Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-11-29, 09:13   #1
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 155
Sharp$: 253

macin delar med sig
Stats: 8 - 6 - 0
ROI: 118.20%
Vinstprocent: 57.00%

Standard

Intressant "fakta" kring värde (förknippat med ROI)


Hej,

Jag kom att tänka på det här med värde då jag gick igenom odds, och således spelboken.

Jag och två polare som bolagar har lagt snart 500 spel på 3 veckor och följt:

Masho123, RAS, Wunderdog NFL/NCAA FB/NHL, Maddux NBA/NCAA BB, Helmut NCAA BB, silencer @ blogabet, kbarcelann @ blogabet, vulpini23 @ blogabet, genuinebetting samt lite andra.

Vi är +/- 0 ganska exakt.

Vi använder många bookies förutom scambookies såsom stanjames, tipico och andra euro/dollarsidor där växlingskursen blir homo.

Gjorde även en tabell som visar såhär:

Ursprungsodds som rekare lagt: 2.00 (50% - vi behöver få in denna 51 av 100 för att gå 1% plus i längden, a.k.a 101% ROI).

Odds som vi får (säger vi): 1.93 (51.81 - vi behöver få in denna 52 av 100 för att gå plus 0.19% plus i längden, a.k.a 100.19% ROI).

De stora skillnaderna ser man på eurobasket, euro-ishockey m.m, där pinnacle inte alltid har odds eller ger ut odds överhuvudtaget, eller där linan möjligtvis är slashad. Pinnacle kanske ger ut U155.5 till 1.93 (51.81%) medan bwin ger ut U156.5 till 1.85 (54.05%). Det skiljer alltså 2.24% och även 1 poäng skillnad, imo är pinnacleoddset grymt mycket bättre - vad säger ni? Ska man lira pinnens lina eller skita i spelet helt och hållet?

Nämnvärt är att värdet på spel med lägre odds minskar kraftigt om oddsskilnaden är låt oss säga 0.05.

Oddsskillnad på 2.00 mot 1.95 = 50-51.28 = 1.28%
Oddskillnad på 1.35 mot 1.30 = 74.07-76.92 = 2.85%

Jag är oroad över att vi gör något fel (fast vi alla är duktiga rent matematiskt samt inte lirar spel till underodds), vi använder de bookies man behöver m.m. Kan det vara så att dom cappers vi följt via sharps.se m.m enbart gått rejält dåligt?

Kom gärna med tankar & funderingar.
macin är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 14:03   #2
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2204
Standard

Spel är inte så enkelt som folk i allmänhet vill tro. Inte det svar du ville ha kanske men så ligger det till.

Citat:
Jag är oroad över att vi gör något fel (fast vi alla är duktiga rent matematiskt samt inte lirar spel till underodds)
Om du lirat till underodds eller inte kan du omöjligt veta. Nu är 500 spel inte särskilt stort underlag men ligger du fortfarande back efter 5000 spel så talar allt för att du spelat just underodds i tillräckligt stor omfattning.

Om du spelar till 1.93 när rekare lagt samma spel till 2.00 (som du skrev) så behöver man inga större matematiska kunskaper för att inse att det kommer gå åt helvete. Vet inte vad du menar med duktiga rent matematiskt men det räcker med oregelbunden grundskola för min del för att förstå att upplägget är ohållbart.

Citat:
Nämnvärt är att värdet på spel med lägre odds minskar kraftigt om oddsskilnaden är låt oss säga 0.05.
Jag tror mer på att värdet, om det ens fanns från start, försvinner helt och hållet.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 15:02   #3
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 155
Sharp$: 253

macin delar med sig
Stats: 8 - 6 - 0
ROI: 118.20%
Vinstprocent: 57.00%

Standard

Vi följer folk som kan visa upp bra sheets och statistik, framförallt i de större sporterna där odds inte slashas nämnvärt. Att hitta spreadsheets på 5000 spel+ är omöjligt, så man tar ju en risk när folk enbart kan visa upp 150-500 spel med 107-115% ROI.

