Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2021-06-22, 12:54   #1
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Har era Spelvanor förändrats mot förr?


Personligen spelar jag knappt inte längre. Tycker inte det är kul. Det blev för mycket till slut. Favoriten till spets och lågt tempo, din kusk struntar i det och åker bara med i kön. Efter ett varv i lugnt tempo vet du att det är kört. När man varit med om det 500ggr så tröttnar man.

Förr kunde jag omsätta 30-40 k per månad. Idag är den siffran nere i 500 kr per månad. Kan lägga in en hundralapp när det är Jackpot på v75.

Hur spelar ni idag?
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 14:02   #2
 
Reg.datum: sep 2019
Inlägg: 48
Sharp$: 607
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Personligen spelar jag knappt inte längre. Tycker inte det är kul. Det blev för mycket till slut. Favoriten till spets och lågt tempo, din kusk struntar i det och åker bara med i kön. Efter ett varv i lugnt tempo vet du att det är kört. När man varit med om det 500ggr så tröttnar man.

Förr kunde jag omsätta 30-40 k per månad. Idag är den siffran nere i 500 kr per månad. Kan lägga in en hundralapp när det är Jackpot på v75.

Hur spelar ni idag?
Mycket mer än tidigare, försöker dessutom skala upp med jämna mellanrum. En fundering, varför spelar du inte bara favoriterna med tanke på att de får springa i spets i lågt tempo?
DrMarre är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 16:06   #3
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DrMarre Visa inlägg
Mycket mer än tidigare, försöker dessutom skala upp med jämna mellanrum. En fundering, varför spelar du inte bara favoriterna med tanke på att de får springa i spets i lågt tempo?
Spelar egentligen ingen roll alls. Jag spelar enbart utifrån spelvärde. Förr fick man alltid lite spänning i loppen. Det får man sällan idag, ofta är loppen slut innan första 500 passerat.

Nu är det ju för dålig utbetalning på vinnare och plats 85 procent. Jag vet proffsspelare som sa att ingen kan gå plus vinnare och plats på dåvarande 80 procent. Kanske skulle vi behöva ha 90 procent återbetalning för att locka betydligt mer spel?
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 16:44   #4
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Spelar egentligen ingen roll alls. Jag spelar enbart utifrån spelvärde. Förr fick man alltid lite spänning i loppen. Det får man sällan idag, ofta är loppen slut innan första 500 passerat.

Nu är det ju för dålig utbetalning på vinnare och plats 85 procent. Jag vet proffsspelare som sa att ingen kan gå plus vinnare och plats på dåvarande 80 procent. Kanske skulle vi behöva ha 90 procent återbetalning för att locka betydligt mer spel?

Är det spelvärde eller spänning du vill ha?

Om det är spelvärde du är ute efter så är väl förutsägbara favoriter ingen motsägelse? Vad är det för fel med att spela favoriter på flerloppsspelen?

Eller är det "lönt att spela för högre utdelning" som du menar med spelvärde?

Angående 80%-85%-90% återbetalning. Där är Laffer med i bilden. Om du sänker avdraget så ökar omsättningen. Men det är långt ifrån säkert, och till och med osannolikt, att nettot för spelet blir högre.

Tror du verkligen att omsättningen skulle öka med *edit* 50% eller mer bara för att avdraget sänks från 15% till 10%? Jag tror absolut inte det.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!

Senast redigerad av Strappa71 den 2021-06-22 klockan 21:33. Anledning: Ska såklart vara 50% ökning och inte 34%.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 17:14   #5
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Är det spelvärde eller spänning du vill ha?

Om det är spelvärde du är ute efter så är väl förutsägbara favoriter ingen motsägelse? Vad är det för fel med att spela favoriter på flerloppsspelen?

Eller är det "lönt att spela för högre utdelning" som du menar med spelvärde?

Angående 80%-85%-90% återbetalning. Där är Laffer med i bilden. Om du sänker avdraget så ökar omsättningen. Men det är långt ifrån säkert, och till och med osannolikt, att nettot för spelet blir högre.

