Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-02-21, 19:35   #1
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 175
Sharp$: 2060
Standard

Matchfixing SVERIGE


Riggen

Svensk fotboll kommer bli föremål för många rigg-matcher kommande år då det är så gott som riskfritt för de som riggar. Utredarna gör ingenting, SvFF ingenting. Vi ser en svindlande ökning på problemet.

Bara senaste året har dessa matcher riggats (dessa är 100% rigg sedan finns det fler som är mer oklara)
Bajen-Sirius (friendly)(domaren länken)
Kerburan-Kvarnsveden (div-2 Norra Svealand) (Kerburan länken)
Valsta-Bissara (Div-1 norra) (Valsta länken)
FFF-BOIS (Superettan) (BOIS länken)
Bajen-MIKA (friendly) (domaren + ev MIKA länken)
Blåvitt-Plovdiv (friendly) (Plovdiv + domaren länken)

Plus en hel del matcher i väst-sverige i så väl div-1 södra, de södra div-2-serierna och i div-3-serier.

***

Dessa ovan nämnda matcher är inget snack om. Ändå görs ingenting, SvFF sopar skiten under mattan, polis och utredare prioriterar ej detta, klubbar gör ej ordentliga internutredningar, FIFA och UEFA stänger ej av domare. Detta är hemskt.

Detta är ett större problem än doping och filmningar inom fotbollen. Detta riskerar att på riktigt urholka fotbollens och idrottens kärna. Vad spelar det för roll att spela matchen när allt är ett dåligt skådespel likt Wrestling?

2013 var året då vi såg detta fenomen rejält komma in i svensk fotboll, alla experter är överens om att det säsongen 2014 kommer att explodera. Vi ser det redan nu. Rigga svenska matcher är tacksamt då risken att åka dit i nuläget är obefintlig pga naiva packåsnor till svenskar.

Jag själv är mkt bedrövad över detta exponentiellt ökande problem. Svensk fotboll riskerar att få en stämpel likt öststatar-ligor angående korruption och bookies kan mycket väl lägga ner svenska marknader vilket vore ytterst tråkigt.

Diskutera vad ni tycker, det ni vet, om nya misstänkta matcher och hur det växande problemet bör lösas.


__________________
Bettingamatoren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 09:20   #2
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Jag är helt överens med dig gällande hela din beskrivning, men det har förekommit även under tidigare år, men inte blivit avslöjat, uppmärksammat.
Skrev denna krönika på ämnet tidigare( hoppas moderator ursäktar) http://www.gamblersvardag.se/svensk-...nde-korruption
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 11:15   #3
 
simb chaplin 1s avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 158
Sharp$: 1608

chaplins spel
Stats: 125 - 85 - 7
ROI: 101.11%
Vinstprocent: 59.52%

Standard

Enbart mina tankar/synpunkter har ingen fakta på det sättet, men problemet är större än vad många kan tro eller tänka sig tror jag. Riggade matcher är inget ovanligt, mer och mer info och fall börjar komma upp till ytan. Än så länge har vi bara sett toppen av ett isberg. Finns folk som livnärar sig på detta, för dem personerna är det ingen hobby utan mer deras ´´jobb´´. Sorgligt förstör idrotten enormt mycket, men pengar har för stor makt, speciellt i matcher som inte betyder ngt. Vad man ska göra mot det??? Kommer aldrig tro att idrotten någonson kommer bli ´´ren´´
simb chaplin 1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 11:52   #4
 
maddmaxs avatar
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Cbus
Inlägg: 2 254
Sharp$: 3250


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Vad man kan göra?

Ja, man kan låta bli att spela på vänskapsmatcher och division-tre. Det är ingen som tvingar dig att spela på mindre marknader bara för att odds erbjuds. Väljer man att spela får man väl räkna in risken för fix i sin analys.

Verkar ett odds för bra för att vara sant, ja.. Eller är folk så torska att de spelar på allt som rör sig?
__________________
"Jag behöver en jävla iPhone 4. Fyfan. Kom igen nu alla fucking spel. Bara gå in."
maddmax är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 14:27   #5
 
simb chaplin 1s avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 158
Sharp$: 1608

chaplins spel
Stats: 125 - 85 - 7
ROI: 101.11%
Vinstprocent: 59.52%

Standard

maddmax: Du tror alltså att om enskild/enskilda spelare slutar spelar på vänskapsmatcher och division 3 slipper vi uppgjorda matcher.....Problemet är ju inte om du själv spelar och förlorar utan vad kan förbund, lag, spelare, ledare, polis etc göra för att stoppa utvecklingen, det är vad frågan vad kan man göra handlar om.

