Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-06-02, 20:25   #16
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7924
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Frasse77 Visa inlägg
Där håller jag med dig att tajmingen är knepig. Säkert är det ej slumpen, men samtidigt låter det osannolikt att två förbund både Usa och Kanada registrera nervsnittad om det ej är så.
Kanske kan detta läka ihop eller ngt för som du säger veterinärer säger ju han har känsel. Men reglerna säger ju det är förbjudet att starta en häst som är nervsnittad så då spelar det väl egentligen ingen roll om det läkt ihop eller ej kan jag tänka mig. Men låter ju helt sjukt om alla resultat sedan export ska tas bort. Som sagt synd med en sådan här soppa, för det är en fantastisk häst.
De kanadensiska uppgifterna fanns inte där tidigare utan är registrerade där nyligen. Märkligt det också. Hästen har ju varit här i flera år.
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 20:25   #17
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Nja det kan ju vara så att systemen kommunicerar och att det räcker att någon ändrar i ena för att det ska läsas över. Att det kommer in efter så här många år är ju suspekt i sig. Någon fabricerar en journal, man betalar av en veterinär att intyga äktheten och en tjänsteman någonstans att "hitta" dokumentet i en pappershög och mata in det i systemet? Genomförbart, och en ganska liten tuva ändå för att välta ett så stort lass om man har ett horn i sidan till Zet. En konspirationsteori, men att de skulle veta om det och då köpa hästen ändå och ta hit låter ju iallafall ännu mer långsökt.

Kllade reglerna, det står att nervsnittning/nervblockad är förbjudet och att man då är diskad hela livet från att starta. Utan undantag som jag läser det.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 20:26   #18
 
Grants avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Ort: Slättelynga
Inlägg: 2 442
Sharp$: 6099
Standard

"Förr var det inte helt ovanligt att man nervsnittade hästar som hade kroniska hältproblem. Det är förbjudet nu i Sverige. Om en häst inte kan känna var den
har sina fötter kan det leda till mycket farliga situationer."

Mvh Uffe
__________________
"Why "ATGtillsammans" is a model for future lottery games"
Grant är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 20:44   #19
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
De kanadensiska uppgifterna fanns inte där tidigare utan är registrerade där nyligen. Märkligt det också. Hästen har ju varit här i flera år.
Det håller jag med om att det är märkligt att uppgifterna kom in "nyss". Allt är bara sorgligt att det blir en sådan här sörja.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 20:47   #20
 
Reg.datum: dec 2012
Inlägg: 1 304
Sharp$: 4106
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Nja det kan ju vara så att systemen kommunicerar och att det räcker att någon ändrar i ena för att det ska läsas över. Att det kommer in efter så här många år är ju suspekt i sig. Någon fabricerar en journal, man betalar av en veterinär att intyga äktheten och en tjänsteman någonstans att "hitta" dokumentet i en pappershög och mata in det i systemet? Genomförbart, och en ganska liten tuva ändå för att välta ett så stort lass om man har ett horn i sidan till Zet. En konspirationsteori, men att de skulle veta om det och då köpa hästen ändå och ta hit låter ju iallafall ännu mer långsökt.

