Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-11-01, 14:12   #16
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Som Strappa tidigare kommenterat så ska man se sitt system som en samling enkelrader som man spelar. I fallet V75 som en samling "sjulingar". Det gäller att spela rader som du anser har +EV, dvs rader som du anser har större sannolikhet att inträffa än vad kollektivet/Strecksson har chansvärderat dem till och därmed ger överbetalt så att du går plus över tid. Varje enkelrads sannolikhet till infriande får man genom att multiplicera procenten (insatsfördelningen) på resp. häst i resp. avd. Din ranking/procentvärdering i förhållande till Strecksson avgör vilka som är dina bästa rader att spela. Reduceringsgraden har ingen betydelse utan det är vilka rader du faktiskt reducerar fram och spelar som har betydelse. Det spelar ingen roll om du spelar t.ex. 12 rader reducerat säg med 70% från en större ram istället för 12 rader matematiskt så länge du får ut å spelar de bästa 12 raderna för din del. Det är dock väldigt sällan ett större reducerat system hamnar på ett fåtal matematiska kuponger då de godkända raderna ofta "spretar" för mycket och således måste skrivas på flera kuponger, ibland t.o.m. en enkelrad per kupong för att de inte kan paras ihop med andra rader. Med ett matematiska system blir det ofta väldigt trubbigt att få bort rader som du inte borde spela och det är där som verktyget ska hjälpa till å reducera bort de för dig dåliga raderna med -EV.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+222)

Senast redigerad av MoniMakerApp den 2017-11-01 klockan 14:43.
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 15:06   #17
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 143
Sharp$: 56997
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Tyvärr är ju utdelningen för fem och sex rätt antingen på eller av, och även om alla reduceringsprogram gör så gott det går så blir det ganska trubbigt. Jag begriper dock komplexiteten i att beräkna, och gör det inte bättre själv.

Men det sista du skriver är extremt viktigt. Om det bara är 3% av de rader man spelar som kan ge hög utdelning skall man inte bli så förvånad om man inte vinner några stora vinster. Det har många spelare mycket svårt att förstå, vilket naturligtvis är tacksamt för dem som förstår.
Gällande din sista mening är väl ett tydligt exempel V64. I stort sett alla omgångar blir det väldigt lite eller inga pengar alls på 5 och 4 rätt. Ändå är det en majoritet av spelarna som inte väljer att endast spela för 6 rätt. Om det sen beror på att man inte förstår bättre eller är väldigt nöjd med att få tillbaka sin insats eller del av den låter jag vara osagt , men det kan inte vara många, troligen ingen , som spelar frekvent som vinner mer på 4 och 5 rätt på V64 än vad det kostar att delta i dom poolerna.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ted64 (+5)
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 15:20   #18
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Exempel från ilördags; spelade Platon, Run Cesar, Pharon, Speedy Foxy och Dante som A-hästar. Vilket satt riktigt bra, men samtidigt missbedömde Southwind och Now or never. Att jag då sätter 3st icke favoriter tas ju ut av att 2st favoriter som inte är A-markerade vinner. Sen spricker jag på Rhesos som jag inte trodde skulle ta ledning rankad 7a där av. Ofta så här det ser ut, antingen sitterA-kravet, men missar på ramen alt. Ramen sitter men spricker på A-kravet.
Jag tror det kan vara en idé att fråga sig själv "hur hade jag spelat om jag kört matematiskt?". Jag tror det är så att man ofta sprider sina ägg lite för tunt när man spelar reducerat. Det här systemet du kör är alltid spiklöst eller max en spik misstänker jag? Körde du matematiskt kanske du lägger in två spikar på de där A-hästarna? Jag tror det är ett vanligt tankefel man gör att man lägger bombmattor för att man kan i reduceringen. Visst det är viktat på de spelvärda idéerna men istället för att leva säkert får man bättre utväxling genom att gå hårt på dem.

Den som spikar två andra-tredjehandare istället för att lägga 9 rader i samma lopp sitter i guldsitsen när de går in jämfört med övriga spelare. Den som lyft upp dem till A-hästar i en reducering sitter också relativt bra till. Men inte i närheten så bra som den som gjorde det där valet matematiskt. Ta betalt ordentligt för att ha hittat "rätt favorit" eller spelvärd icke-favorit!

Säg att du därtill väljer dina A-hästar med omsorg ur hästar i spannet 5-15% som du ser är underskattade. Då kan du plocka med rätt mycket kusar på ramen sen och även få med de skrällvinnare du missbedömt något vid rankingen.

