Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2020-06-04, 22:55   #106
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 122

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lenninen Visa inlägg
Ingrepp på en vuxen häst, är inget som nedärvs. Det ligger inte i generna s.a.s.
Tror han menade att de ärver samma problem som Propulsion hade och att de därför nervsnittade honom! Eller tänker jag fel?
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-04, 23:06   #107
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AmaerildeRimfrost Visa inlägg
Tror han menade att de ärver samma problem som Propulsion hade och att de därför nervsnittade honom! Eller tänker jag fel?
Jo det var så jag tänkte. Hur stor risk just det är att just dessa problem är ärftliga har jag ju ingen aning om dock.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 05:47   #108
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 394
Sharp$: 4760
Standard

Tycker otroligt synd om alla som jobbar hårt runt omkring travet. Under denna period när travet varit den enda form av tävling man kunnat titta på och spela så tror jag att många fått upp ögonen för den, några(däribland jag) har börjat kolla på det som sport istället för som endast spelobjekt när man köpt en andel av någon och vill kolla hur det går.

Egentligen fick ju travsporten den bästa skjutsen den någonsin kunde fått IOM Proppens seger i elitloppet, jag förstår att de använde Ego Boy som referens och hur hästen och sporten vandrar in i folkhemmet.

Allt detta hårda arbete som folk runt hästar mm lagt ner raseras nu - många här kritiserar de som pratar TV(Skoglund, Tillman mfl) och ibland säkert med all rätt. Men då ska också sägas att deras snack har gått hem hos t ex mig, de har hjälpt till att få iaf mig att se det som en sport också. Jag tycker man märker hur mycket de personerna verkligen älskar att få jobba med något de älskar och lyckas förmedla det samtidigt som de förklara för den insatte självklara saker men för den nytillkomne till sporten och den som mig som bara sett det som spel - hur trevlig och rolig själva sporten verkligen kan vara.

Otroligt synd för travsporten detta. Tyvärr tror jag att detta blir lite som hur man tänkte kring cykelsport. Jömföelsen kan ses som löjlig för många men för mig var cykelsport mycket rolig att kolla på - framförallt när Vacchi refererade, men den sporten har ju nu i folkmun blivit ”den som fuskar bäst vinner” - tyvärr tror jag många av de nytillkomna kan börja tänka att det är så i travet också, framförallt om det visar sig vara någon mörkläggning av detta inblandat.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fefaifb (+5)
Bullo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 08:51   #109
 
Reg.datum: dec 2019
Inlägg: 4 657
Sharp$: 12773
Standard

Svensk Travsport har fått sig en rejäl käftsmäll med ST och Stall Zet som frontfigurer.
Det finns så mycket märkliga turer i detta fall.

1) En rutinerad Travstall ägare och affärsman köper väl inte en häst för 2 miljoner med avsikt att importera till Sverige och att användas inom sporten utan att ha koll på att hästens papper och fysiska status är OK ?

2) Godkänd Svensk Avelsvärdering 2016 är ju rena skämtet när det tydligt står i exportlicensen att hästen är nervsnittad i båda frambenen år 2015.

3) 2019 utförs en veterinär kontroll på hästens framhovar beställd av ST. Vad föranleder denna åtgärd ? Stall Zet och Rede’n måste väl få information om vad saken gäller eller är det fritt fram för besökare att gå in till Propulsion och kolla läget ?

3) En hypotetisk fråga är hur hade denna affär hanterats om en utländsk tränare eller liten amatör ställ upp med en häst i Elitloppet med förbjuden behandling i kroppen ?

4) En extern utredning av ST där alla kort kommer på bordet är nog ett måste.
Det känns som en hel hundkennel ligger begraven. ST och Stall Zet sitter i samma båt och det finns nog mycket som inte tål offentlighet inom lagens ramar.

Tja kanske meningslöst att spekulera men detta är en av Svensk Travsports största skandaler i modern tid.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Frasse77 (+10)
Efterhandaren är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 09:49   #110
 
Reg.datum: dec 2016
Inlägg: 209
Sharp$: 776
Standard

Man kan ju undra lite över en del saker...