Om ursprungsoddset är 2.00 och vi får 1.93 så har vi tappat 1.81% ROI i längden, om man då utgår ifrån att rekaren har 110% så får vi iaf en hyffsad avkastning på 108.19% vilket då även är spelbart (spelen läggs ju trots allt ut gratis, så man kan inte räkna med att få samma odds som rekaren fått).

Sen att 1.30 oddsare sällan är spelbara är vi på det klara med, skrev mer in informationen till andra som kan tänkas läsa denna post och då kanske "vaknar till" och inser att 1.25 mot 1.30 eller 1.35 är enorm skillnad i ren ROI i längden.

Ni andra här på sharps som följt serviceplay m.m senaste månaden, anser inte ni att det har gått ganska så dåligt för nästan alla cappers? Hur har era resultat varit?
macin är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 15:19   #4
 
Zimonds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 236
Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av macin Visa inlägg
Hej,

Jag kom att tänka på det här med värde då jag gick igenom odds, och således spelboken.

Jag och två polare som bolagar har lagt snart 500 spel på 3 veckor och följt:

Masho123, RAS, Wunderdog NFL/NCAA FB/NHL, Maddux NBA/NCAA BB, Helmut NCAA BB, silencer @ blogabet, kbarcelann @ blogabet, vulpini23 @ blogabet, genuinebetting samt lite andra.

Vi är +/- 0 ganska exakt.

Vi använder många bookies förutom scambookies såsom stanjames, tipico och andra euro/dollarsidor där växlingskursen blir homo.

Gjorde även en tabell som visar såhär:

Ursprungsodds som rekare lagt: 2.00 (50% - vi behöver få in denna 51 av 100 för att gå 1% plus i längden, a.k.a 101% ROI).

Odds som vi får (säger vi): 1.93 (51.81 - vi behöver få in denna 52 av 100 för att gå plus 0.19% plus i längden, a.k.a 100.19% ROI).

De stora skillnaderna ser man på eurobasket, euro-ishockey m.m, där pinnacle inte alltid har odds eller ger ut odds överhuvudtaget, eller där linan möjligtvis är slashad. Pinnacle kanske ger ut U155.5 till 1.93 (51.81%) medan bwin ger ut U156.5 till 1.85 (54.05%). Det skiljer alltså 2.24% och även 1 poäng skillnad, imo är pinnacleoddset grymt mycket bättre - vad säger ni? Ska man lira pinnens lina eller skita i spelet helt och hållet?

Nämnvärt är att värdet på spel med lägre odds minskar kraftigt om oddsskilnaden är låt oss säga 0.05.

Oddsskillnad på 2.00 mot 1.95 = 50-51.28 = 1.28%
Oddskillnad på 1.35 mot 1.30 = 74.07-76.92 = 2.85%

Jag är oroad över att vi gör något fel (fast vi alla är duktiga rent matematiskt samt inte lirar spel till underodds), vi använder de bookies man behöver m.m. Kan det vara så att dom cappers vi följt via sharps.se m.m enbart gått rejält dåligt?

Kom gärna med tankar & funderingar.
Först och främst. Om du träffar 51 av 100 till ett odds av 2 är din ROI 102%.

Säg att din rekare har 6% EV på ett spel till 2 gånger pengarna. Det innebär att den förväntade vinstchansen är 53 %. Om du spelar samma spel till 1,93 kommer då din EV vara lite drygt 2%! Du har alltså tappat nästan 4% för att du spelat till 1,93 istället för 2, inte 1,81 % som du påstår.

På Pinnacle kan du köpa poäng och se vad du får för odds på U156.5 där, och sedan jämföra.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 15:54   #5
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2204
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av macin Visa inlägg
Vi följer folk som kan visa upp bra sheets och statistik, framförallt i de större sporterna där odds inte slashas nämnvärt. Att hitta spreadsheets på 5000 spel+ är omöjligt, så man tar ju en risk när folk enbart kan visa upp 150-500 spel med 107-115% ROI.

Om ursprungsoddset är 2.00 och vi får 1.93 så har vi tappat 1.81% ROI i längden, om man då utgår ifrån att rekaren har 110% så får vi iaf en hyffsad avkastning på 108.19% vilket då även är spelbart (spelen läggs ju trots allt ut gratis, så man kan inte räkna med att få samma odds som rekaren fått).

