Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2019-09-14, 11:46   #61
Banned
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 7 176
Sharp$: 5204
Standard

Dagens stänkare


V75:4
En som är helt bortglömd i avd 4 är 13 Faks Nils.

Har slagit Björs Viking och Don Viking regelrätt (Don Viking försvarade sig med galopp) är nog inte så otroligt mycket sämre än favoriten Lukas Rauen. Som måste rycka upp sig ordentligt för att vinna idag, bara rent bedrövlig senast, knappt i startmässigt skick.

Att blixten ska slå ner två gånger på samma ställe det tror jag först när jag ser det. Även om Erik Adielsson sitter upp igen bakom Husnäs Elving så tror jag att den får otroligt svårt att sätta nosen först.

Hälften av hästarna i det här loppet är ju ren utfyllnad. Jag säger inte att Nils vinner utan vidare, men nog har han bättre chans än 1%! Om de bästa gör bort sig eller får lite halvtrassliga lopp.

5,90 ger SvS i platsodds.

V75:2
Kontio har seglat upp som megalampa i stoloppet. Med all rätt förmodligen, Hankypanky Peyton har ju varit med och slagits i närheten av kulltoppen åtminstone senaste halvåret. Det man kan anföra är att det var ett tag sedan hon var ute i voltstart och att Jorma Kontio aldrig har varit särskilt lyckad som startkusk på tilläggsvollter.Dessutom kanske hon var lite formtoppad till diamantstoet i förra starten. Även om det inte har gått så lång tid sedan dess. Men förmodligen en rimlig vinstchans

Mega lampor måste försöka fällas och jag förordar därför 13 Quarcia med erkänt duktiga Kim Moberg i sulkyn. Det där är en märr som har visat rätt inställning och bra form i de senaste fem starterna. Finns förmodligen dessutom rätt bra med utveckling i henne. Var bra när hon vann på Solvalla för ett par starter sedan. Jag räknar med att Kim skickar iväg henne från start och att hon kommer bra på det, betydligt bättre än favoriten i alla fall. Ginny Weasley? Var sopdålig senast. Totalt kass. Måste vara 120 meter bättre idag för att räknas. Och dessutom måste man väl först bytt foder i stallet, eller vad det nu är som gör att de underpresterar.

Svenska spel ger 3,65 på plats.

En 500-ing kan det väl vara värt med en kort raket, tycker jag. Drygt 10 papp i potential.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Executive (+2)
Stankarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 12:00   #62
 
Reg.datum: nov 2014
Inlägg: 5 669
Sharp$: 50089
Standard

Ur Thomas Uhrbergs Blogg:

Roliga lopp med flera topphästar på plats i Bollnäs
sep 12, 2019

Nu är vi på väg in i hösten och det betyder ofta att det tävlas på mer eller mindre tungsprugna banor. Något man absolut ska ha i åtanke när man väljer att sätta ihop sina system.

Det var väl inte de allra bästa förutsättningarna på Jägersro på onsdagskvällen. Då blev det fyra segrar för egen del, trots att jag inte vann med den jag trodde mest på. Då var banan bra men det var ett otroligt regn som kom in under kvällen. Men en sådan dag bryr man sig kanske inte så mycket om att det var trist väder.

Vi hade ett tränarmöte innan tävlingarna på Jägersro. Vi är en grupp som har fått i uppdrag av våra medlemmar att verka för en tidigare start av lördagsomgångarna på V75.
Vi har haft en omröstning där 78% var för att vi skulle jobba för att tidigarelägga starten. Nu vet vi att det verkligen inte är lätt att påverka något i et här fallet men vi måste i alla fall försöka eftersom det är vad medlemmarna vill.

Måste tas på allvar
I och med att det snackas så mycket kring det här, inte minst av aktiva, så känns det i alla fall somatt vi hoppas att någon till slut ska lyssna på oss. Att det innebär en hel del krångel för oss som dagligen jobbar med sporten kanske de flesta förstår men tydligen inte tillräckligt för att vi ska vinna något gehör.

