Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2016-10-16, 14:56   #61
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Grejen är att "en normal kundstock" får tillbaka ungefär omsättningen minus spelavdraget.

Även om man är ganska rejält mycket skickligare än genomsnittet så räcker det nästan aldrig till för att man ska slå ett högt spelavdrag.

Varför spelar då folk alls?
1) Man tror att man är skickligare än man är.
2) Det fåtal som skulle kunna slå ett högt spelavdrag tycker att det är för roligt för att stå över även om det inte är ett perfekt spelläge.
3) Man bryr sig inte. Spänningen man får av att spela på trav gör det tillräckligt roligt ändå.

ATG ( säger att de!!?? ) vill ha samarbetspartners med "normala kundstockar" som utgör en mix av ovanstående.

Men det räcker med att titta på det ( omsättningsmässigt ) svala intresse svenska travspelare har för utomnordiskt trav för att inse att "äkta" utomnordiska spelare omöjligen skulle vilja omsätta miljardbelopp på svenskt trav om det inte fanns en annan stor, stor, STOR uppsida.

ATG skulle lätt kunna avfärda all kritik på det här området om de bara släppte en smula på sekretessen pga ( påstådda!!?? ) konkurrensskäl. Men det gör man inte.

Grants siffra är till 99.99999999999999999% sannolikhet helt tagen ur luften.
Sanningen är att väldigt känner till de exakta siffrorna.

Principellt har han dock helt rätt. Allt bygger på spel som är i stort sett break even eller lite plus eller smyg-minus. Ovanpå detta lägger man sedan provisionspengarna.
En annan viktig poäng är att ju fler antal rader du lämnar in desto sämre procentuell avkastning kan du förvänta dig. Om man ser travspelandet på en omgång som en normalfördelning där 0= spelavdraget så kommer man för varje rad man lägger till att närma sig mitten - så länge man teoretiskt börjar med den absolut mest spelvärda raden och sedan tar den näst mest spelvärda osv. För det flesta spelare har detta ingen större betydelse eftersom deras insats är så pass låg, men spelar man för miljoner i insats så blir det direkt avgörande. Antingen har de hittat en extrem anomalitet/beteende hos spelarkåren, som gör ett stort antal rader profitabla eller så finns det någon annan faktor som gör det intressant att spela så mycket på svensk trav, framförallt genom utlandsavtal.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-16, 15:03   #62
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
En annan viktig poäng är att ju fler antal rader du lämnar in desto sämre procentuell avkastning kan du förvänta dig. Om man ser travspelandet på en omgång som en normalfördelning där 0= spelavdraget så kommer man för varje rad man lägger till att närma sig mitten - så länge man teoretiskt börjar med den absolut mest spelvärda raden och sedan tar den näst mest spelvärda osv. För det flesta spelare har detta ingen större betydelse eftersom deras insats är så pass låg, men spelar man för miljoner i insats så blir det direkt avgörande. Antingen har de hittat en extrem anomalitet/beteende hos spelarkåren, som gör ett stort antal rader profitabla eller så finns det någon annan faktor som gör det intressant att spela så mycket på svensk trav, framförallt genom utlandsavtal.
Fast i onsdags så spelade de inte ett stort antal rader. Hela kundstocken spelade färre än 5000 system sammanlagt.

De prickade mitt i prick bara.

Och med supersvåra rader ( som teoretiskt sett kan vara de mest spelvärda raderna ) finns alltid kruxet att värdet halveras om någon annan dåre råkat spela samma rad.

Med extremsupersvåra rader kan det även vara så att pottens storlek inte räcker till för att ge ett tillräckligt högt odds trots att spel% vs sannolikhet på alla vinnare i utfallet pekar på högt spelvärde.

Och framförallt så jobbar man ju med en ganska rejäl varians när man är uppe och petar på de supersvåra och extremsupersvåra raderna. Det kan vara så att man helt enkelt blir tvingad att offra värde för att uppnå en hanterbar varians.

Men rent principiellt har du naturligtvis rätt. Ju fler rader man spelar, desto närmare kommer man punkten där man på ett eller annat sätt "spelar emot sig själv".
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-16, 15:09   #63
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Fast i onsdags så spelade de inte ett stort antal rader. Hela kundstocken spelade
färre än 5000 system sammanlagt.
Ibland är du riktigt rolig Strappa.