Sen att 1.30 oddsare sällan är spelbara är vi på det klara med, skrev mer in informationen till andra som kan tänkas läsa denna post och då kanske "vaknar till" och inser att 1.25 mot 1.30 eller 1.35 är enorm skillnad i ren ROI i längden.

Ni andra här på sharps som följt serviceplay m.m senaste månaden, anser inte ni att det har gått ganska så dåligt för nästan alla cappers? Hur har era resultat varit?
Nej nej nej.

Sen att några stycken av en stor massa har 107-115% på 150-500 spel säger inte mycket och är ingen garanti att fortsättningen för just dom blir positiv. Om ett halvår är det kanske helt andra namn som ligger på gröna siffror och samma visa då. Säger inget om framtiden.

Sa inte att du skulle hitta spreadsheets med 5000 spel. Men ligger du back efter så många spel så har du personligen spelat till allt för många underodds. Men så länge behöver du inte vänta. Då du inte ens kan räkna så gör du klokast i att avsluta projektet redan nu.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 15:59   #6
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 155
Sharp$: 253

macin delar med sig
Stats: 8 - 6 - 0
ROI: 118.20%
Vinstprocent: 57.00%

Standard

Det är sant, fel av mig. Blev lite felräkning, tack för rättandet!

Ska kika lite vidare på det, tack för era svar.
macin är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 17:25   #7
dNa
 
dNas avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 868
Sharp$: 255
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av macin Visa inlägg
Vi följer folk som kan visa upp bra sheets och statistik, framförallt i de större sporterna där odds inte slashas nämnvärt. Att hitta spreadsheets på 5000 spel+ är omöjligt, så man tar ju en risk när folk enbart kan visa upp 150-500 spel med 107-115% ROI.
https://www.sharps.se/spreadsheet/boored
dNa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 22:59   #8
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 155
Sharp$: 253

macin delar med sig
Stats: 8 - 6 - 0
ROI: 118.20%
Vinstprocent: 57.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Nej nej nej.

Sen att några stycken av en stor massa har 107-115% på 150-500 spel säger inte mycket och är ingen garanti att fortsättningen för just dom blir positiv. Om ett halvår är det kanske helt andra namn som ligger på gröna siffror och samma visa då. Säger inget om framtiden.

Sa inte att du skulle hitta spreadsheets med 5000 spel. Men ligger du back efter så många spel så har du personligen spelat till allt för många underodds. Men så länge behöver du inte vänta. Då du inte ens kan räkna så gör du klokast i att avsluta projektet redan nu.
Till att börja med så bad jag om hjälp, inte kommentarer om att jag ska avsluta mitt projekt. Jag har gått relativt bra med plus sedan jag började lira mer seriöst sedan jag slutade gymnasiet, så den biten tvekar jag ej på - det jag är ute efter är att hitta en bra tabell att skissa på där man maximerar sin profit och även kan höja insatsen på de spelen man får en bättre ROI i längden.

För det andra så motsäger du dig själv:

1. Jag sa ifrån att jag hade fel när jag räknade, so what? Jag skrev inte tråden för att jag är redan kan allt utan skrev den för att få feedback och hjälp.

2. Du säger att jag ska avsluta projektet då jag enbart lagt 500 spel, samtidigt säger du att 150-500 spel inte är mycket och ingen garanti - varför ska man isåfall sluta?

Nu har jag i alla fall kommit fram till formeln som man generellt kan gå efter.

För att enkelt räkna ut sin EV eller ROI på ett spel så måste man utgå ifrån att en rekare har en viss ROI, i detta fall använder jag 108%.

Rekaren har d.v.s 108% ROI och spelar ett odds till 1.97.
Man tar då 108/1.97 = 54.8223 sedan gångrar man 54.8223 med det odds vi får, låt oss säga 1.95 och får då 106.9035% ROI. Vi har på 0.02 sämre odds i detta fall torskat ca 1.1% ROI. (108-106.90%)
Att tillägga här så vill man ha en felmarginal på någon eller några procent beroende på hur många spel rekaren har lagt, ju fler spel lagda, desto bättre givetvis.

