Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2025-10-19, 09:18   #91

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 61666
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71 Visa inlägg
Insatsen per rad är 15 öre vid 30%-alternativet. Inte 30 öre.

Att ha 5% av ett system är i minsta laget för de flesta här på Sharps. Men inte för alla.

I mitt ( numera proppfyllda ) nystartade V85-lag på Tillsammans är grundandelen så låg som 2%. Dvs 50 andelar.

Ett par st har 10 andelar var. En har 6 andelar. Sedan har resten 1-3 andelar vardera. 2-6% av systemet.

Spelar för 10000 kr när det är JP och 5000 kr i ordinarie omgångar utan JP.
¨
En del kanske fnyser åt det. Andra fnyser inte alls.

Jag kommer att vara helt nöjd med att ha 20% av det stora systemet och 30% av mitt 2000-raders med 30%-valet.
Är bra för oss småspelare att kunna lira 2000 rader för 300 kr. Det blir inget jättesystem med 8 lopp men bättre än 600 rader för samma kostnad . Dock hade man önskat att det även gällt reducerat via atg.se. Hade varit lätt att lösa troligen. Ett matematisk eller ett reducerat på Max 2000 rader per kund . Det hade troligen lockat mig tillbaka till de stora streckspelen i alla fall. Inte lika sugen på 2000 helt oreducerade rader på åttaloppsspel.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1), Gotland (+5)
olle är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-10-19, 12:43   #92

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1284
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Är bra för oss småspelare att kunna lira 2000 rader för 300 kr. Det blir inget jättesystem med 8 lopp men bättre än 600 rader för samma kostnad . Dock hade man önskat att det även gällt reducerat via atg.se. Hade varit lätt att lösa troligen. Ett matematisk eller ett reducerat på Max 2000 rader per kund . Det hade troligen lockat mig tillbaka till de stora streckspelen i alla fall. Inte lika sugen på 2000 helt oreducerade rader på åttaloppsspel.

Absolut inte omöjligt med mindre justeringar i framtiden.

Tanken har dock hela tiden varit att erbjudandet ska kännas helt riktat till ensamsmåspelarna. Och de flesta av dessa spelar inte "utskrivna" system.

Senast redigerad av Strappa71 den 2025-10-19 klockan 13:44.
Strappa71 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-10-19, 12:44   #93

Reg.datum: aug 2021
Sharp$: 77
Standard

Citat:
Insatsen per rad är 15 öre vid 30%-alternativet. Inte 30 öre.

Att ha 5% av ett system är i minsta laget för de flesta här på Sharps. Men inte för alla.

I mitt ( numera proppfyllda ) nystartade V85-lag på Tillsammans är grundandelen så låg som 2%. Dvs 50 andelar.

Ett par st har 10 andelar var. En har 6 andelar. Sedan har resten 1-3 andelar vardera. 2-6% av systemet.

Spelar för 10000 kr när det är JP och 5000 kr i ordinarie omgångar utan JP.
¨
En del kanske fnyser åt det. Andra fnyser inte alls.

Jag kommer att vara helt nöjd med att ha 20% av det stora systemet och 30% av mitt 2000-raders med 30%-valet.

Du har naturligtvis rätt. Svårt med ören och procent tydligen, men det innebär att 8 rätt ger varje spelare 3000 kronor i vinst vid en utdelning på 200000 kronor i mitt exempel. Det kan ju vara kul....

Jag såg att du diskuterar V85 i en tråd som handlar om Lördagens V75:a och där proklamerar att förändringen till V85 till del beror på att "Egentligen är man inte ute efter en mindre justering. "Grejen" är att V75 numera ger för klen utdelning lite för ofta."

Anledningen till förändringen är att ATG's hästspel tappat omsättning när övriga spelmarknaden ökat.

Lord Skräproth med vänner tänkte att V85 kan vara botemedlet, det fungerade ju när V75 infördes. Styrelsen ville annorlunda och tyckte inte om talet om att strunta i småspelarna för att satsa på andelsspelarna.

För att runda styrelsen beslutades i februari att beslutet skulle skjutas upp till Juni (ny styrelse). "Samtidigt har ATG:s styrelse (på torsdagen) beslutat att försöka göra något åt det där som beskrivs ovan, att spelet hästar hackar och backar. Det ska sjösättas en ordentlig satsning på, och utveckling av det som man kallar ”lördagskonceptet”. De konkreta åtgärderna ska tas fram i samarbete mellan ATG och Svensk Travsport de närmaste månaderna".

