Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-10-07, 17:29   #1
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Framtiden för rektävlingen


Vi tycker att Rektävlingen har fungerat förhållandevis bra under sitt första halvår, men vi tror ändå på att vi genom några förändringar kan åstadkomma så att fler rekar produceras och av fler rekare.

Ett av det nuvarande systemets begränsningar är att det max finns utrymme för 5 personer att belönas för att dem skriver rekar. Uppenbarligen är det prispengarna som är den främsta motivationen för att skriva rekar vilket är fullt förståeligt, men detta har nu främjat fram ett antal mycket duktiga rekare som månad efter månad kammar hem priserna utan större konkurrens.

En annan begränsning är också att rekarna måste skriva 6 rekar för att få ta del av prissumman, vilket också råkar vara det antal många rekare landar på.

Det vi funderar på nu är om det är värt att tänka om pengarna går att spenderas på ett sätt där varje alla rekar blir betydelsefulla oavsett hur ofta rekaren väljer att skriva. Vi är mycket intresserade av hur ni, framför allt rekarna själva, tycker vi ska forma om systemet för att Ni ska ha störst motivation att dela med er av era kunskaper.

Jag föreslår att vi omdesignar systemet så att vi tar och omfördelar den nuvarande prissumman på 3000 kr på 1000 kr tävlingen och 2000 kr till betalt-per-rek. Detta skulle betyda att under september månad skulle varje rek vara värd ungefär 50 kr (utan att ta hänsyn till antal läsningar och medelbetyg). Om man på något sätt kan få till en formel som tillförordnar varje rek ett värde beroende på antal läsare och medelbetyg och därefter vid varje ny månad göra en summering av alla rekar och sen ta rekvärdena delat med detta för att på så sätt få reda på vad varje rek är värd i kronor.

På reksidan tycker jag också det ska stå vad en medelrek är värd (med medel antal upplåsningar och medelbetyg) [medelrekvärde/((totala nuvarande rekvärdet/antal dagar in på månaden)*totalt antal dagar på månaden)*2000]
typ "En rek är just nu värd xx kr!".

Detta skulle uppmuntra till både fler rekar men även av fler personer samtidigt som tävlingen lämnas intakt och våra utgifter är begränsade. Om vi får in väldigt många rekar kan vi helt enkelt bara justera prissumman tills dess att vi landat på en nivå där vi är nöjda med materialet som produceras utefter vad vi betalar ut.

Vad tycker ni andra? Vad skulle få er intresserade av att reka?

Offside, maddmax, Skubb14, asdex och faremisch hur vill ni att systemet ska se ut?
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 17:30   #2
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Och yes, nyhetsposten för rektävlingen för september månad publiceras ikväll.
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 17:41   #3
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2202
Standard

Detta skulle betyda att under september månad skulle varje rek vara värd ungefär 50 kr (utan att ta hänsyn till antal läsningar och medelbetyg).

Om folk fick för sig att räkna hem 50 spänn per rek så skulle antalet explodera och därmed värdet per rek. För att inte tala om kvalitén som förmodligen också skulle explodera, fast åt helt motsatt håll.

Så just det tror jag inte på.

Att bara åtta (8!) personer av alla tusentals (10 000 snart?) medlemmar bemödade sig med att skriva en rek under september visar på hur svårt det är att lyckas med uppdraget.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 17:51   #4
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Jo precis. Antal kr man får per rek kommer ju sjunka till den nivån som är precis där folk orkar bemöda sig att skriva vilket gör att vi får fler rekar per kr än vi har i nuläget.

Kvaliten hålls uppe genom betygets påverkan på rekvärdet. Gäller bara att hitta en balans
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 18:29   #5
 
Pilkasts avatar
 
Reg.datum: mar 2012
Inlägg: 4 858
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Skrev ett långt inlägg men lyckades trycka bort det genom att trycka på fel knapp...

Ert system verkar för krångligt och att det kommer sprida ut prispengarna på fler är inte av godo, snarare tvärtom. Ingen kommer tycka det är värt tiden att få ex. 20/rek...

