Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2017-10-31, 17:12   #1
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 779
Sharp$: 1976
Standard

Att spela reducerat (och att spela rätt)


Sedan 2012 lägger jag relativt mycket tid på alla lördags V75or. Jag spelade matematiskt fram till nov 2016 och års facit låg på mellan plus 5000kr - 80000kr. Ganska stabila siffror men avsaknad av större vinster. Många vinster i 10000kr klassen de gånger man satte 6or tex. Jag läste ju att många förespråkade reducerat, men fick inte riktigt tummen ur. I alla fall bestämde jag mig hösten 2016 att börja köra reducerat och valet föll på joker då gränssnittet var enkelt och du får upp din sparade mall på alla enheter.

Efter lite trevande start tyckte jag att jag hittade en bra reducerings variant som jag ofta försöker jobba efter. Kravet är 3A hästar (markerar vanligen 5-7A med bra spelvärde alt spikkandidater) samt max 2C hästar varav jag sätter max 1 av de jag rankar lägst/tror minst på.

Exempel från ilördags; spelade Platon, Run Cesar, Pharon, Speedy Foxy och Dante som A-hästar. Vilket satt riktigt bra, men samtidigt missbedömde Southwind och Now or never. Att jag då sätter 3st icke favoriter tas ju ut av att 2st favoriter som inte är A-markerade vinner. Sen spricker jag på Rhesos som jag inte trodde skulle ta ledning rankad 7a där av. Ofta så här det ser ut, antingen sitterA-kravet, men missar på ramen alt. Ramen sitter men spricker på A-kravet.

Känns ju verkligen som man ökar möjligheten att sätta miljonvinst när man spelar reducerat, men under ett normal år reducerar man bort mycket vinstpengar på 5 och 6 rätt. Har haft mina klart sämsta 12månaders period sedan jag började spela reducerat och ligger väl back ca 25k. Detta kan sättas i jämförelse mot att alla år med matematiskt spel har genererat mellan 5-80k i plus.

Slutfunderingen är då om jag spelar fel eller om man helt enkelt får räkna med denna kostnad, men att man skapar sig betydligt bättre förutsättningar att kamma hem en storvinst? Jag tycker känslan att spela reducerat känns bra, men hittills har det bara kostat pengar...

Senast redigerad av Espo den 2017-10-31 klockan 17:18.
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-31, 19:40   #2
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Jag har inget bra svar, än.

Men jag har åsikten att många bara skriver av strecklistan eller så
ser det ut som om dom skrivit av strecklistan. Det spelar egentligen
ingen roll vilket men raderna blir för lätta. Där är alltså ingen
potential i systemet. Blir utdelningen över 7000:- så är det kört.

StatistikJens tycker tvärtom som jag, att många lägger fokus på
för svåra rader.

Frågan är då, hur vet jag att Ove spelar fel?

Svar: Det blir alltid samma rätta rad.

Spelar du olika rader varje gång så träffar du inte rätt så ofta.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"

Senast redigerad av Grant den 2017-10-31 klockan 19:42.
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-31, 20:51   #3
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Om den uttalade målsättningen är en storvinst, så kommer du förmodligen att chansa mera. Då är det lätt hänt att flera "lätta" småvinster uteblir.
Din slutfundering kan mycket väl vara korrekt, du "slipper" småvinsterna men kommer då tyvärr att ligga back tills storvinsten kommer. Den kan å andra sidan komma när som helst eller kanske aldrig någonsin.

Jag vet ju inte exakt hur du spelar eller hur konsekvent du vill jaga storvinster, men en variant är att använda Jokers reducering på utdelningsintervall.

Du kan skapa ett vanligt matematiskt system och sedan reducera bort alla kombinationer som inte förväntas ge 7-rättsutdelning inom ett visst intervall du själv väljer. T ex mellan 100 000 och 3 miljoner. Då skulle du slippa fundera över hur du ska chansa, i det reducerade systemet, för att få med högutdelningskombinationer.

Bättre ändå är kanske att kombinera ett enklare reducerat system och reducering på utdelningsintervall.

I ditt fall kanske det vettigaste är att kombinera två system. Återgå till att spela som du gjorde tidigare och som gav vinst. Men spela även ett system, kanske ett mindre system, där du BARA har med högutdelnigskombinationer.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-31, 20:58   #4
 
Reg.datum: okt 2014
Inlägg: 698
Sharp$: 3039
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Sedan 2012 lägger jag relativt mycket tid på alla lördags V75or. Jag spelade matematiskt fram till nov 2016 och års facit låg på mellan plus 5000kr - 80000kr. Ganska stabila siffror men avsaknad av större vinster. Många vinster i 10000kr klassen de gånger man satte 6or tex. Jag läste ju att många förespråkade reducerat, men fick inte riktigt tummen ur. I alla fall bestämde jag mig hösten 2016 att börja köra reducerat och valet föll på joker då gränssnittet var enkelt och du får upp din sparade mall på alla enheter.

Efter lite trevande start tyckte jag att jag hittade en bra reducerings variant som jag ofta försöker jobba efter. Kravet är 3A hästar (markerar vanligen 5-7A med bra spelvärde alt spikkandidater) samt max 2C hästar varav jag sätter max 1 av de jag rankar lägst/tror minst på.

Exempel från ilördags; spelade Platon, Run Cesar, Pharon, Speedy Foxy och Dante som A-hästar. Vilket satt riktigt bra, men samtidigt missbedömde Southwind och Now or never. Att jag då sätter 3st icke favoriter tas ju ut av att 2st favoriter som inte är A-markerade vinner. Sen spricker jag på Rhesos som jag inte trodde skulle ta ledning rankad 7a där av. Ofta så här det ser ut, antingen sitterA-kravet, men missar på ramen alt. Ramen sitter men spricker på A-kravet.

Känns ju verkligen som man ökar möjligheten att sätta miljonvinst när man spelar reducerat, men under ett normal år reducerar man bort mycket vinstpengar på 5 och 6 rätt. Har haft mina klart sämsta 12månaders period sedan jag började spela reducerat och ligger väl back ca 25k. Detta kan sättas i jämförelse mot att alla år med matematiskt spel har genererat mellan 5-80k i plus.

Slutfunderingen är då om jag spelar fel eller om man helt enkelt får räkna med denna kostnad, men att man skapar sig betydligt bättre förutsättningar att kamma hem en storvinst? Jag tycker känslan att spela reducerat känns bra, men hittills har det bara kostat pengar...
Utvärdera vilket krav du oftast bommar och försök att skruva på det i den mån det går skulle jag säga.
Jag tycker ju knappast det verkar vara ett problem att du missar hästar på ramen, vilket du isf borde göra i ännu högre grad på ett matematiskt system där du helt enkelt har råd med färre hästar totalt sett.

För egen del så tycker jag det låter ganska snävt att hitta 3 st vinnare förutom eventuella spikar på endast 5-7 hästar.
Det är inte ett villkor som jag skulle sätta speciellt ofta medger jag gärna och framförallt inte vid omgångar som ger mycket pengar.

Jag brukade köra utgångar där jag krävde 1 av 3 hästar och det var det villkoret som jag oftast bommade förutom spikarna då såklart. Möjligen att bom på ramen var det näst mest vanliga.
Nu kör jag för det mesta 1 av 4-5 vilket funkar bättre. Här är ju målet att försöka få någon typ av potential i systemet och inte bara jaga högst vinstchans.
Ibland (ofta) kör jag oxå med en annan typ av utgång där jag kräver 2 vinnare av 10-12 hästar. Det sitter i regel alltid, men reducerar säkerligen 10-20% på ett större system.

Vet inte om det här var till någon vidare hjälp, men men
Lycka till!
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Tirich är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-10-31, 23:19   #5
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Vad fyller du på med för hästar i ramen som inte kom med på dina matematiska system? Hur många av dem går in?

Ett annat gott råd är att göra enklare reduceringar.
Ett typexempel.
En ram på 9000 rader 1x3x4x5x5x5x6.
I de fyra avdelningarna med flest markeringar sätter du 3x3x3x2 A-hästar.

Systemet blir sedan denna vid krav på A-hästar, inga andra krav:
Krav på 1 A-häst = 8568 rader
Krav på 2 A-hästar = 6552 rader
Krav på 3 A-hästar = 3132 rader

A-hästarna kan med fördel vara hästar man anser vara "spelvärda" så får man lite hävstång på sina idéer. Klarar du dig med 2 A-hästar i varje lopp rensar det c:a 50 procent i exemplet vid kravet minst 2 A. Det behöver inte vara svårare än så.

Lite statistisk hjälp:
- 60% av V75-omgångarna slutar med 2 eller 3 streckfavoriter i raden. 15% har 1 streckfavorit, och endast 1 av 50 har noll favoriter. Mer än tre favoriter ger vanligen mycket låg utdelning och hög jackpotrisk.
- Andra- och tredjehandaren har tillsammans nästan lika stor chans som streckfavoriten att vinna ett lopp, oaktat vilka lopp det är. I genomsnitt är det 2 eller 3 hästar som är sämre än trea på strecken som vinner.
- Vid utdelningar mellan 0,5Mkr och 1,5Mkr är medianen på Streckssons ranksumma 26, och den genomsnittliga "systemramen" som Strecksson behövde för att hitta vinnarna är 2170 rader. C:a 12% av omgångarna hamnar i det utdelningsintervallet. C:a hälften av omgångarna ger 64.000kr eller lägre.

Underförstått: Vill man vinna stort, får man rikta systemet mot det. Då kommer man oftast inte ha så många rätt i enkla omgångar som är det vanligaste utfallet.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 01:27   #6
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Hej, ser nu att du tillåter att 2 C får vinna (och därav max 1 C-minus). Om du inte spelar riktigt stora system föreslår jag att max 1 C får vinna. Ha hellre starkare A- o B-grupper.

Man kan även ha kravet att 1 C måste vinna. Exakt en C, alltså. Om du siktar på högre utdelningar skulle jag föreslå att hästar med mer än 8-10% ej får vara C. Ta bort dem helt och hållet om du inte tycker att de förtjänar att vara A eller B. De är ändå torskhästar.

Om du siktar på höga utdelningar ska du självklart ha dina bästa rensaridéer som A- eller B-hästar.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 03:07   #7
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 222
Sharp$: 1510
Standard

Statistikspelare dominerar ofta forumtrådar...viktigt att synliggöra att dessa "bakåt-strävare" råder under antagandet att individuella förutsättningar i en omgång är överskattade i jämförelse med hänsyn till historiska medeltal. Det stämmer säkert för drygt 99% av spelarkåren som i olika mån överskattar sin förmåga processa info om väder, värmning, betaltips, trender, mm. Men för den promille som är tillräckligt duktiga (de som oftast inte har tid skriva på forum) ligger skillnaden mellan sucker och vinnare i att utnyttja det enskilda tillfällets förutsättningar.

Spelvärde borde dock, för att spegla verklighetens folk, särskrivas till spel-värde. De flestas drivkrafter är roligt tidsfördriv och lösa drömmar om rikedom. Det är svårt att veta hur en sådan definition av spelvärde påverkas av olika abcd-krav...
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 06:34   #8
 
Reg.datum: nov 2012
Ort: Sveriges framsida - västkusten
Inlägg: 51
Sharp$: 535
Standard

Viroids statistik är ett utmärkt verktyg för att komma rätt i systemkontruktionen.

I mitt tycke är den stora fördelen med att spela reducerat att reduceringen gör jobbet i de lopp man gör större garderingar i så man slipper ta ställning i vilket/vilka lopp det skräller. Ranka gärna upp hästar som känns felstreckade, men ranka generellt inte ner t.ex. favoriter om du sätter krav på ett visst antal A-hästar. Att t.ex. inte ha känsla för favoriten och ranka ner till C-häst kan döda hela systemet även om man är rätt på det i resten av loppen. I de fall är det bättre att ta bort den helt och inte betala någonting för den alternativt sätta den som en neutral B-häst.

Och jag tycker fortfarande att det handlar om att våga tro på sina egna idéer. Reduceringstorleken är som baken - där får man testa sig fram och känna vad som känns bra. Mina erfarenheter är att man generellt reducerar för lite. Man går igenom dylika scenarier för att få med så många hästar som möjligt inom villkoren och tar för lite hänsyn till att man inte kommer analysera alla loppen på kupongen korrekt.
magicalrat är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 07:18   #9
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
Men för den promille som är tillräckligt duktiga (de som oftast inte har tid skriva på forum) ligger skillnaden mellan sucker och vinnare i att utnyttja det enskilda tillfällets förutsättningar.
Det där är viktigt, att läsa av varje omgång. För om man inte själv ser några utsikter till att det skall bli någon utdelning att tala om, så är V75 inget bra spel att ta betalt för det jobb man måste lägga ned. Då kan man spela vinnare, eller streckspel utan jackpot-risk istället.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 07:58   #10
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 222
Sharp$: 1510
Standard

Självklart kan statistiken vara ett hjälpmedel vid val av de rader man tycker det är värt att betala för. Allt handlar om att hitta den vinnande raden tillräckligt ofta om du spelar för plus i långa loppet och om att hitta den enda vinnande raden om du spelar för vinst i specifik omgång. Det vet alla...ändå är det så många som ska krångla till det.

De flesta som ger tips om reduceringsmodeller borde fundera mer runt följande påståenden:

- Reduceringsprocent är irrelevant som nyckeltal stående för sig självt.
- På V75 delas 60% av pengarna ut i potterna för 5 och 6 rätt.
- om jag är en apa är två bästa reduceringskraven a) rader med utd > jackpotgränsen på 5,6r b) rader med utd < 20 miljoner på 7r



Citat:
Ursprungligen postat av magicalrat Visa inlägg
Viroids statistik är ett utmärkt verktyg för att komma rätt i systemkontruktionen.

Mina erfarenheter är att man generellt reducerar för lite. Man går igenom dylika scenarier för att få med så många hästar som möjligt inom villkoren och tar för lite hänsyn till att man inte kommer analysera alla loppen på kupongen korrekt.
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 08:19   #11
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg

- Reduceringsprocent är irrelevant som nyckeltal stående för sig självt.
- På V75 delas 60% av pengarna ut i potterna för 5 och 6 rätt.
- om jag är en apa är två bästa reduceringskraven a) rader med utd > jackpotgränsen på 5,6r b) rader med utd < 20 miljoner på 7r
Reduceringsgraden är egentligen oviktig, men det finns heller ingen större anledning att krångla till det med villkor om det inte gör min systemram markant större än vad jag annars skulle lämna in matematiskt. De rader man reducerar bort skall åtminstone kännas mindre värda än det man får istället.