För övrigt är det ju intressant att du lyckats skapa och fylla ett V85-bolag på tillsammans. Då det öppnar i morgon så det är en bragd!

Senast redigerad av Skog den 2025-10-19 klockan 12:46.
Skog är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-10-19, 13:43   #94

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skog Visa inlägg
Du har naturligtvis rätt. Svårt med ören och procent tydligen, men det innebär att 8 rätt ger varje spelare 3000 kronor i vinst vid en utdelning på 200000 kronor i mitt exempel. Det kan ju vara kul....

Jag såg att du diskuterar V85 i en tråd som handlar om Lördagens V75:a och där proklamerar att förändringen till V85 till del beror på att "Egentligen är man inte ute efter en mindre justering. "Grejen" är att V75 numera ger för klen utdelning lite för ofta."

Anledningen till förändringen är att ATG's hästspel tappat omsättning när övriga spelmarknaden ökat.

Lord Skräproth med vänner tänkte att V85 kan vara botemedlet, det fungerade ju när V75 infördes. Styrelsen ville annorlunda och tyckte inte om talet om att strunta i småspelarna för att satsa på andelsspelarna.

För att runda styrelsen beslutades i februari att beslutet skulle skjutas upp till Juni (ny styrelse). "Samtidigt har ATG:s styrelse (på torsdagen) beslutat att försöka göra något åt det där som beskrivs ovan, att spelet hästar hackar och backar. Det ska sjösättas en ordentlig satsning på, och utveckling av det som man kallar ”lördagskonceptet”. De konkreta åtgärderna ska tas fram i samarbete mellan ATG och Svensk Travsport de närmaste månaderna".

För övrigt är det ju intressant att du lyckats skapa och fylla ett V85-bolag på tillsammans. Då det öppnar i morgon så det är en bragd!
Laget är på plats. ( T o m uppdelat på två lag för att skilja på icke-JP och JP ).

Alla som ska vara med är redan med. Inget behöver ändras för någon. T o m en eventuell tidigt gjort föranmälan för V75 kommer automatiskt att flyttas över till V85.

Så ja, jag har öppnat, fyllt och förberett V85-laget.

Och vad är en rimlig väg för att öka intresse och omsättning? Möjligen en förändring som ger fler och högre topp-vinster? Därav svårare spelformen V85.
Gammal 2025-10-19, 13:55   #95

Standard

Citat:
Laget är på plats. ( T o m uppdelat på två lag för att skilja på icke-JP och JP ).

Alla som ska vara med är redan med. Inget behöver ändras för någon. T o m en eventuell tidigt gjort föranmälan för V75 kommer automatiskt att flyttas över till V85.

Så ja, jag har öppnat, fyllt och förberett V85-laget.

Och vad är en rimlig väg för att öka intresse och omsättning? Möjligen en förändring som ger fler och högre topp-vinster? Därav svårare spelformen V85.
I mitt ( numera proppfyllda ) nystartade V85-lag på Tillsammans är ...

Grejen med V85 är inte att utdelningen var för låg på V75. Tror du att V85 blir kvar när omsättningen rasat trots jackpottar? Förmodligen blir det som med Svenska Spels "Fullträff" där spelarna insåg svårigheten med att få alla rätt.

Även om det är lättare att få 8 rätt än 13 på fullträff kommer spelarna upptäcka att det är omöjligt utan att spela i bolag med 30 andra där systemet varvats dessutom.

Senast redigerad av Skog den 2025-10-19 klockan 14:00.
Gammal 2025-10-19, 14:22   #96

Standard

Citat:

Grejen med V85 är inte att utdelningen var för låg på V75. Tror du att V85 blir kvar när omsättningen rasat trots jackpottar?

Utdelningen beror endast på omsättningen i de extrema högutdelningsomgångarna.

Om sänker omsättningen med 33% så kommer det att återfinnas 33% färre rader med alla rätt varvid utdelningden för de flesta omgångar inte påverkas alls.

När det är extrapengar i potten gynnas de som prickar alla rätt om omsättningen inte blir så stor.

Eller omvänt som kanske är lättare att greppa.

Ju högre omsättningen blir i en JP-omgång desto mindre väsentliga blir extrapengarna.