Orkar inte skriva om mitt först inlägg igen men detta gick ut på att den med bäst träffprocent och bäst medelpoäng på de satta rekarna/månad skall premieras klart högst! Enkelt och alla kan förhålla sig till detta, direkt!

Jag vet att en rek kan vara bra även om den inte sitter, men det känns som om olyckskorpar värdesätts mer än den med hög träffprocent... Kan ju knappast vara tanken...? Att sharpsmedlemmar röstar om rekarnas "värde", kan ni bara skippa - inget bra recept för ett rättvist resultat! Ren statistiska resultat är helt klart att föredra.

Tiden kommer ju ändå radera sådana parametrar såsom ex. varians... För detta är väl ändå ett långsiktigt projekt...?
__________________
Win some, lose some...!

You´ll Never Walk Alone...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1), laxdasen (+5), lordagspippi (+1)
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 18:39   #6
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 298
Sharp$: 3934
Standard

Grundtanken är det inget fel på, men för att undvika att det blir kaos med hur många dåliga rekar som helst så tycker jag att det även borde finnas en minimigräns på betyget för att överhuvudtaget få betalt. Oavsett om det är lite pengar så borde ingen få ens en tia för att skriva en skräprek typ "jag tror att Barca vinner för de är skitbra" som läses av sju personer som alla sätter 0,5.

Kort sagt - tanken är bra med en formel som beräknar värde - men komplettera med "minst betyg 2,5 och 50 läsare för att betala ut en enda spänn" (eller något liknande).

/Tomte (en gång i tiden flitig rekare)
Tomte är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 18:41   #7
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2202
Standard

Fast det som är mest förvånande är kanske att så få överhuvudtaget läser rekarna. Vilket kanske ändå inte är så förvånade ska det visa sig när inlägget är klart.

Tar skubb14 som ett exempel, ett bra exempel då han vunnit flera gånger och alltid varit i toppen. Ja han har inte mer än cirka 60 följare som sätter betyg, vilket jag förmodar att dom allra flesta läsarna gör. https://www.sharps.se/forums/members/skubb14/#rekmod

Med tanke på hur få som läser/sätter betyg på rekarna kanske dom där 8 i september inte är så pjåkigt ändå. Jag menar skriva en rek är ett stort företag jämfört med ett par musklick som läsaren klarar sig undan med.

Allt samman kokar ned till att det är en ytterst begränsad klick som hänger här någorlunda regelbundet. Den exakta omfattningen har ni bättre koll på än mig. Drar mina egna slutsatser som lekman.

Har tyvärr inget recept på hur man ska lyckas aktivera massan med några få tusenlappar per månad, att driva ett svenskt spelforum 2013 (eller någonsin) är ingen avundsvärd uppgift.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 18:41   #8
Rekmästare
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 161
Sharp$: 1687

offside bettar
Stats: 210 - 219 - 12
ROI: 116.51%
Vinstprocent: 48.95%

Standard

Jag håller med om att något måste förnyas och förbättras gällande formatet på rektävlingen. Jag tror många känner att man inte kan vara med och tävla om pengarna, för det krävs en rek av otroligt hög kvalité, så man struntar i att skriva en överhuvudtaget.

Men tyvärr har jag ingen lösning. Ingen bra.

Det enda jag kan tänka mig är att man tex drar av 0.5 (poäng) på betyget om reken (spelet) inte sitter, och lägger till 0.5 om den sitter. Så får man in det här med att resultatet också påverkar. Iaf lite. Samtidigt som bra och utförliga rekar fortfarande uppskattas.

Sen kan man ju bestämma om det ska vara 0.5 poäng eller mer/mindre man drar av. Osv. Det är en annan diskussion.

Men jag vet inte om det är ett särskilt bra förslag. Hör av mig om jag kommer på något annat.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)

Senast redigerad av offside den 2013-10-07 klockan 18:47.
offside är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 18:56   #9
Moderator
 
RobinDs avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 7 444
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Problemet är djupare - det ska inte krävas betalt för att skriva rekar. Folk ska vilja göra det för att hjälpa andra och självklart sin egoboost. Tror inte prissumman eller fördelningen är avgörande.

