Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-11-05, 16:19   #76
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Jag är tveksam till att sikta på något annat än 7 rätt å V75.

En rad i taget, att behålla den för att den kan ge 89:- på 5 rätt?
Nja, jag är tveksam. Behöver inte vara något problem men min
hjärna är nog för liten.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-05, 16:52   #77
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 222
Sharp$: 1510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
...men hur hantera streckspel med flera vinstpooler (V86,V75,GS75,V65,V64) med jackpotregler där det finns risk att rader brinner inne. T.ex kan ju en favoritrad säg 1-1-1-1-1-1-1 brinna inne vid två fel när det är två andra betrodda som vinner men ge förhållandevis "bra" utdelning om den spricker på två nollprocentare. För V64, V65 kan man ju välja att markera/spela endast V6 på "för enkla rader" men även där vill man ha någon bra regel för när en rad ska sorteras som godkänd och om den ska spelas bara i V6-poolen. Jackpotreglerna (eller regeln om uppflyttning av vinstpool) ställer till det med EV-beräkningarna vid 1-fel och 2-fel för man måste ju ta hänsyn till om det blir utdelning eller ej på raden vilket beror på vem som vinner i det eller de lopp du spricker, hade varit mycket enklare om alla pengarna delas ut per omgång som i V3,V4,V5 och om det bara finns en vinstpool.
Jag har hintat övergripande hur du gör i denna tråd. Inte speciellt svårt härleda fram uttrycket för hela radinsatsen (dvs så du bl.a automatiskt kan avgöra om du bör välja V6 eller V64 osv). Även Variansuttrycket går såklart härleda fram.

Det öppnar sig ganska mycket möjligheter och den som förstår inser hur knäppt det blivit i de vanligaste reduceringsprogrammen.

Hade gärna diskuterat mina erfarenheter men möts alltid av goddag yxskaft och vilja döda diskussionen så stannar med att säga att det går för den nyfikne.
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-06, 09:08   #78
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
Jag har hintat övergripande hur du gör i denna tråd. Inte speciellt svårt härleda fram uttrycket för hela radinsatsen (dvs så du bl.a automatiskt kan avgöra om du bör välja V6 eller V64 osv). Även Variansuttrycket går såklart härleda fram.

Det öppnar sig ganska mycket möjligheter och den som förstår inser hur knäppt det blivit i de vanligaste reduceringsprogrammen.

Hade gärna diskuterat mina erfarenheter men möts alltid av goddag yxskaft och vilja döda diskussionen så stannar med att säga att det går för den nyfikne.
Ah, hade missat ditt inlägg om formel för väntevärde/spelvärde, tack, ska kika...
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-06, 17:34   #79
 
Reg.datum: apr 2013
Inlägg: 214
Sharp$: 1031
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Sedan 2012 lägger jag relativt mycket tid på alla lördags V75or. Jag spelade matematiskt fram till nov 2016 och års facit låg på mellan plus 5000kr - 80000kr. Ganska stabila siffror men avsaknad av större vinster. Många vinster i 10000kr klassen de gånger man satte 6or tex. Jag läste ju att många förespråkade reducerat, men fick inte riktigt tummen ur. I alla fall bestämde jag mig hösten 2016 att börja köra reducerat och valet föll på joker då gränssnittet var enkelt och du får upp din sparade mall på alla enheter.

Efter lite trevande start tyckte jag att jag hittade en bra reducerings variant som jag ofta försöker jobba efter. Kravet är 3A hästar (markerar vanligen 5-7A med bra spelvärde alt spikkandidater) samt max 2C hästar varav jag sätter max 1 av de jag rankar lägst/tror minst på.

Exempel från ilördags; spelade Platon, Run Cesar, Pharon, Speedy Foxy och Dante som A-hästar. Vilket satt riktigt bra, men samtidigt missbedömde Southwind och Now or never. Att jag då sätter 3st icke favoriter tas ju ut av att 2st favoriter som inte är A-markerade vinner. Sen spricker jag på Rhesos som jag inte trodde skulle ta ledning rankad 7a där av. Ofta så här det ser ut, antingen sitterA-kravet, men missar på ramen alt. Ramen sitter men spricker på A-kravet.

Känns ju verkligen som man ökar möjligheten att sätta miljonvinst när man spelar reducerat, men under ett normal år reducerar man bort mycket vinstpengar på 5 och 6 rätt. Har haft mina klart sämsta 12månaders period sedan jag började spela reducerat och ligger väl back ca 25k. Detta kan sättas i jämförelse mot att alla år med matematiskt spel har genererat mellan 5-80k i plus.