Kllade reglerna, det står att nervsnittning/nervblockad är förbjudet och att man då är diskad hela livet från att starta. Utan undantag som jag läser det.
Låter som du är från ett medelhavs land
abborre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 20:53   #21
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Under tisdagen briserade en bomb i travvärlden. Är Propulsion nervsnittad? Det är norska tidningen Trav og Galopp-Nytt som kunnat visa att det på registersidan för hästar hos Standardbread Canada står att Propulsion blivit nervsnittad. Tidningen skriver också att det är ny information som lagts in i registret.
En nervsnittad häst får inte starta i Sverige då det strider mot det svenska reglementet enligt karens- och förbudslistan.
Propulsions tränare Daniel Redén har uttalat sig om uppgifterna tidigare i dag och sa då bland annat:
– Första gången jag ens fick höra om det här var förra året. Då kom Steen Morten Johansen (från Svensk Travsport, reds anm) till mig och sa att det går rykten om att hästen ska ha blivit nervsnittad under sin tid i USA. Det kom som en chock. Jag sa till honom att det låter helt otroligt att jag som travtränare ska ha bommat det i så fall. Och att alla mina veterinärer ska ha missat det. De går alltid igenom mina hästar som kommer från USA.
Travronden ringde till det amerikanska travförbundet USTA för att kolla uppgifterna med dem. De meddelar att hästen även står som nervsnittad hos dem.
– Den 18 augusti 2015 fick vi in uppgifter om att Propulsion genomgått denna behandling och då lade vi in det i vårt hästregister, säger en anställd på förbundet.
Vad krävs för uppgifter för att ni ska lägga in det i registret?
– Vi kräver ett veterinärintyg från den veterinär som genomfört proceduren.
Kan ni se när proceduren genomförts?
– Proceduren genomfördes på en veterinärklinik, 27 april 2015, säger personen på USTA.
Detta innebär i så fall att Propulsion ska ha nervsnittats innan auktionen Tattersalls Summer Mixed Sales den 2 augusti 2015 då Daniel Redén och Stall Zet köpte honom, men att det amerikanska travförbundet meddelats först efter att hästen var såld. Hästen exporterades till Sverige i september 2015. Men när Travronden ber Svensk Travsport om konkreta uppgifter kring importen till Sverige från USA, visar det sig mindre lättillgängligt.
– Jag har inte handlingarna, utan får be om att få återkomma, säger avelschef Christina Olsson på Svensk Travsport.
I det amerikanska travförbundets system står det att hästen är nervsnittad under hästens signalement. Vart tar ni era uppgifter om hästen från för att föra in i ert register?
– Signalementen på hästen står i hästens exportcertifikat, men där brukar inga veterinära ingrepp stå.
Personen på USTA menar på att det ska stå med i det exportcertifikat som de delat ut, den 14 september 2015, när hästen exporterades till Sverige.
– Jag får be om att få återkomma. Jag kan tyvärr inte ge ett snabbt svar. Vi försöker leta efter uppgifter, säger Christina Olsson.
När Travronden når veterinärkliniken där nervsnittningen ska ha skett, för att prata om behandlingen, blir det stopp.
– Jag kan inte uttala mig om specifika behandlingar, det krävs ägarens tillstånd för det, säger personen som äger kliniken i fråga.
Kan du uttala dig om huruvida det är du, ägaren, eller tränaren till hästen, som meddelar amerikanska travförbundet om hästen genomgått nervsnittning?
– Jag har ingen kontakt med amerikanska travförbundet. Det är ägaren som har det ansvaret.
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 20:57   #22
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Nja det kan ju vara så att systemen kommunicerar och att det räcker att någon ändrar i ena för att det ska läsas över. Att det kommer in efter så här många år är ju suspekt i sig. Någon fabricerar en journal, man betalar av en veterinär att intyga äktheten och en tjänsteman någonstans att "hitta" dokumentet i en pappershög och mata in det i systemet? Genomförbart, och en ganska liten tuva ändå för att välta ett så stort lass om man har ett horn i sidan till Zet. En konspirationsteori, men att de skulle veta om det och då köpa hästen ändå och ta hit låter ju iallafall ännu mer långsökt.

Kllade reglerna, det står att nervsnittning/nervblockad är förbjudet och att man då är diskad hela livet från att starta. Utan undantag som jag läser det.
Sant du har rätt är svårt och spekulera och finns avundsjuka överallt i världen. Stall Zet är det väl en hel del som haft horn i sidan till, och blir ju så när ngn har fantastiska framgångar. Sedan blev det väl inte bättre när Ågerup försökte komma undan att betala skatt på 1,5miljarder osv.

Håller med dig låter ju galet att ta hit hästen om det finns på papper att han är snittad, så dum kan man väl inte vara tycker jag, för ngn gång skulle det komma fram.

Hela historien är bara sorglig!