Spännande lördag
Jag tycker att det ser ut att kunna bli en klart spännande V75-omgång på Bollnäs den här veckan. Det ser ut att kunna bli en skaplig slant till de som hittar rätt. Bland annat ingår det ett icke helt lättlöst kallblodslopp att ta ställning till för spelarna.

Lördagens höjdpunkt
Det är inte alltid lätt att få ihop vassa guldlopp den här tiden på året men Bollnäs har haft turen att få ett riktigt vasst gäng.
Hästar som Makethemark, Sorbet och Nadal Broline borgar bara det för ett kanonlopp. När man sedan också kryddar det med den comebackande Global Trustworthy så bör det vara bäddat för ett kanonlopp. Där kommer väldigt mycket att avgöras i positionskriget.

Mina tankar om V75-loppen.

V75-1: Majestic Man vann på en fin tid senast och var riktigt bra då. Även om voltstart kan vara lite lurigt så bör det gå vägen. Wingmaster är alltid duktig och sedan streckas även duon Crazy And Quick och Global Winner.
V75-2: Hankypanky Peyton gjorde det bra senast även om hon då åkte på sin första förlust. Hon fick ett tungt lopp den gången och är ursäktad. Läget nu är vettigt och det bör vara toppchans.
V75-3; Mellby Granat är en riktigt bra häst som vunnit i sina två lopp efter lång vila. Mycket talar för tredje raka här. Västerbo Pokerface är kapabel och ska tillsammans med Lotusjasmine och No Limit Royalty är andra som känns klart streckvärda.
V75-4: Kallblodsloppet är öppet men jag tror mycket på norske Kos Odin som visat mycket i ljusa stunder. Här är det många starka namn. Lukas Rauen är bästa hästen men står tufft till. Husnäs Elving var bra senast och Torbjörn Janssons Klocksves Sprinten kan vara en kul outsider.
V75-5: Marrakesh är en fin häst som hoppade senast men han är normalt inte osäker. Jorma Kontio känner hästen väl och han brukar ha god hand med hästar efter Ready Cash. Distansen ska inte heller vara något som helst problem.
V75-6: Det är möjligt att jag är snett ute när jag garderar Makethemark men läget kan vara ett minus. Tar man sedan med trion Sorbet, Global Trustworthy och Nadal Broline så kan man sitta lung. Nadal Broline svarade för en otroligt vass insats senast på Bergsåker och han går inte att utelämna.
V75-7: Efter insatsen senast är Esprit Sisu min förstahäst i loppet. Exclamation Mark fick ett tufft lopp senast och kanske är han ett bra bud nu med ett försiktigare upplägg. Berghs Spickleback Face är klart duglig och det gäller i hög grad också Ural.