Ex:

Omsättning 132M ger ca 30M till 8r-potten. 30M extra från JP. Det blir 60M totalt. 60 rader klarar alla rätt. Ca 1M för 8 rätt.

Omsättning 100M ger ca 23M till 8r-potten. 30M extra från JP. Det blir 53M totalt.
Med 100M i oms kommer samma V85-rad att hittas av 45 rader istället för 60. Och vips blir det ca 1,2M för 8 rätt istället.

Omvänt med HÖG omsättning. 264M i oms ger 60M till 8r-potten. 30M från JP. Det blir 90M totalt. Med dubblerad omsättning blir det istället 120 rader med 8 rätt. Då blir 8r-utdelningen istället 750k.

I JP-omgångar är extra hög omsättning DÅLIGT för spelarna i de flesta fall. Undantagen är självklart de omgångar där väldigt få hittar alla rätt. Där ger högre omsättning självklart högre utdelning. Men i allmänhet, för de flesta av alla normala utfall gäller att antalet vinstrader är proportionellt mot omsättningen och att de extrapengar som ligger i potten blir mer och mer utspädda allteftersom omsättningen ökar.

Det som naturligtvis ökar i takt med högre omsättning är storleken på möjlig "ensam"-vinst. Och det gäller såklart både vid JP och icke-JP.

Vid icke-JP spelar omsättningen inte någon roll för utdelningen ( så länge den inte sjunker till självklart löjliga nivåer ) och vid JP så ger högre omsättning sämre utdelning vid rimliga utfall.

För 99% av alla spelare i 90% av alla omgångar utan JP kvittar omsättningen för spelarna och för 99% av alla spelare i 90 av alla JP-omgångar är högre omsättning sämre.

Givetvis vill jag att omsättningen i allmänhet ska öka eftersom det är bra för travets framtid. Men för mig som spelare i den enskilda omgången är det oftast oväsentligt och ibland sämre med hög omsättning.

Men till slut: Låt oss säga att omsättningen droppar ner till 50M, sedan 25M sedan 5M......ja då är det såklart godnatt. Men så länge omsättningen varierar rimligt eller t o m faller lite så påverkar det mig väldigt lite.
Gammal 2025-10-19, 14:23   #97

Standard

Citat:

Grejen med V85 är inte att utdelningen var för låg på V75. Tror du att V85 blir kvar när omsättningen rasat trots jackpottar? Förmodligen blir det som med Svenska Spels "Fullträff" där spelarna insåg svårigheten med att få alla rätt.

Även om det är lättare att få 8 rätt än 13 på fullträff kommer spelarna upptäcka att det är omöjligt utan att spela i bolag med 30 andra där systemet varvats dessutom.
Japp. Laget är nystartat och kommer aldrig att delta i något annat än V85.

Det kallar jag för ett nystartat V85-lag på Tillsammans. Vad ska det annars vara?
Gammal 2025-10-19, 14:41   #98

Standard

Citat:
Utdelningen beror endast på omsättningen i de extrema högutdelningsomgångarna.

Om sänker omsättningen med 33% så kommer det att återfinnas 33% färre rader med alla rätt varvid utdelningden för de flesta omgångar inte påverkas alls.

När det är extrapengar i potten gynnas de som prickar alla rätt om omsättningen inte blir så stor.

Eller omvänt som kanske är lättare att greppa.

Ju högre omsättningen blir i en JP-omgång desto mindre väsentliga blir extrapengarna.

Ex:

Omsättning 132M ger ca 30M till 8r-potten. 30M extra från JP. Det blir 60M totalt. 60 rader klarar alla rätt. Ca 1M för 8 rätt.

Omsättning 100M ger ca 23M till 8r-potten. 30M extra från JP. Det blir 53M totalt.
Med 100M i oms kommer samma V85-rad att hittas av 45 rader istället för 60. Och vips blir det ca 1,2M för 8 rätt istället.

Omvänt med HÖG omsättning. 264M i oms ger 60M till 8r-potten. 30M från JP. Det blir 90M totalt. Med dubblerad omsättning blir det istället 120 rader med 8 rätt. Då blir 8r-utdelningen istället 750k.

