Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-05-03, 22:42   #181
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 4 996
Sharp$: 19213

Robfri Expertrekar
Stats: 72 - 87 - 1
ROI: 115.50%
Vinstprocent: 45.28%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av matchingbetisover Visa inlägg
Som konsument är du utsatt men då har du KKL, vilken är en mycket fördelaktig lag för konsumenten.

Du kan ha stora belopp inne på spelbolag sådana belopp man oftast har på banken. På banken går staten in och garanterar dina stålar genom insättningsgaranti.

Men jao ja det är som det är, som enskild får man beräkna risken när man spelar och horar på bolagen.
Håller inte med dig.

Jobbar dagligen med KKL & kan inte säga att den är fördelaktig för konsument. Finns "hål" att att lyfta fram vilket företagen nyttjar.

Men självklart, jämförelsen du gör med att ha slantar på en bank kontra spelabolag, självklart är det förstnämnda säkrare. Sen är ju å andra sidan avkastningen därefter oxå

Fan, börjar ju nästan tro att du är human
robfri är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 08:47   #182
 
Reg.datum: mar 2017
Inlägg: 201
Sharp$: 992
Standard

Hej Cran,

Vad jag förstått så sparar inte spelbolagen personuppgifter och det behövs väl mig veterligen aldrig fyllas i 4 sista siffrorna någonstans. Dock måste man ju uppge sitt personnr när man sätter in via Trustly. Vad händer med den informationen? Tar ni som spelbolag del av den informationen eller stannar den hos Trustly? Antar att ni i slutändan ser vilket bankkonto det är insatt med, men personnr? Är lite nojig då jag delvis jobbar med IT-säkerhet... :P

Följdfråga, känner du till GDPR lagen som kommer (typ EUs PUL) och kommer den att påverka er? Antar att ni redan idag loggar och monitorerar trafiik...?
Robsessed är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 17:36   #183
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 572
Sharp$: 1712
Standard

Två frågor:

1, Är det ett problem att folk spelar på "känsla" i de lägre divisionerna? D.v.s. att ingen spelar X i fotbollsmatcherna för att folk "vill" se ett visst resultat (på samma sätt som jag antar att Svenska Spel får mycket spel på Sverige generellt). Eller kommer det oavsett marknad in folk och jämnar ut när ni justerar oddsen?

2, Varför erbjuds så kopiöst många spel, även när det är samma sak. T.ex. Celta Vigo - Man Utd ikväll. SB Tech (Comeon) erbjuder t.ex.:
"Under 0,5 mål": 7,25
"Första målet/inget mål": 6,9
"Exakt resultat 0-0": 6,9
"Oavgjort inga mål": 6,9
"Goalscorer/Första mål/Inget mål": 6,9
"Goalscorer/Sista mål/Inget mål": 6,9
"Goalscorer/När som helst/Inget mål": 6,9
"Sista laget att göra mål/No goal": 7,25
"Antal mål/Inget mål": 6,9

Hade det inte varit bättre med FÄRRE marknader och ökad marknadsföring av de marknader man erbjuder än så rörigt det blir när man bläddrat förbi huvudmarknaderna?
Morgan007 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 19:41   #184
 
Reg.datum: apr 2017
Inlägg: 63
Sharp$: 228
Standard

Tack för feedbacken Thuernman och Calatan!

Citat:
Ursprungligen postat av Robsessed Visa inlägg
Hej Cran,

Vad jag förstått så sparar inte spelbolagen personuppgifter och det behövs väl mig veterligen aldrig fyllas i 4 sista siffrorna någonstans. Dock måste man ju uppge sitt personnr när man sätter in via Trustly. Vad händer med den informationen? Tar ni som spelbolag del av den informationen eller stannar den hos Trustly? Antar att ni i slutändan ser vilket bankkonto det är insatt med, men personnr? Är lite nojig då jag delvis jobbar med IT-säkerhet... :P

Följdfråga, känner du till GDPR lagen som kommer (typ EUs PUL) och kommer den att påverka er? Antar att ni redan idag loggar och monitorerar trafiik...?
Jag kan faktiskt inte svara på några av dina frågor. Har dock väldigt svårt att se att Trustly skickar vidare information till spelbolagen. Personnummer kan väl vem som helst kolla upp på Ratsit.

Misstänker att alla transaktioner bokförs, pga pengatvätt m.m.


Citat:
Ursprungligen postat av Morgan007 Visa inlägg
Två frågor:

1, Är det ett problem att folk spelar på "känsla" i de lägre divisionerna? D.v.s. att ingen spelar X i fotbollsmatcherna för att folk "vill" se ett visst resultat (på samma sätt som jag antar att Svenska Spel får mycket spel på Sverige generellt). Eller kommer det oavsett marknad in folk och jämnar ut när ni justerar oddsen?

