Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-07-06, 07:38   #586
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 188
Sharp$: 57192
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Ja, omsättningen på V/P/T-spel är rätt OK när det är mycket folk på plats. Dock är nettot av sådant spel ganska litet. Av det som sipprar igenom och blir till prispengar talar vi om kanske 1,5-2%. Det spel som sporten tjänar mest på är streckspelen. Att lägga till lopp som man inte kan köra streckspel på är ganska meningslöst.

Det som banorna tjänar mest pengar på är entréavgifter och det som publiken spenderar på banan i form av mat, dryck och souvenirer. Halmstad hade under sina två dagar en officiell publik på ganska så exakt 25.000 personer. Förhoppningsvis betalade 80% av dem entré 150kr, totalt 3Mkr i pengar rakt in i Halmstadstravets kassa. Till det kommer intäkter från förtäringen.

Det är dock riktigt som du påpekar att tävlingsdagar som ligger fel i schemat inte genererar några pengar. Därför blir man ju lite beklämd när man ser hur det ser ut. I Onsdags körde Lindesberg V86 utan saxbana. Det var den enda svenska travbanan som arrangerade tävlingar. Galoppen hade inte heller några tävlingar då, utan man hämtade lunchtävlingarna från den norska galoppbanan Övrevoll. Om Lycksele eller Hoting kunnat få den lunchen istället hade det ju sett lite annorlunda ut med spelsiffrorna.

Igår, en söndag mitt under semestern var Kalmar den enda svenska bana som körde trav. Jo, jag vet att det var stortrav i Norge, Finland, Danmark och Tyskland, men nog hade svenska spelare uppskattat V65 från en svensk bana mer än V65 från Leangen i Norge?

Hoting körde i lördags samtidigt som Halmstad hade V75. Publik 3120 personer. Jägersro i tisdags redovisar 880 personer. Om man börjar lägga ned de små banorna skär man sönder travsportens nervsystem. Efter några år finns inte ens spelet kvar.

Travekonomi kan se ut på flera olika sätt. Lycksele, Hoting, Oviken, Arvika, Karlshamn, Lindesberg etc har inga problem med stora publikutrymmen som ekar tomma 363 dagar om året. Inga restauranger som nyttjas till några få procent av kapaciteten. Inga kuskar och tränare som skriker på nya miljoner till banskötsel så att deras barfotatravande pimpinetta unghästar kan sätta konstlade världsrekord. Något som deras miljardärer de har som hästägare vill se mer än något annat. De pengar som Lycksele, Oviken och Hoting tillsammans kostar att driva totalt sett är mindre än vad bröderna Johansson årligen köper grus för till banan i Halmstad.
Om du följt vad jag skrivit så har jag också sagt att Hoting, Oviken, Lycksele och Karlshamn kostar väldigt lite och att det därför inte finns någon anledning att lägga ner dom. Deras trav är koncentrerat till en vecka om året och till största delen arbetas det ideellt där. Lösningen om man vill ha kvar alla banor är kanske att ett antal andra banor får samma status och tävlar under en enskild vecka under sommaren.

Det är dock inte spelet som tyckts locka, så frågan är om inte Hotings lopp lika bra kunde vara rent bygdetrav. Om det kommer dit över 3000 personer men V5 omsättningen är på 150 tkr, V4 omsättningen 50 tkr och övriga spelformer har obefintlig omsättning så måste det vara annat än spelandet man kommer dit för och i så fall kunde dom kört utan totospel hos atg likabra.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+25)
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 09:11   #587
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 883
Sharp$: 5160
Standard

utan bredd ingen topp, det behövs alla typer av tävlingar, fr bygdetrav till V75, se på tappet i andra travländer, främst tyskland, eller på damfotbollen.

jag går mycket på trav, kanske sett 40 000 lopp på bana, men det händer att jag ser 30 - 40 lopp utan att spela, men även om jag inte spelar är jag nog en viktig kund för travsporten, entre och förtäring och program ger ju också intäkter.