Thomas system
V75-1: 3, 5, 6, 8. Res: 1-7
V75-2: 8 Hankypanky Peyt. Res: 1-3
V75-3: 2, 3, 4, 10. Res: 1-5
V75-4: 7, 8, 10, 11, 12, 14, 15. Res: 3-4
V75-5: 6 Marrakesh. Res: 10-4
V75-6: 1, 4, 5, 7. Res: 2-6
V75-7: 1, 2, 5, 8, 9, 11. Res: 4-10
Systemet är på 2688 rader (1344 kronor). Om man väljer att chansspika norska kallblodet Kos Odin (V75-4) så blir det istället 384 rader (192 kronor) att betala.
hoola är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 12:08   #63
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Daniel Berglund
[email protected]
På V86 i onsdags fick vi ett tydligt exempel på att det numera är viktigare att inte gå på samma ”speldrag” som alla andra än att spela på de man verkligen tror mest på. My Tambourine Man i V86-8 blev omgången stora snackis och spik och speldrag för de flesta tidningar och tipstjänster. Det som var en rolig spelidé till 7-8 procent i början på veckan slutade som klar favorit på 28 procent och därmed en av omgångens minst spelvärda hästar. Med seger för My Tambourine Man hade värdet på åtta rätt ökat från 54.192 kronor till 70.036 kronor. Han hade alltså rensat knappt 1.3 gånger pengarna vilket i sin tur innebär 77 procents vinstchans.
Den här tendensen är tydligare på onsdagarna än på lördagarna vilket säkert hänger ihop med att det är tufft att analysera åtta lopp mitt i veckan och därmed lättare att hänga på vad som skriks ut i media. Särskilt stor effekt har troligen de allt fler och större tillsammansbolagen där majoriteten av spelläggarna förmodligen jobbar med annat än att gräva ner sig i åtta V86-lopp under veckan. Då blir givetvis ”följa-John-taktiken” lätt att ta till vilket ger den effekt på spelet som vi såg i onsdags.
Man måste alltså försöka att tänka lite utanför boxen för att inte hamna i samma fålla som alla andra och ett tips kan ju vara att om du hittar ett drag som sett riktigt bra ut i lopparkivet och som känns helt givet att gå på så är du troligen inte ensam om att ha sett det. Lättare sagt än gjort att analysera ett lopp och komma fram till en lösning och sedan kanske spela precis tvärtom, men i längden kanske det är bättre än att sitta med spel på ”My Tambourine Man-dragen”?
Att spika storfavoriter som tipstjänster och favorithatarna spyr på kan vara en annan idé som inte är så tokig. Jag testade det i onsdags med Marcello Wibb, vilket inte gick hem, men det tror jag nog berodde mest på att innerspåret blev riktigt skitigt på Jägersro. Inte ofta det körs en V86-omgång där utan att en enda spetshäst vinner.
Den här ingressen, tycker jag är mycket intressantare än DB:s tips till helgen...läs och begrunda...kontentan är nog att det blir ännu fler "variabler" att hantera...

Kontentan är att t o m DB är insnöad på systemrenset.

Han måste ha en travintiution av ädlaste märke eftersom det är helt uppenbart att han inte förstår sig på "rensmekanismerna" och vad som är vettigt att räkna på.

DB's uppvisning i ignorans slår alla rekord för att komma från en "spelexpert".


Givetvis är hans slutsats helt korrekt. Men matematiken är helt uppåt väggarna.

De 115,5 system som fanns kvar inför sista avdelningen hade sammanlagt ca 200 rader kvar tillsammans. ( 199,61 för att vara exakt. )

Knappt 88 av dessa satt på #8. Det motsvarar 44% vilket naturligtvis är grotskt mycket det med på en 28%are som dagen innan låg på ca 7-8%. Mer ospelvärt blir det inte.

Men att DB som räknas som en av landets vassaste !!?? .... visar sig vara en till i raden som är naturligt skicklig på att bedöma hästars vinstchanser och är en stor vinnare genom åren utan att förstå de matematiska grunderna.

Det visar iofs allra mest vad vi redan visste.

Det är inte den matematiska grunden som gör någon till en vinnande travspelare. Däremot vore det bra om experterna inte spädde på såna här missförstånd.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 12:17   #64
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 9 089
Sharp$: 21445
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tvablaa Visa inlägg
Två spikar troligen klara:
Kos Odin - Körs offensivt och kanske får överta. Kan vara stenklar tror jag.
Make the Mark - Gillar verkligen Sorbet men har svårt se att den tar en längd på MtM. Och inte vinner väl S från dödens?

Behöver en spik till och väljer mellan:
Ginny Weasley: Är ju överlägsen om den sköter sig och vill. Men känns lurigt.
No Limit R: Rätt säker på att den är bäst. Kan den t.o.m vinna från dödens om 1 inte släpper?
All Star: Ständigt underskattad. Distansgynnad tror jag. Men känns som risk för passiv styrning och att favoriten får fuska bort loppet i spets.

