Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-04-26, 11:32   #16
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gnoffa Visa inlägg
Är väl rätt rimligt att ställa frågan som OP gjort ifall andelsspelen upplevs genuina? Vad tycker du själv?
De allra flesta av de andelsspel som läggs av de mer profilerade tipparna är väldigt seriösa. Det är människor som mer eller mindre jobbar heltid med att bevaka travsporten, och deras månadsinkomst kommer från travet. Det är kanske inte lika seriöst med små butikers andelsspel som "Gittan i förbutiken" satt ihop, men de marknadsförs heller inte alls lika aggressivt. Kunden som väljer mellan två Bingolotter, några trisslotter eller en andel på V75 får gärna köpa en sådan andel. Omsättningen på ATG:s streckspel tyder på att det är många som köper sådana andelar också.

Det finns så klart avarter med aktörer som tänjer på begreppen, men i långa loppet borde de ha allt färre vinster att redovisa, och därmed allt färre som lockas att spela.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-26, 21:50   #17
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 729
Sharp$: 9271
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Det finns så klart avarter med aktörer som tänjer på begreppen, men i långa loppet borde de ha allt färre vinster att redovisa, och därmed allt färre som lockas att spela.
Den största problematiken är ju hur marknadsföringen görs. Det tycker i alla fall jag.

Det skriks och skränas om hur mycket man spelat in totalt på sina multivarvade spel och ger sken av att det är mycket större vinster än vad det egentligen är. Maxvarvade spel som gett 5-6ggr insatsen skrävlas ofta upp som sexsiffriga vinster och orden "mest i Sverige!".

Nu fick vi ju tillslut till en ökad tydlighet kring varvningen på lapparna vilket åtminstone jag tycker är ett stort steg framåt. Men det räcker inte där.

Nästa steg för mig är att kräva att samtliga spelläggare köper minst en andel i sina spel. Det borde inte gå att öppna ett andelsspel utan att själv köpa in sig på det. Så funkar andelsspelen på tillsammans-delen och för de privata andelar som folk kör. Men istället för det har ATG i stället valt att bygga in en funktion så man kan se alla kvitton man är spelläggare för.

Men det är klart att bjässar som Cafe Brasco inte vill detta då de skulle få lite större utmaningar i sin verksamhet. Jag har exempelvis svårt att se Dennis punga upp 16 lax för en andel i varje spel han la i lördags...

Men det är klart, utan dem så hade vi andra inte haft några slantar att spela om, eller?

__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+50), gnoffa (+20)
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-27, 19:03   #18
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
Den största problematiken är ju hur marknadsföringen görs. Det tycker i alla fall jag.


Nästa steg för mig är att kräva att samtliga spelläggare köper minst en andel i sina spel. Det borde inte gå att öppna ett andelsspel utan att själv köpa in sig på det. Så funkar andelsspelen på tillsammans-delen och för de privata andelar som folk kör. Men istället för det har ATG i stället valt att bygga in en funktion så man kan se alla kvitton man är spelläggare för.

Men det är klart att bjässar som Cafe Brasco inte vill detta då de skulle få lite större utmaningar i sin verksamhet. Jag har exempelvis svårt att se Dennis punga upp 16 lax för en andel i varje spel han la i lördags...

Men det är klart, utan dem så hade vi andra inte haft några slantar att spela om, eller?


Jag håller med dig helt och hållet om att det är ett rimligt krav att de köper en inte försumbar andel av sina system, men....


Det är dock inte alltid invärvade "proffs"-spelläggare som skriver lapparna och ATG har inte laglig möjlighet att kräva andelsköp av ombudens anställda eller "spelläggar-konsulter".

För de privata andelsspelen gäller att man köper minst en andel när man aktiverar andelsspelet.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-27, 21:56   #19
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
Den största problematiken är ju hur marknadsföringen görs. Det tycker i alla fall jag.

Det skriks och skränas om hur mycket man spelat in totalt på sina multivarvade spel och ger sken av att det är mycket större vinster än vad det egentligen är. Maxvarvade spel som gett 5-6ggr insatsen skrävlas ofta upp som sexsiffriga vinster och orden "mest i Sverige!".

Nu fick vi ju tillslut till en ökad tydlighet kring varvningen på lapparna vilket åtminstone jag tycker är ett stort steg framåt. Men det räcker inte där.