Nej man måste nog se att viss del av travetbehövs för att hålla intresset vid liv och hjulen att snurra.

Solvalla kör ikväll, ganska glest med tävlingar här nu, turister finns i stan men hur stor blir publiken ?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+5)
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 10:00   #588
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Nedskärningar sker i krismiljöer. Nedläggningar sker i miljöer i förfall.

Nedskärningar kan vara sunda. Man anar att budgettänket/den ekonomiska kompetensen, i travbranschen i allmänhet, inte håller världsklass. "Bonusen" till Solvallas vd var ett obehagligt exempel.

Men nedläggningar är att ge upp.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+1)
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 15:55   #589
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Om du följt vad jag skrivit så har jag också sagt att Hoting, Oviken, Lycksele och Karlshamn kostar väldigt lite och att det därför inte finns någon anledning att lägga ner dom. Deras trav är koncentrerat till en vecka om året och till största delen arbetas det ideellt där. Lösningen om man vill ha kvar alla banor är kanske att ett antal andra banor får samma status och tävlar under en enskild vecka under sommaren.

Det är dock inte spelet som tyckts locka, så frågan är om inte Hotings lopp lika bra kunde vara rent bygdetrav. Om det kommer dit över 3000 personer men V5 omsättningen är på 150 tkr, V4 omsättningen 50 tkr och övriga spelformer har obefintlig omsättning så måste det vara annat än spelandet man kommer dit för och i så fall kunde dom kört utan totospel hos atg likabra.
Travronden publicerade en intressant tabell i nummer 2013/101. Den visade upp tävlingskostnadsersättningen som varje bana skulle få för 2014, alltså utöver prispengar.
Solvalla 246.000kr/tävlingsdag
Åby 237.000kr/tävlingsdag
Jägersro 239.000kr/tävlingsdag
Bergsåker 222.000kr/tävlingsdag

Eskilstuna 211.000kr/tävlingsdag
Färjestad 204.000kr/tävlingsdag
Halmstad 211.000kr/tävlingsdag
Umåker 202.000kr/tävlingsdag

Skellefteå 166.000kr/tävlingsdag
Visby 167.000kr/tävlingsdag
Årjäng 165.000kr/tävlingsdag
Hagmyren 169.000kr/tävlingsdag

Kort sagt, ju mindre banor, desto mindre får banorna i bidrag per tävlingsdag de anordnar. Att flytta tävlingar från Hagmyren till Bergsåker innebär en kostnadsökning på 50.000kr per tävlingsdag. Snarare borde man kanske göra tvärtom ifall man verkligen ville göra besparingar.

Intressant är att de banor med många tävlingsdagar som borde göra att kostnaderna för startbil, högtalaranläggning, belysning etc kan slås ut och medföra billigare tävlingar istället kostar mera. I verkligheten är det naturligtvis så, men det är det här som gör att de stora banorna har sportchefer som åker världen runt och flott bjuder in hästar till sina storlopp medan andra står i kuren och säljer program på tävlingsdagarna.

Många närliggande banor har redan bra samarbeten. Boden/Skellefteå, Trav Gävleborg, Dalatravet, de värmländska banorna + Åmål, Örebro/Lindesberg etc. Man delar sportchef, har gemensam administration, delar en del utrustning etc.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-06, 16:01   #590
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 998
Sharp$: 2445
Standard

Någon som vet ifall man kan se galopp osv från sydafrika? La in ett par komb spel och det gick riktigt bra men vore så klart roligare att se på loppen.
Dalle82 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 12:27   #591
SO
 
SOs avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 1 808
Sharp$: 3718
Standard

Man blir mörkrädd när det finns självutnämnda experter som ideligen kallar Hotings travtävlingar för bygdetrav. Givetvis är det en kompetensfråga. Om dessa tävlingar skulle fungera som bygdetrav är jag säker på att dom inte skulle få många etablerade kuskar och hästar till sina tävlingar och garanterat skulle publiken möjligen uppgå
till kanske 50-talet intresserade. Här kommer en lektion i BYGDETRAV


Bygdetrav är en enklare form av tävling där loppen körs utan totalisator och startpoäng. Det arrangeras cirka 20 bygdetravstävlingar per år av travklubbar och andra ideella hästintresseföreningar runt om i landet.