Ni bör kanske överväga ett mer resultatorienterat system, likt det hos guldspel.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 19:26   #10
 
Reg.datum: dec 2010
Inlägg: 403
Sharp$: 5165
Standard

Jag är inne på en mix av Pilkast och Offsides tankar.. Jag har inte skrivit rekar, men skulle absolut göra det om jag kände att det var resultat inriktat och inte bara bedömt av andra läsare som kanske inte är intresserade av just den sporten eller just det spelet som man rekar på! Jag hade gärna rekat varje dag i mån av tid.... Men trav är min favoritgren och det jag kan bäst t.ex... Och där kan man inte lägga ut reken flera dagar innan eftersom oddsen ofta släpps ett par timmar innan start (undantaget V75 som 2 dagar innan spelstopp) Och om jag lägger ut en rek 2-3 timmar innan spelstopp s hinner man ju inte få så många som betygsätter den reken och då måste ju resultatet kunna vara viktigare än bedömningarna i dom fallen. Säg att man har ett system som är byggt till 50% på resultaten av rekarna, samt 50% av bedömningarna av rekarna, då tycker jag att man ska göra bedömningarna mer rättvisa genom att t.ex om det är 10 som har bedömt reken så ska dom 2 lägsta poängen samt dom 2 högsta poängen ej räknas utan bara de 6 rösterna emellan där... på det sättet så kommer bedömningarna bli mer rättvisa! (precis så som det fungerar i t.ex simhopp)
jocklon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 20:05   #11
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 967
Sharp$: 2202
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Problemet är djupare - det ska inte krävas betalt för att skriva rekar. Folk ska vilja göra det för att hjälpa andra och självklart sin egoboost. Tror inte prissumman eller fördelningen är avgörande.

Ni bör kanske överväga ett mer resultatorienterat system, likt det hos guldspel.
Hjälper man andra så kan man stjälpa sig själv.

Har man inte den insikten själv så är nog det ekonomiska utbytet för följaren negativt också. Alternativt så har man kommit över stadiet med nöjesbolag men då behövs knappast någon extra egoboost heller.

Läget är ju prekärt som jag förklarat, men för det kan man försöka göra det bästa av situationen. Belöna resultatet och i viss mån aktiviteten. Långa utläggningar, ofta med självklarheter, som ger negativt resultat är inte till gagn för någon. Syftet med rek-skafferiet måste ju ändå vara att man ska tjäna pengar och inte läsa romaner.

Vissa skriver, tyvärr måste jag säga, så att läsaren knappt kan tänka sig att spelet ska kunna bränna. Ändå kan det vara mest skåpmat som varenda bookmaker har tillgång till som rabblas upp. Eller som jag brukar säga...

Alla har samma info. Det är bara värderingarna som skiljer sig åt.
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+5), Norrman90 (+5), Pilkast (+5)
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 20:24   #12
Rekmästare
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 161
Sharp$: 1687

offside bettar
Stats: 210 - 219 - 12
ROI: 116.51%
Vinstprocent: 48.95%

Standard

Man måste hitta en bra balans mellan resultat och rekens kvalité. Prioritet ett är ändå en välskriven och informativ rek. Min åsikt. Men som sagt, jag tycker man ska ha en viss fördel om reken/spelet sitter.

Jag tycker det är steg ett. Sen kanske man behöver bygga vidare, där är andra ideér välkomna.

Har nog inte så mycket mer att tillägga.

Tack för mig.
offside är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 21:30   #13
LL Cool J is hard as hell.
 
Boones avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 864
Sharp$: 9728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg
Problemet är djupare - det ska inte krävas betalt för att skriva rekar. Folk ska vilja göra det för att hjälpa andra och självklart sin egoboost. Tror inte prissumman eller fördelningen är avgörande.