Således tror jag att jag funnit svar på min egna fråga:

Om man utgår ifrån att en rekare har 108% roi och lirar ett odds till 1.97 så får man fram 54.8223. Om vi således spelar till kanske 1.90 så får vi 104.16%. Lägg därtill att vi fill ha en felmarginal på 2.5% så blir våran ROI i längden 101.66% - detta är bara i teorin och inte i praktiken då vi inte vet om spelaren faktiskt har en förväntad ROI på 108%, men vi kan i alla fall anta det.

Wagner/Zimond, ni som verkar kunna detta bättre än jag - anser ni ovanstående vara rätt?

Tacksam för givande feedback, inte snack om att jag ska lägga ner mitt spelande/projekt. Tack.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
comprende (+1)
macin är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 23:11   #9
 
Zimonds avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 236
Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av macin Visa inlägg
Nu har jag i alla fall kommit fram till formeln som man generellt kan gå efter.

För att enkelt räkna ut sin EV eller ROI på ett spel så måste man utgå ifrån att en rekare har en viss ROI, i detta fall använder jag 108%.

Rekaren har d.v.s 108% ROI och spelar ett odds till 1.97.
Man tar då 108/1.97 = 54.8223 sedan gångrar man 54.8223 med det odds vi får, låt oss säga 1.95 och får då 106.9035% ROI. Vi har på 0.02 sämre odds odds i detta fall torskat ca 1.1% ROI. (108-106.90%)
Att tillägga här så vill man ha en felmarginal på någon eller några procent beroende på hur många spel rekaren har lagt, ju fler desto spel lagda, desto bättre givetvis.

Således tror jag att jag funnit svar på min egna fråga:

Om man utgår ifrån att en rekare har 108% roi och lirar ett odds till 1.97 så får man fram 54.8223. Om vi således spelar till kanske 1.90 så får vi 104.16%. Lägg därtill att vi fill ha en felmarginal på 2.5% så blir våran ROI i längden 101.66% - detta är bara i teorin och inte i praktiken då vi inte vet om spelaren faktiskt har en förväntad ROI på 108%, men vi kan i alla fall anta det.

Wagner/Zimond, ni som verkar kunna detta bättre än jag - anser ni ovanstående vara rätt?

Tacksam för givande feedback, inte snack om att jag ska lägga ner mitt spelande/projekt. Tack.
Jag börjar nästan bli van vid att nämnas i samma mening som Wagner nu. Vet ingenting om Wagner, så vet inte om jag gillar det eller inte : )

Hursomhelst verkar din uträkning stämma bra nu!
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-29, 23:17   #10
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 155
Sharp$: 253

macin delar med sig
Stats: 8 - 6 - 0
ROI: 118.20%
Vinstprocent: 57.00%

Standard

[QUOTE=Zimond;84054]Jag börjar nästan bli van vid att nämnas i samma mening som Wagner nu. Vet ingenting om Wagner, så vet inte om jag gillar det eller inte : )

Var inte meningen att skriva negativt om varken dig eller Wagner, ber om ursäkt om det uppfattades som det.

Tack för dina svar, uppskattas!

EDIT: Quote fucka ur!
macin är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 02:07   #11
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 702
Sharp$: 2093

Oscar4122-Hockey
Stats: 532 - 637 - 85
ROI: 112.00%
Vinstprocent: 45.51%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av macin Visa inlägg
Till att börja med så bad jag om hjälp, inte kommentarer om att jag ska avsluta mitt projekt. Jag har gått relativt bra med plus sedan jag började lira mer seriöst sedan jag slutade gymnasiet, så den biten tvekar jag ej på - det jag är ute efter är att hitta en bra tabell att skissa på där man maximerar sin profit och även kan höja insatsen på de spelen man får en bättre ROI i längden.

För det andra så motsäger du dig själv:

1. Jag sa ifrån att jag hade fel när jag räknade, so what? Jag skrev inte tråden för att jag är redan kan allt utan skrev den för att få feedback och hjälp.