Men du menar väl hela kunden?

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-16, 15:17   #64
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
För inte ens belgarna vinner varje gång.
"Belgaren" är nog inte dum i huvudet.

Vinner han varje gång blir han avstängd fortare.
Nu kan han hålla på några månader innan det är dags att söka
sig till något annat land. Men tappet på att söka sig vidare är
ändå något han tar med glädje, varför?

Jacques ring kompisen i Sverige så blir du inte avstängd.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-16, 15:32   #65
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 672
Sharp$: 2381
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Ibland är du riktigt rolig Strappa.

Men du menar väl hela kunden?

Mvh Uffe
Korrekt.

Det är ATG som svamlar om att de vill ha en kundstock.

Blandade ihop begreppen lite där.

( Iofs är väl en kundstock bestående av en enda kund också en kundstock? )

Och angående det där med att "ligga lågt" mellan varven. Det går även att förklara med att det finns förutbestämda beräkningsperioder som används för att räkna ut hur mycket av spelavdraget som respektive nettoavtals-partner ska få behålla. Eller hur lite, om något, de ska betala in till ATG.

Som sagt så är jag så säker man kan vara, utan att jobba med koden personligen inne på ATG, på att de oegentligheter som nästan helt säkert förekommer inte har med hanteringen av vaden att göra. Du är inne på fel spår där.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-16, 16:08   #66
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Som sagt så är jag så säker man kan vara, utan att jobba med koden personligen
inne på ATG, på att de oegentligheter som nästan helt säkert förekommer inte
har med hanteringen av vaden att göra. Du är inne på fel spår där.
Du har fel där Strappa.

Det är lite som att mäta avgasutsläpp från en bil.

Tex en Volkswagen, givetvis är det inget fel på bilen.

Mvh Uffe
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-16, 16:10   #67
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 222
Sharp$: 1510
Standard

Några frågor stör mig, med de misstag som gjorts i åtanke:

Varför överhuvudtaget ha utländska partners utöver Norden och Frankrike? Utan nordiska spelare som på ett regelvidrigt sätt spelar där är ju potentialen mycket liten. Dvs. Nästan bara risker och liten uppsida.

Den andra saken som stör mig är att det anses ok friskriva sig från att ha kontroll över slutkunderna när de vet vad som hänt de senaste åren.

Bra ide av Strappa - lösningen på mångas skeptism mot Belgien skulle vara att redovisa den procentuella insatsfördelningen på hästarna land för land. Inte nödvändigt med oms i kr som kan vara lite känsligt. Då skulle man från ATG:s sida visa på öppenhet och att inget fusk sker med uppgjorda lopp.
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-16, 16:26   #68
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 201
Sharp$: 1940
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
ATG lyssnar i viss mån på våra synpunkter ( till slut ). Det mesta av min kommunikation med dem sker via kommunikationschefen, Patrik Brissman, som alltid svarar när jag skriver till honom.

T ex så svarade man allra först att det inte fanns några rabatter och att de inte var tillåtna.

Sedan gick man över till att rabatter skulle förbjudas. ( Tydligen var de inte helt otillåtna ändå. )

Att det förekom rabatter ville man ha in "bevis" på.

Sedan visade det sig att de brutto-avtal man hade med de utländska partnerbolagen ändå var allt för frikostiga ( inbjöd till marknadsföring med spelrabatter ) och behövde förhandlas om till det som kallas "nettomodellen". Just när det gäller "nettomodellens" oförträfflighet hade jag direktkontakt med Skarplöth, redan innan avtalen skrevs under. ( Via omvägar letade sig ett arbetsmaterial fram till mig). Men han hävdar med en dåres envishet att han känner sig säker på att det "nya" avtalet omöjliggör rabatt-upplägg.

Jag menar att det enda som behövs är några smärre förändringar av strategin för att det ska kunna vara "rabatter" as usual.

Där står vi nu i just den här frågan.

Både jag och Viroid är så aggressiva i vår kritik som det går att vara utan att vara så oförskämda att man avfärdar oss direkt. Mellan varven anar jag att det svärs en hel del om framförallt mig i Hästsportens Hus. Men ändå inte mer än att jag har fått träffa ett gäng chefer personligen vid ett par tillfällen.