Nästa steg för mig är att kräva att samtliga spelläggare köper minst en andel i sina spel. Det borde inte gå att öppna ett andelsspel utan att själv köpa in sig på det. Så funkar andelsspelen på tillsammans-delen och för de privata andelar som folk kör. Men istället för det har ATG i stället valt att bygga in en funktion så man kan se alla kvitton man är spelläggare för.

Men det är klart att bjässar som Cafe Brasco inte vill detta då de skulle få lite större utmaningar i sin verksamhet. Jag har exempelvis svårt att se Dennis punga upp 16 lax för en andel i varje spel han la i lördags...

Men det är klart, utan dem så hade vi andra inte haft några slantar att spela om, eller?

Marknadsföringen är definitivt en bra bit ifrån vad som kan anses som måttfull, men med ATG:s goda minne. De ser att aggressiv marknadsföring lönar sig, men de måste hålla den något led ifrån sig. Svenska spel gör liknande. Jag tänker inte försvara det, för jag tror de flesta skulle må bra av att spelreklamen minskade med 85-90% eller så. Såg på fotboll via norsk TV för ett par veckor sedan. Det var en befrielse att inte matas med samma spelreklam precis hela tiden. (Däremot förstår jag inte deras fascination för djupfrysta pizzor).

Det finns ju en baksida för ATG med att ombuden säljer så mycket andelar, och det är att ATG är väldigt beroende av att de fortsätter, mår bra och hela tiden har idéer om hur ännu fler andelar skall säljas. Det var riktig kris när ATG utan vidare sänkte provisionen på andelar för något år sedan, och jag tror inte man vill fresta på relationerna mer.

Gillar man inte Brascos sätt att sälja andelar får man väl låta bli att köpa dem, och ge deras kunder en anledning att köpa dem någon annanstans.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.

Senast redigerad av Viroid den 2021-04-27 klockan 22:04.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-28, 10:59   #20
 
Reg.datum: jul 2018
Ort: Halland
Inlägg: 6 458
Sharp$: 17408
Standard

https://www.expressen.se/sport/trav/...skt-bedrageri/
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+50)
viking90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-28, 11:12   #21
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 729
Sharp$: 9271
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av viking90 Visa inlägg
PRECIS så!

__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-28, 11:21   #22
 
korpos avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 1 147
Sharp$: 5718
Standard

Tror inte folket i stugorna förstår detta.

https://www.expressen.se/sport/trav/...skt-bedrageri/
korpo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-28, 21:21   #23
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korpo Visa inlägg
Tror inte folket i stugorna förstår detta.

https://www.expressen.se/sport/trav/...skt-bedrageri/
Fast t o m Borg blandar ihop Butiksandelar med Tillsammans.


Han har fått mail ...
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5), tototorsten (+1)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-28, 21:31   #24
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Marknadsföringen är definitivt en bra bit ifrån vad som kan anses som måttfull, men med ATG:s goda minne. De ser att aggressiv marknadsföring lönar sig, men de måste hålla den något led ifrån sig. Svenska spel gör liknande. Jag tänker inte försvara det, för jag tror de flesta skulle må bra av att spelreklamen minskade med 85-90% eller så. Såg på fotboll via norsk TV för ett par veckor sedan. Det var en befrielse att inte matas med samma spelreklam precis hela tiden. (Däremot förstår jag inte deras fascination för djupfrysta pizzor).

Det finns ju en baksida för ATG med att ombuden säljer så mycket andelar, och det är att ATG är väldigt beroende av att de fortsätter, mår bra och hela tiden har idéer om hur ännu fler andelar skall säljas. Det var riktig kris när ATG utan vidare sänkte provisionen på andelar för något år sedan, och jag tror inte man vill fresta på relationerna mer.

Gillar man inte Brascos sätt att sälja andelar får man väl låta bli att köpa dem, och ge deras kunder en anledning att köpa dem någon annanstans.

Nej. Det är inte att bara låta bli att köpa dem.

Jag vill inte möta dem.....de varvade och ganska branta lapparna som ser ut att gå för potten men bara har kanske en tjugondel av den maxvinst per andel som köparen tror att den har. Om de visste hur liten deras maxvinst var skulle de knappast köpa in sig. De tror att de har chans på 10% av potten när de i själva verket aldrig kunde vinna ens 5 promille den dag systemet sitter klockrent.