2. Du säger att jag ska avsluta projektet då jag enbart lagt 500 spel, samtidigt säger du att 150-500 spel inte är mycket och ingen garanti - varför ska man isåfall sluta?

Nu har jag i alla fall kommit fram till formeln som man generellt kan gå efter.

För att enkelt räkna ut sin EV eller ROI på ett spel så måste man utgå ifrån att en rekare har en viss ROI, i detta fall använder jag 108%.

Rekaren har d.v.s 108% ROI och spelar ett odds till 1.97.
Man tar då 108/1.97 = 54.8223 sedan gångrar man 54.8223 med det odds vi får, låt oss säga 1.95 och får då 106.9035% ROI. Vi har på 0.02 sämre odds i detta fall torskat ca 1.1% ROI. (108-106.90%)
Att tillägga här så vill man ha en felmarginal på någon eller några procent beroende på hur många spel rekaren har lagt, ju fler spel lagda, desto bättre givetvis.

Således tror jag att jag funnit svar på min egna fråga:

Om man utgår ifrån att en rekare har 108% roi och lirar ett odds till 1.97 så får man fram 54.8223. Om vi således spelar till kanske 1.90 så får vi 104.16%. Lägg därtill att vi fill ha en felmarginal på 2.5% så blir våran ROI i längden 101.66% - detta är bara i teorin och inte i praktiken då vi inte vet om spelaren faktiskt har en förväntad ROI på 108%, men vi kan i alla fall anta det.

Wagner/Zimond, ni som verkar kunna detta bättre än jag - anser ni ovanstående vara rätt?

Tacksam för givande feedback, inte snack om att jag ska lägga ner mitt spelande/projekt. Tack.
Eftersom att det finns olika mycket värden i alla spel, så kan man inte räkna sådär.

Ifall en rekare med en ROI på 108% lägger upp ett spel till 2,01 där det egentliga oddset borde vara 1,98 finns det inte lika mycket värde som när samma rekare (alltså fortfarande 108% ROI) lägger upp ett spel till odds 2,20 där det egentliga oddset borde vara 1,98.

Därför kan man inte använda en och samma formel på alla spel.
Den där formeln funkar bara om en rekare har exakt lika mycket värde i alla sina spel.

eller tänker jag galet nu?
oscar4122 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-11-30, 08:09   #12
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 155
Sharp$: 253

macin delar med sig
Stats: 8 - 6 - 0
ROI: 118.20%
Vinstprocent: 57.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av oscar4122 Visa inlägg
Eftersom att det finns olika mycket värden i alla spel, så kan man inte räkna sådär.

Ifall en rekare med en ROI på 108% lägger upp ett spel till 2,01 där det egentliga oddset borde vara 1,98 finns det inte lika mycket värde som när samma rekare (alltså fortfarande 108% ROI) lägger upp ett spel till odds 2,20 där det egentliga oddset borde vara 1,98.

Därför kan man inte använda en och samma formel på alla spel.
Den där formeln funkar bara om en rekare har exakt lika mycket värde i alla sina spel.

eller tänker jag galet nu?
Det borde stämma tycker jag.

Noterbart är som sagt att de flesta kan visa upp spreadsheets eller statistik på för få spel för att man ska kunna dra positiva slutsatser huruvida personer faktiskt går plus med en viss ROI eller inte.

På vissa spel kommer ju en rekare ha 120% ROI medan han på vissa spel kanske har 98% ROI, sådant kan man ju aldrig veta, och kommer även inte få svar på någonsin, om jag inte är ute och cyklar. Man måste utgå ifrån någonting, och det var därför behövde jag "formeln" för att räkna lite lättare på det.

Att följa en rekare som har 108% roi på kanske 300 lagda spel är ingenting som är glasklart att han kommer fortsätta hålla dem siffrorna, men betting handlar om att våga, så om 108% ROI på 300 spel på en rekare är det man kan hitta, så får man ta det och hoppas på det bästa. Man måste helt enkelt våga förlora pengar, annars kan man ju ge upp direkt.
macin är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td