Tyvärr är det inte 60% av potten som går ut till 6 & 5 rätt. Nästan var tredje omgång blir det jackpott på fem rätt, och var 20:e omgång jackpott på sex rätt.

Att sätta villkor på utdelningsintervall är inte särskilt effektfullt ur någon enda aspekt. Inte minst för att reduceringsprogrammen är rätt så trubbiga vad gäller att beräkna sådant.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 09:02   #12
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
- Reduceringsprocent är irrelevant som nyckeltal stående för sig självt.
- På V75 delas 60% av pengarna ut i potterna för 5 och 6 rätt.
- om jag är en apa är två bästa reduceringskraven a) rader med utd > jackpotgränsen på 5,6r b) rader med utd < 20 miljoner på 7r
Vad är poängen med att ta bort rader där utdelningen på 5 och 6 rätt blir dålig? Vinner den raden har du ju 7 rätt, och om du har ett eller två fel på den raden har du ju ingen aning om vad utdelningen på 5 eller 6 rätt blir...
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 09:09   #13
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Reduceringsgraden är egentligen oviktig, men det finns heller ingen större anledning att krångla till det med villkor om det inte gör min systemram markant större än vad jag annars skulle lämna in matematiskt. De rader man reducerar bort skall åtminstone kännas mindre värda än det man får istället.

Tyvärr är det inte 60% av potten som går ut till 6 & 5 rätt. Nästan var tredje omgång blir det jackpott på fem rätt, och var 20:e omgång jackpott på sex rätt.

Att sätta villkor på utdelningsintervall är inte särskilt effektfullt ur någon enda aspekt. Inte minst för att reduceringsprogrammen är rätt så trubbiga vad gäller att beräkna sådant.
Oftast hamnar utdelningsberäkningen inom 20% från slutgiltigt resultat, tycker nog "trubbigt" är lite missvisande.

Håller dock med om att utdelningsintervall inte är någon bra reduceringsmetod. Det blir ofta inte som folk tänkt sig, framför allt kan en storfavorit man verkligen tror på inte alls komma med på så många rader som man tänkt sig.

Det spelarna borde använda utdelningsintervall till är dock att se potentialen i sitt system. Många tror att de ska kunna bli miljonärer trots att de inte spelat några rader som kan ge ens i närheten av det.
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 11:28   #14
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 222
Sharp$: 1510
Standard

Väldigt förenklat är en rads väntevärde = 0.20kr*P(7r)×utd7r + 0.10kr×P(6r)×utd6r + 0.20kr×P(5r)×utd5r

Spelvärde = väntevärdet - 50 öre.

(Antagande om oberoende för enkelhets skull här) där,
P(.)=sannolikhet för 7,6,5 r på raden
Utd=utdelning på 7,6,5 r på raden

Sannolikheter och utdelningarna måste uppskattas av spelaren/dataprogram så teori och praktik olika saker då vi får slumpmässiga och systematiska fel i uppskattningarna beroende på spelarens skicklighet.

Men min poäng är ändå att genom välja ut rader som har utdelning över jackpotgräns i potterna slipper du betala för rader som det kan bli 0kr i utdelning även om du får 5 eller 6rätt. Den enkla formeln visar att väntevärdet påverkas mycket negativt av jackpotgränsen och att utdelning på 7r måste vara mycket högre än vad som motsvaras av sannolikheten för 7r för att väga upp att atg snor dina vinstpengar från de andra potterna du satsat pengar i (Vilket kan vara fallet Om extra jackpotpengar finns i 7r-potten eller om spelarkollektivet är helt snett ute). Att betala för många rader som i praktiken har 0kr i utdelning på 5 och 6 rätt är dyrt och summerar upp till 6-siffriga belopp i det långa loppet för vanliga medelspelare. Det är bättre köpa andra rader som kostar lika mycket eller sätta in 50-öringarna på banken.

Håller inte med om att det är svårt att uppskatta utdelning på 5 och 6 rätt tillräckligt bra. De skattningarna är det mindre varians i än för utdelningen på 7r som för höga utdelningar såklart påverkas av slump i stor utsträckning. Men strunta i utdeln-modell och ställ in det via max antal favoriter eller ranksumma. Min poäng är bara att tips ett för den som vill spela långsiktigt bör innehålla att undvika dessa rader.


Förståelse för detta resonemang tillsammans med att börja lägga fokus på jackpotomgångar är de mest grundläggande och effektiva tipsen man kan ge en apa som vill förstå steg 1 i välja ut/bort rader.

Resonemanget förklarar mina tre punktsatser i inlägg ovan.







Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Tyvärr är det inte 60% av potten som går ut till 6 & 5 rätt. Nästan var tredje omgång blir det jackpott på fem rätt, och var 20:e omgång jackpott på sex rätt.

Att sätta villkor på utdelningsintervall är inte särskilt effektfullt ur någon enda aspekt. Inte minst för att reduceringsprogrammen är rätt så trubbiga vad gäller att beräkna sådant.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Viroid (+10), MoniMakerApp (+10)
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 13:34   #15
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Oftast hamnar utdelningsberäkningen inom 20% från slutgiltigt resultat, tycker nog "trubbigt" är lite missvisande.

Håller dock med om att utdelningsintervall inte är någon bra reduceringsmetod. Det blir ofta inte som folk tänkt sig, framför allt kan en storfavorit man verkligen tror på inte alls komma med på så många rader som man tänkt sig.

Det spelarna borde använda utdelningsintervall till är dock att se potentialen i sitt system. Många tror att de ska kunna bli miljonärer trots att de inte spelat några rader som kan ge ens i närheten av det.
Tyvärr är ju utdelningen för fem och sex rätt antingen på eller av, och även om alla reduceringsprogram gör så gott det går så blir det ganska trubbigt. Jag begriper dock komplexiteten i att beräkna, och gör det inte bättre själv.

Men det sista du skriver är extremt viktigt. Om det bara är 3% av de rader man spelar som kan ge hög utdelning skall man inte bli så förvånad om man inte vinner några stora vinster. Det har många spelare mycket svårt att förstå, vilket naturligtvis är tacksamt för dem som förstår.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 14:12   #16
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Som Strappa tidigare kommenterat så ska man se sitt system som en samling enkelrader som man spelar. I fallet V75 som en samling "sjulingar". Det gäller att spela rader som du anser har +EV, dvs rader som du anser har större sannolikhet att inträffa än vad kollektivet/Strecksson har chansvärderat dem till och därmed ger överbetalt så att du går plus över tid. Varje enkelrads sannolikhet till infriande får man genom att multiplicera procenten (insatsfördelningen) på resp. häst i resp. avd. Din ranking/procentvärdering i förhållande till Strecksson avgör vilka som är dina bästa rader att spela. Reduceringsgraden har ingen betydelse utan det är vilka rader du faktiskt reducerar fram och spelar som har betydelse. Det spelar ingen roll om du spelar t.ex. 12 rader reducerat säg med 70% från en större ram istället för 12 rader matematiskt så länge du får ut å spelar de bästa 12 raderna för din del. Det är dock väldigt sällan ett större reducerat system hamnar på ett fåtal matematiska kuponger då de godkända raderna ofta "spretar" för mycket och således måste skrivas på flera kuponger, ibland t.o.m. en enkelrad per kupong för att de inte kan paras ihop med andra rader. Med ett matematiska system blir det ofta väldigt trubbigt att få bort rader som du inte borde spela och det är där som verktyget ska hjälpa till å reducera bort de för dig dåliga raderna med -EV.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+222)

Senast redigerad av MoniMakerApp den 2017-11-01 klockan 14:43.
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 15:06   #17
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 157
Sharp$: 57030
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Tyvärr är ju utdelningen för fem och sex rätt antingen på eller av, och även om alla reduceringsprogram gör så gott det går så blir det ganska trubbigt. Jag begriper dock komplexiteten i att beräkna, och gör det inte bättre själv.

Men det sista du skriver är extremt viktigt. Om det bara är 3% av de rader man spelar som kan ge hög utdelning skall man inte bli så förvånad om man inte vinner några stora vinster. Det har många spelare mycket svårt att förstå, vilket naturligtvis är tacksamt för dem som förstår.
Gällande din sista mening är väl ett tydligt exempel V64. I stort sett alla omgångar blir det väldigt lite eller inga pengar alls på 5 och 4 rätt. Ändå är det en majoritet av spelarna som inte väljer att endast spela för 6 rätt. Om det sen beror på att man inte förstår bättre eller är väldigt nöjd med att få tillbaka sin insats eller del av den låter jag vara osagt , men det kan inte vara många, troligen ingen , som spelar frekvent som vinner mer på 4 och 5 rätt på V64 än vad det kostar att delta i dom poolerna.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
ted64 (+5)
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 15:20   #18
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Exempel från ilördags; spelade Platon, Run Cesar, Pharon, Speedy Foxy och Dante som A-hästar. Vilket satt riktigt bra, men samtidigt missbedömde Southwind och Now or never. Att jag då sätter 3st icke favoriter tas ju ut av att 2st favoriter som inte är A-markerade vinner. Sen spricker jag på Rhesos som jag inte trodde skulle ta ledning rankad 7a där av. Ofta så här det ser ut, antingen sitterA-kravet, men missar på ramen alt. Ramen sitter men spricker på A-kravet.
Jag tror det kan vara en idé att fråga sig själv "hur hade jag spelat om jag kört matematiskt?". Jag tror det är så att man ofta sprider sina ägg lite för tunt när man spelar reducerat. Det här systemet du kör är alltid spiklöst eller max en spik misstänker jag? Körde du matematiskt kanske du lägger in två spikar på de där A-hästarna? Jag tror det är ett vanligt tankefel man gör att man lägger bombmattor för att man kan i reduceringen. Visst det är viktat på de spelvärda idéerna men istället för att leva säkert får man bättre utväxling genom att gå hårt på dem.

Den som spikar två andra-tredjehandare istället för att lägga 9 rader i samma lopp sitter i guldsitsen när de går in jämfört med övriga spelare. Den som lyft upp dem till A-hästar i en reducering sitter också relativt bra till. Men inte i närheten så bra som den som gjorde det där valet matematiskt. Ta betalt ordentligt för att ha hittat "rätt favorit" eller spelvärd icke-favorit!

Säg att du därtill väljer dina A-hästar med omsorg ur hästar i spannet 5-15% som du ser är underskattade. Då kan du plocka med rätt mycket kusar på ramen sen och även få med de skrällvinnare du missbedömt något vid rankingen.

Sen kan man lägga väldigt "säkra" reduceringskrav som gäller i varje omgång. Lägg in max 5 favoriter till exempel. Och max 3 vinnare under 5%. Kräver inget av dig som spelare ranking eller tidsmässigt, du plockar helt enkelt bort de osannolika raderna och de som ger rejält underbetalt. Sparar inte många kronor per gång men många bäckar små. Har du ett 1000-kronorssystem efter reduceringen är klar kanske du kapar ytterligare några tior där. Det är pengar också och blir ett par tusen på ett år.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 15:36   #19
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 201
Sharp$: 1940
Standard

När man har "HPT" i tråden. Jag har funderat kring "utdelningsreducering". Låt säga att det finns 20 miljoner i 7rätts-potten. Alla enkelrader som är "ospelade", dvs som teoretiskt ger 20 miljoner står, under fliken "enkelrader" som värda just 20 miljoner, trots att vissa av dem teoretiskt borde ge väldigt mycket mer. T.ex rader innehållandes 3st 0-procentare och ytterligare icke-betrodda. Är ju ingen vidare bra affär att betala för rader som man i praktiken inte kan vara i närheten av att få "rätt" betalt för. För 20 miljoner är inte per automatik bra betalt bara för att det är mycket pengar.

Min fråga, kan man reducera bort sådana rader med hjälp av utdelningsreducering eller måste man använda alternativa krav. Som att t.ex "max en streckad 0-2%", "ranksumma max 36", osv (bara som exempel, kommer fortfarande betala för "omöjliga" rader om man har en stor ram). Eller är det närmsta man kan komma med just utdelningsreducering att sätta utdelningsintervallet på max 19.9 miljoner?
Det är ju en kraftfull reduceringsmetod på främst mycket stora ramsystem även om priset är att bra rader med hög utdelning kan stryka med.

Senast redigerad av forbidden_closet den 2017-11-01 klockan 15:37.
forbidden_closet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 16:56   #20
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av forbidden_closet Visa inlägg
När man har "HPT" i tråden. Jag har funderat kring "utdelningsreducering". Låt säga att det finns 20 miljoner i 7rätts-potten. Alla enkelrader som är "ospelade", dvs som teoretiskt ger 20 miljoner står, under fliken "enkelrader" som värda just 20 miljoner, trots att vissa av dem teoretiskt borde ge väldigt mycket mer. T.ex rader innehållandes 3st 0-procentare och ytterligare icke-betrodda. Är ju ingen vidare bra affär att betala för rader som man i praktiken inte kan vara i närheten av att få "rätt" betalt för. För 20 miljoner är inte per automatik bra betalt bara för att det är mycket pengar.

