|
|
|
LinkBack | Ämnesverktyg |
|
|
#31 | |
|
Citat:
Diskussionen handlar om man är nära eller inte när förstareserven vinner. Ibland är man det. Men oftast inte. Och absolut inte i den omfattning som kommenteras i många av efterhandsanalyserna här på sharps. Tråden startades för att inte smutsa ner omgångstrådarna med kommenterar om hur lite sympati som kan/bör delas ut till efterhandsanalyser byggda på "nära då jag sprack på reserven" eller t o m TVÅ reserver. Sjukt? Kanske. Men jag tyckte det passade bättre i en egen tråd helt enkelt. Klart det spelar roll hur man tänkte vid systemkonstruktionen. Men det är sjukt mer ofta man inte alls var nära när första-reserven vinner än att man verkligen var det. Alla vill vara "nära". Att förstå att man oftast inte var det på en första-reserv är sharpsigt.
|
|
|
|
#32 | |
|
Citat:
Det är det jag menar, man kan påstå att man var nära trots att man ej var det, men det finns självklart situationer där man varit nära - det ena förtar inte det andra. Jag förstår att jag inte alls är nära om jag tar tio hästar, eller fem för den delen, i ett lopp och sedan slentrianmässigt sätter den förste i min rank efter de som jag plockat med, såsom förstareserv. Jag tror ju då inget alls på denna, mest sannolikt. Men står jag i valet och kvalet och kanske till och med haft med en kuse på ett ursprungligt system men plockar bort denna pga. dålig ekonomi, sen info eller att man skitit på sig, och istället väljer att kanske spika, ja då anser jag att man varit nära...
|
|
|
|
#33 | |
|
Reg.datum: nov 2017
Sharp$: 242AmaerildeRimfrost Expertre Stats: 70 - 95 - 9 ROI: 101.99% Vinstprocent: 42.42% |
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Den subjektiva upplevelsen av skönhet innefattar ofta en tolkning av någon entitets balans eller harmoni med naturen, vilket kan medföra attraktion och känslomässigt välmående. "Skönheten ligger i betraktarens öga" är en vanlig fras som uttrycker denna uppfattning.
Eller som vi spelare säger "Nära ligger i spelarens öga". Har jag 4 rätt på V75 så är det nära om jag säger att jag tänkte ta med de andra 3 på systemet. Mvh Uffe
|
|
|
|
#35 | |
|
Citat:
Nej, det är bara idioter som säger så... EN häst kan jag förstå, men det du säger är bara gallimatias...
|
|
|
|
#36 | |
|
Citat:
Satsar du 100 kr och får tillbaka 150 kr så har du en vinst på 50 kr. Satsar du 100 kr och får tillbaka 30 kr så har du en förlust på 70 kr. "Alla" som spelar har för avsikt att försöka vinna på det enskilda spelet de lämnar in (gäller även reducerade spel, men då inte alla kuponger, utan på någon av dem vid den aktuella omgången). Att säga att man spelar för att gå plus i långa loppet är bara en bortförklaring när man inte vinner på de enskilda spelen. Ingen kan nämligen veta hur det kommer att se ut när man kolar eller lägger spelandet på hyllan och jag vet ingen seriös spelare som inte försöker vinna när den lägger ett spel. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Fulsprit (+5) |
||
|
|
|
|
|
#37 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#38 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#39 | |
|
Citat:
I finansbranschen är en stockpicker som gör 51 av 100 förutsägelser korrekt på lång sikt en stjärna. Där finns det två typer av människor: de som kan hantera helheten med kort/lång sikt och de som inte kan det. Dvs de som förstår att världen inte går under när ett "spel" inte går in vs de som knäcks av det. De som förstår att nästan hälften av spelen blir torsk och att det är naturligt vs de som inser det. Och det är nästan omöjligt att få den senare kategorins människor att förstå den första. Det är inte så svårt att sätta sig in i varians, förväntad avkastning och vad antalet lagda spel betyder för dessa. Eller att lära sig skillnaden mellan kort och lång sikt. Men det är ju bara en bortförklaring, skriven i efterhand av någon med facit i hand... |
||
|
|
|
|
|
#40 | |
|
Citat:
Senast redigerad av Shooter den 2019-04-20 klockan 15:14. |
||
|
|
|
|
|
#41 | |
|
Citat:
Att använda två typer av agenter är ett retoriskt sätt att försöka visa skillnader mellan olika beteenden. Det är en förenkling för att underlätta (för de flesta) uppfattningen av en lite mer komplex verklighet. Det betyder alltså inte att det i verkligheten bara finns två typer av agenter (det finns alltså fler typer!), eller att världen bara är svart eller vit (det finns en gråskala och dessutom en myriad färgnyanser!). Balansgången mellan exakthet och begriplighet är svår. |
||
|
|
|
|
|
#42 | |
|
Citat:
|
||
|
|
|
|
|
#43 | |
|
Reg.datum: nov 2017
Sharp$: 242AmaerildeRimfrost Expertre Stats: 70 - 95 - 9 ROI: 101.99% Vinstprocent: 42.42% |
Citat:
När det gäller V75 så är även det spelet sammankopplat med en massa omgångar. Kanske 5000 eller liknande. Över dessa är målet att gå plus då du går in med säg en halv miljon i insats. På din aktiemarknad går du också in med en halv miljon t ex och på sikt är målet även här att ha en positiv ROI. Att du begränsar det till en enskild omgång och att det är slut efter sju lopp tror jag har att göra med att du inte förstår det spelteoretiska på alla plan. Självklart hoppas jag alla spel jag lägger sitter men jag vet att så inte kommer ske. Hade jag köpt en aktie hade jag hoppats den skylle gå upp med 10000% på en natt. Även det är orealistiskt dock! |
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Shooter har rätt i att efter streckspelsomgången så har resultatet övergått till att vara 100% säkert. Det betyder att alla spelade rader som inte gav vinst kommer att stå kvar på 0 kr i värde och 0% chans att ändra detta.
Aktien tar i den meningen aldrig "slut" ( förutom konkurs-risken? ). Å andra sidan går det att tänka sig att man har ett valfritt "spelstopp" för aktien. Dvs tidpunkten man väljer att avyttra den. När man väl har gjort det så får man motsvarigheten till "slutet på streckspelsomgången". Då övergår resultatet med 100% sannolikhet till det resultat som det blev. Skillnaden är att det i princip aldrig är 0 kr och 100% förlust som för streckspelsrader som inte gav vinst. Likheten är att både spelet och aktiehandeln kräver riskhantering. Shooter anser att det är helt olika riskhantering och där håller jag inte med. Det enda som skiljer är nivåerna i riskhanteringen. Fulham-exemplet: 25% chans att plussa 400%. 75% risk att backa 100%. Här är det antingen eller vid slutsignalen. Aktie-exemplet: x1% chansatt plussa y1%. Ner till xn% risk/chans att gå break even. w1% risk att backa v1%. Ner till wn% risk att backa 100%. EV-beräkningen och riskhanteringen är densamma. Det som skiljer är bara nyanser.
|
|
|
|
#45 | |
|
Citat:
- finns ju ingen garanti att jag överlever loppet med gardering med främsta motbudet Bellfaks. Bara garanti att överleva med helgardering. - V75 består av sex andra lopp. Spikar jag överstreckade Månprinsen (utifrån att den vinner 4 av 5 ggr) kan det ju bli bra om jag betalar och får in skrällar i övriga sex lopp medan det blir katastrofutdelning och dubbel jackpot om favoriterna radar upp sig även i övriga lopp. I fjor var det en liknande omgång på Romme påskdagen. Då fanns det 40 miljoner extra i multijackpoten. Månprinsen vann och utdelningen blev mycket låg trots gigantisk multijackpot (till skillnad från idag) och det blev jackpot på femmorna. Därmed är det ju inte helt lätt att veta hur man ska resonera. Men man kan väl säga att chansen till flest rätt blir större om man spikar Månprinsen jämfört med andra spikalternativ eftersom Månprinsen är den häst i omgången med störst vinstchans samtidigt som att risken för låg utdelning och jackpot eller dubbel jackpot ökar enormt om Månprinsen vinner. Man kan nog utgå från att de flesta V75 spelarna idag jagar så många rätt som möjligt framför så hög utdelning som möjligt när Månprinsen blir överstreckad sett till vinstchansen . |
||
|
|
|
|
|
|