En fråga: ´´om man väljer att spela får man väl räkna in risken för fix i sin analys´´ intressant, hur räknar du då på detta?? Om man anser att en tennismatch är 50% chans på 1 eller 2 hur mkt ska man då värdera ´´fix´´ 10% då eller?

Är ju inte bara fotbollsmatcher som är drabbat....
simb chaplin 1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 14:44   #6
 
maddmaxs avatar
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Cbus
Inlägg: 2 254
Sharp$: 3250


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av simb chaplin 1 Visa inlägg
maddmax: Du tror alltså att om enskild/enskilda spelare slutar spelar på vänskapsmatcher och division 3 slipper vi uppgjorda matcher.....Problemet är ju inte om du själv spelar och förlorar utan vad kan förbund, lag, spelare, ledare, polis etc göra för att stoppa utvecklingen, det är vad frågan vad kan man göra handlar om.

En fråga: ´´om man väljer att spela får man väl räkna in risken för fix i sin analys´´ intressant, hur räknar du då på detta?? Om man anser att en tennismatch är 50% chans på 1 eller 2 hur mkt ska man då värdera ´´fix´´ 10% då eller?

Är ju inte bara fotbollsmatcher som är drabbat....
Nej, jag tror inte enskilda spelare kan påverka. Men för din egen plånbok är det ju uppenbarligen bättre om du endast spelar på marknader som du har lika mycket information om som andra.

O andra sidan, om samtliga "vanliga" spelare slutar att lägga bets på dessa lägre ligor kommer bolagen var tvungna att stänga marknaderna. Dom lär knappast hålla öppet om det bara är matchfixare som spelar. Se till att det inte finns mer pengar att tjäna på betting än motivationen för att spela rent. Problemet är att folk vill ha kakan men äta den med. De vill att sitt division-4-lag inte ska förknippas med mutor och riggar men samtidigt kunna spela 5000 spänn på matchen. Så funkar det inte.

Att räkna in risken för en "fix" i sin analys? Låt oss utgå från att folk riggar matcher oberoende på vad du spelar (d v s risken är lika stor att du spelar med riggen som mot riggen). Då får du helt enkelt lägga mer vikt vid slumpen. Vad det betyder i praktiken är att din eventuella EV+ blir utvattnad.
__________________
"Jag behöver en jävla iPhone 4. Fyfan. Kom igen nu alla fucking spel. Bara gå in."
maddmax är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 18:04   #7
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: LA
Inlägg: 374
Sharp$: 2030


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Nu är jag varken insatt eller brydd, men jag ser nog hellre att polisens (in)kompetens riktas åt annat än att lösa tvister inom svensk fotboll.

Den här kanske är relevant iaf.

http://www.youtube.com/watch?v=iCAjjpcjOx8
WizardofAhhs är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 18:04   #8
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 175
Sharp$: 2060
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av maddmax Visa inlägg
Nej, jag tror inte enskilda spelare kan påverka. Men för din egen plånbok är det ju uppenbarligen bättre om du endast spelar på marknader som du har lika mycket information om som andra.

O andra sidan, om samtliga "vanliga" spelare slutar att lägga bets på dessa lägre ligor kommer bolagen var tvungna att stänga marknaderna. Dom lär knappast hålla öppet om det bara är matchfixare som spelar. Se till att det inte finns mer pengar att tjäna på betting än motivationen för att spela rent. Problemet är att folk vill ha kakan men äta den med. De vill att sitt division-4-lag inte ska förknippas med mutor och riggar men samtidigt kunna spela 5000 spänn på matchen. Så funkar det inte.

Att räkna in risken för en "fix" i sin analys? Låt oss utgå från att folk riggar matcher oberoende på vad du spelar (d v s risken är lika stor att du spelar med riggen som mot riggen). Då får du helt enkelt lägga mer vikt vid slumpen. Vad det betyder i praktiken är att din eventuella EV+ blir utvattnad.
Vem fan bryr sig om bettingen i det här fallet?