2, Varför erbjuds så kopiöst många spel, även när det är samma sak. T.ex. Celta Vigo - Man Utd ikväll. SB Tech (Comeon) erbjuder t.ex.:
"Under 0,5 mål": 7,25
"Första målet/inget mål": 6,9
"Exakt resultat 0-0": 6,9
"Oavgjort inga mål": 6,9
"Goalscorer/Första mål/Inget mål": 6,9
"Goalscorer/Sista mål/Inget mål": 6,9
"Goalscorer/När som helst/Inget mål": 6,9
"Sista laget att göra mål/No goal": 7,25
"Antal mål/Inget mål": 6,9

Hade det inte varit bättre med FÄRRE marknader och ökad marknadsföring av de marknader man erbjuder än så rörigt det blir när man bläddrat förbi huvudmarknaderna?

Folk gillar helt klart att spela på favoriter och många mål. Om vi tar svenska spel som exempel, så har de definitivt evenemang där det knappt kommer in någon volym på ena sidan. I längden däremot, över flertal matcher så kommer det jämna ut sig på bolagets resultat. T.ex om två odds är 1.9 och 1.9, men 90% av insatsen kommer på ena sidan, bolaget förlorar, nästa gång så vinner de etc.

Håller med om att det är många marknader, en anledning till detta är att de har högre marginal, vilket bolagen självklart gillar. Sedan så vill bolagen erbjuda något till alla, teorin är att kunden annars byter bolag. Alla inser inte att vissa marknader är identiska.

Det intressanta ovan är att oddsen skiljer sig på samma resultat. T.ex 6.9 & 7.25, vilket du nämner. Har sett vissa odds som skiljer sig >20%. Så det gäller att hålla koll
cran är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 20:18   #185
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 572
Sharp$: 1712
Standard

Tack. Kan tänka mig att franska presidentvalet i helgen drar till sig skeva insatser i den mån folk spelar: Det är så klart roligare att spela på en antietablissemangskandidat för 10x än en liberal mittkandidat för 1.1x,särskilt när marknaden "hade fel" om Brexit och Trump. För balans måste ni dessutom få in 10 gånger mer på 1.1-oddset...

Säkrar ni någonsin er mot oddsbörs, asiater eller likande för att få balans i den här typen av spel?
Morgan007 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 20:55   #186
 
Reg.datum: apr 2017
Inlägg: 63
Sharp$: 228
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Morgan007 Visa inlägg
Tack. Kan tänka mig att franska presidentvalet i helgen drar till sig skeva insatser i den mån folk spelar: Det är så klart roligare att spela på en antietablissemangskandidat för 10x än en liberal mittkandidat för 1.1x,särskilt när marknaden "hade fel" om Brexit och Trump. För balans måste ni dessutom få in 10 gånger mer på 1.1-oddset...

Säkrar ni någonsin er mot oddsbörs, asiater eller likande för att få balans i den här typen av spel?
Vi fokuserar inte allt för mycket när det kommer till balans på enskilda spel, utan vi ser helheten på allting vi erbjuder. Säg att vi har 10st spel med oddset 1.1, då "borde" ca 9/10 av dessa gå in. På det sättet balanserar det ut sig.

Det har hänt att vi sålt mot asiater, är inget jag bestämmer och jag tycker det är fel, då det inte är vinstmaximerande. Den som tar beslutet vill troligen gardera sig för att hålla marginalen uppe och inkassera en årlig bonus...
cran är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 21:12   #187
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 572
Sharp$: 1712
Standard

Tack för svar. Finns det då generellt resultat som är bra respektive dåliga för spelbolagen? Är det så enkelt som att favoritsegrar=dåligt?

Exempel, rangordna önskade utfall för:
Island - England i fotbolls-em
El Clasico
Sverige-Bulgarien i vm-kval

Senast redigerad av Morgan007 den 2017-05-04 klockan 21:15.
Morgan007 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 22:00   #188
 
Reg.datum: apr 2017
Inlägg: 63
Sharp$: 228
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Morgan007 Visa inlägg
Tack för svar. Finns det då generellt resultat som är bra respektive dåliga för spelbolagen? Är det så enkelt som att favoritsegrar=dåligt?

Exempel, rangordna önskade utfall för:
Island - England i fotbolls-em
El Clasico
Sverige-Bulgarien i vm-kval
Precis, företagen hatar när någon satsar 1kr på en combi som betalar ut typ 100000kr.

1. 1-0 eller 2-0
2. 0-0 eller 1-1
3. Lite tuffare, skulle nog säga 0-0, 1-1, 0-1, 0-2
cran är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 23:08   #189
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 107
Sharp$: 935
Standard

Vad har spelbolagen för verktyg för att hitta folk med dubbla konton, eller folk som använder samma dator etc. IP är ju ofta dynamiskt så detta kan man väl knappt gå efter. Cookies självklart, men går ju att ta sig runt. Kollar spelbolagen user agent, versioner av mjukvara osv?
vinter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-04, 23:25   #190
 
matchingbetisovers avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 450
Sharp$: 1642


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vinter Visa inlägg
Vad har spelbolagen för verktyg för att hitta folk med dubbla konton, eller folk som använder samma dator etc. IP är ju ofta dynamiskt så detta kan man väl knappt gå efter. Cookies självklart, men går ju att ta sig runt. Kollar spelbolagen user agent, versioner av mjukvara osv?
Ip och useragent var min första tanke MEN

på engelska forum har det faktiskt avslöjats att utländska bolag har installerat något tillägg hos spelarna för att avslöja olojalt handlande (horande).

