Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-10-16, 19:31   #46
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 298
Sharp$: 3934
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa Visa inlägg
Angående det sista. Skrev det mest för att det är svårare att rygga målskyttespel än till exempel AH, och TeamTotals. Finns inte på alla bolag och limitsen är lägre.
Det har du förstås helt rätt i. Jag tror ändå att OM det ska vara en spreadsheet-tävling så får man nog acceptera att en del blir svårt att rygga. Någon satsar på "udda" spel, någon tänker ut en strategi för att vinna, någon lägger spel fem minuter innan spelstopp för att ingen annan ska kunna rygga det, någon kanske spelar live-spel... tävlingar är svåra om man inte har extremt tydliga regler.

Som jag ser det så pratar vi om två olika saker här om man nu ändrar. Dels rekarna där jag tycker att "betalt per rek" med minimibetyg som krav är det vettigaste. Dels "Spreadsheet"-tävlingen som ersätter dagens topplista och där folk får hitta på sina kreativa sätt att slå systemet som sedan får justeras efterhand - jag tror dock personligen att dessa spel blir svårare att rygga än dagens rekar. Att folk plötsligt skulle börja skriva fantastiskt genomtänkta rekar för att resultat snarare än betyg räknas tror jag är naivt. Det är väl bara att kolla på den där andra siten där folk "mest units plus" vinner... visst, en del kloka tips, men nog sjutton är de bästa rekarna här inne mer innehållsrika än de flesta där inne.

Största faran, som jag ser det, är att de goda rekarna försvinner, och att folk blir mindre benägna att dela med sig av info för att vinna tävlingen - och det gynnar ju ingen av oss.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
kusagwa (+10)
Tomte är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-16, 19:56   #47
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Som sagt tidigare, problemet är att en tävling ens är nödvändig för att motivera rekandet.

Vill man promota kvalitet och samtidigt skapa kvantitet är nog "betalrekar" eller "pay-per-click" det bästa.

Det vill säga att den som skriver en rek och får den upplåst flest ggr får en summa av totala potten och samma sak med tvåan osv, här får man alltså vikta både popularitet från andra medlemmar, antal rekar och resultatet av rökarens förmåga kommer på sikt avspegla hur många upplåsningar som ges. Om inte folk. Allmänhet är lika naiva som skaran som följer sporttjänsten i ur och skur.

För att det inte ska bli helt enkelt att låsa upp allt så bör väl rekarna kosta sharp$ att låsa upp också.
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-16, 19:58   #48
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Dessutom bör varje rek rättas i reken och bli autoinlagd i ett spreadsheet, fuskknapp måste finnas så folk enkelt kan rapportera in om någon rättar fel. Efter flera fel rättade spel utfärdas en varning och tids nog ban och permanent ban från tävlingen.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Tomte (+5), Wagner (+10), fireas (+10)
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-16, 20:54   #49
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Som sagt tidigare, problemet är att en tävling ens är nödvändig för att motivera rekandet.

Vill man promota kvalitet och samtidigt skapa kvantitet är nog "betalrekar" eller "pay-per-click" det bästa.

Det vill säga att den som skriver en rek och får den upplåst flest ggr får en summa av totala potten och samma sak med tvåan osv, här får man alltså vikta både popularitet från andra medlemmar, antal rekar och resultatet av rökarens förmåga kommer på sikt avspegla hur många upplåsningar som ges. Om inte folk. Allmänhet är lika naiva som skaran som följer sporttjänsten i ur och skur.

För att det inte ska bli helt enkelt att låsa upp allt så bör väl rekarna kosta sharp$ att låsa upp också.

Men, hur blir det då om en sport har 1000 intresserade följare (större sporter) och en mindre kanske 100 (enbart fiktiva siffror) - då blir ju det väldigt snedvridet...!

Hur skall man vikta detta...? Måste ju bli extremt svårt...
__________________
Win some, lose some...!

You´ll Never Walk Alone...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-16, 23:00   #50
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pilkast Visa inlägg
Men, hur blir det då om en sport har 1000 intresserade följare (större sporter) och en mindre kanske 100 (enbart fiktiva siffror) - då blir ju det väldigt snedvridet...!