Bygdetrav kallas de inofficiella tävlingar som arrangeras på mindre travbanor, sjöisar eller permanenta travbanor i regi av en lokal travklubb eller en annan ideell hästförening.

Bygdetravet har en väldigt lång tradition i Sverige, och är travsport i dess kanske mest genuina form. Redan på 1800-talet tävlades det på sjöisarna runt om i landet. På vissa håll är det en riktig folkfest dit publik reser långt ifrån. Här samlas nya och gamla travfantaster.

Bygdetravet fyller fortfarande en viktig funktion inom travsporten i Sverige. De bidrar i allra högsta grad till den folkliga framtoningen och travets breda förankring. Bygdetravstävlingarna är också en betydelsefull inkörsport där kuskar, ryttare och hästar får chansen att skaffa sig mer erfarenhet.

Ibland förekommer enklare former av totalisatorspel. Med tillstånd från Lotteriinspektionen får 5-kronors vinnarspel anordnas.
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-12, 12:36   #592
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Wink

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Man blir mörkrädd när det
finns självutnämnda experter
Nej det blir man väl inte SO.

Så är det ju alltid. Många uttalar sig om diverse saker tex lopputfall.
Och sen när facit föreligger visar det sig att det inte blev riktigt som
experten trodde. Men trav är roligt ändå för det engagerar.

Mvh Uffe
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+10)
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-14, 19:52   #593
 
Helges avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 8 455
Sharp$: 42467
Standard

Tar bort, så han kanske håller sig borta en stund till

Senast redigerad av Helge den 2015-07-15 klockan 10:57.
Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 08:47   #594
 
drakens avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 986
Sharp$: 7865
Standard

Vet inte om man skall skratta eller gråta. Du får väl försöka se det positiva i det hela. Att du som kvinna som fyllt 40+ fortfarande är så intressant så det är värt att jaga dig i flera år. Vet inte vem du är men måste ju vara något utöver det vanliga. De flesta kvinnor har man tröttnat på för länge sedan efter 5 år . Skämt och sido. Det är ju synd om mannen. Måste ha ett väldigt tråkigt liv.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Helge (+10), SO (+5)
draken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 15:58   #595
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: stockholm mm
Inlägg: 883
Sharp$: 5160
Standard

Anders Lindqvist @Al09Anders

Total omsättning Karlshamns lunchtrav idag��
7 921 034 kr
Prispengar 401 250 kr

@Solvalla lunchtrav igår
7 799 161 kr
Prisp. 594 750 kr


sommartravet verkar locka väldigt mycket publik i år, förhoppningsvis sådana som kommer tillbaka till travbanorna i höst
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
mikaels (+5)
incitatus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 16:26   #596
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av incitatus Visa inlägg
Anders Lindqvist @Al09Anders

Total omsättning Karlshamns lunchtrav idag��
7 921 034 kr
Prispengar 401 250 kr

@Solvalla lunchtrav igår
7 799 161 kr
Prisp. 594 750 kr


sommartravet verkar locka väldigt mycket publik i år, förhoppningsvis sådana som kommer tillbaka till travbanorna i höst
...vi får se det positiva, dessvärre finns en bana där, som man har svårt att hitta något positivt med...en enda helg per år skiner den upp, annars grå o dyster, vad göra åt denna?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
SO (+5)
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-15, 16:40   #597
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

frågan är om inte det enda vettiga är att sälja skiten, bygga en ny mindre anläggning vid nya galoppfältet o låta elitloppet vandra runt mellan olika banor...skulle med garanti vara det ekonomiskt bästa för svensk travsport...känns dock tungt att sänka det gamla skeppet, men finns nog inte så mycket mer att göra...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-21, 08:51   #598
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 188
Sharp$: 57192
Standard

Enligt Lennart Perssons blogg blir det V86 spel (xpressvariant som på onsdagarna) på söndagarna också snart.