Min fråga, kan man reducera bort sådana rader med hjälp av utdelningsreducering eller måste man använda alternativa krav. Som att t.ex "max en streckad 0-2%", "ranksumma max 36", osv (bara som exempel, kommer fortfarande betala för "omöjliga" rader om man har en stor ram). Eller är det närmsta man kan komma med just utdelningsreducering att sätta utdelningsintervallet på max 19.9 miljoner?
Det är ju en kraftfull reduceringsmetod på främst mycket stora ramsystem även om priset är att bra rader med hög utdelning kan stryka med.
Det enklaste är väl att efter sista uppdateringen av startlistan sätta maxutdelning till en krona under sjurättspottens storlek.
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 16:57   #21
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 1 077
Sharp$: 93
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Gällande din sista mening är väl ett tydligt exempel V64. I stort sett alla omgångar blir det väldigt lite eller inga pengar alls på 5 och 4 rätt. Ändå är det en majoritet av spelarna som inte väljer att endast spela för 6 rätt. Om det sen beror på att man inte förstår bättre eller är väldigt nöjd med att få tillbaka sin insats eller del av den låter jag vara osagt , men det kan inte vara många, troligen ingen , som spelar frekvent som vinner mer på 4 och 5 rätt på V64 än vad det kostar att delta i dom poolerna.
För det mesta stämmer det att man bör spela för enbart 6 rätt. Men går man riktigt stora pengar och omgången har stor potential kan man spela i alla potter. Jag har själv vunnit över 70 tusen på 5 och 4 rätt i en omgång där ingen hade alla rätt. Hade jag haft med vinnaren där jag åkte hade jag missat åtskilliga hundra tusen på att spela enbart för 6 rätt, för då får man ju bara fått hela sexrättspotten istället för hela sexrättspotten plus många femmor och fyror om man spelar i alla potter. Men för det mesta bör man gå enbart för 6 rätt...
travanalys är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 16:57   #22
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Vad ska man ha för insatsfördelning när man spelar reducerat?

Ett exempel.

V86-3 Nr 3 Hades Håleryd 49% jag sätter 55%.
Ska jag spela den till 55% eller 100% eller något däremellan.
Eller nöja mej med Streckssons värdering, 49%?

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 16:59   #23
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Det enklaste är väl att efter sista uppdateringen av startlistan sätta maxutdelning till en krona under sjurättspottens storlek.
Eller 20% över.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 17:27   #24
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 201
Sharp$: 1940
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Det enklaste är väl att efter sista uppdateringen av startlistan sätta maxutdelning till en krona under sjurättspottens storlek.
Tack för svar, och för ett bra program kan tilläggas

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Eller 20% över.

Mvh Uffe
Så med den varianten tas hänsyn till teoretiskt värde över totala beloppet som finns i 7rättspotten?
forbidden_closet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 18:32   #25
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av forbidden_closet Visa inlägg
Så med den varianten tas hänsyn till teoretiskt värde över totala beloppet som finns i 7rättspotten?
36000:- i lördags men Joker sa 43000:-.

Insatsprocent är ett trubbigt verktyg men ändå ett verktyg.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 21:06   #26
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3335
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Det enklaste är väl att efter sista uppdateringen av startlistan sätta maxutdelning till en krona under sjurättspottens storlek.
Borde det inte vara en krona under femrättspottens storlek?
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-01, 23:42   #27
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 779
Sharp$: 1976
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Jag tror det kan vara en idé att fråga sig själv "hur hade jag spelat om jag kört matematiskt?". Jag tror det är så att man ofta sprider sina ägg lite för tunt när man spelar reducerat. Det här systemet du kör är alltid spiklöst eller max en spik misstänker jag? Körde du matematiskt kanske du lägger in två spikar på de där A-hästarna? Jag tror det är ett vanligt tankefel man gör att man lägger bombmattor för att man kan i reduceringen. Visst det är viktat på de spelvärda idéerna men istället för att leva säkert får man bättre utväxling genom att gå hårt på dem.

Den som spikar två andra-tredjehandare istället för att lägga 9 rader i samma lopp sitter i guldsitsen när de går in jämfört med övriga spelare. Den som lyft upp dem till A-hästar i en reducering sitter också relativt bra till. Men inte i närheten så bra som den som gjorde det där valet matematiskt. Ta betalt ordentligt för att ha hittat "rätt favorit" eller spelvärd icke-favorit!

Säg att du därtill väljer dina A-hästar med omsorg ur hästar i spannet 5-15% som du ser är underskattade. Då kan du plocka med rätt mycket kusar på ramen sen och även få med de skrällvinnare du missbedömt något vid rankingen.

Sen kan man lägga väldigt "säkra" reduceringskrav som gäller i varje omgång. Lägg in max 5 favoriter till exempel. Och max 3 vinnare under 5%. Kräver inget av dig som spelare ranking eller tidsmässigt, du plockar helt enkelt bort de osannolika raderna och de som ger rejält underbetalt. Sparar inte många kronor per gång men många bäckar små. Har du ett 1000-kronorssystem efter reduceringen är klar kanske du kapar ytterligare några tior där. Det är pengar också och blir ett par tusen på ett år.
Jag spikar relativt ofta 1 häst, men samtidigt om jag inte har superkänsla för någon häst väljer jag att bara köra med A-hästar. När jag spelade matematiskt var det ju allt som oftast 2-3 spikar. Givet att dessa spikar satt så blev ju givetvis det matematiska mer slagkraftigt. Problemet var ju dock ofta att välja ut dessa 2-3 spikar bland kanske 5 alternativ. Att slippa välja fel borde ju vara en stor fördel vid reducerat kan man tycka, då man betdyligt mer sällan spricker på A-kravet kontra spikarna på matematiskt.

En stor fördel att spela reducerat är ju också att man kan räkna fram potentialen i systemet. Inte helt ovanligt att jag sitter med rader som skulle kunna ge mig hela potten. Potentialen i de matematiska systemen tippar jag ofta låg på max 100-200k.

Senast redigerad av Espo den 2017-11-01 klockan 23:45.
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 05:40   #28
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Serla Visa inlägg
Ärligt talat ni kan hålla på och jiddra om detta hur mycket ni vill. Vinner ni pengar eller surrar ni bara. Hur mycket pengar vinner ni då ? De flesta reducerar bort sig på ett eller flera sätt på för små system med för hög reducering.
Alla system som lämnas in är reducerade.

Att heltäcka i alla avdelningar blir för dyrt.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+222)
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 08:07   #29
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Vad är poängen med att ta bort rader där utdelningen på 5 och 6 rätt blir dålig? Vinner den raden har du ju 7 rätt, och om du har ett eller två fel på den raden har du ju ingen aning om vad utdelningen på 5 eller 6 rätt blir...

En rad har en viss sannolikhet att falla ut med 7 rätt, en annan sannolikhet att falla ut med 6 rätt och en tredje sannolikhet att falla ut med 5 rätt.

Radens värde består av summan av produkten av utfallens sannolikhet och utfallens utdelning.

Idag finns det inget publikt program som beräknar den summan, även kallad EV eller förväntat värde ( obs...ej att förväxla med förväntad utdelning! ).


Solos påpekande att 60% av pengarna betalas ut på 6 och 5 rätt är ytterst relevant.

En rad som nästan aldrig ger utdelning på 6 eller 5 rätt får lov att ha en oerhörd 7-rättssannolikhet i förhållande till den förväntade 7-rättsutdelningen för att väga upp detta.


Jag gett Johan@HPT förslag på lösningar för att göra såna här beräkningar. När jag läser ovanstående förstår jag varför du inte nappade.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 08:09   #30
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Det enklaste är väl att efter sista uppdateringen av startlistan sätta maxutdelning till en krona under sjurättspottens storlek.

Hur gör man när det är jackpott?
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 08:14   #31
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
Som Strappa tidigare kommenterat så ska man se sitt system som en samling enkelrader som man spelar. I fallet V75 som en samling "sjulingar". Det gäller att spela rader som du anser har +EV, dvs rader som du anser har större sannolikhet att inträffa än vad kollektivet/Strecksson har chansvärderat dem till och därmed ger överbetalt så att du går plus över tid. Varje enkelrads sannolikhet till infriande får man genom att multiplicera procenten (insatsfördelningen) på resp. häst i resp. avd. Din ranking/procentvärdering i förhållande till Strecksson avgör vilka som är dina bästa rader att spela. Reduceringsgraden har ingen betydelse utan det är vilka rader du faktiskt reducerar fram och spelar som har betydelse. Det spelar ingen roll om du spelar t.ex. 12 rader reducerat säg med 70% från en större ram istället för 12 rader matematiskt så länge du får ut å spelar de bästa 12 raderna för din del. Det är dock väldigt sällan ett större reducerat system hamnar på ett fåtal matematiska kuponger då de godkända raderna ofta "spretar" för mycket och således måste skrivas på flera kuponger, ibland t.o.m. en enkelrad per kupong för att de inte kan paras ihop med andra rader. Med ett matematiska system blir det ofta väldigt trubbigt att få bort rader som du inte borde spela och det är där som verktyget ska hjälpa till å reducera bort de för dig dåliga raderna med -EV.

Exakt så. Med tillägget att 7-lingarna kan ge tröstprisvinster på 6 och 5 rätt som inte bör försummas.

Inget av de publika programmen tar hänsyn till detta.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 08:16   #32
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Hur gör man när det är jackpott?
Samma sak. Utdelningsberäkningen maxar ut vid sjurättspottens storlek, oavsett om den innehåller jackpottpengar eller ej.
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 08:17   #33
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Samma sak. Utdelningsberäkningen maxar ut vid sjurättspottens storlek, oavsett om den innehåller jackpottpengar eller ej.


Hur gör man om man vill lägga sig på en annan andel av potten än "nästan 100%" när det är jackpott?
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 08:29   #34
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
En rad har en viss sannolikhet att falla ut med 7 rätt, en annan sannolikhet att falla ut med 6 rätt och en tredje sannolikhet att falla ut med 5 rätt.

Radens värde består av summan av produkten av utfallens sannolikhet och utfallens utdelning.

Idag finns det inget publikt program som beräknar den summan, även kallad EV eller förväntat värde ( obs...ej att förväxla med förväntad utdelning! ).


Solos påpekande att 60% av pengarna betalas ut på 6 och 5 rätt är ytterst relevant.

En rad som nästan aldrig ger utdelning på 6 eller 5 rätt får lov att ha en oerhörd 7-rättssannolikhet i förhållande till den förväntade 7-rättsutdelningen för att väga upp detta.


Jag gett Johan@HPT förslag på lösningar för att göra såna här beräkningar. När jag läser ovanstående förstår jag varför du inte nappade.
För att beräkna utdelning på 6 och 5 rätt för givet utfall räcker det med 7 + 42 utdelningsberäkningar per enkelrad man vill analysera.

I en V75-omgång med 12 hästar i alla lopp behöver man göra 77 + 5082 utdelningsberäkningar per enkelrad för att göra en fullständig EV-analys. Hänsyn måste ju bl a tas till om utdelningen blir under jackpottgränsen för varje tänkbart utfall. Så klart inte jättejobbigt med dagens datorkapacitet, men ändå en rejäl gradskillnad.
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 08:31   #35
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Hur gör man om man vill lägga sig på en annan andel av potten än "nästan 100%" när det är jackpott?
Ta fram miniräknaren och fylla i lämpligt värde manuellt?

Förstår inte varför det skulle vara skillnad beroende på om det är jackpott eller inte...
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 08:55   #36
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
Ta fram miniräknaren och fylla i lämpligt värde manuellt?

Förstår inte varför det skulle vara skillnad beroende på om det är jackpott eller inte...
I det aktuella fallet blir det ingen skillnad. Korrekt. Men det finns andra radvärdesberäkningar som slår "ganska" snett när det är jackpott. T ex om man vill sortera bort rader i det lägre intervallet och inte bara i det högre.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 08:56   #37
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
För att beräkna utdelning på 6 och 5 rätt för givet utfall räcker det med 7 + 42 utdelningsberäkningar per enkelrad man vill analysera.

I en V75-omgång med 12 hästar i alla lopp behöver man göra 77 + 5082 utdelningsberäkningar per enkelrad för att göra en fullständig EV-analys. Hänsyn måste ju bl a tas till om utdelningen blir under jackpottgränsen för varje tänkbart utfall. Så klart inte jättejobbigt med dagens datorkapacitet, men ändå en rejäl gradskillnad.

Det där stämmer bra.

Däremot stämmer inte förståelse för ovanstående ihop med att ifrågasätta varför det är viktigt att ta hänsyn till att 60% av potten betalas ut till 6 och 5 rätt.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 09:34   #38
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 222
Sharp$: 1510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det där stämmer bra.

Däremot stämmer inte förståelse för ovanstående ihop med att ifrågasätta varför det är viktigt att ta hänsyn till att 60% av potten betalas ut till 6 och 5 rätt.
Skulle vilja påstå att det är grunderna i V75-spelets förutsättningar som jag synliggör med formeln. Gissar emellertid att alltför få, t.om support inom ATG, förstår dessa grunder.

Tyvärr är teori och praktik olika saker, och modellerna över både uppskattad utdelning och sannolikheter till 5,6,7 rätt har hög varians och stor risk att sannolikheter uppskattas grovt fel. Utdelningsmodeller är heller inte perfekta pga ofullständig atg-info.

Trav skulle annars vara så enkelt att den som uppskattar radernas sannolikheter för 5,6,7 rätt bäst vinner mest i långa loppet. (Med lilla Antagandet att alla förstår hur rätt rader ska väljas ut sen).
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 16:21   #39
SO
 
SOs avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 1 808
Sharp$: 3718
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
Statistikspelare dominerar ofta forumtrådar...viktigt att synliggöra att dessa "bakåt-strävare" råder under antagandet att individuella förutsättningar i en omgång är överskattade i jämförelse med hänsyn till historiska medeltal. Det stämmer säkert för drygt 99% av spelarkåren som i olika mån överskattar sin förmåga processa info om väder, värmning, betaltips, trender, mm. Men för den promille som är tillräckligt duktiga (de som oftast inte har tid skriva på forum) ligger skillnaden mellan sucker och vinnare i att utnyttja det enskilda tillfällets förutsättningar.

Spelvärde borde dock, för att spegla verklighetens folk, särskrivas till spel-värde. De flestas drivkrafter är roligt tidsfördriv och lösa drömmar om rikedom. Det är svårt att veta hur en sådan definition av spelvärde påverkas av olika abcd-krav...
Bland det bästa jag läst i ämnet. Håller med. En del går upp i extas om det är barfota runt om första gången, övriga 25 parametrar har man ingen kännedom om och de är kanske minst lika viktiga- Intrycket eller magkänslan på värmningar eller provstarter anser jag verkligen vara något att hålla i handen.
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 16:35   #40
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 157
Sharp$: 57030
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SO Visa inlägg
Bland det bästa jag läst i ämnet. Håller med. En del går upp i extas om det är barfota runt om första gången, övriga 25 parametrar har man ingen kännedom om och de är kanske minst lika viktiga- Intrycket eller magkänslan på värmningar eller provstarter anser jag verkligen vara något att hålla i handen.
Är väl nästan inga hästar numera i dagens utrustningssport som värms med den balans (hovbeslag, vagn mm) som dom sen ska tävla med och inte ofta dom värms i tävlingstempo heller. Tycker därför värmningar har väldigt begränsat värde numera.

