Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-02-18, 05:10   #61
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av robust Visa inlägg
Jaha! Så alla ska åka taxi en gång i veckan till Solvalla? Månadskortet kostar redan 790kr, men ändå har man inte byggt en tunnelbanestation vid Solvalla. Åker man dit en onsdag, inte fan e man hemma förrän runt tolv på natten. I en miljonstad ska man inte behöva åka bil till en ARENA. Tänk på miljön.
I Gävleborgs län kostar ett månadskort för lokaltrafiken 1670kr/månaden, och för det får jag en buss var fjärde timme som passerar utanför... Det går inga bussar till landsortsbanorna heller, men folk kommer ändå. Det gick bussar till Solvalla på den tiden jag bodde i Stockholm. Om jag inte minns helt fel gick det en från Cityterminalen, och så gick det väl från Alvik och Brommaplan också. De här bussarna drog man in när det blev allt färre som nyttjade dem. Min poäng är att kollektivtrafiken försvann efter att publiken försvann. En pendeltågsstation eller tunnelbana kommer inte att förändra Solvallas publiksituation, eftersom tävlingarna där avnjuts bäst hemma i favoritfåtöljen.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 09:33   #62
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 188
Sharp$: 57191
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Voltstart Visa inlägg
Det där är en sak jag funderar på ibland.
Många maler på om vikten av att lägga ner banor.

De hade råd att starta upp de flesta banorna långt tillbaka i tiden när omsättningen var en bråkdel av idag. Långt före V75:s tid.
Därför känns det konstigt att det idag inte längre ska gå att ha råd med dem, utan folk efterfrågar att de harvas upp?

Tänk hur resonemanget kan förändras och ta sig i uttryck när det plötsligt är miljarder i rullning. Då plötsligt finns inte längre pengar över till bankroppar att träna/tävla på runt om i landet.

Varje bana som läggs ned är ett steg längre ifrån folksport?
(Dessutom är det väl kul att det händer någonting i småorterna runt om i landet. Tror att många i bygden runt omkring orterna, testar på ett besök till slut vid nån stortävling och på så vis senare börjar köpa andelsspel och skaffar sig ett intresse för travet överlag, stort som litet.)
En stor skillnad dock. Då fanns inte atg live utan de enda travlopp man kunde se annat än på plats på travarenan var väl i bästa fall lördagsloppen i tipsextra. Det var mycket publik på tävlingarna och inte som idag i stort sett tomt utan vid något eller några enstaka tillfällen per år.

Om du tittar på kartan över landets travanläggningar så ser du att i vissa delar av landet, och det är inte där människorna och kapitalet finns, ligger travanläggningarna så tätt att det nästan går att cykla mellan dom.

Det är väl där man bör stänga ner några anläggningar. För om man gör det kan man fortsatt ändå ha en levande travsport i hela landet men spara en massa pengar på dyra anläggningar som det inte längre finns något egentligt behov, annat än travpolitiskt, att ha kvar. Dessutom så omoderna anläggningar att det inte inom överskådlig tid kommer finnas pengar att rusta upp dom till moderna anläggningar.

Man kan utan vidare stänga ner 5-10 travbanor för gott utan att det blir längre till en travbana än att det går att bedriva sin tränarrörelse där man håller till idag och ändå inte ha långt till närmaste tävlingsbana.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 09:54   #63
 
Helges avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 8 455
Sharp$: 42467
Standard

Helge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 10:03   #64
 
Shooters avatar
 
Reg.datum: okt 2011
Inlägg: 21 827
Sharp$: 37806
Standard

Vad gäller antalet travbanor så är det viktigt med mångfald. Det vore inte rimligt att bara ha tre banor i landet. Travet ska vara en folksport, med amatörtränare vid sidan av de professionella och det som fick travet att bli så brett var just rikstoton och att tävlingarna delades mellan landets olika travbanor. Man måste också tänka på att hästägarna finns över hela landet och vill ha närhet till sina hästar när de tävlar. Lägger man ner för många travbanor så finns en stor risk att intresset för travsporten minskar och inte alls blir mer lönsam.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
tomtom2 (+5), bokis29 (+5)
Shooter är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 12:33   #65
robust
Guest
 