Tror du verkligen att omsättningen skulle öka med 34% eller mer bara för att avdraget sänks från 15% till 10%? Jag tror absolut inte det.
Ja på sikt tror jag att det är en nödvändighet. Vi har många proffsspelare som avstår spel pga för högt spelavdrag. Vi måste möta den moderna tiden. Det var ju inte hållbart med 80 procent, under lång tid sjönk spel på vinnare och plats.

I Frankrike justerades återbetalningen. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men tror att de ligger runt 88-90 procent. Jag vet att det fick en mycket positiv effekt då.
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 21:32   #6
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Ja på sikt tror jag att det är en nödvändighet. Vi har många proffsspelare som avstår spel pga för högt spelavdrag. Vi måste möta den moderna tiden. Det var ju inte hållbart med 80 procent, under lång tid sjönk spel på vinnare och plats.

I Frankrike justerades återbetalningen. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men tror att de ligger runt 88-90 procent. Jag vet att det fick en mycket positiv effekt då.
I Frankrike har de helt andra regler kring minimi-odds. Det gör att det nästan aldrig blir som hos ATG ibland.

Det är ju ingen mening att ösa in pengar på något som ger 1.00 i odds.

DET är en mycket, mycket större anledning till att Frankrike har superlivskraftiga enloppsspelformer än själva spelavdraget.

Och igen. Laffer!! Om du sänker avdraget från 15% -> 10% så sänker du även spelnettot med 33.33%.

*error-edit för föregående inlägg. Det räcker såklart inte att öka omsättningen med 34% för att kompensera spelnettotappet. Det behöver öka med 50% ( FEMTIO procent ). Och det kommer det naturligtvist inte att göra.

Spelet ökade när man höjde återbetalningen från 80%->85%. Men de första 33% av ökninngen behövdes för att uppnå status quo.

Givetvis går det inte att ha hur högt spelavdrag som helst. Men det är lite naivt att tro att sänkt avdrag ALLTID är bättre ( för spelbolaget och sporten ).

Varför inte i såna fall sänka till 5% avdrag? Eller 2%? 1%? Omsättningen skulle rusa. Men helt garanterat skulle ATG dra in mindre pengar på det.

På samma sätt är inte högre avdrag automatiskt bättre det heller. Till slut tappar man spelnetto.

Laffer, Laffer, Laffer. Läs på om Laffer.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 22:02   #7
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 153
Sharp$: 26721
Standard

Varsågod.

Laffer
__________________

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Gotland (+10)
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 22:07   #8
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
I Frankrike har de helt andra regler kring minimi-odds. Det gör att det nästan aldrig blir som hos ATG ibland.

Det är ju ingen mening att ösa in pengar på något som ger 1.00 i odds.

DET är en mycket, mycket större anledning till att Frankrike har superlivskraftiga enloppsspelformer än själva spelavdraget.

Och igen. Laffer!! Om du sänker avdraget från 15% -> 10% så sänker du även spelnettot med 33.33%.

*error-edit för föregående inlägg. Det räcker såklart inte att öka omsättningen med 34% för att kompensera spelnettotappet. Det behöver öka med 50% ( FEMTIO procent ). Och det kommer det naturligtvist inte att göra.

Spelet ökade när man höjde återbetalningen från 80%->85%. Men de första 33% av ökninngen behövdes för att uppnå status quo.

Givetvis går det inte att ha hur högt spelavdrag som helst. Men det är lite naivt att tro att sänkt avdrag ALLTID är bättre ( för spelbolaget och sporten ).

Varför inte i såna fall sänka till 5% avdrag? Eller 2%? 1%? Omsättningen skulle rusa. Men helt garanterat skulle ATG dra in mindre pengar på det.

På samma sätt är inte högre avdrag automatiskt bättre det heller. Till slut tappar man spelnetto.

Laffer, Laffer, Laffer. Läs på om Laffer.

Helt riktigt, spelet behöver öka 50 procent för att öka återbetalningen med 5 procent.
Jag pratar om på sikt. Inte ett år, utan kanske på 10 års sikt.
80 procent var rena rånet, 85 är dåligt men ok. Men meningen med spel ska ju vara att ngn kan vinna!! På 80 procent återbetalning fanns det inte en enda professionell spelare som kunde gå plus. Kanske någon nu.
Jag tycker väl att det handlar mer om rättvisefråga. I enloppspel bör spelavdraget vara lågt.

