Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-02-24, 20:00   #1
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Hur tillagar man den godaste oxfilén?


NU är jag trött på att grilla samt salta och peppra min köttbit varje vecka.
Jag vill få den att bli lika god som på fina restauranger. Nämligen gudomlig!

Så hur tillagar man en oxfilé bäst? Vilka sides ska den serveras med?
Nu dricker jag inte vin till maten, så dryckes delen kan vi skrota här.
Jag tycker om den medium till välstekt.

Ska den grillas eller stekas?
Vad kryddar man med?
Ska den flamberas?
Ska den hamras/bankas/köras över?
Ska den marineras?
Vad ska man göra med köttet för att den ska bli lika god som på en guide michelin restaurang?
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 20:33   #2
dNa
 
dNas avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 868
Sharp$: 255
Standard

Inflikar, någon får gärna langa även vintips till detta! (Sorry KP)
dNa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 21:00   #3
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 558
Sharp$: 1303

AvejIshockey
Stats: 1336 - 1585 - 25
ROI: 106.97%
Vinstprocent: 45.74%

Standard

Ska den grillas eller stekas? Stekas
Vad kryddar man med? Så lite som möjligt lite salt & peppar typ
Ska den flamberas? Nej
Ska den hamras/bankas/köras över? Nej
Ska den marineras? Om man vill inte nödvändigt
Vad ska man göra med köttet för att den ska bli lika god som på en guide michelin restaurang? Stek inte för varmt, ge fan i att vända på dem ofta en gång räcker så dem får fin yta. Du kan skära ett litet snitt i köttet för att vara säker på att den är som du vill ha den.

iiiiiiinnn myyyy oppppiinniiooon
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
,
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
,
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
,
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
,
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.



Avej är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 21:03   #4
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Jadu, jag sa ju för länge sen att du skulle tröttna.

Det absolut bästa sättet att äta oxfilé är naturligtvis att förbereda den rätt först.

Köttbiten ska ha en temperatur på runt 19-22 grader innan du ens börjar värma pannan. Se till att ha riktigt smör och ganska rikligt av det som skall hettas upp ordenligt, sedan torkar du av köttet och saltar lite på vardera sida. 3 minuter på vardera sida föreslår jag för ditt medium, well done. Du ska aldrig skära i köttet.


Till detta äter du enligt mig bäst griljerad potatismos. Det gör du enklast av mjölig potatis anser jag, som du kokar upp med skal för mer smak. Sedan skalar du och tillsätter smör, lite pepparot, mjölk, vitpeppar och salt. Sedan lägger du det i en ungsform och griljerar på med ägg-gula. Ställ in det på 275 grader tills det har fått en fin färg.

Sedan så köper du hem svamp som du tycker om och marinerar den med olivolja och salt som du sedan steker rätt hårt tills du har fått en bra värme i svampen.

Till detta har du gräddfil eller en fet yoghurt, som "sås" till köttet och svampen.


Drick gärna en rensande dryck såsom Indian Pale Ale till detta för att ta in alla aromer.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 21:53   #5
 
Sonadars avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 258
Sharp$: 500
Standard


Gillar min medium rare, äter dock mest väldigt sällan oxfilé, älgfilé däremot blir det lite då och då. Men äter man well done brukar det bli väldigt torrt och smaklöst, då får man liksom kompensera med såser och annat, och då kan man ju egentligen lika gärna käka ytterlår.

Restauranger i allmänhet steker väl försiktigare än de flesta gör hemma, så ber man om medium-well done får man nog ändå ganska mycket köttsaft kvar, om det är det du menar att man får på restaurangen.
Sonadar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-24, 22:29   #6
Gb
 
Gbs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 324
Sharp$: 1782


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Chateaubriand är gott. Torde finnas recept att hitta på nätet. Till det kan man ha tillbehör som sparris, champinjoner, broccoli (eller grönsaker som man gillar) samt klyftad potatis. En riktigt bra rödvinssås är fint till också.

Annars är oxfilé provencale riktigt nice också, om man gillar vitlök dvs. Grillad oxfilé som man sen skär i tjocka bitar, med potaisgratäng och vitlökssmör. Finns säkert andra varianter som är ännu bättre. Recept lär finnas på nätet även när det gäller provencale. (Annars går det ju iofs att köpa färdig på Östermalmshallen).
__________________
Twitter: @gbmoy

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av Gb den 2011-02-24 klockan 22:31.
Gb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 17:36   #7
 
Reg.datum: dec 2010
Ort: Borlänge/Sthlm/Marbella
Inlägg: 366
Sharp$: 703


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Tillagar oxfile iaf en gång i veckan, såhär gör jag.

Marinerar några timmar innan, kanske lite soja, rödvin, olja, vitlök, salt o peppar.

Stek köttet cirka 30sek-1min på varje sida så det får färg.
In i ugnen på cirka 150grader, vill du som mig ha det medium-rare så ta ut det efter ungefär 10-12min.

Lycka till!
Iamthelegion är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-25, 18:45   #8
 
Zimonds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 236
Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Om man ska lägga ner pengar på ett så oprisvärt kött som oxfilé så är ledorden Keep it simple. Skulle aldrig få för mig att marinera.

Salt, peppar, helstek snabbt i smör för yta, in i ugnen på låg temperatur, köttermometer, ut runt 52 grader, vila upp den till önskvärd temperatur, ät.

En bit oxfilé på Michelinrestaurang? : S
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-17, 20:34   #9
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 94
Sharp$: 485
Standard

Nu är det inte jag som tillagade detta utan det var min far (himmelskt gott) och han har inte något recept liggandes men kan väl berätta lite va det innehöll.

Han hade ett stort kött, säkert för 5-7 personer.
Han började med köttet tidigt så det måste vart på en låg nivå, han hade det i ugnen i en djup platta. Han hällde i rödvin i plattan också med köttet.

Han tillsatte sedan lite grönsaker i plattan runtom köttet, Det var Squash, potatis i klyftor, färska champinjoner, paprika, auberginer,morötter, lök och vitlök. Innan han hällde i grönsakerna så hade han lagt i olivolja. Han hade också i färsktimjan.

Detta blev otroligt gott, alla grönsakerna låg ju även o stekte i köttsaftet i ugnen vilket gjorde det hela ännu godare. Man behövde ingen sås till eftersom det av vinet,olivoljan och saftet från köttet o lite från grönsakerna var vattnigt under alltihop.

Nu får du väl kanske experimentera lite själv men hoppas du fick en liten inblick och tips om hur man kan göra en väldigt god rätt!
poja_90 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td