Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-09-17, 22:36   #196
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 968
Sharp$: 2216
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av robust Visa inlägg
Securitas kommer att gå ner, de har fått lite panik nu när Sector Alarm har börjat ta över deras marknad på alarm i butiker/hem. Sen förlorade de ju marknaden över lapplisorna. Nattsvart med andra ord.
280.000 anställda varav knappt 7000 i Sverige. Så du kan nog sova lugnt i natt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Securitas
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 22:38   #197
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 968
Sharp$: 2216
Standard

Sector Alarm en bit ifrån. https://no.wikipedia.org/wiki/Sector_Alarm
__________________
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet
Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det
Nu även på Twitter
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-17, 22:55   #198
 
Reg.datum: maj 2014
Inlägg: 129
Sharp$: 1130
Standard

Detta är ingen aktiemarknad! Läs reglerna! Tackar på förhand!
enstahill är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-09-18, 06:39   #199
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 320
Sharp$: 1270
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av enstahill Visa inlägg
Detta är ingen aktiemarknad! Läs reglerna! Tackar på förhand!
Nä det är en aktie/fonder tråd...
sskssk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-11-02, 18:44   #200
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 320
Sharp$: 1270
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sskssk Visa inlägg
Hur gör ni kunniga? Sitter ni lugna i båten och inväntar Q3 rapporten, eller börjas det plockas hem vinst?
sskssk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-11-03, 08:31   #201
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 320
Sharp$: 1453
Standard

Just nu utnyttjar jag den sk Halloweneffekten ett fenomen som
till ca 80 % stämmer, att börsen stiger från månadsskiftet okt/nov till
april/maj. Efter sättningen i aug/sep så har jag köpt på mig för
att utnyttja detta i år.
Sedan får man självklart vara selektiv i urvalet. Själv går jag tung i NCC...
kisumu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-11-03, 13:23   #202
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 320
Sharp$: 1270
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sskssk Visa inlägg
Hur gör ni kunniga? Sitter ni lugna i båten och inväntar Q3 rapporten, eller börjas det plockas hem vinst?
Rätt svar, var att man skulle sålt igår

https://www.avanza.se/placera/redakt...lyktingar.html
sskssk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-11-03, 13:26   #203
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 320
Sharp$: 1270
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kisumu Visa inlägg
Just nu utnyttjar jag den sk Halloweneffekten ett fenomen som
till ca 80 % stämmer, att börsen stiger från månadsskiftet okt/nov till
april/maj. Efter sättningen i aug/sep så har jag köpt på mig för
att utnyttja detta i år.
Sedan får man självklart vara selektiv i urvalet. Själv går jag tung i NCC...
Byggindustrin lär väl inte vara fel, men hur resonerar du kring NCC, bygger inte dom mer "dyrare" bostäder?

Skulle väl iofs inte bli förvånad om det är topnotch lägenheter som skall tas fram, men hoppas ju snarare på moduler.
sskssk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-11-03, 14:11   #204
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 320
Sharp$: 1453
Standard

NCC har en mängd olika aktiviteter för sig inom byggindustrin och oavsett färg på regeringen måste Sverigev sätta rejäl fart på att bygga bostäder och övrig infrastruktur. Dessutom så är det enligt okunniga politiker invandringen en ekonomisk injektion (seriösa forskare menar att 1980 var sista året som vi gick plus på invandringen) som gör att det finns pengar att bygga med.
Annars får vi väl göra som Reinfeldt sa "öppna våra plånböcker" eller ngt liknande så att vi aktieägare kan casha in lite.
Bra direktavkastning, utdelning maj och oktober.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
sskssk (+25)
kisumu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 11:26   #205
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 320
Sharp$: 1270
Standard

https://www.avanza.se/placera/telegr...onsverket.html
sskssk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-11-13, 22:21   #206
 
Niteowls avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 99
Sharp$: 2105


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Jag har börjat bygga upp en portfölj som framförallt innehåller aktier med hög utdelning. Utdelning på 4-5% är bättre än kontot på banken oavsett om kursen går upp eller ner.
Niteowl är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-11-14, 10:48   #207
 
jaroitens avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: KOJAN
Inlägg: 838
Sharp$: 3307


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Niteowl Visa inlägg
Jag har börjat bygga upp en portfölj som framförallt innehåller aktier med hög utdelning. Utdelning på 4-5% är bättre än kontot på banken oavsett om kursen går upp eller ner.
Det där resonemanget förstår jag mig inte på.