När det gäller grundinformationen, t ex hur hästen gått på slutet, är det oftast invägt i odds och tips.

För mig är i alla fall hovbeslags, vagn och huvudlagsändringar överlägset mest intressant när det gäller sen information. Det ökar sannolikheten rejält för en förändrad prestation, och det är väl just det man ska försöka räkna ut som spelare. Skulle alla hästar prestera som förväntat baserat på tider och senaste lopp så skulle ju spelet bli riktigt trist.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 19:31   #41
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 779
Sharp$: 1976
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Är väl nästan inga hästar numera i dagens utrustningssport som värms med den balans (hovbeslag, vagn mm) som dom sen ska tävla med och inte ofta dom värms i tävlingstempo heller. Tycker därför värmningar har väldigt begränsat värde numera.

När det gäller grundinformationen, t ex hur hästen gått på slutet, är det oftast invägt i odds och tips.

För mig är i alla fall hovbeslags, vagn och huvudlagsändringar överlägset mest intressant när det gäller sen information. Det ökar sannolikheten rejält för en förändrad prestation, och det är väl just det man ska försöka räkna ut som spelare. Skulle alla hästar prestera som förväntat baserat på tider och senaste lopp så skulle ju spelet bli riktigt trist.
En häst som sett fin ut, men har en tråkig rad med någon galopp och fastsittningar som sedan får på sig en jänkare eller bfr i det sena info flödet. Det är väl i dessa fall man ofta hittar de mest suveräna spelvärldena.

Om vi relaterar detta till topic, så är det väl just dessa hästar man vill mixa in bland A-hästarna ihop med några starka favoriter. Att spika kan vara väl osäkert, men utmärkt som vinnarspel och spelvärda A-hästar.

Senast redigerad av Espo den 2017-11-02 klockan 19:34.
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-02, 20:47   #42
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Jag spikar relativt ofta 1 häst, men samtidigt om jag inte har superkänsla för någon häst väljer jag att bara köra med A-hästar. När jag spelade matematiskt var det ju allt som oftast 2-3 spikar. Givet att dessa spikar satt så blev ju givetvis det matematiska mer slagkraftigt. Problemet var ju dock ofta att välja ut dessa 2-3 spikar bland kanske 5 alternativ. Att slippa välja fel borde ju vara en stor fördel vid reducerat kan man tycka, då man betdyligt mer sällan spricker på A-kravet kontra spikarna på matematiskt.

En stor fördel att spela reducerat är ju också att man kan räkna fram potentialen i systemet. Inte helt ovanligt att jag sitter med rader som skulle kunna ge mig hela potten. Potentialen i de matematiska systemen tippar jag ofta låg på max 100-200k.
Såklart det är en fördel att inte behöva sätta allt på ett kort på spikarna utan istället sprida risken med A-hästar. Men glöm inte att det sker på bekostnad av systemramen. När du säger att det ofta sker att du sätter A-kraven men spricker på ramen är det ju för att du måste krympa ramen. Sen kanske du hade valt fel spikar och ändå torskar om du gått matematiskt såklart.

Min poäng är att man inte ska "sejfa bort sig" när man reducerar bara för att man kan. Det är jättelätt att falla i den fällan och det gäller att slå bort den impulsen. Iallafall till viss del. Har man en jäkla känsla för att en tredjehandare är superspelvärd eller borde vara favorit då är det bara att dunka in spiken även om man kör reducerat.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 00:19   #43
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
Skulle vilja påstå att det är grunderna i V75-spelets förutsättningar som jag synliggör med formeln. Gissar emellertid att alltför få, t.om support inom ATG, förstår dessa grunder.

Tyvärr är teori och praktik olika saker, och modellerna över både uppskattad utdelning och sannolikheter till 5,6,7 rätt har hög varians och stor risk att sannolikheter uppskattas grovt fel. Utdelningsmodeller är heller inte perfekta pga ofullständig atg-info.

Trav skulle annars vara så enkelt att den som uppskattar radernas sannolikheter för 5,6,7 rätt bäst vinner mest i långa loppet. (Med lilla Antagandet att alla förstår hur rätt rader ska väljas ut sen).
Faktum är att de uppskattade utdelningarna på 1&2 fel är betydligt pricksäkrare än för alla rätt.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 03:15   #44
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 222
Sharp$: 1510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Faktum är att de uppskattade utdelningarna på 1&2 fel är betydligt pricksäkrare än för alla rätt.
Japp, har skrivit det i denna tråd och i flera andra under flera års tid men fått raljerande mothugg från oväntat håll istället för stimulerande diskussioner. Jag vet inte om jag tolkar fel, men många reducerare verkar mest gilla bokföring.

Visst skakar marken lite...
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 07:48   #45
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 779
Sharp$: 1976
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
Japp, har skrivit det i denna tråd och i flera andra under flera års tid men fått raljerande mothugg från oväntat håll istället för stimulerande diskussioner. Jag vet inte om jag tolkar fel, men många reducerare verkar mest gilla bokföring.

Visst skakar marken lite...
I Jokern kan man spela på kuskkrav, men endast 1 kusk åt gången. Kan man i någon av de andra reducerings programmen spela tex totalt max 2 vinster av vissa kuskar totalt.
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 08:14   #46
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det där stämmer bra.

Däremot stämmer inte förståelse för ovanstående ihop med att ifrågasätta varför det är viktigt att ta hänsyn till att 60% av potten betalas ut till 6 och 5 rätt.
HPT är förmodligen det enda program där du kan få ett rimligt utdelningsintervall för 5 och 6 rätt för varje, så det är bara att använda för att ta bort rader manuellt om man vill...

Gällande fullständig EV-analys är det från mitt perspektiv mycket enklare än så. Antalet personer som skulle använda och förstå en sån funktion går att räkna på ena handens fingrar, och förmodligen skulle inte en enda person gå över från Joker för att få tag i funktionen.
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 08:19   #47
HPT
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 267
Sharp$: 3917
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
I Jokern kan man spela på kuskkrav, men endast 1 kusk åt gången. Kan man i någon av de andra reducerings programmen spela tex totalt max 2 vinster av vissa kuskar totalt.
Ja.
__________________
Jag ligger bakom programmet 'Hjälp på traven', vilket säkerligen påverkar det jag skriver här, så tänk alltid på det när du läser mina inlägg...
HPT är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 08:21   #48
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
I Jokern kan man spela på kuskkrav, men endast 1 kusk åt gången. Kan man i någon av de andra reducerings programmen spela tex totalt max 2 vinster av vissa kuskar totalt.
Du kan markera alla dom hästarna/kuskarna som en Utgång och sen sätta max 2.
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 08:26   #49
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 779
Sharp$: 1976
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
Du kan markera alla dom hästarna/kuskarna som en Utgång och sen sätta max 2.
Helt korrekt. Svårare än så behöver det inte vara. Låste tanken vid den inlagda kuskreduceringen. Man kan ju givetvis bara göra en egen utgång som du skriver.
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 08:39   #50
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Helt korrekt. Svårare än så behöver det inte vara. Låste tanken vid den inlagda kuskreduceringen. Man kan ju givetvis bara göra en egen utgång som du skriver.
Ja, på samma sätt kan man göra ABCD-reducering genom att använda utgångar. Bara att skapa en ny Utgång per bokstav...
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 12:51   #51
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
HPT är förmodligen det enda program där du kan få ett rimligt utdelningsintervall för 5 och 6 rätt för varje, så det är bara att använda för att ta bort rader manuellt om man vill...

Gällande fullständig EV-analys är det från mitt perspektiv mycket enklare än så. Antalet personer som skulle använda och förstå en sån funktion går att räkna på ena handens fingrar, och förmodligen skulle inte en enda person gå över från Joker för att få tag i funktionen.
Värdeintervallet för 1&2 fel är inte så lättanvänt för det här ändamålet. Men det är ändå något. Problemet är att intervallet inte viktar sannolikheterna för de olika utfallen inom intervallet. Och vad jag vet finns det inte heller något filter för just detta ens i HPT?

Och tack för förtydligandet om varför du valt att inte lägga till EV-beräkningar i HPT. Jag har full förståelse för det argumentet.


MEN.....vad är poängen med nedanstående svar till Solo?

"Vad är poängen med att ta bort rader där utdelningen på 5 och 6 rätt blir dålig? Vinner den raden har du ju 7 rätt, och om du har ett eller två fel på den raden har du ju ingen aning om vad utdelningen på 5 eller 6 rätt blir..."

Vanligtvis är en väsentlig del av raderna i ett system inte helt olika varandra. Genom att välja en nedre gräns för 7-rättsvärdet sållar man bort rader som mest troligt har lågt EV i 6&5-rättspotterna eftersom de är alltför favoritbetonade.

Ja, det blir en mycket grov bedömning. Men det fungerar som något slags verktyg för ändamålet.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 13:42   #52
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 779
Sharp$: 1976
Standard

Jag har en lite fundering på hur man bör hantera olika typer av favoriter:

1. Stor favorit som är överspelad, men man anser fortfarande hästen ha störst vinstchans. Säg att den är spelad till 60% och jag anser att den borde vara 30%. Lägga som neutral B-häst?

2. Stor favorit som bör ha bra vinst chans, men smula överspelad. Säg 70% spelad och taxerar den till 50%. Lägga denna som A-häst, om vi säger att ramen innehåller totalt 6-7 A-hästar med krav på 3st.

3. Överspelad favorit som vi tror mindre på. Lägga som C-häst eller plocka bort helt?
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 14:19   #53
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Jag har en lite fundering på hur man bör hantera olika typer av favoriter:

1. Stor favorit som är överspelad, men man anser fortfarande hästen ha störst vinstchans. Säg att den är spelad till 60% och jag anser att den borde vara 30%. Lägga som neutral B-häst?

2. Stor favorit som bör ha bra vinst chans, men smula överspelad. Säg 70% spelad och taxerar den till 50%. Lägga denna som A-häst, om vi säger att ramen innehåller totalt 6-7 A-hästar med krav på 3st.

3. Överspelad favorit som vi tror mindre på. Lägga som C-häst eller plocka bort helt?

1. Om chansen bara är hälften av spelprocenten kommer du att få det svårt att väga upp det med spelvärda hästar i övriga lopp. Blir svårt att gå nettoplus i längden med insatser på såna hästar. Man får bita ihop och spricka helt 3 ggr av 10.

2. Okej som A-häst för att få extra garderingsstreck i något lopp till när den vinner. Men antalet A-hästar och kraven är inget jag väger in här. Mer att jag inte vill gå lottlös varannan gång jag prickar mina fina spelidéer i de andra loppen. Går även att lägga till i en extra u-rad med 0-2 överspelade. På det viset tvingar man bort skräprader men behåller ändå den här trolige men ej särskilt spelvärda vinnaren på systemet.

3. Bort helt. Om vi har rätt angående chansvärderingen ställer den här vinnaren inte till det särskilt ofta. Råkar den här sortens hästar vinna irriterande ofta så är man förmodligen inte så bra på att chansvärdera.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 15:17   #54
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HPT Visa inlägg
För att beräkna utdelning på 6 och 5 rätt för givet utfall räcker det med 7 + 42 utdelningsberäkningar per enkelrad man vill analysera.

I en V75-omgång med 12 hästar i alla lopp behöver man göra 77 + 5082 utdelningsberäkningar per enkelrad för att göra en fullständig EV-analys.
Mina batterier i räknaren är inte av bästa kvalité men 5082 verkar mycket.
Hur räknar man? 42 låter också lite mycket om än inte så mycket för mycket.

Däremot kuskreducering i Joker är felresonerad, man kan sätta krav på varje kusk.
0-7 segrar. Önskeknappen är generell.

Elsa: Mycket intressant Solovinkel i tråden.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"

Senast redigerad av Grant den 2017-11-03 klockan 15:20.
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 16:08   #55
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 2 549
Sharp$: 5341
Standard

Kan man reducera så kör jag Stigsjöös böcker inte många som vad det är.
__________________
Som ofta bäst när det gäller.
Spiken64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 16:21   #56
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Spiken64 Visa inlägg
Böcker, inte många som vet vad det är.
Nej, så är det. Pappersprodukter fasas ut, böcker, tidningar, kaffefilter, toapapper osv.
Allt datoriseras.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"

Senast redigerad av Grant den 2017-11-03 klockan 17:13.
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 17:02   #57
 
Reg.datum: jul 2011
Inlägg: 2 549
Sharp$: 5341
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Nej, så är det. Pappersprodukter fasas ut, böcker, tidningar, kaffefilter, toapapper osv.
Allt datoriserad.

Mvh Uffe
Tur man har sparat det man jobbat med engång i tiden.
__________________
Som ofta bäst när det gäller.
Spiken64 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 17:09   #58
 
Reg.datum: nov 2012
Inlägg: 436
Sharp$: 131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Jag har en lite fundering på hur man bör hantera olika typer av favoriter:

1. Stor favorit som är överspelad, men man anser fortfarande hästen ha störst vinstchans. Säg att den är spelad till 60% och jag anser att den borde vara 30%. Lägga som neutral B-häst?

2. Stor favorit som bör ha bra vinst chans, men smula överspelad. Säg 70% spelad och taxerar den till 50%. Lägga denna som A-häst, om vi säger att ramen innehåller totalt 6-7 A-hästar med krav på 3st.

3. Överspelad favorit som vi tror mindre på. Lägga som C-häst eller plocka bort helt?
Det beror en hel del på hur stora system man gör och hur väl man mentalt tål att spricka på favoriter.

1. Riktigt dåligt spelvärde=Ta bort. Särskilt om du siktar mot högre utdelningar.
Om du spelar ett stort/mkt stort system och därför inte vill spricka på "lätta" hästar, kan du lägga den var du vill i systemet. Lite grann beroende på hur din strategi ser ut. Skapa sen en extra Utgång för Överspelade där max 1 eller 2 får vinna.