Inlägg: n/a
Sharp$:
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Viroid Visa inlägg
I Gävleborgs län kostar ett månadskort för lokaltrafiken 1670kr/månaden, och för det får jag en buss var fjärde timme som passerar utanför... Det går inga bussar till landsortsbanorna heller, men folk kommer ändå. Det gick bussar till Solvalla på den tiden jag bodde i Stockholm. Om jag inte minns helt fel gick det en från Cityterminalen, och så gick det väl från Alvik och Brommaplan också. De här bussarna drog man in när det blev allt färre som nyttjade dem. Min poäng är att kollektivtrafiken försvann efter att publiken försvann. En pendeltågsstation eller tunnelbana kommer inte att förändra Solvallas publiksituation, eftersom tävlingarna där avnjuts bäst hemma i favoritfåtöljen.
Att det kostar 1670kr/månaden kan jag förstå. Det bor ju bara nån enstaka människa där, som utnyttjar lokaltrafiken. Medans i Stockholm bor det över två miljoner människor och de flesta har månadskort på ett eller annat sätt. Bussar går endast till V75(När Solvalla är värd) på lördagar från City-terminalen. Ingen i Stockholm åker till ett ställe som det är krångligt att ta sig till/hem frivilligt. Åka buss/tunnelbana i Stockholm under rusningstrafik är som att knulla med dubbla kondomer.
  Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 12:53   #66
 
Voltstarts avatar
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 2 413
Sharp$: 9633
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
En stor skillnad dock. Då fanns inte atg live utan de enda travlopp man kunde se annat än på plats på travarenan var väl i bästa fall lördagsloppen i tipsextra. Det var mycket publik på tävlingarna och inte som idag i stort sett tomt utan vid något eller några enstaka tillfällen per år.

Om du tittar på kartan över landets travanläggningar så ser du att i vissa delar av landet, och det är inte där människorna och kapitalet finns, ligger travanläggningarna så tätt att det nästan går att cykla mellan dom.

Det är väl där man bör stänga ner några anläggningar. För om man gör det kan man fortsatt ändå ha en levande travsport i hela landet men spara en massa pengar på dyra anläggningar som det inte längre finns något egentligt behov, annat än travpolitiskt, att ha kvar. Dessutom så omoderna anläggningar att det inte inom överskådlig tid kommer finnas pengar att rusta upp dom till moderna anläggningar.

Man kan utan vidare stänga ner 5-10 travbanor för gott utan att det blir längre till en travbana än att det går att bedriva sin tränarrörelse där man håller till idag och ändå inte ha långt till närmaste tävlingsbana.
Hur många av dessa travbanor ska vara "moderna" tvunget? De flesta av de banor du vill ha nedlagt önskar nog bara publik för just travtittande, samtidigt som det blir en levande plats i bygden.

Jag förstår vad du vill ha sagt.
Samtidigt är det bra konstigt att med miljarder i omsättning finns inte längre pengar till att ha kvar samma antal banor.
För många välbetalda tjänstemän inom organisationen, tro?
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bokis29 (+5), lokatten (+5)
Voltstart är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 13:25   #67
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Norrland
Inlägg: 589
Sharp$: 9847
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Voltstart Visa inlägg
För många välbetalda tjänstemän inom organisationen, tro?
Där tror jag du slog huvudet på spiken. Finns säkert mycket utrymme att effektivisera organisationen.

Sen kan jag tycka det är lite märkligt att det ska behövas 2 tv team på banan, ett som sköter tv sändningen och ett som sköter live sändningen, kan man inte använda samma folk (möjligen kanske utöka med någon extra) för båda sändningar?
boozty är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 14:48   #68
 
Voltstarts avatar
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 2 413
Sharp$: 9633
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av boozty Visa inlägg
Där tror jag du slog huvudet på spiken. Finns säkert mycket utrymme att effektivisera organisationen.

Sen kan jag tycka det är lite märkligt att det ska behövas 2 tv team på banan, ett som sköter tv sändningen och ett som sköter live sändningen, kan man inte använda samma folk (möjligen kanske utöka med någon extra) för båda sändningar?
Jo, jag får känslan av att flera i "toppen" vill använda organisationen som mjölkkossa för sin egen karriär och sina egna intressen i för stor utsträckning.

För att ta dig dit måste du leverera "balla" förslag om banor inbyggda i köpcentrum, krav på hypermoderna ljusbestrålade travsändningar vid varje tv-sänt tillfälle etc.

Dessutom gäller det ju att smörja anställda inom travsportens hus och tillhörande mediabolag med rätt tankar och tyckande. Risken finns väl att det ingår i "konceptet"?