Ett område där man får kalla handen däremot, är när man begär att de ska visa statistik där omsättning, vinster och spelfördelning är uppdelat per partnerbolag. Då hävdar man genast sekretess pga konkurrensskäl ( eller av hänsyn till partnern ).

Med sådan statistik går det att tänka sig att man på flera olika sätt skulle kunna avfärda all kritik om att det eventuellt inte går helt rätt till. Det är inte så lite märkligt att man håller fast så hårdnackat vid det här. Men det är såklart. Om det är exakt som vårat indicieresonemang antyder så vill man inte visa det utåt.

Det är även ( av mer naturliga skäl ) sekretess kring den exakta utformningen av partneravtalen samt exakt vilka arbetsmetoder säkerhetsavdelningen använder sig av för att hitta misstänkta spelmönster.

Just säkerhetsavdelningen är de personer jag har allra minst förtroende för på ATG. Att den där Lunner fortfarande har ett jobb som innebär större ansvar än att sköta sopskaftslagret är obegripligt för mig.

Till sist finns det ett område där de har lyssnat ganska mycket och det är när man kommer med genomtänkta förslag till deras IT-folk. För mer än en handfull förslag har man anammat idéerna rakt av. Och när man inte genomför ett förslag så har man haft bra svar på varför man inte har velat lösa det på det föreslagna sättet.
Tack för utförligt svar! Tycker det hela är lika intressant som unket, likväl lärorikt. Jag tycker det är otroligt tillfredsställande att ni är några som är så envetna och jobbiga mot ATG! Så ni har iaf mitt stöd även om jag inte kan bidra med mycket.

Men hur kan ATG slå från sig sådana här texter:

Citat:
av Viroid

"Det går inte att gång efter annan slå slumpen på det här viset.

Jag skall försöka förklara varför det är så.

insatsprocenten från rätt rad på V86 i Onsdags. 0,2941 x 0,5655 x 0,3979 x 0,0976 x 0,3720 x 0,6106 x 0,008 x 0,0460 = 0,0000539750% chans att rätt rad går in. Med 35% spelavdrag och 40% till potten för alla rätt så finner vi då att 8 rätt borde ha gett c:a 120.000kr i utdelning. Nu blev det istället 41.000kr.

Vid det läget borde det tjuta ett ilsket larm och röda saftblandare borde gå igång på ATG:s kontor.

Snittvärdet på de kuponger som de belgiska spelarna vann med i onsdags var c:a 55kr per spelat system. Vi höjer det till 60kr och så tar vi det gånger 4.999 system. Då har Belgien omsatt 300.000kr, 1,2 miljoner rader. Det är betydligt mindre än de teoretiska 1,85 miljoner rader som rent statistiskt krävdes för att få en rad med åtta rätt. Men visst, slumpen kan ju tänkas räcka till en rätt rad, eller kanske två om de varit duktiga. Men de hade ju 47 rätta system. Det är så orimligt att det är mer sannolikt att Forsmarks kärnkraftsverk flyger i luften idag. Och då talar vi bara om onsdagens omgång. Om vi ser till alla de andra gånger då spelare från Belgien och Finland grovt överträffat alla rimligheter i slumpen så börjar vi närma oss abstrakta tankar

Om ATG hade varit en bank hade finansinspektionen stängt den för länge sedan. Så här dåligt får man inte räkna om man har hand om människors pengar. Lotteriinspektionen tycker det är OK att miljarder av spelarnas pengar far iväg. Finansdepartementet vill bara ha sin skatt."
Antingen har de ingen med kompetens att svara på det och gör sig själva till åtlöje på så sätt, eller så har de det, och då vet de att det ÄR unket (förutsatt att textens slutsats är rimlig) och får svårigheter på så vis. Och det måste ju finnas fler exempel. Intressant utveckling som förhoppningsvis bara blir svårare och svårare att slingra sig runt med flera obekväma röster emot sig.
forbidden_closet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-16, 18:47   #69
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Drog ur citaten från dig Strappa istället så de lättare passas till svaren.

"Fast i onsdags så spelade de inte ett stort antal rader. Hela kundstocken spelade färre än 5000 system sammanlagt."
Om jag inte missminner mig fanns det flera >2000krs system på vinstlistan, vilket gör att det är svårt att gissa hur många antal rader som spelats därifrån även om de höll sig under 5000 system. Men ja, de hade troligen en väldigt stor pricksäkerhet i onsdags, vet dock inte om det stämmer in under "regel eller undantag".