2. 70 jmf med 50 är inte en smula överspelad. Det är värre än så.
I detta exempel tycker jag att systemets storlek och de övriga hästarna i loppet får avgöra. Hittar du en eller två som du vill bygga på? Spela då med dem, eller med dem och favoriten om du vill chansa mindre.
Annars tycker jag att man ska spika 50%-chansen om systemet är under ca 2000 kr. Särskilt om det är jackpott.
För större system gäller "alltid andra regler".

3. Ta alltid bort om man spelar för under 5000 kr.
overpace är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 18:13   #59
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Mina batterier i räknaren är inte av bästa kvalité men 5082 verkar mycket.
Hur räknar man? 42 låter också lite mycket om än inte så mycket för mycket.

Däremot kuskreducering i Joker är felresonerad, man kan sätta krav på varje kusk.
0-7 segrar. Önskeknappen är generell.

Elsa: Mycket intressant Solovinkel i tråden.

Mvh Uffe
Jag får det till 77 + 2541 med 12 hästar i alla 7 lopp, fortfarande ganska mastigt att traggla igenom per enkelrad!


enkelrad: 1-1-1-1-1-1-1

X = [2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12] 11 st

kombinationer med 1 fel:

X-1-1-1-1-1-1
1-X-1-1-1-1-1
1-1-X-1-1-1-1
1-1-1-X-1-1-1
1-1-1-1-X-1-1
1-1-1-1-1-X-1
1-1-1-1-1-1-X

11 x 7 = 77

kombinationer med två fel:

kan beräknas med 7 över 2: https://sv.wikipedia.org/wiki/Binomialkoefficient

(7 x 6) / (2 x 1) = 21

X-X-1-1-1-1-1
X-1-X-1-1-1-1
X-1-1-X-1-1-1
X-1-1-1-X-1-1
X-1-1-1-1-X-1
X-1-1-1-1-1-X
1-X-X-1-1-1-1
1-X-1-X-1-1-1
1-X-1-1-X-1-1
1-X-1-1-1-X-1
1-X-1-1-1-1-X
1-1-X-X-1-1-1
1-1-X-1-X-1-1
1-1-X-1-1-X-1
1-1-X-1-1-1-X
1-1-1-X-X-1-1
1-1-1-X-1-X-1
1-1-1-X-1-1-X
1-1-1-1-X-X-1
1-1-1-1-X-1-X
1-1-1-1-1-X-X

11 x 11 x 21 = 2541
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 18:20   #60
 
Reg.datum: feb 2012
Inlägg: 4 326
Sharp$: 17990
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Jag har en lite fundering på hur man bör hantera olika typer av favoriter:

1. Stor favorit som är överspelad, men man anser fortfarande hästen ha störst vinstchans. Säg att den är spelad till 60% och jag anser att den borde vara 30%. Lägga som neutral B-häst?

2. Stor favorit som bör ha bra vinst chans, men smula överspelad. Säg 70% spelad och taxerar den till 50%. Lägga denna som A-häst, om vi säger att ramen innehåller totalt 6-7 A-hästar med krav på 3st.

3. Överspelad favorit som vi tror mindre på. Lägga som C-häst eller plocka bort helt?
1. Bort
2. Krav på spelvärde i övrigt
3. Bort
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Strappa71 (+222)
NicklasJ är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-03, 19:34   #61
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3335
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Jag har en lite fundering på hur man bör hantera olika typer av favoriter:

1. Stor favorit som är överspelad, men man anser fortfarande hästen ha störst vinstchans. Säg att den är spelad till 60% och jag anser att den borde vara 30%. Lägga som neutral B-häst?

2. Stor favorit som bör ha bra vinst chans, men smula överspelad. Säg 70% spelad och taxerar den till 50%. Lägga denna som A-häst, om vi säger att ramen innehåller totalt 6-7 A-hästar med krav på 3st.

3. Överspelad favorit som vi tror mindre på. Lägga som C-häst eller plocka bort helt?
Man får ta det här med överspelade hästar med en stor nypa salt, det går inte att tänka lika dant som med vinnarspel.

Det är inte enskilda hästar som är överspelade på streckspelen utan det finns bara överspelade rader eller underspelad rader, även om en stor så kallad överspelad häst förkommer på massor av dom överspelade raderna, så finns den även med på vissa av dom underspelade raderna!

Man ser ofta exempel på att en så kallad överspelad häst rensar mer än en eller två hästar i en avd mot slutet. Då inser man att just den raden inte var så överspelad fast den så kallade överspelade hästen var med på raden!
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 02:50   #62
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Man får ta det här med överspelade hästar med en stor nypa salt, det går inte att tänka lika dant som med vinnarspel.

Det är inte enskilda hästar som är överspelade på streckspelen utan det finns bara överspelade rader eller underspelad rader, även om en stor så kallad överspelad häst förkommer på massor av dom överspelade raderna, så finns den även med på vissa av dom underspelade raderna!

Man ser ofta exempel på att en så kallad överspelad häst rensar mer än en eller två hästar i en avd mot slutet. Då inser man att just den raden inte var så överspelad fast den så kallade överspelade hästen var med på raden!
Om en häst bedöms vara dubbelt så hårt spelad som sin vinstchans måste övriga vinnare på den raden vara ordentligt underspelade för att raden som helhet ska vara underspelad ( dvs ha +EV ).

För att en "överspelad" häst ska rensa mer än förväntat på slutet krävs att det är relativt få rader kvar totalt. Med få kvarvarande rader ( obs, ej system ) kan det avvika ordentligt från förväntade utdelningar. Men det beror nästan aldrig på att en rejält överspelad häst visade sig vara underspelad, utan på något som kallas varians. Kort förklarat kan man säga att de statistiska modellerna för förväntad utdelning tappar i noggrannhet när det är "få" rader kvar.

Sedan ska det sägas att det är väldigt få överspelade storfavoriter som verkligen har begränsad vinstchans. 60%are med 30% chans att vinna är mycket mer sällsynta än man tror. ( Någon kan drömma och hoppas att vinstchansen bara är halva spelprocenten, men att det verkligen är så är inte vanligt. ) De flesta hästar som är underspelade eller överspelade är bara lite under- respektive över-spelade.


Så nej. Man ska inte tänka särskilt mycket annorlunda. V75 är ett avancerat 7-ling-spel med löpande odds och tröstpriser på 1&2 fel.

Däremot finns det inget särskilt komplett publikt verktyg för det.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 08:14   #63
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 222
Sharp$: 1510
Standard

En hypotes från en uttråkad retsticka är att alltför många back-end snubbar förblindats av faktumet att ett reduceringsverktyg, som vilken indier som helst skulle knåpa ihop på en vecka, dragit in miljoner år efter år.

Många har tänkt att de ska bli miljonärer på att göra ett modernt Jokersystem med lite mer bling-bling-funktioner åt korkade travspelare som inte förstår programmering (som ju är den högsta läran!).

Men så lätt är det inte.
Om man inte är nyfiken på riktigt förstås?
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 09:17   #64
 
Reg.datum: dec 2011
Inlägg: 779
Sharp$: 1976
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Sedan ska det sägas att det är väldigt få överspelade storfavoriter som verkligen har begränsad vinstchans. 60%are med 30% chans att vinna är mycket mer sällsynta än man tror. ( Någon kan drömma och hoppas att vinstchansen bara är halva spelprocenten, men att det verkligen är så är inte vanligt. ) De flesta hästar som är underspelade eller överspelade är bara lite under- respektive över-spelade.

Izzy känns i min bok riktigt överspelad idag. Folk ser 8raka och svårt med spikar i övrigt, så då går man på denna. Jag taxerar chansen till 30-40%. Så även om jag tror hästen har en rimlig chans ska jag plocka bort den helt på ramen eftersom jag anser hästen ganska kraftigt överspelad?

Det jag inte riktigt köper är att hästen vinner ju 3-4gånger av 10. Om jag sättet övriga delar bra så skulle jag ofta åka på denna favorit. Varför inte lägga denna som B-häst om det finns bra potential i övrigt?
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 10:02   #65
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Så nej. Man ska inte tänka särskilt mycket annorlunda. V75 är ett avancerat 7-ling-spel med löpande odds och tröstpriser på 1&2 fel.

Däremot finns det inget särskilt komplett publikt verktyg för det.
Vad är det för verktyg/funktion du vill ha? Ett där du kan sätta dina egna procentsatser/chansvärdering på alla hästar och låta verktyget göra EV-beräkningar och sålla fram dina bästa +EV-rader med hänsyn till strecksson och tröstpriser med 1-fel och 2-fel (och risken att de brinner inne) i streckspel som har det? Utveckla gärna...
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 10:19   #66
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
Vad är det för verktyg/funktion du vill ha? Utveckla gärna...
1. Gör en ram.
2. Ställ in insatsfördelning (personlig) för respektive ekipage.
3. Sätt inlämningskostnad.
4. Tryck på processknappen.
5. Lämna in filen/systemet.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 14:03   #67
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
1. Gör en ram.
2. Ställ in insatsfördelning (personlig) för respektive ekipage.
3. Sätt inlämningskostnad.
4. Tryck på processknappen.
5. Lämna in filen/systemet.

Mvh Uffe
Du blixtrar till ibland Uffe, det där vore finemang faktiskt! Man sätter parametrarna helt själv men sen blir det lite Harry på det hela.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 14:14   #68
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3618
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
1. Gör en ram.
2. Ställ in insatsfördelning (personlig) för respektive ekipage.
3. Sätt inlämningskostnad.
4. Tryck på processknappen.
5. Lämna in filen/systemet.

Mvh Uffe
Denna funktionen fanns i PC-versionen av Jokersystemet, där kallades den "Max.Kr".

Tyvärr togs funktionen bort då utvecklarna påstår att det inte fanns någon efterfrågan alternativt nyttjades för sällan av kunderna
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 14:31   #69
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Du blixtrar till ibland Uffe, det där vore finemang faktiskt! Man sätter parametrarna helt själv men sen blir det lite Harry på det hela.
Jag skrev lite förenklat men det går att styra detta i webjoker med lite tålamod.
Men precisionen blir inte 100.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 14:35   #70
 
Migges avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 2 867
Sharp$: 3618
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
Jag skrev lite förenklat men det går att styra detta i webjoker med lite tålamod.
Men precisionen blir inte 100.

Mvh Uffe
Hur styr man detta i webbjoker?

Enda chansen är ju att minska garantiprocenten men då riskerar man att komma över maximala 5000 st. kuponger ganska rejält.
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 15:27   #71
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Hur styr man detta i webbjoker?

Enda chansen är ju att minska garantiprocenten men då riskerar man att komma över maximala 5000 st. kuponger ganska rejält.
I rankingfliken står insatsprocenten uppe till vänster (rött) i varje ekipageruta.

Nere i mitten (blått) står din egen insatsprocent.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 18:26   #72
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
I rankingfliken står insatsprocenten uppe till vänster (rött) i varje ekipageruta.

Nere i mitten (blått) står din egen insatsprocent.

Mvh Uffe
Nu är du tillbaka till trollningen igen va? Det enda som är i blått när jag har framme ranking är kusknamnet.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 19:34   #73
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Nu är du tillbaka till trollningen igen va? Det enda som är i blått när jag har framme ranking är kusknamnet.
Jag trollar aldrig, däremot ställer jag stora krav på min omgivning, eller inte.

Gör en ram tex 5x5x5x5x5x5x5 låt Joker processa färdigt sen lär det stå
20% i blått på samtliga ekipage under kusknamnet. De 20% är din
insatsfördelning.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-04, 20:20   #74
 
Reg.datum: mar 2014
Inlägg: 201
Sharp$: 1940
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Du blixtrar till ibland Uffe, det där vore finemang faktiskt! Man sätter parametrarna helt själv men sen blir det lite Harry på det hela.
Det där går väl att göra i HPT?
Har inte testat själv i praktiken men du sätter egen chansvärdering i avdelningsmenyn och sedan kravet i fliken "enkelrader".
forbidden_closet är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-05, 12:57   #75
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
1. Gör en ram.
2. Ställ in insatsfördelning (personlig) för respektive ekipage.
3. Sätt inlämningskostnad.
4. Tryck på processknappen.
5. Lämna in filen/systemet.

Mvh Uffe
Ja så långt är jag med och jag antar att det ska ske en EV-beräkning av raderna i ramen när du trycker på processa knappen (och inte en slumpvis Harry-Boy från din fördelning) och sedan en EV-rangordning så att du sållar fram dina t.ex. bästa 500 rader (om du har angivit att 500 st ska plockas ut, förutsatt att det finns/blir minst så många som ger +EV). Det borde vara fullt möjligt och inte så avancerat eller betungande att beräkna när det gäller alla-rätt-spelen med en vinstpool V3,V4,V5...men hur hantera streckspel med flera vinstpooler (V86,V75,GS75,V65,V64) med jackpotregler där det finns risk att rader brinner inne. T.ex kan ju en favoritrad säg 1-1-1-1-1-1-1 brinna inne vid två fel när det är två andra betrodda som vinner men ge förhållandevis "bra" utdelning om den spricker på två nollprocentare. För V64, V65 kan man ju välja att markera/spela endast V6 på "för enkla rader" men även där vill man ha någon bra regel för när en rad ska sorteras som godkänd och om den ska spelas bara i V6-poolen. Jackpotreglerna (eller regeln om uppflyttning av vinstpool) ställer till det med EV-beräkningarna vid 1-fel och 2-fel för man måste ju ta hänsyn till om det blir utdelning eller ej på raden vilket beror på vem som vinner i det eller de lopp du spricker, hade varit mycket enklare om alla pengarna delas ut per omgång som i V3,V4,V5 och om det bara finns en vinstpool.
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-05, 16:19   #76
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Jag är tveksam till att sikta på något annat än 7 rätt å V75.