Skrälldragen:
Real Masterpiece
O.M Easton
Demex
Zorro Swing
Picasso
Tycker att du själv argumenterar för bästa spiken av Ginny Weasley, No Limit R eller All Star - nämligen No Limit Royalty. Han kom i onsdags till Sverige och har hunnit acklimatisera sig. Har bra spår. Är startsnabb och kan få ledningen av stoet 1 Melizza. Kan säkert en 13-tid. Tränas och delägs av Pekka Korpi. Här är det "lavat". Streckad på 22 som andrafavorit är spikvärt.
mackpeter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 12:20   #65
SO
 
SOs avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 1 808
Sharp$: 3718
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stankarn Visa inlägg
V75:4
En som är helt bortglömd i avd 4 är 13 Faks Nils.

Har slagit Björs Viking och Don Viking regelrätt (Don Viking försvarade sig med galopp) är nog inte så otroligt mycket sämre än favoriten Lukas Rauen. Som måste rycka upp sig ordentligt för att vinna idag, bara rent bedrövlig senast, knappt i startmässigt skick.

Att blixten ska slå ner två gånger på samma ställe det tror jag först när jag ser det. Även om Erik Adielsson sitter upp igen bakom Husnäs Elving så tror jag att den får otroligt svårt att sätta nosen först.

Hälften av hästarna i det här loppet är ju ren utfyllnad. Jag säger inte att Nils vinner utan vidare, men nog har han bättre chans än 1%! Om de bästa gör bort sig eller får lite halvtrassliga lopp.

5,90 ger SvS i platsodds.

V75:2
Kontio har seglat upp som megalampa i stoloppet. Med all rätt förmodligen, Hankypanky Peyton har ju varit med och slagits i närheten av kulltoppen åtminstone senaste halvåret. Det man kan anföra är att det var ett tag sedan hon var ute i voltstart och att Jorma Kontio aldrig har varit särskilt lyckad som startkusk på tilläggsvollter.Dessutom kanske hon var lite formtoppad till diamantstoet i förra starten. Även om det inte har gått så lång tid sedan dess. Men förmodligen en rimlig vinstchans

Mega lampor måste försöka fällas och jag förordar därför 13 Quarcia med erkänt duktiga Kim Moberg i sulkyn. Det där är en märr som har visat rätt inställning och bra form i de senaste fem starterna. Finns förmodligen dessutom rätt bra med utveckling i henne. Var bra när hon vann på Solvalla för ett par starter sedan. Jag räknar med att Kim skickar iväg henne från start och att hon kommer bra på det, betydligt bättre än favoriten i alla fall. Ginny Weasley? Var sopdålig senast. Totalt kass. Måste vara 120 meter bättre idag för att räknas. Och dessutom måste man väl först bytt foder i stallet, eller vad det nu är som gör att de underpresterar.

Svenska spel ger 3,65 på plats.

En 500-ing kan det väl vara värt med en kort raket, tycker jag. Drygt 10 papp i potential.
Nejdå Stänkarn, inte bortglömd hos mig. Minns när han vann på Sä och slog Delsbofax. Följt den ganska länge nu, kanske dags idag? Har spik på Don Viking (barfota = helt annan häst) och Faks Nils som reserv. Spik på ett eget litet system

V&P
Inlämnat: 2019-09-14, 11:38
Bollnäs Lopp 8
Lördag 2019-09-14
Start: 17:27
Kostnad: 200,00 kr
Vadet gäller startnummer

13 Faks Nils

1 x 2 x 100,00 kr = 200,00 kr.
Totalt: 200,00 kr.
Rättningskod: XMM WHP XQM
SO är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 12:39   #66
 
HuBBaBuBBas avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 10 444
Sharp$: 1750
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mackpeter Visa inlägg
Inför varje lördag funderar man över spik/spikar, lås och garderingslopp. Idag som så ofta förr sitter Nurmosstallet på leken. Dagens mest streckade är i andra 8 Hankypanky Peyton. Min vinnare där är 3 Patricks Princess och jag känner mig trygg med låset 3 och 8. Finsk-ryske 6 Marrakesh blir spik i långa loppet på bolagssystemet.