Men de är ju inte Säpo så du är trygg om du kör en browser som inte sparar och fakar ditt ip och user agent.

Men ha i åtanke att bolagen kan stänga av dig utan bevis.
Jag är inte Cran men gav min input Cran får gärna spekulera vidare



edit: en medlem frågade om bolagen layar sina odds, det skulle innebärit att de ger en annan part en del av kakan, mycket enklare om de justerar sina odds så de får in pengar på andra sidan.http://www.geekstoy.com/forum/showth...out-on-betfair
__________________
Gambla inte med din plånbok
-Matcha spelet

Senast redigerad av matchingbetisover den 2017-05-04 klockan 23:33.
matchingbetisover är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 16:11   #191
 
Reg.datum: apr 2017
Inlägg: 63
Sharp$: 228
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Morgan007 Visa inlägg
Tack för svar. Finns det då generellt resultat som är bra respektive dåliga för spelbolagen? Är det så enkelt som att favoritsegrar=dåligt?

Exempel, rangordna önskade utfall för:
Island - England i fotbolls-em
El Clasico
Sverige-Bulgarien i vm-kval
Citat:
Ursprungligen postat av vinter Visa inlägg
Vad har spelbolagen för verktyg för att hitta folk med dubbla konton, eller folk som använder samma dator etc. IP är ju ofta dynamiskt så detta kan man väl knappt gå efter. Cookies självklart, men går ju att ta sig runt. Kollar spelbolagen user agent, versioner av mjukvara osv?
Är tyvärr inget jag jobbar med, vet att IP kollas om om det är via proxy. Vi kan även se något typ av "serienummer" om du har installerat en app.


Citat:
Ursprungligen postat av matchingbetisover Visa inlägg
Ip och useragent var min första tanke MEN

på engelska forum har det faktiskt avslöjats att utländska bolag har installerat något tillägg hos spelarna för att avslöja olojalt handlande (horande).

Men de är ju inte Säpo så du är trygg om du kör en browser som inte sparar och fakar ditt ip och user agent.

Men ha i åtanke att bolagen kan stänga av dig utan bevis.
Jag är inte Cran men gav min input Cran får gärna spekulera vidare



edit: en medlem frågade om bolagen layar sina odds, det skulle innebärit att de ger en annan part en del av kakan, mycket enklare om de justerar sina odds så de får in pengar på andra sidan.http://www.geekstoy.com/forum/showth...out-on-betfair
Jag kan inte säga om det andra skrivit på andra forum är rätt eller fel. Däremot så anser jag att justera oddsen för att få en jämn balans inte är en bra ide.

Är det kraftig obalans så kan det leda till att bolaget blir tvungna att höja så mycket det förväntade värdet på det utfallet blir negativt, bara för att gardera sig. Blir ungefär som en cashout, vilket inte brukar ha speciellt bra värde.
cran är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 16:29   #192
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 572
Sharp$: 1712
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cran Visa inlägg
Jag kan inte säga om det andra skrivit på andra forum är rätt eller fel. Däremot så anser jag att justera oddsen för att få en jämn balans inte är en bra ide.

Är det kraftig obalans så kan det leda till att bolaget blir tvungna att höja så mycket det förväntade värdet på det utfallet blir negativt, bara för att gardera sig. Blir ungefär som en cashout, vilket inte brukar ha speciellt bra värde.
För vilken typ av evenemang är kraftig obalans ett problem?
Morgan007 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 16:40   #193
 
Reg.datum: apr 2017
Inlägg: 63
Sharp$: 228
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Morgan007 Visa inlägg
För vilken typ av evenemang är kraftig obalans ett problem?
När bolaget tagit in så mycket volym på ett fåtal evenemang som avslutas under kort tid. Visar det sig att utfallen inte är till företagets fördel, så kan de få akut likvidationsbrist...
cran är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 16:52   #194
 
matchingbetisovers avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Inlägg: 450
Sharp$: 1642


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cran Visa inlägg
När bolaget tagit in så mycket volym på ett fåtal evenemang som avslutas under kort tid. Visar det sig att utfallen inte är till företagets fördel, så kan de få akut likvidationsbrist...
Varför oroa när mådellen är lika bra som marknaden och ni har er ofantliga juice?
__________________
Gambla inte med din plånbok
-Matcha spelet
matchingbetisover är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-05-05, 17:46   #195
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 572
Sharp$: 1712
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cran Visa inlägg
När bolaget tagit in så mycket volym på ett fåtal evenemang som avslutas under kort tid. Visar det sig att utfallen inte är till företagets fördel, så kan de få akut likvidationsbrist...
Men när inträffar det? Kan du ge exempel på evenemang när det kan bli den typen av problem, föreställer mig att det inte är tex Premier League, eftersom där finns det många som spelar på värde?
Morgan007 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td