Jag vet egentligen inte vad jag talar om och har noll insikt i vad som försiggår. Vad jag är övertygad om är att nästan samtliga "nytänk" inte har någonting med mitt eget travintresse att göra överhuvudtaget. Handla märkesjeans, dricka sprit och dansa förknippar jag med andra delar av min möjliga tillvaro.

Min övertygelse är att fokus måste ligga på bredden och lättillgänglighet för att intresset ska bestå i paritet med begreppet folksport i framtiden. Den dagen travet ej är folkligt längre, så lär det bli rejält akterseglat i mediabruset jämfört idag. Vem köper andelsspel av de mindre intresserade när ingen runt omkring dem längre är intresserad?

____________

Red: En fråga till dig som Moderator. När jag vill plocka ut delar av ett större inlägg som citat in i mitt nya inlägg, hur gör jag då? Du har ju just lyckats göra så.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
lokatten (+5)

Senast redigerad av Voltstart den 2015-02-18 klockan 14:50.
Voltstart är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 15:17   #69
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 188
Sharp$: 57191
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Voltstart Visa inlägg
Hur många av dessa travbanor ska vara "moderna" tvunget? De flesta av de banor du vill ha nedlagt önskar nog bara publik för just travtittande, samtidigt som det blir en levande plats i bygden.

Jag förstår vad du vill ha sagt.
Samtidigt är det bra konstigt att med miljarder i omsättning finns inte längre pengar till att ha kvar samma antal banor.
För många välbetalda tjänstemän inom organisationen, tro?
Det var ju också så innan atg live tiden och direktsänt trav i tv att man spelade mycket mer lokalt. Folk i Norrland spelade marginellt på vardagstravet i söder och vice versa. Idag är det inte alls lika utpräglat när man kan sitta framför datorn och följa i princip varenda travlopp som körs i Sverige direkt och det är lika enkelt för en skåning att lira till ett lopp i Boden som till ett lopp på Jägersro.

Det är väl också ett skäl till att det inte behövs lika många tävlingsanläggningar som förr. Hellre 15 moderna travanläggningar som håller toppskick än som idag över 30 där väl inte en enda kan kallas direkt modern eller tidsenlig.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Migge (+1)
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 15:32   #70
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av robust Visa inlägg
Att det kostar 1670kr/månaden kan jag förstå. Det bor ju bara nån enstaka människa där, som utnyttjar lokaltrafiken. Medans i Stockholm bor det över två miljoner människor och de flesta har månadskort på ett eller annat sätt. Bussar går endast till V75(När Solvalla är värd) på lördagar från City-terminalen. Ingen i Stockholm åker till ett ställe som det är krångligt att ta sig till/hem frivilligt. Åka buss/tunnelbana i Stockholm under rusningstrafik är som att knulla med dubbla kondomer.
Jag har själv bott i Stockholm en rätt stor del av mitt lv, så visst vet jag hur det är att ta sig fram där. Men i slutet på 90talet, början på 2000-talet var det ju två, tre gånger så stor publik mot idag. Och det låg lika besvärligt till då, men parkeringen var ändå rätt så fylld. Jag tror inte det räcker med en tunnelbanestation, travsporten lockar inte på samma sätt längre. Det fins så mycket annat som lockar mera, och förnyelsen av travsporten har inte varit stor. Man springer ett lopp 5 sekunder snabbare nu, det finns lite tvilling och trio att spela på och V-spelen har bytt namn. Det räcker inte för de trendkänsliga stockholmarna.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 15:42   #71
 
Voltstarts avatar
 
Reg.datum: jan 2013
Inlägg: 2 413
Sharp$: 9633
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Det var ju också så innan atg live tiden och direktsänt trav i tv att man spelade mycket mer lokalt. Folk i Norrland spelade marginellt på vardagstravet i söder och vice versa. Idag är det inte alls lika utpräglat när man kan sitta framför datorn och följa i princip varenda travlopp som körs i Sverige direkt och det är lika enkelt för en skåning att lira till ett lopp i Boden som till ett lopp på Jägersro.

Det är väl också ett skäl till att det inte behövs lika många tävlingsanläggningar som förr. Hellre 15 moderna travanläggningar som håller toppskick än som idag över 30 där väl inte en enda kan kallas direkt modern eller tidsenlig.
Än en gång: Jag förstår vad du menar. Att det ska finnas några moderna anläggningar är ju givet. Allt måste följa med i tiden för att kunna konkurrera mot annat.

Att det med dagens miljardrullning ska behöva innebära att vi ej längre ha råd med samma antal banor som vid tiden innan "spelets omsättningsexplosion" ter sig dock förvånande, eller?