Det är en ickefråga. Problemet är att fotbollen som sport är mer korrupt och skitig än gemene man förstår och INGET görs från förbund, rättsväsende etc. Du skriver "vad ska man göra"? Vad är det svåra? Det är så uppenbart när matcher är riggade och vilka på planen som är delaktiga i riggen. Följ upp de spelare, domare, etc för att sätta dit dem som vilket annat brott som helst. Det är inget svårt, men viljan finns ej.

Med din slappa attityd kan man dra ditt "vad ska man göra" på alla brott och ffa ekonomisk brottslighet i hela samhället. Skillnaden där är att man gör ngt, och det går.
Bettingamatoren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 18:06   #9
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 175
Sharp$: 2060
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av WizardofAhhs Visa inlägg
Nu är jag varken insatt eller brydd, men jag ser nog hellre att polisens (in)kompetens riktas åt annat än att lösa tvister inom svensk fotboll.

Den här kanske är relevant iaf.

Ja, polisen ska bara lösa mord, helst enbart barbariska massmord där spädbarn blivit ihjälslitna... Kom igen. Detta är en typ av ekonomisk brottslighet och det är i alla sammanhang väldigt allvarliga saker.
Bettingamatoren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 18:17   #10
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: LA
Inlägg: 374
Sharp$: 2030


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bettingamatoren Visa inlägg
Ja, polisen ska bara lösa mord, helst enbart barbariska massmord där spädbarn blivit ihjälslitna... Kom igen. Detta är en typ av ekonomisk brottslighet och det är i alla sammanhang väldigt allvarliga saker.
I huvudinlägget nämns 6 matcher (under de senaste åren) där man med goda grunder (förutsätter jag) kan tillskriva som riggar rakt igenom. Är det ett problem som borde få högre prioritet tycker du?

Hur märker man om en match är riggad? Hur finner du bevis för respektive rigg?
WizardofAhhs är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 18:31   #11
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 175
Sharp$: 2060
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av WizardofAhhs Visa inlägg
I huvudinlägget nämns 6 matcher (under de senaste åren) där man med goda grunder (förutsätter jag) kan tillskriva som riggar rakt igenom. Är det ett problem som borde få högre prioritet tycker du?

Hur märker man om en match är riggad? Hur finner du bevis för respektive rigg?
Senaste året är detta. Sedan kan du lägga till en handfull matcher till, som ÖSK-BOIS som är rätt tydliga med.

Det sker inga dopingfall i Sverige men ändå satsar man miljoner på anti-doping-arbeta varje år. Tycker du det är ett problem med doping i Sverige?

Det är otroligt enkelt att märka. Som igår. Ö3 mål runt 1.15. Startade runt 1.95-2.10 i Asien. Det och att många märkligheter händer på planen gör att man i stort sett vattentätt kan påstå att matcher är riggade. Sedan är det en kakbit att få fast delaktiga i riggen.
Bettingamatoren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 18:40   #12
 
simb chaplin 1s avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Inlägg: 158
Sharp$: 1608

chaplins spel
Stats: 125 - 85 - 7
ROI: 101.11%
Vinstprocent: 59.52%

Standard

Sågar ingen angående era funderingar, men väldigt bra att ämnet berörs och tankar får yttras!
simb chaplin 1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 18:46   #13
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: LA
Inlägg: 374
Sharp$: 2030


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bettingamatoren Visa inlägg
Senaste året är detta. Sedan kan du lägga till en handfull matcher till, som ÖSK-BOIS som är rätt tydliga med.

Det sker inga dopingfall i Sverige men ändå satsar man miljoner på anti-doping-arbeta varje år. Tycker du det är ett problem med doping i Sverige?

Det är otroligt enkelt att märka. Som igår. Ö3 mål runt 1.15. Startade runt 1.95-2.10 i Asien. Det och att många märkligheter händer på planen gör att man i stort sett vattentätt kan påstå att matcher är riggade. Sedan är det en kakbit att få fast delaktiga i riggen.
"Statens folkhälsoinstitut har dock bedömt att antalet personer som använde dopningsmedel under 2008 uppgick till minst 10 000 personer." #Statens folkhälsoinstitut (2009). Dopningen i Sverige – en inventering av utbredning, konsekvenser och åtgärder. R 2009:15

Hör talas om förväntanseffekt? Dina föreställningar & din vilja kan faktiskt påverka huruvida du bedömer en match att vara riggad.