En rad i taget, att behålla den för att den kan ge 89:- på 5 rätt?
Nja, jag är tveksam. Behöver inte vara något problem men min
hjärna är nog för liten.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-05, 16:52   #77
 
Reg.datum: dec 2014
Inlägg: 222
Sharp$: 1510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MoniMakerApp Visa inlägg
...men hur hantera streckspel med flera vinstpooler (V86,V75,GS75,V65,V64) med jackpotregler där det finns risk att rader brinner inne. T.ex kan ju en favoritrad säg 1-1-1-1-1-1-1 brinna inne vid två fel när det är två andra betrodda som vinner men ge förhållandevis "bra" utdelning om den spricker på två nollprocentare. För V64, V65 kan man ju välja att markera/spela endast V6 på "för enkla rader" men även där vill man ha någon bra regel för när en rad ska sorteras som godkänd och om den ska spelas bara i V6-poolen. Jackpotreglerna (eller regeln om uppflyttning av vinstpool) ställer till det med EV-beräkningarna vid 1-fel och 2-fel för man måste ju ta hänsyn till om det blir utdelning eller ej på raden vilket beror på vem som vinner i det eller de lopp du spricker, hade varit mycket enklare om alla pengarna delas ut per omgång som i V3,V4,V5 och om det bara finns en vinstpool.
Jag har hintat övergripande hur du gör i denna tråd. Inte speciellt svårt härleda fram uttrycket för hela radinsatsen (dvs så du bl.a automatiskt kan avgöra om du bör välja V6 eller V64 osv). Även Variansuttrycket går såklart härleda fram.

Det öppnar sig ganska mycket möjligheter och den som förstår inser hur knäppt det blivit i de vanligaste reduceringsprogrammen.

Hade gärna diskuterat mina erfarenheter men möts alltid av goddag yxskaft och vilja döda diskussionen så stannar med att säga att det går för den nyfikne.
Solo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-06, 09:08   #78
 
MoniMakerApps avatar
 
Reg.datum: jan 2015
Inlägg: 98
Sharp$: 1252
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Solo Visa inlägg
Jag har hintat övergripande hur du gör i denna tråd. Inte speciellt svårt härleda fram uttrycket för hela radinsatsen (dvs så du bl.a automatiskt kan avgöra om du bör välja V6 eller V64 osv). Även Variansuttrycket går såklart härleda fram.

Det öppnar sig ganska mycket möjligheter och den som förstår inser hur knäppt det blivit i de vanligaste reduceringsprogrammen.

Hade gärna diskuterat mina erfarenheter men möts alltid av goddag yxskaft och vilja döda diskussionen så stannar med att säga att det går för den nyfikne.
Ah, hade missat ditt inlägg om formel för väntevärde/spelvärde, tack, ska kika...
MoniMakerApp är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2017-11-06, 17:34   #79
 
Reg.datum: apr 2013
Inlägg: 214
Sharp$: 1031
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Espo Visa inlägg
Sedan 2012 lägger jag relativt mycket tid på alla lördags V75or. Jag spelade matematiskt fram till nov 2016 och års facit låg på mellan plus 5000kr - 80000kr. Ganska stabila siffror men avsaknad av större vinster. Många vinster i 10000kr klassen de gånger man satte 6or tex. Jag läste ju att många förespråkade reducerat, men fick inte riktigt tummen ur. I alla fall bestämde jag mig hösten 2016 att börja köra reducerat och valet föll på joker då gränssnittet var enkelt och du får upp din sparade mall på alla enheter.

Efter lite trevande start tyckte jag att jag hittade en bra reducerings variant som jag ofta försöker jobba efter. Kravet är 3A hästar (markerar vanligen 5-7A med bra spelvärde alt spikkandidater) samt max 2C hästar varav jag sätter max 1 av de jag rankar lägst/tror minst på.

Exempel från ilördags; spelade Platon, Run Cesar, Pharon, Speedy Foxy och Dante som A-hästar. Vilket satt riktigt bra, men samtidigt missbedömde Southwind och Now or never. Att jag då sätter 3st icke favoriter tas ju ut av att 2st favoriter som inte är A-markerade vinner. Sen spricker jag på Rhesos som jag inte trodde skulle ta ledning rankad 7a där av. Ofta så här det ser ut, antingen sitterA-kravet, men missar på ramen alt. Ramen sitter men spricker på A-kravet.

Känns ju verkligen som man ökar möjligheten att sätta miljonvinst när man spelar reducerat, men under ett normal år reducerar man bort mycket vinstpengar på 5 och 6 rätt. Har haft mina klart sämsta 12månaders period sedan jag började spela reducerat och ligger väl back ca 25k. Detta kan sättas i jämförelse mot att alla år med matematiskt spel har genererat mellan 5-80k i plus.

Slutfunderingen är då om jag spelar fel eller om man helt enkelt får räkna med denna kostnad, men att man skapar sig betydligt bättre förutsättningar att kamma hem en storvinst? Jag tycker känslan att spela reducerat känns bra, men hittills har det bara kostat pengar...
Jag tror du har fastnat i reduceringsfällan det bästa för dej är att om du spelar för ex 1000 kr i veckan så gör ett system som kostar 1000kr sedan tar du bort rader som ger dåligt ex ta bort rader som ger under 5000kr och fyll sedan på med hästar du inte hade råd att ta med. Men det viktiga är att ha koll på om dina raka system även i år gett + resultat.
__________________
Bollen är rund och även jag
riga är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-12-04, 15:14   #80
 
Reg.datum: jan 2021
Inlägg: 3
Sharp$: 12
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Vad fyller du på med för hästar i ramen som inte kom med på dina matematiska system? Hur många av dem går in?

Ett annat gott råd är att göra enklare reduceringar.
Ett typexempel.
En ram på 9000 rader 1x3x4x5x5x5x6.
I de fyra avdelningarna med flest markeringar sätter du 3x3x3x2 A-hästar.

Systemet blir sedan denna vid krav på A-hästar, inga andra krav:
Krav på 1 A-häst = 8568 rader
Krav på 2 A-hästar = 6552 rader
Krav på 3 A-hästar = 3132 rader

A-hästarna kan med fördel vara hästar man anser vara "spelvärda" så får man lite hävstång på sina idéer. Klarar du dig med 2 A-hästar i varje lopp rensar det c:a 50 procent i exemplet vid kravet minst 2 A. Det behöver inte vara svårare än så.

Lite statistisk hjälp:
- 60% av V75-omgångarna slutar med 2 eller 3 streckfavoriter i raden. 15% har 1 streckfavorit, och endast 1 av 50 har noll favoriter. Mer än tre favoriter ger vanligen mycket låg utdelning och hög jackpotrisk.
- Andra- och tredjehandaren har tillsammans nästan lika stor chans som streckfavoriten att vinna ett lopp, oaktat vilka lopp det är. I genomsnitt är det 2 eller 3 hästar som är sämre än trea på strecken som vinner.
- Vid utdelningar mellan 0,5Mkr och 1,5Mkr är medianen på Streckssons ranksumma 26, och den genomsnittliga "systemramen" som Strecksson behövde för att hitta vinnarna är 2170 rader. C:a 12% av omgångarna hamnar i det utdelningsintervallet. C:a hälften av omgångarna ger 64.000kr eller lägre.

Underförstått: Vill man vinna stort, får man rikta systemet mot det. Då kommer man oftast inte ha så många rätt i enkla omgångar som är det vanligaste utfallet.
Hur skulle du applicera detta på V5? En spik. Ett trehästars och sen måla på med 2-3 ahästar och sätta krav på minst 1 ahäst?
Salkinro är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-25, 21:48   #81
 
Baltasars avatar
 
Reg.datum: jan 2021
Inlägg: 68
Sharp$: 212
Standard

Hej,

Att spela reducerat på kuskar som skall vinna i ett eller två V75 lopp verkar vara en väldigt dålig hobby.
Kusk-kravet reducerar bra kostnadsmässigt, men min erfarenhet är att rätt ofta så åker man ut på just på denna reducering.

Senaste exemplet är omgången på Romme 25/2 och M.A Djuse.
Där sitter man med 6-rätt inom systemramen, men just den sista pusslet med M.A Djuse fanns inte med för 7-rätt, han körde i 5 lopp utan en enda vinst, och det är inte första gången att jag missar utdelning på V75 pga. ovannämnd herre.
Sen tyckte jag att det var lite märkligt att han inte dök upp i någon intervju om sina vinstchanser på ATG live innan V75 starten..
Han är som Robin Hood, man vet att han finns men ingen vet var och när han dyker upp i skogen eller på upploppet.

Tur eller otur, jag vet inte, men jag upplever att man är ofta fel ute med reduceringskrav på kuskar med högvinst % statistik.

Det måste väl vara bland de sämre reduceringskrav man kan ställa?

Senast redigerad av Baltasar den 2023-02-26 klockan 18:15.
Baltasar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 00:27   #82
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2492
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Baltasar Visa inlägg
Det måste väl vara bland de sämre reduceringskrav man kan ställa?
Korta svaret är ja och amen. Gokart med folkabuss.
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 11:19   #83
 
Reg.datum: sep 2021
Inlägg: 732
Sharp$: 2086
Standard

Jag känner att det vore bra med en utgångsidé för hur man spelar reducerat, istället för att hitta på nya villkor varenda gång. Trots att jag pillat med detta i 20 år så gör jag groteska misstag ibland under tidspress

För bara någon vecka fick jag in en 5%are som A-häst och allt såg magiskt bra ut. Förutom den lilla detaljen att jag krävde en C-häst på systemet. Så allt sprack på det.. Jag hade krävt att jag skulle ranka dåligt för att vinna. Det är otroligt lätt att villa bort sej.

Berglunds sätt att reducera är ju onekligen enkelt och idiotsäkert. Utgångshästar och utskrivet på 2-3 bongar

Eller som det beskrevs högre upp i tråden. Spela helt utan villkor och bara reducera bort utdelningar som ger 5-rätts jackpot

Har ni någon favoritmetod?
__________________
"En bra spik är en spik som vinner"
Galten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 12:31   #84
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2492
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galten Visa inlägg
Har ni någon favoritmetod?
En alltför ofta förbisedd reduceringsmetod är att helt avstå en omgång och lägga krut och smet vid bättre tillfälle, antingen när jag har tydlig idé om utgång eller spik, eller spelvärde i form av jackpot.

Rank och spela vid värde. Inga större konster med reduceringsverktyg: utgångshästar och ibland faktorera upp en lågprocentare som inte blir chansspik med skulle den sitta så rasslar det till, dvs fler vinstrader; multiplicering istf reducering.

Hur täcka in 0-1%-are på som "alla vet inte kan vinna"? Lägga krut på A- och B-hästar. Har jag inga tydliga idéer bland A och B, utan flummar på med 3-4 u-hästar i de flesta avdelningarna, då är det inte spelläge den omgången.
Hittar jag sunda u-hästar och tilltalande spik så stramar jag upp A och B. Har jag hamnat rätt på det, så sitter jag med "lott" i någon eller ännu hellre några tänkta skrällavdelningar.

Jag kan inte hålla på och villkora en 3-årig 0,8%-are med två starter och två strykningar och tro att jag vet vad jag sysslar med, utan måste inse att mina eventuella styrkor ligger i att dels ranka de mer betrodda, dels se var det kan smälla. Då köper jag den lotten, det har jag utrymme för i och med A-B-C-rank där jag vet att jag hamnar rätt på't då och då. Men lämnar jag en A eller B helt utanför ramen, då har jag spikat eller låst där. Vid fler än ett tillfälle har jag bommat på att såga av en 25%-are som värmt som en skata i ett kylskåp för att sen vinna med längder.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+10)
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 16:34   #85
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galten Visa inlägg
Jag känner att det vore bra med en utgångsidé för hur man spelar reducerat, istället för att hitta på nya villkor varenda gång. Trots att jag pillat med detta i 20 år så gör jag groteska misstag ibland under tidspress

För bara någon vecka fick jag in en 5%are som A-häst och allt såg magiskt bra ut. Förutom den lilla detaljen att jag krävde en C-häst på systemet. Så allt sprack på det.. Jag hade krävt att jag skulle ranka dåligt för att vinna. Det är otroligt lätt att villa bort sej.

Berglunds sätt att reducera är ju onekligen enkelt och idiotsäkert. Utgångshästar och utskrivet på 2-3 bongar

Eller som det beskrevs högre upp i tråden. Spela helt utan villkor och bara reducera bort utdelningar som ger 5-rätts jackpot

Har ni någon favoritmetod?

Din sprickning där är en av de saker som jag har svårast för när jag ser andras system.

Den ENDA anledningen till att en högre rankad häst inte finns kvar till förmån för alla typer av lägre rankade hästar anser jag vara att ett utdelningsvillkor ligger med och jobbar.

Och exakt de ggrna svider det ju minimalt om betrodd häst vinner.

Aldrig ha min-krav för annat än topprankade/u-hästar. Bara max-krav.


Den läxan fick du lära dig den hårda vägen den här gången. Hoppas att det inte var någon livsavgörande summa som gick i stöpet.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 18:18   #86
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3335
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Din sprickning där är en av de saker som jag har svårast för när jag ser andras system.

Den ENDA anledningen till att en högre rankad häst inte finns kvar till förmån för alla typer av lägre rankade hästar anser jag vara att ett utdelningsvillkor ligger med och jobbar.

Och exakt de ggrna svider det ju minimalt om betrodd häst vinner.

Aldrig ha min-krav för annat än topprankade/u-hästar. Bara max-krav.


Den läxan fick du lära dig den hårda vägen den här gången. Hoppas att det inte var någon livsavgörande summa som gick i stöpet.

Det kan svida rätt mycket ändå om man har satt utdelningskravet väldigt högt. Jag har svårt för dom som bara sätter ett utdelningskrav och sedan får det vara bra med det. Hur tänker dom?
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 18:35   #87
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Det kan svida rätt mycket ändå om man har satt utdelningskravet väldigt högt. Jag har svårt för dom som bara sätter ett utdelningskrav och sedan får det vara bra med det. Hur tänker dom?
Jag sätter ofta ett ( ganska lågt ) utdelningsvillkor på i övrigt matematiska lappar utan andra villkor. Hur jag tänker? Jag accepterar att vara utan den summan till förmån för motsvarande antal rader i det övre intervallet.

Dock skulle jag aldrig sätta ett så högt villkor att jag inte skulle må bra av att missa enbart på det villkoret. Anser att man måste skärskåda sina känslor när man sätter just det villkoret.