Måste jag tro mig veta i frågan, så tänker jag att ett fåtal travanläggningar som håller toppskick(Vad det nu innebär? Casino, bar, dansgolv, affärer?) är att föredra tillsammans med många banor spritt över landet, hellre än ett färre antal som fokuserar bort ifrån hästen, sporten, spelet & analysen.

(Jag släpper ämnet där och tänker inte yttra mig mer i frågan. Jag gillar trav och vill att det ska finnas inom räckhåll för de flesta. Utan en bana i geografisk närhet hade jag aldrig fastnat för travspel.)
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bokis29 (+10)
Voltstart är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 15:43   #72
 
Viroids avatar
 
Reg.datum: jan 2012
Inlägg: 2 896
Sharp$: 16080
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olle Visa inlägg
Det var ju också så innan atg live tiden och direktsänt trav i tv att man spelade mycket mer lokalt. Folk i Norrland spelade marginellt på vardagstravet i söder och vice versa. Idag är det inte alls lika utpräglat när man kan sitta framför datorn och följa i princip varenda travlopp som körs i Sverige direkt och det är lika enkelt för en skåning att lira till ett lopp i Boden som till ett lopp på Jägersro.

Det är väl också ett skäl till att det inte behövs lika många tävlingsanläggningar som förr. Hellre 15 moderna travanläggningar som håller toppskick än som idag över 30 där väl inte en enda kan kallas direkt modern eller tidsenlig.
Spelet behöver kanske blott tre, fem eller femton banor, men travsporten? Lite som att Champions League skulle bli kul om det bara var Man U, Milan, Barca och PSG som mötte varandra åtta gånger varje säsong. Alltid stormatcher, men till slut blir de lite tråkiga också.
__________________
Alternativet till utveckling är förr eller senare avveckling.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
tomtom2 (+3)
Viroid är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 16:34   #73
 
Reg.datum: sep 2010
Inlägg: 12 188
Sharp$: 57191
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Voltstart Visa inlägg
Än en gång: Jag förstår vad du menar. Att det ska finnas några moderna anläggningar är ju givet. Allt måste följa med i tiden för att kunna konkurrera mot annat.

Att det med dagens miljardrullning ska behöva innebära att vi ej längre ha råd med samma antal banor som vid tiden innan "spelets omsättningsexplosion" ter sig dock förvånande, eller?

Måste jag tro mig veta i frågan, så tänker jag att ett fåtal travanläggningar som håller toppskick(Vad det nu innebär? Casino, bar, dansgolv, affärer?) är att föredra tillsammans med många banor spritt över landet, hellre än ett färre antal som fokuserar bort ifrån hästen, sporten, spelet & analysen.

(Jag släpper ämnet där och tänker inte yttra mig mer i frågan. Jag gillar trav och vill att det ska finnas inom räckhåll för de flesta. Utan en bana i geografisk närhet hade jag aldrig fastnat för travspel.)
När det gäller toppskick tänker jag nog mer på sådant som teknik, startbilar, resurser för att skapa bra banunderlag för hästarna, att göra det trivsamt för besökarna och givetvis att det ska vara bra sport. Dansgolv och Casino på travbanorna borde inte behövas.

Jag menar som jag skrev att det inte finns samma behov idag av lika många travbanor eftersom nästan allt spel sker utanför banan och nästan alla som ser loppen inte gör det på travbanan. Man skulle ju kunna jämföra med bankerna. Numera gör de flesta sina bankaffärer/ärende på internet och därmed har man lagt ner de flesta bankkontor. Det vore ekonomiskt vansinne att ha lika många bankkontor idag som på den tiden när alla gick till banken för att uträtta sina bankärenden.
olle är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-18, 18:18   #74
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 658
Sharp$: 5535
Standard

Det var också en gång i tiden inlämningsstopp kl 18:00 på posten på torsdag kväll. För att posten skulle hinna leverera V65-bongarna till ATG;där allt bongar och rader noterades.
Spelet såg inte så LITE annorlunda ut då :-)
hatten1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 01:40   #75
 
clarunds avatar
 
Reg.datum: sep 2011
Inlägg: 1 333
Sharp$: 437
Standard

Dagsljus är farligt jag tycker man kan köra på natten med pannlampa

Bättre optimering till USA också.
__________________
LOBOT-Spel måste förbjudas, två miljarder kineser väntar på att köpa en andel

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
clarund är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td