Vidare vet jag inte om oddsändringar är något polisen nyttjar i sina utredningar, men vad vet jag..
WizardofAhhs är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 19:02   #14
 
Reg.datum: maj 2013
Inlägg: 175
Sharp$: 2060
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av WizardofAhhs Visa inlägg
"Statens folkhälsoinstitut har dock bedömt att antalet personer som använde dopningsmedel under 2008 uppgick till minst 10 000 personer." #Statens folkhälsoinstitut (2009). Dopningen i Sverige – en inventering av utbredning, konsekvenser och åtgärder. R 2009:15

Hör talas om förväntanseffekt? Dina föreställningar & din vilja kan faktiskt påverka huruvida du bedömer en match att vara riggad.

Vidare vet jag inte om oddsändringar är något polisen nyttjar i sina utredningar, men vad vet jag..
Du är en naiv svensk som merparten av detta släkte är. Indicierna är slående gång på gång på gång. Förväntanseffekt hit och dit. Du kommer inte ifrån att detta problem ökade enormt 2013, eller åtminstone togs upp till ytan. En match är till 99% rigg om:

1. Oddset droppar i Asien på ett absurt sätt. 2.00>>1.15 utan några som helst anledningar.

2. EU-bolag stänger marknaderna på matchen innan match och tar bort den från lajven.

3. Absurdheter händer på planen. Såsom patetiska straffar tilldöms, regelvidrigheter fortgår, spelare som gör juniormisstag på juniormisstag ofta i backlinjen. Underligt att de just en dag som denna gör sin sämsta match någonsin och bara "råkar" halka tre ggr i matchen som leder till friläge.

Eftersom jag känner många i Sirius så har jag snackat med dem efter denna match och det beskrivs som den största parodiska insatsen en domare stått för i hela deras karriär.

Vattentätt.

Doping sker i 9 fall av 10 på gymmen där gymnissar trycker ryssfemmor som godis.
Bettingamatoren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 19:20   #15
 
Reg.datum: apr 2013
Ort: LA
Inlägg: 374
Sharp$: 2030


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bettingamatoren Visa inlägg
Du är en naiv svensk som merparten av detta släkte är. Indicierna är slående gång på gång på gång. Förväntanseffekt hit och dit. Du kommer inte ifrån att detta problem ökade enormt 2013, eller åtminstone togs upp till ytan. En match är till 99% rigg om:

1. Oddset droppar i Asien på ett absurt sätt. 2.00>>1.15 utan några som helst anledningar.

2. EU-bolag stänger marknaderna på matchen innan match och tar bort den från lajven.

3. Absurdheter händer på planen. Såsom patetiska straffar tilldöms, regelvidrigheter fortgår, spelare som gör juniormisstag på juniormisstag ofta i backlinjen. Underligt att de just en dag som denna gör sin sämsta match någonsin och bara "råkar" halka tre ggr i matchen som leder till friläge.

Eftersom jag känner många i Sirius så har jag snackat med dem efter denna match och det beskrivs som den största parodiska insatsen en domare stått för i hela deras karriär.

Vattentätt.

Doping sker i 9 fall av 10 på gymmen där gymnissar trycker ryssfemmor som godis.
Huruvida vårt släkte är naivt för att vi inte runkar oss till sömns framför fotboll har jag ingen aning om. Men jag köper det du säger, visst. Problemet kvarstår i vilket fall. Du kan inte grunda en rättsutredning på oddsändringar på samma sätt som du inte kan grunda en rättsutredning med subjektiva analyser som underlag. Det krävs mer än så.

Men nog om det. Det är tråkigt att idrotten drabbas, oavsett om det rör sig om fotboll, hockey eller curling. Förhoppningvis läggs lite extra energi på att hålla just idrottens anda ren under kommande år!

Senast redigerad av WizardofAhhs den 2014-02-23 klockan 16:13.
WizardofAhhs är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td