"Och framförallt så jobbar man ju med en ganska rejäl varians när man är uppe och petar på de supersvåra och extremsupersvåra raderna. Det kan vara så att man helt enkelt blir tvingad att offra värde för att uppnå en hanterbar varians."
Variansen sänks visserligen till viss del av att du spelar så pass många rader, men det är klart att man blir tvungen att offra många rader av de anledningar som du skriver. Ett exempel är väl V75 förra veckan där man nog kan motivera att raden är för svår för att varians&pottstorleken inte ger rätt förutsättningar för att ha med. Det ändrar dock inte principen som jag skrev tidigare utan smalar bara ner spektrumet där man kan hitta profitabla rader.

"Och framförallt så jobbar man ju med en ganska rejäl varians när man är uppe och petar på de supersvåra och extremsupersvåra raderna. Det kan vara så att man helt enkelt blir tvingad att offra värde för att uppnå en hanterbar varians."
Dessa rader är ju dock inte spelvärda och blir därmed diskvalificerade direkt.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-16, 21:51   #70
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av forbidden_closet Visa inlägg
Får man lov att fråga hur personer som strappa71 och Viroid som uppenbarligen besitter goda kunskaper i det rent matematiska kring hästspel använder sin (er) kunskap, i detta fall spel via utländska agenter, gentemot ATG? Menar inte att ni verkar vara blygsamma karlar som inte vågar ta striden, men hur är ni obekväma mot ATG? Får ni någon respons eller slås det bara ifrån med döva öron som felaktigheter?
ATG bryr sig inte så mycket alls. I alla fall inte genom att ge respons eller kommentera något. Däremot läser de helt säkert, och kanske agerar de ibland. Det finns dock ATG-anställda som hör av sig och berättar om en del saker. Det är väl inga stora hemligheter de berättar, men ibland får man pusselbitar som man saknar och kan få ihop bilden.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-16, 22:05   #71
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Om man skall komma till botten med spelare som vinner väldigt mycket måste man börja titta rätt så detaljerat på deras sätt att spela. Det är inte minst viktigt att kunna se vilka hästar de INTE har spelat på. Hur de spelat de gånger de inte vinner, om deras spelande alltid pekar mot ungefär samma utdelningar etc. Det är med sådan kunskap man kan få svar på frågorna om de bara har tur, eller om det är något annat iblandat.

Vi vet heller inte om de endast spelar dessa pool-spel, eller om de också likt Paribet är inne och "investerar" i andra spelformer som DD/LD, Trio, Vinnare, Plats och/eller Tvillng

Att man spelar via utländsk partner behöver inte endast bero på att man får rabatt, det kan lika gärna handla om möjligheten att vara anonym, att gömma sig bakom en helt falsk identitet eller en målvakt. Vi vet väldigt lite om skälen till det.

Låt oss anta ett helt hypotetiskt fall en större svensk tränare eller kusk får för sig att via en belgisk bulvan börja spela på streckspelen för egen räkning. Det är mycket svårt att spräcka det om det inte finns mycket transparens och man aktivt bedriver ett arbete för att i sådana fall avslöja det. Det man vet av historien är om någonting är möjligt att göra så kommer någon förr eller senare att försöka.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-16, 22:31   #72
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Norrland
Inlägg: 589
Sharp$: 9847
Standard

Det man kan börja fundera över är väl isf kanske om lotteriinspektionen har någon kompetens på lönelistan? Isf borde dom väl kunna granska om allt går rätt till? Man kanske ska rikta sig mot dem istället för stenväggen ATG?
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-16, 22:41   #73
 
tornados avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 601
Sharp$: 3825
Standard

Som jag sagt förut.

De är ca 7 personer.

1 är finne.

De andra högst högst troligt från eng galopp.

Känner grupp som berättat detta men när jag frågade mer var det locket på.

Ett syndikat helt enkelt förstår jag det som med stora ekonomiska muskler.
__________________
Mot strömmen det är Där pengarna finns....
tornado är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-16, 22:42   #74
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Norrland
Inlägg: 589
Sharp$: 9847
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av NicklasJ Visa inlägg
Om jag inte missminner mig fanns det flera >2000krs system på vinstlistan, vilket gör att det är svårt att gissa hur många antal rader som spelats därifrån även om de höll sig under 5000 system. Men ja, de hade troligen en väldigt stor pricksäkerhet i onsdags, vet dock inte om det stämmer in under "regel eller undantag".
Jag ska presentera en lista över PMU Belge vinster i onsdags.