Sen kan man lägga väldigt "säkra" reduceringskrav som gäller i varje omgång. Lägg in max 5 favoriter till exempel. Och max 3 vinnare under 5%. Kräver inget av dig som spelare ranking eller tidsmässigt, du plockar helt enkelt bort de osannolika raderna och de som ger rejält underbetalt. Sparar inte många kronor per gång men många bäckar små. Har du ett 1000-kronorssystem efter reduceringen är klar kanske du kapar ytterligare några tior där. Det är pengar också och blir ett par tusen på ett år.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 15:36   #19
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 201
Sharp$: 1940
Standard

När man har "HPT" i tråden. Jag har funderat kring "utdelningsreducering". Låt säga att det finns 20 miljoner i 7rätts-potten. Alla enkelrader som är "ospelade", dvs som teoretiskt ger 20 miljoner står, under fliken "enkelrader" som värda just 20 miljoner, trots att vissa av dem teoretiskt borde ge väldigt mycket mer. T.ex rader innehållandes 3st 0-procentare och ytterligare icke-betrodda. Är ju ingen vidare bra affär att betala för rader som man i praktiken inte kan vara i närheten av att få "rätt" betalt för. För 20 miljoner är inte per automatik bra betalt bara för att det är mycket pengar.

Min fråga, kan man reducera bort sådana rader med hjälp av utdelningsreducering eller måste man använda alternativa krav. Som att t.ex "max en streckad 0-2%", "ranksumma max 36", osv (bara som exempel, kommer fortfarande betala för "omöjliga" rader om man har en stor ram). Eller är det närmsta man kan komma med just utdelningsreducering att sätta utdelningsintervallet på max 19.9 miljoner?
Det är ju en kraftfull reduceringsmetod på främst mycket stora ramsystem även om priset är att bra rader med hög utdelning kan stryka med.

Senast redigerad av forbidden_closet den 2017-11-01 klockan 15:37.
forbidden_closet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 16:56   #20
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av forbidden_closet Visa inlägg
När man har "HPT" i tråden. Jag har funderat kring "utdelningsreducering". Låt säga att det finns 20 miljoner i 7rätts-potten. Alla enkelrader som är "ospelade", dvs som teoretiskt ger 20 miljoner står, under fliken "enkelrader" som värda just 20 miljoner, trots att vissa av dem teoretiskt borde ge väldigt mycket mer. T.ex rader innehållandes 3st 0-procentare och ytterligare icke-betrodda. Är ju ingen vidare bra affär att betala för rader som man i praktiken inte kan vara i närheten av att få "rätt" betalt för. För 20 miljoner är inte per automatik bra betalt bara för att det är mycket pengar.

Min fråga, kan man reducera bort sådana rader med hjälp av utdelningsreducering eller måste man använda alternativa krav. Som att t.ex "max en streckad 0-2%", "ranksumma max 36", osv (bara som exempel, kommer fortfarande betala för "omöjliga" rader om man har en stor ram). Eller är det närmsta man kan komma med just utdelningsreducering att sätta utdelningsintervallet på max 19.9 miljoner?
Det är ju en kraftfull reduceringsmetod på främst mycket stora ramsystem även om priset är att bra rader med hög utdelning kan stryka med.
Det enklaste är väl att efter sista uppdateringen av startlistan sätta maxutdelning till en krona under sjurättspottens storlek.
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 16:57   #21
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 1 077
Sharp$: 92
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Gällande din sista mening är väl ett tydligt exempel V64. I stort sett alla omgångar blir det väldigt lite eller inga pengar alls på 5 och 4 rätt. Ändå är det en majoritet av spelarna som inte väljer att endast spela för 6 rätt. Om det sen beror på att man inte förstår bättre eller är väldigt nöjd med att få tillbaka sin insats eller del av den låter jag vara osagt , men det kan inte vara många, troligen ingen , som spelar frekvent som vinner mer på 4 och 5 rätt på V64 än vad det kostar att delta i dom poolerna.
För det mesta stämmer det att man bör spela för enbart 6 rätt. Men går man riktigt stora pengar och omgången har stor potential kan man spela i alla potter. Jag har själv vunnit över 70 tusen på 5 och 4 rätt i en omgång där ingen hade alla rätt. Hade jag haft med vinnaren där jag åkte hade jag missat åtskilliga hundra tusen på att spela enbart för 6 rätt, för då får man ju bara fått hela sexrättspotten istället för hela sexrättspotten plus många femmor och fyror om man spelar i alla potter. Men för det mesta bör man gå enbart för 6 rätt...
travanalys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 16:57   #22
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Vad ska man ha för insatsfördelning när man spelar reducerat?

Ett exempel.

V86-3 Nr 3 Hades Håleryd 49% jag sätter 55%.
Ska jag spela den till 55% eller 100% eller något däremellan.
Eller nöja mej med Streckssons värdering, 49%?

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 16:59   #23
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Det enklaste är väl att efter sista uppdateringen av startlistan sätta maxutdelning till en krona under sjurättspottens storlek.
Eller 20% över.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 17:27   #24
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 201
Sharp$: 1940
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Det enklaste är väl att efter sista uppdateringen av startlistan sätta maxutdelning till en krona under sjurättspottens storlek.
Tack för svar, och för ett bra program kan tilläggas

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Eller 20% över.

Mvh Uffe
Så med den varianten tas hänsyn till teoretiskt värde över totala beloppet som finns i 7rättspotten?
forbidden_closet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 18:32   #25
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av forbidden_closet Visa inlägg
Så med den varianten tas hänsyn till teoretiskt värde över totala beloppet som finns i 7rättspotten?
36000:- i lördags men Joker sa 43000:-.