Atg insåg detta och funderade på 90 procent, men valde att gå en mellanvägg för att utvärdera. Det gick inte ligga kvar på 80 procent. Det är viktigt att ha balans. Möjligen att 85 procent är det. Men på 10-20 års sikt tror jag 90 procent är det optimala. Vi får tänka på att många yngre spelare attraheras av oddsbörser med 2 procents spelavdrag. Det kan travet givetvis aldrig konkurrera med. Men
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-22, 22:48   #9
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 742
Sharp$: 9131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Varsågod.

Laffer


__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 05:44   #10
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 4 674
Sharp$: 2392
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Helt riktigt, spelet behöver öka 50 procent för att öka återbetalningen med 5 procent.
Jag pratar om på sikt. Inte ett år, utan kanske på 10 års sikt.
80 procent var rena rånet, 85 är dåligt men ok. Men meningen med spel ska ju vara att ngn kan vinna!! På 80 procent återbetalning fanns det inte en enda professionell spelare som kunde gå plus. Kanske någon nu.
Jag tycker väl att det handlar mer om rättvisefråga. I enloppspel bör spelavdraget vara lågt.

Atg insåg detta och funderade på 90 procent, men valde att gå en mellanvägg för att utvärdera. Det gick inte ligga kvar på 80 procent. Det är viktigt att ha balans. Möjligen att 85 procent är det. Men på 10-20 års sikt tror jag 90 procent är det optimala. Vi får tänka på att många yngre spelare attraheras av oddsbörser med 2 procents spelavdrag. Det kan travet givetvis aldrig konkurrera med. Men
Meningen med spel på trav är att inte att någon ska kunna vinna långsiktigt och leva på professionellt spel. Varifrån har du fått det?

Att några kan vinna tillräckligt ofta samtidigt som man tar ut tillräckligt avdrag för täcka sportens behov är vad som är tänkt.

De profesionella spelarna är nog de man bryr sig alla minst om. Det är en sak om man har "tomma potter". Då måste man ha något som lockar proffsen att bygga en grundpott som är så stor att icke-proffs lockas att deltaga. När man har vad ATG kallar "hälsosamma pooler" så försvinner lagom mycket pengar per omsatt krona från nöjesspelarnas gemensamma kassa.
__________________
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite!
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 06:52   #11
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 277
Sharp$: 1123
Standard

Innan coronan spelades det v75, v86 varje vecka, plus DD dom dagarna.
Kanske 1000kr i veckan i snitt.

I början av coronan ökade jag med V64 3-4 ggr per vecka, kanske 2000kr/vecka totalt.

Nu är suget nästan borta och jag kör i princip bara v75 för 150-200kr i veckan.
Lite oklart vad som hänt, men mest bara tappat lusten, känner inte heller samma entusiasm kring storlopp. Tror det blivit för mycket antiklimax för min del hela tiden, både sportsligt och på spelsidan.

Senast redigerad av inexe den 2021-06-23 klockan 07:01.
inexe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 08:37   #12
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Meningen med spel på trav är att inte att någon ska kunna vinna långsiktigt och leva på professionellt spel. Varifrån har du fått det?

Att några kan vinna tillräckligt ofta samtidigt som man tar ut tillräckligt avdrag för täcka sportens behov är vad som är tänkt.

De profesionella spelarna är nog de man bryr sig alla minst om. Det är en sak om man har "tomma potter". Då måste man ha något som lockar proffsen att bygga en grundpott som är så stor att icke-proffs lockas att deltaga. När man har vad ATG kallar "hälsosamma pooler" så försvinner lagom mycket pengar per omsatt krona från nöjesspelarnas gemensamma kassa.
Fast det är mer min personliga uppfattning. Att spelen i grunden ska var attraherande, där den som är duktig även ska kunna vinna på sikt. Återbetalning ska vara såpass bra att det är möjligt. Annars kan vi sänka återbetalning till 70 procent. Särskilt i enloppspel.

Det är samma med prispengar i travsport. Det ska finna en chans att om du får fram en bra häst så ska du kunna göra en ekonomisk vinning. Den andelen sjunker hela tiden . Allt färre vill satsa pengar på travhästar idag. Backa bara 20 år så ägdes hästar av ett ganska brett spektrum av människor. Så är det inte längre, många tränare äger sina hästar själva.