I JP-omgångar är extra hög omsättning DÅLIGT för spelarna i de flesta fall. Undantagen är självklart de omgångar där väldigt få hittar alla rätt. Där ger högre omsättning självklart högre utdelning. Men i allmänhet, för de flesta av alla normala utfall gäller att antalet vinstrader är proportionellt mot omsättningen och att de extrapengar som ligger i potten blir mer och mer utspädda allteftersom omsättningen ökar.

Det som naturligtvis ökar i takt med högre omsättning är storleken på möjlig "ensam"-vinst. Och det gäller såklart både vid JP och icke-JP.

Vid icke-JP spelar omsättningen inte någon roll för utdelningen ( så länge den inte sjunker till självklart löjliga nivåer ) och vid JP så ger högre omsättning sämre utdelning vid rimliga utfall.

För 99% av alla spelare i 90% av alla omgångar utan JP kvittar omsättningen för spelarna och för 99% av alla spelare i 90 av alla JP-omgångar är högre omsättning sämre.

Givetvis vill jag att omsättningen i allmänhet ska öka eftersom det är bra för travets framtid. Men för mig som spelare i den enskilda omgången är det oftast oväsentligt och ibland sämre med hög omsättning.

Men till slut: Låt oss säga att omsättningen droppar ner till 50M, sedan 25M sedan 5M......ja då är det såklart godnatt. Men så länge omsättningen varierar rimligt eller t o m faller lite så påverkar det mig väldigt lite.
Tack för att du utredde omsättningens påverkan av utdelningen. Kan vara bra om någon undrar över detta.

Min fråga rörde det faktum att du vid flera tillfälllen uttryckt att V85 införs pga att utdelningen på V75 är dålig. Trots att jag (och du?) vet hur diskussionerna fördes på hästsportens hus. Utdelningen var aldrig en anledning.

Tappet för V75 omsättningen i förhållande till övriga spelmarknaden var problemet. Min fråga var alltså, tror du V85 blir kvar vid minskad omsättning (eller samma som V75)?

Spelare som varit hästsporten trogen i 30 år ser redan nu att de höga vinsterna inte kan uppnås utan att gå med i "Gudruns lördagsspel" med 30 andra. Det är totalt ointressant.
Gammal 2025-10-19, 17:14   #99

Standard

Citat:
Tack för att du utredde omsättningens påverkan av utdelningen. Kan vara bra om någon undrar över detta.

Min fråga rörde det faktum att du vid flera tillfälllen uttryckt att V85 införs pga att utdelningen på V75 är dålig. Trots att jag (och du?) vet hur diskussionerna fördes på hästsportens hus. Utdelningen var aldrig en anledning.

Tappet för V75 omsättningen i förhållande till övriga spelmarknaden var problemet. Min fråga var alltså, tror du V85 blir kvar vid minskad omsättning (eller samma som V75)?

Spelare som varit hästsporten trogen i 30 år ser redan nu att de höga vinsterna inte kan uppnås utan att gå med i "Gudruns lördagsspel" med 30 andra. Det är totalt ointressant.
För få riktiga högvinster är vad som huvudsakligen orsakat relativa tappet mot övriga spelmarknaden.

Om omsättningen efter ett år har sjunkit kan det mycket väl bli som du anar.

Vid ungefär motsvarande omsättning efter ett år tror jag att man forsätter att skruva på detaljerna. I mitt tycke finns det ett gäng saker som de inte prickat helt rätt.

Men jag tror att det blir en ökning på årsbasis och att inget av ovanstående alternativ blir verklighet.

För mig personligen kvittar det som sagt. Vid Jackpott vill jag ha lägsta möjliga omsättning och utan Jackpott spelar det som sagt i de flesta fall ingen roll alls.
Gammal 2025-10-19, 18:47   #100

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 2707
Standard

Citat:
Japp. Laget är nystartat och kommer aldrig att delta i något annat än V85.

Det kallar jag för ett nystartat V85-lag på Tillsammans. Vad ska det annars vara?
V85 är ett jävla skit, men nu har Skarplöth med vänner baxat det hela vägen hit.
Spelet lär bli samma framgång som ”Löntagarfonderna”, när man kokade ner det hela var det inget annat än ytterligare en skatt.

Att lägga ner ett beprövat framgångskoncept som V75 som var lika lättförståelig som en bankomat, tillförmån för ett dyrare långt mer komplicerat spel som V85
är dömt att misslyckas. Nu krävs det en manual som ingen orkar läsa för att fatta fullt ut hur V85 fungerar. En produkt som BIG 9, som aldrig kommer att lyfta och majoriteten av alla aldrig kommer orkar sätta sig in i.