Slutfunderingen är då om jag spelar fel eller om man helt enkelt får räkna med denna kostnad, men att man skapar sig betydligt bättre förutsättningar att kamma hem en storvinst? Jag tycker känslan att spela reducerat känns bra, men hittills har det bara kostat pengar...
Jag tror du har fastnat i reduceringsfällan det bästa för dej är att om du spelar för ex 1000 kr i veckan så gör ett system som kostar 1000kr sedan tar du bort rader som ger dåligt ex ta bort rader som ger under 5000kr och fyll sedan på med hästar du inte hade råd att ta med. Men det viktiga är att ha koll på om dina raka system även i år gett + resultat.
__________________
Bollen är rund och även jag
riga är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-12-04, 15:14   #80
 
Reg.datum: jan 2021
Inlägg: 3
Sharp$: 12
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Vad fyller du på med för hästar i ramen som inte kom med på dina matematiska system? Hur många av dem går in?

Ett annat gott råd är att göra enklare reduceringar.
Ett typexempel.
En ram på 9000 rader 1x3x4x5x5x5x6.
I de fyra avdelningarna med flest markeringar sätter du 3x3x3x2 A-hästar.

Systemet blir sedan denna vid krav på A-hästar, inga andra krav:
Krav på 1 A-häst = 8568 rader
Krav på 2 A-hästar = 6552 rader
Krav på 3 A-hästar = 3132 rader

A-hästarna kan med fördel vara hästar man anser vara "spelvärda" så får man lite hävstång på sina idéer. Klarar du dig med 2 A-hästar i varje lopp rensar det c:a 50 procent i exemplet vid kravet minst 2 A. Det behöver inte vara svårare än så.

Lite statistisk hjälp:
- 60% av V75-omgångarna slutar med 2 eller 3 streckfavoriter i raden. 15% har 1 streckfavorit, och endast 1 av 50 har noll favoriter. Mer än tre favoriter ger vanligen mycket låg utdelning och hög jackpotrisk.
- Andra- och tredjehandaren har tillsammans nästan lika stor chans som streckfavoriten att vinna ett lopp, oaktat vilka lopp det är. I genomsnitt är det 2 eller 3 hästar som är sämre än trea på strecken som vinner.
- Vid utdelningar mellan 0,5Mkr och 1,5Mkr är medianen på Streckssons ranksumma 26, och den genomsnittliga "systemramen" som Strecksson behövde för att hitta vinnarna är 2170 rader. C:a 12% av omgångarna hamnar i det utdelningsintervallet. C:a hälften av omgångarna ger 64.000kr eller lägre.

Underförstått: Vill man vinna stort, får man rikta systemet mot det. Då kommer man oftast inte ha så många rätt i enkla omgångar som är det vanligaste utfallet.
Hur skulle du applicera detta på V5? En spik. Ett trehästars och sen måla på med 2-3 ahästar och sätta krav på minst 1 ahäst?
Salkinro är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-25, 21:48   #81
 
Baltasars avatar
 
Reg.datum: jan 2021
Inlägg: 68
Sharp$: 211
Standard

Hej,

Att spela reducerat på kuskar som skall vinna i ett eller två V75 lopp verkar vara en väldigt dålig hobby.
Kusk-kravet reducerar bra kostnadsmässigt, men min erfarenhet är att rätt ofta så åker man ut på just på denna reducering.

Senaste exemplet är omgången på Romme 25/2 och M.A Djuse.
Där sitter man med 6-rätt inom systemramen, men just den sista pusslet med M.A Djuse fanns inte med för 7-rätt, han körde i 5 lopp utan en enda vinst, och det är inte första gången att jag missar utdelning på V75 pga. ovannämnd herre.
Sen tyckte jag att det var lite märkligt att han inte dök upp i någon intervju om sina vinstchanser på ATG live innan V75 starten..
Han är som Robin Hood, man vet att han finns men ingen vet var och när han dyker upp i skogen eller på upploppet.

Tur eller otur, jag vet inte, men jag upplever att man är ofta fel ute med reduceringskrav på kuskar med högvinst % statistik.

Det måste väl vara bland de sämre reduceringskrav man kan ställa?