Intyget från kliniken som utförde ingreppet skriver namnet på patienten " Propulsion ", STB Colt. Varför sätta citationstecken på namnet ? Är det vanligt ? Ännu mera obegripligt blir det när man vet om att hästens id är 7J559,H och detta saknas på intyget. Borde inte en sådan viktig sak finnas med på ett intyg ? Jag finner det orimligt.

Sedan kan man undra över det här exportdokumentet. Finns där två olika ? Eller har man läst och tolkat det fel ? Kännetecken på hästen är små stjärnor på nedre framfötterna ? Rimligen borde ST ha stämplat intyget dagen det inkom och en kopia på ett sådant intyg har då inte jag sett. Har inte ens läst när själva intyget inkom till ST och det borde inte vara så svårt att ta reda på och få ut en kopia. Det som framkommit är att intyget skickades till förra ägaren 14 september 2015. När fick de nya ägarna sitt exportintyg och då även ST intyget ? Dessa frågor är inte besvarade. Vi vet också att de förra ägarna inte talade om vid försäljningen att hästen de sålde var nervsnittad och man kan ju misstänka att de även gjort ett nytt " exportintyg " där man tagit bort vissa fakta för att slippa stämningen från den nya köparen. För att förra ägaren kände till problematiken kring hästen borde vara känt.

Hur fungerar USTA ? Borde inte Hogan Equine som utförde ingreppet meddelat USTA att man utfört ingrepp på häst Propulsion 7J559, så att de i sin tur fört in detta i hästens register ? För man kan knappast skylla på tränaransvar hela tiden. Uppgifterna nådde USTA rätt sent om jag läst rätt. Vilket kan kanske förklaras av att det är tränaren som ska rapportera detta och väljer att dra ut på detta och att sedan i sin tur förbundet tar tid på sig att registrera de nya uppgifterna, så hinner man såklart sälja hästen innan allt uppdagas.

Där finns mycket som inte fungerat i den här historien mellan samtliga parter. Så både USTA och ST borde se över sina rutiner.
__________________
Sharp dressed man
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Enkelrad är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 13:08   #111
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 520
Sharp$: 7927
Standard

Finns mycket säga runt detta. För det första, någon försöker i tråden sprida desinformation om att det enbart är i Sverige nervsnittning är förbjudet. Nervsnittning är sedan lång tid förbjudet i Europa inom såväl tävling som avel. På goda grunder. Som Robert Bergh skriver i sin krönika, nervsnittning är bland det grymmaste man kan göra mot en häst.

Sedan ser vi, som väntat, att ett par personer i bloggar och sociala medier använder denna händelse för att driva sina personliga agendor mot ST. Den ene känd för sitt hat mot ATG o ST efter att ha fått sparken efter att ha visat sig ha alltför ”djupa fickor”. Den andra allmänt uppmärksamhetssökande och förmodligen driven av att försöka dölja sina egna tillkortakommanden och brist på formell utbildning med att låtsas vara någon slags travets Don Quijote.

Fakta är att Sverige har ett strikt tränaransvar. Anmäler du en häst till tävling är du ansvarig för att den uppfyller kraven för att få tävla. Oavsett om du själv befinner dig i Malmö och hästen startar i Boden, så är du som tränare ansvarig. En mycket bra regel. Annars skulle många ”Mollgans” dyka upp och många tränare skulle säga ”Jag vet ingenting ”.
Precis som Stekel tidigare skrivit måste Redéns och Stall Zet (Ågerup) roll i detta få mycket större betydelse. Redén är den som anmält hästen till tävling och därmed ansvarig för att den startat. Stall Zet den som gjort affären och ansvarig för den häst som importerats till Sverige.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Frasse77 (+10)
Altoc är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 13:26   #112
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Finns mycket säga runt detta. För det första, någon försöker i tråden sprida desinformation om att det enbart är i Sverige nervsnittning är förbjudet. Nervsnittning är sedan lång tid förbjudet i Europa inom såväl tävling som avel. På goda grunder. Som Robert Bergh skriver i sin krönika, nervsnittning är bland det grymmaste man kan göra mot en häst.