Det känns intressant för söndagarna i atg live är en mardröm där det blandas galopp, trav från småbanorna och utländska lopp hejvilt och det är ofta väldigt svårt att hänga med.

Nu verkar det som att starttiden för V86 söndag dessutom blir senare (låter som första start ca 16.30) och då har väl galoppen tävlat färdigt och genom att köra loppen lika snabbt som på onsdagarna hinner dom bli färdigt innan kvällstravet i Norge startar.

Publikt blir det nog inte så bra men det är väl numera inga stora publiksiffror ändå på söndagarna när det inte är stortrav (elitloppet, Stochampionatet mm).

Spännande även om jag personligen aldrig spelar V86. Jag anser och har alltid ansett att för att få till slagkraftiga system på ett spel med 8 lopp måste man har väldigt stor spelkassa.

....................
Från Perssons blogg:

V86 i direktsänd TV från två banor. Det är vi vana vid på onsdagarna under större delen av året. Tydligen tycker ATG att det är rätt melodi. Nu planerar nämligen spelbolaget för att arrangera V86 även på söndagar. Och precis som på onsdagarna kommer omgången att delas mellan två banor.

ATG har gett ett företag som sysslar med marknadsundersökningar i uppdrag att ställa frågor till utvalda personer om vad de tycker om V86 på söndagar. I frågorna framgår att V86 i så fall kommer att arrangeras på två banor där loppen alltså saxas. Precis som det har varit på onsdagarna.v86son

Tanken är att de åtta loppen skall direktsändas utan att ta det tar för lång tid. Planen är att V86 skall visas i TV mellan klockan 16.00 och 18.00.

ATG ser naturligtvis möjligheten att krama ur lite mer pengar på söndagarna. Nu arrangeras i regel V64 på vår vilodag och uppenbart är ATG:s ledning inte nöjd med hur mycket, eller kanske hur lite, pengar det spelas för. För två veckor sedan (Kalmar) blev omsättningen 5,6 miljoner kronor. En vecka senare (Årjäng) spelades det för 6,5 miljoner kronor.

Med V86 tror ATG på en ökad omsättning på söndagarna. Samtidigt innebär det större kostnader att arrangera en V86-omång delad på två banor. Men, räkna med V86 även på söndagar framöver.

Om det blir jackpott i en söndagsomgång kommer den att gå till kommande onsdags tävlingar. Blir det jackpott på onsdagar går de till nästa söndagsomgång.
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-21, 09:15   #599
 
drakens avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 986
Sharp$: 7865
Standard

Vet inte om jag är så imponerad av v86. Spelar det ibland när det pyser över på ATG kontot annars står jag gladeligen över. På Onsdag blir det spel men mest för att det är på hemmabanan och en riktigt trevlig omgång med många fina djur. Spelmässigt vet jag inte om jag hoppar så där väldigt högt av v86.
Det är för många lopp för att jag ska orka engagera mig seriöst. Blir mest ett hafsande och snokande efter andras vinnare än mina egna.
draken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-07-21, 09:22   #600
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3628
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
Vet inte om jag är så imponerad av v86. Spelar det ibland när det pyser över på ATG kontot annars står jag gladeligen över. På Onsdag blir det spel men mest för att det är på hemmabanan och en riktigt trevlig omgång med många fina djur. Spelmässigt vet jag inte om jag hoppar så där väldigt högt av v86.
Det är för många lopp för att jag ska orka engagera mig seriöst. Blir mest ett hafsande och snokande efter andras vinnare än mina egna.
V86 som ett "singelspel" är iskallt för dom flesta...däremot som bolagsspel är det perfekt!

Varför inte ATG prioriterar möjligheten till övriga streckspel på Tillsammanssajten är dock ett mysterium...att lätt öka spelomsättningen den vägen förstår ju alla förutom då just ATG!
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td