Pengarna, den totala delen försvinner på annat. Precis som inom sjukvården . Trots ökat vårdbehov så ökar ist den administrativa delen men inte folk på golvet. De sista 10 åren har den administrativa delen ökat med 30 procent inom sjukvården, men i princip ingenting vad gäller personal på golvet.
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 10:36   #13
GGS
 
Reg.datum: okt 2016
Inlägg: 595
Sharp$: 3334
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Fast det är mer min personliga uppfattning. Att spelen i grunden ska var attraherande, där den som är duktig även ska kunna vinna på sikt. Återbetalning ska vara såpass bra att det är möjligt. Annars kan vi sänka återbetalning till 70 procent. Särskilt i enloppspel.

Det är samma med prispengar i travsport. Det ska finna en chans att om du får fram en bra häst så ska du kunna göra en ekonomisk vinning. Den andelen sjunker hela tiden . Allt färre vill satsa pengar på travhästar idag. Backa bara 20 år så ägdes hästar av ett ganska brett spektrum av människor. Så är det inte längre, många tränare äger sina hästar själva.

Pengarna, den totala delen försvinner på annat. Precis som inom sjukvården . Trots ökat vårdbehov så ökar ist den administrativa delen men inte folk på golvet. De sista 10 åren har den administrativa delen ökat med 30 procent inom sjukvården, men i princip ingenting vad gäller personal på golvet.

Det hjälper inte alltid att höja återbetalningen, du själv är ju ett exempel på det, du skriver att du förr i tiden spelade för 30-40 tusen i månaden och jag antar att du med "förr" då menar tiden då det var 80% återbetalning, men nu när det är 85% återbetalning så spelar du ”bara för 500 kronor/månad”

Själv brukar mitt humör för hur roligt det är att spela på travet väl följa mitt ROI.
GGS är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 10:39   #14
Administrator
 
Reg.datum: feb 2017
Inlägg: 7 742
Sharp$: 9131
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Indianen20 Visa inlägg
Pengarna, den totala delen försvinner på annat. Precis som inom sjukvården . Trots ökat vårdbehov så ökar ist den administrativa delen men inte folk på golvet. De sista 10 åren har den administrativa delen ökat med 30 procent inom sjukvården, men i princip ingenting vad gäller personal på golvet.
Spännande! Ska vi ta detta som ytterligare bevis på att The Peter principle är ett korrekt antagande?

__________________
Mer kass än vass - men glad ändå!


To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gotland är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2021-06-23, 10:52   #15
Banned
 
Reg.datum: aug 2019
Inlägg: 299
Sharp$: 2735
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Gotland Visa inlägg
Spännande! Ska vi ta detta som ytterligare bevis på att The Peter principle är ett korrekt antagande?

Får du göra om du inte har ngt vettigt att tillföra. Men faktum kvarstår att travet är i kris även om du inte vill inse det. Den absoluta majoriteten får knappt ihop pengar till lön. Framgångsrika kuskar har problem med att få fram pengar till drivmedel och skatter. Framgångsrika tränare har skulder och anmärkningar och får inte låna pengar i vanliga banker. Sveriges framgångsrikaste stall har "okänd" ägare. Antalet hästar sjunker. Pengarna sinar. Ingen vill längre jobba i travstall.

Som Per Lennartsson sa: Trots att många tränare jobbar och sliter hårt ett helt liv så är det på ålderns höst sjuka och helt utfattiga.

Banorna är helt förfallna. Ser ut som gamla nedlagda industrilokaler. Spelet följer inte index.

Vi kan se vad som hänt med travsporten i Italien. Där omsättning på tio år gått ned med 60 procent. Eller i Norge där omsättning sjunker och där diskussion om tappningsgräns riskerar ett omedelbart omsättningstapp på 20 procent. Eller länder som Tyskland och Belgien där trav numera knappt existerar.

Vi måste möta tiden. Tror du att svensk travsport är hotad? För 20 år sedan hade jag många vänner som spelade och var intresserade av trav. Alla har slutat att följa travet. Precis alla.

Senast redigerad av Indianen20 den 2021-06-23 klockan 11:05.
Indianen20 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td