Här är en omgång där enda missen var för högt satt utdelningsvillkor. https://www.atg.se/spel/2019-09-28/V...valla/resultat

Om jag inte minns fel så fick jag en hel kasse 6or och 5or som tröstpris. Knappa 5k tillbaka istället för runt 25-30k. Men det är nog t o m i överkant för vad jag skulle tåla idag. Det där var med en färsk storvinst i ryggen. För kaxigt.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2023-02-26 klockan 18:43.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 19:16   #88
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3335
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jag sätter ofta ett ( ganska lågt ) utdelningsvillkor på i övrigt matematiska lappar utan andra villkor. Hur jag tänker? Jag accepterar att vara utan den summan till förmån för motsvarande antal rader i det övre intervallet.

Dock skulle jag aldrig sätta ett så högt villkor att jag inte skulle må bra av att missa enbart på det villkoret. Anser att man måste skärskåda sina känslor när man sätter just det villkoret.

Här är en omgång där enda missen var för högt satt utdelningsvillkor. https://www.atg.se/spel/2019-09-28/V...valla/resultat

Om jag inte minns fel så fick jag en hel kasse 6or och 5or som tröstpris. Knappa 5k tillbaka istället för runt 25-30k. Men det är nog t o m i överkant för vad jag skulle tåla idag. Det där var med en färsk storvinst i ryggen. För kaxigt.

Har sett mycket märkliga spel från erfarna spelare, som typ sätter 50k som gräns. Har en 7% som dagens idé lägger ca 25 -30% av systemets rader på den, men väljer att avstå en rad som ger ca 45k med idén.
Men spelar gladligen samma rad i övrigt men med en 6% i samma avd, den har dom bara ca 5% av systemets rader på. Allt bara för att få en utdelning på strax över 50k, det kan inte vara särskilt smart.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 20:05   #89
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Det krav nedåt man generellt vill sätta är ju att få bort rader som ger jackpot på 5 rätt.

Dock är det svårt att åstadkomma med god precision så man får höfta på ett ungefär.
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 21:15   #90
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Har sett mycket märkliga spel från erfarna spelare, som typ sätter 50k som gräns. Har en 7% som dagens idé lägger ca 25 -30% av systemets rader på den, men väljer att avstå en rad som ger ca 45k med idén.
Men spelar gladligen samma rad i övrigt men med en 6% i samma avd, den har dom bara ca 5% av systemets rader på. Allt bara för att få en utdelning på strax över 50k, det kan inte vara särskilt smart.

Jag har satt 20-30k som gräns och bara gått vidare när jag har haft 15-20k i total insats på stora andelsspel.

Den exakta smärtgränsen är nog lite olika från person till person.
Säg att man har 400 kr av ett spel med 20k i total insats. Att spelläggaren reducerar bort en återbäring på 600 kr kan man nog oftast smälta rätt lätt. Allra helst om det man får tillbaka i andra änden är riktiga högutdelningsrader.

Intressant ämne.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 21:17   #91
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
Det krav nedåt man generellt vill sätta är ju att få bort rader som ger jackpot på 5 rätt.

Dock är det svårt att åstadkomma med god precision så man får höfta på ett ungefär.
Alla utdelningsvillkor är höftningar i någon mån.

Men visst är det exakt så. Kopplingen mellan utd 7r och 5r är inte så linjär att det går att säga med någon större precision. Man får nöja sig med att oftast lyckas.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 21:45   #92
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3335
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
Det krav nedåt man generellt vill sätta är ju att få bort rader som ger jackpot på 5 rätt.

Dock är det svårt att åstadkomma med god precision så man får höfta på ett ungefär.
Ja det kan man göra, men oftast har man överseende med att inte få utdelning på 5-rätt dom gångerna när man väl får 7-rätt. Det kan ge rätt hyfsat på 7-rätt även när man blir utan på 5-rätt.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 22:06   #93
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3335
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jag har satt 20-30k som gräns och bara gått vidare när jag har haft 15-20k i total insats på stora andelsspel.

Den exakta smärtgränsen är nog lite olika från person till person.
Säg att man har 400 kr av ett spel med 20k i total insats. Att spelläggaren reducerar bort en återbäring på 600 kr kan man nog oftast smälta rätt lätt. Allra helst om det man får tillbaka i andra änden är riktiga högutdelningsrader.

Intressant ämne.

Ja mycket Intressant ämne.
Att spela riktiga högutdelningsrader istället för rader med låg utdelning är helt rätt, men inte är det helt självklart vilka rader som måste stryka på foten och lämna plats. Speciellt inte i gränslandet runt utdelningskravet.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-01, 20:55   #94
 
Baltasars avatar
 
Reg.datum: jan 2021
Inlägg: 68
Sharp$: 212
Standard

Lurigt med Joker systemreducering på minsta utdelningen (tex 29 000kr) när man spricker på en spik, plötsligt så försvinner spelprocent fördelning på flera spelade hästar i nästa lopp.

Av 5 hästar så får man bara ha en häst kvar (den först rankade) för att systemet skall behålla 7-rätt på v86. Sen vinner näst rankade hästen som är också spelad på kupongen fast Joker tog bort spel% på den och då är man på 6 rätt..

Blir det en hög utdelning på v86 så vill man inte spricka på 7 rätt för att man reducerade bort den låga utdelningen, fast poäng gränsen låg på 9 av max 16 poäng.. Jag får inte ihop det..ibland får jag känslan att man spelar inte bara mot andra spelare utan mot Joker också ?!

Senast redigerad av Baltasar den 2023-03-01 klockan 21:27.
Baltasar är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-01, 21:44   #95
 
Reg.datum: sep 2021
Inlägg: 732
Sharp$: 2086
Standard

Tänker att den viktigaste anledningen till att reducera är att man inte vill betala för rader som knappt ger insatsen tillbaka vid sju rätt. Många ”kafferummet-på-jobbet”-system innehåller kanske inte en enda rad som ger mer än 10.000 kr vid alla rätt. Så dessa system vill man ”slå” i första hand. Jag vet inte hur stor andel av V75-systemen idag som ser ut på detta sättet.

Sen är det mer tycke och smak som avgör om man vill ha en gigantisk ram med mycket slumpreducering eller en mer fokuserad ram med tuffare villkor. Ju mer kunskap desto mer det senare antar jag.
__________________
"En bra spik är en spik som vinner"
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Baltasar (+10)
Galten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-02, 06:03   #96
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Baltasar Visa inlägg
Lurigt med Joker systemreducering på minsta utdelningen (tex 29 000kr) när man spricker på en spik, plötsligt så försvinner spelprocent fördelning på flera spelade hästar i nästa lopp.

Av 5 hästar så får man bara ha en häst kvar (den först rankade) för att systemet skall behålla 7-rätt på v86. Sen vinner näst rankade hästen som är också spelad på kupongen fast Joker tog bort spel% på den och då är man på 6 rätt..

Blir det en hög utdelning på v86 så vill man inte spricka på 7 rätt för att man reducerade bort den låga utdelningen, fast poäng gränsen låg på 9 av max 16 poäng.. Jag får inte ihop det..ibland får jag känslan att man spelar inte bara mot andra spelare utan mot Joker också ?!
Raderna reduceras bort med avseende på vad utdelningen skulle bli på 8 rätt om din spik hade vunnit.

Det går inte att både reducera bort rader och ha kvar samma rader samtidigt.

Sedan är det även så här:

Använd aldrig utdelningsvillkor med Jokersystemet eller någon annan reduceringstjänst förutom BT+ från baratrav.se när det är Jackpott.

Jokern och övriga program övervärderar extrapengarnas påverkan på utdelningen eftersom hela omsättningen ännu inte är inne. Felet blir mindre och mindre ju närmare spelstopp vi kommer. Men det försvinner inte helt förrän efter spelstopp.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-02, 06:11   #97
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galten Visa inlägg
Tänker att den viktigaste anledningen till att reducera är att man inte vill betala för rader som knappt ger insatsen tillbaka vid sju rätt. Många ”kafferummet-på-jobbet”-system innehåller kanske inte en enda rad som ger mer än 10.000 kr vid alla rätt. Så dessa system vill man ”slå” i första hand. Jag vet inte hur stor andel av V75-systemen idag som ser ut på detta sättet.

Sen är det mer tycke och smak som avgör om man vill ha en gigantisk ram med mycket slumpreducering eller en mer fokuserad ram med tuffare villkor. Ju mer kunskap desto mer det senare antar jag.
Det går alldeles utmärkt att ha en stor/gigantisk ram och icke-slumpreduceringar.

Men jag håller med dig om att en stor ram och en hel röra av villkor sällan är en bra strategi. De tenderar att jobba emot varandra på svårförutsägbara sätt.

Dock håller jag inte alls med på att jättestor ram automatiskt skulle medföra eller kräva slumpartade reduceringar.

Att skära ner din ram är ett slags brutal reducering det med.

Tänkvärt: För att kunna pricka alla rätt måste man till att börja med ha alla vinnare med på ramen. Sedan är det precis som du säger en smaksak om man vill spricka på att man inte har med en häst på ramen eller att spricka på ett villkor. Det är högst personligt och jag förstår att det finns spelare som föredrar det första av spelarpsykologiska skäl. Men det finns inget inneboende "bättre" med den metoden.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-02, 13:22   #98
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3335
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Raderna reduceras bort med avseende på vad utdelningen skulle bli på 8 rätt om din spik hade vunnit.

Det går inte att både reducera bort rader och ha kvar samma rader samtidigt.

Sedan är det även så här:

Använd aldrig utdelningsvillkor med Jokersystemet eller någon annan reduceringstjänst förutom BT+ från baratrav.se när det är Jackpott.

Jokern och övriga program övervärderar extrapengarnas påverkan på utdelningen eftersom hela omsättningen ännu inte är inne. Felet blir mindre och mindre ju närmare spelstopp vi kommer. Men det försvinner inte helt förrän efter spelstopp.

Att aldrig använda utdelningsvillkor med Jokersystemet eller någon annan reduceringstjänst förutom BT+ från baratrav.se när det är Jackpott det är väl kanske att ta i. Det beror väl på syftet med utdelningsvilkoret. Om du skapat ett system på 4300 rader men bara har råd med 4000 rader och vill ta bort dom 300 rader som ger minst så spelar det ingen roll vilken reduceringstjänst du använder även om det är jackpott.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-02, 14:12   #99
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Att aldrig använda utdelningsvillkor med Jokersystemet eller någon annan reduceringstjänst förutom BT+ från baratrav.se när det är Jackpott det är väl kanske att ta i. Det beror väl på syftet med utdelningsvilkoret. Om du skapat ett system på 4300 rader men bara har råd med 4000 rader och vill ta bort dom 300 rader som ger minst så spelar det ingen roll vilken reduceringstjänst du använder även om det är jackpott.
Stämmer bra.

Ska förtydliga:

Om man vill kunna förvänta sig att den nominella utdelning man har valt för sitt villkor ska ha en hygglig chans att landa i den verkliga gränsen för ens rader så bör man undvika utdelningsvillkor för allt annat än BT+.

Jag skulle nog tro att folk i allmänhet resonerar i termer av den gräns de har valt hellre än ett visst antal bottenutdelningsrader.

Om man har en viss budget att hålla sig till är BT+ ett utmärkt alternativ av andra anledningar. Det går ju att göra en egen poängrank och få programmet att välja ut de rader som har lägst poängprodukt upp till en given urvalsbudget.

Eller att om man råkar landa under sin valda budget så får det bli dubbletter av lågutdelningsraderna. Så länge det är "bra rader" nere i bottenintervallet så är det inte lika märkligt som det kanske låter.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-02, 14:13   #100
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 744
Sharp$: 9130
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Att aldrig använda utdelningsvillkor med Jokersystemet eller någon annan reduceringstjänst förutom BT+ från baratrav.se när det är Jackpott det är väl kanske att ta i. Det beror väl på syftet med utdelningsvilkoret. Om du skapat ett system på 4300 rader men bara har råd med 4000 rader och vill ta bort dom 300 rader som ger minst så spelar det ingen roll vilken reduceringstjänst du använder även om det är jackpott.
OM man vet vad man gör ja. Och förstår innebörden av sitt agerande.

De 300 rader som "ger minst" vid speltillfället lär inte ge vad systemet anger att de "borde" ge. Om man inte använder ett program som beräknar siffrorna korrekt vill säga.

Funkar ju om man lirar ensam och förstår vad som hänt när utdelningen hamnar inom tänkt intervall men raden inte finns med.

__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-02, 16:55   #101
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3335
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
OM man vet vad man gör ja. Och förstår innebörden av sitt agerande.

De 300 rader som "ger minst" vid speltillfället lär inte ge vad systemet anger att de "borde" ge. Om man inte använder ett program som beräknar siffrorna korrekt vill säga.

Funkar ju om man lirar ensam och förstår vad som hänt när utdelningen hamnar inom tänkt intervall men raden inte finns med.


Ja det är alltid bra att veta vad man gör.
Jag ville bara belysa att det blir samma rader som försvinner oavsett vilket reduceringstjänst man än använder vid jackpott, så ingen tror något annat.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 05:34   #102
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Ja det är alltid bra att veta vad man gör.
Jag ville bara belysa att det blir samma rader som försvinner oavsett vilket reduceringstjänst man än använder vid jackpott, så ingen tror något annat.

Samma rader försvinner, absolut.

Men inte samma avsedda rader för de som läser av den nominella utdelningsgränsen. Vilket är vad nog 999 av 1000 tänker. Jag får förklara effekten och skillnaden om och om igen för de som utdelningsreducerat och är fundersamma, arga eller besvikna.

Du får det att låta som att det är samma sak och det håller jag absolut inte med om.

Om övriga reduceringstjänster hade valt att kalla villkoret "Ta bort X rader med lägst förväntad utdelning" utan att räkna ut och visa en garanaterat felaktig siffra för gränsen så hade det varit en helt annan femma. Men det är det inte.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 09:43   #103
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 744
Sharp$: 9130
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Samma rader försvinner, absolut.

Men inte samma avsedda rader för de som läser av den nominella utdelningsgränsen. Vilket är vad nog 999 av 1000 tänker. Jag får förklara effekten och skillnaden om och om igen för de som utdelningsreducerat och är fundersamma, arga eller besvikna.

Du får det att låta som att det är samma sak och det håller jag absolut inte med om.

