|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#481 | |
|
Citat:
Vad gäller Copema och BaraTrav så stämmer det. Inget av dem har något AB än så länge. Och vad jag förstått från dem så har ATG inte heller kontaktat dem med AB-krav. Däremot så har jag personligen blivit nekad tillgång till "nya AIS" med hänvisning till AB-krav. Så det är lurigt sånt här.
|
|
|
|
#482 | |
|
Citat:
Det finns ju andra lösningar som innebär svajigare åtkomst, olika metoder att fetcha JSON-datan som bygger startlistorna dynamiskt i webläsare, dekompilera fungerande program osv. Helt omöjligt är det inte men det skulle ju så klart vara lättare med direkt JSON-åtkomst utan omväg. Spelhälsningar, -Bosse |
||
|
|
|
|
|
#483 | |
|
Citat:
Vi får väl hoppas att Copema och BaraTrav har en buffert för återbetalning när programmen slutar fungera. Jag förstår inte varför ATG är så "icke businessminded". |
||
|
|
|
|
|
#484 | |
|
Citat:
Copema vet jag inget om. Obs. Vad gäller de inofficiella url-erna ( om det handlar om racinginfo som jag förutsätter ) så finns det ingen anledning att tro att de kommer att sluta att fungera. Jag har använt dem i ett gäng år nu och det skulle vara mycket förvånande om det blir en ny lösning där. Däremot är de helt osupportade. Det som kommer att sluta att fungera är den gamla AIS-lösningen.
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite! Senast redigerad av Strappa71 den 2026-06-06 klockan 21:37. |
||
|
|
|
|
|
#485 | |
|
Citat:
det går inte att räkna fram något vettigt på de höga V85 vinsterna på Lördagarna Vi har haft jackpot 16 lördagar och spelat 33 lördagar, efter nästa vecka 17 jackpot på 34 omgångar eftersom det var jackpot på Mp igår 6e Juni Ja V85 ger högre är svårare ger högre utdelning, men en stor del av denna känsla ligger i alla dessa jackpotspengar man pumpat in i 8rätt Så fruktansvärt stor skillnad är det inte i utdelning Faktist så var elitloppslördagen den första alla rätt betalade över 10 miljoner med alla dessa jackpot man lockat med hade man nog räknat med fler Och 1a och enda lördagsvinsten över 10 miljoner är en harry boy, snacka om att Lördagseftermiddagen gått åt Lotohållet Utdelning V75 / V85 perioden vi kört V85, i regel samma banor även om det skiljer en del, typ Tungsryd i maj 2026 men i juni, efter elitloppet, 2025 men det skall väl egentligen inte påverka utdelningsstatistik median utdeln / mittersta 129 082 v s 174 601 Median EJ jackpot 112 504 v s 48 141 Vet nu hur mycket ma nsockrat 8 rätt med , Totalt antal miljoner man fört över till 8 rätt Senast redigerad av incitatus den igår klockan 15:59. |
||
|
|
|
|
|
#486 |
|
Ja du Strappa
Medianvinsten för åtta rätt på V85 är cirka 180 000 kronor. Medianvinsten för sju rätt på V75 var cirka 60 000 kronor. Det är klart medianvinsten blir högre på 8 rätt när man pumpar in 500 miljoner i jackpotpengar på 8 rätt, 500 miljoner dvs 1/2 miljard, tala om sockrad utdelning 500 miljoner extra till 8 rätt på drygt 30 veckor Om jag har räknat rätt ser det ut såhär, median utdeln / mittersta v75 vs v85 127 656 v s 158 088 Median EJ jackpot 104 778 v s 41 302 Men det är flera oberäkniga faktorer Alla jackpot på V85 på verkar 8rättspotten otroligt mkt, Det är lite kort period Man skruvades upp V75's svårighetsgrad, ganska mkt faktiskt, fr 1 maj tom sista augusti förra året hade vi väl bara 5 rättsjackpot 2 gånger, 2 gånger på 4 månader tror jag de flesta kan leva med, När du kommer med siffrar V75 medianen 60 000 misstänker jag att du då inkluderar "oskruvade" proppar, baserat på många års historik men sista året var medianutdelningen på V75, precis under 100 000, det är 52 omgångar vilket borde vara till räckligt med mätpunkter, det är nästan det dubbla mot dina 60 000 PS räknar bara Lördagar, ja omgångar med silver brons..... |
|
|
|
|
|
|
#487 | |
|
Citat:
Om du menar gamla AIS? Japp. De kommer att försvinna om den inte redan är borta. Jag avser racing-info-varianten och den tror jag kommer vara inofficiellt tillgäng även framöver. ( JSON-datan är ganska osvajig enligt mig. Lika stabil som atg.se )
|
|
|
|
#488 | |
|
Citat:
Med JP-pengarna borträknat får jag i alla fall V85-medianen ( inkl Nyårsafton ) frams tills nu till 162701 kr. Omgångarna utan rad med 8 rätt räknas som 99999999999. Och ja, det höjer medianen rejält. Men det är med i hela tänket kring V85. Det ska vara översvårt. Inte undersvårt. Man behöver ha ett gäng omgångar där ingen klarar alla rätt. Då ligger man rätt. Din uppdelning av icke-JP och JP anser dock jag vara helt sned. Bättre att istället räkna bort JP-extra-pengarna i ALLA omgångar för att få en mer rättvis jämförelse mellan svårighetsgraden på spelformerna. V75-medianen räknat på sista årets ordinarie omgångar med JP-pengarna borträknade får jag till 104815. Så med alla JP-extrapengar bortrensade får man följande medianer. V85 162701. V75 sista året ( 53 ordinarie omgångar inkl Nyårsafton ) 104815. Din invändning om dataurvalet för V75 är 100% korrekt. Och skillnaden blir MYCKET mindre när man räknar bort extrapengarna i 8r-potten. Och det speglar ju det faktum att man under V85-eran fått en ganska rejält sänkt svårighetsgrad på utfallen i "lördagsloppen". Som i sin tur genererade betydligt fler låg-utd-JP än förväntat. "Simuleringarna" räknades fram m.a.p. bibehållen svårighetsgrad på loppen och det antagandet visade sig vara "inte helt korrekt".