1) 1,3,5,6,8,11 r4-9 (Bästa hästen och favorit är 8. Bakspår gör honom sårbar och vi garderar. 3 kan susa till ledning SoS. 3 och 8 är ett sunt lås. Tysken 6 med Erik och springspår kan stöka till det hela. Det öppnar för någon smygkörd skräll)

2) 3,8 r1-15 (Här kan det skrälla. Jag tror dock att 1 släpper till 3, som skall slås i ledningen. Vi vet alla hur svårt det blir att slå Örjan därifrån. Bra lås 3 och 8)

3) 1,4,10 r8-3 (Stoet 1 tar ledningen. 4 ställer frågan och Torbjörn bestämmer om han vill ha ledning eller vinnarhålet. Favoriten 10 är bra om han slipper trafikproblem. Låser loppet på tre och hoppas på Torbjörn)

4) 7,10,12,14,15 r5-11 (Är rudis på kallblod. 15 med Örjan lättas i balansen. Hade järnskor senast i det lopp han borde vunnit. Står nu 20 m sämre till - blir ändå min förstahäst. Björn streckar sin styrning 5 i Björnkollen. Platsar inte på mitt system)

5) 6 r10-4 (Nurmos tränar och äger urstarke 6 från springspår - SoS. 4 tar ledningen och är klar för finalen - blir nog preparée idag. Björn måste ha bra info på 10 Magic Cash från Nurmos och spikar)

6) 1,4,7 r2-6 (Hade länge tänkt spika 1. 4 såg ut som en inburad tiger senast. 7 visar form och vinner snart)

7) 1,2,4,5,8,11 r9-10 (här är det jämnstreckat med sex ekipage över 10 %. Lillfavoriten 11 har bakspår och är stänkrädd. Han är redan finalklar. Måste garderas)

Kostar 1620:-. Lycka till!

Springspår? Autostart i 5e avd.
HuBBaBuBBa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 12:39   #67
Banned
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 7 176
Sharp$: 5204
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Kontentan är att t o m DB är insnöad på systemrenset.

Han måste ha en travintiution av ädlaste märke eftersom det är helt uppenbart att han inte förstår sig på "rensmekanismerna" och vad som är vettigt att räkna på.

DB's uppvisning i ignorans slår alla rekord för att komma från en "spelexpert".


Givetvis är hans slutsats helt korrekt. Men matematiken är helt uppåt väggarna.

De 115,5 system som fanns kvar inför sista avdelningen hade sammanlagt ca 200 rader kvar tillsammans. ( 199,61 för att vara exakt. )

Knappt 88 av dessa satt på #8. Det motsvarar 44% vilket naturligtvis är grotskt mycket det med på en 28%are som dagen innan låg på ca 7-8%. Mer ospelvärt blir det inte.

Men att DB som räknas som en av landets vassaste !!?? .... visar sig vara en till i raden som är naturligt skicklig på att bedöma hästars vinstchanser och är en stor vinnare genom åren utan att förstå de matematiska grunderna.

Det visar iofs allra mest vad vi redan visste.

Det är inte den matematiska grunden som gör någon till en vinnande travspelare. Däremot vore det bra om experterna inte spädde på såna här missförstånd.
Jag måste vara jävligt trög.

Vad spelar antal rader för roll när du sitter där med alla rätt och alla hästar i sista avdelningen?

Det som är intressant är väl hur många system du ska dela potten med?

Säg att det är två system kvar. Ditt med alla 12 hästar streckade och mitt. I det första scenariot har jag spikat favoriten och i det andra fallet har jag också alla 12 hästarna streckade.

Om favoriten vinner så blir ju utdelningen lika stor (halva potten), oavsett hur många rader som är kvar.