Hur skall man vikta detta...? Måste ju bli extremt svårt...
Det går förmodligen aldrig att få detta perfekt rättvist, men troligen är väl pengarna viktigare än objektet?
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-16, 23:50   #51
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Det går förmodligen aldrig att få detta perfekt rättvist, men troligen är väl pengarna viktigare än objektet?

Nej, att det inte går att få det exakt rättvist - där är vi överens. Förstår dock inte vad du menar med att pengarna är viktigare än objektet... Förklara gärna... Du menar troligtvis att resultatet är viktigast, eller?

Vidhåller med en dåres beslutsamhet att en variant av resultat x odds (satta rekar x medelodds) är den enklaste vägen att gå... Och skit i att medlemmarna får rösta så slipper vi allt gnäll om orättvisa där, i alla fall...

Varför skall man behöva krångla till det?! Eller, helt enkelt ROI över en hel månad med ex. minst 5 rekar - skit samma om någon med bra resultat sedan INTE lägger ett spel/rek till - det måste vara , till syvende och sist, resultatet som räknas... + måste ALLTID gå före -.

Ju mer tillkrånglat desto mindre chans att detta någonsin kommer bli en "rättvis" och/eller intressant tävling...

Den med bäst resultat skall självklart vinna utan att behöva oroa sig för dåliga röstsiffror... Är det inte detta all betting går ut på?! Kan självklart vara kul med respons (kritik/åsikter både före och efter resultatutfall) på sina rekar men detta kommer utav sig självt, OM man är duktig/dålig - ingenting man måste tvinga fram...

Jag skiter fullständigt i om jag eller någon annan lägger 50 bra rekar en månad och som "borde" suttit, men som haft "otur" i så många fall så att dennes ROI är skandalöst låg - hellre då en rekare som sätter flertalet utav sina rekar och som i slutändan är en vinnare - även om denne "enbart" lägger mellan 5-10 rekar/månad! För er som inte sett det så har jag även förut skrivit att även jag vet att en förlorad rek kan vara bra...

Sharps skall absolut INTE premiera olyckskorpar... Hellre då att en rekare med det bästa resultatet månad efter månad vinner (1 eller flera)... Variansen försvinner över tid - och detta, som jag sagt flera gånger tidigare, är väl en tävling ni vill skall fortgå, månad efter månad...?

En enkel fråga; Vem följer du helst - den med otroligt bra och genomtänkta rekar men som är en olyckskorp utav stora mått (eller har värderat sina parametrar helt fel, svårt att veta vilket som är vilket - särskilt INNAN resultatet är färdigt), eller följer du hellre den som med mindre medel (kortare och mer koncisa rekar och som hamnat rätt i sina bedömningar) och som är vinnande i både kortare och längre perspektiv...?

För mig finns bara ett svar på denna enkla och anspråkslösa fråga...

Till sist vill jag självklart påpeka att mitt förslag säkerligen har sina brister, men det enda jag ber om är att förenkla så långt det går så att det blir så översiktligt som möjligt - ingen vinner på att krångla till procedurerna för att få fram en vinnare, eller flera...

Denna tävling kan bli bra - men bara med enkla regler och medel...
__________________
Win some, lose some...!

You´ll Never Walk Alone...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-23, 02:48   #52
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Tänkte bara slinka in och säga att vi har uppskattar all feedback och har nu börjat dra upp riktlinjerna på hur vi kan få folk att både vilja dela med sig av sin kunskap och läsare att ta till sig informationen.

Vi kör på med rektävlingen i dess nuvarande utformning tills vi är redo att presentera det vi nu börjat skrida till verket med.
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 21:13   #53
 
Moffegrevs avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 1 278
Sharp$: 1644

Fighting 2013/2014
Stats: 40 - 92 - 6
ROI: 101.06%
Vinstprocent: 30.30%

Standard

har helt missat det här, men som jag ser det ska resultat väga myyyyyyyycket tyngre än kvantitet och längd pa rekarna. Den som har flest vunna units pa sina rekar bör helt enkelt fa mest cash.

