fall. Travsporten är en lantlig sport.
Problemet är att den inte kan bära sig själv med inträde, sponsorer etc. Den lever enbart tack vare spelet. Visserligen många lag sponsrade av spelbolag.

Och jag har inga problem att travet visar upp sig här och var. Men det är skillnad att ha ett storlopp i Hoting jämfört med alla tävlingar på banor som inte själva kan vara bärande. Att behålla en del av dessa trots en kostnad från annanstans är heller inga problem.

Det är överlag på tok för höga prispengar inom travet.Problemet är att höjer man de största loppen kommer bara än fler unghästar offras av de rika ägarna. En häst som kan bäst 1.14 ska inte ens kunna tjäna pengar enligt mig!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 20:15   #102
 
Reg.datum: jun 2018
Inlägg: 5 382
Sharp$: 4405
Standard

Grymt mycket v86 det pratas här !!
Bowery är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-06-28, 20:17   #103
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 143
Sharp$: 56998
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Vi har redan i praktiken divisioner. Åmåls andel av prispengarna som betalas ut är någonstans runt 0,8-0,9% på årsbasis. Man har 10 tävlingsdagar, den där V86-onsdagen är höjdpunkten. Den dagen hade inte lockat alla de där åskådarna om det varit ännu en omgång på Solvalla, Jägersro eller Åby. De hade väl knappt kört den med de prispengarna som Åmål delade ut.

Men där i Åmål var det en stor dag, det är många som har en bild i telefonen på en häst de vann en slant på, många som håller intresset vid liv så att de orkar spela övriga året.

Fotbollen gör också så här. De har Champions League och Europa League med så många lag att några måste komma från avkrokar som Östersund och andra ställen ingen människa hört talas om. Man har mästerskapskval där stora fotbollsländer som Italien, England och Spanien ibland måste åka till Färöarna eller Moldavien för att ta sig till turneringen. NHL har förstått att några matcher i Sverige och att SC-bucklan visas upp i alla länder som man har spelare från betyder att fler unga killar drömmer om att spela där.

Nästan alla sporter fungerar likadant, hela idéen med OS är att många olika länder skall komma och tävla tillsammans.

Det må vara så att de stora städerna har samlat kapitalet, men det är ju inte där travstallen ligger. Alla tränare på de stora banorna har sina stall utanför kommungränserna. Väldigt långt utanför i många fall. Travsporten är en lantlig sport.
Nåja. Om du jämför med Champions leauge borde du nog ta en titt på hur det ser ut där numera. Det är 6-7 lag i Europa som kan vinna turneringen och mindre lag från mindre länder totalt chanslösa. Nu har UEFA ändrat reglerna igen för att göra det ännu svårare för mindre lag från mindre länder att ta sig dit. Jämför med hur dåvarande Europacupen såg ut under travets glansdagar. 1979 var Malmö FF i final. Dit kommer dom aldrig längre så som fotbollen utvecklats och ser ut nu.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 10:24   #104
Super Moderator
 
Skaeggets avatar
 
Reg.datum: dec 2014
Ort: Karlstad
Inlägg: 4 218
Sharp$: 8852
Standard

Nåja, om man inte finner nån effekt i målet vad gäller antalet besökare, kan man alltid gå på åldersfördelningen på de mindre banorna. Gärna genom ett antagande då....jag kan nog anta att åldersfördelningen på Valla/Åby en onsdagskväll ser ut på samma sätt. Eller skiljer det sig så markant mkt på travbesökaren beroende på var de bor?
Travnörden i Göteborg sitter hemma, medans travnörden i Hoting går till banan? Isf skulle vi väl satsa på Hoting?
__________________
@skgget


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+25)
Skaegget är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-06-29, 10:47   #105
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 143
Sharp$: 56998
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lenninen Visa inlägg
Nåja, om man inte finner nån effekt i målet vad gäller antalet besökare, kan man alltid gå på åldersfördelningen på de mindre banorna. Gärna genom ett antagande då....jag kan nog anta att åldersfördelningen på Valla/Åby en onsdagskväll ser ut på samma sätt. Eller skiljer det sig så markant mkt på travbesökaren beroende på var de bor?
Travnörden i Göteborg sitter hemma, medans travnörden i Hoting går till banan? Isf skulle vi väl satsa på Hoting?
Hoting har sin stordag om knappt två veckor när dom kör tv sänt lunchtrav. Dom får inte mycket i bidrag heller så dom kunde gott få något lunchtrav till men det bör nog stanna där då det knappast går att locka dom stora tränarna och dom bättre hästarna till en 800m bana i jämtlandsskogarna. Det är ett antal banor som till som borde nedgraderats till att ha en vecka med trav under sommaren som Hoting . Åmål t ex.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td