Om favoriten inte vinner så är det ju systemet som har tolv streck i sista som får vara med och dela potten. Återigen, det är ju antal system som är centralt för att räkna ut hur mycket pengar man får, där, inför sista avdelningen

Och dessutom, om vi båda har spikat favoriten i sista så rensar favoriten 0%.

Om vi båda har 12 hästar så rensar favoriten typ 8,33% av kvarvarande antal rader. Men värdet ökade ju inte. Eftersom alla överlevde.

Nä. Jag måste börja läsa statistik....
Stankarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 13:00   #68
 
HuBBaBuBBas avatar
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 10 444
Sharp$: 1750
Standard

Även om 4 an tar spets i 5e avd så kommer nog Erik trycka sig till ledningen i ett andra skede och sen kanske släppa till Jorma eller köra i spets. Så tror jag.
HuBBaBuBBa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 13:04   #69
 
Reg.datum: jan 2019
Inlägg: 240
Sharp$: 1244
Standard

övrig ny info

Peter g nordman att han har för avsikt at ge all star et smyglopp i dag.Över
tre varv,och med två skrykningare , så kan det visa sig vara et vinnande koncept
travbonus är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 13:09   #70
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

Jag hängde nog upp mej mest på att DB tycker att vi inte ska strecka
ekipage som inte vann. Travspel är lite lättare i efterhand. I förhand kan
det räcka att titta i startlistan. Hästar som vinner sällan vinner sällan.
Och även motsatsen, hästar som vinner ofta vinner ofta.
I min snart startade tråd, "'Hur spelar du spelare?" Ska jag titta närmare
på detta fenomen.

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 13:11   #71
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stankarn Visa inlägg
Jag måste vara jävligt trög.

Vad spelar antal rader för roll när du sitter där med alla rätt och alla hästar i sista avdelningen?

Det som är intressant är väl hur många system du ska dela potten med?

Säg att det är två system kvar. Ditt med alla 12 hästar streckade och mitt. I det första scenariot har jag spikat favoriten och i det andra fallet har jag också alla 12 hästarna streckade.

Om favoriten vinner så blir ju utdelningen lika stor (halva potten), oavsett hur många rader som är kvar.

Om favoriten inte vinner så är det ju systemet som har tolv streck i sista som får vara med och dela potten. Återigen, det är ju antal system som är centralt för att räkna ut hur mycket pengar man får, där, inför sista avdelningen

Och dessutom, om vi båda har spikat favoriten i sista så rensar favoriten 0%.

Om vi båda har 12 hästar så rensar favoriten typ 8,33% av kvarvarande antal rader. Men värdet ökade ju inte. Eftersom alla överlevde.

Nä. Jag måste börja läsa statistik....
Nej. Det som är "fel" är att ATG fokuserar på systemnedräkning och snurrar till det hela. De visar "fel värde". Om de hade visat RAD-nedräknare och RAD-värde så hade värdet ökat precis som det skulle mellan avdelningarna. Och i det extrema exemplet med 2 system med 12 rader kvar så var rad-renset enormt på favoriten. Favoriten hade varit en enormt spelvärd spik t o m om motståndaren sitter med alla 12 hästar.

Systemet är inte ditt vad. Raden är ditt vad. Systemet är bara ett förenklat sätt att lämna in många rader samtidigt.

Dina exempel är dock bra för att de visar att den här statistiska modellen faller samman när det är väldigt få rader kvar och dessa inte alls längre är representativa för hela kollektivets inlämnade radmängd. Men bara för att ett extremfall ger konstiga resultat behöver man inte dumpa något som fungerar chockerande väl i alla andra fall.

I dina exempel är det i alla fall antingen 24 rader eller 13 rader kvar. Hur många system de är fördelade på är ju helt ointressant.

Om de 24 raderna skulle ha varit fördelade så att ditt system har 12 rader kvar och de andra raderna sitter på var sina enkelrads-system som egentligen är ett enda sammansatt system från en spelare. Dvs 13 system kvar varav bara två är på favoriten.