Formatet är insats - spikar - antal 8or - total vinst
198,06 - 5 - 8,08 - 375982
121,26 - 5 - 5,77 - 265658
169,76 - 5 - 4,62 - 216652
84,88 - 5 - 3,46 - 161135
32,34 - 6 - 2,31 - 107077
40,42 - 5 - 2,31 - 105095
1247,23 - 3 - 1,15 - 69361
48,50 - 5 - 1,15 - 56622
48,50 - 5 - 1,15 - 56622
41,57 - 5 - 1,15 - 55895
41,57 - 5 - 1,15 - 55895
34,65 - 5 - 1,15 - 55169
32,34 - 5 - 1,15 - 54293
38,11 - 4 - 1,15 - 54005
48,50 - 4 - 1,15 - 53856
48,50 - 4 - 1,15 - 53856
36,38 - 5 - 1,15 - 53827
28,29 - 5 - 1,15 - 53711
30,31 - 5 - 1,15 - 53216
24,25 - 5 - 1,15 - 53129
25,98 - 5 - 1,15 - 52663
20,79 - 5 - 1,15 - 52576
20,79 - 5 - 1,15 - 52576
20,21 - 5 - 1,15 - 52547
18,48 - 5 - 1,15 - 52461
15,59 - 5 - 1,15 - 52316
21,65 - 5 - 1,15 - 52110
20,79 - 5 - 1,15 - 52081

Detta ser inte rimligt ut och inga lir över 2k kr.

Sen gissar jag att med valutaomvandlingen så blir det 1,15 x 8 på en vanlig rad, men hur faen får man det till 8,08 eller 5,77 osv...

EDIT: ser att det kan vara nån form av avrundning som orsakar det, my bad

Senast redigerad av boozty den 2016-10-16 klockan 22:45.
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2016-10-16, 23:29   #75
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boozty Visa inlägg
Jag ska presentera en lista över PMU Belge vinster i onsdags.

Formatet är insats - spikar - antal 8or - total vinst
198,06 - 5 - 8,08 - 375982
121,26 - 5 - 5,77 - 265658
169,76 - 5 - 4,62 - 216652
84,88 - 5 - 3,46 - 161135
32,34 - 6 - 2,31 - 107077
40,42 - 5 - 2,31 - 105095
1247,23 - 3 - 1,15 - 69361
48,50 - 5 - 1,15 - 56622
48,50 - 5 - 1,15 - 56622
41,57 - 5 - 1,15 - 55895
41,57 - 5 - 1,15 - 55895
34,65 - 5 - 1,15 - 55169
32,34 - 5 - 1,15 - 54293
38,11 - 4 - 1,15 - 54005
48,50 - 4 - 1,15 - 53856
48,50 - 4 - 1,15 - 53856
36,38 - 5 - 1,15 - 53827
28,29 - 5 - 1,15 - 53711
30,31 - 5 - 1,15 - 53216
24,25 - 5 - 1,15 - 53129
25,98 - 5 - 1,15 - 52663
20,79 - 5 - 1,15 - 52576
20,79 - 5 - 1,15 - 52576
20,21 - 5 - 1,15 - 52547
18,48 - 5 - 1,15 - 52461
15,59 - 5 - 1,15 - 52316
21,65 - 5 - 1,15 - 52110
20,79 - 5 - 1,15 - 52081

Detta ser inte rimligt ut och inga lir över 2k kr.

Sen gissar jag att med valutaomvandlingen så blir det 1,15 x 8 på en vanlig rad, men hur faen får man det till 8,08 eller 5,77 osv...

EDIT: ser att det kan vara nån form av avrundning som orsakar det, my bad
Okej tack, då hade jag fel angående systemstorleken. Måste varit någon annan omgång jag sett det. Om man utgår från att det där är ungefär representativt för PMUs spelare (inte helt självklart) och att de lämnat in <5000 system ligger de som högst på ca 2,5% av totala omsättningen. Förmodligen lägre.

Senast redigerad av NicklasJ den 2016-10-16 klockan 23:51.
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td