Ni bör kanske överväga ett mer resultatorienterat system, likt det hos guldspel.
Precis. Jag tror en del av problemet är att vi överskattar hur mycket den vanliga besökaren på Sharps är villig att bidra med i enlighet med 1%-regeln vilket gör att trots över 2000 inloggade dagligen är det relativt få kvalitativa inlägg som produceras. Vi vill att sidan ska vara full med kunskap som alla kan ta till sig av och förbättra sitt spelande, men för att få folk att vara villiga att dela med sig krävs så gott som alltid ett incitament.

Historien brukar upprepa sig, folk bygger sig ett namn, får en skara följare, inser sitt värde och vill dra nytta av följarna och sen slutar det med att innehållets flyttas till en blogg, mailtjänst et.c. Tro mig jag vet, det är trots allt som en gång för flera år sen som mitt, KP och iCash rykte ledde till det som är dagens Sharps. Hur kan man lösa dessa personers behov? Deras rekar har nu blivit värda en summa pengar för många människor och de själva vill börja ta betalt, inte kan vi då hoppas på att de fortsätter posta sina spel utan incitament på Sharps. Om inte dessa hade flytt Sharps under tidens gång hade sidan nu haft en högre kvantitet inlägg med bra innehåll.
__________________
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish."
-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

"We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
RobinD (+1)
Boone är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 21:32   #14
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 16
Sharp$: 274
Standard

Min teori är följande:

Jag skulle föreslå lite mer dueller, antingen h2h eller en form av liga, där man tävlar om att komma med i högstadivisionen. Guldspel hade något liknande format men som betalsystem istället, dvs med betalrekare och sedan folk under som vill kämpa sig upp. Ett ganska logiskt system som används i massa andra sammanhang också och som man tycker borde sporra en hel del att prestera.

Skulle föreslå en högstadivision med säg 10 rekare som möter varandra i "gulddivisionen" för att tala travspråk, dessa har visat sig efter den första tävlingen vara de bästa, och sedan är den utbytbar med säg tre som åker ut varje månad och tre som åker in från den jagande klungan.

I gulddivisionen skulle formatet kunna vara på en massa olika sätt men föreslagsvis så är det resultatet som avgör och de främsta två skulle varje månad kunna göra upp i en duell som hypas upp på sidan likt en stekhett boxningsmatch i tungvikt. Lite försnack med intervjuer med de deltagande och varför just de ska vinna fighten. Finalen kan tex vara att tippa rätt på 10 fotbollsmatcher i helgen med korrekt resultat, men kan eg. vara vad som helst, så länge det är ett spännande moment.

Den legendariske Jvk på R&K hade ju en tennistävling där för några år sedan och intresset var ju riktigt stort om jag minns rätt med många deltagare konstant. Något liknande det verkar alltså rätt väg att gå.

Det mest eftersträvansvärda som jag ser det är att det är enkelt och begripligt. Det ska kännas spännande, givande och roligt. Dagens tävlingsform är inte det. Den är bra på pappret men inte i praktiken. Jag hade själv kunnat tänka mig att delta om den varit resultatinriktad och inte satt på betyg, av samma anledning som jag vill hålla på med betting och inte spel på maskiner. Helt enkelt vill jag påverka utgången själv och inte påverkas av hur andra lägger sina röster. Det beror inte på att jag inte skulle kunna skriva en välskriven rek, utan principen i sig.
hakanw är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 21:39   #15
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 16
Sharp$: 274
Standard

Betalrekare och så är ett problem men är smällar man får ta i så fall. De måste oavsett hålla på ett bra tag innan de kan sälja sina spel oavsett och har dom det så är de väl också värda det. Det ena behöver inte utesluta det andra. Det krävs en karriär på amatörnivå för att nå professionell nivå inom boxning och bara de allra främsta blir proffs. Satsar du på att äga en amatör boxningsklubb behöver du inte oroa dig att du tvingas lägga ner den generellt, några kommer lockas av dollarbuntar men de flesta kommer ändå aldrig få chansen och stanna kvar.
hakanw är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td