Då ser det som att 11 av 13 sprack på favoriten fast det i själva verket inte var någon alls som sprack. 0% av de egentliga systemen försvann. Potten delades mellan 2 spelare.

Som du ser kan exakt samma kvarvarande rader ge helt olika systemrens beroende i vilken grad de är sammansatta på spelarnas system. Men radrenset blir alltid detsamma oavsett hur de kvarvarande systemen ser ut eller råkar hänga ihop.

Det man "vet" är att så länge det är rimligt antal rader kvar och de är hyfsat representativa för hela radmängden ( dvs inte massor av skrikhästar eller flervarvade andelspel mm ) så är radnedräknaren i hyfsad harmoni med spelforms%en.

Att resonera i termer av systemrens och välja bort favoritspik i sista avdelningen enbart pga vilken avdelning det är.....kan vara bland de sämsta spelbeslut en travspelare kan göra ( kanske målfoto iofs med att göra "följa John"-system enligt DB's beskrivning ovan ).

Om det är en rusare som #8 i onsdags får man aldrig rätt betalt vare sig den vinner eller förlorar. Omvänt var Ringostarr Treb spelad på bara 35% av de kvarvarande raderna på Bergsåker under SOT. Men den satt på 63% av de kvarvarande systemen. Och var spelad på 43% av alla inlämnade rader.

( Observera: Exemplen ovan ser skeva ut eftersom den som var överspelad förlorade och den underspelade vann. Så enkelt är det naturligtvis inte alltid. Överspelade hästar vinner de med ibland. Och underspelade hästar förlorar ganska ofta. Det är inte min poäng alls, utan snarare hur felaktiga slutsatser man lätt drar om man stirrar på meningslösa mått som systemrens. )


Ber om ursäkt för OT-rant. Men när t o m DB är så här mycket ute och cyklar så går det inte att låta bli.

För den som vill se beräkningar på omgångarna som jag nämner går det bra att skicka DM. De kommer via mail i pdf-format för den som vill se.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 13:20   #72
 
Reg.datum: sep 2013
Inlägg: 9 089
Sharp$: 21445
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av HuBBaBuBBa Visa inlägg
Springspår? Autostart i 5e avd.
Tack för påpekandet. Det gjorde Viking före kl 12.
Men tack ändå.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
HuBBaBuBBa (+5)
mackpeter är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 13:22   #73
Banned
 
Reg.datum: apr 2015
Inlägg: 7 176
Sharp$: 5204
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av travbonus Visa inlägg
övrig ny info

Peter g nordman att han har för avsikt at ge all star et smyglopp i dag.Över
tre varv,och med två skrykningare , så kan det visa sig vara et vinnande koncept
Peter G Norman vinner, statistiskt ett (1!) lopp per månad. Och så har det sett ut sedan han startade sin karriär. Han kör in mindre pengar per år än vad han skulle tjäna som spärrvakt. Trots att han har en outtömlig börs som pyntar bra hästar.

Han tillhör kuskarna som alltid ”har otur” när han ska försöka köra smart. Han känner bara till två körsätt: köra i spets eller backa sig sist.

Och nu ska han ge All Star en ”smygare”?

Det innebär att han kommer att ta det lugnt från start, hamnar förmodligen sist invändigt.

Det är ett förlorande koncept.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
HuBBaBuBBa (+5)
Stankarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 13:29   #74
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av travbonus Visa inlägg
övrig ny info