Ingen ide att fa in tomtar som rekar piss för att de vill vinna en tusing. Alla som rekar bör dessutom lägga upp ett rek-spreadsheet sa man kan se vad de har rekat.
__________________
Fighting 2013:

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Moffegrev är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-29, 21:45   #54
 
Reg.datum: nov 2011
Inlägg: 1 489
Sharp$: 3466
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev Visa inlägg
har helt missat det här, men som jag ser det ska resultat väga myyyyyyyycket tyngre än kvantitet och längd pa rekarna. Den som har flest vunna units pa sina rekar bör helt enkelt fa mest cash.

Ingen ide att fa in tomtar som rekar piss för att de vill vinna en tusing. Alla som rekar bör dessutom lägga upp ett rek-spreadsheet sa man kan se vad de har rekat.
Ett problem finns med antal vunna units och det är att alla kör ulika insatssytem. Vissa flatar, visa kör 1-5 U osv.
kusagwa är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 12:08   #55
 
Moffegrevs avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 1 278
Sharp$: 1644

Fighting 2013/2014
Stats: 40 - 92 - 6
ROI: 101.06%
Vinstprocent: 30.30%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa Visa inlägg
Ett problem finns med antal vunna units och det är att alla kör ulika insatssytem. Vissa flatar, visa kör 1-5 U osv.

Ja, men det här borde ju vara rätt lätt att harmonisera. Sätt 1-10 som max för rekar, och för de som kör 1-5 vanligtvis är det ju inte speciellt svart att räkna om det till 1-10, det här är trots allt ett sportsbettingforum.

Generellt sett ser jag det som en självklarhet att du atminstone har ett spreadsheet om du rekar.
__________________
Fighting 2013:

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Moffegrev är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-30, 12:13   #56
 
henke111s avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 884
Sharp$: 3659
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kusagwa Visa inlägg
Ett problem finns med antal vunna units och det är att alla kör ulika insatssytem. Vissa flatar, visa kör 1-5 U osv.
Ett bra sätt att lösa det är att sätta att alla spel är bet-to-win 1u. På så vis spelar alla på samma villkor och högoddsare påverkar inte resultatet på samma sätt som det gör annars.
__________________
Det viktigaste är inte att vinna utan deltaga!
henke111 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-12-22, 13:36   #57
 
Sprites avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 2 091
Sharp$: 8341
Standard

Är det någon som vet om betyget faktiskt ändras på en rek man röstat på om man ändrar sitt betyg efter slutresultatet?

När det inte går att införa ett system som bygger både på rekens kvalite och resultat så kanske det vore om man kunde ändra sitt betyg då säkert några skulle göra det och då skulle resultatet påverka till viss del ändå?
__________________
Välj ett jobb du älskar och du kommer aldrig att behöva arbeta en dag i hela ditt liv
Sprite är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 05:45   #58
 
Reg.datum: aug 2013
Ort: Västra Götaland
Inlägg: 755
Sharp$: 5416

Calatans rekar
Stats: 23 - 68 - 0
ROI: 107.35%
Vinstprocent: 25.27%

Standard

Jag uppfattar att det finns en stor frustration vad gäller oseriös betygsättning av rekar.
Den gode NiklasJ t ex som skriver gudomliga travrekar; dels finns det stort spelvärde i hans rekar och dels är hans rekar synnerligen välskrivna och underbyggda. Trots detta får han en rad bottenbetyg utan förklaring på varje rek.
Detta är ett problem för alla som skriver rekar och jag är övertygad om att det håller tillbaka många duktiga skribenter.

Utöver själva poängsystemet i sig för rektävlingen så tror jag att det måste till mer och bättre feedback på de rekar som skrivs, annars kommer vi tappa alla duktiga rekare efter ett tag. Vad är det som gör att man ger NiklasJ betyget noll? Är det för att han skriver för långa rekar? Eller är det för att han utelämnade arbetsvillkoren hos grustillverkaren vars sand användes till att reparera sista kurvan? Eller vill man bara sabotera?