Senast redigerad av Baltasar den 2023-02-26 klockan 18:15.
Baltasar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 00:27   #82
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2490
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Baltasar Visa inlägg
Det måste väl vara bland de sämre reduceringskrav man kan ställa?
Korta svaret är ja och amen. Gokart med folkabuss.
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 11:19   #83
 
Reg.datum: sep 2021
Inlägg: 732
Sharp$: 2085
Standard

Jag känner att det vore bra med en utgångsidé för hur man spelar reducerat, istället för att hitta på nya villkor varenda gång. Trots att jag pillat med detta i 20 år så gör jag groteska misstag ibland under tidspress

För bara någon vecka fick jag in en 5%are som A-häst och allt såg magiskt bra ut. Förutom den lilla detaljen att jag krävde en C-häst på systemet. Så allt sprack på det.. Jag hade krävt att jag skulle ranka dåligt för att vinna. Det är otroligt lätt att villa bort sej.

Berglunds sätt att reducera är ju onekligen enkelt och idiotsäkert. Utgångshästar och utskrivet på 2-3 bongar

Eller som det beskrevs högre upp i tråden. Spela helt utan villkor och bara reducera bort utdelningar som ger 5-rätts jackpot

Har ni någon favoritmetod?
__________________
"En bra spik är en spik som vinner"
Galten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 12:31   #84
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2490
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galten Visa inlägg
Har ni någon favoritmetod?
En alltför ofta förbisedd reduceringsmetod är att helt avstå en omgång och lägga krut och smet vid bättre tillfälle, antingen när jag har tydlig idé om utgång eller spik, eller spelvärde i form av jackpot.

Rank och spela vid värde. Inga större konster med reduceringsverktyg: utgångshästar och ibland faktorera upp en lågprocentare som inte blir chansspik med skulle den sitta så rasslar det till, dvs fler vinstrader; multiplicering istf reducering.

Hur täcka in 0-1%-are på som "alla vet inte kan vinna"? Lägga krut på A- och B-hästar. Har jag inga tydliga idéer bland A och B, utan flummar på med 3-4 u-hästar i de flesta avdelningarna, då är det inte spelläge den omgången.
Hittar jag sunda u-hästar och tilltalande spik så stramar jag upp A och B. Har jag hamnat rätt på det, så sitter jag med "lott" i någon eller ännu hellre några tänkta skrällavdelningar.

Jag kan inte hålla på och villkora en 3-årig 0,8%-are med två starter och två strykningar och tro att jag vet vad jag sysslar med, utan måste inse att mina eventuella styrkor ligger i att dels ranka de mer betrodda, dels se var det kan smälla. Då köper jag den lotten, det har jag utrymme för i och med A-B-C-rank där jag vet att jag hamnar rätt på't då och då. Men lämnar jag en A eller B helt utanför ramen, då har jag spikat eller låst där. Vid fler än ett tillfälle har jag bommat på att såga av en 25%-are som värmt som en skata i ett kylskåp för att sen vinna med längder.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+10)
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 16:34   #85
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galten Visa inlägg
Jag känner att det vore bra med en utgångsidé för hur man spelar reducerat, istället för att hitta på nya villkor varenda gång. Trots att jag pillat med detta i 20 år så gör jag groteska misstag ibland under tidspress

För bara någon vecka fick jag in en 5%are som A-häst och allt såg magiskt bra ut. Förutom den lilla detaljen att jag krävde en C-häst på systemet. Så allt sprack på det.. Jag hade krävt att jag skulle ranka dåligt för att vinna. Det är otroligt lätt att villa bort sej.

Berglunds sätt att reducera är ju onekligen enkelt och idiotsäkert. Utgångshästar och utskrivet på 2-3 bongar

Eller som det beskrevs högre upp i tråden. Spela helt utan villkor och bara reducera bort utdelningar som ger 5-rätts jackpot

Har ni någon favoritmetod?

Din sprickning där är en av de saker som jag har svårast för när jag ser andras system.

Den ENDA anledningen till att en högre rankad häst inte finns kvar till förmån för alla typer av lägre rankade hästar anser jag vara att ett utdelningsvillkor ligger med och jobbar.

Och exakt de ggrna svider det ju minimalt om betrodd häst vinner.

Aldrig ha min-krav för annat än topprankade/u-hästar. Bara max-krav.


Den läxan fick du lära dig den hårda vägen den här gången. Hoppas att det inte var någon livsavgörande summa som gick i stöpet.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 18:18   #86
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3331
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Din sprickning där är en av de saker som jag har svårast för när jag ser andras system.