Insatsprocent är ett trubbigt verktyg men ändå ett verktyg.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 21:06   #26
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3331
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Det enklaste är väl att efter sista uppdateringen av startlistan sätta maxutdelning till en krona under sjurättspottens storlek.
Borde det inte vara en krona under femrättspottens storlek?
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 23:42   #27
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 779
Sharp$: 1976
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Jag tror det kan vara en idé att fråga sig själv "hur hade jag spelat om jag kört matematiskt?". Jag tror det är så att man ofta sprider sina ägg lite för tunt när man spelar reducerat. Det här systemet du kör är alltid spiklöst eller max en spik misstänker jag? Körde du matematiskt kanske du lägger in två spikar på de där A-hästarna? Jag tror det är ett vanligt tankefel man gör att man lägger bombmattor för att man kan i reduceringen. Visst det är viktat på de spelvärda idéerna men istället för att leva säkert får man bättre utväxling genom att gå hårt på dem.

Den som spikar två andra-tredjehandare istället för att lägga 9 rader i samma lopp sitter i guldsitsen när de går in jämfört med övriga spelare. Den som lyft upp dem till A-hästar i en reducering sitter också relativt bra till. Men inte i närheten så bra som den som gjorde det där valet matematiskt. Ta betalt ordentligt för att ha hittat "rätt favorit" eller spelvärd icke-favorit!

Säg att du därtill väljer dina A-hästar med omsorg ur hästar i spannet 5-15% som du ser är underskattade. Då kan du plocka med rätt mycket kusar på ramen sen och även få med de skrällvinnare du missbedömt något vid rankingen.

Sen kan man lägga väldigt "säkra" reduceringskrav som gäller i varje omgång. Lägg in max 5 favoriter till exempel. Och max 3 vinnare under 5%. Kräver inget av dig som spelare ranking eller tidsmässigt, du plockar helt enkelt bort de osannolika raderna och de som ger rejält underbetalt. Sparar inte många kronor per gång men många bäckar små. Har du ett 1000-kronorssystem efter reduceringen är klar kanske du kapar ytterligare några tior där. Det är pengar också och blir ett par tusen på ett år.
Jag spikar relativt ofta 1 häst, men samtidigt om jag inte har superkänsla för någon häst väljer jag att bara köra med A-hästar. När jag spelade matematiskt var det ju allt som oftast 2-3 spikar. Givet att dessa spikar satt så blev ju givetvis det matematiska mer slagkraftigt. Problemet var ju dock ofta att välja ut dessa 2-3 spikar bland kanske 5 alternativ. Att slippa välja fel borde ju vara en stor fördel vid reducerat kan man tycka, då man betdyligt mer sällan spricker på A-kravet kontra spikarna på matematiskt.

En stor fördel att spela reducerat är ju också att man kan räkna fram potentialen i systemet. Inte helt ovanligt att jag sitter med rader som skulle kunna ge mig hela potten. Potentialen i de matematiska systemen tippar jag ofta låg på max 100-200k.

Senast redigerad av Espo den 2017-11-01 klockan 23:45.
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 05:40   #28
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Serla Visa inlägg
Ärligt talat ni kan hålla på och jiddra om detta hur mycket ni vill. Vinner ni pengar eller surrar ni bara. Hur mycket pengar vinner ni då ? De flesta reducerar bort sig på ett eller flera sätt på för små system med för hög reducering.
Alla system som lämnas in är reducerade.

Att heltäcka i alla avdelningar blir för dyrt.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+222)
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 08:07   #29
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Vad är poängen med att ta bort rader där utdelningen på 5 och 6 rätt blir dålig? Vinner den raden har du ju 7 rätt, och om du har ett eller två fel på den raden har du ju ingen aning om vad utdelningen på 5 eller 6 rätt blir...

En rad har en viss sannolikhet att falla ut med 7 rätt, en annan sannolikhet att falla ut med 6 rätt och en tredje sannolikhet att falla ut med 5 rätt.

Radens värde består av summan av produkten av utfallens sannolikhet och utfallens utdelning.

Idag finns det inget publikt program som beräknar den summan, även kallad EV eller förväntat värde ( obs...ej att förväxla med förväntad utdelning! ).


Solos påpekande att 60% av pengarna betalas ut på 6 och 5 rätt är ytterst relevant.

En rad som nästan aldrig ger utdelning på 6 eller 5 rätt får lov att ha en oerhörd 7-rättssannolikhet i förhållande till den förväntade 7-rättsutdelningen för att väga upp detta.


Jag gett Johan@HPT förslag på lösningar för att göra såna här beräkningar. När jag läser ovanstående förstår jag varför du inte nappade.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 08:09   #30
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Det enklaste är väl att efter sista uppdateringen av startlistan sätta maxutdelning till en krona under sjurättspottens storlek.

Hur gör man när det är jackpott?
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td