Man skulle kanske kunna dela upp betygsättandet i delar? Man skulle t ex kunna ge ett betyg på Längd, ett betyg på Innehåll och ett betyg på Värde (eller vad man nu vill ha för kriterier). Dessa skulle sedan summeras till ett totalbetyg som är det som räknas till rektävlingen men det skulle samtidigt ge författaren en hint om vad som behöver förbättras.

Om man ger ett betyg som avviker mer än en viss gräns, exempelvis mer än hälften av differensen mellan snittbetyget och min/max-betyg - om snittbetyget nu är 4,0 och man ger ett lägre betyg än 2,0 ( (snitt-noll)/2 ) - så måste man skriva en kommentar för att kunna posta betyget?
Calatan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 06:32   #59
 
Sprites avatar
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 2 091
Sharp$: 8341
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Calatan Visa inlägg
Jag uppfattar att det finns en stor frustration vad gäller oseriös betygsättning av rekar.
Den gode NiklasJ t ex som skriver gudomliga travrekar; dels finns det stort spelvärde i hans rekar och dels är hans rekar synnerligen välskrivna och underbyggda. Trots detta får han en rad bottenbetyg utan förklaring på varje rek.
Detta är ett problem för alla som skriver rekar och jag är övertygad om att det håller tillbaka många duktiga skribenter.

Utöver själva poängsystemet i sig för rektävlingen så tror jag att det måste till mer och bättre feedback på de rekar som skrivs, annars kommer vi tappa alla duktiga rekare efter ett tag. Vad är det som gör att man ger NiklasJ betyget noll? Är det för att han skriver för långa rekar? Eller är det för att han utelämnade arbetsvillkoren hos grustillverkaren vars sand användes till att reparera sista kurvan? Eller vill man bara sabotera?

Man skulle kanske kunna dela upp betygsättandet i delar? Man skulle t ex kunna ge ett betyg på Längd, ett betyg på Innehåll och ett betyg på Värde (eller vad man nu vill ha för kriterier). Dessa skulle sedan summeras till ett totalbetyg som är det som räknas till rektävlingen men det skulle samtidigt ge författaren en hint om vad som behöver förbättras.

Om man ger ett betyg som avviker mer än en viss gräns, exempelvis mer än hälften av differensen mellan snittbetyget och min/max-betyg - om snittbetyget nu är 4,0 och man ger ett lägre betyg än 2,0 ( (snitt-noll)/2 ) - så måste man skriva en kommentar för att kunna posta betyget?
Min teori är att man får väldigt låga betyg av personer som inte är insatta och bryr sig om sporten. Flera vill säkert inte ens ha travrekar bland rekarna precis som att vissa inte vill ha tennisrekar osv.

För det vore otroligt amatörmässigt om det fortfarande föregår fusk som inte admin lyckats stoppa så det håller jag föga troligt.
__________________
Välj ett jobb du älskar och du kommer aldrig att behöva arbeta en dag i hela ditt liv
Sprite är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-03-20, 07:37   #60
 
Cazziuss avatar
 
Reg.datum: apr 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 218
Sharp$: 1071
Standard

Jag kan säga att jag håller med er fullständigt. Jag är inte ute efter att vinna varken rektävling eller pengar. Jag bidrog med en rek nu och gör det lite då och då endast för att förgylla siten då den har hjälpt mig en hel del.

Men att få 0 i betyg efter några sekunder då jag lagt ner tid och skrivit en lång rek med relevant innehåll är för jävligt. Tycker folk att reken är skit så kan jag absolut ta det men när man inte ens bemödar sig att läsa kritiskt och betygsätta reken för vad det är, just en rek.
Just i mitt fall handlar det om en fotbollsrek och det bör finnas gott om intresse för en sådan. Sen tror jag förvisso att laget jag rekar skapar negativt intresse hos många men som sagt det är en rek.
Hade någon skrivit en bra rek om ett lag jag hatar hade jag kunnat skilja på mitt känslomässiga val och mitt spelval. Är reken bra och jag finner värde skiter jag väl i om det är United eller City som ska vinna.

Jag ser gärna en förändring där kanske tom alla röster bör motiveras. Det gynnar reken och även siten blir mer levande.
Som det är nu lär jag nog inte reka mer.
Cazzius är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg


td