Sedan ser vi, som väntat, att ett par personer i bloggar och sociala medier använder denna händelse för att driva sina personliga agendor mot ST. Den ene känd för sitt hat mot ATG o ST efter att ha fått sparken efter att ha visat sig ha alltför ”djupa fickor”. Den andra allmänt uppmärksamhetssökande och förmodligen driven av att försöka dölja sina egna tillkortakommanden och brist på formell utbildning med att låtsas vara någon slags travets Don Quijote.

Fakta är att Sverige har ett strikt tränaransvar. Anmäler du en häst till tävling är du ansvarig för att den uppfyller kraven för att få tävla. Oavsett om du själv befinner dig i Malmö och hästen startar i Boden, så är du som tränare ansvarig. En mycket bra regel. Annars skulle många ”Mollgans” dyka upp och många tränare skulle säga ”Jag vet ingenting ”.
Precis som Stekel tidigare skrivit måste Redéns och Stall Zet (Ågerup) roll i detta få mycket större betydelse. Redén är den som anmält hästen till tävling och därmed ansvarig för att den startat. Stall Zet den som gjort affären och ansvarig för den häst som importerats till Sverige.
"Bland det grymmaste man kan göra mot en häst" låter ju iofs som en sensationsrubrik eller? Måste väl bero väldigt mycket på omfattning, orsak, metod, eftervård osv?

Oavsett allmän (och framförallt medias) opinion lär ju stallet får nog sin beskärda och rättfärdiga släng av sleven. Lätt att kasta skit på kontrollorganen som ju klantat sig. Men grundansvaret ligger hos tränaren, att skylla på att man inte gjort sin läxa vid köpet fungerar lika lite som att skylla på att man inte riktigt visste vad man höll på med när skatteverket backtaxerar en efter att man kommit undan några år.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 13:37   #113
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Efterhandaren Visa inlägg
Svensk Travsport har fått sig en rejäl käftsmäll med ST och Stall Zet som frontfigurer.
Det finns så mycket märkliga turer i detta fall.

1) En rutinerad Travstall ägare och affärsman köper väl inte en häst för 2 miljoner med avsikt att importera till Sverige och att användas inom sporten utan att ha koll på att hästens papper och fysiska status är OK ?

2) Godkänd Svensk Avelsvärdering 2016 är ju rena skämtet när det tydligt står i exportlicensen att hästen är nervsnittad i båda frambenen år 2015.

3) 2019 utförs en veterinär kontroll på hästens framhovar beställd av ST. Vad föranleder denna åtgärd ? Stall Zet och Rede’n måste väl få information om vad saken gäller eller är det fritt fram för besökare att gå in till Propulsion och kolla läget ?

3) En hypotetisk fråga är hur hade denna affär hanterats om en utländsk tränare eller liten amatör ställ upp med en häst i Elitloppet med förbjuden behandling i kroppen ?

4) En extern utredning av ST där alla kort kommer på bordet är nog ett måste.
Det känns som en hel hundkennel ligger begraven. ST och Stall Zet sitter i samma båt och det finns nog mycket som inte tål offentlighet inom lagens ramar.

Tja kanske meningslöst att spekulera men detta är en av Svensk Travsports största skandaler i modern tid.
1: Travtränare är inte alltid de bästa administratörerna. Hur organisationen på Stall Zet ser ut runt importer vet jag inte, men man har uppenbarligen också där helt missat denna info. Informationen fanns inte i auktionskatalogen, och inte i det amerikanska förbundets register vid tidpunkten för auktionen. Det kan väl vara en anledning till att man missade det hela vid köpet.

2: Ja, det verkar som om svensk avelsvärdering inte gör en särskilt noggrann bakgrundskontroll av hästarna, och där har ST tagit på sig den tafattheten och låter alla föl som blivit till med giltigt betäckningstillstånd registreras med fulla rättigheter.

3a: Stall Zet borde ju verkligen där ha kollat upp saken, för naturligtvis är de medvetna om att hästen undersökts. Om de då helt enkelt bara tittade i sina handlingar som de tog ut vi köpet och auktionsföretagets information så var man nog över hövan naiv.