Fattar man inte på 30 sekunder, bläddrar Svenne vidare, med all rätt.

Den bombastiska reklamen på TV är vämjelig, men beskrivande för en manipulativ, grandios nolla som Hans Lord Skarplöth. Det är min personliga åsikt.
Efter att ha tappat i stort, samtliga brutalt hängivna travspelare i min bekantskapskrets sedan den mannens intåg som VD på ATG, så det är klart att jag är förbannad.

Nu släcker jag lyset för spel via ATG och tackar för mig.

Klick!

Bra namn på Strappas nystartade och redan utsålda V85 Tillsammans bolag kunde förslagsvis vara:
”Alfons Åberg med vänner”

Lev väl, ni som orkar kämpa vidare efter alla missgrepp ATG utsatt den fantastiska travsporten för.

Jajjan

Senast redigerad av Jajjan den 2025-10-19 klockan 18:54.
Jajjan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-10-19, 20:18   #101

Reg.datum: jul 2013
Sharp$: 1667
Standard

Örjan och Unter ser ut att ha några bra chanser till premiären. Dom tar nog ett par segrar var.
kjel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-10-19, 21:03   #102

Reg.datum: mar 2015
Sharp$: 4308
Standard

Jag vet fan inte om V85 blir bra eller skit. Men om man applicerar V86 konceptet så säger ju "experterna" ,spelar ingen roll om man spikar en 70-80% kan bli pengar ändå.
Det är väl bara att försöka så tills motsatsen är bevisad. I övrigt spela en V75:a
Rätta mig gärna
Nollkollolisten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-10-19, 21:51   #103

Reg.datum: jul 2013
Sharp$: 1667
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nollkollolisten Visa inlägg
Jag vet fan inte om V85 blir bra eller skit. Men om man applicerar V86 konceptet så säger ju "experterna" ,spelar ingen roll om man spikar en 70-80% kan bli pengar ändå.
Det är väl bara att försöka så tills motsatsen är bevisad. I övrigt spela en V75:a
Rätta mig gärna
V86 hade tycker jag varit en bra lösning om man nu ska utöka loppen. Men det ska va nytt,nytt,nytt hela tiden tills folk tröttnar. Okej att förnya om man gör det bättre, inte annars.
kjel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-10-20, 10:42   #104

korpos avatar

Sharp$: 5957
Standard

Lutar åt att skriva ut raden på två kuponger. Får ta frun på en kupong. Kupongen ser iaf begriplig ut
korpo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2025-10-20, 11:40   #105

Reg.datum: dec 2011
Sharp$: 2011
Standard

Citat:
Absolut inte omöjligt med mindre justeringar i framtiden.

Tanken har dock hela tiden varit att erbjudandet ska kännas helt riktat till ensamsmåspelarna. Och de flesta av dessa spelar inte "utskrivna" system.
Men hur många ensamspelare spelar vanliga rader kontra reducerat? Jag spelade oreducerat från 2000-2016, men sedan jag började med reducerat 2016, så kan jag räkna på två händer antal matematiska system jag lämnat in. Jag hade ju givetvis därför sett det som positivt om man erbjudet reducerat radpris även på reducerade kuponger.

Om min genomsnittliga reduceringsnivå legat på 75% på V75 och väldigt sällan lett till att jag reducerat bort relevanta vinster lär jag ju nu behöva reducera över 90% eller gå från 1 till 3 spikar som standard. Chansen att sätt 8rätt borde ju bli väldigt många gånger svårare än det varit på V75. Går jackpott pengarna i 8rätts potten borde det bara gynna storspelarna med stora system och större chans att plocka hem 8rätt.

Summering enligt ovan är att jag varit vinnare på v75 sedan jag började med reducerat, men sett till nedlagd tid har det varit dåligt betalt eftersom riktigt stora vinster uteblivit. Känslan är att förväntad ROI på V85 kommer vara negativt för mig och variansen blir ännu större. Dock om du någon gång lyckas vara rätt på det i alla 8lopp kommer du bli rikligt belönad till skillnad mot v75 där utdelningen ofta blivit medioker vid fullpott.

Senast redigerad av Espo den 2025-10-20 klockan 11:55.
Espo är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td