|
|
|
|
#489 |
|
Nej jag räknar inte med Nyårsafton, vilket man kanske kan göra, Men jag räknar givetvis med Midsommardagen o Annandagen, mitt kriterie är ordinarie klasslopp, inte omgångar en massa jippolopp eller årgångsfinaler försökslopp
När man skruvade på propparna, fler spårtrappor, fler 15hästars osv så fick man upp svårighetsgraden rejält, otroligt synd att man inte hade is i magen och lät pågå under en längre tid, kanske med en 10 örs radprishöjning pga inflation 2024 hade vi 8 omgångar med 5 rättsjackpot under maj jun jul och aug, dvs nästan varannan gång, sommaren brukar generera låga utdelningar, det vet alla Men 2025 hade vi 2 omgångar med 5 rättsjackpot, samma preiod, förmodligen ganska nära det perfekta antalet, kanske någon till, men abolut inte varannan vecka Men man gjorde säkert ingen analys av utdelningen under sommaren 2025, då körde man redan på V85 spåret, och det var väl ingen som vågade vara kritisk till V85 inom ATG, till slut föll även styrelsen förfalsarierna man målat upp Men att sockrat 8 rättspotten med 500 mijoner på 7 månader är på tok för mycket, skit samma om det beror på att ingen hade 8 rätt, låg utdelning eller fonderade medel, BAKLÄXA till ledning styrelse o analytiker ATG MÅSTE BETALA UT VINSTERNA DE DOM SOM SPELAR DEN AKTUELLA OMGÅNGEN hoppas den nya fördelningen blir bra, men varför skall det ta så lång tid genomföra. |
|
|
|
|
|
|
#490 | |
|
Citat:
Om du räknar bort årgångsfinaler ska då alltså Superlördagen med Kriteriet bort? Likaså Derbyt och BC-dagen på Eskilstuna som numera har 4 åringsfinaler? Det slirar lite beroende på hur man bestämmer sig för vilka omgångar som ska vara med. Men är det inte märkligt att de tillvässade propparnas ökade svårighetsgrad fortplantat sig till V85? Det finns ingen som helst anledning att tro att det inte hade blivit låg-utd-JP-parad i höstas även med V75. Vad jag kunnat få fram så ser det ut som de tänker genomföra förändirngen så fort som möjligt. "Innan juli." Angående förra sommarens låg-utd-JP. Två stycken. Två är inte det perfekta antalet. Det är noll komma noll.
Spelälskande gringubbe som hellre klagar en gång för mycket än gång för lite! Senast redigerad av Strappa71 den idag klockan 13:48. |
||
|
|
|
|
|
#491 | |
|
Citat:
JSON via "racing-info-varianten" är nog stabilt. Utan avtal är det när den försvinner som man hänvisas till svajigare lösningar. Hälsningar, -Bosse |
||
|
|
|
|
|
#492 | |
|
Citat:
Jag har inte alls fått några såna signaler.
|
|
|
|
#493 | |
|
Citat:
Att BaraTrav haft det sedan tidigare betyder ingenting om datan är nödvändig för att bygga vissa typer av travprogram. Konkurrensverket skulle med glädje ta sig an den frågan. ATG har frihet att kräva AB, eller ställa valfria krav för att ingå avtal med dem men nu har ju tydligen BaraTrav fått tillgång till data utan att vara ett AB. Att BT haft tillgång till det sedan tidigare betyder ingenting om det är så att informationen behövs för deras och andras program. Kontakta ATG med följande frågor : 1. Finns det överhuvudtaget en process för nya aktörer att få tillgång till API:t? 2. Hur många nya avtal har tecknats sedan den nya API-plattformen infördes? 3. Vilka objektiva kriterier används? 4. Får kommersiella tredjepartsutvecklare fortfarande tillgång till datan? 5. Är marknaden öppen för nya aktörer eller endast för redan etablerade? Med svaren i hand kontaktar du konkurrensverket med information om att ATG har gett vissa etablerade aktörer en varaktig konkurrensfördel genom fortsatt exklusiv tillgång till data som nya aktörer inte kan få på motsvarande villkor. Jag råkar vara tämligen säker på att du får ett positivt bemötande.
|
||
|
|
|
|
|
|