3b: Då hade det inte funnits någon som helst pardon i beskyllningarna mot kretsen runt hästen.

4: En extern utredning kommer genomföras enligt vad det låter idag.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 13:39   #114
 
Reg.datum: jun 2013
Inlägg: 21
Sharp$: 69
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Spetsochslut Visa inlägg
Jag sov på saken angående stallkörningen i självaste elitloppsfinalen. Nu efter lite mera betänketid inser jag att det som hände igår kan vara den största skandalen i elitloppets historia, i samma nivå som de dopningsfall som har varit med Fabrice Souloy. (Avstängd i 10år i Sverige pga dopad häst på 3:e plats i elitloppsfinalen, första straffet 1 miljon i böter och 1 års avstängning överklagades) Stall Zet, Daniel Redén och Per Linderoth fuskar sig nu på ett annat sätt fram till en elitloppsvinst på 3 miljoner kronor. Det är en enorm stöld och bedrägeri som svensk travsport aldrig skådat tidigare av aktiva inom travet i det heligaste av det heligaste av lopp vi har, självaste elitloppsfinalen och då har man inte ens berört alla spelare som förlorade enorma summor som hade lastats in vad gäller vem som vinner elitloppet. Det snackas om spelkupper mot ATG från Malta, Tyskland som förstör för oss spelare och som förstör travsporten men det som hände igår har förstört elitloppets historia för all framtid, sådana fusk går inte att tvätta bort utan de finns alltid kvar där vidare i historien. Lyfter ingen trav journalist eller aktiv inom travet i Sverige fram detta för granskning, belysning och debatt är likaså den svenska travsporten helt död då det inte finns någon möjlighet att nya regler om flera hästar från samma stall förbjuds helt vilket alltså är det som förstör utgången av självaste elitloppsfinalen 2020. Gigantisk Skandal.
Gigantisk skan....sakta i backarna....nummer 1 så tror jag till 100% på att ingen i Daniel Redèns närhet visste om detta, han själv, veterinärer, ägare, anställda, name it. Att det har funnits rykten om det i förbundets närhet det däremot är sjukt på en nivå som inte går att förklara. Det stora i det hela är att hästen tävlar och försöker vinna Elitloppet 4 ggr utan att lyckas, när han sedan lyckas i ett startfält som inte kan anses som annat än ett B-lopp (ja ett b.lopp, titta på vad hästen mött tidigare genom åren) så kommer dessa uppgifter fram och dessutom från Norge där tvåan Cokstile tidigare ägts och tränats. Glöm bort slump faktorn i detta. Någon eller några vill ha Cokstile som etta i loppet och då kommer detta. Hade man inom förbundet inte känt till rykten om detta som man nu gjort utan att ens Redèn gjort det så visst, tar man nu bort segern från hästen så kan man lägga ner hela förbundet direkt. Dom har agerat fel och det ska varken häst, tränare, ägare eller någon annan lida för. Inte heller Svensk travsport som däremot kommer få lida för deras slappa agerande. Eller ska vi säga saknad av kompetens, från nya VD`n och nedåt. Att Daniel Redèn nu ska stå med hundhuvudet är en skam för hela det Svenska travförbundet och endast deras att bära.
Wiggy66 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 13:49   #115
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Altoc Visa inlägg
Finns mycket säga runt detta. För det första, någon försöker i tråden sprida desinformation om att det enbart är i Sverige nervsnittning är förbjudet. Nervsnittning är sedan lång tid förbjudet i Europa inom såväl tävling som avel. På goda grunder. Som Robert Bergh skriver i sin krönika, nervsnittning är bland det grymmaste man kan göra mot en häst.

Sedan ser vi, som väntat, att ett par personer i bloggar och sociala medier använder denna händelse för att driva sina personliga agendor mot ST. Den ene känd för sitt hat mot ATG o ST efter att ha fått sparken efter att ha visat sig ha alltför ”djupa fickor”. Den andra allmänt uppmärksamhetssökande och förmodligen driven av att försöka dölja sina egna tillkortakommanden och brist på formell utbildning med att låtsas vara någon slags travets Don Quijote.