Peter g nordman att han har för avsikt at ge all star et smyglopp i dag.Över
tre varv,och med två skrykningare , så kan det visa sig vara et vinnande koncept
Inte ny info egentligen, det har han ju sagt hela veckan. Och man får väl bedöma om det är plus eller minus. Plus såklart att inte offra någor krut längs vägen över så dryg distans. Men att köra till betyder nästan alltid att det blir tempotorsk, man hinner inte fram. Strykningar gör att det blir mindre risk för att det blir jättelångt fram till slut. Men samtidigt minskar chansen till överpace ganska mycket också. Alla sitter nöjda med sina positioner just eftersom det inte blir så långt fram så ingen tar initiativ i loppet och täthästarna får fuska bort det. Sen har All Star skor runt om också. Tar inte med den på något.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 13:38   #75
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Nej. Det som är "fel" är att ATG fokuserar på systemnedräkning och snurrar till det hela. De visar "fel värde". Om de hade visat RAD-nedräknare och RAD-värde så hade värdet ökat precis som det skulle mellan avdelningarna. Och i det extrema exemplet med 2 system med 12 rader kvar så var rad-renset enormt på favoriten. Favoriten hade varit en enormt spelvärd spik t o m om motståndaren sitter med alla 12 hästar.

Systemet är inte ditt vad. Raden är ditt vad. Systemet är bara ett förenklat sätt att lämna in många rader samtidigt.

Dina exempel är dock bra för att de visar att den här statistiska modellen faller samman när det är väldigt få rader kvar och dessa inte alls längre är representativa för hela kollektivets inlämnade radmängd. Men bara för att ett extremfall ger konstiga resultat behöver man inte dumpa något som fungerar chockerande väl i alla andra fall.

I dina exempel är det i alla fall antingen 24 rader eller 13 rader kvar. Hur många system de är fördelade på är ju helt ointressant.

Om de 24 raderna skulle ha varit fördelade så att ditt system har 12 rader kvar och de andra raderna sitter på var sina enkelrads-system som egentligen är ett enda sammansatt system från en spelare. Dvs 13 system kvar varav bara två är på favoriten.

Då ser det som att 11 av 13 sprack på favoriten fast det i själva verket inte var någon alls som sprack. 0% av de egentliga systemen försvann. Potten delades mellan 2 spelare.

Som du ser kan exakt samma kvarvarande rader ge helt olika systemrens beroende i vilken grad de är sammansatta på spelarnas system. Men radrenset blir alltid detsamma oavsett hur de kvarvarande systemen ser ut eller råkar hänga ihop.

Det man "vet" är att så länge det är rimligt antal rader kvar och de är hyfsat representativa för hela radmängden ( dvs inte massor av skrikhästar eller flervarvade andelspel mm ) så är radnedräknaren i hyfsad harmoni med spelforms%en.

Att resonera i termer av systemrens och välja bort favoritspik i sista avdelningen enbart pga vilken avdelning det är.....kan vara bland de sämsta spelbeslut en travspelare kan göra ( kanske målfoto iofs med att göra "följa John"-system enligt DB's beskrivning ovan ).

Om det är en rusare som #8 i onsdags får man aldrig rätt betalt vare sig den vinner eller förlorar. Omvänt var Ringostarr Treb spelad på bara 35% av de kvarvarande raderna på Bergsåker under SOT. Men den satt på 63% av de kvarvarande systemen. Och var spelad på 43% av alla inlämnade rader.

( Observera: Exemplen ovan ser skeva ut eftersom den som var överspelad förlorade och den underspelade vann. Så enkelt är det naturligtvis inte alltid. Överspelade hästar vinner de med ibland. Och underspelade hästar förlorar ganska ofta. Det är inte min poäng alls, utan snarare hur felaktiga slutsatser man lätt drar om man stirrar på meningslösa mått som systemrens. )


Ber om ursäkt för OT-rant. Men när t o m DB är så här mycket ute och cyklar så går det inte att låta bli.

För den som vill se beräkningar på omgångarna som jag nämner går det bra att skicka DM. De kommer via mail i pdf-format för den som vill se.
Han är ju inte ute och cyklar...han pratar om två "specialfall", dvs "draghästar" som blir "överspelade" i vissa lägen och "storfavoriter" som blir "underspelade" i vissa lägen...så är det och sen får vi förhålla oss till det, precis som vi själva önskar...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td