Säg att du köper 100 aktier i Nordea för 10 000kr. Om Nordea ger 5% i utdelning så får du 500kr, men sen går Nordea i konkurs 3 månader senare och dina aktier är värda 0. Är det då bättre än kontot på banken?

När ett bolag ger utdelning så sjunker aktien med motsvarande procent strax efter utdelningen för att utdelningen är inprisad i priset innan och inte efter.
jaroiten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-11-14, 16:48   #208
 
Niteowls avatar
 
Reg.datum: okt 2012
Inlägg: 99
Sharp$: 2105


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Nä om bolaget kursar spelar det ju ingen roll vilka aktier man har men ska man in på börsen kan man ju lika gärna få utdelning på aktierna. Gäller ju att välja någorlunda stabila aktier.
Niteowl är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-11-15, 00:08   #209
 
Reg.datum: jul 2013
Inlägg: 885
Sharp$: 4932
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jaroiten Visa inlägg
Det där resonemanget förstår jag mig inte på.

Säg att du köper 100 aktier i Nordea för 10 000kr. Om Nordea ger 5% i utdelning så får du 500kr, men sen går Nordea i konkurs 3 månader senare och dina aktier är värda 0. Är det då bättre än kontot på banken?

När ett bolag ger utdelning så sjunker aktien med motsvarande procent strax efter utdelningen för att utdelningen är inprisad i priset innan och inte efter.
Resonemanget fungerar, men det är en fråga om smak. Oavsett din nivå av myopi, så får du justera värdet av dessa 500 kr med risken för konkurs för att få ditt riktiga värde av pengarna. Anser du att konkursrisken är hög, kommer 500 kronor riskjusterat att bli mycket mindre mätt i ditt eget värde.

Generellt brukar man se stabila företag som evigt varande företag. Då blir investeringens avkastning summan av direktavkastningen (och värdetillväxten, om du säljer aktien vid någon tidpunkt). Sen är det en smaksak om man gillar hög direktavkastning eller värdetillväxt. För som du säger, kortsiktigt så påverkar direktavkastningen värdetillväxten.
Shizznit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-11-15, 06:05   #210
 
jaroitens avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Ort: KOJAN
Inlägg: 838
Sharp$: 3307


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Shizznit Visa inlägg
Resonemanget fungerar, men det är en fråga om smak. Oavsett din nivå av myopi, så får du justera värdet av dessa 500 kr med risken för konkurs för att få ditt riktiga värde av pengarna. Anser du att konkursrisken är hög, kommer 500 kronor riskjusterat att bli mycket mindre mätt i ditt eget värde.

Generellt brukar man se stabila företag som evigt varande företag. Då blir investeringens avkastning summan av direktavkastningen (och värdetillväxten, om du säljer aktien vid någon tidpunkt). Sen är det en smaksak om man gillar hög direktavkastning eller värdetillväxt. För som du säger, kortsiktigt så påverkar direktavkastningen värdetillväxten.
Ja, det är ju inte som att dessa 5% (500kr) kommer från en trollerilåda, utan de pengarna tas ju ur företagets kassa. Hade inte företaget delat ut dessa 5% så hade ju företaget varit värt 5% mer.

Jag äger ju hellre aktier i ett företag som årligen ökar 15% i värde men inte ger någon utdelning än ett som ökar 5% i värde och ger 5% i utdelning.

Att äga aktier i ett företag som årligen ger 5% i utdelning men vars kurs årligen även går ner 5% är ju rätt meningslöst t.ex.

Det jag vill ha sagt är alltså att utdelning är bara ett sätt för företag att fördela vinsten bland sina aktieägare medan andra företag väljer att återinvestera sin vinst i det egna företaget. Varken eller är direkt bättre ur en sparares synvinkel imo, även fast varje företag förr eller senare strävar mot att kunna ge utdelning till sina ägare.

Men man kan absolut inte säga att det är bättre att äga aktier i ett företag som har en "utdelning på 4-5% är bättre än kontot på banken oavsett om kursen går upp eller ner".

Senast redigerad av jaroiten den 2015-11-15 klockan 14:47.
jaroiten är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td