Fakta är att Sverige har ett strikt tränaransvar. Anmäler du en häst till tävling är du ansvarig för att den uppfyller kraven för att få tävla. Oavsett om du själv befinner dig i Malmö och hästen startar i Boden, så är du som tränare ansvarig. En mycket bra regel. Annars skulle många ”Mollgans” dyka upp och många tränare skulle säga ”Jag vet ingenting ”.
Precis som Stekel tidigare skrivit måste Redéns och Stall Zet (Ågerup) roll i detta få mycket större betydelse. Redén är den som anmält hästen till tävling och därmed ansvarig för att den startat. Stall Zet den som gjort affären och ansvarig för den häst som importerats till Sverige.
Jag har en känsla av att Ågerup inte är väldigt involverad i det dagliga arbetet. Alla hästar ägs av Brixton Medical där Daniel Redén är VD, dvs han företräder både ägaren och tränar. Hur lyckat det är för att få till en optimal administration och kontroll vet jag inte, men han är kanske inte den första travtränaren som är mer intresserad av att träna hästar och göra dem bättre, än att läsa alla papper.

Att ST sedan också bara anser sig vara pappersvändare istället för myndighetsutövande har ju skapat den här miljön där denna skandal har kunnat gro. Deras avdelning för hästvälfärd är heller ingen organisation som tänker utanför boxen, utan man gör sina prover, utreder det som fastnar där och verkar ha en rätt så vag bild av hur man kan fuska på andra sätt än att trycka i hästar preparat som syns i dopingprov. Det enda förutom dopingprover man haft fokus på är icke auktoriserade veterinäringrepp, men det är kanske inte så konstigt i en organisation som leds av en veterinär. Intäkterna måste ju skyddas.

Som jag förstår det har det funnits tips om detta flera gånger före juni 2019, då man tydligen fick ett tips som föranledde en veterinärbesiktning istället för att läsa papper.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 13:51   #116
Super Moderator
 
Skaeggets avatar
 
Reg.datum: dec 2014
Ort: Karlstad
Inlägg: 4 218
Sharp$: 8852
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Jo det var så jag tänkte. Hur stor risk just det är att just dessa problem är ärftliga har jag ju ingen aning om dock.
Ah ja! Då är jag med

Vad var det för problem Propulsion led av då? Det har jag missat.....
__________________
@skgget


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Skaegget är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 14:02   #117
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lenninen Visa inlägg
Ah ja! Då är jag med

Vad var det för problem Propulsion led av då? Det har jag missat.....
"Kronisk hälta" i båda framhovarna, jävligt känsliga fötter av en eller annan anledning. Mer detaljerad diagnos än så har jag inte sett.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 14:03   #118
 
Reg.datum: sep 2015
Inlägg: 72
Sharp$: 1273
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wiggy66 Visa inlägg
Gigantisk skan....sakta i backarna....nummer 1 så tror jag till 100% på att ingen i Daniel Redèns närhet visste om detta, han själv, veterinärer, ägare, anställda, name it. Att det har funnits rykten om det i förbundets närhet det däremot är sjukt på en nivå som inte går att förklara. Det stora i det hela är att hästen tävlar och försöker vinna Elitloppet 4 ggr utan att lyckas, när han sedan lyckas i ett startfält som inte kan anses som annat än ett B-lopp (ja ett b.lopp, titta på vad hästen mött tidigare genom åren) så kommer dessa uppgifter fram och dessutom från Norge där tvåan Cokstile tidigare ägts och tränats. Glöm bort slump faktorn i detta. Någon eller några vill ha Cokstile som etta i loppet och då kommer detta. Hade man inom förbundet inte känt till rykten om detta som man nu gjort utan att ens Redèn gjort det så visst, tar man nu bort segern från hästen så kan man lägga ner hela förbundet direkt. Dom har agerat fel och det ska varken häst, tränare, ägare eller någon annan lida för. Inte heller Svensk travsport som däremot kommer få lida för deras slappa agerande. Eller ska vi säga saknad av kompetens, från nya VD`n och nedåt. Att Daniel Redèn nu ska stå med hundhuvudet är en skam för hela det Svenska travförbundet och endast deras att bära.
"Hade man inom förbundet inte känt till rykten om detta som man nu gjort utan att ens Redèn gjort det så visst, tar man nu bort segern från hästen så kan man lägga ner hela förbundet direkt. Dom har agerat fel och det ska varken häst, tränare, ägare eller någon annan lida för. Inte heller Svensk travsport som däremot kommer få lida för deras slappa agerande".