Det enda bara som finns om jag inte vill möta dem är att låta bli att spela. Och det är precis vad jag förutom enstaka ggr när jag tror mig ha hittat ett spelläge som är för bra för att stå över.

Jag säger inte att det är enkelt att lösa. Men på något sätt skulle de mest varvarde och branta lapparna behöva vara publika ( men givetvis anonyma ) för att jag ska vara intresserad att spela kontinueriigt på de största spelformerna.

Fram tills dess får jag nöja mig med V4+V5 där problemet inte existerar.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Storkillen (+10)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-28, 22:31   #25
 
Reg.datum: apr 2018
Inlägg: 59
Sharp$: 597
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nej. Det är inte att bara låta bli att köpa dem.

Jag vill inte möta dem.....de varvade och ganska branta lapparna som ser ut att gå för potten men bara har kanske en tjugondel av den maxvinst per andel som köparen tror att den har. Om de visste hur liten deras maxvinst var skulle de knappast köpa in sig. De tror att de har chans på 10% av potten när de i själva verket aldrig kunde vinna ens 5 promille den dag systemet sitter klockrent.

Det enda bara som finns om jag inte vill möta dem är att låta bli att spela. Och det är precis vad jag förutom enstaka ggr när jag tror mig ha hittat ett spelläge som är för bra för att stå över.

Jag säger inte att det är enkelt att lösa. Men på något sätt skulle de mest varvarde och branta lapparna behöva vara publika ( men givetvis anonyma ) för att jag ska vara intresserad att spela kontinueriigt på de största spelformerna.

Fram tills dess får jag nöja mig med V4+V5 där problemet inte existerar.
Det borde väl vara spelvärde att spela de större streckspelen när det ser ut att kunna bli hög utdelning med? tänker att de varvade systemen kommer få svårare att hitta dessa rader jämfört med en "lättare" omgång.
Storkillen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-29, 10:25   #26
 
korpos avatar
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 1 147
Sharp$: 5718
Standard

Haha. Vad är det här för jubelåsna som terroriserar alla som säljer butiksandelar

Sebastian Andersson

Hej, mitt namn är Sebastian, och jag är en riktig travälskare. Jag gör just nu andelspel åt ett par spelbutiker runt omkring i landet. Men vill breda ut mig lite till. Så söker nu mer chanser att lägga spel / ge spel åt fler spelbutiker i mitt andels-namn (SebbeBoy). Om ni har ett intresse av mig och mina andelspel så når ni mig på; [email protected] .
Tack på förhand och hoppas vi hörs av! ������������������
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Basse (+5)
korpo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-29, 23:08   #27
 
Kgrhs avatar
 
Reg.datum: maj 2020
Inlägg: 198
Sharp$: 366
Standard

Vet inte om det varit uppe här innan, men Medierna i SR hade ett inslag om tidningarnas bolagssystem för ett par veckor sedan. https://sverigesradio.se/avsnitt/1692541
Kgrh är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-04-30, 05:05   #28
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Storkillen Visa inlägg
Det borde väl vara spelvärde att spela de större streckspelen när det ser ut att kunna bli hög utdelning med? tänker att de varvade systemen kommer få svårare att hitta dessa rader jämfört med en "lättare" omgång.
Javisst. Men det var inte de mångvarvade favoritbetonade butiksandelarna jag menade.

Om de bara spelade hyggligt favoritbetonat skulle det inte störa mig eller ens vara falsk marknadsföring på samma sätt som det ofta är nu. När man lutar åt favoriterna påverkas inte vinsten per andel av varvningen knappt alls. inte heller andra vinnares vinst sjunker mer än försumbart.

Det jag talar om är flervarvade BRANTA lappar med mycket ensam-vinnare-potential. Och såna finns det många av. Tillräckligt många för att jag ska må illa av bara tanken att råka vinna samtidigt som någon av dessa med 5,10 eller 20 varv.

Jag får 5% av potten när jag "borde" ha fått 50%.

Andelsköparen som trodde att han hade 10% och borde få 5% av potten får 2,5 promille av potten.

Jag vet att den här utvecklingen är svår att påverka. Men om det inte sker förändringar tänker jag inte stå ut längre. Skräcken över att jaga ett drömmål men riskera att råka ut för varvningskross är för stor för mig.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+5), Storkillen (+5), Skaegget (+5)
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td