Om övriga reduceringstjänster hade valt att kalla villkoret "Ta bort X rader med lägst förväntad utdelning" utan att räkna ut och visa en garanaterat felaktig siffra för gränsen så hade det varit en helt annan femma. Men det är det inte.
Precis så!

Försök förklara för någon att man tagit bort raderna upp till fem lax och så stannar sjuan på åtta och man har den ändå inte...
Men lirar man själv så räcker det ju med att man förstår vad man gjort. Det som saknas är ju kanske främst tydligheten från verktygen om vad deras funktioner gör/innebär.

Själv tycker jag BT+ är överlägset. Och jag får varken betalt för att säga det eller rabatt på mitt inköp där.
Jag bara tycker det och rekommenderar er alla att testa.

BT+ är ljusår bättre än övriga på marknaden OM man vill göra lite mer avancerade saker.
Vill man inte det så räcker speltjanst.se eller ATGs eget verktyg för de flesta.

För min del är det särskilt vid pluggandet som BT+ är ett fantastiskt hjälpmedel!
Snabba enkla länkar till såväl svenska som finska lopparkivet är bara en av många funktioner som underlättar mitt pluggande.

Galet bra!

__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

Senast redigerad av Gotland den 2023-03-03 klockan 09:47. Anledning: Plugg
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 14:43   #104
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
Precis så!

Försök förklara för någon att man tagit bort raderna upp till fem lax och så stannar sjuan på åtta och man har den ändå inte...
Men lirar man själv så räcker det ju med att man förstår vad man gjort. Det som saknas är ju kanske främst tydligheten från verktygen om vad deras funktioner gör/innebär.

Själv tycker jag BT+ är överlägset. Och jag får varken betalt för att säga det eller rabatt på mitt inköp där.
Jag bara tycker det och rekommenderar er alla att testa.

BT+ är ljusår bättre än övriga på marknaden OM man vill göra lite mer avancerade saker.
Vill man inte det så räcker speltjanst.se eller ATGs eget verktyg för de flesta.

För min del är det särskilt vid pluggandet som BT+ är ett fantastiskt hjälpmedel!
Snabba enkla länkar till såväl svenska som finska lopparkivet är bara en av många funktioner som underlättar mitt pluggande.

Galet bra!


Jag noterar att rätt svar aldrig blir Jokersystemet?
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 15:42   #105
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2492
Standard

Funktionsmässigt saknar jag bara faktor på ATG's reducering. Osmidigt om fler än en faktorhäst
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 16:02   #106
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av solkusten Visa inlägg
Funktionsmässigt saknar jag bara faktor på ATG's reducering. Osmidigt om fler än en faktorhäst
Sätter du faktor för att få upp antalet ggr du spelar de mest favorittyngda raderna ( bland de rader du har kvar såklart då! )
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 16:21   #107
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2492
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Sätter du faktor för att få upp antalet ggr du spelar de mest favorittyngda raderna ( bland de rader du har kvar såklart då! )
I regel inte, kan hända på V4, ev V6.

Extra intressant drag på V75 som inte chansspikas sätter jag ibland faktor på. Ibland motiveras förstås chansspik, beroende på hur tydliga linjer jag anar i omgången som helhet.
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 16:37   #108
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av solkusten Visa inlägg
I regel inte, kan hända på V4, ev V6.

Extra intressant drag på V75 som inte chansspikas sätter jag ibland faktor på. Ibland motiveras förstås chansspik, beroende på hur tydliga linjer jag anar i omgången som helhet.
För V4/V6 rekommenderar jag då Urvalsbudget/Automult i BT+.

Där får du flerbong på radnivå istället för på hästnivå. "Minsta-vinsten" höjs.

För V75 har jag mer fullt upp med att få ihop så många rätt som möjligt snarare än att sätta flera likadana rader.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 16:46   #109
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2492
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
För V4/V6 rekommenderar jag då Urvalsbudget/Automult i BT+.

Där får du flerbong på radnivå istället för på hästnivå. "Minsta-vinsten" höjs.

För V75 har jag mer fullt upp med att få ihop så många rätt som möjligt snarare än att sätta flera likadana rader.
Instämmer angående V75, men ibland ska bågen spännas. Blir det inte träff så vet jag iaf vad som hände respektive inte.

Skulle testa BT+ pronto om jag hade windows. Tar en kik på deras video så länge
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 17:08   #110
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av solkusten Visa inlägg
Instämmer angående V75, men ibland ska bågen spännas. Blir det inte träff så vet jag iaf vad som hände respektive inte.

Skulle testa BT+ pronto om jag hade windows. Tar en kik på deras video så länge
Det är ju det här med icke-windows också.

Då väljer man bort en hel del av det bästa samtidigt.

Win10&Win11 har varit extremt bekymmersfria operativsystem för mig. Har full förståelse för bortvalet förr om åren. Inte lika mycket längre.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 17:18   #111
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2492
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Det är ju det här med icke-windows också.

Då väljer man bort en hel del av det bästa samtidigt.

Win10&Win11 har varit extremt bekymmersfria operativsystem för mig. Har full förståelse för bortvalet förr om åren. Inte lika mycket längre.
Det var länge sen man meckade med Win och en stärkande virre bredvid, verkar funka de gånger jag använder det nuförtiden
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 20:20   #112
 
Reg.datum: sep 2021
Inlägg: 732
Sharp$: 2086
Standard

Vi kanske kan lägga upp våra reducerade system imorgon och sen analysera lite (vad som troligen gick fel)
__________________
"En bra spik är en spik som vinner"
Galten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-03, 20:57   #113
 
solkustens avatar
 
Reg.datum: jun 2016
Inlägg: 368
Sharp$: 2492
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galten Visa inlägg
Vi kanske kan lägga upp våra reducerade system imorgon och sen analysera lite (vad som troligen gick fel)
Örebro och Gävle har jag pausat på spellistan
solkusten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-05, 22:43   #114
 
BowTiedBettors avatar
 
Reg.datum: aug 2022
Inlägg: 8
Sharp$: 66
Standard

En graf som kanske kan intressera någon härinne.

https://imgur.com/cwIRrlr
__________________
Bookies are zeros.
BowTiedBettor är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-06, 15:49   #115
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3335
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Samma rader försvinner, absolut.

Men inte samma avsedda rader för de som läser av den nominella utdelningsgränsen. Vilket är vad nog 999 av 1000 tänker. Jag får förklara effekten och skillnaden om och om igen för de som utdelningsreducerat och är fundersamma, arga eller besvikna.

Du får det att låta som att det är samma sak och det håller jag absolut inte med om.

Om övriga reduceringstjänster hade valt att kalla villkoret "Ta bort X rader med lägst förväntad utdelning" utan att räkna ut och visa en garanaterat felaktig siffra för gränsen så hade det varit en helt annan femma. Men det är det inte.

Det är helt rätt att alla reduceringstjänster inte kallar det "Ta bort X rader med lägst förväntad utdelning" men en del spelare använder utdelningskravet just på det sättet för att trimma in sitt system med syftet på att ta bort rader. Och om syftet bara är det så går det bra att använda vilken tjänst som helst i alla lägen. För övrigt håller jag med om att BT+ verkar vara ett fantastiskt hjälpmedel, man blir nästan matt av att läsa om allt som går att göra.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-06, 15:50   #116
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3335
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
Precis så!

Försök förklara för någon att man tagit bort raderna upp till fem lax och så stannar sjuan på åtta och man har den ändå inte...
Men lirar man själv så räcker det ju med att man förstår vad man gjort. Det som saknas är ju kanske främst tydligheten från verktygen om vad deras funktioner gör/innebär.

Själv tycker jag BT+ är överlägset. Och jag får varken betalt för att säga det eller rabatt på mitt inköp där.
Jag bara tycker det och rekommenderar er alla att testa.

BT+ är ljusår bättre än övriga på marknaden OM man vill göra lite mer avancerade saker.
Vill man inte det så räcker speltjanst.se eller ATGs eget verktyg för de flesta.

För min del är det särskilt vid pluggandet som BT+ är ett fantastiskt hjälpmedel!
Snabba enkla länkar till såväl svenska som finska lopparkivet är bara en av många funktioner som underlättar mitt pluggande.

Galet bra!



Jag förstår vad du menar, men om du måste förklara för någon att man tagit bort raderna upp till fem lax och så stannar sjuan på åtta och man har den ändå inte, ja så kan det bli, det är ju bara en ungefärlig siffra men faktum är att det är störst risk att råka ut för just detta scenario
med BT+ vid jackpott, eftersom BT+ räknar rätt och övriga program räknar fel och får på så sätt ytterligare en buffert mot just detta. Men å andra sidan så räknar dom även fel på uppsidan och att behöva förklara det för någon att vi gick miste om 500.000 fast gränsen var satt till 800.000 det är nog mycket värre.

Senast redigerad av GGS den 2023-03-06 klockan 16:28.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-06, 19:51   #117
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Jag förstår vad du menar, men om du måste förklara för någon att man tagit bort raderna upp till fem lax och så stannar sjuan på åtta och man har den ändå inte, ja så kan det bli, det är ju bara en ungefärlig siffra men faktum är att det är störst risk att råka ut för just detta scenario
med BT+ vid jackpott, eftersom BT+ räknar rätt och övriga program räknar fel och får på så sätt ytterligare en buffert mot just detta. Men å andra sidan så räknar dom även fel på uppsidan och att behöva förklara det för någon att vi gick miste om 500.000 fast gränsen var satt till 800.000 det är nog mycket värre.
Va? Nej. BT+ räknar inte mer fel på uppsidan än på nersidan. Vad har du fått det ifrån?

Sedan är det ju ett kraftigt tips att INTE begränsa uppåt med utdelningsvillkor. Begränsning uppåt löser man bäst med andra mer konkreta sätt att filtrera.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2023-03-06 klockan 19:52.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-06, 19:56   #118
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Det är helt rätt att alla reduceringstjänster inte kallar det "Ta bort X rader med lägst förväntad utdelning" men en del spelare använder utdelningskravet just på det sättet för att trimma in sitt system med syftet på att ta bort rader. Och om syftet bara är det så går det bra att använda vilken tjänst som helst i alla lägen. För övrigt håller jag med om att BT+ verkar vara ett fantastiskt hjälpmedel, man blir nästan matt av att läsa om allt som går att göra.
Väldigt få har det tänket skulle jag säga.

Effekten blir ju ALLTID att man trimmar sitt system när man använder utdelningsvillkor. Men att det är antalet rader man siktar på när man filtrerar måste vara extremt ovanligt.

100 av 100 av de som jag pratar med tänker i form av att sortera bort skräprader. INTE att trimma sitt system med x rader på låtutdelningssidan.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-07, 11:33   #119
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3335
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Va? Nej. BT+ räknar inte mer fel på uppsidan än på nersidan. Vad har du fått det ifrån?

Sedan är det ju ett kraftigt tips att INTE begränsa uppåt med utdelningsvillkor. Begränsning uppåt löser man bäst med andra mer konkreta sätt att filtrera.

Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar.

Om du måste förklara för någon att man tagit bort raderna upp till fem lax och så stannar sjuan på åtta och man har den ändå inte. Ja så kan det bli det är ju bara en ungefärlig siffra, men faktum är att det är störst risk att råka ut för just detta scenario med BT+ vid jackpott, eftersom BT+ räknar RÄTT och övriga program räknar FEL och då får övriga program på så sätt ytterligare en buffert mot just detta scenario. Men å andra sidan så räknar dom övriga programmen även fel på uppsidan (vilket INTE BT+ gör) och att behöva förklara det för någon att vi gick miste om 500.000 fast gränsen var satt till 800.000 det är nog mycket värre.
GGS är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-07, 19:48   #120
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Ska försöka vara lite tydligare med vad jag menar.

Om du måste förklara för någon att man tagit bort raderna upp till fem lax och så stannar sjuan på åtta och man har den ändå inte. Ja så kan det bli det är ju bara en ungefärlig siffra, men faktum är att det är störst risk att råka ut för just detta scenario med BT+ vid jackpott, eftersom BT+ räknar RÄTT och övriga program räknar FEL och då får övriga program på så sätt ytterligare en buffert mot just detta scenario. Men å andra sidan så räknar dom övriga programmen även fel på uppsidan (vilket INTE BT+ gör) och att behöva förklara det för någon att vi gick miste om 500.000 fast gränsen var satt till 800.000 det är nog mycket värre.
Jag förstår exakt vad du menar....men....

Ingen borde sätta utd-villkor på max 800k till att börja med.

Enda gången ett max-utd-villkor är på sin plats är om man delar upp systemet så att olika utdelningsintervall har olika "övriga villkor". Men det översta delintervallet bör alltid vara "öppet uppåt". Begränsningar uppåt bör hanteras med mer konkreta villkor.

Det jag menar är att det scenario som du spelar upp helt enkelt aldrig bör inträffa för en hyggligt kunnig spelläggare.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-07, 19:54   #121
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 593
Sharp$: 495
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Jag förstår exakt vad du menar....men....

Ingen borde sätta utd-villkor på max 800k till att börja med.

Enda gången ett max-utd-villkor är på sin plats är om man delar upp systemet så att olika utdelningsintervall har olika "övriga villkor". Men det översta delintervallet bör alltid vara "öppet uppåt". Begränsningar uppåt bör hanteras med mer konkreta villkor.

Det jag menar är att det scenario som du spelar upp helt enkelt aldrig bör inträffa för en hyggligt kunnig spelläggare.

Uppåt bör man väl egentligen bara begränsa med rader svårare än hela potten.

Dvs är potten 30 mille, så bör man inte spela rader som teoretiskt ger 100 mille..
Tipsb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2023-03-07, 20:03   #122
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Tipsb Visa inlägg
Uppåt bör man väl egentligen bara begränsa med rader svårare än hela potten.

Dvs är potten 30 mille, så bör man inte spela rader som teoretiskt ger 100 mille..
Absolut. Men man bör nog väga in övervärdet på sina egna speldrag också.

Det verkar dumt att sortera bort en 30M-rad bara för att kollektivets teoretiska utdelning skulle vara 100M.

Kan ju vara så att en av 1%arna har 10% vinstchans enl dig?

Det är nog bäst att ta hand om "begränsning uppåt" med andra mer konkreta villkor än just utdelningsvillkor.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td