Men som du säger verkar reglerna klara att det är förbjudet att starta en häst som är nervsnittad. Så även om dom nu kan läka ihop eller inte så verkar ju reglerna klara med att det är förbjudet. Men vilken sörja det skulle vara att ändra ordningsföljd i varenda lopp han varit med i och ändra pengarna till varje hästägare. Men som sagt sorglig historia.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 21:01   #23
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grant Visa inlägg
"Förr var det inte helt ovanligt att man nervsnittade hästar som hade kroniska hältproblem. Det är förbjudet nu i Sverige. Om en häst inte kan känna var den
har sina fötter kan det leda till mycket farliga situationer."

Mvh Uffe
Vet i alla fall i början av 80-talet gjorde man detta, för min far och farfar var med i en Italiensk häst som blev inbjuden i elitloppet, men redan då var det förbjudet att starta en häst med detta i Sverige för vet dom försökte söka dispens men fick ej detta så blev ingen start och inbjudan drogs tillbaka. Så vet inte när det blev förbjudet.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 21:05   #24
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Har svårt att se att de ska rycka undan mattan för hela karriären. Om det inte framkommer bevis på att Zet fick kännedom om det här direkt efter köpet (när det tydligen reggades in), då blir det värre. Men sånt kommer de nog ha svårt att bevisa nu också. Speciellt om vetrinärerna vittnar som de gör. Hur fan det än slutar och vad som är sant så är det en trist historia.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 21:08   #25
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 5 896
Sharp$: 11970
Standard

Daniel är gissningsvis i "god tro", men dom dryga 30 intjänade lär han inte få behålla om uppgifterna stämmer...
mikaels är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 21:15   #26
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Om dom från USTA säger det står i exportcertifikatet så måste ju detta vara solklart. Då måste det ju även stå i det Svensk travsport registrerat. Står det ej i detta papper måste ju USTA ljuga eller Svensk Travsport. Låter ju lite konstigt när Avelschefen ej kan ta fram uppgifterna dom måste ju ligga i datan.

Vilket som är detta riktigt sorgligt.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 21:18   #27
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7924
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Har svårt att se att de ska rycka undan mattan för hela karriären. Om det inte framkommer bevis på att Zet fick kännedom om det här direkt efter köpet (när det tydligen reggades in), då blir det värre. Men sånt kommer de nog ha svårt att bevisa nu också. Speciellt om vetrinärerna vittnar som de gör. Hur fan det än slutar och vad som är sant så är det en trist historia.
Enligt senaste uppgifterna gjordes ingreppet innan Zet köpte (på auktion) men registrerades efter auktionen men innan hästen exporterades till Sverige.
Låter som det blir en soppa att reda ut!
Altoc är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 21:21   #28
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikaels Visa inlägg
Daniel är gissningsvis i "god tro", men dom dryga 30 intjänade lär han inte få behålla om uppgifterna stämmer...
Är ju så om detta stämmer. Men hur tror du dom gör med alla lopp han startat i ska dom ändra ordningsföljden och betala ut prispengarna till dom andra startande?

Måste bli en jäkla arbete och ändra ordningsföljden och betala ut pengarna till andra hästägare. Men om han nu är snittad måste ju detta vara det enda och göra enligt mig. Har aldrig varit med om ngt liknande i travet om detta stämmer.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 21:32   #29
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
De kanadensiska uppgifterna fanns inte där tidigare utan är registrerade där nyligen. Märkligt det också. Hästen har ju varit här i flera år.
Nu säger ju USTA att dom registrerade detta den 18/8 2015 och det bara var i Standardbread Canada som la in detta nyss. Så information ska ju finnas på exportcertifikatet.

Senast redigerad av Frasse77 den 2020-06-02 klockan 23:05.
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-02, 22:06   #30
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Hästpass utfärdat 15-11-23 och första starten i Sverige gjordes 15-10-07. Har inte full koll på hur det här med hästpass funkar, kan ju vara att datumet bara visar utfärdandedatum för nya passet om de av en eller annan anledning behövt göra ett nytt. Men lite konstigt ser det ut?
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td