Den ENDA anledningen till att en högre rankad häst inte finns kvar till förmån för alla typer av lägre rankade hästar anser jag vara att ett utdelningsvillkor ligger med och jobbar.

Och exakt de ggrna svider det ju minimalt om betrodd häst vinner.

Aldrig ha min-krav för annat än topprankade/u-hästar. Bara max-krav.


Den läxan fick du lära dig den hårda vägen den här gången. Hoppas att det inte var någon livsavgörande summa som gick i stöpet.

Det kan svida rätt mycket ändå om man har satt utdelningskravet väldigt högt. Jag har svårt för dom som bara sätter ett utdelningskrav och sedan får det vara bra med det. Hur tänker dom?
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 18:35   #87
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Det kan svida rätt mycket ändå om man har satt utdelningskravet väldigt högt. Jag har svårt för dom som bara sätter ett utdelningskrav och sedan får det vara bra med det. Hur tänker dom?
Jag sätter ofta ett ( ganska lågt ) utdelningsvillkor på i övrigt matematiska lappar utan andra villkor. Hur jag tänker? Jag accepterar att vara utan den summan till förmån för motsvarande antal rader i det övre intervallet.

Dock skulle jag aldrig sätta ett så högt villkor att jag inte skulle må bra av att missa enbart på det villkoret. Anser att man måste skärskåda sina känslor när man sätter just det villkoret.

Här är en omgång där enda missen var för högt satt utdelningsvillkor. https://www.atg.se/spel/2019-09-28/V...valla/resultat

Om jag inte minns fel så fick jag en hel kasse 6or och 5or som tröstpris. Knappa 5k tillbaka istället för runt 25-30k. Men det är nog t o m i överkant för vad jag skulle tåla idag. Det där var med en färsk storvinst i ryggen. För kaxigt.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2023-02-26 klockan 18:43.
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 19:16   #88
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3331
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jag sätter ofta ett ( ganska lågt ) utdelningsvillkor på i övrigt matematiska lappar utan andra villkor. Hur jag tänker? Jag accepterar att vara utan den summan till förmån för motsvarande antal rader i det övre intervallet.

Dock skulle jag aldrig sätta ett så högt villkor att jag inte skulle må bra av att missa enbart på det villkoret. Anser att man måste skärskåda sina känslor när man sätter just det villkoret.

Här är en omgång där enda missen var för högt satt utdelningsvillkor. https://www.atg.se/spel/2019-09-28/V...valla/resultat

Om jag inte minns fel så fick jag en hel kasse 6or och 5or som tröstpris. Knappa 5k tillbaka istället för runt 25-30k. Men det är nog t o m i överkant för vad jag skulle tåla idag. Det där var med en färsk storvinst i ryggen. För kaxigt.

Har sett mycket märkliga spel från erfarna spelare, som typ sätter 50k som gräns. Har en 7% som dagens idé lägger ca 25 -30% av systemets rader på den, men väljer att avstå en rad som ger ca 45k med idén.
Men spelar gladligen samma rad i övrigt men med en 6% i samma avd, den har dom bara ca 5% av systemets rader på. Allt bara för att få en utdelning på strax över 50k, det kan inte vara särskilt smart.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 20:05   #89
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Det krav nedåt man generellt vill sätta är ju att få bort rader som ger jackpot på 5 rätt.

Dock är det svårt att åstadkomma med god precision så man får höfta på ett ungefär.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 21:15   #90
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2391
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Har sett mycket märkliga spel från erfarna spelare, som typ sätter 50k som gräns. Har en 7% som dagens idé lägger ca 25 -30% av systemets rader på den, men väljer att avstå en rad som ger ca 45k med idén.
Men spelar gladligen samma rad i övrigt men med en 6% i samma avd, den har dom bara ca 5% av systemets rader på. Allt bara för att få en utdelning på strax över 50k, det kan inte vara särskilt smart.

Jag har satt 20-30k som gräns och bara gått vidare när jag har haft 15-20k i total insats på stora andelsspel.

Den exakta smärtgränsen är nog lite olika från person till person.
Säg att man har 400 kr av ett spel med 20k i total insats. Att spelläggaren reducerar bort en återbäring på 600 kr kan man nog oftast smälta rätt lätt. Allra helst om det man får tillbaka i andra änden är riktiga högutdelningsrader.

Intressant ämne.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Svara



td