Läst det här flera ggr men blir inte klok på vart du landar? Har bara ST skulden eller både ST och Reden? Vem ska fällas, vem - om någon - ska gå fri?
addictedtoraw är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 14:27   #119
 
Frasse77s avatar
 
Reg.datum: jul 2015
Ort: Skövde
Inlägg: 438
Sharp$: 1248
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
Jag har en känsla av att Ågerup inte är väldigt involverad i det dagliga arbetet. Alla hästar ägs av Brixton Medical där Daniel Redén är VD, dvs han företräder både ägaren och tränar. Hur lyckat det är för att få till en optimal administration och kontroll vet jag inte, men han är kanske inte den första travtränaren som är mer intresserad av att träna hästar och göra dem bättre, än att läsa alla papper.

Att ST sedan också bara anser sig vara pappersvändare istället för myndighetsutövande har ju skapat den här miljön där denna skandal har kunnat gro. Deras avdelning för hästvälfärd är heller ingen organisation som tänker utanför boxen, utan man gör sina prover, utreder det som fastnar där och verkar ha en rätt så vag bild av hur man kan fuska på andra sätt än att trycka i hästar preparat som syns i dopingprov. Det enda förutom dopingprover man haft fokus på är icke auktoriserade veterinäringrepp, men det är kanske inte så konstigt i en organisation som leds av en veterinär. Intäkterna måste ju skyddas.

Som jag förstår det har det funnits tips om detta flera gånger före juni 2019, då man tydligen fick ett tips som föranledde en veterinärbesiktning istället för att läsa papper.
Är det inte så att i alla fall i överklagandet i skattedomen att Ågerup beskrev att han varken ägde några hästar eller hade ngt med hästföretagen att göra?

Angående det sista sägs det att enda sedan 2016 har funnits folk som "vetat" detta, men är ju rykten.

Men vet 100% säkert att en av dom sista dagarna 2018 pratades det om detta med nervsnittning på Proppen här nere i Skaraborg.

Men jag själv ska säga direkt att jag uppfatta detta som ok det är ngt dom gör i USA, som en sista utväg att försöka "rätta" till hästen.

Men eftersom det var med flera personer som är/har varit verksamma i Usa och även folk som importera hästar från Usa till Sverige så la i alla fall inte jag någon vidare tanke mer på det.

Men nu i efterhand förstår jag spränkraften i vad dessa personer prata om. Men efter som ST inte stod högt på dessa personers lista kan jag tänka mig det därför bara pratades om detta mellan "vägg och skål"
Frasse77 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 14:39   #120
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Frasse77 Visa inlägg
Är det inte så att i alla fall i överklagandet i skattedomen att Ågerup beskrev att han varken ägde några hästar eller hade ngt med hästföretagen att göra?
Klart han säger att han inte äger en enda pryl i Sverige, annars mäter de ju ut det. Daniel är väl officiella ägaren i egenskap av VD i Brixton. Sen kontrollerar Ågerup varenda aktie i den där firman. Så det är bara semantik vem som äger de där hästarna. I praktiken Ågerup själv. På pappret äger han dock bara aktierna i bolaget som tränar och äger hästarna.

Om Redén har komplett fria händer att leka runt med hundratals miljoner så är Ågerup en ganska exceptionellt excentrisk miljardär. Självklart är han iallafall med i loopen och har inflytande i viktiga frågor. Dock verkar väl Redén ha ganska mycket svängrum.
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Efterhandaren (+5), Frasse77 (+5)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td